سایر منابع:
سایر خبرها
انسان ناعادل طعمه گرگ های ایمانی می شود
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران افزود: انسان با تقوا به حاکمیت و نصرت خدا فکر می کند و به قدرت باریتعالی باور دارد. وی تقوای اخلاقی را بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: انسان با تقوا ملکات ارزشی در خود ایجاد می کند، ملکه عفت، ملکه سخاوت، ملکه شجاعت، ملکه ایثار و ملکه عدالت چون همه باید عدالت داشته باشند. خطیب نماز جمعه این ...
شهادت امام جعفرصادق(ع) تسلیت باد
کتابهای فراوان و ارزشمندی تدوین شده است. اصول مهم و اساسیِ علم اصول فقه از آن حضرت فرا گرفته شده و چهار صد تالیف از چهار صد نویسنده دربارة پاسخهای آن حضرت در زمینه سؤالات اصول فقه، پدید آمده که به نام الاصول الاربع مائه مشهور است . امام جعفر صادق علیه السلام به هنگام شهادت، شصت و پنج سال داشتند و بیش از سایر معصومین، در این دنیا حیات ظاهری داشتند و این، فاجعه ای بزرگ و دردی جانکاه است ...
قوه مقننه جلوی حقوق های نجومی را بگیرد
اینکه در زمان ائمه(ع) شرایط برای گفتار حق موجود نبود، تصریح کرد: در اواخر زندگی امام سجاد(ع) موجی به عنوان خون خواهی از امام حسین (ع) به وجود آمد. وی گفت: در زمان بنی امیه فساد به حدی بود که طرفداران آنها از حکومت روگردان شدند و مردم به تنگ آمده بودند و امام باقر (ع) با استفاده از فرصت به وجود آمده، شاگردانی تربیت و زمینه ایجاد دانشگاه مدینه را ایجاد کرد. امام جمعه رشت با تصریح ...
آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است
خدا (ص) دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج شود، به خصوص که قانون منع حدیث و فشار حُکّام اموی باعث تشدید این وضع شده بود. وی ادامه داد: خلأ بزرگی در جامعه آنروز که تشنه هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به چشم می خورد. امام صادق (ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش را در پیش گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود ...
از شبیخون تا نفوذ فرهنگی/ سیاست امروز، آندلسی کردن ایران است!
، ملتی را که تحت تهاجم قرار گرفته است، باید به بیماری که افتاده و خودش کاری نمی تواند بکند، تشبیه کنیم. آن وقت دشمن، آمپولی به او تزریق می کند و معلوم است آمپولی که دشمن تزریق کند، چیست! این فرق دارد با آن دارو و درمانی که خود شما بروید و آن را با میل، انتخاب و وارد بدنتان کنید. این تهاجم فرهنگی است. هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ...
بجای فکر به انتخابات، حقوق های نجومی را شجاعانه جمع می کردید
که از بهترین کارهای خیر است هم چنین از اسماعیل بن جابر نقل است روزی خدمت امام صادق(ع) در مزرعه ای که مشغول به کار بودند رسیدم و دیدم یک بیل به دست دارند، لباس کار پوشیده مشغولند، به ایشان گفتم، بگذارید ما یا این کارگران کار کنند شما چرا مشغول شده اید؟ جواب دادند: دوست دارم خداوند من را درحالی ببیند که با دست رنج خودم تولید می کنم و روزی حلال کسب می کنم هرچند برایم زحمت داشته باشد. وی ...
تربیت فرزند بر اساس آموزه های امام صادق (ع)
مسلمانان آموختند که تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد. لذا رعایت این اصل در تمام مراحل، از اصول اساسی و بنیادین به شمار می رود. امام صادق علیه السلام می فرمایند: بین فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید؛ همان طور که مایل اید فرزندان شما بین تان به عدل و داد رفتار کنند (4). حتی اهمیت بیشتر را به دختر داده و می فرمایند: دختران نیکی هایی هستند که در برابر آن پاداش داده می شود؛ و پسران همچون ...
بیانیه اعتراضی به فیش های حقوقی نجومی!
خواهان برخورد قاطع با زالوصفتانی هستیم که حق امت را چپاول کرده اند. مطلع شدن از نتیجه برخورد با مفسدان حق ملت است و انتظار می رود که قوه قضاییه نهایت تلاش خود را برای روشن ساختن نتیجه برخوردها انجام دهد. 3- از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم به وظیفه انقلابی و نظارتی خود بویژه در محدود ساختن مفسدان اقتصادی از طریق اصلاح قوانین موجود عمل نماید و راه فرار از توجیهات طاغوتی را بر همه ی این مردم ...
مسئولیت ما در قبال مکتب امام صادق(ع)
...، تشویق و تعلیم می نمود و در نتیجه، هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند: حدیث، تفسیر، فقه و کلام، تخصّص پیدا می کردند. هشام بن سالم می گوید: روزی با گروهی از یاران امام صادق(ع) در محضر آن حضرت نشسته بودیم. مردی شامی اجازه ورود خواست و پس از کسب اجازه، وارد مجلس شد. امام فرمود: بنشین. آن گاه پرسید: چه می خواهی؟ مرد شامی گفت: شنیده ام شما به تمام سؤالات و مشکلات مردم پاسخ می ...
مسلمان کشی تبدیل به رسم شده است/ تشییع 175 شهید در کشور همزمان با سوگواری رئیس مکتب تشیع
شهادت امام جعفر صادق(ع) تشییع می شوند. وی با تصریح اینکه از این تعداد، 13 شهید والا مقام در استان فارس تشییع و خاکسپاری می شوند، افزود: مردم شهرستان های لامرد، مهر، کازرون، نورآباد، رستم و شهر صدرا میزبان مراسم های تشییع و خاکسپاری این شهدا هستند. غیب پرور ضمن قدردانی از حضور و پیگیری مردم برای مراسم تشییع و خاکسپاری شهدا گفت: در تمام کشور این گونه است و من خودم در استان های قزوین، زنجان ...
روایت آیت الله خامنه ای از دیداری خاص و فراموش نشدنی با امام خمینی /عجیب بود محبت این مرد...
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این روایت که در چهل و سومین هفته نامه خبری-تبیینی خط حزب الله منتشر شده، آمده است؛ در پس از شدت گرفتن اعتراضات امام خمینی(ره) به رژیم پهلوی حضرت امام خمینی در سحرگاه 15 خرداد 1342 دستگیر و به تهران منتقل شدند پس از 19 روز زندانی شدن در زندان قصر به زندان پادگان عشرت آباد و 11 مرداد 1342 نیز به منزلی در داوویه ...
تأملی در آموزه های سبک زندگی امام صادق(ع)
سرگرمی های زودگذر دنیایی را در پی داشته است، حال آنکه وقتی از امام صادق(ع) پرسیدند زندگی خود را بر چه بنا کردی؟فرمودند: بر چهار اصل: 1٫ دانستم رزق مرا دیگری نمی خورد، پس آرام شدم؛ 2٫ دانستم که خدا مرا می بیند، پس حیا کردم؛ 3٫ دانستم که کار مرا دیگری انجام نمی دهد، پس تلاش کردم؛ 4٫ دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.[1] به راستی اگر این کلام نورانی آن حضرت در وجود همۀ ما نهادینه ...
سه منبع پژوهشی برای مطالعه درباره شخصیت امام صادق(ع)/ چگونه امام زمان(عج) بر دنیا مسلط می شود+ پاسخ امام ...
خواهد رسید که مردم با رهبری آن رهبر بزرگ قادر به کشف منبع نور و انرژی فوق العاده ای که حتی می تواند جانشین نور خورشید گردد، می شوند و آیا در چنین اوضاع و شرایطی سلاح مردم برای تأمین صلح و آزادی و عدالت می تواند از نوع سلاح های قرون پیشین باشد و اصولاً تناسبی در میان این دو وجود دارد؟ 2- در حدیث دیگری از ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل شده: انّه اذا تناهت الامور الی صاحب هذا الامر رفع الله ...
امام مهدی (عج) در کلام امام صادق شبیه کدام پیامبر معرفی شده است؟
-سوره نساء/آیه157 2- منصور گوید: امام صادق (ع) فرمود: ای منصور! این امر بر شما در نیاید مگر پس از یأس و نه به خدا قسم تا آنکه از یک دیگر متمایز شوید، نه به خدا سوگند این امر بر شما در نیاید تا آنکه امتحان شوید، نه به خدا سوگند این امر بر شما در نیاید تا آنکه شقی بدبخت و سعید نیکبخت گردد.(کمال الدین،ج2ص22) 3-سوره یوسف/آیه110 4-کمال الدین و تمام النعمه،شیخ صدوق ،ج2،صص38-33 5-همان،ص29 + 1 - 0 ...
حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای دختران مسلمان می باشد
تقوا اظهار داشت :امام صادق(ع) می فرماید به خدا قسم ما اهل بیت فقط افراد باورع و تقوا را بی نیاز می سازیم پس زبانتان را حفظ کنید و از گناهان دوری بجویید . وی در ادامه با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت :مرحوم شیخ مفید می نویسد اصحاب حدیث نام راویان موثق آن حضرت را جمع کرده اند با اختلاف در عقیده و گفتار شماره آنان به 4 هزار می رسد . امام جمعه خوی بابیان اینکه، عصر امامت 34 ساله ...
به اشخاصی که پیاده روی می کنند، این چیزها را نگویید!
برخوردتر را انتخاب کنند، به نتایج بهتری دست خواهند یافت. او می گوید: حرف آخر این است که پیاده روی برای همه مفید است. این مسئله بستگی دارد به اینکه شما کدام یک را ترجیح می دهید، و اینکه آیا تمرینات پر برخوردتر با شرایط بدنی تان سازگاری دارد یا نه، و آیا انجام دادنشان برای شما بی خطر است؟
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
به کلاه خودمان باشد باد نبرد، اینکه درست نیست پس یاری چه می شود؟ یک مصداقی بزنم تا یاری را متوجه بشوید. شخصی به امام صادق علیه السلام فرمود: من می توانم شما را یاری کنم؟ حضرت فرمود: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند و هر کس این کار را کرد از یاران ماست. شخص پرسید: آقا چکار کنم یاد و یار شما باشم؟ فرمود: مجالسی را که به نام ماست احیا کنید. یعنی نشستن در مجلس امام صادق علیه السلام یاری کردن ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
ملتزم شویم، منتها ایشان مثل شیخش محمدبن حسن الولید تفصیل داده است. چون اشکال می شود که اگر این جور باشد پس ممکن است نبی صلی الله علیه وآله وسلم در تبلیغ احکام اشتباه کرده، خدا یک جور دیگر وحی کرده است و حضرت صلی الله علیه وآله وسلم یادش رفته است، خلافش را به مردم گفته است. شیخ صدوق و محمد بن حسن الولید فرموده است: امکان سهوالنبی صلی الله علیه وآله وسلم و امام علیه السلام در تبلیغ و بیان احکام نیست ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
تسلیم مخالفان ملحد و زشت فراهم کرده، و در مقابلشان سر کرنش و تعظیم به خاک مالیدند، چون صادقانه خود را فدی ترقی و تعالی دین و حقشناسی کردهاند و از خودکامگی و بی پروایی پرهیز نمودهاند، و در راه ترویج مبانی دین و سعادت جامعه بشری لحظهی دریغ نورزیدهاند، همین تسلسل دعوت واقعی و خداجویانه اسلاف بوده، نوه رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) امام جعفر صادق(رضی الله عنه) از شهد و حب ریاست و دنیاپرستی دست کشید ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
صادق دین ناسزا ! زبانم لال خدا عذاب کند دشمن مکذب را هنوز تهمت بی دین به اهل دین رسم است هنوز فتنه بَرَد مردم مذبذب را به یاد تاول پای سه ساله که افتاد مرور کرد همه روضه های آن شب را محمود ژولیده خورشید بود و ماه به نورش نظاره داشت خورشید بود و ماه به نورش نظاره داشت در کهکشان علم هزاران ستاره داشت ...
فایده حضور شتابزده ابتکار در سیمای استان چه بود؟
سعی کرد بیش از میهمان حرف بزند و فرصت پاسخگویی به مخاطب نداد و یک ریز سوال کرد و تمام وقت اندک مصاحبه به این شکل گذشت.ابتکار باز هم آمد و باز هم در جمع خبرنگاران عنوان کرد که طرح انتقال آب کارون باید مجوز زیست محیطی داشته باشد در حالی که تاکنون هیچ مجوزی برای این طرح صادر نشده است. ابتکار بی خبر از همه جا، منتظر گزارش های مستند خبرنگاران است بانوی محیط زیست کشور با اظهار بی ...
صف آرایی ارتش هالیوود علیه سپاه پاسداران
تصویر کند. این فیلم و موارد مشابه آن به دلیل نداشتن بن مایه و حقیقت آثاری ضعیف و ساده انگار تبدیل شده که حتی منتقدین هوادار غرب هم نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. ساخته شدن این گونه آثار دقیقا عکس چیزی عمل می کند که سازندگانش انتظار دارند. مخاطب به روشنی درک خواهد کرد که این سینما تا چه میزان در بیان حرف هایش صادق است چرا که پیش از این سینمای غرب امتحان خود را در مورد فیلم هایی که ...
زن مظهر خلاقیت الله
زَوجَها وَبَثَّ مِنهُما رِجالاً وَ نِساء... [9] ؛ ای مردم از مخالفت پروردگارتان بپرهیزید همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (بر روی زمین) منتشر ساخت . به طوری که از کتاب لغت استفاده می شود، نفس شیء، عین آن است؛ مانند: جائنی فلان نفسه و عینه اگرچه مصداق استعمال این دو کلمه مختلف است، ولی هر دو در یک معنا به کار برده می ...
بغض حافظ ناظری در جشن تولدش +عکس
حالی است که در کشورهای دیگر دوبار که اثر و اجرای بدی از خواننده مورد علاقه ات ببینی دیگر به کنسرتش نمی روی ولی اینجا به لطف مردم این طور نیست. با همه این ها من فکر میکنم هنرمندان ما تنبل اند و دنبال تحقیق، مطالعه، نوآوری و ... نیستند. در حالی که پیام هنر مهم است و نباید به آن تنها به چشم پول نگاه کرد. اینگونه وقتی شما حرف جدیدی برای گفتن در کنسرتت نداری نباید بیایی و این یکی از مسائلی است که زیاد ...
مجتهد پروری در دوران امام صادق شکل گرفت - مواجهه امام با بنی عباس
شده و استبداد زده به وجود می آمد . راهکاری که امام صادق (ع) به جبر زمانه و توفیق اجباری در پیش گرفتند، این بود که از این فرصت استفاده کرده و با تربیت دانشجویان و شاگردان برجسته معارف را به مردم منتقل کنند و جلوی این انحرافات را بگیرند . در زمان امام صادق (ع) جعل احادیث رواج داشت و روایت های انحرافی و دروغ از دین ارائه می شد و رویه عملی در دست امویان، بازگشت به سیستم سلطنتی ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
عرض می کنم، پس از تقدیم سلام، سلامتی شما و همه همکلاسی هایت را از درگاه حضرت احدیت خواهانم. مهدی جان! ان شاء الله سال دیگر پس از موفقیت مدرسه ات تو را با خود می برم که امام عزیزمان چقدر سفارش مدرسه و درس خواندن و یاد گرفتن را کرده اند. مهدی جان! اگر می خواهی من از تو راضی باشم که هستم و ان شاءالله خداوند هم از تو راضی باشد: 1. درس خود را ادامه بده 2. به مادرت کمک کن و حرف او ...
جوانان، در آماج هجمه های حقیقی و مجازی شیاطین، دست خود را عالمان دین جدا نکنند
) و ائمه طاهرین زانوی تلمذ بزنند؛ امام سجاد این جریان را آغاز؛ امام باقر(ع) این نهضت را تأسیس و امام صادق(ع) این مکتب را تثبیت و توسعه دادند. حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: انقلابی که امام صادق(ع) بنا نهادند، انقلابی جهانی و ابدی است که اگر به بیانات و محورهای این مکتب و انقلاب عمل شود، تمام مشکلات معنوی و مادی بشریت حل خواهد شد؛ ولی مشکل اصلی آن است که این بیانات مورد توجه و عمل مردم ...
برخی می خواهند ایران را به اسپانیایی دیگر تبدیل کنند/ تا کجا باید تأسیسات هسته ای را تعطیل کنیم
به گزارش سراج24 ،حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده ظهر امروز در همایش نماز جمعه اظهار داشت: نماز جمعه متعلق به همه افراد جامعه بوده و وصل به امام و نظام است که همه باید این معجزه انقلاب را از خود بدانند. وی با بیان اینکه برای طراحی بهترین برنامه ها باید ساز وکار و پشتوانه داشته باشیم افزود: این سازوکار را باید برای اجرای طرح ها فراهم سازیم و در این راستا باید نتایج خود را محک ...
گناه اصلی که ظهور را به تأخیر می اندازد، ناتوانی مدعیان ولایت مداری در زندگی دسته جمعی است
پیشتاز این راه هستند، چیزی به مردم نرسیده است. در روایت فوق، می فرماید اگر شیعیان ما! و غالباً در روایات، شیعه به معنای خاص کلمه استفاده می شود؛ همان معنای خاصی که یک عده ای رفتند درِ خانۀ امام رضا(ع) گفتند: ما شیعیان شما هستیم و حضرت آنها را به خانه راه نداد و فرمود: بگویید محبین ما هستید؛ نه شعیان ما(...لِدَعْوَاکُمْ أَنَّکُمْ شِیعَهُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَیْحَکُمْ إِنَّ شِیعَتَهُ ...