سایر منابع:
سایر خبرها
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
مردم پاکستان خواهان قطع کامل روابط با هند شدند
در پاکستان در این خصوص گفت: در کشمیر موارد نقض حقوق بشر رخ می دهد که باید به آن رسیدگی شود. اما این کار نباید به وسیله گروه های افراطی انجام شود بلکه دولت، جامعه مدنی و گروه هایی که به حقوق بشر اعتقاد دارند انجام شود . در شرایطی که تنش در کشمیر تحت کنترل هند ادامه دارد تظاهرات نیز در پاکستان تشدید می شود و طی آن دولت پاکستان برای کمک به حل این بحران چندین دهه ای بر اساس خواسته های مردم ...
از تیر اندازی به دختر 14 ساله و ربودن وی تا بازداشت 30 زن به جرم فعالیت در شبکه های اجتماعی
شامل موارد زیر است: 1- شهدا: نظامیان رژیم صهیونیستی و شورشیان شهرک نشین به استفاده از خشونت مفرط بر ضد فلسطینیان شرکت کننده در تظاهرات های ضد اسرائیلی ادامه می دهند. تاکنون چندین تن در این خشونت ها جان خود را از دست داده اند. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت فلسطین و مؤسسات حقوق بشری از آغاز انتفاضه تاکنون بالغ بر 220 تن به شهادت رسیدند. این در حالی است که رژیم ...
تمجید یک استاد انگلیسی از شیخ عیسی قاسم
به انجام اقدامات خشونت آمیز و تهدید امنیت ملی دست به این اقدام زده است. " رودنی شکسپیر " پژوهشگر و استاد دانشگاه در انگلیس در مصاحبه ای به تشریح موارد نقض حقوق بشر و اقدامات آل خلیفه علیه مردم بحرین پرداخت. وی در این مصاحبه گفت: رژیم آل خلیفه هیچگونه اهمیتی به جامعه بین الملل نمی دهد و به طور گسترده ای به استفاده از خشونت و اعمال زور علیه مردم خود وابسته است. من تمایل دارم به این نکته ...
جرایم اینترنتی کدامند؟
مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی نیز بندهایی تعریف شده که عبارتند از انتشار و سرویس دهی بازی های رایانه ای دارای محتوای مجرمانه یا فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد، معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز، عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشویق و ترغیب به نقض حقوق مالکیت معنوی. محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس ...
از ادعای هم نشین بهائیان تا عدم تلاش برای انعقاد پیمان های پولی در کشور
تیزهوشی علم عدالت خواهی و ساده زیستی را بلند کرد و قطعا وقتی شمشیر عدالت را بر هر جناحی بالا بگیری، صدایش درخواهد آمد. تشکیل کمپین حمایت از مسلمانان کشمیر توسط مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران اعتراض به جنایات کشمیر در این هفته نیز از سوی تشکل های دانشجویی ادامه داشت. مرکز حقوق بشر (صلح زیبا) با حمایت از مظلومین این فاجعه، خبر از تشکیل کمپین حمایت از مسلمانان کشمیر را ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
عقیده و عمل به مناسک دینی را تضمین می کند، نسبت به بی طرفی مساجد و مکان های عبادی در درگیری های پارتیزانی، قرار نگرفتن این مکان ها به عنوان ابزار سودجویی متعصبانه اطمینان می دهد. دولت در اشاعه ارزش های اعتدال و صبر همت می ورزد، در حالی که از هر آنچه مقدس است محافظت می کند و از حمله به آن جلوگیری می کند، همان طوری که متعهد به پیش گیری از دعوت به تکفیر و تحریک تنفر و خشونت می باشد و با آن ها مقابله ...
آغاز محاکمه غیابی آیت الله عیسی قاسم در میان تدابیر شدید امنیتی؛
گروه بین الملل- درحالی که مردم بحرین در تظاهرات گسترده ای محاکمه آیت الله عیسی قاسم از سوی رژیم آل خلیفه را محکوم کردند، نظام آل خلیفه روز گذشته محاکمه این رهبر معنوی شیعیان بحرین را آغاز کرد. اما شیخ عیسی قاسم در این جلسه محاکمه حاضر نشد. محاکمه رهبر شیعیان بحرین از چند جهت مهم و تاثیر گذار است. اول از همه بحث حقوق بشر و نهادهایی که صلاحیت چنین آرایی را دارند، دوم با توجه به وضعیت متشنج در منطقه ...
دیده بان حقوق بشر: هزاران کودک به ظن ارتباط با افراط گرایان زندانی و تحت شکنجه هستند
...، گفته "دولت ها در واکنشی غیرمعقول نسبت به خشونت های ضد امنیتی، حقوق کودکان را زیر پا می گذارند" وی تاکید کرده است که "بازداشت نامحدود و شکنجه کودکان باید فورا متوقف شود." این گزارش بر اساس مصاحبه گزارشگران این سازمان با صدها تن از بازداشت شدگان سابق از جمله کودکان در شش کشور جهان، استفاده از گزارش های سازمان ملل و سایر مدارک و اسناد مربوط به این موضوع تهیه شده است. ظهور ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
عقیده ی ابن عبدالوهّاب گردن ننهد جهالت و شرک او از کسانی که در جاهلیّت نخست بودند شدیدتر است (64). مبتنی بر این دیدگاه، کاربرد افراطی خشونت، مصادره ی آزادی در اعتقاد، ملزم شدن به عبادت کردن به شیوه ی مشخّصی که عدول به غیر آن جایز نیست، تکفیر مخالفین و دعوت به ریشه کن کردن مخالفان، فراگیر شد (65). نتیجه ی این امر، پیدایش تعدادی از اندیشمندان تندرو مانند: صالح فوزان شد. او در کتاب خود با عنوان الولاء ...
فقدان وجود شورای صنفی و تاخت و تاز بر پیکر دانشجو در دانشگاه آزاد کرج
...! چرا هزینه آبیاری فضای سبز، هزینه امکانات محیطی اتاق معاونان شامل کولرگازی! و سایر موارد، هزینه فاکتور خارج از منطق و استفاده نامتعارف از بودجه دانشگاه ساخته می شود، هزینه فرصت های مطالعاتی که با فریب به افراد خاص اعطا می شود، هزینه برگزاری برنامه های ضد ارزشی و غیراخلاقی چون همایش تشکلی معلوم الحال و حضور فردی بی خرد که در پیشگاه دانشجویان انقلابی عنوان داشت داعش محصول خشونت انباشته ...
بازخوانی جنایت اخیر داعش در کابل
پروژه برق توتاب، مسیر تعیین شده ی قبلی یعنی مسیر بامیان( شیعه نشین)، شبرغان، پل خمری، بامیان وکابل بهترین مسیر است. به هر ترتیب این تغییر مسیر باعث شد تا مردم چند استان افغانستان ( اغلب شیعه)، برای جلوگیری از اجرای این تصمیم دولت، سلسله تظاهرات اعتراض آمیز خود را در کابل آغاز نمایند. البته دولت افغانستان ابتدا در واکنش به استمرار این اعتراض ها، دستور توقف اجرای این طر ح را صادر کرد و کمیته ...
چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود؟
جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان ...
زنگنه: قدرتهای اصلی جهان عرب سقوط کردند و جایش را دلار نفتی سعودی گرفت
تحرک و فعالیت گسترده تری بپردازد مثلا ایجاد یک لابی هوشمند با کشورهای مترقی و پیشروی جهان عرب، ایران باید رایزنی های بیشتری به عمل بیاورد و این گونه توطئه ها را در نطفه خفه کند، چه قبل از اجلاس و چه بعد از ان، باید با هماهنگی کشورهای مترقی عرب این رایزنی را دنبال کند تا از این بیانیه ها جلوگیری شود. سفیر اسبق کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در خصوص تحولات بحرین گفت: نهادهای حقوق بشر و بین ...
متغیّرهای منطقه ای و بین المللی و علل داخلی ورود داعش به عراق
security 3. قرارداد سایکس- پیکو، قراردادی سری بین انگلستان و فرانسه است؛ که در آوریل 1916 به دنبال مذاکرات سرمارک سایکس و فرانسوا ژرژ پیکو برای تقسیم امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول بسته شد. (مترجم) 4. عدالت انتقالی به سازوکارهای قضایی و غیرقضایی کوتاه مدّت و اغلب موقّتی و هم چنین فرآیندهایی که برای بررسی نقض حقوق بشر و خشونت در جوامع در حال گذار از دیکتاتوری به دموکراسی رخ می دهد ...
برجام ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد داشت
ریاست جمهوری با رأی مستقیم مردم نیست؛ حتی گاهی خلاف رای مردم صورت می گیرد، مانند سال 2000 که با اینکه رقیب بوش پسر 500 هزار رای بیشتر داشت، اما در نهایت بوش پسر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. برجام ضمانت اجرایی ندارد فواد ایزدی در پاسخ به ضمانت اجرایی برجام در صورت تغییر دولت آمریکا گفت: یکی از مشکلات اصلی برجام این است که این قرارداد ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد ...
گام اول افزایش اختیارات ریاست جمهوری آذربایجان برداشته شد/فرزند علی اف در 18 سالگی می تواند رئیس جمهور ...
پست معاونان رییس جمهور می باشد. گلتکین حاجی بیگ لی عضو شورای هماهنگ کننده شورای ملی در این خصوص می گوید: به احتمال زیاد، معاونان رییس جمهور وظایف رییس نهاد ریاست جمهوری و نخست وزیر کشور را تصاحب خواهند کرد و صلاحیت رییس نهاد ریاست جمهوری و نخست وزیر کمتر از معاونان رییس جمهور خواهد شد. البته فکر می کنم که این نوع تغییرات موجب اعتراض جهانی به دولت آذربایجان خواهد شد. چون با این تغییرات جمهوریت نظام ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
برده داری را به زندگی امروزی برگردانند. که به زنان ایزدی در شمال غرب عراق پس از کشتن مردان و پسرانشان را به اسارت بردند و آنها را برای ازدواج به نیروهای خود عرضه کردند. در حالیکه این افراد از گذشته در میان مسلمانان زندگی می کردند. این چنین به نظر می آید که تکفیری ها بیش از رهبران گذشته اسلام به دین می دهند. بعد از انکار حق زندگی و مباح شمردن برده داری پی گیری حقوق بشر فایده ای ندارد و تنها ...
موضع گیری نامزدهای ریاست جمهوری 2016 آمریکا نسبت به خاورمیانه و ایران
انتخابات ریاست جمهوری امریکا در حال حاضر در روزهای پایانی از مرحله انتخابات مقدماتی خود قرار دارد. روزهایی که بسیار سرنوشت ساز بوده و طی آن نامزد نهایی هرحزب برای رقابت نهایی بر سر پست ریاست جمهوری تعیین خواهد گردید. جمع بندی تحلیلی گزارش حاضر با توجه به عنوان مورد پیگیری آن مبنی بر ارائه "تحلیلی بر آخرین وضعیت انتخابات و شانس نامزدها در هر حزب" از یکسو و "بررسی موضع گیری نامزدها نسبت به خاورمیانه و بالاخص ایران" از سوی دیگر، در دو بخش ارائه می گردد: ...
اخبار برتر ایران و جهان در 24 ساعت گذشته
تشیع لندنی به دریافت پول و امکانات از دولت انگلیس + فیلم ایرنا: تظاهرات صدها تن از زنان زیمبابوه در اعتراض به تشدید بحران اقتصادی و نقض حقوق شهروندی حوزه نیوز: تحصن گسترده مخالفان رژیم آل خلیفه در مقابل سفارت عربستان در لندن ایسنا: افزایش حملات نیروهای افغان علیه داعش پس از حمله کابل فارس: کره شمالی با ارسال بروشور، کره جنوبی را به حمله موشکی تهدید کرد. الف: پیشنهاد شب کار شدن ادارات برخی از استان ها ...
فساد سیستمی؛ آری یا خیر؟
تصمیم گیری حضور دارند. این مرحله از مرحله اول خطرناک تر است . عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس افزود: تشکیل سازمان مردم نهاد نقش واقعی در این راه خواهد داشت چراکه این سازمان ها از جمله سازمان هایی هستند که حکومت را قبول دارند و حکومت نیز آنها را قبول دارد ولی به مردم متکی هستند و حقوق بگیر دولت نیستند و داوطلبانه فعالیت می کنند و چون مورد اعتماد هستند، اطلاعات به خوبی به آنها می رسد ...
جرایم اینترنتی؛ از فروش فیلترشکن تا جعل پایگاه های اینترنتی بانک ها
مالکیت معنوی نیز بندهایی تعریف شده که عبارتند از انتشار و سرویس دهی بازی های رایانه ای دارای محتوای مجرمانه یا فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد، معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز، عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشویق و ترغیب به نقض حقوق مالکیت معنوی. محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در این ...
اوباما ترامپ را با روسیه پیوند زد
چپ دموکرات ها که عموماً به جهت مخالفت با جنگ و حمایت از حقوق فلسطینیان در برابر تل آویو، منتقد دموکرات ها هستند و مواضع سندرز را به خود نزدیک تر می بینند، حزب دموکرات از شکاف انتقادات ضد تبعیض نژادی هم رنج می برد. انتقاداتی که به جهت عدم واکنش مناسب کلینتون و حتی سندرز نسبت به وقایع اخیر کشتار سیاهان تشدید هم شده است. صدها نفر از طرفداران جنبش زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد در اعتراض به سیاست های ...
معترضان بحرینی: هر اقدامی علیه شیخ عیسی قاسم درهای جهنم را به روی رژیم آل خلیفه باز می کند
غیرنظامیان این کشور را سرکوب کند. این نهاد حقوق بشری در ادامه اعلام کرد، نبیل رجب نقشی مهم در محکوم کردن موارد نقض حقوق بشر در بحرین ایفا کرده است. در چنین شرایطی، پس از تشدید اقدامات دولت بحرین علیه معارضان سیاسی، یک جمعیت سیاسی این کشور به دولت هشدار داد که با اقداماتی مثل محاکمه شیخ عیسی قاسم، فضای کنونی را متشنج نکند. جمعیت وعد بحرین، همچنین به دولت هشدار داد ...
موگابه خواستار مجازات سخت منتقدان خود شد
های ضد دولتی به تازگی سراسر زیمبابوه را فرا گرفته است. بسیاری در این کشور به اوضاع نابسامان اقتصادی و فساد مالی اعتراض دارند. بانک ها در زیمبابوه با کمبود پول نقد مواجه شده اند، دولت پرداخت دستمزدها را به تعویق انداخته و بخش اعظم واردات مواد اولیه به این کشور در زمانی که زیمبابوه با خشکسالی شدیدی دست به گریبان است، ممنوع شده است. زیمبابوه کشوری واقع در جنوب آفریقا در میان رودخانه های ...
جنبش ایستاده در شب [Nuitdebout]در فرانسه
(27 اسفند 94) جنبشی مردمی و دانشجویی خیابان های شهر پاریس را اشغال کرده است.در ابتدا تعداد معترضان بین 69000 تا 150000 نفر بود. این اعتراضات با فراخوان سندیکاهای کارگری و اتحادیه های جوانان در تاریخ 31 مارس 2016 به اوج خود رسید و تعداد معترضان از مرز 1.2 میلیون نفر نیز عبور کرد. در پایان آن روز، تصمیم بر ادامه ی اعتراضات و اشغال میدان جمهوری پاریس به عنوان مبدأ این تظاهرات گرفته شد. از آن تاریخ ...
تلاش برای انحراف اذهان در موضوع حمایت از تروریست
اقدام کنند، اقدامی که البته هنوز به صورت کامل انجام نشده است و در صداقت عمل این شبکه های اجتماعی نیز، البته تردیدهایی وجود دارد. در این میان، برخی نهادهای حقوق بشری و امنیتی کشورهای مختلف، بعد از انتشار این خبر، نسبت به موضوع نقض حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و تحقیقات برای یافتن مظنونان حملات تروریستی را مسبب نقض حریم خصوصی کاربران اعلام کردند. این گروه ها معتقدند که دولت ها و نهادهای اطلاعاتی ...
بحرین آتشفشان در آستانه فوران/جامعه بین الملل نظاره گری بی رحم
تحرکات سبب نشد که مردم بحرین از قیام دست بردارند و با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بر حق مسلم خود در آزادی بیان و حقوق اساسی تاکید کردند. در مقابل رژیم بحرین نیز بر دامنه اقدامات خود علیه مردم افزود. آل خلیفه از همه شیوه های سرکوب علیه تظاهرات مردم بحرین استفاده کرد و از به کار گیری گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی گرفته تا سلاح های ممنوعه ساچمه ای و گازهای سمی علیه مردم بحرین دریغ نکرد ...
جدال خطابه و استخفاف / مناظره ای که مشاجره شد
...> نشست یک ماه و اندی پیش بنیاد باران هرچند می توانست فرصتی برای مواجههه استدلالی و تضارب آرا بین موافقان و مخالفان شریعتی باشد اما چنانچه قابل پیش بینی بود بیش از آنکه شاهد بحثی فکری و استدلالی باشیم ناظر افزایش حجم جدال های لفظی بودیم. نشستی که با سخنرانی حاتم قادری به عنوان منتقد شریعتی آغاز شد و با مسعود پدرام ادامه یافت و با سخنرانی مفصل آقاجری خاتمه یافت. آقاجری در آن نشست از ابتدای جلسه ...
پرچم رژیم صهیونیستی در آمریکا به آتش کشیده شد
...، کاندیدای پیشین دمکرات ها را نیز به آتش کشیدند. دیشب، تعدادی از هواداران سندرز و دیگر معترضان در خیابانهای اطراف ولز فارگو سنتر (محل برگزاری همایش) علیه خشونت پلیس تظاهرات کردند. تارنمای خبری آمریکایی 'دیلی کالر' نیز با اشاره به این تجمع گزارش داد: فعالان حقوق مدنی سیاهپوستان در اعتراض به نامزدی هیلاری کلینتون در خیابان های فیلادلفیا تظاهرات کردند و فریاد زدند 'به هیلاری رای ندهید ...