سایر منابع:
سایر خبرها
هشدار گروه افراطی به ناطق و سیدحسن!
حاضران با سردادن شعارهایی به اخلال در سخنرانی وی پرداختند. سخنرانی سیدحسن خمینی اما بیش از چند بار برهم خورده است. خرداد 89 در مراسم سالگرد امام خمینی پیش از آغاز خطبه های نماز توسط حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مرقد امام، سید حسن خمینی در جایگاه سخنرانی حاضر شد تا برای مردم سخنرانی کند. در ابتدای سخنرانی سیدحسن خمینی مردم شعارهایی از جمله بصیرت حاج احمد هدیه به بستگانش و ...
امامی که زیارتنامه را منبر بصیرت افزایی کرد
...، از عماد الدین محمد بن أبی القاسم الطبری (مولف کتاب بشارة المصطفی)، از أبی علی طوسی، از پدرش شیخ طوسی، از شیخ مفید، از أبی القاسم جعفر بن قولویه، از شیخ کلینی، از علی بن إبراهیم ، از پدرش ابراهیم بن هاشم، از أبی القاسم بن روح وعثمان بن سعید عمری ، از امام حسن بن علی عسکری، از پدرش امام هادی صلوات الله علیهما. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود این که این مقال، جای بحث تخصصی شناخت ...
"عارفانه"؛ روایتی خواندنی از زندگی و خاطرات شهید احمدعلی نیری
شب ایشان به همراه چند نفر از دوستان به سمت منزل احمدآقا که در ضلع شمالی مسجد امین الدوله در چهار راه مولوی بود، رهسپار شدند. در منزل این شهید بزرگوار روبه برادرش اظهار داشتند: "من یک نیمه شب زودتر از ساعت نماز راهی مسجد شدم. به جز بنده وخادم مسجد، این شهید بزرگوار هم کلید مسجد را داشت. به محض اینکه در را باز کردم، دیدم شخصی در مسجد مشغول نماز است. دیدم که یک جوانی در حال سجده است. اما نه روی زمین ...
جلسات تفسیر قرآن یک کت شلواری برای توده ای ها/ شریعتی هیچ گاه مثل پدرش نشد
و آیت الله کاشانی. *نقش کانون نشر حقایق اسلامی را در اشاعه معارف اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر من روشن ترین و آگاه ترین مرکز روشنگری و ترویج حقایق اسلامی همین کانون بود. بعدها مرحوم عابدزاده انجمن پیروان قرآن را راه انداختند. مهدیه، عسکریه و شاخه مشهد فداییان اسلام هم با ریاست حجت الاسلام مصباح الهدی راه اندازی شدند. این جلسات در مهدیه بودند و من به بعضی از جلسات آن ...
پنجاه و هفتمین سالگرد رحلت آیت الله یثربی برگزار می شود
نور افشان مرجعیت شیعه، از انوار تابناک اندیشه و دانش او روشنایی گرفتند؛ نابغه ای که در انتقال میراث ارزشمند علمی حوزه علمیه نجف اشرف به حوزه نوپای قم، نقشی موثر ایفا نمود. و اینک در آستانه پنجاه و هفتمین سال عروج مرحوم آیت الله العظمی میر سید علی یثربی و به یاد برادر گرامی شان و مراد و مربی والا مقام مان مرحوم آیت الله حاج سید مهدی یثربی مجلس بزرگداشتی منعقد می شود. این مراسم ...
مقام طنز و طیبت در سخن سعدی
بزرگ نشده است؛ اگر او در مذمت دنیا و اعراض از آن سخن گفته است، این را دلیل اشعری بودن او نباید دانست. در این جا به دو نکته باید توجه کرد. یکی این که عالم سعدی از عالم ما جداست و چون عالم یک شاعر پایان می یابد، مردم عالم جدید گرچه به جوهر شعر شاعر، یعنی به آن چه در سخنش پایدار است و باد خزانی را بر ورق آن دست تطاول نیست، توجه می کنند، مضامین شعر را احیاناً با مسلمات عالم خود تفسیر می ...
ماجرای مقابله امام هادی(ع) با فرقه های انحرافی +صوت حاج منصور
...: الحکمة لا تنجع فی الطبائع الفاسدة حکمت در نهاد فاسد تاثیر نمی کند.(5) امام دهم در حالی که هشت سال و پنج ماه از عمر شریفشان می گذشت، به مقام امامت نایل شدند و پس از سی وسه سال به شهادت رسیدند و در سامرا دفن شدند.(6) ( صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه و أبنائه الطاهرین ) مرثیه و مداحی حاج منصور ارضی دانلود حاج سعید حدادیان ...
همایش "خادم شریعت" برگزار می شود
حجت الاسلام اکبر یزدی نیا پور امروزدر نشست خبری خود با خبرنگاران هدف اصلی این گونه همایش ها را بزرگداشت و زنده کردن یاد و خاطره بزرگان و در حقیقیت شناسادن این بزرگان به نسل های جدید خواند. وی با اشاره به اینکه آیت الله خادمی جامع میان فقها و از جمله فعالان و شخصیت های مهم سیاسی و اجتماعی اصفهان بودند، تصریح کرد: این روحانی وارسته از زمان کشف حجاب یعنی از سال 1314 مبارزه خود را آغاز و ...
نظر امام هادی(ع) درباره تقدیر الهی/ پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها
تدبیرتان مشروع باشد، نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار می کنم به خدا. این کار را انجام دهید تا حالا ببینید خدا چه تقدیرهای خوبی به تونشان می دهد. مبارزه امام با خرافات و پاسخ به فردی که ایام را نحس می دانست گفتاری از آیت الله جعفر سبحانی موضوع سخن، زندگی امام هادی (ع) است، برای نمونه، فقط گفتار چند عالم سنی و غیره را در این جا منعکس می کنیم و از تعریف و توصیف دیگران، و ...
آیت الله میر سید علی یثربی(ره) نابغه ای در انتقال میراث حوزه علمیه نجف به حوزه نوپای قم بود
آمیرسید علی یثربی از محضر بزرگانی مانند سیدابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی و شریعت اصفهانی بهره ها برد، در سال 1339 هجری قمری به سفارش پدرش به کاشان بازگشت و پس از آن در سال 1341 هجری قمری به دعوت شیخ عبدالکریم حائری به قم عزیمت و در جلسات درس و بحث آن عالم ربانی شرکت کرد و خود نیز در آنجا به تدریس مشغول شد . آیت الله یثربی در سال 1347 هجری قمری که پدر فاضلش به رحمت ایزدی پیوست، به ...
11 توصیه آیت الله قاضی برای ماه رجب
ترک ننمایید؛ زیرا این تسبیحات، یکی از انواع ذکر کبیر شمرده شده است. 7. یکی از وظایف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت (عج) در قنوت وَتْر است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعا ها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود. 8. یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به جامعۀ کبیره در روز جمعه است. 9. لازم است که قرائت قرآن حتماً ...
مردی که انگلستان به او لقب شوالیه داد
در خوزستان شد. از سوی دیگر وی، برای تحکیم پایه-های قدرت خود با خاندان قاجار وصلت کرد.[11] با وقوع انقلاب مشروطه در سال 1324ه.ق. میدان برای فعالیت هرچه بیشتر شیخ خزعل باز شد. وی مشایخ عرب از جمله حویزه، شیخ بنی طرف، شیخ آل کثیر، شیخ آل خمیس و ... را از میان برداشت و عشایر ایشان را تحت فرمان خود درآورد و آنان را مجبور ساخت که مالیات خود را به صورت تمام و کمال به شیخ بپردازد. دولت مرکزی ...
شهادت امام هادی(ع) هیئت کجا برویم؟
بیت الرقیه(س) حاج حسن خلج خ ایران خ مهدوی پور خ تحصیلی بن بست میری چهارشنبه بعد از نماز مغرب عشاق العباس(ع) حجت الاسلام مسعود عالی حاج روح الله بهمنی خ انقلاب، نرسیده به میدان امام حسین(ع)، نبش نامجو، مجتمع امام رضا(ع) چهارشنبه از ساعت 21 عزاداری حجت الاسلام سید حمید میرباقری ...
تقویم تاریخ 2 اردیبهشت 1394
...، رهبر نامدار نهضت تنباکو در تهران و مورد اعتماد میرزای بزرگ شیرازی در پایتخت بود. میرزا مصطفی پس از اتمام تحصیلات ... • رحلت استاد برجسته و عالم محقق آیت اللَّه "میرزا مهدی آشتیانی" (1332 ش) میرزا مهدی آشتیانی، حکیم، عارف و دانشمند شیعی در حدود سال 1266 ش (1306 ق) در تهران متولد گردید. پدرش میرزا جعفر ملقب به میرزا کوچک از شاگردان آقا محمدرضا حکیم قمشه ای و مادرش دختر حاج ...
مسجد به عنوان پایگاه ولایت؛ خاستگاه اخوت ایمانی است
اتحاد جامعه در نظر داریم و سال جاری تاکید بیشتری نیز بر این امر شده است . حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به ایجاد ستاد ساماندهی مساجد گفت: ستاد ساماندهی مساجد استان تهران، ستادی است که جلسات آن ماهانه با حضور دستگاه هایی مانند، اداره ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره های اطلاعات و... که در ارتباط با مسجد هستند، تشکیل جلسه می دهد ...
شهید سعید تراب فرمانده گردان امام حسن لشکر ده سید الشهداء
سنگر مسجد و آن هم مسجد صدوق(ره) و گرد شمع وجود مرحوم حضرت آیت الله موسوی درچه ای، امام جماعت مسجد، حلقه یاوران انقلاب را پایه گذاری کرد. او به همراه سایر جوانان شیفته امام و انقلاب، یک روز در امنیت کوی و برزن و یک روز در مقابله با خط نفاق و هر کجا که نیاز به وجودشان بود در میدان حاضر بودند. با شروع جنگ تحمیلی، حلقه یاران حاج سعید تراب در زمره اولین رزمندگان شهرری بودند که به جبهه ها ...
نخستین سالگرد جانباز شهید رضاپور برگزار می شود
شهیدش پرکشید. حاج اسد الله رضاپور قریب به 20 سال پیش در آسایشگاه جانبازان با همسرش آشنا و زندگی مشترک آنان با قرائت خطبه عقد از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد. مردانه رزمید و مردانه ایستاد و ذره ای از این مردانه زیستن زاویه نگرفت. *فاش نیوز منبع: مشرق + 1 - 0 ...
برگزاری آیین سالروز رحلت آیت الله میرسیدعلی یثربی در کاشان
به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله یثربی کاشان این آیین سوم اردیبهشت ماه سال جاری بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع حبیب بن موسی (ع) کاشان برگزار می شود. خاندان بزرگ و معروف یثربی کاشانی از سادات کاشان هستند که سابقه دیرینه ای در علم، تقوا و ادب دارند و علامه آیت اللّه آمیرسیدعلی یثربی کاشانی یکی از چهره های نامدار و ماندگار این سلسله است که فقیهی محقق، مجتهدی اصولی و ...
تجمع حوزویان سراسر کشور در حمایت از مردم یمن
محکوم شد. در این تجمع که مردم انقلابی شهر مقدس قم نیز حضور داشتند شرکت کنندگان در محکومیت تجاوز ظالمانه رژیم آل سعود شعار سر دادند. آیت الله "سید هاشم حسینی بوشهری" مدیر حوزه های علمیه، آیت الله "مرتضی مقتدایی" دبیر شورای عالی حوزه علمیه، حجت الاسلام "سید محمد سعیدی" تولیت آستان حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام "محمد رضا آشتیانی" و "احمد امیر آبادی" نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
- مجلسی، بحار الاءنوار، ج 50، ص .185 9- علی بن حسین بن عبدربه در سال دویست و بیست و نه در مکه درگذشت و امام هادی، ابوعلی را به جای وی گماشت (طوسی، اختیار معرفة الرجال، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348 ه'. ش، ص 510، حدیث 984). در بعضی از روایات از این شخص بنام حسین بن عبدربه (یعنی پدر علی) یاد شده است، ولی علامه محمد تقی شوشتری شواهدی ارائه کرده که نشان می دهد کسی که نماینده امام هادی بوده، علی بن حسین ...
سرتیپ نیروی انتظامی که مداح و حجت الاسلام بود
...؛ زندگی من با پدر در دو بخش خلاصه می شود، یکی پدر و فرزندی است، بخش دیگر کاری است. از آن روزی که خودم را پیدا کردم کنار ایشان بود و با پدرم همکار بودم و به عنوان قائم مقام چه در زمان کمیته های انقلاب اسلامی و چه در زمان خانه مداحان. زندگی حاج علی آهی در مداحی و شعر خلاصه نمی شود ابعاد مختلفی دارد. ایشان در حوزه علمیه تحصیل کردند. بسیار جدی بودند و در بحث اشعار عقیدتی تخصصی پیدا کرده ...
خاطره رهبر انقلاب از استاد فلسفه شان هر آنچه شنیده بودم به داستان دیدم.
آیت الله شیخ مجتبی قزوینی از اساتید فلسفه ی حضرت آیت الله خامنه ای و از مدرسین و علمای بزرگ مشهد در دهه های 30 و 40 شمسی بود. آیت الله قزوینی از اولین کسانی بود که با شروع نهضت مبارزه علیه رژیم پهلوی به قم رفت و با حضرت امام خمینی رحمه الله بیعت کرد؛ بیعتی که تا سال 1346 و رحلت وی پایدار ماند. رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزه های علمیه کشور درباره ...
نقش بهلول در قیام گوهرشاد
. همچنین او از این بخت بزرگ نیز برخوردار شد که در همان بدو سرکوب قیام با جمع انگشت شماری از یارانش از مسجد گوهرشاد بگریزد و بعد از طی اندکی از مسیر به تنهایی عازم افغانستان شود. شانسی بزرگتر از همه موارد فوق این بود که حتی بعد از سه دهه و نیم زندگی طولانی در کشور های افغانستان، مصر و عراق که فقط یک قلم آن سی و یک سال زندان در افغانستان بود، در پی اخراج ایرانیان از سوی دولت عراق به ایران برگردد و ...
پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی به یادواره ی آیت الله سیّدهاشم میردامادی نجف آبادی
...: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش بزرگداشت عالِمِ جامع، عامِل و مراقب، مرحوم آیت الله حاج سید هاشم نجف آبادی (جدّ مادری حضرت آیت الله خامنه ای)، تجلیل از این عالم ربانی را اقدامی شایسته خواندند و با اشاره به برخی وجوه شخصیتی و تلاشهای قرآنی و حدیثی آن فقیه و مفّسر پارسا، خاطرنشان کردند: اهتمام به امر دین در میدان های دشوار و پرخطر، از قبیل حضور در مجاهدت علمای مشهد در مسجد ...
گزارشی کوتاه از زندگی آیت الله العظمی سیدحسن طباطبایی قمی
آیت الله سید حسن طباطبایی قمی یکی از مراجع تقلید تشیع ساعت 8 صبح دوشنبه23 خرداد 1386 در سن 105 سالگی درگذشت.او فرزند آیت اللهی بود که با حاکم وقت یعنی رضاخان میرپنج درگیر شد و به دلیل اعتراض به کشف حجاب و تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم به نجف مهاجرت کرد. سید حسین طباطبایی قمی پدر سیدحسن پس از مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی مدتی مرجعیت عام جهان تشیع را بر عهده داشت. سیدحسن نیز در حوزه نجف ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده ...
رابطه استاد مطهری با امام خمینی و رهبر معظم انقلاب/رهبری:خودم را شاگرد استاد می دانم
مراودات رهبر انقلاب با شهید مطهری مجتبی مطهری فرزند معلم شهید استاد مطهری مراودات پدرش با مقام معظم رهبری را روایت کرده است. مجتبی مطهری فرزند استاد شهید مطهری در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای به بیان روابط ایشان با رهبر معظم انقلاب پرداخته است: *اولین زمینه های آشنایی زمینه های اولیه ی این آشنایی به سال های ابتدایی دهه ی چهل بازمی گردد ...
رضاشاه،بی طرفی ، جنگ، سقوط
...، اطراف او به تدریج از مردمان صدیق، فهیم و دوراندیش خالی شد. از سال 1314 که فروغی نیز مورد غضب واقع شد (به دلیل مسائلی که پس از حادثه مسجد گوهرشاد مشهد پدید آمد) نخست وزیران همه به صفات اطاعت مطلق موصوف بودند، رأیی و نظری نمی توانستند ابراز کنند و از اوضاع بین المللی دور بودند. چند سال وزیر خارجه... سردار انتصار بود که جز مجازگویی و مداهنه کاری از او ساخته نبود... وزیر مختار، در لندن مرد ...
طالقانی ،ابوذر زمانه
ارتباط عناصر نهضت آزادی درآورده است. در ادامه این سند دستور دستگیری او صادر شده است. از آنجا که مدرک قابل استنادی علیه وی به دست نیامد، سه روز بعد آزاد گردید.16 به هر حال برخی سخنرانی های وی و سایر روحانیون مبارز مدعو به مسجد هدایت در این مقطع روشنگرانه است. •آیت الله طالقانی بانی پیوند جنبش آزادیخواهی مردم ایران با مبارزان فلسطینی در مبارزات آیت الله طالقانی طی سال های 1350-1348 یک ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...