سایر منابع:
سایر خبرها
تاکید رهبری بر حمایت بخش خصوصی از هنر
. از دیگر کارهایی که در بخش حوزوی انجام شده تهیه فیش های پژوهشی و مطالعاتی است که همه می توانند از آنها بهره ببرند. وی یادآور شد: به نظرم بخش حوزه بهتر و عمیق تر از سایر بخش ها عمل کرده است. ما طول سال معاونت قرآن و عترت ارشاد را داریم که برنامه هایی برای حمایت از مجامع قرآنی دارد. ما اکنون بیش از 2000 مجمع قرآنی فعال داریم که معاونت در طول سال در موضوعات مختلف از موسسات و تالیفات قرآنی ...
وزیر ارشاد: با گالری های بدون مجوز برخورد می کنیم
نقاشی و خوشنویسی مشاهده کرد که این فعالیت ها به عنوان کارهای تزئینی است و کمک می کند تا جاذبه های قرآن برای نسل جوان افزایش پیدا کند. جنتی با اشاره به اینکه صدا و سیما در زمینه داستان های قرآنی کارهای خوبی کرده است، افزود: یکی از کارهای ناتمام مربوط به داستان حضرت موسی(ع) است که متاسفانه به سرانجام نرسید که امیدواریم هنرمندان این کار را تکمیل کنند. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت وزارت ...
برگزاری پنجمین نمایشگاه قرآن و عترت استان البرز ، قابل تقدیر است
همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به صورت متمرکز در شهر کرج برگزار شده است. وی افزود: این هنرمندان و گروه موسیقی طی شش ماه برای برگزاری این مراسم تعزیه گردهم آمدند. در ادامه استاندار البرز با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در استان البرز در خصوص ارزیابی خود از این نمایشگاه اظهار کرد: جای تقدیر و قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی این نمایشگاه قرآن ...
راهکار رفع دغدغه فرهنگی رهبری، اصلاح محتواست نه ساختار/ ذوالفقار یک مفهوم است نه یک شمشیر صرف
فلان مفهوم الهی شکل وجودی اش چیست؟ بنابراین، خلق اثر دینی کار دشواری است. هنرمند دینی باید سلوک داشته باشد، از زمین کنده شود و آسمانی شود، چون جنس دین، آسمانی است. به این ترتیب که هنرمند باید توسط تزکیه به مفاهیم عالی دسترسی یابد، سپس توانایی انتقال و نزول آن مفاهیم در قالب هنر را داشته باشد. * مدت هاست بحث تصویر کردن مفاهیم دینی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده؛ طوری که آخرین منویات ...
اصغر بیچاره بخشی از آرشیو خود را آتش زد/ تورج ژوله از تصمیم پدرش برای برگزاری نمایشگاهی در آمریکا گفت
به ایران منتقل شود و در قطعه هنرمندان آرام بگیرد. بیچاره علاوه بر آرشیوی که از دوربین های عکاسی داشت، عکس های بسیاری از سینما و تئاتر نیز داشت. وضعیت این مجموعه و صحبت هایی که درباره پراکنده شدن این مجموعه زده شد، نگرانی ها را بیشتر کرد، اما گله تورج ژوله از این است که چرا کسی سراغی از مجموعه بزرگ تری را که پدرش سال ها در استودیو قدیمی خود نگه داشته بود، نمی گیرد. او همچنین بعد از انجام مصاحبه ...
رونمایی از کتاب "سبک زندگی در نهج البلاغه "/ مسابقه نهج البلاغه شناسی در نمایشگاه قرآن/ صحیفه سجادیه ...
کتاب به شاخصه های زندگی دیندارانه و زیست مسلمانانه به صورت مبسوط پرداخته شده است و در رویکرد به این نوع سبک زندگی، از 2 رویکرد بهره برده ایم که اولین آن رویکرد جزئی نگر است. وی در تشریح این نوع رویکرد، افزود: در رویکرد جزئی نگر، همانطور که از عنوان آن مشخص است به سراغ جزئیات رفتارها و اعمال بزرگان دین می رویم مثلا جزئیات زندگی پیامبراکرم(ص) را به لحاظ رفتار شناسی مثل نشست و برخواست، سفر ...
اذان مغرب به افق خبر
به گزارش جام جم ، به عبارت بهتر، بیشتر شبیه صبر و تحمل فشارهای کاری به واسطه تولید و پخش زنده اخبار رسانه ملی است؛ کاری که بعد از تحمل تقریبا 17 ساعت روزه داری، تازه شروع می شود و اوج می گیرد. عصر یک روز گرم تابستان در نیمه ماه مبارک رمضان به معاونت خبر رسانه ملی و بخش اخبار رفتم تا با این تلاش صبرگونه در مصاحبه با چند نفر از فعالان حوزه خبر بیشتر آشنا شوم. افطار با چای و خرما علیرضا صادقی گوینده خبر 21 : پیش از شروع خبر تنها فرصت دارم که با یک استکان چای و دو عدد خرما افطار کنم. آن هم برای این که در طول یک ساعت اجرای زنده خبر 21 دچار اُفت قند نشوم. اگر نتوانم آن هیجان لازم اخبار را به مخاطب منتقل کنم، او متوجه می شود که روزه مرا برده است. از طرفی اگر بخواهم یک افطاری کامل بخورم مطمئنا نمی توانم اجرای موفقی در خبر داشته باشم لذا افطار برای من، دیگر گوینده ها و تمام عوامل استودیو خبر 21 یعنی بعد از ساعت 10 شب که خبر تمام می شود. به این فشار روحی باید یک استرس کاری را هم افزود. به عبارتی بارها بخصوص در ماه رمضان اتفاق افتاده است که ساعتی پیش از خبر، مهمان از آمدن به برنامه منصرف می شود، یا در ترافیک گیر می کند یا افطاری دعوت دارد. در این موقع استرس زیادی به اعضای تحریریه و اتاق فرمان وارد می شود که باید فرد دیگری را در کمترین زمان جایگزین کنند. اگر فشار تشنگی و گرسنگی را نادیده بگیرم باید اذعان کنم که وقتی احساس می کنم مردم سرسفره افطار به اخبار نگاه می کنند و مرا می بینند یک خوشحالی معنوی و یک حس روحانی پیدا می کنم که قابل وصف نیست. دهان خشک اما مسلط با مینا فنایی پور گوینده خبر 20: خواندن خبر در ماه رمضان آن هم با زبان روزه یک حس معنوی و لذت خوبی برای من دارد. البته بارها بوده که با اُفت فشار روبه رو شدم، ولی اهمیت خبر شوخی بردار نیست و باید بر خودم مسلط باشم. پیش از آغاز خبر متوجه می شوم که دهانم خشک است، اما همین که تیتراژ را می شنوم گویی تمام تشنگی و گرسنگی از یادم می رود. فراموش کردن گرسنگی و تشنگی زهرا رکوعی گوینده خبر: از این که در لحظات معنوی اذان مغرب و آن هم در وسط خبر 20 و 30 مهمان سفره های افطاری مردم هستم بسیار خوشحال و شاکرم و می خواهم که مردم عزیز مرا از دعای خیر خویش فراموش نکنند. اذان مغرب تهران درست هنگام خواندن خبر من پخش می شود، لذا تا بعد از اذان نمی توانم افطار کنم تا وقتی که خبر تمام شود. بارها احساس کرده ام قند خونم پیش از اذان افتاده است به همین دلیل از قبل یک چای شیرین غلیظ آماده می کنم و تنها در فرصتی اندک که اذان پخش می شود آن را می نوشم تا دچار اُفت فشار نشوم. اگر این کار را نکنم ممکن است با بی حالی خبر بخوانم. همچنین عوامل خبر 20 و 30 که دیده نمی شوند هم بواسطه پخش زنده خبر نمی توانند افطار کنند. بهتر گفته باشم اکثر مواقع همکاران تحریریه چنان گرم کار و تلاش هستند که اصلا گرسنگی و تشنگی را فراموش می کنند. افطار بعد از ساعت 22 مختار بلبل نیا سردبیر خبر 21: این بخش خبری دقایقی پس از اذان مغرب شروع می شود و به مدت یک ساعت ادامه دارد. همکاران تحریریه 21 از ساعت ها قبل در تلاشند تا گزارش ها را دیده و تدوین، مهمان ها را هماهنگ و آفیش، ارتباطات تلفنی را نهایی، تصاویر روز یا آرشیوی را انتخاب و تدوین و گرافیک ها را نهایی کنند و بسیاری موارد دیگر که حتی فکرکردن به آنها هم زمان زیادی می برد. هنگام اذان مغرب اکثر همکاران به یک چای و خرما آن هم به صورت سرپایی و هنگام کار بسنده و در حقیقت افطاری را به بعد از ساعت 10 شب که خبر تمام می شود موکول می کنند. مهمانان برنامه هم مانند عوامل استودیو نمی توانند با فراغ بال افطار کنند. آنها هم بعد از این که از استودیو خارج شدند به فکر افطار و بازکردن روزه خود می افتند. به هرحال همکاران بخش خبر به واقع جهادگران عرصه رسانه هستند. تنها یک چای گرم پروین برمکی گوینده رادیو: شیفت حضور من در خبر رادیو همزمان با پخش اذان مغرب و موقع افطار است. از این که صدای اذان ماه رمضان را در محل کار و در بین همکاران روزه دار می شنوم، یک حس خوب و آرامش بخشی است. در سال های گذشته بارها تجربه داشتم که اذان با زمان پخش خبر تداخل داشته، اما امسال این دو، چند دقیقه ای با یکدیگر فاصله دارند و در این زمان بسیار کوتاه می توانم با یک چای گرم، گلویی تر کنم. حتی اگر زمان بیشتری هم بود باز نمی توانستم افطاری کاملی با فراغ بال داشته باشم، چراکه تمام حواسم درگیر خبر است و مترصد رفتن به استودیو هستم. سهل انگاری ممنوع حمیدرضا مصطفوی سردبیر خبر 20: همکاران تحریریه علمی و فرهنگی ساعت های پیش از شروع خبر20 با سرعت تمام کار کرده و فشار زیادی را به واسطه روزه داری تحمل می کنند. اما خبر قواعد و قانون خود را دارد لذا سهل انگاری هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد. گذر زمان و میزان گرسنگی و تشنگی را اعضای اتاق فرمان و تحریریه در زمان پخش خبر متوجه نمی شوند یا متوجه می شوند ولی باید تحمل کنند تا اشکالی هر چند کوچک در پخش زنده خبر پیش نیاید. کار با حداقل انرژی محمدحسین رنجبران سردبیر گفت وگوی ویژه خبری: ماه رمضان در اداره پخش اخبار سیما حال و هوای خاصی دارد. موقع افطار اکثر مشاغل آرامش دارند و استراحت می کنند، اما این زمان، اوج کار بخش خبر است. در این اداره کسی نمی تواند با خاطری آسوده افطار کند. همه همکاران در حال حرکت و دوندگی و تلاش هستند. همکاران تحریریه گفت وگوی ویژه تقریبا ساعت 2 بعدازظهر کار را با سوژه یابی ...
حضور دانشگاه فنی وحرفه ای با 150 اثر قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن
بخش های مختلف نمایشگاه قرآن کریم اختصاص داده اند. وی خاطر نشان کرد: استفاده از ابزارهای هنری یکی از راهکارهای انتقال پیام قرآن و جاری ساختن آموزه های آن در زندگی محسوب می شود. گفتنی است، این دانشگاه با ارایه 150 اثر نفیس و منتخب با مضامین قرآن و عترت از رشته های مختلفی همچون: نقاشی، معرق کاری، خط نقاشی، سوزن دوزی، قلمزنی، سفالگری، خطاطی و...، برگزاری 4 نشست تخصصی با موضوعات ...
اعلام ویژه برنامه های سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور
کاروان نمادین امام رضا(ع) به نیشابور با حضور مقامات محلی برگزار می شود. کرخی با اشاره به شناسایی محل قرائت حدیث قدسی سلسله الذهب توسط حضرت امام رضا(ع)، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم از این روز برای ایجاد یک مجتمع بزرگ فرهنگی در محل قرائت حدیث استفاده کنیم در حالی که این موضوع می تواند ظرفیتی عظیم برای نیشابور بیافریند. وی با اشاره به برگزاری میزگرد علمی با عنوان هجرت تمدن ساز ...
اثر نور اعلی چگونه شکل گرفت؟/ اولین اجرای هنر نمایشگون در نمایشگاه قرآن
تیره رنگ است و وقتی نور خدا، قرآن و اهل بیت(ع) به آن می تابد آن را رشد می دهد. این هنرمند با اشاره به علت استفاده از فلز در این اثر، عنوان کرد: از آنجا که فلز سخت است، از آن در تولید این اثر استفاده کردم چراکه دنیا نیز مانند این فلز سخت است؛ اما در نهایت نور خدا در آن اثر می کند. استاد آسیابی با اشاره به ویژگی بداهه بودن آثار خود، گفت: سفارش این سازه از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ...
حضور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نمایشگاه قرآن/ ارائه کتاب آیت الله اراکی در نمایشگاه
فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سالهای گذشته در بخش فروش نمایشگاه قرآن حضور می یافت که امسال این رویه تغییر یافت و در بخش موسسات و نهادهای غیر دولتی حضور پیدا کردیم. وی با بیان این که نمایشگاه امسال در 4بخش حوزوی، کودک و نوجوان، موسسات و نهادهای غیر دولتی و بخش دانسگاهی برگزار می شود، افزود: با دعوتی که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و شرکت در جلسات ...
هنر ایرانی را در جهان پر رنگ کنیم
، همواره خاستگاهِ خط تعالی و زیبایی بوده و خط ما از غم و رنگ پریدگی دوری گزیده است. وی با اشاره به همکاری دیرینه خود با معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: من سعی می کنم همواره به فعالیت های هنری این سازمان احترام بگذارم؛ چون شهرداری با دارا بودن ده ها فرهنگسرا در محلات مختلف شهر تهران می تواند نقش موثری در مسائل فرهنگی داشته باشد و همواره نیاز به همراهی هنرمندان دارد. ...
من و جدایی از این آستان، خدا نکند...
با جذابیت بصری بسیاری همراه است. در این فضا خادمان ملبس به لباس خدمت را خواهی دید که در کنار برخی تجهیزات این مجموعه ایستاده اند. دستگاه توزیع رولی نایلون مخصوص کفش در این غرفه خودنمایی می کند که طراحی آن توسط آستان قدس انجام شده است. دستگاه های مخصوص صحافی چون دستگاه برش، مقوا بر، پرس جلد و طلاکوب همراه با نمایش مراحل این کار در این محل به نمایش درآمده است. همچنین توزیع زیارت نامه و نمک متبرک حضرت ...
طرح تلاوت نور از فعالیت های ارزشمند مساجد است
.../4/4 - 20:48 553822 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های ارزشمندی را در عرصه فعالیت های قرآنی داشته است که از آن جمله فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنن معاونت قرآن و عترت است، گفت ...
برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت از ضرورت های فرهنگی استان البرز تلقی می شود
.../4/4 - 19:36 553818 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، سردار عزیز اکبریان، نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی هم اکنون از پنجمین نمایشگاه قرآن و عترت استان البرز بازدید به عمل آورد. این مسئول طی بازدید از این نمایشگاه از غرفه دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و خبرگزاری شبستان نیز بازدید کرد. نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ...
کدام بازیگران در نقش های مردان و زنان سیاستمدار صد سال گذشته ایران گریم شدند
، کاخ موزه گلستان، موزه عبرت، بناهای تاریخی شهر تهران و... برخی از لوکیشن های این سریال بود. معمای شاه با همراهی بیش از 560 نفر از عوامل سینما، تئاتر و تلویزیون در مسئولیت های پشت صحنه تولیدشده و 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر نقش فرعی تاکنون در آن حضورداشته اند که با توجه به ادامه تصویربرداری سریال، در مراحل بعدی هنرمندان بیشتری به این ترکیب اضافه شدند. وقایع و رویدادهای ...
ثبت نام 366 داوطلب/ عارف، حداد، زاکانی، اعلمی، علی احمدی و رضایی آمدند/ امروز، آخرین روز ثبت نام
شاگردان ایشان همکاری علمی و اداری داشته اند؛ در کنار همه این اشتغالات اجرایی، مدیریتی و علمی دریافت جایزه دانشمند برجسته جهان اسلام، کتاب سال جمهوری اسلامی، چهره ماندگار فلسفه حاکی از تلاش برای تعمیق فکری و انجام کارهای انقلاب است. مبارزات مجلس ششم و ریاست دوره هفتم مجلس در همین سال های میانی دهه 70 اوضاع کشور مخصوصا در حوزه سیاست نابسامان است؛ اصولگرایان در انتخابات مجلس ششم اگر ...
طرح امام شناسی با موضوع عترت حضرت محمد
.../4/3 - 18:56 553702 امیر کدخدازاده مسئول غرفه عترت و طرح مصباح الهدی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، ضمن بیان اهداف غرفه عترت و طرح مصباح الهدی در نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: این غرفه به معرفی تلاش های صورت گرفته توسط آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران درباره طرح امام شناسی با موضوع عترت حضرت محمد(ص) می پردازد. وی افزود: در این ...
مهلت ارسال آثار به جشنواره عکس رضوی تا 15 تیر تمدید شد
...: پس از پایان مهلت ارسال، آثار داوری جشنواره با حضور داوران کشوری هفته اول مرداد در تبریز انجام می شود و براساس آن نفرات برتر همزمان با آئین اختتامیه جشنواره در بیستم مردادماه معرفی شده و آثار منتخب نیز در نمایشگاهی به نمایش گذاشته می شود . وی افزود : این نمایشگاه از 14 تا 24 مرداد همزمان با دهه کرامت در تبریز(از روز ولادت حضرت معصومه(س) تا حضرت امام رضا(ع) روز هفته کرامت نامگذاری شده است ...
رونمایی از 11 کتابچه و کتاب خاطرات سید حسین علم الهدی در نمایشگاه قرآن
.../4/3 - 17:24 553698 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، غرفه شهدای هویزه در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان در حاشیه فعالیت های خود از 11 کتابجه با موضوع های متعددی درباره شهید حسین علم الهدی رونمایی کرد. همچنین کتاب سید حسین خاطرات شهید علم الهدی است که به کوشش حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید علم الهدی، برادر شهید گردآوری و انتشارات هویزه آن را منتشر کرده رونمایی شد ...
ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دهمین نمایشگاه قرآن خوزستان
.../4/3 - 15:53 553689 زهرا اسماعیلی، مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت مهدالرضا(ع)، با بیان این مطلب به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز گفت: امسال نیز طبق روال سال های قبل غرفه های حجاب و عفاف به صورت پر رنگی در نمایشگاه قرآن حضور دارند. وی با اشاره به اهمیت ترویج حجاب برتر تصریح کرد: فرهنگ سازی گفتمان سبک زندگی عفیفانه در جامعه جلوگیری از بروز آسیب ه ای اجتماعی را به دنبال ...
قرآن های فرسوده خود را در نمایشگاه قرآن تعویض کنید
نو با سه هدف ؛ جمع آوری قرآن های مستعمل و فرسوده، دریافت قرآن بلااستفاده و مازاد مردم و همچنین تحویل قرآن های چاپ جدید ، برای استفاده خانواده های کم بضاعت در مناطق محروم برگزار می شود. بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 24 خرداد ماه تا 8 تیر ماه مصادف با 7 تا 22 ماه مبارک رمضان به مدت 16 روز در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) از ساعت 18 الی 23:30 برگزار می شود . پایان پیام/ 376 ...
بانک جامع فعالان قرآنی در وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی راه اندازی می شود
...> دکتر اعتصامی، معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی در ادامه این نشست با اشاره به گزارشی از فعالیت های قرآنی این سازمان گفت: در سال 92 پس از احیای معاونت فرهنگی تشکیل حوزه قرآن و عترت را در دستور کار خود قرار دادیم. وی با بیان اینکه در سال 93 مسابقه نخبه های قرآنی را برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در این مسابقه 26 هزار نفر در معرض آموزش قرآن کریم قرار گرفتند، همچنین برنامه راهبردی با محور ...
معرفی سبک هامانیسم در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان
من خاک را به عنوان عنصر اصلی کارم قرار دادم و توانستم کار جدید و آثار هنری متفاوتی تولید کنم، اذعان داشت: عمده آثار من در این سبک خط نقاشی است. وی اضافه کرد: تاکنون چندین مجموعه آثار هنری خط نقاشی به صورت انفرادی در اهواز و تهران برگزار کردم و بناست طی ماه آینده نیز نمایشگاهی با 30 اثر در ابعاد بزرگ با سبک هامانیسم در موزه هنرهای معاصر اهواز برپا کنم. پایان پیام/ 72 ...
یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت کاشمر گشایش یافت
هفته برای علاقه مندان دایر خواهد بود. روشندل با اشاره به اینکه این نمایشگاه شامل بخش های مختلف تولیدات و سی دی های نرم افزاری، نشر مکتوب، معرفی مؤسسات و مراکز قرآنی، بخش عکس، عفاف و حجاب، پیام های آسمانی، امر به معروف و نهی از منکر، خوشنویسی و کودک و نوجوان می شود، اظهار کرد: یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت شهرداری و شورای شهر و اداره اوقاف و امور ...
مدیر فرهنگی آستان حضرت معصومه (س): جامعه آرمانی در سایه قرآن رشد می کند
: انسان باید در مسیر فهم قرآن حرکت کند؛ به دلیل اینکه کتابت قرآن، چاپ قرآن و نگهداری قرآن مسیری است که انسان را به سوی فهم و عمل به قرآن می رساند. محمدی درباره غرفه آستان مقدس حضرت معصومه (س) در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهارداشت: غرفه آستان مقدس حضرت معصومه (س)، کتاب های قرآنی و بخش های ارزشمندی از میراث کاتبان شیعی پیرامون قرآن کریم را در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن قرار داده است. بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 24 خرداد تا 8 تیر مصادف با 7 تا 22 ماه رمضان به مدت 16 روز از ساعت 18 تا 23: 30 واقع در مصلی تهران برگزار می شود. ...
حواشی مراسم پایانی نمایشگاه قرآن مشهد از ابتدا تا انتها
ریخته بود و مانع از تمرکز می شد، بیشتر احساس می کردی به مهدکودک آمده ای تا مراسم اختتامیه یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد. قرار دادن تابلویی نفیس و سنگین بر روی استند نقاشی که وزن چندانی ندارد، تابلوی نفیسی که رونمایی از آن صورت نگرفت، دلهره عجیبی را به مخاطبان در سالن وارد می کند، این را از حرف هایی که بین مردم رد و بدل می شود، می فهمم که هر لحظه انتظار افتادن تابلو را می کشند. ...
صفری: 40 درصد کتاب های بخش فروش نمایشگاه قرآن چاپ نخست هستند/ نشر کشور از حوزه علوم قرآنی غافل نیست
و استعدادها از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استا ن های مختلف کشور شناسایی و در هر دوره از نمایشگاه با وسعت بیشتری نمایش داده شد. مدیر کمیته اجرایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عنوان کرد: بخش فروش نمایشگاه قرآن در دوره های گذشته به حضور تعدادی ناشر و تولیدکننده محصولات قرآنی در فضایی ناکافی محدود بود. در این دوره از نمایشگاه بخش فروش شامل چهار ...
پایتخت روایت معمولی اما جذاب از خانواده معمولی
یکی از تجربه های موفق و به یاد ماندنی او که این روزها از شبکه آی فیلم بازپخش می شود؛ سریال پایتخت است. پایتخت یک چهارگانه است که برای نخستین بار در نوروز سال 1390 روی آنتن شبکه اول سیما رفت. مقدم به عنوان کارگردان در هدایت این گروه، کم نقص عمل کرده است. اهمیت کار او خصوصا در سری اول و دوم که سکانس های جاده ای زیادی دارد بیشتر به چشم می خورد. آنچه با بازبینی دوباره سریال بدست می آید تفاوت محسوس فصل اول و دوم با دو فصل دیگر در ریزه کاری های درآوردن لهجه و شخصیت هاست. دو سری نخست به لحاظ فیلمنامه و قصه از دو سری بعدی سر و شکل بهتری دارد. گویی گروه زمان بیش تری برای نوشتن دو فصل اول صرف کرده و با قصه ای آماده کار را شروع کرده اند. در پایتخت 3 و 4 کمدی به ظاهر پررنگ تر می شود و در نتیجه شخصیت ها بیش از پیش شمایلی کاریکاتوری و گاه کودکانه به خود می گیرند و همین مساله توالی باورپذیر قصه از سری یک تا 4 را خدشه دار می کند. عامل موفقیت پایتخت آنچه مسلم است موفقیت پایتخت خصوصا در سری های اول و دوم بیش از هر چیز مدیون پرداخت خوب فیلمنامه است. آنجایی که تعادلی هوشمندانه در درام برقرار می شود و خنده و گریه دوام چندانی ندارد. پایتخت متنی یکدست و محکم دارد و قصه ساده خود را از نقطه آغاز تا پایان بخوبی و شیرین روایت می کند. فیلمنامه نویسان با خلق شخصیت های ملموس و آشنا برای مخاطب ایرانی، زندگی پرماجرای خانواده معمولی را با رگه هایی از طنز تعریف می کنند. پایتخت مسائل پر اهمیتی نظیر روابط خانوادگی را ظریف و در دل قصه بیان می کند تا از لحن شعاری دوری گزیند. در این میان اضافه کردن لهجه به کار به خوبی با متن پیوند می خورد و برعکس بسیاری از آثار، لهجه، آداب و رسوم و موسیقی محلی هویت بخشد نه زینت بخش. بازی یکدست و باورپذیر بازیگران خصوصا محسن تنابنده نیز از برگ های برنده سریال است، بازیگری که بیشترین بار عاطفی سکانس ها به عهده اوست و به عنوان یک بازیگر غیربومی در درآوردن لهجه یک قدم جلوتر از سایر شخصیت ها گام برمی دارد. هر چند پایتخت در میان برخی هموطنان مازندرانی حساسیت هایی را برانگیخت و اعتراض هایی را درپی داشت، اما توانست روی این مرز باریک با لغزش کمتری حرکت کند و مخاطبان زیادی را با خود همراه سازد. باید این نکته را هم افزود زمانی که قصه بیشتر آثار نمایشی در تهران می گذرد یا تصویر غیرواقعی از سایر شهرها ارائه می دهد؛ ساخت اثری با محوریت شهری غیر از پایتخت که بتواند نظر منتقدان و مخاطبان تلویزیون را جلب کند کار آسانی نیست. شهرستانی های پرمخاطب تصور نویسندگان اغلب از ساکنان دیگر شهرها کهنه و قالبی است. نقش آدم هایی که در سریال ها به اصطلاح شهرستانی خوانده می شوند در قد و قواره آذین بخشی به قصه است یا حکم یک اثر تاریخی دارد و همین مساله سبب سوءتفاهم ها و برانگیختن حساسیت های مردم می شود و فیلمسازان را تشویق می کند که حاشیه امن را برگزینند و به همان راه پیشین فیلمسازی در تهران ادامه دهند و در طول کار برای شخصیت هایی با لهجه خاص، صرفا به ذکر واژه تکراری شهرستانی بسنده کنند. گویی آدم های قصه بی هویت هستند. معلوم نیست از کجا آمده اند؟ این شهرستان دقیقا کجاست؟ چرا به اشتباه همه شهرها غیر از تهران شهرستان خوانده می شود؟ توالی این بی اعتنایی به دیگر شهرها و از سوی دیگر سوءبرداشت های مردمان ساکن سایر شهرهای ایران موجب شده است آثار خوبی که قصد دارند این کلیشه ها را بشکنند نیز مورد هجمه قرار بگیرند. در این میان همان گونه که گفته شد تعداد آثار نمایشی پربیننده ای که در سال های اخیر توانسته باشد این مرز باریک را با سلامت نسبی رد کند کم است. یقینا یکی از این آثار که با وجود انتقادات توانست نظر تعداد کثیری از منتقدان و بینندگان را همزمان جلب کند سریال پایتخت است که تلاشش برای هویت بخشیدن به کاراکترهای نمایشی قابل تحسین است. نوشین مجلسی ...
پلانکی؛ ایده خوب و اجرای بد
این انیمیشن به کارگردانی اهورا شهبازی و نویسندگی شیوا حاجیانی و مهدی مداحی گیوی ماجراهای یک پلانکتون باهوش و دانا را در اعماق دریا روایت می کند. این بستر ویژه که با شناخته ها و ناشناخته هایش به عنوان جهانی از رازها و زیبایی ها دستمایه ساخت ماجراهای پلانکی قرار گرفته بجز این که برای داستان سازی و خیال پردازی به غایت گشاده دستی می کند به لحاظ بصری نیز طراحان و سازندگان انیمیشن را در مضیقه قرار نمی دهد. از این منظر انتخاب فضای زیر دریا به عنوان بستر رویدادها و ماجراهای پلانکی که با ایده اولیه مانی وطن دوست اتفاق افتاده، طرحی هوشمندانه است هرچند که پیش از آن باب اسفنجی به عنوان یک نمونه موفق با ایده ای مشابه ساخته و ماجراهایش در اعماق آب روایت شده است. مجموعه انیمیشنی ماجراهای پلانکی بر ایده ای جذاب استوار است، با این حال امکاناتی که همین ایده اولیه در اختیار سازندگان اثر قرار می دهد، به لحاظ داستان پردازی و بیشتر از آن از منظر بصری چندان موفق نیست. خوشبختانه قصه ها و روایت های این انیمیشن سالم و استاندارد است، اما نکته اینجاست که سازندگان اثر به قدر کفایت از امکاناتی که یک زیستگاه دریایی به عنوان جهانی کمتر شناخته شده در اختیار قرار می دهد، بهره نبرده اند و این کم مایه بودن بیشتر در ساختار بصری اثر مشهود است؛ اگر چه در طراحی فضا از اشکال متفاوت و رنگ های بسیار متنوع استفاده شده و فضای بصری تازه ای پدید آمده، اما این فضا دست کم برای مخاطب کودک کارآمد نیست. فضای بصری انیمیشن ماجراهای پلانکی متاثر از نقاشی های خوان میرو و البته بدون توجه به تناقض موجود بین ویژگی های آثار میرو و کارکردهای یک مجموعه انیمیشنی کودکانه، طراحی شده است؛ به عبارت دیگر مخاطب کودک باید براحتی مختصات فضایی که شخصیت ها در آن حضور دارند و ابعاد آن را درک و تجسم کند در حالی که نقاشی های میرو به عنوان یک هنرمند اکسپرسیونیست تداعی گر لکه های رنگی، فضایی کم عمق و ابهام بصری است. این ویژگی ها اگرچه بخشی از ماهیت اکسپرسیونیسم را شکل داده است، لزوما برای یک مجموعه انیمیشنی که با هدف سرگرم کردن و آموزش مخاطب کودک ساخته می شود، مناسب نیست. الهام از آثار میرو، در ماجرای پلانکی تصاویری تازه و بدیع ایجاد کرده، اما این تصاویر به اندازه کافی گویا نیست؛ شخصیت ها بخشی از پس زمینه یا در آن گم شده اند و عمق و ابعاد فضا به کمک تکنیک های بصری به تماشاگر القا نمی شود. اشکال نامتعارف در نقاشی های خوان میرو، می توانست در این انیمیشن هویت پیدا کند و در شمایل یک پلانکتون یا هر موجود دریایی دیگری نمود داشته باشد، در عین حال این امکان وجود داشت که با ایجاد سایه روشن، فلو یا فوکوس کردن سوژه ها و ارائه زوایای مختلف از یک نما که حرکت دوربین را تداعی می کند، این انیمیشن را به لحاظ بصری گویا تر و ملموس تر کرد. لایه بندی، انیمیت و القای حجم در این انیمیشن که بسادگی با تکنیک های طراحی و نرم افزارهای موجود در کشور قابل اجراست، می توانست از ماجراهای پلانکی یک اثر بسیار موفق بسازد. آذر مهاجر ...