سایر منابع:
سایر خبرها
بیماری های دامی در خراسان جنوبی 70 درصد کاهش یافت
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، علیرضا رفیعی پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای تأمین سلامت دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در سطح استان بیش از 4 میلیون و 500 هزار مراجعه به درمانگاه های خصوصی و دولتی دامپزشکی استان را در سال گذشته شاهد بودیم. وی افزود: در سال 94 در مجموع بیش از 200 تن گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، عسل، تخم مرغ و شیر خام تولید شده است. مدیر کل ...
ورود بیش از 500 هزار رأس دام به قم طی سال گذشته - کنترل بیماری ها
کشتار 9 هزار و 800 رأس دام سنگین در سال گذشته خبر داد و افزود: در مجموع نظارت ها در کشتارگاه های دام 155 تن گوشت غیر قابل مصرف شناسایی و از خط تولید جدا و معدوم شد. یک میلیون و 340 هزار رأس دام تحت پوشش واکسیناسون قرار گرفتند وی با بیان اینکه ورود و خروج دام به قم کنترل می شود و 58 هزار گواهی حمل دام صادر شده، ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر نیم میلیون رأس دام وارد قم شد که از ...
عرضه گوشت بز به اسم گوشت گوسفندی
به گزارش صبحانه ، جلسه هماهنگی با حضور محمد محمدی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران و نمایندگان اتحادیه گوشت گوسفندی تهران، بازرسان اتاق اصناف و نماینده انجمن حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد. عرضه گوشت میش و بز به اسم گوشت گوسفندی محمدی در ابتدای جلسه به تبیین تخلف صورت گرفته در قصابی ها پرداخت و گفت: همه روزه در کشتارگاه ها، تعداد زیادی گوسفند، میش و بز به کشتار می رسد و ...
بهای بازی با جان مردم
محدوده کن و سولقان اعزام شدند که در رستوران های مختلف موارد چون عرضه آبگوشت و آش یخ زده، نگهداری گوشت کباب فاسد در دبّه، ارائه جوجه کباب با مواد اولیه فاسد و مواردی دیگر مواجه شدند. روز گذشته نیز در ادامه بازرسی ها، مسئولان تعزیرات حکومتی استان تهران به همراه بازرسان این سازمان و نهادهای مرتبط به خیابان مولوی رفته تا واحدهای عرضه گوشت را مورد ارزیابی قرار دهند؛ اما یکی از عجیب ترین مواردی ...
فارس، خراسان و تهران در صدر تخلفات بهداشتی نوروز/ یک و نیم میلیون کیلو غذای فاسد معدوم شد
متخلف به دادگاه معرفی شدند و یک میلیون و 500 هزار کیلوگرم معادل 1.5 تن ماده غذایی فاسد معدوم شد، موادی که اگر مصرف می شد می توانست به مسمومیت و بیماری 30 میلیون نفر منجر شود. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: بیشترین مواد غذایی فاسد شامل لبنیات، کنسرو، تن ماهی و ربه گوچه فرنگی تاریخ گذشته بود، علاوه بر آن تخلفات مهمی نیز از نظر نگهداری مواد غذایی مشاهده شد که بیشتر مربوط به ...
21 میلیون کیلوگرم خوراک دام و طیور در خراسان جنوبی تولید شد
قطعه مرغ در کشتارگاه های استان ذبح شده و پس از بسته بندی و منجمد شدن به مصرف مردم استان رسیده است. وی با بیان اینکه طی پارسال 69 هزار راس دام اعم از گاو، گوسفند، شتر، شتر مرغ و گوساله ذبح شده، گفت: با کشتار این دام ها حدود دو میلیون کیلوگرم گوشت قرمز در استان تولید و به مصرف رسیده است. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در این مدت از مجموع تولیدات استان بیش از 200 تن گوشت قرمز، ماهی ...
سال گذشته دو میلیون و 341 هزار راس دام در قم واکسینه شد
کشتارگاه طیور سال گذشته بالغ بر 18 میلیون و 750 هزار قطعه کشتار شد که بالغ بر 17 هزار قطعه مرغ غیربهداشتی تشخیص داده و از چرخه مصرف خارج شد. وی افزود: سال گذشته 626 هزلر راس گوسفند و بز، 9 هزار و 800 راس گاو، گوساله و شتر کشتار شد که 155 تن گوشت، بیش از 88 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی و 133 تن آلایش دامی ضبط، شناسایی و معدوم شد. مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: در این مدت 17 میلیون و 437 ...
مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی
یک بیماری عفونی و مسری در جمعیت حیوانی و دامی بز، گوسفند و گاو است که آثار آن در مدت سه روز با ایجاد تاول های ریز و درشت در دهان و روی پا و کم شدن اشتهای دام ها ظاهر می شود که در صورت مداوا نشدن باعث مرگ دام و ایجاد خسارت زیاد به دامداران می شود. مدیر شبکه دامپزشکی آبدانان از مهار بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: این اپیدمی خطرناک دامی از طریق تماس با دام های آلوده ...
واکسیناسیون بیش از 45 هزار دام علیه بیماری تب برفکی در آشتیان
... وی واکسیناسیون دام ها با توجه به کمبود واکسن و اعتبار لازم برای مقابله و تحت فشار بودن شبکه از سوی دامداران، واکسیناسیون 43 هزار و 951 راس گوسفند و بز و و یک هزار و 626 راس گاو و گوساله، تشکیل اکیپ ضد عفونی در سطح شهرستان و مکاتبه با بخشداری در راستای همکاری دهیاران، ایجاد تشت ضد عفونی در ورودی اداره و مراکز بخش خصوصی، آموزشی حضوری و چهره به چهره دامداران و ضد عفونی بالغ بر 300 هزار متر مربع از دامداری های شهرستان با حجم 109 لیتر ماده ضد عفونی در 17 روستا را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد. انتهای پیام/87004/ ...
103 فقره پرونده برای متخلفان بهداشتی در سبزوار تشکیل شد
اشاره به معدوم سازی 20 هزار و 697 کیلوگرم لاشه دام آلوده در سال گذشته در این شهرستان تصریح کرد: این لاشه های آلوده توسط ناظران این شبکه در محل کشتارگاه سبزوار شناسایی و ضبط شده است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد شش هزار و 673 رأس دام سنگین و 42 هزار و 676 راس دام سبک در این کشتارگاه،کشتار شده است گفت: در این مدت بیش از تعداد 155 هزار و 283 راس دام سبک و 3588 راس دام سنگین در ...
کاهش 60 درصدی بیماری های مشترک انسان و حیوان در قم
به گزارش از قم، محمدمهدی رفیعی محمدی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل دامپزشکی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: در هفته سلامت قرار داریم و این نهاد ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد، زیرا تامین و عرضه مواد مغذی و فرآورده های دامی شامل گوشت، مرغ و تخم مرغ از مزرعه تا سفره بر عهده دامپزشکی است. وی یکی از موضوعاتی که بیش از پیش نگرانی به دنبال دارد را بیماری های مشترک دام و انسان دانست ...
عرضه گوشت ویژه باغ وحش به مردم!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران که این روزها حسابی نظارت بر عرضه مواد غذایی و واحدهای صنفی مرتبط با سلامت مردم را تشدید کرده، به نظارت بر عرضه گوشت در قصابی های تهران پرداخت. ساعت 10 صبح امروز (دوشنبه) و پیش از عزیمت گشت های مشترک تعزیرات، جلسه [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران که این روزها حسابی نظارت بر عرضه مواد غذایی و واحدهای صنفی مرتبط با سلامت مردم را تشدید کرده، به نظارت بر عرضه گوشت در قصابی های تهران پرداخت. ساعت 10 صبح امروز (دوشنبه) و پیش از عزیمت گشت های مشترک تعزیرات، جلسه هماهنگی با حضور محمد محمدی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران و نمایندگان اتحادیه گوشت گوسفندی تهران، بازرسان اتاق اصناف و نماینده انجمن حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد. عرضه گوشت میش و بز به اسم گوشت گوسفندی محمدی در ابتدای جلسه به تبیین تخلف صورت گرفته در قصابی ها پرداخت و گفت: همه روزه در کشتارگاه ها، تعداد زیادی گوسفند، میش و بز به کشتار می رسد و توزیع کنندگان، گوشت ها را در قصابی ها توزیع می کنند. مدیر کل تعزیرات تهران افزود: نکته جالب این است که در قصابی ها همه این گوشت ها تحت عنوان گوشت گوسفند به فروش می رسد. کدام قصابی را سراغ دارید که بر روی تابلوی قیمت خود، قیمت گوشت گوسفندی و گوشت میش و بز را جدا نوشته باشد؟ متأسفانه این کار نوعی گران فروشی پنهان و فریب مردم است. محمدی اضافه کرد: همچنین در قصابی ها گوشت ماده گاو به اسم گوشت گوساله جوان به فروش می رسد و جالب اینکه تعداد زیادی از قصابی ها هم جواز کسب از اتحادیه ندارند. متأسفانه توزیع کننده های گوشت، زیر نظر هیچ اتحادیه ای نیستند و از همین جا هم تخلفات آغاز می شود. 1600 قصابی تهران مجوز ندارند پس از اظهارات مدیر کل تعزیرات تهران، نایب رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت که هم اکنون 900 قصابی فعال و دارای مجوز در تهران وجود دارد و یک هزار و 600 قصابی نیز هیچ مجوزی ندارند. علیرضا فرجی افزود: اطلاعات قصابی های فاقد مجوز به اتاق اصناف داده شده است تا نسبت به برخورد و پلمب این واحدهای صنفی اقدام شود. به گفته وی، قیمت گوشت گوسفندی کشتار امروز (دوشنبه) 32 هزار تومان است و گوشتی که در قصابی ها به اسم گوشت گوسفندی و قیمت 30 هزار تومان در هر کیلو عرضه می شود، گوشت میش است. به گفته نایب رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران، قیمت هر کیلو گوشت میش 22 هزار تومان است. عرضه گوشت ویژه حیوانات باغ وحش به مردم پس از پایان جلسه هماهنگی، گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران با حضور محمدی مدیر کل تعزیرات، امید شهرآبادی رئیس گشتهای مشترک تهران و سرابیان مدیر کل نظارت و هماهنگی گشتهای مشترک سازمان تعزیرات حکومتی راهی سطح شهر شدند. مأموران گشت تعزیرات برای نظارت بر عرضه گوشت، قصابی های چهارراه مولوی را انتخاب کردند اما به محض حضور گشت تعزیرات، تعدادی از قصابی ها کرکره های خود را پایین کشیدند و رفتند و به تذکرات مأموران گشت نیز توجهی نکردند. مأموران گشت تعزیرات ابتدا وارد یک قصابی در نبش چهارراه مولوی شدند که در یک واحد بسیار کثیف، کوچک و غیربهداشتی به مردم گوشت عرضه می کرد. پس از بررسی نایب رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران و بازرسان اتاق اصناف مشخص شد که این واحد صنفی مجوز کسب ندارد و گوشت هایش نیز فاسد شده است. فرجی کارشناس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: گوشت گاوی که در این واحد عرضه می شود، فاسد شده و برای خیلی وقت پیش است ضمن اینکه این واحد صنفی مجوز کسب از اتحادیه ندارد. گوشت راسته ماده گاوی هم که در این واحد عرضه می شود، مصرف صنعتی دارد اما تحت عنوان گوشت گوساله تازه عرضه می شود و مصرف خانگی ندارد. اما این پایان کار نبود و کارشانس اتحادیه در ادامه بازرسی ها اظهار کرد: متأسفانه در این واحد صنفی، گوشت ماده میشی که در حال عرضه است، نه تنها مصرف خانگی و انسانی ندارد بلکه ویژه حیوانات باغ وحش است. متأسفانه این قصابی هیچ بویی از جوانمردی نبرده و خوراک حیوانات باغ وحش را به مردم عرضه می کند. عسکر مسئول اجرای احکام گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان بازرسی از این واحد صنفی، عدم رعایت بهداشت، گران فروشی، تقلب، نداشتن جواز کسب و استفاده از ابتاع بیگانه غیرمجاز را از تخلفات آن عنوان کرد. اعتراض مردم به برخورد دیرهنگام با متخلفین مردمی که در محل حضور داشتند و مشغول نظاره برخورد گشت تعزیرات با این واحد صنفی بودند به خبرنگار ما گفتند: “این قصابی چندین سال است فعالیت می کند و متأسفانه تازه تعزیرات یادش افتاده که برخورد کند. این گوشت ها را زن و بچه های ما می خورند و اگر اتفاقی بیفتد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟” آنها معتقد بودند که تعزیرات حکومتی باید این واحد صنفی را پلمب و جریمه سنگین کند تا دوباره چنین اقدامی را انجام ندهد. استفاده از ضایعات گوشت در کبابی ها پس از پایان بازرسی و پلمب این واحد صنفی، مأموران تعزیرات متوجه پنهان کردن گوشت توسط یکی از قصابی ها در انبار یکی از بنکداران آن منطقه شدند. کارگری که این گوشت ها را پنهان کرده بود، گفت: این گوشت ها، گوشت گوساله است و صاحب کارم از من خواست تا گوشت ها را به انبار بیاورم. وقتی مأموران تعزیرات به قصابی ای که گوشت های تازه تخلیه شده را پنهان کرده بود مراجعه کردند، وی گفت: این گوشت ها هیچ مشکلی ندارد و برای مصرف خودم نیست بلکه گوشت های ویژه کباب است و به کبابی ها ارسال می کنیم. وی درباره علت گذاشتن گوشت ها داخل انبار گفت: گوشت ها را داخل انبار گذاشتم تا کبابی بیاید و ببرد و این گوشت ها هیچ اشکالی ندارد. کارشناس اتحادیه نیز درباره گوشت هایی که داخل بشکه های آبی رنگ پنهان شده بود، گفت: این گوشت ها فاسد نیستند اما متأسفانه ضایعات گوشت میش هستند که برای درست کردن کباب در کبابی ها استفاده می شود. پس از بازرسی از این واحد صنفی مشخص شد که این واحد در عرضه هر کیلو گوشت، دو هزار تومان گران فروشی دارد و علاوه بر آن، گوشت میش را به اسم گوشت گوسفند به مردم عرضه می کند. صاحب این واحد صنفی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت گوشت میش را جدا از گوشت گوسفند ننوشته است، افزود: نگفته بودند که باید جدا بنویسیم و امروز این مسئله را به ما گفته اند. جواز کسب تقلبی کار دست مرد قصاب داد در ادامه بازرسی ها مشخص شد که جواز کسب این واحد صنفی که در ابتدا به مأموران گشت تعزیرات ارائه کرده بود، تقلبی است و اصلاً برای این واحد صنفی نیست، اما این پایان کار نبود و مشخص شد که پیشتر اتحادیه به این واحد صنفی به دلیل نداشتن جواز کسب تذکر داده و خواسته بوده برای دریافت جواز کسب اقدام کند. در نهایت مأموران گشت تعزیرات حکومتی نسبت به پلمب این واحد صنفی اقدام کردند. از اینجا گوشت خریدم و مسموم شدم اما کسی رسیدگی نکرد یکی از حاضران در محل که مشغول نظاره برخورد با متخلفین بود به خبرنگاران گفت: من پیشتر از این واحد صنفی گوشت خریدم و مسموم شدم. بعد از مسمومیت اقدام به شکایت کردم اما گفتند “باید گوشت را بیاوری”. گوشتی را که خورده ام چگونه می توانستم برای نمونه ببرم؟ الآن هم که برخورد می کنند، بعد از یک یا نهایتاً دو ماه دوباره باز می شود و آش همان آش است و کاسه همان کاسه. متأسفانه نظارت ها مستمر نیست و وقتی هم برخوردی صورت می گیرد، واحد صنفی متخلف بعد از چند روز دوباره بازگشایی می شود و تخلفات خود را تکرار می کند. مأموران گشت تعزیرات در نهایت، این واحد صنفی متخلف را هم پلمب کردند. شهرآبادی: جریمه سنگینی در انتظار متخلفان است پس از پایان بازرسی ها، امید شهرآبادی رئیس گشت های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: پرونده ها باید دقیقاً کارشناسی شود و به طور قطع جریمه های سنگینی در انتظار متخلفان است. وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعزیرات پس از سال ها فعالیت این واحدها، امروز به فکر برخورد افتاده است اظهار کرد: در قانون، تعزیرات جایگاه رسیدگی دارد و ناظرین نهادهای دیگری هستند که باید بر فعالیت اصناف نظارت داشته باشند. در قانون، اتحادیه اولین ناظران هستند و باید بر فعالیت واحدهای صنفی مرتبط با اتحادیه خود نظارت داشته باشند. شهرآبادی ادامه داد: ما به عنوان مرجع رسیدگی در خدمت دستگاه های نظارتی هستیم؛ یعنی پروسه رسیدگی را کوتاه کردیم و قضات خود را در اختیار بازرسان قرار دادیم تا در اسرع وقت و در محل وقوع تخلف با متخلفان برخورد شود. رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران گفت: ما گوشت بز، میش و گوسفندی داریم اما قصابی ها این تفکیک را انجام نمی دهند در حالی که اختلاف قیمت فاحش بین این سه نوع گوشت وجود دارد. درخواست ما از قصابی ها این است که برای مشتریانشان این سه نوع گوشت را با درج قیمت مجزا مشخص کنند نه اینکه هر سه نوع گوشت را به یک قیمت بفروشند. شهرآبادی تأکید کرد: اگر مشخص نشود و دستگاه های نظارت گزارش کنند، به طور قطع برخورد شدید می شود. ما از قصابی ها می خواهیم که با مردم صادق باشند. Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
بازی با جیب مردم / فریب شعار سه تا بخر، چهار تا ببر را نخوریم
باید برطرف شود همه باید مشکل را حل کنیم. گفتنی است روز گذشته گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه بازدید از مراکز عرضه گوشت و فرآورده های گوشتی ، چندین مغازه قصابی در چهارراه مولوی را مورد بازدید قرار داد که در این بازدید مشاهده شد که گوشت دام های باغ وحش در یکی از مغازه ها به عنوان گوشت مصرفی به مردم فروخته می شود . (برای مشاهده این خبر و گزارش تصویری آن به اینجا مراجعه کنید.) انتهای پیام/ ...
پلمپ 107 مرکز عرضه فرآورده خام دامی در آذربایجان غربی در سال 94
تعداد 175 مورد به مراجع قضایی معرفی شدند. وی بیان کرد: این نهاد بر استحصال بیش از 11 هزار و 301 تن گوشت قرمز نیز در طی سال گذشته با حضور بازرسان بهداشتی در کشتارگاههای دام نظارت داشته است. مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین گفت: سال گذشته تعداد 71 هزار مورد آزمایش تشخیص بیماریها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی در مرکز تشخیص دامپزشکی استان انجام شد. داهیم اظهار کرد: این ...
ملایر مهد کشمش با بحران جدی آب مواجه است
جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. وی افزود: سال گذشته حدود 25 هزار و 983 تن کشمش به 23 کشور جهان صادر شد، در حالیکه این رقم در سال 93 حدود 28 هزارو 617 تن بود و با کاهش سه هزار تنی این محصول در سال 94 مواجه بودیم. 10 هزار و 389 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است و سالیانه حدود 300 هزار تن انگور در ملایر برداشت می شود. در حال حاضر نیز 50 واحد کشمش پاک کنی در ملایر فعال است ...
عناوین برگزیده تیتر اقتصادی روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی(24 فروردین)
- پرداخت خسارت تاخیر درتحویل خودرو قطعی شد؛ دولت آئین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را اصلاح کرد (جهان اقتصاد، 24فروردین) 8- داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران: تکمیل نسل سه وچهارتلفن همراه در سال جاری (جهان اقتصاد، 24فروردین) 9- محمدرضا قاهری بدر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران : تسهیلات ویژه برای قطعه سازان (دنیای اقتصاد، ...
استفاده از ظرفیت های حوزه دامپروری استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
.... استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با دارا بودن تعداد قابل توجهی دام سبک و سنگین، سهم عمده ای در تولید و تامین گوشت قرمز کشور دارد که باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده شود. رشیدیان به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل اشاره و تاکید کرد: مخاطب سیاست های اقتصاد مقاومتی صرفا حوزه ی اشتغال و صنعت نیست بلکه از تمام توانمندی ها در حوزه های ...
بازی با جان مردم در بعضی از قصابی ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، مأموران گشت تعزیرات استان تهران با حضور در قصابی های چهارراه مولوی علاوه بر مشاهده برخی واحدهای غیربهداشتی، با گوشت هایی مواجه شدند که نایب رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران و بازرسان اتاق اصناف، فاسد بودن آن را تایید کردند. در واحدی دیگر هم ، گوشت راسته ماده گاوی عرضه می شد که مصرف صنعتی داشت اما ...
27 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان شمالی معدوم شد
دامپزشکی استان شمار دام سبک حذفی در کشتارگاه را 90 رأس و دام سنگین حذفی را 65 رأس عنوان کرد و گفت: درمجموع 13 تن فرآورده غیرقابل مصرف در کشتارگاه های دام استان ضبط شده است. به گفته وی پارسال سه هزار و 501 تن گوشت قرمز از کشتارگاه های استان استحصال شده است. احمدی تعداد طیور کشتارشده در کشتارگاه را بیش از 6 میلیون و 133 هزار قطعه عنوان کرد و گفت: در این مدت 41 هزار و 696 قطعه به علت مشکلات بهداشتی حذف شد. وی خاطرنشان کرد: پارسال در دو کشتارگاه طیور استان 12 هزار و 119 تن گوشت مرغ استحصال شد. انتهای پیام/ ...
آب رسانی سیار به عشایر در حال کوچ استان سمنان
سازی راه های عشایری هستند. مدیر دفتر امور عشایری استان سمنان با اشاره به نقش مهم عشایر در امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: عشایر نقش مهمی در تامین پروتئین و خصوصا گوشت قرمز کشور دارند. وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات دامی عشایر استان سمنان مازاد بر نیاز این استان است، افزود: سالانه بیش از 300هزار راس دام سبک تولیدی عشایر استان سمنان در بازار پایتخت و استان های همجوار به فروش می رسد. ...
سهم بیش از 400 میلیون دلاری دام و طیور در مثبت شدن تراز تجاری بخش/ صادرات 5000 رأس دام سبک از ابتدای ...
...> وی تصریح کرد: میزان تولید گوشت قرمز به حدود 800 هزار تن رسید که حدود 10 درصد این تولید را ناگزیر به واردات بودیم، یعنی حدود 70 تا 80 هزار تن در سال های مختلف گوشت قرمز وارد کردیم. صادرات بیش از یک میلیون رأسی دام به کشورهای حوزه خلیج فارس در سال گذشته معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در سال گذشته بیش از یک میلیون رأس دام به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد که ...
افزایش هزینه تولید مانع توسعه صنعت مرغداری
قرار داده شده است، انجام می شود. اخوان گفت: پرداخت تسهیلات از دو سال گذشته برای ساخت مرغداری به منظور تعادل در عرضه و تقاضا ممنوع شده ولی برای سرمایه در گردش و تجهیز این واحدها تسهیلات پرداخت می شود. وی ادامه داد: سال گذشته 54 هزار و 100 تن گوشت مرغ در استان مرکزی تولید شد که 60 درصد این محصول در استان مصرف و 40 درصد آن به سایر استان ها ارسال شده است. مدیر امور طیور سازمان جهاد ...
یک نفر کاری کند
کند پروانه صادر می کنند و برای تمدید پروانه تا سیصد هزار تومان از مردم پول می گیرند. متأسفانه برای برقرار کردن چاهک های کشاورزی تا 20 میلیون تومان پول می گیرند. مگر برای کشاورز می صرفد؟ مسئولین کمی حواسشان را جمع کنند طرف آنها مردم هستند. در حوزه ی دامداری همه می دانند که گاو سیستانی، گوسفند بلوچی و بز سیستانی دارای بهترین گوشت کشور هستند متأسفانه چنان نظام بروکراسی سنگین بر روابط انتقال دام ...
مرتضی آوینی :وقتی بشر به موسیقی عادت می کند، دیگر قابل اعتماد نیست
اینها حرف های منتشر نشده ای از سیدمرتضی آوینی است که گویا در نمازخانه روایت فتح در جمع عده ای از علاقه مندان و دوست داران هنر و تبلیغات مطرح شده است. موضوع اصلی این بحث ها هنر غربی و هنر اسلامی و وجوه تفاوت این دو است. آوینی در این جلسه های خودمانی درباره موسیقی و تبلیغات حرف می زده که هنوز [...] اینها حرف های منتشر نشده ای از سیدمرتضی آوینی است که گویا در نمازخانه روایت فتح در جمع عده ای از علاقه مندان و دوست داران هنر و تبلیغات مطرح شده است. موضوع اصلی این بحث ها هنر غربی و هنر اسلامی و وجوه تفاوت این دو است. آوینی در این جلسه های خودمانی درباره موسیقی و تبلیغات حرف می زده که هنوز کهنه نشده و انگار همین دیروز گفته شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجو، نگاه شهید آوینی به موسیقی به نوبه خود نگاه بدیعی است که سعی کرده هنر واقعی را مطرح کند و تمایز آن را با مقوله تبلیغات که امروز به طور گسترده ای در غرب جای هنر را گرفته است بپردازد؛ سید مرتضی آوینی: درباره موسیقی حداقل دو جور می شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل است که اصلا از نظر فقهی درباره موسیقی بحث نمی کنیم؛ یعنی این وجه مطلب را به طور کلی کنار می گذاریم. بنابراین اگر ضمن بحث، این سوال پیش بیاید که موسیقی مجاز است یا نیست؟ حرام است یا نه؟ به طبع نمی توانم به این سوال ها جواب بدهم. باید از حضرت امام (ره) سوال کرد. البته از ایشان هم سوال شده و جواب هم داده اند. اما می شود درباره این بحث کرد که چرا در تلویزیون، به نظر امام (ره) عمل نمی شود؟ اینها بحث های فقهی نیستند؛ به مسایل اجتماعی و سیاسی برمی گردند و از بحث فقهی خارج می شوند. اگر از وجه فقهی شان خارج شوند، می شود درباره آنها بحث کرد. ولی هر چیزی که وجه فقهی به خود بگیرد، اصلا در محدوده ما نیست و وارد آن نمی شویم. بنابراین از اول مشخص است بحثی که می کنیم، بحثی نسبتا اعتقادی، از غیر وجه فقهی است. تبلیغات در غرب از بین رفته است حیوان ها و گیاهان که پایین ترین مرتبه عقل را هم ندارند؛ موسیقی بر آنها موثر است! دلیلش این است که اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می کند، بلکه اعصاب است. امروزه تبلیغات در غرب جای هنر را گرفته است؛ یعنی بدون هیچ شکی می شود گفت هنر در غرب مرده و به طور کلی اثری از هنر در غرب باقی نیست. از بعد رنسانس این اتفاق به تدریج افتاد و هنر در غرب از بین رفت. تا جایی که عقلم می رسد عرض می کنم که چرا از بین رفت. تبلیغات امروز در دنیای غرب جای هنر را گرفته است. مثال های خیلی ساده می توانند این مطلب را اثبات کنند. نگاهی به سینمای خوب می تواند این مطلب را به طور کامل به ما نشان بدهد، یا مثلا نگاهی به آثار هنری که در قرن های اخیر از به اصطلاح هنرمندان غربی صادر شده اند، خیلی راحت نشان می دهد که هنری در غرب باقی نمانده است. آخرین پدیده های هنری در غرب آپارت و پاپارت هستند. خودشان این اسم ها را گذاشته اند. آپارت از آپتیک است، یعنی آپتیک آرت و فقط به بازی های بصری ختم می شود؛ بازی های چشم؛ آن هم فقط در حد فیزیک چشم؛ در حد قوه باصره ظاهری ما و مشخصاتی که دارد؛ یعنی با توجه به مشخصات فیزیکی چشم، بازی های بصری اختراع کرده اند که اسم اینها را آرت –هنر- گذاشته اند که اصلا هنر نیست؛ مثلا کارهای وازرلی را ببینید که خیلی هم مشهورند و از آنها زیاد صحبت می کنند و از او به عنوان بزرگ ترین هنرمندان غرب اسم می برند. در تلویزیون هم گاهی پشت گوینده ها از تابلوهای او استفاده می کنند که در موزه هنرهای معاصر و جاهای منور الفکری هم هست. این کارها فقط مقداری کارهای بصری اند، مثلا خواسته کره را با تعداد دایره دربیاورد و با حالت هایی که به آنها داده، کره را تجسم کرده است. چیزهایی که ممکن است برای چشم قشنگ باشد ولی به هر ترتیب خودشان هم اسمش را با توجه به چیزی که هست، گذاشته اند: آپتیک آرت . یعنی هنر بصری. فقط هم مقداری بازی است. یعنی از محتوا به طور کامل خالی است و اصلا محتوایی باقی نمانده است. از بازی های چشمی چه چیزی دستگیر آدم می شود؟ تابلوهایی هست که از کنار نگاه شان می کنید، یک چیزند و از سوی دیگر که نگاه می کنید، چیز دیگر و به نسبت جهت هایی که می گیریم، صورت های جدیدی دارند. در این تابلوها چه محتوایی هست؟ آثار خیلی ضعیفی موجودند، اما نه به این مفهوم که هنر باشند. پاپارت هم که می گویند چیزی در همین حد است. یعنی اصلا ریشه این هنر تبلیغات است؛ تبلیغات تلویزیونی. یک مجسمه همبرگر جزو آثار هنری شان است که با گچ ساخته اند. کاملا مثل همبرگر است. همان رنگ ها را هم به آن زده اند؛ گوشت، پنیر، کاهو و... خیلی بزرگ ساخته شده اند. به کتاب های هنری شان مراجعه کنید –من دیده ام، کارم این بوده- این را به عنوان اثر هنری نمایش می دهند. پاپ از پاپیولار می آید؛ یعنی مردمی. هنر مردمی آنها هم صرفا ریشه در تبلیغات دارد و از آن نتیجه شده است. کاری به این معنا نداریم و نمی خواهیم به طور خاص درباره هنر غرب بحث کنیم. اصلا کاری نداریم، چون هنری در غرب باقی نمانده است. دلیل این اتفاق کاملا روشن است. چون هنر مستقیما تجلی روح انسان است. آثار هنری که از انسان ساطع می شوند، همان برتری روح انسان را دارند؛ یعنی همان قدر نسبت به حقیقت عالم و ذات مقدس پروردگار قرب و بعد دارند. از انسان کاملی همچون حضرت علی(ع)، نهج البلاغه صادر می شود که البته گزیده ای از فرمایشات و خطبه های ایشان است، ولی به هر ترتیب مشخص است که کلیت آن چه بوده و در تعریف آن گفته اند: دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق . از انسان بدبختی مثل وازارلی هم صرفا یک سری بازی بصری صادر می شود، چون تمدن غرب کلا از محتوای هنری خالی شده است. محتوای هنر هم همان حقیقت عالم وجود است. ولی در این که محتوای هنری مستقیما تجلی روح بشر است، هیچ شکی نیست. در بعضی کتاب های غربی درباره این بحث می کنند که چه طور گیاهان مقابل موسیقی رشد بیشتری دارند. حتی شنیده ام وقتی برای گاوها موسیقی گذاشته اند، دیده اند شیر گاوها بیشتر شده است. این چه چیزی را می رساند؟ اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می کند، بلکه اعصاب است. بنابراین همان مرتبه ای که روح نسبت به حقیقت عالم دارد، در اثر هنری ظاهر می شود و به هیچ وجه نمی شود کلک زد. همان طور که بیان انسان – حرف ها و کلام او- بیان کننده روح اوست، همان قدر اثر هنری هم مبین روح انسان است؛ بیان کننده روح هنرمندی که اثر هنری از آن ناشی و صادر شده است. اصلا هم نمی شود کلک زد. یعنی کسی که خمیرمایه درونی ندارد و روحش خالی از محتواست، نمی تواند کلک بزند و یک اثر هنری عظیم از خود خلق کند؛ محال است. یعنی اثر هنری درست با روح هنرمند متناسب است و اصلا نمی شود در این زمینه کلک زد و آدم را لو می دهد؛ مثل بیان. می گویند: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد عینا همین طور است. تا هنرمند محتوای درونی اش را بیان نکرده باشد، نهفته است ولی وقتی بیان کرد دیگر خود را لو می دهد. یعنی درونش را لو می دهد و نفسانیت خود را بیرون می ریزد. موسیقی نتیجه روح کسی است که آن را ساخته است این یک بحث مقدماتی درباره موسیقی است که لازم است بدانیم. چون اگر فعلا در مقدمه به عنوان هنر به موسیقی نگاه کنیم، موسیقی هم از محدوده ای که گفتیم خارج نیست. موسیقی مستقیما نتیجه روح کسی است که آن را ساخته است و از روح آن هنرمند موسیقی دان ناشی می شود. البته در غرب، آثار ضعیفی از هنر هست. اگر اینجا بگویم، زیاد درست نیست. ولی مثالی می زنم که همیشه زده ام و چیزی غیر از آن نمی گویم. در رمان های غربی و نویسندگانی که آنجا کار داستان نویسی می کنند – داستان نویسی بلند- در دوره بعد از رنسانس اصلا به هنر برخورد نکرده ام. ما به آثار بعد از رنسانس یعنی قرن های اخیر کار داریم. در این آثار به هنر برخورد نکرده ام جز نوشته های کسی به اسم هرمان هسه که آلمانی است و کتاب هایی نوشته ازجمله گرگ بیابان ، دمیان ، سفر به شرق و... در آثار داستایوسکی هم تا حدودی می شود هنر پیدا کرد. البته مساله روسیه اصلا جداست. هنر روسیه را به طور کلی باید از مقوله ای که درباره اش بحث می کنیم، جدا کرد. روسیه در قرن های اخیر جایگاهی دارد که مخصوص خود اوست و به طور جدی باید درباره اش حرف زد. به همین دلیل اگر داستایوسکی را وارد این مقوله نکنیم، خیلی بهتر است. چون ما در قرن های قبل از انقلاب اکتبر روسیه، آدمی به اسم تولستوی هم داشته ایم که مذهبی و مسیحی معتقدی است و اعتقادهایش در کتاب هایش هم ظاهر است و می شود از نوشته های او به عنوان اثر هنری نام برد و شکی نیست که هنرمند است. اصلا به روسیه کاری نداریم، درباره تمدن غرب بحث می کنیم و روسیه را در سال های اخیر است که می شود به تمدن غرب پیوند زد و قبلا جزو این تمدن نبوده است. آثار داستایوسکی را هم که ببینید، کاملا مشخص است. حالتی داشته اند مثل 60 سال پیش ما که چه طور فرهنگ غرب به این مملکت می آمد، همان طور کشمکشی بین فرهنگ قدیم شان و فرهنگ جدیدی که از طریق غرب وارد می شده، در نوشته های داستایوسکی خیلی صریح مشخص است. این بحث به عنوان مقدمه برای بحث موسیقی لازم بود و عرض کردم موسیقی هم نتیجه روح هنرمند است. یعنی تجلی روح هنرمند و عین ذات اوست و اصلا از ذات هنرمند قابل تفکیک نیست. همان رتبه ای که ذات هنرمند موسیقی دان دارد، موسیقی هم که از او صادر می شود، همان رتبه را دارد. هیچ عاملی در تبلیغات غربی به اندازه موسیقی مهم و موثر نیست عامل اصلی برای هنر و تبلیغات غرب و هیچ عاملی دیگر هنری یا تبلیغاتی این قدر در تبلیغات غربی مهم و موثر نیست که موسیقی هست. موسیقی در تبلیغات غرب یک عامل اصلی است و می شود گفت که اصلی ترین عامل به شمار می رود در تبلیغات غربی که عین هنر غرب است، موسیقی یک عامل اصلی است. عامل اصلی برای هنر و تبلیغات غرب و هیچ عاملی دیگر هنری یا تبلیغاتی این قدر در تبلیغات غربی مهم و موثر نیست که موسیقی هست. موسیقی در تبلیغات غرب یک عامل اصلی است و می شود گفت که اصلی ترین عامل به شمار می رود. این مقدمه ها را می گوییم چون قبل از این که وارد اصل بحث موسیقی بشویم، لازم است. به عنوان نمونه در یک فیلم غربی -هریک از فیلم ها که باشد، فرقی نمی کند – در هر جای دنیا که ساخته شده باشد، موسیقی در آن اصل است. راه راحتی هم دارد که می شود تشخیص داد چه طور اصل است. در فیلم ها و تبلیغات غربی، احساساتی را که می خواهند به تماشاچی منتقل کنند، از روش دیگری جز موسیقی انتقال نمی دهند. اگر احساس غم و اندوهی هست که می خواهند آن را به تماشاچی منتقل کنند، عامل اصلی آن هم موسیقی است. اگر می خواهند شادی را به تماشاچی منتقل کنند، عینا همین طور است و عامل اصلی آن موسیقی است. همین طور درباره هیجان و خیلی از مسایل دیگر. ان شاء الله در اینجا به بحثی درباره قالب و محتوا می رسیم؛ درباره قالب و محتوا و نسبت آنها با هم که اصلا در هنر قالب و محتوا چه نقشی دارند و نسبت آنها با هم باید چه طور باشد. گاهی در سینمای غرب می بینید صرفا چهارچوب اس وقس داری که هنرمند یا فیلم ساز، انتخاب و فیلمش را بر آن مبتنی کرده، ریتم موسیقی است. یعنی اصلا ریتم موسیقی است که به فیلم حیات داده و آن را ساخته. چهارچوب اصلی، فیلم است و بقیه فیلم روی این چهارچوب بنا شده است: ریتم موسیقی . نمونه اش الان در ذهنم نمی آید. اگر ذهن تان یاری می کند، یک نمونه بگویید، ولی لااقل در قسمت های هیجانی فیلم این مطلب کاملا واضح است. این روح تبلیغات غرب است، منتها کم کم ظاهر می شود. در کارهای اوایل اختراع سینما این مساله بروز چندانی نداشت. ولی رفته رفته ظاهر شده و می شود پیش بینی کرد که در آینده سینمای غرب خیلی شدیدتر از این خواهد بود. به عنوان نمونه، فیلم های کارتون از این دست زیاد دیده اید. فیلم های والت دیسنی که حتی براساس موسیقی تصویرگذاری شده اند. یعنی متناسب با موسیقی برایش تصویر گذاشته اند. مثلا باله قو را دیده ام که بر این اساس ساخته اند و برایش تصویر گذاشته اند. عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می کند، بلکه اعصاب است موسیقی به هر ترتیب عامل اساسی تبلیغات غرب است. دلیل این که از موسیقی به این شکل استفاده می کنند، این است که موسیقی برای تاثیرگذاری بر بشر، مانع عقل را برابر خود ندارد. موسیقی فقط به وسیله اعصاب دریافت می شود. یعنی احساساتی که در موسیقی موجود است، فقط از راه اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دریافت می شود- که توضیحش را بعد عرض می کنم. در بعضی کتاب های غربی درباره این بحث می کنند که چه طور گیاهان مقابل موسیقی رشد بیشتری دارند. حتی شنیده ام وقتی برای گاوها موسیقی گذاشته اند، دیده اند شیر گاوها بیشتر شده است. این چه چیزی را می رساند؟ نمی خواهم از این مطلب استفاده کنم که در دام داری ها باید موسیقی پخش کرد. البته روشی هم که الان در دام داری ها وجود دارد، غلط است و ریشه در تمدن غرب دارد. فعلا به روش های غلطی که اعمال می شود، کاری نداریم. موسیقی اصلا از راه عقل دریافت نمی شود. بلکه به طور مستقیم روی اعصاب موثر است و از راه اعصاب، تاثرات به انسان منتقل می شود. تاثراتی که در موسیقی موجود است، یک دلیل خیلی ساده دارد. بچه ای که اصلا رقص ندیده، به هیچ وجه ندیده کسی برقصد – نمونه اش را خودم دیده ام- بچه ای که از اول بچگی اصلا رقص ندیده و موسیقی هم نشنیده است؛ اگر عده ای دوروبرش شروع کنند به دست زدن، ببینید چه حالتی از خودش بروز می دهد؟ کاری هم نداریم که در اثر موسیقی، رشد گیاه بیشتر می شود یا کم تر؟ یا اصلا این افزایش رشد چه دلیلی دارد؟ یا اگر در دام داری ها شیر گاوها بیشتر می شود، دلیلش چیست؟ می دانیم که گیاهان عقل ندارند. حیوان ها به مفهومی که درباره انسان مطرح است، عقل ندارند. یعنی حتی از مراتب پایین عقل هم که فاهمه و واهمه است، برخوردار نیستند. درباره عقل ان شاء الله بحث می کنیم؛ یعنی حیوان ها و گیاهان حتی پایین ترین مرتبه عقل را هم ندارند که در زبان معمولی به آن فهم یا هوش می گوییم. پس چه طور است که موسیقی بر آنها موثر است؟ دلیلش این است که اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک می کند، بلکه اعصاب است. در حالی که در یک کلام با محتوا – که هر دو صدا هستند- کسی که حرف می زند و کلمه ها را مبتنی بر محتوایی به کار می برد، طرف مقابل این محتوا را چه طور دریافت می کند؟ مسلما از طریق عقل. آن قضاوتی که انسان نسبت به آن بیان می کند، وجودش از آن محتوا تاثیرپذیری دارد. محتوا را می گیرد، درباره آن قضاوت می کند. حالا یا تصدیق می کند یا رد می کند، اگر تصدیق کرد، وجودش متناسب با آن محتوا متاثر می شود. الان من که حرف می زنم، کلمه های ویژه ای را به کار می برم. معنای آن مورد نظرم است. شما معنا را از چه طریقی می گیرید؟ علامت ها، کلمه ها و اسم ها تمثیل و بیان حقیقت هایی هستند، چه قراردادی چه غیرقراردادی. آیا زبان صرفا قراردادی است یا ریشه های غیرقراردادی هم هست که قرارداد براساس آن ریشه ها برپا شده است؟ همین طور است. منتها فرض کنیم کلمه هایی که از آنها استفاده می کنیم، براساس قرارداد است. شما این قراردادها را در ذهن تان تنظیم می کنید؟ هریک از این قراردادها مقابل مفهوم دیگری وضع شده است. اصلا قرارداد به عربی می شود وضع. وقتی وضع را در علم نحو تعریف می کنند، می گویند وضع یعنی این که مقابل شیئ، شیئ دیگر را قرار دادن، آن چنان که وقتی شیء اول می آید، شی ء دوم در ذهن متبادر شود. چه طور؟ مثلا شما می گویید قرارداد مقابل وضع، معنی قرارداد، وضع است یا معنی وضع، قرارداد است. وقتی کسی می گوید وضع، در ذهن شما قرارداد هم می آید. مقابل این مایع شفافی که با باران نازل می شود، گفته اید آب که هر وقت این شی می آید، دیگری هم به خاطرتان می آید. وقتی آب می بینید، می خواهید آن را بیان کنید و می گویید آب. وضع یعنی این قرارداد در زبان که می گویند، همین است. ولی کلمه هایی که می گویم، هریک مقابل معنایی هستند و برای معنایی وضع شده اند. وقتی من یک کلمه می گویم، معنایش در ذهن شما متبادر می شود. اما این معنا را از چه راهی می گیرید؟ به وسیله عقل. راه دیگری ندارد. در موسیقی این چیزی که الان موجود است، جلسه های شب نشینی است که همه در فعل حرام صرف می شوند. اینها اصلا بوی دود تریاک می دهند و بوی گند مشروب و عرق کشمش از آن بلند است. این نی هایی را که کسایی به صورت تک نوازی زده گوش کنید و ببینید چه اندوهی در آن موجود است؛ چه اندوه یأس آمیزی! شما تاثیر گریه را به وسیله اعصاب نمی گیرید و گریه از راه اعصاب بر شما تاثیر نمی گذارد. از طریق اعصاب – یعنی اگر گریه را برای گیاه هم بگذارید- روی آن تاثیر بگذارد یا اگر گریه را برای گاو هم بگذارید، متالم شود، اصلا گریه بر اعصاب تاثیر نمی گذارد. اگر نوای نی، تناسب هایی بین صوت ها برقرار کند که این تناسب ها درست مثل موسیقی به وسیله اعصاب دریافت شوند، هیچ فرقی ندارد. چون وقتی آدم می خواهد ضجه بزند، با موسیقی ضجه می زند. آدم در خیلی از موارد به درگاه حضرت پروردگار که دعا می کند، با موسیقی است. اصلا آدم با موسیقی دعا می کند. موسیقی آهنگی است که به دعایش می دهد که در دستگاه های موسیقی فارسی هم هست. اگر آن دعا را بیاورید، می شود گفت که در کدام دستگاه است. یعنی موسیقی دارد. کاری به این معنا نداریم. منظورم این است که دلیل آن که اینها در تبلیغات چنین استفاده ای از موسیقی می کنند، این است که موسیقی اصلا از راه عقل دریافت نمی شود. بلکه به طور مستقیم روی اعصاب موثر است و از راه اعصاب، تاثرات به انسان منتقل می شود. تاثراتی که در موسیقی موجود است، یک دلیل خیلی ساده دارد. بچه ای که اصلا رقص ندیده، به هیچ وجه ندیده کسی برقصد – نمونه اش را خودم دیده ام- بچه ای که از اول بچگی اصلا رقص ندیده و موسیقی هم نشنیده است؛ اگر عده ای دوروبرش شروع کنند به دست زدن، ببینید چه حالتی از خودش بروز می دهد؟ کسی که موسیقی گوش می دهد، خودش را دست موسیقی می سپرد و بنده آن می شود دلیلش این است که تاثراتی که انسان از موسیقی می گیرد، فقط از راه اعصاب است و بعد تصمیم می گیرد آیا از آن متاثر شود یا نه. خودش را دست این موسیقی بسپرد یا نه. چون اصلا مساله، خود را دست موسیقی سپردن است، موسیقی گوش دادن نیست. اشتباه نشود. اصلا موسیقی گوش دادنی نیست. کسی که موسیقی گوش می دهد، خودش را دست موسیقی می سپرد و بنده آن می شود. یعنی تصمیم گرفته که موسیقی، خوب چیزی است و من می توانم موسیقی گوش کنم و تاثرات عصبی آن را بگیرم. به این دلیل دیگر عقلش کنترل ندارد. کسی که این طور است، مانع عقل را از همان اول از سر راه برداشته و تصمیم گرفته که خودش را به دست موسیقی بسپرد. دلیل خیلی ساده ای دارد؛ چه موسیقی را برای حضرت امام (ره) بگذارید، چه برای من، تفاوتی نمی کند. با این که مراتب عقلی مان متفاوت است ولی موسیقی را برای هریک بگذارید، تفاوتی نمی کند. ایشان هم اگر یک موسیقی شاد را بشنود، همه تاثیرهای موسیقی به ایشان منتقل می شود. منتها بعد تصمیم می گیرد و موسیقی را قطع می کند و خودش را دست موسیقی نمی سپرد. اگر کسی خودش را دست موسیقی بسپرد، خب لذت هم می برد. ولی اگر کسی خودش را دست موسیقی نسپرد، موسیقی برایش عذاب آور است. جدی می گویم. این طور نیست که موسیقی برای همه مردم لذت بخش باشد. این یک اشتباه است. اما متاسفانه موسیقی گوش کردن آن قدر در روزگار ما اشاعه دارد که اصلا نمی شود این حرف را به کسی زد. چون برایش این تجربه پیش نمی آید که مدتی موسیقی گوش نکند، بعد برایش یک موسیقی شادی آور – به قول خودشان – بگذارید و ببینید اصلا احساس شادی به آدم دست می دهد یا نه. چیزی غیر از عذاب نیست، غیر از تکرار اصواتی که اعصاب آدم را خرد کرده و جدا او را ناراحت می کند. کسی که خود را دست موسیقی نمی سپرد،یعنی معیارهایی را قبول نمی کند که در موسیقی هست و بنده موسیقی نمی شود – احساسی که در موسیقی موجود است به او منتقل نمی شود که هیچ، بلکه اصلا حالت اشمئزاز به انسان دست می دهد. ولی اگر خودش را بسپرد و مانع عقلش را از سر راه بردارد، به وسیله اعصاب به راحتی تاثرات آن منعکس می شود. بهترین دلیل آن که از طریق زیست شناسی -به قول خودشان – موجود است، این که وقتی برای گیاه موسیقی گذاشتند، رشد بیشتری پیدا کرد. این دلیل خوبی نیست. یعنی دلیل به نفع موسیقی نیست، ضدموسیقی است. یعنی موسیقی به وسیله اعصاب گیاهی هم درک می شود، یعنی به وسیله اعصاب حیوانی هم درک می شود. وقتی از راه اعصاب حیوانی درک شد، یعنی اصلا واسطه عقل را نمی خواهد. وقتی واسطه عقل را نخواهد، بحث کاملا فرق می کند. کسانی که موسیقی گوش می کنند، اولا موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیق تر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و... حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلا قابل ترک نیست. البته ما بحث فقهی نمی کنیم، اما چون خیلی از اصول فقه مبتنی بر مبحث های فلسفی است، شاید به بحث فقهی شبیه شود، ولی ما بحث فقهی نمی کنیم؛ به هیچ وجه. بحث اعتقادی می کنیم، شبیه بحث های فقهی می شود، ولی ما از آن نتیجه فقهی نمی گیریم. یکی از دلیل ها این که در اسلام بیشتر مرجع ها، موسیقی را مطلقا حرام می دانند، همین است. البته بیان نمی کنند و این موضوع از سوی مراجع بیان نشده. ولی منظورم این است که دلیل این که چنین برخوردی با موسیقی هم موجود است، ریشه اش در حدیث هایی است که از حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) رسیده است. یک دلیل همین است. دلیل های دیگر را هم عرض می کنم. ولی یکی از دلیل هایی که می شود برایش متصور شد، همین است که چرا اسلام چنین برخوردی با موسیقی دارد. یکی این است که وقتی انسان نتواند از راه عقلش بر چیزی نظارت کند، آن چیز قابل اعتماد نیست؛ به هیچ وجه. چون انسان اصلا موجودی عقلانی است. عقل مشخصه اصلی و فصل انسان است؛ یعنی اگر عقل را از انسان بگیرید، دیگر انسان نیست. عقل چیزی است که انسان را از موجودات دیگر جدا می کند. اگر بخواهید در تعریف انسان وارد شوید، عقل را باید به عنوان فصل ذکر کرد. فصل یعنی چیزی که اگر از آن موجود بگیرید، چیزی نمی ماند؛ یعنی مشخصه ای که آن موجود را از موجودات دیگر سوا می کند و فاصله می دهد. بنابراین آنچه انسان نتواند به وسیله عقل بر آن نظارت داشته باشد، اصلا قابل اعتماد نیست و نباید سراغش رفت. فرض کنید جذابیت هایی که از غیر راه عقل بر انسان تحمیل می شود، آیا اینها قابل اعتمادند؟ خیر. نمی شود به آنها اعتماد کرد. معاذالله اگر کسی صور قبیحه ببیند، خب جذابیت دارد. فیلم های پورنوگرافیک جذابیت دارند. آیا این جذابیت، جذابیتی است که به وسیله عقل بر انسان تحمیل می شود؟ خیر. می دانید که عقل این وسط کاره ای نیست. فقط خصوصیت های حیوانی را در بشر تحریک می کند. چون این غریزه، کشش و جاذبه در بشر موجود است، وقتی این تصویرها را نشانش می دهند، تصور لذتی که از جمع شدن با جنس مخالف موجود است، باعث گرایش انسان و جذابیت در بشر می شود. آیا این جذابیت به وسیله عقل به او تحمیل شده است؟ خیر. حالا که از راه عقل تحمیل نشده، اصلا قابل اعتماد نیست، این را به عنوان جاذبه کاذب می شناسیم و آن را کنار می گذاریم. چون اصل بر این است که ما در محدوده انسانیت باقی بمانیم. اگر کسی سر این اصل شک دارد، اصلا کاری با او نداریم. وقتی کسی در تعریف انسان می گوید حیوان ناطق، ما کاری با او نداریم. بگذارید تعریف کند حیوان ناطق. فقط آن ناطق را فصل انسان با حیوان می داند و ما کاری به او نداریم و کسی که انسان را حیوان ابزارساز تعریف می کند، به او هم کاری نداریم. با اینها اصلا کاری نداریم و بحثی هم نمی کنیم. ولی آن چیزی که در اسلام مطرح است، باید همیشه سعی کنیم در محدوده انسانی خودمان بمانیم و تکامل ما هم در همین محدوده است. گذشتن از این حد، سقوط و هبوط است. تکامل ما در محدوده انسانیت است؛ بنابراین از حد طریق عقل – که فصل انسان با اشیا و موجودات دیگر است- نمی شود خارج شد. یکی از بحث های اساسی درباره موسیقی، تناسب بین محتوا و قالب موسیقی است در ضمن همین مطلب که به آن اشاره هم شد، درباره دعا بود که وقتی انسان با تمام وجودش به فقر ذاتی اش مقابل حضرت پروردگار پی می برد و با حالت احتیاج و نیاز رو به درگاه حق می آورد، خب دعای انسان با موسیقی همراه است؛ یعنی اصلا موسیقی را با خود دارد. یا همین طور درباره قرآن خواندن که صوت خوش قرآن سفارش هم شده است. در حدیث های زیادی دیده ام – به ویژه حدیثی که فکر می کنم از امام سجاد(ع) باشد- نقل شده حضرت رسول(ص) صدای شان را سر نماز به قدر طاقت مأموم بلند می کردند، صوت خوش را به قدر طاقت مأموم از خودشان بروز می دادند. این طور نبوده با آهنگی که برای خودشان نماز می خوانند، برای مردم هم بخوانند. چون می گفتند و نقل شده از امام سجاد(ع). می گفتند اگر می خواستند با آن بیان بخوانند، همه از شدت لذت، غش می کردند. نقل شده ایشان صدای خوش حضرت داوود(ع) را داشتند. درباره اینها چه می شود گفت؟ این یکی از بحث های اساسی درباره موسیقی است. یعنی تناسبی که بین محتوا و قالب موسیقی موجود است و اگر این نسبت یا ارتباط قطع شود، آن وقت است که ما موسیقی را به طور کلی طرد می کنیم و حرام می دانیم. ولی تا وقتی این محتوا را دارد و ارتباط ظاهر و قالب آن با محتوا حفظ شده است، سفارش هم شده در حدیث ها درباره این که مثلا انسان قرآن را با صوت خوش بخواند یا نمازش را با صوت خوش بخواند. دلیلش این است که وقتی در آن دعا انسان با تمام وجودش مشغول دعاست، محتوای دعا ریشه ای صوتی است که انسان به بیان و لحن خود می دهد. موسیقی که در دعا از انسان صادر می شود، متناسب با محتوای دعاست که به نیاز و فقر ذاتی انسان برابر خداوند مربوط است. وقتی بشر به موسیقی عادت می کند، دیگر قابل اعتماد نیست. اعتیادش خیلی شدیدتر است و فقط باید خودش را به موسیقی بسپرد؛ موسیقی چنین طلبی از انسان دارد. طلب بندگی و معبودیت می کند چون باید خودش را بسپرد، اعصابش را در اختیار آن بگذارد تا آن تاثر در او ایجاد شود. بنابراین از اول انتخاب کرده و بنده وار تاثیر موسیقی را پذیرفته است. مثل دیگر؛ الان صحبت سر این بود که از نظر فنی دعای آدمی که با کمال نیاز دعا می کند، جزو یکی از دستگاه های موسیقی ایرانی است. ولی چه طور است که حرام نیست؟ در حالی که شجریان مثلا حرام است. هیچ شکی هم در آن نیست. بحث فقهی نمی کنیم، ولی شکی نداریم که شجریان را نمی شود گوش داد. چون این حضراتی که این قدر لیبرال هم هستند، شجریان را در تلویزیون پخش نمی کنند، رادیو را نمی دانم. ولی در تلویزیون پخش نمی کنند؛ یعنی قشنگ معلوم است که این قدر آش شور است که خود اینها هم فهمیده اند. منتها چه طور این قدر شور است؟ در حالی که همان دستگاه ها را ممکن است ایشان هم بخواند. وقتی انسان در قرآن صوت خوش دارد، حتما از نظر فنی در یکی از دستگاه های موسیقی فارسی است. چه طور این کار حرام نیست، اما وقتی این موسیقی ارتباطش را با محتوای معنوی قطع می کند، حرام می شود. چرا؟ اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای این که باعث گناه می شود حتی در ظاهرش هم مشخص است. یعنی وقتی ظاهر، ارتباط خودش را با آن محتوای الهی، روحانی و معنوی قطع می کند، هرچند از نظر فنی در همان دستگاه های موسیقی است، منتها با این حال دیگر قابل گوش دادن نیست و حرام است، یعنی گناه دارد. اصلا مساله اساسی در موسیقی همین جاست. اگر این مساله ادراک نشود، نمی شود فهمید چرا برخورد اسلام با موسیقی این طور است. بله، از نظر فنی مثل این است که ما 32 حرف در فارسی داریم. کلامی که انسان می گوید، از این 32 حرف خارج نیست. حتی شعر از نظر عروضی در وزن های خاصی است. فعولن، فعولن، فعولن فعول. چنین گفت رستم به اسفندیار فعولن فعولن فعول بر این وزن است و هرکس بخواهد شعر بگوید به هر ترتیب از این وزن های عروضی خارج نیست. اما آیا هر شعری قابل گوش دادن است؟ نیست. هر شعری هم خوب نیست. نمی شود گفت شعرهایی را که در وزن فعولن فعولن فعولن فعول است، کسی گوش نکند، ولی اگر در وزن های عروضی دیگری آمد، گوش کند. این طور نیست. درباره موسیقی هم همین طور است. دستگاه های موسیقی ایرانی از نظر فنی شبیه همین وزن های عروضی شعرند. اصل محتواست که در این دستگاه ظاهر می شود؛ محتوایی که در این قالب ریخته می شود. وزن های عروضی یا دستگاه های موسیقی فارسی مثل ظرف هایی هستند که آن محتوا را در بر می گیرند. البته ارتباط خیلی غنی تر و حقیقی بین این ظرف و آن محتوا موجود است. ولی از نظر ظرف بودن آن، وزن های عروضی هم چنان که ظرف است برای شعر، دستگاه های موسیقی فارسی هم ظرف هستند، برای محتوای شان. این طور هم نیست که هر موسیقی و آهنگی به دلیل این که محتوایش قرآن است، خالی از اشکال باشد. من خیلی از اقسام قرائت های قرآن را که الان هست، گوش نمی کنم، چون موسیقی بر محتوایش غالب است و صورت موسیقی دارد، نه صورت قرآن. خیلی از چیزهایی که الان وجود دارند، اصلا قابل گوش دادن نیستند و بهتر است -یعنی پیشنهاد می کنم- گوش ندهید. حکم شرعی نمی دهم، پیشنهاد می کنم گوش نکنید. چون در آنها موسیقی اصل است، نه قرآن. این یک حساب خیلی ساده است و حساب فقهی هم نمی خواهد. اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای این که باعث گناه می شود. این سلیقه شخصی نیست. وقتی در قرائت قرآن هم موسیقی بر محتوا غلبه کند، گوش کردنش گناه دارد. فرض کنید در همین اذا الشمس کورت شیخ عنتر بدوی، به نظر ما قرآن اصالت دارد یا موسیقی؟ موسیقی غلبه دارد. خیلی از سوره هایی که همین آقای عبدالباسط می خواند، کاملا مشخص است و شکی ندارم که تمرین کرده هریک از اینها را با چه لحن و موسیقی بخواند و ترکیب موسیقی اش نسبت به معنایش اصل است. در بیشتر چیزهایی که شنیده ام، دیده ام که اصلا معنای قرآن و محتوای آن مورد نظر نیست؛ فقط موسیقی قرآن است که مورد نظر است. شخصا قرآن هایی را که بچه های شیعه با همین صوت معمولی می خوانند، ترجیح می دهم. آقایی هست به اسم قادری که قبل از انقلاب هم می خوانده، قرائت قرآنش را خیلی دوست دارم. چون لحن آن با معنایش متناسب است. وقتی می شنوید، معنایی که درباره قیامت می گوید، در دل تان ظاهر می شود. نه این که وقتی تمام شد، بتوانید آهنگ آن را با سوت بزنید. این خیلی فرق دارد. آن دیگر قرائت قرآن نیست، موسیقی است و می شود با سوت هم زد. قرائت قرآن آن است که وقتی درباره قیامت می گوید، تن آدم بلرزد. منظورم از ارتباط محتوا با قالب اینجاست. البته این حد خیلی ظریف است و اصلا قابل تشخیص نیست. حدش آن قدر ظریف است که اگر می گفتند محدوده طول و حرام بودن موسیقی این است که موسیقی هایی که مثلا در دستگاه ابوعطا خوانده شده اند، به طور کلی حرام هستند و آنهایی که در دستگاه های دیگر خوانده شده اند، حلال. اگر محدوده اش این بود، خیلی راحت می شد، کاری نداشت و جمهوری اسلامی هم می توانست به راحتی در رادیو و تلویزیون به این مساله عمل کند. دلیل اصلی این که نمی تواند عمل کند، این است که حد آن مشخص نیست. حد این مساله به مطابقت محتوا و قالب باز می گردد. حالا که حد این است، اصل در درک موسیقی هم همین است. موسیقی که الان موجود است، اصلا بوی دود تریاک می دهند و بوی گند مشروب و عرق کشمش از آن بلند است این که گفتم هنر، مستقیما تجلی روح انسان است، منظورم این بود و می خواستم این استفاده را کنم که نهج البلاغه حضرت علی(ع) هم در همین 28 حرف عربی است. از این 28 حرف خارج نیست. از کلمه های عربی هم خارج نیست. ایشان کلمه های جدیدی برای بیان مقاصدشان نیاورده، بلکه از همان کلمه ها استفاده های جدیدی کرده اند؛ در همان 28 حرف و همان قالب ها. حتی در همان وزن های عروضی هم شعرهایی به ایشان نسبت داده اند. همان وزن های عروضی که عرب ها به طور معمول شعر می گویند. اما این کجا و آن کجا؟ دلیلش چیست؟ دلیلش آن روحی است که پشت این معانی است. آن روحی که ریشه تجلی این کلمه هاست. در موسیقی هم همین طور است. در موسیقی این چیزی که الان موجود است، جلسه های شب نشینی است که همه در فعل حرام صرف می شوند. اینها اصلا بوی دود تریاک می دهند و بوی گند مشروب و عرق کشمش از آن بلند است. این نی هایی را که کسایی به صورت تک نوازی زده گوش کنید و ببینید چه اندوهی در آن موجود است؛ چه اندوه یأس آمیزی! اندوهی داریم که اندوه خوشی است؛ اندوهی که آدم دلش می خواهد تمام دلش از آن پر باشد. آن اندوه و غمی که حافظ در شعرهایش به آن اشاره می کند، یا آن غمی که در روضه دنبالش می رویم، یکی است. ولی یک اندوه هم داریم که ریشه اش در یأس و قنوط است. آن اندوه اصلا قابل تحمل نیست، تخدیر نفس بشر است. موسیقی کسایی را گوش کنید، چنین حالتی به انسان دست می دهد؛ چون ریشه اش در دود تریاک است. آن تخدیر در موسیقی ظاهر می شود و جلو آن را هم نمی شود گرفت. همان طور که روح هنرمند در اثر هنری اش ظاهر می شود. اصلا هم نمی شود مانعی در برابر قرار داد و کلک هم نمی شود زد؛ در موسیقی که به هیچ وجه. در موسیقی این ارتباط نسبت به زمینه های هنری دیگر مستقیم تر و خیلی نزدیک تر است. برای این که تاثیرهای موسیقی هم از راه اعصاب دریافت می شود. از آن طرف هم عواملی که موسیقی برای بیان از آنها استفاده می کند، عوامل مجردند؛ مجرد از معناهای کلامی و ادبی؛ معناهایی که عقل انسان بر آنها نظارت دارد. فرض کنید این کاری را که می گویم شما به وسیله عقل تان ناظر بر آن هستید؛ وقتی تصدیق کردید، می پذیرید. بعد هم تاثراتش را می گیرید. اما عواملی که موسیقی از آنها استفاده می کند، فقط تناسب های مجرد بین صوت هاست. این تناسب های مجرد، اصلا از راه عقل ادراک نمی شوند. نت های مختلف را بزنید. اصلا انسان اینها را به وسیله عقل نمی فهمد. ولی وقتی من می گویم آب شما می فهمید، ولی اگر بگویم دام دام دام نمی فهمید. تکرار این نت ها با عقل، ادراک نمی شود و عقل، نظارتی بر آنها ندارد. بیان این، از راه تناسب های مجرد ریاضی است که در عالم بین صوت ها هست. تا کسی بنده وار با موسیقی برخورد نکند، تاثیری روی انسان نمی گذارد این تناسب هایی که برای بشر خوش آیند بوده یا بدآیند، در طول سال ها از همان اول انتخاب شده است که بشر به کره ارض هبوط کرده. از همان اول، این تناسب های مختلف را از طبیعت انتخاب کرده و برگزیده و تا امروز حفظ کرده. تناسب های ریاضی هم بین اینها موجود است که فقط تجرد ریاضی دارند. چون بیان شان به وسیله تناسب های مجرد است و عقل، نظارتی بر آنها ندارد و از راه عقل هم ادراک نمی شوند و تاثرات شان هم فقط از راه اعصاب است که دریافت می شود، نه از راه عقل. به این دلیل است که تمدن غرب از آنها به عنوان عامل اصلی در تبلیغات استفاده می کند. مساله مهم دیگری هم که به عنوان جمع بندی عرض می کنم، این که تا کسی بنده وار با موسیقی برخورد نکند، تاثیری روی انسان نمی گذارد. برای این که آدم راحت می تواند قطع کند و گوش ندهد. وقتی بنده وار نشستید و تاثیر آن را پذیرفتید، آن وقت موثر است؛ از غیر طریق عقل و از طریق تاثیرها روی انسان موثر است. منظورم این بود کسانی که موسیقی گوش می کنند، اولا موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیق تر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و... حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلا قابل ترک نیست. مصاحبه ای از حضرت امام (ره) هست اوایلی که تشریف آورده بودند، یا وقتی اروپا و فرانسه بودند، فرموده بودند اصلا مغزی که به گوش دادن موسیقی عادت کرد، دیگر قابل استفاده نیست. وقتی بشر به موسیقی عادت می کند، دیگر قابل اعتماد نیست. اعتیادش خیلی شدیدتر است و فقط باید خودش را به موسیقی بسپرد؛ موسیقی چنین طلبی از انسان دارد. طلب بندگی و معبودیت می کند چون باید خودش را بسپرد، اعصابش را در اختیار آن بگذارد تا آن تاثر در او ایجاد شود. بنابراین از اول انتخاب کرده و بنده وار تاثیر موسیقی را پذیرفته است. کد مطلب : سایر اخبار ...
نگرانی ها در مورد مهم ترین تهدید برای تجارت دام در منطقه /"تب" بیماری تب برفکی به جان دامداران افتاد/ ...
... به گزارش سایت محلی رهیاب نیوز استان خوزستان، سید راضی نوری نماینده شوش دانیال به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت عدم کنترل بیماری تب برفکی در شهرستان شوش دانیال تذکر داد. برخی منابع غیر رسمی از تلف شدن یک هزار و 100 دام در شهرستان شوش خبر می دهند با این حال ستاد بحران استان همچنان واکنشی نشان نداده است. تب برفکی، بیماری عفونی خطرناکی است که به راحتی در بین دام ها همه گیر می ...
اجرای منظم طرح های پایش سلامت دام ها شرط اساسی پیشگیری از بیماری های دامی است
بیماری های واگیر دامی که از اواخر سال گذشته در تعدادی از استان های کشور شایع گردیده و در استان نیز کانون های بیماری بروز یافته است، یادآور شد دامداران گرامی از خرید دام های فاقد سابقه بهداشتی مشخص بویژه دام های کشتاری از میادین دام خودداری نمایند. در سال 94 طی 2497 نوبت بازدید توسط کارشناسان سطح استان 55490 نوبت سر گاو و 258078 راس نوبت سر گوسفند و بز تحت مراقبت فعال و کنترل های بهداشتی جهت پایش بیماری هایی مانند شاربن، تب برفکی، بیماری لمپی اسکین و جنون گاوی قرار گرفتند. ...
55 هزار تن میوه تنظیم بازاری مصرف شد
انتقال به موقع سیب درختی و پرتقال به مقاصد مصرف، یکی از دلایل مهم آرامش بازار میوه شب عید امسال بود، افزود: وقتی میوه ای به مدت سه ماه در سردخانه ای نگهداری می شود، هنگام عرضه به بازار باید مجدد دسته بندی و ضایعات آن گرفته شود که این ضایعات هم به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند . مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه امسال 43 هزار تن پرتقال و 19 هزار تن سیب برای ایام ...
بهره برداری از نژادهای دوقلوزا گوسفند رومانف برای افزایش تولید گوشت قرمز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از ایجاد ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند در راستای ایجاد نژادهای دوقلوزا و اصلاح شده در استان کرمان خبر داد و گفت: اجرای این پروژه پنج ساله و شروع آن در سال جاری بوده و حجم عملیات با اعتبارات دولتی تعداد 400 رأس و طبق برنامه ریزی به عمل آمده با حضور بخش خصوصی به حدود دوهزار رأس خواهد رسید. ...
امحای بیش از 3.5 تن گوشت و آلایش فاسد دام در کشتارگاه مشهد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پرستوها ، محسن انصاری رئیس موسسه صنعتی گوشت مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت : روز گذشته درحضور خانم روکی رئیس شعبه 13 تعزیرات حکومتی استان و دکتر کرباسی مسئول دفترنظارت برفرآورده های خام دامی ودامپزشکی مشهد بیش از 3500 کیلوگرم از مواد پروتئینی وآلایش های دامی فاسد و فاقد تاریخ مصرف در واحد رندرینگ کشتارگاه مشهد امحا شد. رئیس موسسه صنعتی ...
تولید سالانه 4 هزار تن گوشت قرمز در باخرز
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سلام باخرز ، حسن مسافری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باخرز گفت:شهرستان باخرز با داشتن 2 هزار و سیصد واحد دامی، حدود 50 هزار تن شیر و 4 هزار تن گوشت قرمز را در سال تولید میکند که از نظر میزان گوشت قرمز تولیدی، 7 درصد تولید استان را برعهده دارد. وی با اشاره به وضعیت منابع آبی در این شهرستان افزود:حدود 9 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این ...