سایر منابع:
سایر خبرها
ضرب و شتم جانباز قطع نخاع در یکی از ادارات کل!
سالار شهیدان نهفته است که اینگونه در وصیّت نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد:”من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب عمل کنم .” ***در باب اهمیت امر به ...
تبرک؛ بدعت یا مهرورزی
...> آنگاه که از در خانه لیلی می گذرم در و دیوار آن را می بوسم و ما حب الدیار شغفن قلبی و لکن حب من سکن الدیارا عشق به خانه، دلم را نربوده است بلکه عشق کسی که در خانه سکنی گزیده است یادآوری دو نکته 1- فرقه وهابی که مذهب و مسلک خود را از احمد بن تیمیه گرفته است، باید توجه داشته باشد: هنگام درگذشت ابن تیمیه، در سال 728 در شام، پیروانش چگونه به آثار برجای مانده از او تبرک می ...
نقاشی از لحظه حضور زینب(س) در قتلگاه + عکس
به گزارش شهدای ایران ، تابلوی نقاشی آیا تو برادر منی تازه ترین اثر حسن روح الامین هنرمند جوان انقلابی در قطع 80*180 به پایان رسید و انتشار یافت. این اثر که به روایتگری لحظه رسیدن حضرت زینب (س) بر بالین امام حسین (ع) در قتلگاه اشاره دارد، به شکل هنرمندانه ای بدون به نمایش گذاشتن پیکر مطهر حضرت فهم روح الامین از این لحظه را ارائه کرده است. در مقاتل آمده است که : زینب (سلام ...
از التقاط تا الحاد
مبارزی که بر ظاهر حُکم کردند و سرانجام، حمایت های بی شائبه شان از آن سازمان، داغ حسرت بر دلشان نهاد و انگشت حیرت بر دهانشان. داستان دوستانی که دشمن شدند. داستان یک برادرکشی. شاید امروز قضاوت کردن درباره سرشت و سرنوشت منافقین آسان باشد، چراکه پس از سال های خونین دهه 60 خورشیدی، پرده ها کنار رفت و چهره واقعی آنان بر دیگران حتی حامیان پیشینشان نمایان شد و اکنون که سال هاست از آن زمان می گذرد، حتی ...
اگر شهید نشوم از غصه می میرم
سال 69 بود و من کلاس دوم دبیرستان و امتحانات ثلث اول بود. یک روز متوجه شدم عمویم بدون برنامه و اطلاع قبلی به دزفول و به منزل ما آمده- عموی بنده داماد خانواده آقا مصطفی بود- و نگاه های معنی داری دارد و زن عمویم باب خواستگاری را باز کرد.البته مادربزرگ من و آقا مصطفی دختر خاله هستند و از دو سو نسبت فامیلی با هم داشتیم. 10 بهمن1369 ازدواج کردیم و اسفند 1370 دخترم بهاره به دنیا آمد و فروردین سال ...
آیا می توان با اهل برزخ ارتباط برقرار کرد؟
.... 6 . آل عمران: آیات 169-170. 7 . صحیح بخاری، ج5، ص97 و 98 و 110؛ صحیح مسلم، ج4، کتاب جنت ص77؛ سنن نسائی، ص89-90؛ مسند امام احمد، ج2، ص131؛ سیره ابن هشام، ج1، ص629؛ مغازی واقدی، ج1 غزوه بدر؛ بحارالأنوار، ج19، ص346؛ ابن کثیر، السیرة النبویه، ج2، ص449. 8 . سیره ابن هشام، ج4، ص251، بیروت دارالبحار. 9 . ابن عبدالبر، قرطبی التمهید لما فی الموطاً من المعانی والاسانید، ج2، ص 162، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج13، ص42، باب ذکر طرف من سیرة النبی عند موته. 222 ...
بزرگداشت آیت االله سید رضی شیرازی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد
حکیم دانا و مدرس توانا و امام جماعت مسجد شفاء،که در زمره شاگردان اساتید برجسته ای همچون سید ابوالحسن رفیعی قزوینی،فاضل تونی و میرزا ابوالحسن شعرانی هستید و همواره با خلوص نیت برای احیاء نام و یاد و اندیشه و سیره انبیاء و ائمه دین علیهم السلام خدمت کرده اید،به عنوان عالمی فرزانه،استادی فرهیخته و یکی از مفاخر فرهنگی و دینی ایران اسلامی،تجلیل به عمل آورد. جامعه علمی کشور،نیک آگاه است که ...
حجت الاسلام دارستانی: اشک بر امام حسین(ع) اجازه ظلم کردن نمی دهد+گزارش تصویری
داغی بر دل مادر ما گذاشته اند که هر روز تا روز قیامت چنان برای امام حسین علیه السلام ضجه می زند که کمربند امنیتی جهنم می خواهد پاره شود، پیامبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین و امام حسن علیهماالسلام می آیند و می پرسند چه شده و حضرت زهرا سلام الله علیها برای انبیاء و اوصیا روضه سیدالشهدا علیه السلام را می خوانند. در طول 1400 سال چند نفر برای امام حسین علیه السلام دق کردند؟ به تعداد ...
چاپ بیست وششم تذکره اولیای عطار با توضیحات دکترمحمد استعلامی
دست نویس های معتبر تذکرةالاولیا تا قرن دهم هجری، شامل همین 72 باب است، امّا پس از قرن دهم فصل های دیگری با عنوان ذکر متأخران از مشایخ کبار بر این کتاب افزوده شده که حالات و سخنان 25 تن از عارفان قرن های چهارم و پنجم را دربر دارد. در این کتاب از کسانی چون اویس قرنی، بایزید بسطامی، ابراهیم ادهم، رابعه عدویه، ابوحنیفه، شافعی، احمد حنبل و امام محمد باقر یاد شده است. در ذکر زندگی ...
اربعین؛ پیوند دهنده تمدن ایران و عراق در مسیر ظهور
آمادگی برای یاری امام زمان (عج) دانسته و شباهت های میان این دو امر را تبیین کرد . همایون یکی دیگر از آثار زیارت اربعین را برقراری و تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن بزرگ و کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل البیت (ع) و ظهور امام عصر (عج) برشمرد . در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بهروزی لک با بیان نظریه خویش در باب تکامل تاریخی شریعت گفت: زمانی بشر به درجه ای از تکامل رسید و ...
تصرفات زوجه در مهر نسبت به زوج
.... ابن براج، عبدالعزیز بن نحریر. (1406 ق). المهذب. ج 1. چ 1. قم: دفتر انتشارات اسلامی. ابن حمزه، محمّد بن علی. (1408 ق). الوسیله إلی نیل الفضیله. چ 1. قم: مکتبه آیه اللّه المرعشی. ابن زهره، حمزه بن علی. (1417 ق). غنیه النزوع إلی علمی الأصول و الفروع. چ 1. قم: مؤسسه امام صادق (ع). ابن فهد حلی، احمد بن محمد. (1407 ق). المهذب البارع فی شرح المختصر النافع ...
همه تغییرات دولت تدبیر و امید در زنجان/ تغییرات انتخاباتی روحانی در زنجان کلید خورده است
امور خیریه در محل دارالقرآن کریم زنجان برگزار شد. با اعطای حکمی توسط رئیس سازمان اوقاف کشور، حجت الاسلام احمد نیک نام به عنوان مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان معرفی و از خدمات حجت الاسلام علی باقریبا بیش از 8 سال مدیریت اوقاف استان زنجان که به دلیل شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داده بود، تقدیر شد. مراسم تودیع و معارفه مدیرکل تبلیغات اسلامی ...
سید مصطفی شهید ناشناخته انقلاب + زندگی نامه
به پای امام طی کرده بود. شهادتش تندر خروش و فریاد و قیام را در سال 56 در سرتاسر ایران، و بلکه جهان اسلام، به جنبش درآورد. تولّد آیت اللّه سیّد مصطفی خمینی در سال 1309 ش در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود. نامش را به مناسبت نام جدّش مصطفی گذاشتند. کودکی خود را در فضایی ملکوتی و در دامن خورشید فروزنده اسلام و پدری بزرگوار و مادری پاک سرشت و در محیطی پر از معنویّت و صفا و صمیمیّت ...
حجت الاسلام حسن آبادی: گناه، مرگ ناگهانی انسان را جلو می اندازد+گزارش تصویری
شادمان باش و بر تو باد ولایت ما که اگر کسی سنگی را هم دوست داشته باشد، خداوند او را با آن سنگ محشور می کند. امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَهٍ [الذُّبَابِ ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ کَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ 4 کسی که نام ما اهل بیت (ع) نزد او برده شود و از چشمانش اشک بیاید، اگرچه به قدر بال پشه (مگس) باشد ...
دانشجویان و مسأله نماز در غیر وطن / سیدحسن شیرازی
شده است. روایاتی که می توان بر خلاف قول مشهور به آنها استدلال کرد عبارتند از: الف) سعد بن عبد الله عن ایوب بن نوح عن ابن ابی عمیر عن حماد بن عثمان عن الحلبی عن ابی عبدالله علیه السلام فی الرجل یسافر فیمرّ بالمنزل له فی الطریق یتمّ الصلاه ام یقصّر قال علیه السلام: یقصّر انّما هو المنزل الذی توطّنه[2] [3] ب) سعد بن عبد الله عن احمد بن محمد عن ابن ابی نصر عن حماد بن ...
سرانجام مصاحفی که عثمان به نقاط مختلف فرستاد
...، در جامع کبیر دمشق خزانه ی مصاحفی را دید که مصحف عثمان که به شام فرستاده بود، در آن بود. هر روز پس از نماز خزانه باز می شد و مردم برای زیارت آن ازدحام می کردند. (14) اما یاقوت حموی (م626) هم که گویا همین نسخه را دیده باشد می گوید که در آنجا می گفتند این مصحف به خط خود عثمان است. (15) این مصحف شام مورد بازدید عده ای از مورخان و نویسندگان قرار گرفته است. شهاب الدین احمد بن فضل الله ...
نگهبان سنت و دغدغه تحدید قدرت
، ضمن بررسی سیر نگاه فقها به بحث انسداد باب علم و علمی که از مباحث بنیادین مرتبط به بحث حجیت خبر واحد است، از تناسب تقریر متأخرین (بعد از محقق خوانساری در قرن یازدهم) با شریعت مسیح سخن گفته شده که فقط یک شریعت عبادی بوده است [2] آیت الله صافی در سال 1364 مجدداً در نامه ای به امام خمینی اعتراض خود را در پی تصویب حدود آیت الله صافی در سال 1364 مجدداً در نامه ای به امام خمینی اعتراض ...
متن کامل سخنرانی استاد دانش در همایش بزرگ یاد یاران
راه اعتلای کلمه حق و تأمین حقوق مردم تلاش و فداکاری کردند و در سال های جهاد و یا پیش از آن به شهادت رسیدند، همچون: پیش کسوت همه یاران مبارز این وطن، شهید علامه سید اسماعیل بلخی که با چکامه ها و اندیشه انقلابی خود و با 14 سال زندان شدن خود، راه مبارزه یعنی راه رهایی و آزادی و آزادگی را باز گشود و یار، همرزم و همبند او ابراهیم خان گاو سوار و همچنین علما و دانشمندان بزرگ مانند: آیت الله سید محمد سرور ...
اشک بر مصائب سیدالشهدا مطهِّر گناهان و خاموش کننده شیطنت استکبار در عالم است
الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلی الله علی سیِّدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین. امام رضا علیه السلام در حدیثی به ریان بن شبیب می فرمایند: یَا ابْنَ شَبِیب إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی ...
تحصیل 12 هزار دانشجو از 55 ملیت در مسجد قدیمی دمشق
، اصول دین و مباحث قرآنی و حدیث است و وابسته به دانشگاه ام درمان سودان است. 3- دیپلم الهیات برادران ؛ دانش آموزان این رشته در معارف اسلامی به مدت یک سال تحصیل و فارغ التحصیلان آن برای ورود به دانشکده های الهیات آماده می شوند. روزهای جمعه این طبقه، پذیرای نماز جمعه می شود و در زمان سابق مرحوم شیخ احمد کفتارو درس هفتگی خود را در تفسیر قرآن مجید در همین مکان ارائه می کرد. ...
امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید
به گزارش شبکه اجتهاد ، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی که در مدرسه امام سجاد علیه السلام قم برگزار شد، گفت: در مسیری که گام نهاده اید برترین جهاد است؛ امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ای است که ضامن اجرای همه احکام است؛ به وسیله این روایت مشخص می شود که فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضمان اجرا، برای سایر ...
دوره الزامات و استلزامات تحقق عملی نظریه های تعلیم و تربیت اسلامی
المسلمین مجتبی وافی 4. دکتر محمد مهدی اعتصامی 5. حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادق زاده 6. حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زارعان 7. استاد احمد رضا اخوت 8. ... طریقه برگزاری نشست های مجازی دانلود محتوای این سلسله نشست ها به صورت هفتگی دو روز از هفته؛ دوشنبه ها و پنج شنبه ها از طریق سایت مرکز آموزش مجازی رشد به آدرس ...
معنیِ پیامبر امّی
تفسیر کلمه ی امّی در روایتی کسانی را هم که کتاب آسمانی در زبان سامی نداشته و به رسولان و انبیاء سامی معتقد نبودند (چون مجوس) امّی خوانده اند. (7) طبری در روایتی از محمد بن جعفر بن زبیر نقل می کند امّیین کسانی هستند که کتاب ندارند (8) و نیز از ابن عباس روایت می کنند که گفت: امیّون کسانی بودند که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و کتاب خدا را تصدیق نمی کردند. خودشان کتاب هایی می نوشتند و به مردم ...
اصول نقد در قرآن و نهج البلاغه
نقد عملی (نقد بر عملکرد) فراوان است و ائمّه معصوم، علیهم السّلام، که انسان هایی دلسوز برای بهسازی اعتقاد، اخلاق و عمل مردم بودند و در راستای تربیت و هدایت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کردند، شیعیان خود را به نقد و نقدپذیری توصیه نموده اند. امام کاظم(ع) می فرماید: از واجب ترین حقوق برادرت این است که او را به خیر متوجّه کنی و هیچ چیزی را که برای دنیا و آخرت او مفید است، از او پنهان نداری ...
اعتدال مزاج در انسان کامل از منظر عرفان اسلامی
...> ، 1372، شرح الأربعین حدیثاً، تصحیح حسن کامل ییلماز، قم، بیدار. کاشانی، عبدالرزاق، 1426ق، لطائف الأعلام فی إشارات أهل الإلهام، تحقیق و تصحیح احمد عبدالرحیم السایح و توفیق علی وهبه و عامر النجار، قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه. ، 1380، الفوائد العربیه، در: مجموعه رسائل و مصنفات کاشانی، تصحیح مجید هادی زاده، تهران، میراث مکتوب. کلینی، محمد بن یعقوب، 1407ق، الکافی، تحقیق و ...
استثنائات ابراز عقاید سیاسی
، تهران: کانون اندیشه جوان، 1385. اردبیلی (محقق اردبیلی)، احمد بن محمد؛ مجمع الفائدة والبرهان فی شرح إرشادالأذهان؛ چ1، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1403ق. ارسطا، محمدجواد؛ نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران؛ چ2، قم: بوستان کتاب، 1389. اسماعیلی، اسماعیل؛ جایگاه مردم در انتخاب رهبری ؛ مجله حوزه؛ قم: مرکز مدیریت حوزه های علمیه، ش85 و 86 ...
شکل گیری عقل شیعی در گذر تاریخ
سازمان دهی فکری - که با هشام بن حکم صورت گرفت - جنبش شیعی با سازمان دهی حزبی زیرزمینی در زمان مأمون آشنا شد. این موضوع، به رشد فرقه خطابیه و تحول آن به فرقه اسماعیلیه، و سرانجام ظهور باطنیه ارتباط داشت. مأمون به این نتیجه رسید که رودررویی با جریان شیعه، با شمشیر ممکن نیست؛ زیرا بسیاری از مردم به دلیل رفتار اخلاقی امام جعفر صادق (ع) به این جریان پیوسته بودند. از این رو، به استرات ژی همانند ...
بررسی اعتبار روایت ظریف
...، محمد بن علی بن حمزه؛ الوسیل ه إلی نیل الفضیل ه؛ چ1، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1408ق. ابن داوود، حسن بن علی؛ رجال ابن داود؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1383ق. ابن زهره، حمزه بن علی حسینی؛ غنی ه النزوع؛ چ1، قم: مؤسسه امام صادق ، 1417ق. ابن عباد، اسماعیل؛ المحیط فی اللغ ه (ده جلدی)؛ چ1، بیروت: عالم الکتاب، 1414ق. ابن غضائری، ابوالحسن احمد بن ابی عبدالله؛ رجال ...
علائم اختصاری در آیات قرآن
الکاتبین از ابوعید رضوان المخِلاتی. 4.ابوداود در سنن، باب تحزیب القرآن از اوس بن حذیفه و امام محمد در مسندش از عبدالرحمن بن مهدی و ابویعلی نقل می کند و ابن ماجه از ابوبکر بن ابی شیبه از ابوخالد بازمی گوید. تفسیر قرطبی 1: 63. کتاب المصاحف 118، البرهان فی علوم القران1: 250، طبقات الکبیر ابن سعد 5: 374 چاپ سخو، ابوداود: رمضان باب8، سنن ابن ماجه: الاقامه 178، مسند احمد بن حنبل4: 9، 343، 353-355 ...
وقتی ابن تیمیه، یزید را تطهیر می کند
لعنت او که علمای اسلام و توده مردم به یک اندازه درباره آن اتفاق نظر دارند، از نظر ابن تیمیه باطل است. ابن تیمیه کتابی به نام فضائل معاویة و یزید و انه لا یسب تألیف کرده و ادعایش حدیثی از رسول خدا (ص) است که می فرماید: مؤمن لعنت کننده نیست . اکنون نظر امام احمد بن حنبل درباره لعنت بر یزید بن معاویه را ببینید: به امام احمد گفتند: آیا حدیث یزید را می نویسی؟ گفت: نه... و این کار ...