سایر منابع:
سایر خبرها
تقسیم بندی دانش ها در تمدن اسلامی و اهمیت آن
تناسب نقل از تفتازانی (م 792) سید شریف جرجانی (م810) و نیز یاد از درگذشت شاه نعمت الله در سال 838 باید پس از این تاریخ باشد. اهمیت تقسیم علوم، از جهات مختلفی مهم است، بیش از همه با هدف شناخت، چگونگی تفکر در باره مفهوم علم و چگونگی تطور آن میان مسلمانان. همین طور، ارزشی که برای هر علمی مطرح شده و نیز ترتب یا به عبارتی تقدیم و تاخیر آنها. این تقسیمات، چنان که از این جا هم آشکار است، نوعا ...
شناخت امام (ع) ضرورت هر زمان
خدا را به غیر ولایت ما دیدار کند، برخدا سزاوار است که او را به رو در میان آتش جهنم بیفکند. این جمله نیز از رسول اکرم(ص) منقول است: قسم به کسی که جان محمد در دست اوست.. اگر بنده ای به قدر هفتاد پیامبر عمل صالح بیاورد، اما ولایت من و ولایت اهل بیتم را نداشته باشد، مورد قبول خدا واقع نمی شود.2 مراقب دسیسه های شیطانی باشیم! ...
نقدی بر الصاق بیماری دوقطبی به فروغ فرخزاد
...، نهایتا می توان گفت که فروغ تنها در آن دوره از زندگی خود که به سرایش اشعار دفتر تولدی دیگر مشغول بوده به چنین عارضه ای دچار بوده است و در مورد دیگر مراحل زندگی فروغ پیش و بعد از این دوره حرفی نمی توان زد. البته ایشان تنها به دفتر تولدی دیگر اشاره کرده اند؛ چرا که دفاتر دیگر فروغ، چه دفاتر دورۀ اول زندگی او یعنی اسیر، دیوار و عصیان و چه دفتر آخر او، از چنین ویژگی ای برخوردار نیستند و به همین ...
اقتصاد مقاومتی می تواند الگویی برای همه کشورها باشد
و بر ما وظیفه است این موضوع را با تمام توان پیگیر باشیم. وی گفت: دولت بعد از فرمایش و دستور رهبری با اراده ای بسیار زیاد این موضوع را در برنامه کاری خود اعم از بودجه و همه تصمیمات اقتصادی قرار داده است. وی ادامه داد: هدف گذاری بسیار دقیقی در همه عرصه ها شکل گرفته و مردم به عنوان اصلی ترین محور اقتصاد مقاومتی مد نظر هستند و باید به دنیا ثابت کنیم که ایران با ایمان مردم خود، قادر به پشت ...
آیت الله سبحانی: علامه (ره) اندیشه ورزی را با تعهد ایمانی توام ساخت / دینانی: آزادی اندیشه ی علامه را در ...
طول 20 سال یک کلمه ی اهانت آمیز بر زبان خود جاری نکرد. وی در خصوص تسلط همه جانبه ی علامه طباطبایی در حوزه های مختلف فلسوی، اصول، کلام، تفسیر، ریاضیات و غیره، تاکید کرد: اگر تمام این مباحث را از گفته های ایشان جمع آوری و مورد بررسی قرار دهیم، به جرأت می گویم که مکتب علامه طباطبایی از آن حاصل می شود چنانکه اندیشه های امثال هگل و مارکسیسم را از ریشه نابود می کند. آزادی اندیشه ی ...
فقه سیاسی با محوریّت فقه حکومتی
فقها در مورد فقه شیعه به گونه ای که برای رفع نیازهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی جوامع آماده بوده و توانایی اداره جهان را نیز داشته باشد، را خواستار شدند: شما در عین این که باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعی صورت نگیرد (و خدا آن روز را نیاورد) باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی متهم به عدم قدرت اداره جهان ...
دلالت آیات قرآن بر چگونگی عذاب
علمای متأخر امامیه (که خدایشان رحمت کناد) از برخی نظریات فیلسوفان متقدم و متأخر مشایی و اشراقی پیروی کرده اند در حالی که توجه نداشته اند که لازمه این پیروی، مخالفت با ضروریات دین است (مجلسی، 1363: 9/95). علت مخالفت وی را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد: امتناع انقلاب عرض به جوهر در آخرت همان گونه که در این جهان ممتنع است؛ چه اینکه نشئه آخرت چیزی متفاوت با این نشئه نیست و تنها ...
خسروپناه: نتیجه رویاانگاری وحی انکار دین است
. وی گفت: سروش می گوید وقتی وحی خواب باشد رمزآلود و مه آلود است. حقیقت مه آلود طبیعتا زبان متفاوت از بیداری است و خواب، نیاز به تعبیر دارد. زبان خواب زبان کنایه و استعاره نیست ولی زبان حقیقی و زبان خواب قابل احصا نیست، زبانی که در خواب با آن مواجه ایم زبان فیزیکال نیست. این خلاصه ادعاهای سروش بود. خسرو پناه ادامه داد: استدلالی در کلام سروش نیست. او تنها چند شاهد طرح می کند. او ...
صحیفه حضرت ادریس چیست؟
مادرها که تحت تصرف ربوبی تمام حرکت هایشان انجام می شود احساس نکنند یک کار ساده ای است. کانه وحی الهی است که آن ها را به این کار وا می دارد. خیلی عظیم است و خیلی عزیز است و خیلی گرانقدر است وقتی که دارند توجه می کنند چه در دوران حمل چه در دوران بعد از تولد که این گونه تحمل و صبر می کنند در سختی ها و تلاش های بچه ها. این خیلی زیباست با اراده ی رب این کارها را می کنند اگر این احساس را بکنند که ...
سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع)
از یک دوره افول، بار دیگر دانشمندان به خصوص جامعه شناسان از سال 1961 میلادی به آن توجه کردند. به طورکلی پی گیری تاریخی مفهوم سبک زندگی، ما را به مواردی از به کارگیری آن در متون جامعه شناختی سال های آغازین قرن بیستم رهنمون می سازد. از آثار وبر، می توان دریافت که مفهوم سبک زندگی نزد او ذیل مقوله منزلت تعریف گردیده و تقریباً معنایی مترادف با فرهنگ داشته است. اما سبک زندگی در ادبیات جدید ...
حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین
شهودی و شرعی به هم خواهند رسید و هنر دو قسم بیشتر نخواهد شد . استاد شهید ما علامه مطهری (قدّه) در مورد حافظ تأملاتی دارد که در حاشیه ی نسخه ای از دیوان حافظ آنها را یادداشت کرده؛ متأسفانه این یادداشت ها، به جهت مضایق و موانعی، به صورت ناتمام و ناپرداخته منتشر شد؛ ایشان با جسارت تمام، اشعار حافظ را به لحاظ روح و کالبد، یعنی جوهری و صناعی، دسته بندی، و به جهت ضعف و قوتِ صناعی طبقه بندی ...
مداحی که در شهرستان خواند اما همه ی کشور صدای او را شنید
تماشایی ظهری که زبون زد شد تو عالم به زیبایی بنازم وهب و ام وهب رو بنازم همه مردی و ادب رو یه زن با سر بچش توی میدون فراری میده یل های عرب رو بعد شما در این کار که نگاه می کنید هم عاطفه است، هم شور است، هم حماسه هست. هم انقلاب اسلامی است. ظرافت مورد توجه قرار گرفته. یا شعر دیگری خواندیم به این مضمون: لباس خاکی مو بیار مادر جبهه علمدار و ...
انگیزه و چرایی کیفر با توجه به اقسام مجازات
مدافعان دیدگاه نخست و طباطبایی از مدافعان دیدگاه دوم است. در این مقاله دیدگاه این دو اندیشمند را در این خصوص بررسی می کنیم. کلیدواژگان عذاب اخروی؛ تجسم اعمال؛ مجلسی؛ طباطبایی طرح مسئله مجازات و کیفر اخروی مورد اتفاق همه ادیان الاهی است. از این رو، پرسش از فلسفه و چگونگی آن نیز پرسشی فراگیر است. چرایی عذاب آخرت یا همان دوزخ، با آن شدتی که در منابع دینی ...
وقتی فیلسوف ها هوس رمان نویسی می کنند
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : بعضی از متفکران، برای بیان اندیشه های خود، از تکنیک های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته اند فلسفه معمولاً خشک و بی روح است و بیش از آنکه با هنر سروکار داشته باشد با ریاضیات دمخور است. اما برخی از فلسفه ها، در رابطه با زبان، شیطنت یا حساسیت شاعرانه نشان می دهند. اثر بزرگ هگل، پدیدارشناسی روح ، را می توان به عنوان رمانی مطالعه کرد که ...
امر و نهی الهی و الزامات شرعی
فقهای اسلامی نیز، عقل جایگاهی بس رفیع را دارا است و به قول عالم بزرگ ملا محمد مهدی نراقی، صاحب کتاب جامع السعادت، عقل همان حجت الهی است که امتثال آن واجب و حاکم عدلی است که احکامش با واقع مطابق است و اگر عقل نبود، شرع شناخته نمی شد (نراقی، 1406 ص117)؛ ولی واقعیت آن است که تمام آنچه درباره اهمیت عقل از دیدگاه اسلام و دانشمندان اسلامی بیان شد، نمی تواند منشأ الزام قوانین اسلام را توجیه نماید. ...
رقیه بنت الحسین (رحمه الله)
درباره خواهرشان بیان شد، در مورد ایشان هم صادق است و نمی توان مزار شام را به ایشان نسبت داد. 3. رقیه بنت الحسن بن علی بن ابی طالب: شیخ مفید ایشان را در شمار فرزندان حضرت امام حسن مجتبی (ع) ذکر کرده[52] و گفته شده که بعدها به ازدواج پسرعموی خود عبیدالله بن العباس بن علی بن ابی طالب (ع) درآمده است.[53] بنا بر نقلی دیگر، ایشان به ازدواج عمرو بن منذر بن زبیر بن عوام درآمد.[54] بنا براین ...
هیچ دانش تجربی بی نیاز از معرفت متافیزیکی نیست
به عالم طبیعت نگاه می کند این دیگر علم دینی نیست. پارسانیا گفت: حیثیت دیگر که می توان با آن تفکیک ایجاد کرد به لحاظ متافیزیک یک علم است. در حوزه حکمت اسلامی علم به دانش طبیعی محدود نمی شود. مدرن ها و پست مدرن ها هر دو دعوای مشترکی دارند و آن این است که هر دو تعریف کنتی از علم دارند که کنت علم را علوم تجربی دانست و غیر آن را فلسفه نامید. وی ادامه داد: در حکمت اسلامی بحث در مورد ...
اختتامیه بر آستان اشک به یاد حسنین علیهم السلام
آتش گرفته است عین الحسن؟ که ندبه هم آتش گرفته است عین الحسن نماد تمام غریب هاست دستم به دامنش که طبیب طبیب هاست عین الحسین قسمت حساس ندبه است عین الحسن ادامه یابن الشهیدهاست دنیا اگر هوای حسن را نداشته ست پیش خدا که سکه به نام غریب هاست فرمان تیر بر کفن مجتبی زدن باور کنید زیر سر نا نجیب هاست ...