سایر منابع:
سایر خبرها
نویسنده برنده جایزه من بوکر پس از 20 سال کتاب دوم خود را نوشت
: این کتاب یکی از بهترین آثاری است که در سال های اخیر خوانده ام و از جهات مختلف کتاب بسیار خوبی به حساب می آید. سامون پروسر ، که نماینده انتشارات پنگوئن در لندن است درباره این کتاب می گوید: نثر این کتاب فوق العاده است. شخصیت های داستان نیز بسیار جذاب هستند و به زبانی بسیار زنده و لذت بخش نوشته شده است و به یاد ما می آورد که کلمات نیز از موجودات زنده هستند و به ما دید و احساسی جدید می بخشد ...
مشروح برنامه 12 مهر نود / استقبال از افتخارآفرینان فوتبال و فوتسال
عملکرد لژیونرهای فوتبال کشور در هفته گذشته قسمت بعدی نود این هفته بود. خلاصه مسابقه قشقایی و پرسپولیس پرسپولیس پس از 15 سال مقابل یک تیم غیر لیگ برتری شکست خورد. نمودار جام حذفی پس از برگزاری مسابقات مرحله یک سی و دوم و انصراف تعداد زیادی از تیم ها بررسی شد. عملکرد عجیب و فوق العاده سون هیونگ مین ستاره تیم فوتبال کره جنوبی و بازیکن تاتنهام بررسی شد که آمار او ...
لوریس چکناواریان: بازیگران روشندل نمایش فصل بهار نارنج من را شگفت زده کردند
به گزارش دوشنبه شب گروه فرهنگی ایرنا از مجموعه تئاتر شهر، وی در پایان اجرا خطاب به گروه اجرایی بیان کرد: تک تک شما بازیگران امشب روی صحنه فوق العاده بودید و من نمی دانم شما عزیزان چطور توانستید این همه دیالوگ را حفظ کنید. زیرا کاری که شما روی صحنه بردید تا آنجا که می دانم برای بازیگران حرفه ای تئاتر هم دشوار است. غلامرضا عربی، کارگردان نمایش فصل بهار نارنج ، نیز ضمن تقدیم گل های دست ساز ...
الیف شافاک؛ زن محبوب این روزهای بازار کتاب
رمانِ ملتِ عشق از الیف شافاک به پدیده فروش رمانِ خارجی در ایران تبدیل شده است. الیف شافاک در ایران نیز مانند خیلی از کشورهای دنیا به یک نویسنده بی نهایت خوش فروش تبدیل شده است. موجی که نزدیک دو سال است با انتشار رمان ملت عشق اش راه افتاده است، هنوز هم ادامه دارد. راز این فروش چیست؟ بی تردید کسی پاسخی دقیق برای این پرسش ندارد؛ چه بقیه کارهای شافاک هم چنین توفیقی در بازار ایران نداشته اند اما ...
قصه های بهروز غریب پور از هنرمندان تئاتر و سینما
شورای سیاستگذاری ایرانشهر دنبال این هستیم که این را احیا کنیم که تماشاخانه هویت داشته باشد و تماشاگر نیاید یک جا تب کند و جای دیگر یخ کند. اثری روی صحنه بیاید که دارای جذابیت های بصری، اندیشه و شاخصه های کارگردانی قوی باشد. اگر این آشفتگی از تئاتر ایران گرفته شود و به سالن ها هویت بدهیم مطمئنا الان دارای یک پتانسیل فوق العاده قابل توجهی هستیم که می تواند تئاتر ایران را متحول کند. شما به ...
کتاب های روانشناسی بازاری چقدر قابل اعتنا هستند؟
آیا فکر کردن به یک موضوع یا هدف، هیچ تاثیری در رسیدن به آن ندارد هم می گوید: تصور رسیدن به یک هدف، به روند تحقق آن سرعت می بخشد. همان طور که گفتم، فکر کردن به دنبال سوال های بنیادین است، انسان برای پاسخ دادن به سوال هایش به تفکر نیاز دارد و شناخت هایی که از چنین تفکری حاصل شود، شناخت واقعی است و این شناخت ها به انسان بینش صحیح می دهد و رفتار صحیح را به همراه دارد. بعد از چنین تفکری، حالا هرچه قدر ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
نقش دانشگاه در تبیین و تحکیم عقلانی امر به معروف و نهی از منکر
خسارت جبران ناپذیری برای دنیا و آخرت به دنبال خواهد داشت. نگاهی به رابطه ی نظر و عمل از انجایی که همه رفتار های آدمی اعم از اعمال ارادی با وصف خوب و یا رفتار های اختیاری با وصف بد، از فکر و اندیشه ی انسان ریشه می گیرد لذا لازم است در کنار توجه به تبیین اعمال خوب (معروف ها) و اعمال بد (منکرها) نسبت به شناخت باورهای معروف و اندیشه های منکر نیز اهتمام شود. نخستین مطلب ...
در سوگ احمد محمود
دریای هنرتوگویی آرام و بی هیاهو شد، برای همین است که دریا هنوز آرام است. محمود با آن درجات بالای ادبی هماره همگام ، همدل ، صبور و بی مدعا بر مدار صفر درجه جنوب مدارا می کرد و اهالی قلم همه می دانند که محمود خود یک تنه داستان یک شهر بود . کاش بجای آن پسرک بومی بودم که خانه ای برآب داشت ودرزیرآسمان آبی دز، نان خالی می خوردوچشم اندازش شهر کوچک مابود، وخلاصه اینگونه درقصه های آشنایش ...
شهادت، آخرین ماموریتشان بود...
این کار دیگر فقط شغل نیست، از خود گذشتگی و عشق می خواهد، این کاری نیست که صرفا وسیله ای باشد برای امرار معاش و مایحتاج خانواده ات را تامین کنی. وقتی کارهایی از این دست می شود شغلت گویا که تمام شهر خانه ات هست و تمام انسان های دنیا خانواده ات . همواره در حال ماموریتی و به مردم فکر میکنی بی آنکه کسی به فکر تو باشد. یک آتش نشان، امدادگری است که همواره جانش بر کف است و آماده تا ...
عاشورای حسینی مکتبی است که همه ارزشهای اسلام در آن جمع شده است
پسرهای خودم را از رفتن به جبهه منع نکردم بلکه آنان را تشویق کردم که بروند دل انسان در مقابل این عظمت سر تعظیم فرود می آورد. اینها هم به میدان شهادت بروند حرفی ندارم اینها افسانه نیست بلکه واقعیت جامعه ماست . سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود : ایثار زنان تنها در مقام مادری و همسری خلاصه نشد بلکه ایثار همه جانبه و گذشتن از تمامی تعلقات مادی است .گاهی تمام دارایی ...
نفوذ سلطه گران و تقسیم کار بین المللی
ببینید که این انسان ذلیلی که این همه بدهکاری داره و نمیتواند ان را هم پس بدهد، بدهکار تر هم میشه چه روحیه ای دارد؟ در چه شرایطی است؟ ولی به اقتصاد فکر می کنند. آیا در این عرصه تبلیغات هم ایفای نقش می کند؟ بله ، خب این فضا را ببینید، از چه استفاده میکنند؟ از تبلیغات. تبلیغات از انواع مختلف، هم از نخبگان استفاده میکنند این نخبگان اول بومی مورد توجه مردم بودند حالا نخبگان غربی را ...
تلاش ائمه بر این بود که انسانها به تربیت نامحدود و عدالت دست پیدا کنند
و بعد عقلانی را نیز با فرشتگان مشترک خواند و تنها بعد فوق عقلانی را بعدی دانست که به واسطه ی آن انسان به حقیقت واقعی خود که ضامن حیات جاودانه ی اوست دست پیدا می کند. دکتر شجاعی با اشاره به این که در تمام انسان ها قوه ی بی نهایت طلبی وجود دارد اظهار داشت: ” همه ی انسان ها دوست دارند جاودانه باشند و و عشق به کمال نامحدود که همان عشق به “الله” است در همه ی انسان ها وجود دارد. حتی به گفته ی امام ...
شیک رادیکال/ به بهانه انتشار دو کتاب انتقادی درباره نوام چامسکی، زبان شناس و فیلسوف زبان معاصر
ازخودبیگانگی را نشان دهد . این یعنی چامسکی و علاوه براین، او می دانست چطور از جنگ ویتنام برای ارتقای جایگاه و ترویج ایده هایش بهره ببرد . ارتش امریکا حامی چامسکی؟! در رمزگشایی چامسکی نیز کریس نایت ظهور چشمگیر دو چهره به ظاهر مجزا را حکایت می کند که هریک به قدر دیگری فوق العاده است . نایت، انسان شناس و پژوهشگر ارشد کالج دانشگاه لندن، رد پول را می گیرد و بر بودجه ای تمرکز می کند که حامی ...
پانیونیوس با انصاری فرد و شجاعی می تواند هر تیمی را شکست دهد
تیم ملی ایران دعوت شدم و مسعود شجاعی 26 ساله بود. اکثر بازیکنان تیم ملی ایران 27،26 و یا بالای 30 سال سن داشتند و منتظر سر زدن اولین اشتباهم در تمرین بودند، اما تنها کسی که میان آنها با عشق و مهربانی به من خوش آمد گفت مسعود شجاعی بود. مسعود شخصیت فوق العاده ای دارد.
چهره ها در شبکه های اجتماعی (323)
هم جای خالی تصویر استاد قمیشی روی دیوار را پر کرد! عکس فوق العاده زیبای قاسم رضایی در دامان طبیعت، با بک گراندِ یکی از کوه های بلند سرزمینمان. میشناسید کجاست؟ مریم سلطانی، بازیگر سابق و آرایشگرِ کنونی در کنار خروجیِ زحمات روز گذشته اش بر روی گلاره خانم عباسی، با تاکید بر این موضوع که "تو رو خدا ملایم باشه، نمیخوام تابلو بشه!". در ادامه تکمیل آلبوم سلین خانم سلیمی ...
سیامند رحمان: پارالمپیک با همه شیرینی هایش تلخ تمام شد/ از اینکه قوی ترین مرد دنیا یک ایرانی است احساس ...
فراموش نکردند. من از اینکه وزیر و معاونانشان به استقبالمان نیامدند آرزده خاطر نشدم، هر چند که برای یک ورزشکار حس فوق العاده است -نمی توانم مطمئن در مورد آینده صحبت کنم. قرار نبود در این رقابت ها وزنه 310 را بالای سر ببرم اما وقتی با مربیانم مشورت کردم و به آنها گفتم این توانایی را دارم، آنها هم این اجازه را به من دادند، هدفم این بود که در این پارالمپیک ریو با همه توانم ظاهر شوم، شاید ...
فال روزانه - فال امروز شما دوشنبه 12 مهر 1395
نکن که بعدها از کرده ی خویش هم خودت و هم دیگران ناراحت باشند. با همه کس نرد عشق مباز. کاری کن که دائم مثل گل همیشه بهار با طراوت بای و سرت همه جا بالا باشد. خداوند در همه حال و همه جا به فریادت رسیده و نجاتت داده است و باز هم با توست فال روز متولدین اردیبهشت: هیچ کس نمی تواند شما را به تنبلی متهم کند، شما در هر زمینه ای از کار و خانواده گرفته تا بازی و سرگرمی با جدیت تمام ...
سه مکان فوق العاده برای زندگی بر روی سیاره ی مریخ
قابلیت های کشف و سیاحت انسان را نیز محدود می کنند." خبر خوب اینکه مریخ دارای مکان های فرود کافی همانند زمین ما است، به این ترتیب با وجود این مناطق ممنوعه هنوز مکان های زیادی پیش روی ما وجود دارند. به این معنا که برای ثبت اولین جای پای انسان، انتخاب های زیادی را داریم اما در ادامه به سه مورد می پردازیم که انک آنها را در حال حاضر بسیار مناسب دانسته است. اعماق دره ی مارینر ...
مفاهمه در جامعه از بروز خشونت جلوگیری می کند/نقش خانواده انکارناپذیر است
اتفاقی ممکن است رخ دهد. وی در پاسخ به این سوال که خانواده چقدر در شکل گیری خشونت موثر است، می گوید: در ذهن و زبان مردم ایران، خانواده پدرسالار حاکم است اما واقعیت جامعه امروز ما نشان می دهد که زنان نسبت به قبل عاملیت و مشارکت بسیار بیشتری در جامعه دارند .لذا مدل دموکراتیک و شایسته سالاری باید در خانواده حاکم باشد و از نگاه جنسیتی پرهیز شود. ** شکل گیری دیالوگ و مفاهمه در جامعه از ...
پل گرین گراس: لاس وگاس انبار جاسوسی در فضای مجازی است!
بسیار روی من تأثیر گذاشت. او عنوان کرد که: ما از این بابت که تماشاگران این فیلم عاشق شخصیت اصلی داستان یعنی بورن هستند بسیار خوش شانسیم. آن ها دنیای فیلم ما را دوست دارند، فیلم هایی را هم که ما می سازیم دوست دارند و شاید تنها کاری که باید انجام دهیم این باشد که یک داستان فوق العاده برای گفتن پیدا کنیم تا آن ها بتوانند بار دیگر از دیدن دوباره ما روی پرده سینما لذت ببرند. به نظرم این جملات بسیار ...
پاراگراف کتاب (89)
...، و پرندگان نیز در یک دسته و در زمان پرواز از هم جلو نمی زنند، ولی همه ی آن ها به اوج می رسند. ما انسان ها نیز گله وار آفریده نشده ایم که با هم مسابقه زندگی دهیم، ما تک تک به وجود آمده ایم تا زیست کنیم و به اوج لایتناهی برسیم. تنها دویدن | نادر خلیلی ویلی: تو اینجا چیکار می کنی؟ چارلی: خوابم نمی برد. قلبم داشت آتش می گرفت. ویلی: خب، معلومه غذا خوردن بلد ...
نگاه لینگز رنگ و بوی وحدت دارد/ حج راستین یعنی سفر در زمان
امر مطلق و امور نسبی را متذکر می شود... نکته بینی ای هم که درست در آخر کتاب کرده، به نظرم فوق العاده است. همهی اینها نکات کلیدی هستند که بسیاری از شبهات و پیامدهای مخرّب آنها از عدم درک این نکات ابتدایی و ساده، و در عین حال بسیار حیاتی، ناشی می شود. **نگاه مرحوم لینگز رنگ و بوی وحدت دارد *آیا لینگز از نظر شما و نوع نگاهش به مکه و حج، به کشفی رسیده که به نظر شما دیگران آن را این ...
برنده ماراتون سیاسی-نظامی خاورمیانه کیست، عربستان یا ایران؟
شاهزاده است از 800 دلار آغاز می شود و به 270 هزار دلار در هر ماه، به یکی از نوادگان عبدالعزیر بن سعود می رسد. فرزندان نوه ها هم ماهیانه 13 هزار دلار دریافت می کنند که این مبالغ از هزینه های ازدواج و ساخت کاخ ها جداست. بر اساس گزارش رویترز، در عربستان سعودی دو منبع درآمدی بزرگ برای خانواده های شماری از شاهزادگان سعودی وجود دارد که هیچ نظارتی و حسابرسی بر آن نیست. منبع نخست طرح توسعه ...
فیفا 17 یا پی ای اس 17؛ کدام بهتر است؟
بازی کاملا می توانید اطمینان داشته باشید که پاس هایتان براحتی به هدر نمی رود و با توجه به تلاشتان می توانید موفقیت بیشتری کسب کنید. PES17 در حالت دفاعی نیز هوشمندتر شده و با قابلیتی که Adaptive AI نام دارد، با توجه به حملات تیم حریف تغییر آرایش می دهد، اما در نسخه فیفا می توانید شاهد زوج های فوق العاده باشگاهی باشید؛ بازیکنانی که به علت شناخت کافی از هم بهترین همکاری را در هوشمندانه ...
ماه محرم آمده، قد قامت العزا
) ازآنجا که ما از انبیاء و ملائکه مقرب نیستیم باید تلاش مان این باشد که جزء بندگان امتحان پس داده خدا شویم. مسئله اول همین جاست که حالا چگونه می توان وارد این وادی شد؟ چگونه می شود که انسان وارد این وادی گردد که صراط معرفت و صراط محبت است و در این صراط استوار بماند و با وجود همه شیطنت ها و دشمنی های شیطان نلغزد؟ البته همان طور که اشاره شد یک راه بیشتر نیست. اینکه انسان وارد آن خانه شود و خود ...
نگاهی کوتاه به راهکارهای تاریخی حفظ و گسترش نهضت اباعبد الله(ع)
ند آن را فراموش نکرد ند .امام سجاد (ع) د ر مناسبت های گوناگون بر عزیزانشان گریه می کرد ند . اشک های آن حضرت(ع) عواطف را برمی انگیخت و د ر اذهان مخاطبان مظلومیت شهد ای کربلا را ترسیم می کرد . امام سجاد (ع) بنیانگذار فرهنگ گریه د ر میان مؤمنان بود ند و طی 35 سال امامت شان به این روش اد امه د اد ند تا جایی که یکی از بکائین پنج گانه تاریخ نامید ه شد ند . وقتی راز آن همه گریه را از آن حضرت می پرسید ند ...
آئین ها و مراسم محرم در شهرهای ایران/محرم به کدام شهرها برویم؟
... از نذری های رایج در مشهد می توان به نان قاق و چای شیرین (برای صبحانه) ، شله مشهدی و شربت اشاره کرد. همچنین ظهر عاشورا در مراسمی در میدان طبرسی همه خیمه آتش می زنند. پس از آن نماز ظهر عاشورا در چهارراه شهدا نیز شکوه خاصی دارد در آستانه فرا رسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، پرچم های متبرک آستان قدس رضوی طی آئینی با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس ...
مداحی، مقتل و اشعار اول محرم
آورده است و مشتاقان،بسان موج خشم آلود اما طالب و مشتاق به سوی خانه مسلم، روان گشتند. با وجود این همه بیعتگران جان بر کف و انقلابی های آماده برای هرگونه فداکاری در راه حمایت حسین(ع) و بر انداختن حکومت یزید، مسلم بن عقیل، طی نامه ای اوضاع را به امام گزارش داد و با بیان شرایط و زمینه مساعد برای نهضت از امام خواست که به سوی کوفه بشتابد. والی کوفه نعمان بن بشیر بود که از جانب معاویه و پس از او ...
سهم نوجوانان از تولیدات تلویزیون چیست/ جامعه را واقعی ببینیم
سنی کودک بسیار سنگین تر از گروه سنی نوجوان (13 تا 19 سال) شد و شاید بتوان گفت که در سال های اخیر تلویزیون این طیف سنی را نادیده گرفت و هنوز هم برنامه مشخصی برایشان ندارد. علاقه انسان امروز به دیدن آثار نمایشی و همذات پنداری کردن با کاراکترهای یک قصه، رسانه ملی را بر آن می دارد تا با تولید مجموعه های تلویزیونیِ متعدد بینندگانش را اقناع کند و شاید به همین دلیل است که مجموعه های نمایشی بیش ...