سایر خبرها
همهٔ تحریم هایی که علیه ایران وضع شد: از قطعنامه های شورای امنیت تا تحریم های یکجانبه آمریکا
آغاز گردید. این تحریم ها که به تدریج و طی سه دهه گذشته ابعادی بسیار گسترده و پیچیده به خود گرفت، در واقع بازتابی است از رویکرداستوار و استکبارستیزانه حاکمیت نظام اسلامی با آمریکا و غرب. این رویکرد استکبارستیز حاکمیت نظام اسلامی علیه استکبار جهانی با واکنش سریع دولت آمریکا علیه ایران همراه بوده است. 8 نوامبر سال 1978، درست چهار روز پس از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ...
پرتلاش، خستگی ناپذیر، غرورآفرین و قدرتمند
، پرواز پهپاد RQ170 ایرانی بود همان پهپادی که از مدل پهپاد RQ170 آمریکایی که سالم بر زمین نشانده شد، ساخته شد. در سال 93 و با جدی شدن تهدید گروه تروریستی داعش در نزدیکی مرزهای غربی کشورمان، ارتش و سپاه با مانور قدرت در مرزها اجازه هیچ گونه تعرضی به مرزهای کشورمان را ندادند. همچنین مقامات نظامی کشورمان ملاقات های متعددی با مقامات نظامی کشورهای مختلف داشته و دیپلماسی دفاعی را در دستور کار ...
خوزستان؛ مجموعه ای از جاذبه های معنوی و تاریخی
) فرزند ارشد عبدالله از فرزندان حمزه بن موسی بن جعفر(ع) است و در واقع می توان وی را از نوادگان امام هفتم شیعیان دانست. در زمان حکومت عباسیان زندگی می کرد و به سید المرتضی شهرت دارد. وقتی هفت تن از خواهران و برادرانش در نبرد با تلغری ها به شهادت رسیدند(هفت شهیدان) تاب و تحمل نیاورد و از جاده تمبی وارد منطقه گلگیر شد. سلطان ابراهیم مدتی در گلگیر به ارشاد مردم پرداخت و مردم آنجا از آن امامزاده ...
عربستان حملات شدید هوایی به صنعاء را از سر گرفت/ تظاهرات پاکستانی ها و بحرینی ها علیه تجاوز عربستان به ...
...> - عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن وارد مصر شد تا در نشست سالانه سران اتحادیه عرب حاضر شود (منبع: المیادین). پیش از این انصارالله یمن اعلام کرده بود که هادی پس از استعفا از منصب ریاست جمهوری (در تاریخ 22 ژانویه) دیگر مشروعیت ندارد. - اکونومیست: حمله عربستان به یمن، این کشور را به سوریه و عراقی دیگر تبدیل می کند. - خبرنگار المیادین: جنگنده های سعودی منطقه الصلیف در استان ...
مایکل لدین؛ از دلالی در رسوایی ایران-کنترا تا سندسازی برای حمله به عراق +تصاویر و فیلم
. [48] لدین در این مورد با سیا، اختلاف داشت، چراکه طبق نظر مامورین سیا، مسکو ارتباطی با شبکه ی ترور نداشته است. مشارکت در ترور پاپ و شبکه گلادیو اسناد متعدد به عضویت لدین در گلادیو [49] اشاره می کنند. گلادیو یک شبکه پنهانی وابسته به ناتو بود که گمان می رود از گرگ های خاکستری ترکیه (محمدعلی آغچا، که در سال 1981 تلاش کرد پاپ ژان پل دوم را ترور کند، عضو این گروه ملی گرای افراطی ...
نوروز پر اضطراب در انتظار آزادی سربازان وطن
سربازان وطن را آزاد کنید ؛ این مهمترین خواسته سیاسی مردم در روزهای آغازین سال 93 بود. شامگاه پنج شنبه 17 بهمن ماه 1392 یک گروه از دیده بانان مرزی ایران در مرز پاکستان ناپدید شده بودند. شواهد نشان می داد هیچ درگیری در منطقه انجام نشده است ولی برخی گزارش ها حاکی از آن بود که مرزبانان مفقود شده به آن سوی مرز در پاکستان انتقال داده شده اند. دو روز بعد، آسوشیتدپرس گزارش می دهد که گروهک موسوم به جیش ...
حمله به غزه، نمادی از توحش
در تیرماه سال 1393 رژیم صهیونیستی باریکه نوار غزه را مورد هجوم گسترده قرار داد. بهانه این هجوم قتل سه شهرک نشین اسرائیلی اعلام شد. اسرائیل حماس را مسئول این قتل ها اعلام کرد و آنها را به ترور رهبران و جنگ گسترده در نوار غزه تهدید کردند. این در حالی بود که هیچ مدرکی را دال بر دخالت حماس در این جریان ارائه نکرد و حماس نیز هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرد. تحلیگران بر این باور بودند که شرایط آشوب ...
بوی ماه مهر با طعم تلخ اسید
عواملِ اسید پاشی شدند. تجمع تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی و تجمع در اصفهان در مقابل دادگستری این شهر در خیابان نیکبخت انجام گرفت. روزنامه ایران ضمن انتشار گزارشی که در آن شاهدان عینی جزئیاتی از چگونگی اسیدپاشی به زنان در اصفهان را روایت کردند، از وجود سرنخ یک گروه خاص در دست نیروی انتظامی خبر داد و نوشت: با توجه به اینکه خانواده چهار زن قربانی گفته اند مأموران هیچ تحقیقی درخصوص خصومت شخصی ...
لابی های خیلی بزرگی پشت پروژه های سد سازی در ایران قرار دارند
مسئولیت در قبال حفظ کره زمین موفق به دریافت جایزه "یک عمر دستاورد" بنیاد جهانی انرژی شده است و پس از دریافت این جایزه در سال 2014 به "بانوی محیط زیست جهان" شهرت پیدا کرد و البته پیش از آن در سال 2006 نیز جزو هفت قهرمان زمین ، توسط سازمان ملل متحد معرفی شده بود. گفت و گوی "مردم سالاری" با این دو چهره سرشناس جهانی، از زوایای سوء مدیریت منابع آب در ایران پرده بر می دارد. ...
5 راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی
حجم تقاضای پول در جزیره نسبت به تقاضای کل ایران و روم ناچیز بود، تقاضای منطقه ای جزیره تأثیری بر تقاضا یا عرضه پول در ایران و روم نداشت بدین روی ارزش پول برای اقتصاد جزیرةالعرب به طور برونزا تعیین می شد. (6) بر این اساس تنها اقدام لازم برای حفظ ارزش پول در منطقه، مراقبت بر عیار سکه های وارد شده بود که از سوی دولت صورت می گرفت. تفاوت های "اقتصاد مقاومتی" و "ریاضت اقتصادی" در آیات الهی ...
حمله آل سعود به یمن جهت کسب رضایت پدرخوانده اش آمریکا/استراتژی عربستان و آمریکا برای کسب قدرت از دست رفته
تخلیه پایگاه های نظامی آمریکایی ها در این شهر در اواسط بهمن ماه سال گذشته، نشان می دهد که سیاست آمریکا بر این است که با حاشیه گزینی و کنترل غیرمستقیم اوضاع در پشت صحنه به کمک فرزند ناخلفش آل سعود باز هم در منطقه جای پا باز کرده و خود را برای استقرار دراز مدت آماده کرده است. اما از آنجایی که انقلاب های مردمی با بمباران سرکوب نمی شوند و این حمله باعث اتحاد بیشتر مردم یمن و پیوستن به انصار ...
تقویم تاریخ 7 فروردین 1394
ابتکار خود، بیانیه ای صادر کرد و دولت عراق را به رغم سکوت بیانیه ها و قطعنامه های شورای امنیت، محکوم نمود. یکی از این بیانیه ها در هفتم ... • بازگشایی مسجد شهر گنجه در جمهوری آذربایجان (1369ش) این مسجد پس از هفتاد سال تعطیلی و حاکمیت ضددینی کمونیسم بر این منطقه ، در سال 1369 ش بازگشایی شد. • شهادت شهید جعفر امام حسنی (1361ش) شهید جعفر امام حسنی، پانزدهم شهریورماه ...
وزارت علوم، فرجی دانا، بورسیه های غیرقانونی، استیضاح، مجلس نهم، صنعت نفت و ... در گفتگو با توفیقی
و از طریق بخش خصوصی ظرفیت و توانمند سازی ایجاد کنیم، یعنی شرکتهای دانش بنیان را حمایت کنیم که وارد این حوزه شوند . در قسمت تجهیزات نفت ، گاز هم بتوانیم یک جریانی را ایجاد کنیم تا بعد از 105 سال که از صنعت نفت و حدود 50 سال از صنعت گاز می گذرد این عقب ماندگی جبران شود و ما بتوانیم صاحب تکنولوژی شویم. خودمان بتوانیم شرکتهای توانمند در این زمینه داشته باشیم که نقش ایفا کنند. تجربه هم نشان ...
سرزمین سباء از جمعه خونین صنعاء تا ماجراجویی نظامی آل سعود
... محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به انفجارهای تروریستی جمعه خونین گفته بود مردم یمن با جنگ فراگیری روبه رو هستند. انفجارهای تروریستی با محکومیت گسترده ای در سطح منطقه ای و بین المللی روبه رو شد به طوری که جمهوری اسلامی ایران، احزاب و گروه های مختلف یمنی، حزب الله لبنان، کاخ سفید، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد به طور جداگانه جنایت هولناک تروریست های تکفیری در به خاک ...
مهم ترین اخبار مازندران در زمستان 93
متفاوت توسط مردم و شهردار درباره آن اظهارنظر شده است. چهاردهم؛ علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، سفر هیئت اتریشی به مازندران را تشریح کرد و گفت: در جلسه با هیئت اتریشی سه بحث مهم فنی، سرمایه گذاری و اجرایی در مازندران مورد پیگیری قرار گرفت. چهاردهم؛ سیدهادی حسینی نماینده مجلس با بیان اینکه محور سوادکوه سال 94 به بهره برداری می رسد، گفت: پیگیری شهرستانی و استانی بودجه ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
تجاوز چکمه پوشان سعودی به یمن/ اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد
.... پیش بینی می شود با توجه به احساس نفرتی که مردم یمن از دخالت های گاه و بیگاه سعودی به کشورشان دارند حضوری چشمگیر در این راهپیمایی داشته باشند.بسیاری از شخصیت های سیاسی و دینی یمنی تجاوز آل سعود به خاک یمن را محکوم کرده و آن را در راستای سناریوی تحقیر مردم یمن توسط سعودی ها تعبیر کردند. شاه جدید عربستان بامداد امروز دستور حمله نظامی به یمن را صادر کرد. انقلابیون یمنی نیز ...
آیا احمدی نژاد با شهیدرجایی شباهت داشت؟
می بردند. حتی به کارخانه ها سهمیه می دادند که این تعداد کارگر باید برای استقبال از رئیس جمهور بیاورید! در آن زمان ، محل اقامت هیئت دولت در سفر به مشهد خوابگاه دانشگاه فردوسی بود و ما یک اتوبوس آورده بودیم ولی با این همه باز هم مردم فهمیده بودند و خودشان به استقبال آمده بودند. هر چند هیچ اطلاعیه رسمی هم نداده بودیم . بعد اتوبوس از جاده سنتو که بیرون از شهر بود وارد شد. معمولا ...
خروج وسایل باقی مانده در ساختمان نیمه تخریب توسط آتش نشانی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ، پس از گذشت چند روز از حادثه گودبرداری غیر اصولی واقع در سینمای ارم تقاطع خیابان جمهوری -لاله زار و ساخت پاساژ به جای سینما امروز عوامل شهرداری منطقه 12 و آتش نشانی شهر تهران در محل حادثه حضور پیدا کردند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با حضور در محل حادثه و گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره آخرین اقدامات آتش نشانی برای کاهش ...
محیط زیست دریایی بوشهر فرصت ها و تهدیدها
درمنطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو به صورت دائم حضور داشته و بومی منطقه هستند. دلشب افزود: پایش لاکپشت های دریایی تخم گذار در جزایر استان بوشهر از سال ها پیش آغاز شده و تاکنون بیش از 300 قطعه از لاکپشت های ماده ای که برای تخم گذاری به مناطق و جزایر استان مراجعه کرده اند، بیومتری و پلاک گذاری شده و مطالعه روی آن ادامه دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: استقرار صنایع ...
'ناف زمین' کجای ایران است؟
بیشتر آنها در حال حاضر فعالند، اما فعالیت آنها در فصول مختلف از سالی به سال دیگر تغییر پیدا می کند. این پدیده بطور عمده در فصول پرباران از جاذبه های نادر و دیدنی استان به شمار می رود. گل فشان ها در میان بومیان ساکن استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به صورتهای مختلفی تلفظ می شود. مردم منطقه گواتر، جلگه دشتیاری و شرق چابهار گل فشان را به لهجه محلی "بوتن” واهالی کنارک، کهیر و زرآباد آن را "گل پاشان ...
پسماند، خطر بزرگ زیست محیطی در سال 94
خصوص در شهرهای ساحلی و شمالی بوده است، استان هایی که تاکنون در آنها ضعیف ترین نگاه در مورد بحثهای مدیریت فاضلاب های شهری و پسماندها وجود داشته و این باعث شده تا هنوز به سبک قرون وسطی زباله ها روی هم تلنبار شوند و فاضلاب هم به شیوه ای کاملا غیر بهداشتی وارد چاه های جذبی شود. یک ماه از سال 93 نگذشته بود که نشست یک روزه هم اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور همزمان با 2 اردیبهشت روز جهانی ...
خدمات دولت یازدهم در سال 93
شود اما نقدها با صدای بلند گفته می شود. حال می خواهیم از خدمات دولت بگوئیم، تلاش هایی که دولت تدبیر و امید علی رغم همه فشارها و تحریم ها برای رفع مشکلات مردم انجام داده است. شهریورماه و به مناسبت هفته دولت رئیس جمهور و اعضای هیأت وزیران با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار طی سخنانی با اشاره به خدمات با ارزش دولت یازدهم در یک سال گذشته، 15 توصیه را ...
شهیدی که سخنران مراسم هفتم و چهلم خود را تعیین کرد
احترام خاصی قائل بود و از محبت به آنها دریغ نمی کرد. پیش از پیروزی انقلاب در جریان تظاهرات مردمی در روستای محل سکونت خود دستگیر شد و در زندان مورد شکنجه قرار گرفت. محمود ستوده با حضوری فعال در مبارزات سیاسی، مردم منطقه را نیز تشویق می کرد تا به مبارزه علیه رژیم پهلوی بپردازند. با پیروزی انقلاب اسلامی او به عضویت کمیته انقلاب اسلامی در آمد. پس از مدتی به سازمان جوانمردان که توسط ...
دلایل رویش داعش در گفت وگوی شفقنا با دکتر فیرحی: پدیده داعش بالذات بیماری داخلی خاورمیانه ای است
دمشق حضور داریم تا مجبور نباشیم در دروازه های آسیای مرکزی درگیر جنگ شویم". این اتفاق از زمان های گذشته هم وجود داشته است چنانچه شاهد هستیم در سال 1907 و 1914 ایران به سه منطقه متفاوت و دو منطقه نفوذ روسیه و انگلیس تقسیم شد زیرا خاورمیانه منطقه ای بود که هر کدام از آنها سعی می کردند که از آن به عنوان سپری در مقابل تهدید دشمن علیه منافع خود استفاده کنند همانطور که انگلیس از ایران برای حفاظت از هند ...
مخاطب امروز کتاب در ایران آتش زیرخاکستر است/ اعتمادی که سلب کردیم
نمایشگاه را خودم حاضر بودم و یکی را هم برادرم به نیابت از من رفت. * شما در 14 منطقه و استان ایران در سال جاری مردمی را دیده اید که به شوق کتاب و برای خواندن کتاب دور هم جمع شده اند. از این منظر شاید بتوانم از شما بپرسم که ماجرای کتاب خوان نبودن ایرانی ها که معمولا در زبان خیلی از مدیران و اهالی مطبوعات می چرخد را چقدر شما به وضوح دیدید؟ اصلا نگاه مردم این استانها به کتابخواندن چیست؟ ...
جهان در سالی که گذشت / از سرزمین مقدس روسیه تا دولت موسوم به اسلامی
ایران هم یکی دیگر از موانع و مشکلات پیش روی این گروه به شمار می رفت. نیروهای عراقی با هدایت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران توانستند چندین منطقه مهم عراق را از دست نیروهای داعش آزاد سازند. به هر ترتیب داعش در حالی سال 93 را پشت سر گذاشت که از دوران اوج خود در ابتدای سال فاصله گرفت و به تدریج با دست به دست هم دادن عوامل مختلف به روندی نزولی وارد شد. اما با تمام اینها انتظار پایان بخشی ...
عربستان بار دیگر به یمن حمله کرد/ توصیه روسیه برای حل بحران
یکی از این حملات منطقه کتاف در استان صعده هدف قرار گرفت که بر اثر آن شماری از شهروندان یمن شهید و زخمی شدند. همچنین صنعاء پایتخت یمن نیر شاهد حملات هوایی بود. در تحولی دیگر پادگان نظامی 33 در شمال منطقه اضاله هدف حملات سعودی قرار گرفت. تظاهرات مردم بحرین در اعتراض به حمله عربستان به یمن شهروندان بحرین شب گذشته در اعتراض به حملات عربستان سعودی به یمن ...
بخش اعظمی از کسری گاز کشور جبران شد
طبیعی استفاده می کنند و هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور حدود 70 درصد است. سال گذشته در کمترین دمای زمستان حدود 160 میلیون متر مکعب کسری گاز وجود داشت، که خوشبختانه امسال با وارد شدن تولیدات فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی با کمبود انرژی قابل ملاحظه ای مواجه نخواهیم بود و این حاصل تلاش همکاران مختلف در صنعت نفت است. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، امسال با ...
"حاج قاسم سلیمانی" یک استثنا نیست
چندین هفته ایران هراسی آنان فراهم کرد. محافل عربی و غربی اظهارات یونسی را چنان گسترده پوشش دادند که موجب موضع گیری متعددی علیه ایران شد. اینها تنها یکی از هزاران تحلیل و اخبار متعددی است که توسط رسانه ها منتشر می شود و به طور ناخودآگاه اینگونه القا می کند که ایران به عنوان لیدر جریان تشیع، در حال مقابله با "دولت اسلامی عراق و شام (داعش)" به عنوان یک گروه انقلابی سنی مسلک است یا دست کم تلاش ...