سایر منابع:
سایر خبرها
فضائل حضرت زهرا(س) در معتبر ترین کتب و منابع اهل سنت
بخاری نقل کرده است که پیامبر (ص) فرمود: فاطمه سیده زنان اهل بهشت است. [9] باید گفت آنچه که در کتب بزرگان اهل سنت درباره شخصیت و فضایل وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است در خصوص هیچ کس دیگری نبوده و منحصراً در مقام حضرت زهرا(س) ذکر شده است. توصیف حضرت زهرا(س) از لسان رسول خدا(ص) در منابع اهل سنت هر چند که این احادیث، تنها نمونه هایی از صد ها حدیث در ...
مجید مجیدی؛ پیام رسان رحمانیت اسلام به کاریکاتوریست های اروپایی
فیلم محمد رسول الله فیلمی ارزشمند و قابل تقدیر از کارگردانی ارزشمند و متعهد است؛فیلمی که درباره قبل از تولد تا 12 سالگی پیامبر است.در این اثر ارزشمند مجیدی زندگی پیامبر را با توجه به روایات و تحقیقات بسیار و البته محققان و دانشمندانی قابل اعتنا و ارزشمند روایت کرده است. اتفاقات و ماجراهایی که هر یک از ما ایرانی ها به جهت دین،آیین و کتابهای دینی خود با آن آشناییم.موضوع چینش روایات و داستان به جهت ...
تبلیغ در بهار فاطمی ؛ رسالت حوزویان در تعطیلات نوروزی
این فرصت آماده ، نهایت بهره برداری را داشته و به رسالت طلبگی خود در حد امکان عمل کنند. عموم مردم را با سبک زندگی فاطمی آشنا کنیم مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) با اشاره به این که هنوز بسیاری از مردم ما با شاخصه ها و مولفه های سبک زندگی فاطمی ناآشنا یا کم مطلع هستند، تصریح کرد: تبیین سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) در بین مردم به ویژه اقوام و فامیل یکی از آن کارهای بسیار ضروری و ...
نوروزی فاطمی در پیش داریم ...
توجه به مقارن شدن نوروز سال 1394 با ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین نکته ای که به ذهنمان می رسد تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه ( س) است . تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س)، مانند مکان دفن او از مجهولات تاریخی است. کم ترین مدّت زندگی حضرت زهرا پس از رحلت پدر را چهل روز(1) و بیش ترین مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند.(2)در این میان روایات دیگری همانند دو ماه،(3 ) هفتاد و ...
غربت منجی بشر در غربت اسلام
رَسُولُ اللَّهِ ؛ [از آن جهت که ] دعوت کننده ما [حضرت مهدی (علیه السلام) دعوت نوینی را از سر می گیرد همان طور که رسول اللَّه (صلی اللَّه علیه و آله) دعوت فرمود. همچنین در روایاتی مشابه، معصوم (علیه السلام) می فرماید که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به امر جدیدی دعوت می کند. این همه از آن جهت است که شاخصه ها و معیار های حقیقی دین اسلام در عصر غیبت به فراموشی سپرده می شود و آن قدر بدعت در ...
فعالیت 350 مبلغ در ایام فاطمیه دوم در استان چهارمحال و بختیاری
برنامه های فرهنگی در ایام فاطمیه، احیاء و ترویج سبک زندگی اسلامی و توجه ویژه به خانواده ها به عنوان عامل اثرگذار در توسعه تربیت اسلامی است . وی گفت: بر اساس برنامه ریزی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی این استان، در سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) با همکاری هیئت مذهبی، کانون مداحان و دیگر دستگاه های فرهنگی، اجتماعات فاطمیون در مراکز 9 گانه شهرستان های چهارمحال و بختیاری برگزار می ...
مردم در روزهای آغازین سال 94 عزادار شهادت حضرت زهرا (س) باشند
تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ: ای رسول من، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی، تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده ای (سوره مایده، آیه 67). روایات چندانی درباره نوروز نداریم وی با بیان اینکه امام صادق (ع) فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و نظیفترین لباسهای خود را بپوش و با خوشبوترین عطرها خود را معطر ساز ، گفت: البته طبق روایتی، امام موسی کاظم از جلوس در ...
پیام نوروزی مدیر عامل موسسه اعتباری عسکریه
و مؤمنان با استشمام عطر دل انگیز گل های بهاری عظمت پروردگار را احساس نموده و از دیدن برگ درختان سبز، تجدید حیات و رستاخیز و قیامت را متذکر می شوند که رسول خدا(ص) فرمود: اذا رأیتم الربیع فاکثروا ذکر النشور این بهار نو ز بعد برگ ریز هست برهان بر وجود رستخیز بهار، در سال نو، از شمیم یگانه یادگار رسول خدا حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) بهره مند گشته، و مسلمانان با یاد ام ابیها سال نو ...
مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه های یونان؟ +تصاویر
. به این نکته خداوند در سوره نور آیه 36 اشاره می فرمایند: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ، در خانه هایی (مساجد و زیارتگاه ها) خداوند رخصت داده است که آنجا رفعت یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام، تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند. برخی از اشکالات طرح جدید: پیش فرض های منحرف و مغالطه آمیز قبلی ...
آخرین جلسه حلقه شعر آیینی فرات در سال 93+متن اشعار و گزارش تصویری
قهر خدا خشم فاطمه است یعنی که ظالمان نفس آخر آمده است استاد : اذن دخول جنت و دوزخ "به " کم داشت اما مجموعا زبان ساده بی عیب و روانی داشت. مجتبی عسگری: تو را به جان علی بین ربنای خودت دعای مرگ نخواهی همه برای خودت دلم شکسته ز عجل وفات گفتن تو بگیرجان علی همره شفای خودت به روی ماه تو ابری سیاه می بینم ...
رخدادهای استان فارس در سالی که گذشت/ فزونی موفقیت ها بر نارسایی ها
منتشر شده در برخی سایت های مجازی دال بر احضار زاکربرگ مدیر فیس بوک توسط دادگستری فارس **افتتاح مرکز پیشگیری درمانی دندانپزشکی حضرت فاطمه زهرا(س) شیراز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی **رونمایی از تمبر یادبود محمد نمازی بزرگترین خیر عرصه سلامت کشور توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شیراز **تولد اولین کره گورخر ایرانی درسایت تکثیر و پرورش و مطالعات دره باغ بوانات فارس ...
پرخاصیت ترین سین هفت سین/نوروز در کلام امام صادق(ع)
برخی بر آن هستند که اصل واژه ی عید از عادة است، زیرا آنان (قوم)، بر جمع آمدن در آن روز، عادت کرده اند. واژه عید، تنها یک بار در قرآن به کار رفته است: اللهم انزل علینا مائدة من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منک (سورة مائده/آیه 114) در تفسیر نمونه، ذیل این آیه گفته شده است: عید، در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می شود و بازگشت ...
نوروز روز ظهور یوسف زهراست/ تو را من چشم در راهم ای بهار امیدم
پرستی است. نوروز همان روزی است که جبرئیل امین بر پیامبر(ص) هبوط نمود؛ یعنی روز دریافت پیام الهی است. نوروز همان روزی است که رسول الله(ص) حضرت علی(ع) را بر دوش گرفت و بت های قریش را از بالای کعبه به زمین ریخت؛ یعنی روز پیراستن خانه های پاک از آلودگی هاست. نوروز روزی است که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را در محل " غدیر خم " به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفی کرد؛ یعنی روز پیمان ...
سنت زیبایی ایرانی ها در آخر سال/ایا مردگان ازرفتن ما به قبرهایشان مطّلع می شوند؟
... از حضرت علی(ع) وارد شده، حضرت فرمود که: از حضرت رسول(ص) شنیدم که فرمود: شخصی که به زیارت اهل قبور می رود، پنجاه سال گناهش آمرزیده می شود. سؤال کردند: اگر شخص گناهی نداشته باشد چه میشود؟ حضرت(ص) فرمود: گناهان پدر و مادر و برادران و عموم مسلمانان آمرزیده می شود. از محمّد ابن مسلم وارد شده است که می گوید: به حضرت صادق علیه السّلام عرض کردم : آیا ما مردگان را زیارت بنمائیم ؟حضرت ...
اعمال عید نوروز در روایات/// اطلاع رسانی گیلان
: چون نوروز شود غسل کن و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوش و به بهترین بوهای خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار و چهار رکعت نماز بخوان (هر دو رکعت به یک سلام). بدین گونه: در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره انا انزلناه را بخوان. در رکعت دوم بعد از حمد دو مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون بخوان. در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل هو الله احد را بخوان. ...
6 صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی می کند
انجام عبادت، راغب کند پی بردن به حکمت عبادات است. آیت الله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه می خوانید به موضوع ادب نمازگزار می پردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. از نمونه های ادب در نماز، که طی حدیث شریفی از رسول خدا (ص) بیان شده این است: مَنِ اتَّقَی عَلَی ثَوْبِهِ فِی ...
فاطمه(س)؛ حلقه وصل رسالت و امامت
به گزارش افکارنیوز ، اولین چاپ کتاب حلقه وصل رسالت وامامت در سال 91 با جلد شومیز منتشر شده است که اکنون به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) این کتاب با جلد سخت و قیمت 85000 ریال چاپ و در قطع وزیری و در 448 صفحه منتشر شده است. عناوین اصلی و محوری بحث ایشان در این کتاب عبارتند از: 1-همسانی رضا و غضب خدا با رضا و غضب فاطمۀ زهرا سلام الله علیها 2- خلقت جسمانی و نورانی ...
زیارت اهل بیت(ع) و امامزادگان بسته کامل تعلیم و تربیت است
تسنن درست کردند و البته می بینید که عالمان شیعه، وهابیت را نپذیرفتند و علمای اهل سنت هم به زیارت رسول خدا می رفتند و در همین روزهای عزاداری آقا اباعبدالله(ع) در مسیرهای پیاده زائران بسیاری از اهل سنت و شیعیان و حتی پیروان حضرات مسیح و حضرت نوح فعالیت داشتند و به زائران عاشقانه خدمت می کردند، درواقع فرهنگ زیارت در همه ادیان وجود دارد و این وهابیت است که خلاف مسیر حرکت می کند. *به نظر حضرت ...
شمخانی: 5+1 نیازمند توافق با ماست
ایران اظهار داشت: خانه کوچکی که بدخواهان در صدر اسلام در پی آن بودند که فاقد استمرارش کنند استمرار یافت و به رغم آغاز استهزا در زمان رسول خدا (ص) سوره کوثر نازل شد. شمخانی با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) افزود: اکنون کشور بزرگ و منطقه بزرگی هوادار، مرید و مطیع آن خانه کوچکند و گسترش روحیه فاطمی و علوی در کشورمان در سال های 1392 و 1393 فرصتی به ما می دهد تا ما با معارف آل الله آشنا شویم و بدانیم امنیت و آرامش کنونی و سعادت دنیا و آخرت ما منوط به تأسی به آن سیده بزرگوار است. ...
مجالس فاطمی امسال بسیارپررونق خواهدبود
فِی جِوَارِکَ وَ السَّرِیعَةِ اللَّحَاقِ بِکَ قَلَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِی . آری، آن کسی که صبرش در جنگ احد با آن همه زخم هم کم نشد و آن کسی که شجاعتش در میدان های جنگ روشن بود که نتوانستند تاریخ اسلام را از علی علیه السلام تهی کنند، چه مصیبتی بر سر او آمده بود که دیگر صبرش را تحت شعاع قرار داده بود. در اینجا، خود حضرت اشاره می فرماید که ...
مهمترین فضایل حضرت فاطمه(س) چیست؟
فرزند خود را از دست دادند. حضرت به دلیل رتبه والایشان تنها بانویی بودند که میتوانستد به عنوان همسر امام علی (ع) انتخاب شودند: حدیث دارد که اگر علی (ع) نبود، همسری برای زهرا پیدا نمی شد؛ یعنی تنها کسی که لیاقت همسری حضرت زهرا (س) را داشت المیرالمومنین علی (ع) بود: حق چو ندید همسرش در همه ممکنات از او لازم و واجب آمدش حیدر آورد آورد از کجا و کی مادر دهر این چنین فاطمه ای که مظهرش قدرت داور آورد منبع: ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدکیه
بعد از آهی جانکاه و گریه ای جانسوز شروع به ایراد خطبه فرمود. بخش سوم با عنوان روی سخن با حاضران به فرمایشان حضرت درباره تکلیف امت پس از پیغمبر، یادآوری عهد و بقیه الهی، قرآن و فضائل آن، آثار برخی از معارف و احکام، دعوت به تقوا و کسب معرفت، معرفی خویشتن، توصیف و بیان راه و روش پیامبر و اهل بیت، حقارت مردم قبل از اسلام، تمرد اهل کتاب از کتب آسمانی، نقش حضرت علی در مبارزات، برخی از کمالات ...
ارتباط پرخوری و صفای دل
. (فروغ کافی، ج 6، ص 269) چرا که این زشت بودن دلالت بر ناپسندی و عدم محبوبیت می کند، اگر نگوئیم که حکم کراهت شرعی از احکام خمسه را دلالت نکند. امام صادق(ع) همین مطلب را در بیانی دیگر این گونه می فرماید: ان الله یبغض کثره الاکل؛ همانا خداوند پرخوری را دشمن می دارد. (وسائل الشیعه، ج 16، ص 407) امام باقر(ع) نیز می فرماید: ما من شیء ابغض الی الله من بطن مملو؛ هیچ چیز نزد خدا، منفورتر از شکم پر ...
حقیقت عمرو تحویل سال
آیه 10 سوره یونس و آیه 5 سوره رحمن و آیه 96 سوره انعام می فرماید که حرکت منظم ماه در مدار خود، وسیله ای مطمئن برای شمارش ماه و سال است. معنی عمر به هر حال، سال به عنوان یک عامل مهم در پرورش انسان و جهان مادی نقش اساسی دارد و این مسأله در زندگی بسیار با اهمیت و حیاتی است. به ویژه اینکه برای انسان در جهان مادی محدودیتی است که براساس سال مقدر و مشخص شده است. به این معنا که انسان ها در یک ...
هارون و سامری
، دختر رسول الله (ص)را اسوه خود دانسته و فرموده است : وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. (الغیبة ، طوسی/ کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 286) یکی از تجلیات این الگو بودن در حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص) نمایان شد. در فضای سنگینی که بزرگان و نخبگانی که در میدان های جنگ، شجاعت و از خودگذشتگی خود را به اثبات رسانده بودند، در ماندند و از بیان حق ناتوان شدند و مصداق این آیه شدند که : إِنَّ ...
درباره خمس، آثار و برکاتش برای فرد و جامعه/ خمس به چه چیزی تعلق می گیرد؟
سخت است. در واقع همین مثال مصداق حال آنان است که گذشتن از مال مثل گذشتن از پل صراط است. اما باید بدانیم که در راه خدا انفاق می کنیم و این یکی از شروط بندگی است. باید همه ما مشخص کردن سال و خمس دادن را جزو اولویت های مان قرار دهیم. این مسئله این قدر مهم است که بعضی از مراجع غسل کردن با آبی را که سهم سادات و امام در آن قاطی شده باشد حرام می دانند. متاسفانه امروز می بینیم که خمس دادن در ...
پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی به مردم ایران: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند/ همه بیرون بیایند ...
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی با اشاره به در پیش بودن شهادت حضرت زهرا(س) خواستار برگزاری باشکوه مراسم عزاداری آن حضرت شد و گفت: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند و همه بیرون بیایند تا تسلیتی برای قلب شکسته امیرالمؤمنین علیه السلام باشد آن گاه که رو به رسول خدا فرمود: دخترت به تو خبر خواهد داد که چطور امّتت بر خرد کردن او دست به دست هم ...
عزت امروز مسلمانان در جهان به برکت حضرت زهراست/ لزوم توجه به صله رحم جهت قوام جامعه
آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در تبیین سفارشات و توصیه های خود به مردم فارس و میهمانان نوروزی آن، به تقارن ایام نوروز و فاطمیه اشاره کرد و گفت: این تقارن یک تکالیفی برای ما به عنوان شهروندان مسلمان ایجاد می کند و آن اینکه حرمت اهل بیت(ع) را نگه داریم و حرمت حضرت زهرا در ایام عزا حفظ کنیم. وی افزود: همه چیز عالم ...
ضرورت بسیج رسانه ای در ترویج سبک زندگی اسلامی
) پاره تن من است . بنابراین وجود فاطمه(س) از وجود رسول خدا(ص) جدا نیست و سیره او جلوه ی دیگری از سیره پیامبر(ص) است. حجت الاسلام والمسلمین صفوی اضافه کرد: فاطمه(س)، ادامه راه و سیره رسول خدا(ص) در همه زمینه ها از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و... است، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر مورد توجه واقع شده، سیره حضرت، در عرصه خانواده و همسرداری و ...