سایر منابع:
سایر خبرها
چهره های ماهِ سینمای ایران
مدتی سکوت درباره اظهارنظرهای لطیفی و دری درباره فیلم کاهانی، از این دو کارگردان تشکر کرد و گفت: حضور در شورای پروانه نمایش وقت زیادی می خواهد و من از این دو نفر بسیار متشکرم که در شورا حضور داشتند . بعد از آن گفت که قرار بود اعضای شورای پروانه نمایش بعد از جشنواره فیلم فجر تغییر کنند که به دلیل مسائل کاری و اکران نوروزی این اتفاق تا به امروز به تعویق افتاده است. علی جنتی هم چند روز بعد ...
عادت کرده بودیم به میز ها دل نبندیم
انجام شد و اتفاقا ماندگار تر از برخی سریال های کنونی نظیر معمای شاه و... هستند. آن موقع هم اصلا کار آسانی نبود. در آن سال های بعد از پیروزی انقلاب، ما شاهد تغییر مدیریت های خیلی زیادی بودیم. خاطرم هست ایده ساخت سریال هزاردستان را مرحوم حاتمی پیش از انقلاب مطرح کرده بود. البته نه به صورت فیلم نامه، بلکه خلاصه ای مفصل. اما هر بار ما آمدیم سریال را به رؤسا و شوراهای بررسی ارائه و سلیقه ها ...
برخی دیالوگ های کیمیا از سخنرانی های امام اقتباس شده بود
چه کسانی؟ آخرین آنها مسافر ری آقای میرباقری بود که آخرین کار دستیاریم بود. بعد به کارگردانی حرفه ای ورود کردم که می شود گفت در سال 1379 اولین سریالم به اسم غروب بی پایان را ساختم که یک سریال تاریخی بود، برای شبکه برون مرزی در 26 قسمت، البته از فضای مسافر ری بیرون آمده بودم که تجربیات کنار آقای میرباقری خیلی برایم مفید بود. در واقع اولین سریالم تجربه خوبی شد. در ادامه آن سریال ...
سیاه مشق مختاباد رونمایی شد
...، چون هنرمندان بزرگ از آهنگین بودن اشعار خوب، برای موسیقی خود بهره می برند. چون شعر، خود موسیقی است و در خود آهنگ دارد. او افزود: همه این خصوصیات دست به دست هم داده است که یک صدای گیرای دلنشین و ماندگار از آقای مختاباد را در کشور داشته باشیم، البته تصنیف های شبانگاهان و تمنای وصال این هنرمند، ماندگار شدند و همیشه در اذهان عموم باقی خواهد ماند. ملودی های جاودانه موسیقی ...
گزارش آیین رونمایی از آلبوم سیاه مشق مختاباد
بازار باعث تأسف هنرمندان این عرصه شده است. گزیده کاری ویژگی آثار مختاباد است سریر با اشاره به سرازیر شدن کارهای کم کیفیت در چند سال گذشته به بازار موسیقی گفت: بجز بعضی از کسانی که یک نوع پایبندی به کارشان و به موسیقی داشته اند از جمله؛ آقای مختاباد که در حقیقت همیشه گزیده کار می کردند در طول این 30 سالی که ما با ایشان آشنایی داریم و این نکته بسیار بسیار مهم است. هم اکنون کارهای کپی در سطح ...
خوشحالم درهوای ادبیات معاصر نفس نمی کشم/ گمشده ام آرمان خواهی است
تاریخی و حتی حیرت تاریخی منتشر شده که سعی دارند داستانی بنویسند که جریان چپ را در سال های پیش از انقلاب روایت کند. رمان شما نیز حداقل از حیث زمان انتشار در زمره این آثار قرار می گیرد. به نظر شما چه رویداد اجتماعی پیش آمده که شاهد این اتفاقیم و شما با چه هدفی به سراغ روایت این بخش از تاریخ رفته اید؟ من این رمان را شش سال قبل نوشتم. البته رمان در فضای تاریخی را دوازده سال قبل تجربه کردم یعنی ...
کمال تبریزی: انتخاب امروزم فیلم طنز است
از نقطه دیگر جهان هستند و حواسشان به گوهری که خود دارند نیست. نکته ای که معمولا با این ضرب المثل که مرغ همسایه غاز است شناخته می شود. بخش دوم و پایانی این گفتگو را در زیر می خوانید: * فیلم دونده زمین به 6 سال پیش تعلق دارد، فکر می کنید اگر شما به همان زمان برگردید باز هم این فیلم را با همین شرایط و ویژگی ها می سازید؟ - اگر الان بخواهم درباره آن زمان فیلمی بسازم ...
مجید درخشانی در گفتگو با موسیقی ایرانیان : قطار موسیقی ایرانی از ریل خارج شده است
از آن سازهای مضرابی با صدایشان خروش می کنند. این قطعه را بعد از اینکه سالها به صورت زنده اجرا کردیم برای اولین بار است که ضبط کردیم و در قالب این آلبوم منتشر خواهیم کرد. مجتبی عسگری و مجید درخشانی * با توجه به اینکه برخی قطعات این آلبوم در فاصله زمانی 15 سال پیش ساخته شده و از آنجایی که هر اثر هنری در یک فضای اجتماعی و روحی ساخته می شود فکر می کنید با گذشت این مدت زمان چه قدر ...
گلایه های یک آهنگساز از وضعیت برگزاری کنسرت در ایران
به گزارش جام جم نوا سامان احتشامی در بخش نخست صحبت هایش با اشاره به جزئیات کنسرت پیش رو توضیح داد: دراین کنسرت قرار است در دو قسمت به دیدار دوستداران موسیقی برویم. در بخش اول تکنیک های پیانو به همراه سازهای ضربی و ملودیکا اجرا خواهند شد و در بخش دوم نیز 6 اثر با حضور گروه کر فیلارمونیک ایران اجرا خواهند شد. در بخش اول این کنسرت قطعاتی از ساخته های من و تجربه 30 سال نوازندگی خود را روی صحنه خواهم ...
چکناواریان: موسیقی زبان خداست
...> چکناواریان گفت: 20 سال از عمرم را برای جمع آوری ریتم زورخانه ای گذاشتم تا اپرای رستم و سهراب را نوشتم که کار دشواری بود. او بیان کرد: ما آدم ها، یک بار مصرف هستیم، متولد می شویم و می میریم. ما کاره ای نیستیم. منشی و خدمتگزار خداوند هستیم. برای یکدیگر آفریده شده ایم. من از خدا تشکر می کنم که به من الهام کرد تا این اپرا را بنویسم. در بخش دوم جشن هنر پهلوانی و در بخش نکو داشت ها ...
معتمدی و عبدی از همکاری با بانوان نوازنده گفتند
خنیاگران مهر و سایر فعالیت های او و همچنین همکاری بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز و رهبر ارکستر با این گروه، به سراغ این دو موزیسین رفته ایم و گفت وگویی با آن ها ترتیب داده ایم که در ذیل می خوانید. محمد معتمدی خواننده میهمان گروه در ابتدا درباره آنچه در کنسرت پنجم مرداد به اجرا در خواهد آمد، گفت: در این کنسرت قرار است تماماً آثار دوست عزیزم جناب آقای بهزاد عبدی به معرض اجرا درآید. بنده ترجیح ...
در گفت و گو با سامان احتشامی مطرح شد؛
تنظیم کننده و پیانیست آلبوم بهشت من با اشاره به حضور نوازندگان زن در ادامه گفت: خانم های نوازنده باید با حجابی رو صحنه بیایند که در تلویزیون هست. جدا از هزینه هایی که برای تهیه ی لباس آنها می کنیم. وی افزود: من از آقای شفقی نژاد، رهبر گروه کر فیلارمونیک تشکر می کنم که منزل شخصیشان را برای تمرین در اختیار اعضای گروه گذاشتند. البته تمام اعضا هزینه های خودشان را متقبل شدند. در این گرمای ...
بهره وری تنها راه حفظ صنایع در شرایط فعلی است
وی افزود: از طرفی در سیاست های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد، اما نباید تنها به ظرفیت ها دلخوش بود، بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سوددهی در تولید می شود کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد، به کارگیری روش های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است. وی با اشاره به سند چشم انداز صنعت فولاد کشور در افق 1404 که ...
مردی که موسیقی لرستان مدیون اوست
مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و [...] مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و با صدای رسایش وجود آدمی را تسخیر می کرد زنده یاد رضا سقایی در دیار مفرغ، و بلوط و ترانه متولد و دوشادوش با مردمان سرزمینش در غم و شادی هایشان چیزی کم نگذاشت در این دیار ماند و در همین دیار نیز به جایگاه ابدیش پرواز نمود اکنون که شش سال از درگذشت حنجره طلایی و سلطان آواز زاگرس می گذرد ولی هنوز یاد و خاطره وی در یادها و اذهان مردمان این دیار است. زنده یاد محمد رضا سقایی معروف به رضا سقایی در 20 فروردین سال 1318 در محله کهن پشت بازار شهرستان خرم آباد متولد شد و به علت شرایط ویژه آن زمان در دوران ابتدائی درس را رها و به کار خیاطی مشغول شد صدای اهورایی و رسای وی در دوران نوجوانی و جوانی چنان با موسیقی فولکور لری عجین شده بود که بلبلان چهچه خوان در مقابل وی سر تعظیم فرود می آوردند چه رسد به آدمی! صدای نوجوانی خوش صدا از دل مغازه خیاطی هر رهگذری را میخکوب و مجذوب خود می کرد و برای اولین بار استاد ارزشمند و فرهیخته زنده یاد حمید ایزد پناه با شنیدن صدایش وی را دعوت و اثر بزران را با کمانچه زنده یاد علی خان شفائی ضبط نمود . کوچه باغ های شهر هنوز یادآور آواز علی سونه های رضا و علی اکبر فاضل پور استاد خیاطیش است که برای تمرین به آنجا می رفتند تا گل های باغی با ترنم صدای رضا نظاره گر آنان باشند. در اردیبهشت سال 1344 بود که برای نخستین بار با مکاتبات مجدانه ی زنده یاد استاد ایزدپناه اولین ترانه های لری گنم خر( شعر از نورالدین سلاحورزی ) ، دایه دایه ،کوش طلا ، قدم خیر، سیت بیارم و مریم مریم با صدای زنده یاد رضا سقایی و روانشادان حسین سالم (کمانچه ) و منصور سالم ( تمبک ) و تار استاد تاکسانی در برنامه شما و رادیو با مجری گری کمال الدین مستجاب الدعوه و فروزنده اربابی در استودیوی سراسری رادیو ایران ضبط و گوش ایرانیان را نوازش داد. بعد از آن بود که ترانه گنم خر و کوش طلا و چند ترانه دیگر به صورت صفحه گرامافون به بازار روانه و در دهه ی 40 صدای رسا و اهواریی رضا موسیقی لری را ملی و فرا ملی نمود و توانست با صدای جادوییش معرف و سمبل لرستان باشد و در سالهای دور همواره نام رضا ، لرستان را در ذهن ها تداعی می کرد. در سال 1350 اثری به نام تفنگ و درسال 1353 اثری دیگری به نام دالکه با شعر استاد حشمت اله شفیعیان با خوانندگی و آهنگسازی زنده یاد رضا سقایی ضبط گردید و در سال 1353-1354 با نام مجموعه تفنگ با نوازندگی استاد چیره دست کمانچه فرج علی پور و تمبک زنده یاد فریدون علیپور و تار غلام مردای و دکلمه ماندگار فاطمه گودرزی اسد بصورت کاست به بازار عرضه و مورد استقبال بی نظیر عموم قرار گرفت. در سال 1350 زنده یاد رضا سقایی راهی پایتخت می شود تا در کلاس های آواز استاد فقید اسماعیل مهرتاش مشق بگیرد و چند جلسه ای از محضر این استاد کسب فیض می نمایند در تهران با زنده یاد مجتبی میرزاده آشنا می شود و در آنجاست که اتفاق بی نظیری در موسیقی لری و برای زنده یاد رضا سقایی می افتد. صدای ماندگار زاگرس در سال 1354 ترانه زندگی را که سروده خانم هما میر افشار بود و توسط زنده یاد ایزد پناه به لری برگردانده شد را اجر نمود که مورد اقبال عمومی قرار گرفت چنانکه توجه استاد عبدالوهاب شهیدی آهنگساز این ترانه را به خود بر انگیخت. زنده یاد رضا سقایی با صدای افسانه ای اش اثری به نام آسمان شعر از عزت فولادوند و آهنگسازی خودش خلق نمود که بی شک یکی از شاهکارهای موسیقی لری محسوب می شود. در سال 1356 موسیقیدان توانمند شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه ترانه های قدیمی لری به یاری استاد سقائی آمد و با خلق دو اثر فاخر قدم خیر و موتورچی در موسیقی ایران اتفاقی با شکوه به وقوع پیوست. سقایی متأسفانه در سال 1357 به علت جراحی لوزه حنجره طلایی و صوت اساطیری را به خاطره ها سپرد و آن صدای اهورایی برای همیشه خاموش شد. زنده یاد رضا سقایی هنرمند حماسه سرا در سال 1366 بر اثر ترکش از ناحیه سر در جریان بمباران متجاوزان بعثی به شهر ازنا به درجه رفیع جانبازی جنگ تحمیلی نائل گردید. سقایی در دی ماه 1382 پس از سالها خاموشی در جریان ضایعه ی تأسف بار زلزله ی بم برای دقایقی برروی سِن مویه ای جهت همدردی و جمع آوری کمک به هموطنان آسیب دیده سر داد. در سال 1386 ترانه “دایه دایه وقت جنگه” تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید. در سال 1387 مستندی از زندگی استاد توسط مستند ساز برجسته هم استانی فرود عوض پور ساخته شد. زنده یاد رضا سقائی در شب 19 اسفند سال 1385 در کرج دچار سکته مغزی شد. 10 روز در بیمارستان شهید رجایی کرج تحت مراقبت قرار گرفت و بعد از آن وی به بیمارستان عشایر خرم آباد انتقال داده شد و از آن زمان به بعد خواهر بزرگترش مسئولیت نگهداری و پرستاری وی را بعهده گرفت و مدت سه سال و نیم در بستر بیماری افتاد، حدود 7 بار دربیمارستان عشایر خرم آباد و 3 بار در بیمارستان ساسان تهران بستری شدو طی این مدت مردم با فرهنگ و فهیم استان لرستان مخصوصاً اهالی خرم آباد و دوستان هیچگاه استاد را تنها نگذاشتند. روز سه شنبه در تاریخ 8 تیر ماه 1389 در بخش 3 بیمارستان ساسان تهران، تحت درمان قرار گرفت ولی متاسفانه پس از 9 روز بستری، حالش رو به وخامت گذاشت و به بخش ICU انتقال و در تاریخ 27 تیر ماه 1389 به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی به رحمت ایزدی رفت. پیکر وی در تاریخ 31 تیر 1389 در مقابل تالار وحدت تهران با حضور و تنی چند از چهره های فرهنگی و هنری از جمله هوشنگ کامکار، سید عباس سجادی و درویش رضا منظمی ،سید فرید قاسمی،حسین پرنیا ،برخی از اعضای هیئت مدیره کانونهای خانه موسیقی و مسئولان انجمن لرستانی های مقیم مرکز و هنرمندان استان لرستان برگزار و در این مراسم درویش رضا منظمی. داریوش نظری، سالاروند شهردار اسبق الیگودرز، فرشید سقایی مطالبی را ایراد و رضا فرجی قطعه بلبل را اجرا و شیروانی به شعر خوانی پرداختند. پیکر رضا سقایی با مراسم چپ خوانی سرنانوازان لرستان و طنین قطعه “دایه دایه وقت جنگ” تشییع و به زادگاهش خرم آباد منتقل شد و در تاریخ 2 مرداد 1389 طی مراسم باشکوهی با حضور پرشور مردم ،اهالی فرهنگ و هنر ، استاندار لرستان، فرماندار خرم آباد و برخی از مسئولان لشکری و کشوری با سخنرانی حسن شریعت نژاد فرماندار و قرائت پیام تسلیت حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منصور احمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد در مقابل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان خرم آباد به خاک سپرده شد. مرحوم رضا سقایی یکی از ستارگان درخشان موسیقی لرستان است. که علاوه بر صدای شفاف و تحریرهای پرفراز و فرود و تبحر خاص در موسیقی مقامی و محلی دارای تعهد و تعصب نسبت به میهن و سرزمین خویش بود. صدای وی تکرار نشدنی است که همه لرستان وامدار صدای این هنرمند می باشد و همه به خاطر سادگی ها، پاکی ها و صداقت کودکانه اش دوستش دارند. مسئولین و مردم هنر دوست و قدرشناس این دیار برای پاسداشت مقام و منزلت زنده یاد استاد رضا سقایی در زمان حیات، بیماری و وفات ایشان بزرگداشت ها و مراسمات مختلفی را برگزار نمودند که برخی از این مراسمات بصورت خود جوش و مردمی بوده ولی دوسالی است که به همت انجمن موسیقی استان مزار این هنرمند فقید گلباران و اولین مراسم گلباران با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه موسیقی، تئاتر ،سینما و تلویزیون، ادبیات، شعر و اصحاب رسانه و جراید و مردم علاقه مند به موسیقی و هنر برگزار و بیانه ای در سه بند صادر که خیابانی در شهر خرم آباد به اسم استاد مزین و جشنواره موسیقی به نام رضا و هرساله بزرگداشتی برای ایشان برگزار گردد که با تلاش ها و پیگیری مجدانه اعضای انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی لرستان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد سردیس و خیابانی در شهر محل تولد استاد ساخته و نامگذاری گردید. روز چهار شنبه 20 خرداد ماه 1394 آیین بزرگداشت زنده یاد رضا سقایی باحضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون استاندار، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی لرستان،م سئولان فرهنگی، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد ، معاونین فرهنگ ارشاد اسلامی، اساتید، هنرمندان، پیشکسوتان و علاقه مندان به موسیقی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد. در این آیین دکتر حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص مقوله هنر به سخنرانی پرداخت و از خواهر استاد سقایی و داریوش نظری خواهر زاده ایشان قدردانی و در ادامه داریوش نظری باصدای دلنشینش با همراهی ساز حسن سالم و مهران ترک زبان قطعه ای از آلبوم جدیدش را بصورت بداهه اجرا نمود در ادامه دکتر احمدی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت جاودانگی مرحوم سقایی مطالبی را ایراد و بعد از آن حشمت فتحی همراه با پیانوی شهرام کیمیایی ترانه چوپان را در دستگاه اصفهان به یاد استاد اجرا و سپس دکتر سید سیامک موسوی در خصوص زندگی هنری استاد سقایی مطالبی را عنوان کرد؛ بعد از آن گروه موسیقی حرف تازه به سرپرستی منوچهر رحمتی نوازنده سنتور و صدای زنده یاد کیومرث صادقی، کمانچه حسن سالم تار حمید سلیمانی و تمبک شهاب خاکسار هنرنمایی نمودند و نثری در وصف استاد رضا سقایی توسط استاد کاظم علی پور قرائت گردید. در ادامه طنین صدای استاد ایرج رحمانپور و سرنای احسان عبدی پور با کمانچه همایون پشت دار و تنبک شهاب خاکسار بصورت بداهه در فضای سالن پیچید وپیام استاد علی اکبر شکارچی توسط مسعود بهرام نِژاد با طراوت خاصی قرائت شد و در پایان از سردیس و فیلم مستند زندگی نامه استاد رضا سقایی رو نمایی و لحظاتی سیدمحمد سیف زاده کارگردان فیلم رضا دوباره می خواند توضیحاتی در خصوص نحوه فیلم برداری و تهیه کنندگی این فیلم ارائه داد و مدت 50 دقیقه از این فیلم اکران شد. روز دوشنبه 24 اسفند ماه 1394آیین رونمایی از آلبوم دنگ دیر باحضور مسئولین و چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان لرستان در فرهنگ سرای شفق تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم محقق و پژوهشگر نامی تاریخ مطبوعات ایران استاد سیدفرید قاسمی در خصوص سجایای اخلاقی زنده یاد سقایی به سخنرانی پرداختند سپس حجت الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در مورد حمایت از هنر و هنرمند و همیشه آواز استاد سقایی بر سازمقدم بوده سخنانی را ایراد نمودند و در ادامه گروه بداهه نوازی به نوازندگی همایون پشت دار(کمانچه)، احسان عبدی پور (سرنا) ، افشین فرامزی (تنبک) و مرتضی میر (دف)به اجرای موسیقی پرداختند. آلبوم دنگ دیر شامل قطعات لیلا ، اسمر ، گرگ و میش ، اسب اجل ( آواز علیدوستی ) ، دایه دایه ، زلف آشفته و کوش طلا با صدای زنده یاد رضا سقایی و نوازندگی “مانی آقا ملایی” نوازنده تار و بم تار، “محسن قاسمی” نوازنده تمبک، “ مرتضی میر” نوازنده دف و “همایون پشت دار” نوازنده کمانچه، آلتو و باس ” امین عباسیان ” و نوازنده سنتور تنظیم قطعات امین عباسیان و همایون پشت دار در فروردین ماه 1385 توسط شرکت نوای زاگرس منتشر شد. درج شده توسط : محمد ابراهیمی فرد/ دبیر سرویس فناوری و دانلود"میرملاس " ...
باید با هزینه شخصی کنسرت بگذاریم
با اشاره به این که تمرین گروه در خانه علیرضا شفقی نژاد - رهبر گروه کر - انجام می شود، اظهار کرد: فکر نمی کنم کسی حاضر باشد خانه خود را در اختیار 100 نفر برای تمرین قرار دهد. من از آقای شفقی نژاد تشکر می کنم. در ادامه این نشست، علیرضا شفقی نژاد - رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران - نیز درباره اجرای پیش رو که گروه کر فیلارمونیک ایران برای اولین بار آثاری ایرانی را در آن اجرا می کند، گفت ...
نمایش آثار معرق در دو فرهنگسرای پایتخت
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در نگارخانه فرهنگسرای معرفت آثاری متفاوتی از معرق با فلز به نمایش درآمده است. منصور غفاریان هنرمند نیشابوری برای خلق آن ها از مس، اکسید مس و کامپوزیت که تنوع رنگ بسیاری دارد، استفاده شده است. بیشتر کارها آیات قرآن است و از اشعار شعرای به نام کشور هم آثاری در این نمایشگاه ارائه شده است. همچنین خط استادان بزرگ خوشنویسی مثل استاد ...
سفر کردم که از یادم بری...
برای بقا باید آثارش شنیده شوند تا بتواند ادامه دهد. خلأ یک رسانه در انتشار و ارائه آثار موسیقی باعث شده برخی از چهره های موسیقی در این سال ها جذب سرزمین آرزوهای ذهنی شان شوند و علیرغم موفقیت های کم و زیاد در ایران، عطای ماندن را به لقایش ببخشند و رفتن همانا و بعد از یک دوره کوتاه، پشیمانی همان. پرونده پیش رو بالا و پایین های این سفر پرخطر را هدف گرفته است. اگر قرار باشد در این گزارش به ...
گروه های سرود چگونه تشکیل می شوند؟/ تلاش برای بازیابی میراث فراموش شده انقلاب
دهه 60 ما ژانر موسیقی انقلابی و جنگی را به وجود آوردیم و مدارس و سازمان های مختلف نقش خوبی ایفا کردند. اما در دهه 70 فکر کردیم باید اِلمان های قبلی را پاک کنیم و سرود نقش کم رنگ تری پیدا کرد. و رفته رفته سرود از مدارس رفت و موسیقی پاپ جای آن را گرفت. طی سال های اخیر نیز مدیران فرهنگی ما معتقد بودند زمان استفاده از سرود تمام شده و دیگر کمتر به سراغ میراث فراموش شده انقلاب رفتند. در ادامه با هدف ...
کیخسرو پورناظری: کاری به دیگران نداریم کار خودمان را می کنیم
انجام شود؟ اگر قرار ما بر گروه نوازی یا کار ارکستری باشد با همین گروه شمس برنامه می گذاریم؛ غیر از اینکه تک نوازی در برنامه اجرای ما باشد. البته موسیقی ما در طول این سال ها با این گروه شناخته شده و تمام اجراهای ما با اسم این گروه بوده است. بنابراین سخت است بتوان این برنامه ها را از گروه تفکیک کرد و از کار با این گروه فاصله گرفت. منظور من بیشتر شکل فعالیت ها و برنامه ریزی های ...
وقتی ساری رنگ روستا گرفت
. *عروسک بافی به شکل خودآموز فرازه نیک سجل 68 ساله، کارمند و مددکار بازنشسته بهزیستی است که عروسک های دستبافت و کیف های مکرومه بافی او نگاه بازدیدکنندگان را به غرفه او جلب می کند. او درباره دلایل رو آوردن به این کار می گوید: از دوران کودکی به این کار علاقه مند بودم و پس از بازنشستگی در سال 1380 فرصتی برای استفاده بهتر از بیکاری و رو آوردن به هنرهای مورد علاقه ام فراهم شد ...
حواشی ثروت 5 چهره سیاسی مشهور در ایران
اینها را خریدند و اموال تولیت ارزش پیدا کرد. ایشان هم مرتب اموال و مستغلاتش را می فروخت و پولش را در حسابی در لندن، دور از دسترس شاه قرار می داد. با توجه به اینکه ما هیأت مدیره ایشان بودیم، می توانستیم برای مبارزه به خارج و داخل ایران خیلی کمک کنیم . به هر روی ثروت خانواده هاشمی موضوعی است که در سال های اخیر و به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت نهم که به دولت ساده زیست معروف شد، به یکی از ...
رونمایی آلبوم سیاه مشق با صدای عبدالحسین مختاباد
مختاباد در نوشتاری با عنوان سیاه مشق در بروشور این آلبوم نوشته است: اثر سیاه مشق مجموعه ای از ترانه های قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم می نمایم. این که چرا یک ملودی یا ترانه مرز زمان را در می نوردد و در ذهن و جام نسل ها می نشیند و زمزمه می گردد لطیفه ای است نهانی که عشق از آن خیزد . در ذهن و جان من، ملودی های جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از ...
خاطرات شاهدان قتل ناصرالدین شاه
نیست / آفتی بود آن شکارافکن کزین صحرا گذشت البته اطرافیان یا نفهمیدند یا جرئت حرف زدن نداشتند. همه را متاثر یافتم. بعد به غلامحسین خان غفاری (صاحب اختیار) فرمودند تو برگرد برو چیزر (باغ ییلاقی صاحب اختیار در شمیران که منزل ایشان بود) کاغذهای خود را فردای جمعه مرتب کن، صبح شنبه در خانه بیا و به عرض برسان تا جواب داده شود که شب یکشنبه اول جشن هیچ کار باقی نباشد. (شب یکشنبه آخر سال پنجاهم ...
کرمیار: جوانان ترانه سرا جسارت داشته باشند
هایی از آن به شرح زیر است: سال ها مثل کرم ابریشم / کنج دلتنگی ات قوی بشوی آنقدر عاشقانه بنویسی / مثل یک سایه، منزوی بشوی بوی افسردگی بگیری و بعد / بعد هر شادی ات به غم برسی کال باشی و هی دعا بکنی / کاش قبل از عدم تو هم برسی فارغ از گفت وگوی من با من / آدمی مبتلای خویشتن است شاعرت را بنوش چایی جان / درد در حال مبتلا شدن است ... ...
از درگذشت هنرمند نوگرای ایرانی تا پدر شعر انقلاب اسلامی و عباس کیارستمی
نگار و تصویرگر برجسته تصاویر خاطره انگیز کتاب های درسی 31 اردیبهشت ماه در 85 سالگی دارفانی را وداع گفت. این هنرمند نمایشگاه های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از ایران داشت و یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسید. پرویز کلانتری به واسطه آثار اولیه اش، از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه ای نیز محسوب می شود. اما کلانتری از سال 53 با شروع نقاشی های کاهگلی ...
حضور معنا را در شعر ارجمند بشماریم
چقدر در این مورد فکر کردم که آیا امکان دارد ترانه یا شعر بدون پیام داشته باشیم، چیزی به ذهنم نرسید؛ یعنی حتی در فرم گرا ترین اشعار، اشعار حجمی و انواع دیگر شعر چیزی جز تعهد به یک شی، شخص یا مفهومی نمی تواند وجود داشته باشد با این تفاوت معنا در آنها متفاوت است. متاسفانه وقتی اسم پیام شنیده می شود، همه به سرعت به یاد پیام سیاسی یا ایدئولوژیک می افتند و فورا فکر می کنند شاعر چنین اشعاری ...