سایر منابع:
سایر خبرها
کلام نورانی حضرت زهرا(س)
تحقیق سخنی که عذر را بر شما تمام کند پیش فرستادم. بدانید که من در میان شما، کتاب پروردگارم و عترتم، اهل بیتم را بر جای میگذارم. آن گاه دست علی را گرفت و فرمود : این علی با قرآن است و قرآن با علی است، از هم جدا نمیشوند تا هر دو در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. من در قیامت از شما از آنچه درباره این دو پس از من انجام دهید، خواهم پرسید. 22- شستن دستها عَنْها(علیها ...
روایت مجیدی از خادمین حرم رضوی(ع)
) یاد کفشداری حرم آقا می اندازه گفتم برای چی؟ گفت: خب مو کفشدار زائر آقا هستم. پرسیدم چند ساله؟ گفت 14 ساله که آقا به من این توفیق رو داده که خادم زائرش باشم. پیرمرد حال خوبی داشت. گفتم برای ما تعریف کن کار اصلی شما چیه و هفته ای چند روز برای کفشداری حرم میری؟ گفت، کارمو که معلومه کشاورزم، هفته ای یکبار 12 ساعت برای کفشداری میرم. اصلا به عشق کفشداری آقا، هفته ها و ماه ها و سال ...
شمشیر دشمن را تیز نکنیم/ هر کار حلالی را در هر جایی نباید انجام داد
مطرح کنیم و یا از مردم لعن بگیریم؟ می توان مصائب اهل بیت علیهم السلام را بخوانیم. در جلد 72 کتاب بحار الانوار صفحه 412 نوشته شده که امام صادق (ع) به شخصی به نام ابن مشکان می رسد و فرمود: شنیده ام که هر کسی در مقابل تو به حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) توهین کند بسیار ناراحت می شوی به قدری که حاضری به او آسیب بزنی! او پاسخ داد: بله، من و خانواده ام این گونه ایم و درباره حضرت امیرالمومنین ...
رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید
حضور چندین فیلسوف و ستاره شناس از جمله حکیم عمر خیام تعیین و در گاهشمار تاریخی این گونه ثبت شد: زمانی که آفتاب به اوج حمل می رود و شب و روز یکسان می شود. در همان روز طلوع سال نو است. وی سفره ی هفت سین را رنگین ترین و با شکوه ترین سفره ی ایرانی دانست و گفت: ایرانی ها در هر مکان و زمانی که بودند، هنگامی که خورشید در برج حمل قرار می گرفت، دور سفره ی هفت سین می نشستند، آرزوهای خویش را از خداوند ...
بهار؛ نشانه ای از رستاخیز/ نوروز در آیات و روایات
... با چنین نگاهی به بهار، به خوبی می توان از آن درس دگرگونی گرفت و قدم نخست را در این راه برداشت و از صمیم جان از خداوند خواست که: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصار یا مُدِّبر اللیل و النهار یا مُحِّول الحول و الاَحوال حَوِّلْ حالَنا اِلی اَحْسَن الحال . امام خمینی رحمه الله در این باره می فرماید: تحول حال الی احسن الحال، این است که ان شاءالله در این سال نو، ما تغییرات روحی پیدا ...
راز محسن بن علی
در ایام شهادت حضرت زهرا یاد کنیم از فرزندش که هرگز نور زندگی را مشاهده نکرد، تا غم از سیمای زیبای علی بزداید وبر زخمهای فزون از ستاره ی پیکرش مرهم نهد. محسن نام کوچکترین پسر حضرت علی(ع) و فاطمه(س) است. در اکثر منابع تاریخی شیعی و اهل سنت از محسن یاد شده و گزارشات و احادیث تاریخی زیادی بر وجود چنین شخصیتی می باشد .اگر چه بین منابع شیعی و اهل سنت در هنگام و نحوه وفات وی اختلاف است ولی اصل وجود چنین شخصیتی محرز است. منابع شیعی علت شهادت محسن بن علی را سقط شدن دانسته اند. اما دانشمندان اهل سنت درباره ولادت و وفات محسن دو گونه نظر دارند .شمار اندکی از آنان ...
عبرت عامل پیشرفت
(ره) بود حضرت امام(ره) از تاریخ اسلام و عقب ماندگی مسلمان ها عبرت گرفتند. کارهایی را که مسلمان ها انجام می دادند و عقب می افتادند امام تذکر دادند. فرمودند به استکبار و به آمریکا و اسرائیل دست ندهید. حضرت امام منافذی را که در طول تاریخ اسلام و صد سال گذشته از آن جا ضربه خورده بودیم، بستند و این سبب شد تا انقلاب پیروز شود. وصیت نامه های شهدا، کتاب عبرت در مورد وصیت نامه های شهدا ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
نوروز، آیینی کهن
محمد خسروی هفته نامه آیینه یزد به نام او که راهنمایی دیده ها و دلیل دل ها با اوست. همو که گردش سال و ماه و شبان و روزان به تدبیر اوست و دگرگونی عالم وجود، در کف با کفایت او.. .. تمنا داریم بهترین ها را برایمان مقرر کند. نوروز راز زیبایی شکفتن است. آغاز رستاخیز زمین، لحظه زایش و رویش است و جلوه ای از جمال الهی. مایه عبرت غفلت زدگان است و انبساط خاطر و شادمانی اندیشمندان. هوا به قول حافظ مسیح نفس می شود و نسیم، عنبر افشان. باد بهار تنور لاله را بر می افروزد و غنچه در عرق، غرق می شود و گل به جوش می آید. این مایه شور و نشاط نزد عارفان از آن جهت است که احیا گر هستی جلوه ای از زیبائیهای خویش را به منصه ظهور و بروز رسانده است. سبب این که چرا این روز را نوروز می نامند قول های مختلفی وجود دارد. اما آنچه در همه اقوال مشترک است این است که این روز به نحوی با آفرینش، مدنیت و دادگستری ارتباط دارد. آریاییان معتقد بودند که خداوند جهان را در شش روز آفرید و روز ششم به آفتاب فرمان حرکت داد تا همه موجودات از حرارت و روشنایی آن استفاده کنند و همان روز که آفتاب و افلاک به گردش در آمدند نوروز بود. خیام این موضوع را در نوروز نامه آورده است. شاعران و نویسندگان بزرگ پارسی گوی چون رودکی و منوچهری و فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی و دیگران از متقدمین و متاخرین بهاریه ها سروده اند و در وصف نوروز دٌّر شاهوار ادب پارسی را به رشته زر در پیوسته اند که بیان آن اشعار نغز و شیرین را فرصتی در خور و بضاعتی موسع باید. از جمله آیین های نوروزی: میر نوروزی، روزهای مردگان و پنج شنبه آخر سال، خانه تکانی، کاشتن سبزه، سفره هفت سین، پوشیدن لباس نو، دید و بازدید و نوروز اول است جا دارد به یکی از آیین ها اشاره شود از جمله این آیین های کهن پیش از نوروز یاد کردن از مردگان است که به این مناسبت مردمان به گورستان می روند و خوراک می برند و به دیگران می دهند ابوریحان می نویسد... غذا پختن و بر مزار مردگان بردن در قرن چهارم رسم بوده است از خوارزم تا فارس. خوارزمیان پنج روز آخر اسفند و پنج روز دیگری که در پی آن است و ملحق به این ماه، مانند اهالی فارس در روزهای فروردگان برای ارواح مردگان در گورستان غذا می گذارند یکی از صورت های به جا مانده این رسم در شهر و روستا به گورستان رفتن در پنج شنبه آخر سال است به ویژه خانواده هایی که در طول سال عضوی را از دست داده اند رفتن به زیارتگاه ها و زیارت اهل قبور در پنجشنبه و نیز روز پیش از نوروز و بامداد نخستین روز سال، رسمی عام است. در برخی از شهرهای ایران، روز پیش از عید خانواده های عزادار از خویشان و نزدیکان با غذا و حلوا پذایرایی می کنند و نیز رسم است که ایرانیان شیعه در موقع تحویل سال به زیارت امامان و امام زادگان می روند. بهر روی نوروز دارای خاستگاهی سرزمینی، فرهنگی و انسانی است. جشن و شادمانی برخاسته از طبیعت خدا و مجموعه شرایط سرزمین کهن ایران که بی وابستگی به قوم و نژاد و رنگ و زبان، در جان مردم نشسته است و به قول استاد بهاءالدین خرمشاهی، هرسال نو، احساس ما این است که باید از سال گذشته بهتر باشیم نه مرفه تر و خوشبخت تر، که منزه تر شویم و در انجام وظایف انسانی کوشاتر. لحظه تحویل سال بیندیشیم که به قول حافظ: نو ز کجا می رسد، کهنه کجا می رود؟ / گرنه ورای نظر عالم بی منتهاست و باز بیان زیبای مولوی که: هر زمان نو می شود دنیا و ما / بی خبر از نو شدن اندر بقا پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتی است / مصطفی فرمود دنیا ساعتی است نوروز ترکیبی از عقل و احساس، اندیشه و هنر و حقیقت و مجاز در فرهنگ ایرانی است. زبان روییدن و سرود و بنفشه و بلبل، سراز چه باید کرد و از کجا آغاز کنیم بیرون می آورد. نشانه ها و نمادها و بهار و نوروز دست اندرکار رمزگشایی از جلوه های حیات آدمی اند تا انسان بهاری شده به کاری نوروزی دست یازد. ای برگ قوّت یافتی تا شاخ را بشکافتی / چون رستی از زندان بگو تا ما در این حبس آن کنیم ای سرو بر سرور زدی تا از زمین سر بر زدی / سرور چه سیر آموختت تا ما در آن سیر آن کنیم بشنو ز گلشن رازها، بی حرف و بی آوازها / برساخت بلبل سازها گر فهم آن دستان کنیم (دیوان شمس) پس سزاست که نوروز و بهاران را درست بفهمیم و خوب درک و دریافت کنیم و توشه حداقلی نوروز این غزل کم نظیر مولوی است که : بیا تا قدر یک دیگر بدانیم / که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم چو مؤمن آینه مؤمن یقین شد / چرا با آینه ما روگرانیم کریمان جان فدای دوست کردند / سگی بگذار ما هم مردمانیم غرض ها تیره دارد دوستی را / غرض ها را چرا از دل نرانیم گهی خوشدل شوی از من که میرم / چرا مرده پرست و خصم جانیم چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد / همه عمر از غمت در امتحانیم کنون پندار مردم آشتی کن / که در تسلیم، ما چون مردگانیم چو بر گورم بخواهی بوسه دادن / رخم را بوسه ده کاکنون همانیم خمش کن مرده وار ای دل ازیرا / به هستی متهم ما زین زبانیم نوروز پیش روی را به آحاد هموطنان و همشهریان و فرهنگیان و فرهنگ دوستان و دانش پژوهان و صاحبان اندیشه و دوستداران دانش و فضیلت پیشاپیش تبریک می گوییم و از درگاه خداوند متعال دوام عمر و عزت پایدار برای همگان استدعا داریم. ...
هر کس لباسش نازک باشد دین او هم نازک است
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه اول : اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله . در این روز بزرگ ، در این ایام میمون و مبارک توأم با عزای حضرت صدیقه ی طاهرة زهرای شهید (س) در این ساعات ورود به سال جدید سال فاطمی در این روز سیدالایام ، در این همایش بزرگ نماز جمعه در ابتدا خودم و بعد همه ی شما سروران عزیز و بزرگوار ، نور چشمانِ خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم . ...
داعش بلای جان آمریکا شده است/یک تحریم هم نباید باقی بماند
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی ظهر امروز در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه شهرری که با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، معاون استاندار تهران و جمع کثیری از نمازگزاران جمعه در مصلی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی با اشاره به فرارسیدن سال نو اظهار داشت: باید همان گونه که سال نو می ...
حجت الاسلام واعظ موسوی:زیارت اهل بیت قبل از اینکه کاری مشروع باشد امری معقول است
پیام است، پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی دارد و وقتی زیارتی انجام نشود تمام هدایت ها و پیام ها از بین می رود و حضرت زهرا(س) می خواهند با این کار بگویند که شما هیچ کدامتان مانند حمزه(ع) نیستید. حضرت زهرا(س) سر قبر حمزه گریه می کند و درواقع با این کار می خواهد یک پیام به جامعه خفته و خواب آلود آن روز منتقل کند و ما می بینیم صدسال بعد امام باقر(ع) از این حرکت نمادین حضرت زهرا(س) گرمز گشایی می کند و می ...
آمریکا پاسخگوی خون های ریخته شده در سوریه باشد/ تیم مذاکره کننده مقاوم ایستاده
ما با نام و سلام به حضرت صدیقه زهرا مزین شوند. آیت الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه همه را به تقوا توصیه کرد و افزود: تقوا انسان را از ظلمت خارج و به نور وارد می کند و ظلمت معلول پیروی از قدرت هوای نفس است. خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: بزرگ ترین مناسبت در سال آینده شهادت حضرت فاطمه (س) در روز سه شنبه آینده است. حضرت فاطمه (س) الگویی است برای همه و ایشان دوران ...
وصیت حضرت زهرا (س) سند حقانیت شیعه است/ عید نوروز سنت امضایی دین اسلام
المومنین (ع) در هجوم اول از حضرت فاطمه (س) بسیار دفاع کرد و فرمود: اگر مامور به صبر نبودم به شما ثابت می کردم که کسی جرأت حمله ندارد. وی در محور بعدی سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام نوروز بیان کرد: عید نوروز سنت امضایی دین مبین اسلام است که در آن غبارروبی، نظافت، پوشیدن لباس نو، صله ارحام، زیارت اهل قبور، عیادت از مریض و مسافرت مورد تایید قرار گرفته و اقداماتی از قبیل قماربازی، میگساری ...
اشتغال زایی در کشور با مصرف کالای داخلی
در روز نوروز بر امام جعفر صادق (ع) وارد شدم، خطاب به من فرمود، آیا این روز را می شناسی؟ عرض کردم؛ این روزی است که ایرانی ها آن را بزرگ و نیکو می شمارند و به همدیگر هدیه می دهند، پس فرمودند؛ ای معلی نوروز روزی است که قائم ما حضرت بقیة الله الاعظم (عج) بر دجال پیروز خواهد شد، و در چنین روزی است که حضرت مهدی (عج) ظهور می فرماید و ما انتظار فرج آن حضرت را در چنین روزی داریم، برای این که نوروز از ...
شرح دعای تحویل سال
امیرالمومنین(ع) و سایر ائمه(ع) و امام باقر و امام صادق(ع) است که معانی بلندی دارد و خداوند را در لحظه تحویل سال قسم می دهیم که حال ما را مانند حال طبیعت سبز و دگرگون کند و نشاط و شادابی به ما دهد. عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در مورد معانی نهفته در این دعا بیان کرد: مهمترین فراز این دعا این است که حوّل حالنا الی احسن الحال. طبیعت 4 فصل دارد بهار، تابستان، پائیز و زمستان و مهمترین ...
نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت/این نماز را و دعا را در نوروز بخوانید
دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می شود، از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهرۀ آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت؛ در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی(ع) هدیه ای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ای امیر المؤمنین، امروز نوروز است. فرمود هر روز را برای ما نوروز قرار دهید. امام صادق(ع) درباره نوروز فرموده است: "هیچ نوروزی ...
فضائل حضرت زهرا(س) درکتب اهل سنت
و احادیث و نظرات شخصی خود، پیرامون شخصیت والای حضرت توضیح داده اند. فاطمه (س) پاره تن پیامبراعظم(ص) ابن حجر عسقلانی از فقها و دانشمندان بزرگ اهل سنت از امام حسن عسکری(ع) و او از پدران خود و آن ها از جابر بن عبدالله و او از پیامبر (ص) نقل می کند که آدم و حوا وقتی در بهشت بودند، نور وجود حضرت زهرا(س) را دیدند و خداوند به آن دو فرمود: نور ایشان 2 هزار سال قبل از خلقت شما آفریده ...
نگاهی گذرا به عید نوروز در کلام حضرات معصومین (ع)
السلام) در خصوص نوروز به ما رسیده و علامه مجلسی(ره) روایات را در بحار الانوار ذکر کرده و مرحوم محدث قمی نیز در مفاتیح الجنان به صورت مختصر ذکر نموده است، از باب نمونه سه مورد بیان می شود: 1. از امام صادق علیه السّلام نقل شده که خروج و قیام امام زمان علیه السّلام در سال طاق از هجرت، روز جمعه نوروز عجم، دهم محرم در کعبة معظمه واقع خواهد شد. 2. خداوند حضرت آدم را در نوروز خلق ...
نوروز؛ بازگشت چرخه طبیعت به اعتدال بهاری...هفت سین قرآنی که با واژه سلام آغاز می شود
بر امام صادق (ع) وارد شدم. امام پرسید: ای معلی آیا این روز را می شناسی؟ گفتم: نه. ولی روزیست که ایرانیان از آن تجلیل می کنند و در آن به همدیگر تبریک گفته و دعای خیر می کنند. فرمود: سوگند به خدای کعبه که این، رمزی دیرینه دارد و برایت روشن می سازم تا آگاه گردی. گفتم: سرورم؛ آموختن این امر از شما برایم بهتر از اینست که مردگان زنده شوند و دشمنانم بمیرند. ...
جلسات ایام فاطمیه محلی برای بیان فضائل حضرت زهرا(س) باشد
الاسلام میرعمادی با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز اظهارکرد: آن چه جامعه ما امروز نیاز دارد تبیین و نهادینه کردن سبک زندگی حضرت زهرا(س) است. وی حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی ولایت مداری، ایثار، عبادت و ... دانست و بیان داشت: خداوند ائمه اطهار و اهل بیت(ع) را برای بشریت الگو قرار داده است. نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان این که حضرت زهرا(س) در ...
یاد اموات، رسم ارزشمند مردم قم در آخرین پنج شنبه سال
در قبرستان ها و گلزار شهدا سنت دیرینه زیرات اهل قبور را به جا می آورند. امروز گلزار شهدای، آرامستان ها و قبور علما محفل انس با آیات الهی و قراری برای ادای سنت زیارت اهل قبور شده است. امروز مردم قم دسته دسته با شیشه های گلاب و سبزه هایی در دست وارد گلزار شهدا و آرامستان ها می شوند و با شست و شوی قبور ساعاتی را در آستانه سال نو در جوار اموات انس می گیرند. حضور در آرامستان ها ...
مصحف حضرت فاطمه(س) چیست و الان کجاست؟
نزد امامان اهل بیت است؛ برای نمونه: در کتاب صافی به روایت از بصائر الدّرجات آمده است که امام صادق (ع) فرمود: فاطمه علیهاالسلام مُصحفی را به یادگار نهاد که نزد پیشوایان اهل بیت است. آن مُصحف نه قرآن خدا، امّا سخنی از پیام اوست که بر فاطمه علیهاالسلام فرو فرستاده و پیامبر، آن را املا نموده و امیرمؤمنان آن را نوشته است. بصائر الدّرجات، ص 156، ح 14. ...
حجت الاسلام ریاضت: توصیه آیت الله بهجت درباره نام بردن از دشمنان شیعه
خنده باشد می تواند داستانی از زندگی آن حضرت باشد. برای حفظ وحدت بین برادران مسلمان به خصوص دو فرقه بزرگ تشیع و اهل تسنن چه باید کرد؟ در این مورد باید از خود اهل بیت علیهم السلام درس بگیریم. آن بزرگان در عزای مادرشان چگونه عمل می کردند؟ اقامه عزا کرده و معارف را بازگو می کردند. امام صادق (ع) فرمودند: یکی از اولین مواردی که ما به فرزندانمان یاد می دهیم، خطبه فدکیه مادرمان است. پس ...
نوروزی فاطمی در پیش داریم ...
پنج روز،(4) سه ماه، یکصد روز(5) و شش ماه نیز نقل شده است . قول مشهور بین شیعیان، روایاتی است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) را سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز می داند؛ از جمله: امام صادق(ع) فرمود: شهادت حضرت فاطمه(ع) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت واقع شد. (7 ) از نظر شیعه باید به روایات نود وپنج روز (سوم جمادی الثانیه) و هفتاد و پنج روز( سیزدهم جمادی الاولی ...
میراث دار پیام حضرت زهرا(س) باشیم/ دید و بازدید منافاتی با ایام فاطمیه ندارد
در زندگی مردم آشکار بوده است و در آینده نیز ملاحظه خواهید فرمود که همان پرچم های مشکی که سال گذشته بر سر در خانه ها بالا می رفت، امسال نیز در ایام نوروز این گونه خواهد بود. کما اینکه اهل منابر می گویند امسال نیز مثل سالیان گذشته، مجالس بسیار پر رونق است . استاد حوزه علمیه بیان کرد: بنابراین، مهم آن است که ما، پیام دار فاطمه زهرا سلام الله علیها باشیم و این پیام را به همه مردم برسانیم و ...
هرمزگانی ها سال نو به جای بابانوئل ،مُمِ نوروز را دارند
آرایشگاه های زنانه می روند. سر زدن به بزرگان ( پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها ) آشنایان و دوستان در ایام عید ، ریختن نمک روی آتش و رنگ کردن تخم مرغ برای رفع چشم زخم، صلح و آشتی بین خانواده های که از قبل کدورتی باهم داشتند،عیدی دادن وعیدی گرفتن، خوردن صبحانه ای که طعم آن شیرین باشد از جمله حلوا و بلالوت (رشته فرنگی شیرین و تخم مرغ بدون نمک) در روز عید و همچنین خوردن باقلا پلو با ماهی از سنت ...
پرخاصیت ترین سین هفت سین/نوروز در کلام امام صادق(ع)
...، امام صادق، علیه السلام، فرمودند: قسم به خانه عتیقی که در مکه هست این (تعظیم و هدیه دادن) ریشه طولانی و قدیمی دارد و برای تو آن را توضیح می دهم تا از آن مطلع شوی، گفتم: ای آقای من چنانچه این مطلب را از تو بیاموزم برای من بهتر از زنده شدن مردگانم و مردن دشمنان من است. حضرت فرمود: ای معلی! نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را عبادت و پرستش نکرده و به او شرک نورزند ...
نوروز روز ظهور یوسف زهراست/ تو را من چشم در راهم ای بهار امیدم
و روزهای شیعیان ما است. شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند". همچنین معلّی می گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق(ع) رسیدم. حضرت از من پرسید: معلّی آیا از امروز چیزی می دانی؟ گفتم : خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می دارند و به همدیگر تبریک می گویند. امام فرمود: گرامیداشت امروز به سبب وقایعی است که برای تو بازگو می کنم: " نوروز همان روزی است که خداوند از ...
مردم در عالم برزخ چند دسته می شوند؟
که نسبت به دین بی توجه بودند و اهل نماز و عبادت و حجاب و بندگی نبودند، در عالم قبر که شاید صدها هزار سال طول بکشد به عذاب الهی گرفتار خواهند شد. اینک به روایاتی توجه کنید: هر کس مهمان عمل خویش است: حضرت محمد (ص) فرمود: اِنَّ اَحَدَکُم اذا ماتَ عُرِضَ علیه مَقعَدُهُ بالغَداة و العَشّی ان کان من اهل الجنّه فمنَ الجنة و ان کانَ من اهل النّار فمن النّار، یقالُ ...