سایر منابع:
سایر خبرها
بیانیه وزیر بلندپرواز!/ گرگ ها از کجا بو کشیدند؟
1979 هم وجود داشته است... افرایم هالوی رئیس اسبق سازمان جاسوسی موساد می گوید که امیدوار است با افزایش فشار غرب، نارضایتی در داخل ایران پا بگیرد و باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی شود. 5- لس آنجلس تایمز همچنین 28 مهر همان سال، از رایزنی یک مقام آمریکایی به نام جان هانا با سران اپوزیسیون و نمایندگان رهبران جنبش سبز خبر می دهد. هانا به این روزنامه می گوید: مطمئناً پیامی که من از گردهمایی اخیر ...
انتقاد شدید روزنامه شرق از مهران مدیری
در حاشیه 1 و 2 که نه آقایان سفارش دهنده را راضی کرد و نه تماشاگران مشتاق مدیری را. در پس این دو مجموعه، نوعی سفارش جناحی تتق می زد؛ اینکه مثلا این بار پوز پزشکان و بیمارستان های خصوصی را بزنید . سفارش هایی از این دست که مدیری پذیرفت و یک هنرمند کارکشته و به قول لمپن ها کاربلد، تبدیل شد به شومن برنامه دورهمی که چون قرار است در هر برنامه، منویات آقایان را برآورده کند، کارش رسیده است به ...
فارسی در میان 10 زبان ماندگار باستانی/ تلاش برای بقا ادامه دارد
و براساس آن و پیش از فهرست کردن زبان های باستانی ماندگار آورده است: تحول زبان مثل تحول بیولوژیکی است؛ با دقت بسیار و نسل با نسل رخ می دهد بنابراین هیچ نقطه جدایی متمایزی بین یک زبان و زبان بعدی که از آن شکل می گیرد وجود ندارد. فارسی زبانان امروز می توانند نوشته ای متعلق به سال 900 را دست بگیرند و آن را با سختی بسیار کمتری نسبت به یک انگلیسی زبان که شکسپیر می خواند، بخوانند. این نشریه ...
نگاهی نشانه شناختی به فروشنده / تابوتی برای یک عشق
ونداد الوندی پور: می دانیم که هر زبانی، از جمله زبان سینما، از نشانه ها ساخته شده است؛ نشانه هایی که گاه شمایل اند (icon)، گاه شاخص (index) و گاه نماد (symbol)؛ شمایل مثل تصویر یک شخص که معرف اوست، شاخص مثل برف که نشانه سرماست و نماد که کاملا دلبخواهی و قراردادی است، مثل شکل قلب که نشانه ای از عشق است و مثل زبان که به قول ویتگنشتاین محدوده تفکر است. فیلم فروشنده که مثل دیگر آثار فرهادی ...
محقق ایرانی: ایران در کوروش خلاصه نمی شود
این موضوع به طریق اولی شامل پارسیان نیز می شود. اگر تاریخی بنگریم، پارس ها یکی از گروه ها و به اصطلاح ایلاتی بودند که در سه هزار سال پیش در جنوب غربی ایران آن روز ساکن بودند و بعد در جامعه ده ها برابر بزرگ تر از خود مستحیل شدند. امروز مراد از فارس به کسانی اطلاق می شود که به زبان فارسی صحبت می کنند. فارس نژاد نیست، زبان است. زبان قوم خاصی نیز نیست، بلکه زبان ارتباطی و فرهنگی و تمدنی اقوام ساکن در ایران است. ...
غوغای ساز و صدا بر صحنه کنسرت گیلان
خط شعری و پرده پرده اکرانی سیراب می شوند. این روزها کمانچه استاد کیهان کلهر بر صحنه کنسرت گیلان شیدایی می کند و هنوز صاحبدلان از این موسیقی اثیری سیراب نگشته اند که بنرهای ناگفته استاد شهرام و حافظ ناظری در شهر های استان استوار شده است. خوش خبر آنکه از دور و نزدیک بگوش می رسد ، یادمان خوش ترانه های گیلکی استاد ناصر مسعودی - استاد برجسته موسیقی ایرانی و گیلکی - پس از چندین سال دوری به ...
روزنامه های یکشنبه
پنج ثانیه برف بار دیگر به صحنه تئاتر بازگشت. او در گفت و گو با اعتماد گفت: به دلیل عدم کیفیت. بارها اتفاق افتاده سه سال و چهارسال خودم را ممنوع الکار کرده ام. با احترام به تمام همکارانم در تلویزیون باید بگویم کیفیت بازیگری در تلویزیون بسیار دچار نزول شده و دیگر شاهد حضور بازیگران صاحب نام و باتجربه نیستیم. متن هایی هم که نوشته می شوند ارتزاقی و سطحی هستند. شرایط اقتصادی تلویزیون خیلی ...
مارچ؛ 3 انسان در نقش پدر، پسر و روح القدس /اعتراضات مذهبی بالا می گیرد؟
میلیونر زاغه نشین را ساخت، نامزد سه جایزه اسکار شد و از این بین یک بار جایزه بهترین کارگردانی را به خودش اختصاص داد. میلیونر زاغه نشین سال 2008 بهترین فیلم اسکار شد و بویل توانست به واسطه آن نام خودش را بیشتر سر زبان ها بیندازد. آن قدر که سینمایی ترین افتتاحیه تاریخ رقابت های المپیک را در سال 2012 برای کارگردانی به او سپردند. این نخستین بار است که دنی بویل رو به سمت ساخت یک دنباله آورده است. شاید چون ...
نامه 30 ضدانقلاب به ترامپ؛ پرده آخر وطن فروشی لیبرال های وطنی+تصاویر
اتمی رییس جمهور اوباما با حاکمان جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کردیم و امیدواریم با انتخاب شما، رییس جمهور منتخب و کنگره ایالات متحده برای نخستین بار فرصت بیابند که پیامدهای بین المللی و منطقه ای آن توافق فاجعه بار را، همان طور که به رای دهندگان وعده داده اند بدون ملاحظه و پرده پوشی بررسی کنند. " "سی وهفت سال بی اعتنایی و چشم فروبستن نزدیک بینانه دنیای آزاد بر بنیادگرایی مسلح و انتحاری ...
محوریّت فهم هرمنوتیکی با رویکرد قرآنی
4 عوامل مؤثّر در فهم تأویل قرآن 14) آشنایی با زبان و سبک بیان قرآن اوّلین عامل در فهم تأویل، آشنایی به زبان و سبک بیان قرآن است: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ﴾ (ابراهیم/ 4). 24) فهم عمیق و قوّه تشخیص نقش آیه تنها نشانه بودن برای ...
تبارشناسی وطن فروشانی که دست به دامان ترامپ شدند
دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک در سال 2006 دریافت کرده است. محمدی از همان ابتدا نظرات مخالف جریان انقلاب اسلامی و هم راستا با غرب داشت، و ارادت خود را نسبت به افرادی مثل عبدالکریم سروش ثابت کرده بود. در زمان جنگ، بسیجی های غیوری را که برای دفاع از انقلاب و کشور در جبهه از جان مایه می گذاشتند، به نام نظامی و سپاهی مورد عتاب قرار داده و حتی یک روز برای مقابله با دشمنان و دفاع از ...
نوشتاری از زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور درباره ی تیره ها و زیرتیره های طایفه جوکی (جودکی)
...: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه [...] اشاره: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه بتازگی متوجه شدم، شخص مجهول الهویه، مطلب را بی کم و کاست در وبلاگش منتشر کرده و تنها زحمتی که کشیده نام خود را جایگزین اسم مرحوم کدخدا کرده، و برخی هم که از ماجرا خبر ندارند وقتی مبادرت به بازنشر مطلب می کنند منبع را وبلاگ سارق مجهول الهویه ذکر می کنند، از این رو و بخاطر استفاده ی بیشتر مخاطبان نشریه صلاح در آن دیدیم آن را بازنشر نمائیم. بالاگریوه یکی از شش طایفه لر در جنوب غربی لرستان است که در تقسیمات میان طایفه ای به چهار تیره معروف و مشهور می باشد-یک:میرودریکوند-دو: پاپی-سه: قلاوند-چهار: جودکی . میر خانواده ی بزرگی است و احتیاج به معرفی ندارد از بازماندگان شووردی خان اتابک لرستان اند اما هر کجا اسم دریکوند گفته می شود میر در راس قرار دارد و می گویند میردریکوند پس معلوم است که اتابکان و والییان لرستان از بالاگریوه بوده.به همین منظور معمرین و ریش سفیدان می گویند بالاگریوه یعنی صدر نشین،بالا نشین،بالا گروه ها و برجسته تر چون به گواه تاریخ در تمام مراحل و در گیری ها و نزاع های عشایری چه با دولت مرکزی چه طایفه ای و عشایری مشکل ها به دست روسای طایفه ی با لاگریوه حل شده است.آشکار و عیان است چه اتابکان قبل از شووردی خان و چه بعد از او همه بالا گریوه ای اصل بوده اند که رفتار نیک و درستشان مایه مباهات و افتخار برای با لا گریوه است به تنهایی و بدون کمک دولت مرکزی از مرزها وآب وخاک ایران دفاع کرده اند بالا گریوه اگر به خود میبالد ازآن جهت است که از ایران و آب و خاکش دفاع کرده است از شرفش و حیثیتش نه از آن که چند آبادی را غارت کرده وچند نفر را کشته و چند بچه را یتیم کرده یا چند آبادی را از هستی ساقط کرده است و اسم بالاگریوه برازنده این مردم است کدخدا داوود در روزگار جوانی ایرانی اصیل لر است و خالص ترین ایرانی با لاگریوه . جودکی گوهری است در نگین بالا گریوه ، در زمان اردو کشی نادر شاه افشار به خوزستان در منطقه بالاگریوه به شاه اطلاع می دهند که رئیس لرها نه به استقبال شما آمده و نه اعتنا کرده تحفه و پیش کشی تقدیم شاه کند فورا شاه دستور می دهد بروید و رئیس لرها را بیاورید سواران به نزد مظفر بیک رئیس لرهای بالاگریوه میروند و پیغام نادر شاه را به او می دهند او هم در جواب می گویید من با نادرهیچ کاری ندارم چنانچه با من کاری دارد خودش بیاید سواران که برای دستگیری خان لر آمده اند دست خالی بر میگردند و جریان را به عرض شاه می رسانند شاه ناراحت می شود و سواران زیادی برای دستگیری خان لر میفرستد این دفعه نیز سواران نادر شکست خورده بر میگردند بعد از چندین بار زد خورد نادر دستور حمله نظامی همه جانبه میدهد نیروهای نادر هر چه می کنند نمی توانند قلعه خان لر که دژ بسیار محکمی است و در منگره نزدیکی های کیالان و پل زال امروزی است را تسخیر کنند چند روزی با چند حمله پیاپی نادر کاری از پیش نمی برد و چون جنگی مهم تر از جنگ با خان لر در پیش دارد با مشورت سرداران سپاه خود از در صلح وارد و نامه ای به مظفر بیک نوشته و تقاضا می کنند اگر نزد من بیایی ترا می بخشم و اردویم را از اطراف قلعه تو می برم خان لر هم فرصت را مغتنم می شمارد و بلا فاصله با چند نفر از ملازمان و نزدیکان نزد نادر میرود.نادر هم همانطور که قول داده بود با عزت تمام او را می پذیرد و خلعت می دهد پیمان صلح و دوستی می بندد موقع حرکت در آن ناحیه نادر پیشنهاد می دهد اگر صلاح بدانی من ترا سرکرده سپاه خود میکنم ،چون این شهامت و دلیری تو در مقابل لشگر من قابل تحسین است هم از نیروی من نترسیدی و هم مردانه به قول من اطمینان کردی و با چند نفر بدون سلاح پیش من آمدی،تو سردار لایقی هستی .خان لر هم میگویید من تا آخر عمر کمرخدمت به تو را بسته و در رکابت هستم فقط چند روز به من مهلت بده تا کارهایم را کمی روبه راه کرده فورا خودم را به شما ملحق می کنم لشگر نادر حرکت کرد و رفت مظفر بیک در منطقه خوزستان با چند هزار سوار به خدمت نادر رسید و خود را آماده هر گونه جانفشانی نمود و نادر همان طور که قول داده بود خان لر را سر کرده قسمت مهمی از سپاه خود کرد پس از آن فتح و لشگر کشی خان لر مرخص شد اما موقع ضرورت فورا خود را به سپاه نادر ملحق مینمود. لران بالاگریوه مردمانی مهربان،سوارکار،باسخاوت،مهمان نواز،بانشاط،باصداقت،راستگو و درستکار،دلیر و با شجاعت هستند. تصویری دیگر از کدخدا داوود سران عشایر لر بختیاری نجات دهنده ایران از دست شاهان بی لیاقت و بی کفایت قاجار که نزدیک به آخرین آنها محمد علی شاه بدست سران ایل بختیاری وسوارانشان و با همکاری و همیاری سپهدار تنکابنی این سران و سواران بختیاری بودند که محمد علی شاه را تحت فشار قرار دادند و شاه هم از ترس نیروی بختیاری به سفارت انگلیس پناهنده شد وآنها پسر خردسالش احمدشاه را به شاهی ایران انتخاب و محمد علیشاه را از سلطنت خلع کردند سران و سواران لر بختیاری در پایتخت ماندند تا آرامش کامل را در پایتخت بر قرار نمودند و برگشتند این دلیران اصالتشان لر بالاگریوه هست حسین قلی خان ایلخانی، محمد تقی خان ایل بیگی،حسین قلیخان سردار اسعد فرزندان حیدر کور هستند که اصل و بنیاد و ریشه این شخصیت های بزرگ از تبار بالاگریوه اند.علی مردان خان بختیاری به تنهایی بدون کمک دولت مرکزی با محمود افغان که ادعای تاج و تخت ایران را داشت جنگید و محمود افغان را با آن همه ید بیضا از اصفهان بیرون راند فرزندان بالاگریوه همیشه جان بر کف در راه وطن بوده و هستند هر کدام از شاهان وقتی احساس خطر می کردند به عناوین مختلف لر و لرستان را از نظر جغرافیایی و جمعیت کم می کردند به نام های گوناگون لرستان را کوچک و کوچکتر می کردند اما لرستان همان است که هست چون زبان ، آداب و رسوم ، نشست و برخاست ، پیوند و پیوستگی لرستانیان را حفظ کرده و لرها بزرگان اول ؛دوم و سوم خود را می شناسند چه جور میشود آن را کوچک کرد این تلاش حاکمان گذشته برای کوچک کردن لرستان تلاشی ناموجه، بیهوده و برای آحاد مردم لرستان مشخص و معلوم بود. چرا حاکمان وقت و گذشته قبل از انقلاب اینقدر لرستان را از نظر جغرافیایی کوچک می کردند جغرافیا ممکن است عوض شود اما مردم که عوض نمی شوند ریشه ، نژاد ، زبان ژن و خونشان که عوض شدنی نیست.لر هم برگی است از پیکره تنومند و پربار ایران که سایه اش بر بالای سر قسمتی از دنیای گذشته بوده وهست. اسکندر مقدونی وقتی میخواست وارد تخت جمشید شود می بایست از داخل لرستان و از میان لرها عبور کند اما جاسوسانش به او خبر دادند مردمانی دلیر،شجاع و نترس سر راه ما قرار دارد که نمیتوانیم از داخل آنها عبور کنیم پس از مدتی معطلی و مشورت با فرمانده هان و بلدها که در لشکرگاه او بود قرار بر این گذاشته شد که راه خود را کج کرده با طی مسافت خیلی دورتر و کیلومترها فاصله با منطقه لرنشین به تخت جمشید وارد و پایتخت ایران را آتش زدند این گوشه کوچکی از شهامت،رشادت و مردانگی لر بود . از سلاطین های جبار گذشته فقط تیمور لنگ توانست به صورت عبوری از داخل لرستان رد شود دیگرکسی نمی توانسته به عنوان جنگ یا دشمنی وارد خاک لر و لرستان شود اگر پرنده بوده در آسمان لرستان پر و بالش سوخته و کباب شده به زمین افتاده است. لر سرشار از دوستی،صداقت ،پاکی،راستگوی و بی غل وغش از دشمنی نه پاینده جان بوده و نه عیال و مال. همه چیزش را فدای دشمنی کرده تا دشمن را با ذلت به زانو در آورد و نابود کند اگر به لر بگویی میخواهی به جنگِ دشمن وطن وبرای دفاع از آب و خاکت بروی آنقدر خوشحال می شود مثل این است که میخواهد به عروسی برود از جنگ با دشمن وطن پروا ندارد در زمانهای گذشته هیچ لری برای جیره و مواجب به جنگ دشمن نرفته است جنگ برای وطن برای یک لر فریضه دینی بوده و آنرا واجب دانسته است. در جنگهای جهانی اول و دوم لرها با رشادت هر چه تمام تر سربازان و افسران متجاوز انگلیسی و روسی را با خفت و خواری و تلفات سنگین جانی و مالی از منطقه لرستان مفتضحانه بیرون راندند آنقدر از نیروهای بیگانه کشتند که جنازه آنها چندین روز روی زمین ماند و متعفن شد و بعدا برای اینکه مردم مریض نشوند نعش متلاشی شده آنها را در زیر خاک پنهان نمودند .این گوشه کوچکی از شجاعت و وطن پرستی لر است .اسم بالا گریوه بر گرفته از بالا بودن بالادست بودن و برتر بودن است لر بویژه و به خصوص بالا گریوه در زمانهای آشغال ایران با آشغالگران مخلوط نشده است و با آنها آمیزش نداشته همان طور دست نخورده باقی مانده است ممکن است تلفات جانی بسیار داشته است اما اجازه سکونت به نظامیان پیروز در منطقه لر نشین را نداده اند اگر هم بنا به مقتضیات زمان خواسته اند مسئولیت منطقه را به صورت جزئی و کلی به ماموران خارجی بدهند آنقدر آنها را اذیت می کردند که آن مسئول خودش التماس می کرده که محل ماموریتش را به جای دیگر منتقل کنند چون تامین جانی و مالی نداشته است اصلا سلب آسایش از خودش و خانواده اش میشده و مجبور به فرارش میگشته است لر قاطی ندارد خالص است. یکی از تیره های بالاگریوه تیره پر آوازه مطرح و تاثیر گذار جودکی است که از دو کلمه جود به معنای سخاوت ،کرم،بخشش و کی به معنای کیان، بزرگ منش،بزرگ رفتار،بزرگ کردار و جودکی برگرفته از این دو کلمه بوده که عرض شد در عمل هم ثابت شده است که جودکی هم بزرگ منش است و هم دارای کرم و بخشش و سخاوت است جودکی یک طایفه است اما در نظام ایلی عشایری به دو تیره ی ریخو و آوسر و شانزده تیره و زیر تیره تقسیم میشود اما برای در هم شکستن دشمن آن زمان هیچ گونه تفاوتی نداشته اند همه را به جودکی و یک طایفه میخواندند این تقسیم بندی درون طایفه ای است خارج از طایفه جودکی است و بس هشت تیره ی ایل ریخو: محمودوند :در ایام گذشته ریاست کل جودکی را داشته است و مهدی بک محمودوند رئیس کل طایفه بوده است پس از آنکه حکومت وقت مهدی بک را اعدام میکند طبق وصیت مهدی بک،حیدر که هم منشی مهدی بگ بوده و هم زرنگ و باسواد و با عرضه بوده به جای او معرفی میگردد و مسئول رتق و فتق طایفه میشود با گذشت زمان و در گیریهای داخلی جودکی به دو تیره ریخو و آوسر منشعب می شود حیدرون :حیدرکه بازماندگانش به حیدروند معروف میشوند وکل حیدرون از نسل او هستنداز نسل باباخان است و او بود که ریاست ایل را با همکاری دولت از دست مهدی بک محمودون در آورد و خودش را نیز دولت اعدام کرد.حیدرون به دو تیره آقارضایی و آقامیرضایی معروفند و در یک تقسیم بندی دیگر به حیدرون حیرده و حیدرون برتر دسته بندی می شوند که حیدرون حیرده ها از نسل نصیر خان نیستند و حیدر وندِ اصل و اصیل و صاحب ریاست همان اولاد و بازماندگان نصیر خان هستند که در راس تیره آقا میرضایی و طایفه ریخو و تیره های زیر مجموعه خود عباس خان،علی مرادخان،اِسپن،علی اکبرخان بوده اند و در راس تیره آقا رضایی و طایفه آبسر و تیره حیدرون حیرده و زیر مجموعه هایش مرادخان ،فتح اله خان ،محمد میرزاخان ،جهانگیر خان ،رحیم خان ،عزیزاله خان و ملک نیاز خان قرار داشته اند.تیره ی آقامیرزایی در ریخو و دادآوا سکونت دارند اما در حال حاضر چند خانواری که در فصلِ پاییز برای کشت و زراعت به ریخو و دادآوا می آیند در خرم آباد ساکن هستند و یره آقارضایی عموما بازمانده گان فتح اله خان اند که در چولحول،افرینه و پلدختر هستند .بازماندگان محمدمیرزاخان در قلعه نصیر، واشیان وپلدختر وبازماندگان مرادخان در پلدختر وخرم آباد وچند خانواری از نواده های آقا رضایی در تنگ ملاوی که آنها را به نام نوادگان نصراله می خوانند یعنی اولادان نصراله . تیره ای از اولاد نصیر که نه آقا رضایی و نه آقا میرزایی است تیره و دودمان تیره ودودمان روسم است ودر خوشاب ،بدر بک ،سه داران وپلدختر زندگی می کنند مستقل از دو تیره مهم آقارضا وآقامیرزایی اما متصل و وابسته به خانواده فتح اله خان هستند و در دوران بیعت های عشایری ودسته بندی های محلی همیشه طرف خانواده فتح اله خان بوده اند و بیشتر به این خانواده وابسته هستند سایر تیره های وابسته به آقا رضا وآقا میرزایی معروف و مشهور به حیدرون حیرده عبارتند از:نور علی ون ساکن درکاوه کالی،عواس ساکن در چولحول و پلدختر ، قواد ساکن در چال کَل و سه داران و جایدر ، الفت ساکن در چال کَل و جایدر و پلدختر ، شرف ون ساکن در قلعه نصیر و اخیرا همگی در پلدختر و تیره سهراب به طوری از ریش سفیدان خودشان سوال کرده ادعایشان برائی است از اولادان نصیر هستند و در بحث های محلی و عشایری آن زمان وابسته به خانواده خسرو بوده اند و دست راست این خانواده به حساب میآیند . تیره ممی وند :جزء ایل جمعی جودکی و طایفه ریخو است و در مناطقی همچون چولحول ،معمولان،افرینه،شوراب و جایدر زندگی می کنند و دارای پنج تیره مهدی بک معروف به محمود،صحرایی،هته،قنبرعالی و ناظری است و قبلا در منطقه ریخوبودند و بعد از جنگ معروف به ریخو که ایل و طایفه از هم پاشید تیره محمود وند هم به مناطق یاد شده در بالا مهاجرت و ساکن شدند.ریش سفیدان و بزرگان محمودوند که از سایرین معروف تر بوده اند علی جان صحرایی،لطیف،صیداسمعیل،جافر و شیران میباشند بزرگان و ریش سفیدان دیگری نیز داشته اند اما نام آورتر از همه چند نفر بودند که ذکر شد شاید بشود گفت علی جان و صحرایی بیش از سایرین در بین مردم شناخته شده اند-نمی گویم برتر بلکه شناخته شده تر بودند- شهسوارون : دومین طایفه زیر مجموعه ایل ریخو شهسواروند که در مناطقی همچون بابا بهرام،چولحول بوده و جد اعلای آنها شخصی به نام شهسوار بوده که به این نام معروف شده اند و جز شانزده تیره جودکی و ایل جمعی ریخو به حساب میایند بزرگانی هم چون علی اکبر،علی ابدال،میرزاعلی دارند تیره مطرح و اثرگزار بوده اند و در دوران گذشته و حال ریش سفیدانی و بزرگان دیگری هم داشته اند ولی شاخص تر از همه این چند نفربود که ذکر شد. هفت تخم : جزءایل جمعی ریخو بعد از جنگ ریخان و به طور اجبار در زمان فرماندهی نظامی امیر احمدی در سرمای سخت زمستان و در شرایط بدجوی که باران و برف میبارد با عیال و اطفال و حشم به مدت چندین روز کوه پیمایی بوسیله نظامیان از منطقه خود که ریخو نام داشته کوچانیده شده و در چم قلعه که قلعه ی نیمه مخروبه بوده اسکان می یابند بعد از گذشت زمستان در کنار رود خانه کشکان اسکان می یابند و برای همیشه در روستای باغ سکونت میابند.به هفت تیره ی کلیوند،شیرون،بهاری،سُرسُر،سنگرون (پاپا) ،سی سی (خیرالله) و جیجون معروف و مشهورند.هر تیره ریش سفیدان خود را داشته است از کلی ونها حسین بک ،رضابک، پنج شنبه ،مراد بک ،مهدی بک و اسدبک و دیگر تیره ها به ترتیب علی محمد و علی محمدخان ،شیخ عباس،ولی،حسین قلی ،صید جافر بزرگ بوده اند.در مناطقی هم چون پلدختر،جایدر ،معمولان و تعدادی هم در ریخو زندگی می کنند. بخشی وند: زیر مجموعه ایل جمعی ریخو که در منطقه های ریخو چولحول معمولان و پلدختر زندگی می کنند و تعدادی هم در کوماس . جد پدری آنها بخشی نامی بوده که به این نام مشهور شده اند ریش سفیدانی همچون نادعلی و مشهدی غلام از سایر بخشیونها معروف ترند . لتوند : جز ایل جمعی ریخان بوده و جد پدری آنها لته نام داشته که به نام لتون مشهور شده اند.درمنطقه های ریخو و اطراف خرم آباد زندگی می کنند ریش سفیدانی هم چون گدا،محمد رفیع،علی رضا و قربانی داشته اند . لگونی : تیره زیر مجموعه ایل ریخو که در چولحول و افرینه و معمولان زندگی می کنند ریش سفیدانی همچون محمدآقا داشته اند مینه ای :که در تل کوماس و منطقه مینه زندگی می کنند و تعدادی هم در خرم آباد و اطراف آن ساکنند. بلاواسی : یکی دیگر از تیره های بی نام و نشان بلاواسی است در منطقه جودکی نشین اثری از آنها دیده نمی شود اما تعداد زیادی در منطقه سفید دشت پاپی و فعلا همگی در شهرستان اندیمشک سکونت دارند در فعالیت های اجتماعی در خوزستان حضوری پر رنگ دارند و مردمانی اثر گذار به حساب می آیند این بود تیره و طایفه ریخو. اعضای انجمن شهر پل دختر، نفر سوم از سمت راست، کدخدا داوود عزیزپور ایل جمعی آوسر عبارتست از: دیناروند : که از منطقه دینارکوه به این دیار مهاجرت نموده.قسمتی در جودکی و قسمتی در وریان “مه له” جز طرحان سکونت دارند که به اسم آن کوه معروف شده اند و در مناطقی همچون بابازید،گلُ گُل،باغ گُل گُل،مورانی و جلگه خلج نیز سکونت دارند که همگی در جوار رودخانه کشکان جز ایل جمعی آوسر بحساب آمده و ریش سفیدان و بزرگانی پرآوازه و مطرح و اثرگزار در منطقه بالا گریوه داشته اند.موسی خان پارسا،پسرش محمد پارسا،خدامراد لطفی،حاج علی قنبر،ممشایی،بوعالی و شیخ علی که همگی مردان خوب ومنشا کارهای نیک بوده اند تیره کرمون :در زورانتل و تلمبه خانه افرینه و در کناررودخانه کشکان بوده اند و اکثرا به خرم آباد رفته اند از نظر فرهنگی پیشرفت زیادی داشته اند بنام پدر جد خود که همانا کرم نام داشته است مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی مطرح و اثرگزار داشته اند که پیشترحسینخان و علی حیدر و در سنوات اخیرقندی بوده است و زیر مجموعه ایل آوسر میباشند. باوه(بابایی) :در قلعه نصیر،خلیل کر،بادامک و پلدختر بوده و خادم و خدمتکارِ خلیل کر هستند و به همین نام مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی همچون خدایی،بوسلیمو،حسین وصیدحسن داشته و در سنوات اخیر علی آقا از همه مطرح و پرآوازه تر بوده و در امورات اجتماعی منطقه نقشی بسزا داشته است . جزء ایل جمعی آوسر میباشد کایید : زیر مجموعه ایل جمعی و عشایری آوسر بوده و در قدیم از منطقهِ بختیاری مهاجرت و در بین ایل جودکی سکونت نموده اند در منطقه قلعه نصیر،دره کایید،بادامک و جایدر زندگی میکنند.همیشه در کنار حیدروند بوده و هستند.یک رفاقت جدایی ناپذیر در بین آنها وجود دارد ریش سفیدانی همچون کایید رشید،حاج غلام و میرسن داشته اند در زمان خود کارهای نیک و در خور تحسین انجام داده اند و همیشن از جنگ و درگیری گریزان بوده اند برای این رفتار خوب من احترام قائلم چون این رفتار از دانایی و فهمیده ای بوده نه از رویی بی غیرتی رشنو :در منطقه دوکوهه جایدر سکونت داشته و ریشه و نژادشان خیلی بلند است مردمانی جسور در زندگی،بسیار فهیم در هرکجای لرستان،خوزستان،ایلام،کرمانشاه و سایر استانهای همجوار مراجعه کنی چند خانواری رشنو در آن منطقه میبینی.رشنو از منطقه تایی به سایر مناطق جودکی نشین رفته اند در اصل جز طایفه دیرکون به حساب میایند انارو و رشنو یک دودمان و تیره هستند اما در این یادداشت رشنو و انارو را دو تیره بحساب میاوریم . ریش سفیدان رشنوِ دوکوهه بارانی،پنج شنبه،خداداد و محم بوده اند.انارو همانطور که گفته شد جز ایل جمعی آوسر جزء لاینفک رشنو به حساب میایند در سرآب حمام و دره انارو زندگی میکنند گویا در زمان قدیم مقداری انار به زور از صاحب باغ برده اند که به این اسم معروف و مشهور شده اند بعدا صاحب باغ انار هرچه مراجعه کرده نتوانسته قیمت انارها را پس بگیرد. ریش سفید و بزرگانی همچون گنجعلی،علیرضا و عباس داشته اند الهیارون :زیرمجموعه ایل آوسر به حساب میایند و در منطقه جایدر،باغ،کوماس و آبدانان زندگی میکنند فرزند اصل و اصیل جودکی اند و مردمانی آرام،دانا و بی ریا هستند و خود را قاطی ناآرامیهای دورانهای گذشته نکردند به راحتی و بی دردسر زندگی کرده اند.ریش سفیدانی همچون حسین جان،شیرمحمد وآسا داشته اند جد پدری آنهافردی بنام الهیار بوده که بازماندگانش به این نام معروف شده اند زیرمجموعه ایل آوسر هستند. درویش : یا مارگیر خادم و جاروکار بابابزرگ در منطقه دلفان بوده در زمان خیلی دور بعنوان درویش و گرفتن خیرات و نذر و نیاز یه این منطقه آمده و در اینجا مانده و سکونت دائم نموده اند با مردم شریف جودکی وصلت نموده و جا خوش کرده اند و در این منطقه سکونت دارند اصلیت درویش منطقه دلفان است اما اکنون جز ایل آوسربحساب میاید مردمانی خوب،با ایمان،از هر حیث و جهت مطرح و معلوم میباشند. آوسری : طایفه بزرگی است که به دو تیره وازروون و میشونی تفسیم شده در منطقه واشیان،کلک بیشه،تخت آو و بنه شه سکونت دارند اکثر میشونی ها در کلک بیشه و آوسر، چمشکی در تخت آو،بنه شه وازروون در واشیان و عمده ی از همه تیرها در پلدختر.این تیره بزرگ زیرمجموعه ایل آوسر تیره معروف و اثرگزار و مطرح در بین طایفه جودکی بوده ریش سفیدان و بزرگان گذشته طایفه آوسری برجسته تر،مشخص تر و اثرگزارتر از دورانی که در آن زندگی میکنیم بوده است البته حالا هم خوب هستند اما گذشته خیلی بهتر از حالا بوده اند گرچه روزگار هم فرق میکند اما در هر زمان خوبان خود را نشان خواهند داد.طایفه آوسری اصل و اصیل جودکی است در دوران گذشته هنگام دو دستگی ها طرف هر دسته ای که بودند خیلی سنگینی میکردند و دسته ای که آوسری با او بود برنده حتمی منازعات و مبارزات بود و بزرگانی هم داشته اند که در زمان حکمیت هرجه گفته اند دیگر کسی اعتراضی نکرده است و با جان و دل آنرا قبول داشته اند.ریشه نژادی جافر،پدرجدشان جافر بوده و وازروون،گلالیون و ریشه نژادی میشونی ساکن در قلعه میشون بوده که به این نام مشهور شده اند.بزرگان و ریش سفیدان آوسری ممد،ممدشا،پاپی،کرمی و از دودمان وازروون گل ممد،کرمحسین،کاظم خان،جمعه کلانتری و از دودمان میشونی عبدالعلی.از دودمان جافر و حیات،علی کرم آوسری.ریش سفیدان دیگری نیز داشته اندمطرح و اثرگزار در جامعه عشایری بوده اند اما این بزرگانی که اسم برده شد از سایرین مشخص تر بوده اند.آوسری تیره مهم و تاثیرگزار و با سابقه درخشان و نیکوکار جودکی است. سادات : تیره بزرگ سادات که در منطقه جودکی نشین زندگی میکنند و خیلی مورد احترام مردم هستند. همیشه در کارهای محلی و عشایری این محل و این سامان با حسن نیت دخالت و نظارت داشته و در مواقع جنگ و نزاع و درگیری که در دورانهای گذشته رایج بوده وساطت کرده و بدون نظر برای پایان دادن به آن درگیری و دلخوری کوشش نموده و تا آن نزاع یا نفاق را اصلاح نکرده ساکت نمیشدندعموما مردم این بلد واین سامان از سادات حرف شنوایی داشته اند و تاکنون هم روش به آن رویه گذشته است و در حد و حدود خودشان رعایت احترام میشوند و در کنار هم به خوبی زندگی میکنند ملکشاهی : یکی از تیرهای مطرح وابسته به جودکی،پدر و عموهای حاج شیخ علی بابایی،حاج سبز علی و حسینعلی شکارچی هستن که از زمانهای گذشته از طایفه ملکشاهی در استان ایلام به داخل جودکی مهاجرت نموده و در حال حاضر خانواده های زیادی بوجود آمده و در جایدر ،سراب حمام و پلدختر زندگی میکنند.معروفترین و مشهورترین این دودمان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ علی بابایی فرزند حاج سبز علی ملکشاهی-که واقعا هم شخصیت مذهبی است و هم محلی- و شهید درویش علی شکارچی پسر حسینعلی که جا دارد از رشادتهای این شهید عزیز تقدیر شود. این تیره از ملکشاهی متصل به طایفه جودکی است. منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
کم توجهی به نامهای اصیل کُردی و ایرانی برای نامگذاری فرزندان
شناسنامه برای کلیه شهروندان ایرانی در مناطقی که در آنها اداره سجل احوال دایر بود الزامی شد. اداره کل احصائیه و سجل احوال بر اساس مصوبه 20 خرداد 1307 با وظایف مستقل و به عنوانی نهادی وابسته به وزارت کشور کار خود را آغاز کرد. با بازنگری وظایف و آئین نامه های مربوط به این نهاد، نام آن در سال 1319 به اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر یافت. آخرین بار در سال 1355 با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به ...
نفس ؛ داستان بهار و دنیای فانتزی اش
قصه از موضوع دفاع مقدس شناخته شده است؛ اما این بار با استفاده از تخیل کودکانه قهرمان داستانش نشان می دهد که جنگ گاهی فقط در بک گراند یک زندگی نگاه می کند؛ بک گراندی که گرچه مهم به نظر نمی رسد، اما درنهایت قدرت خود را به رخ می کشد و همه چیز را تغییر می دهد... این بار داستان نفس را از زمانی که نگارش رمان آغاز شد، تا ساخته شدن فیلم از زبان نویسنده و کارگردان اثر شنیدیم. نرگس آبیار معتقد ...
سیانور؛ ترور خوب و ترور بد
بازجویی در حالی که هنوز زخم هایش بسته نشده و نالان است در جواب این که چرا با هم درگیر شده اید؟ تو که می دانستی اگر بیایی بیمارستان گیر می افتی، چرا اومدی؟ جواب می دهد: مشکلاتمون با هم جدی بود... می دونستم دست شما بیفتم جام امنه . گرچه بعضی دیالوگ ها به اقتضای فیلمنامه نویسی، ساختگی هستند و نویسنده تحلیل های خود را از زبان افراد دیگر بیان می کند مثل آنجا که بازجو دریچه سلول را باز می کند و ...
کتابشناسی فتنه، معرفی 50 کتاب با موضوع فتنه1388
؛ ویراستار:عبدالحسین احمدی - دفتر نشر معارف مجموعه مقالاتی در زمینه سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) با فتنه و فتنه گران با توجه به برخی از حوادث صدر اسلام است. در این کتاب که با هدف کالبدشکافی جریانات سیاسی و حوادث پس از انتخابات سال 1388 در ایران که در اثر اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری منجر به برخی از ناآرامی ها و شورش های خیابانی توسط معترضان شد، مجموعه مقالاتی با رویکردی ...
معراج چه زمانی اتفاق افتاد؟
...: عده ای معتقدند که معراج دوازده سال بعد از بعثت وقوع یافته است و گروهی زمان معراج را یکسال و پنج ماه قبل از هجرت می دانند، طایفه ای نیز معراج آن حضرت را در ماه رمضان (شب هفدهم) و بروایتی دیگر بیست و یکم ماه رمضان آورده اند. جالب است که بدانیم طبق احادیث مختلف حضرت یکبار معراج نکرده بلکه چندین بار عروج کرده اند. بهر حال حضرت محمد می فرماید: جبرئیل دست مرا گرفت و از مسجد ...
صورتبندی مفهوم بصیرت در اندیشه مقام معظم رهبری
کلیدواژه بصیرت یکی از پرکاربردترین واژگان موجود در ادبیات مقام معظم رهبری بوده و همواره مورد تأکید فراوان ایشان قرارداشته است. بررسی ها نشان می دهد که این کلیدواژه از بَدو دوران رهبری معظم له پیوسته حضور پررنگی در بیانات و مکتوبات ایشان داشته لکن استعمال آن در بازه زمانی سال های 88 و 89 نسبت به گذشته به طرز معناداری افزایش یافته است. همین مسئله اهمیت واکاوی معنا و مفهوم بصیرت در اندیشه رهبر ...
شعر فارسی در تکاپوی هویت نو
ادبی گردید، بی آنکه جایگزین شعر گردد. با پیدایی و رشد نثر نوین فارسی ضمناً لزوم شکل گرفتن شعری متناسب با پیشرفت های دیگر احساس می شد. این امر نه تنها به سبب گستردگی سنت شعر در ادب فارسی، بکله معلول خلائی نیز بود که در نثر نوین فارسی، با روی آوردن به کیفیت گزارشی و واقع نویسی، پدید آمد و بار عاطفی و ذهنی گذشته ی خود را از دست داد، که البته می بایست جبران گردد. طبعاً این جای خالی را شعر می بایست پر ...
صفات عبدالرحمن در قران
موارد بیان شده تحت معنای واژه سلام است. رسول خدا(ص) اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های مسلمانان را این گونه بیان می کنند: المُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن لِسَانِهِ و یَدِهِ، والمُهاجِرُ مَن هَجَرَ ما نَهَی اللهُ عَنهُ: مسلمان واقعی کسی است که برادرش از زبان و دست او در امان باشد . امام بخاری و مسلم از عبدالله بن عمر و بن العاص که آنان نیز از پیامبر اکرم(ص ...
پیشینه ی نثر فارسی
ی گزیده ای از داستان های ادبی هند تحت نام کلیله و دمنه است. تا آنجا که آگاهی ما از سنت برگردان و ترجمه ی متون، اجازه ی داوری می دهد، ایران ساسانی یکی از نخستین کشورهای صاحب فرهنگ ادبی بوده که مردم خود را با ادبیات دیگر کشورها آشنا کرده است. کافی است به یاد آوریم که متن پهلوی کلیله و دمنه مبنای ترجمه ی این مجموعه داستان به زبان عربی و از طریق این زبان به برخی از زبان های اروپایی گردید. با ...
تولد شعر نو
شوق دیدار شده است و در نتیجه از فضا و جوّ گیرا و دراماتیکی که در بیت های آغازین غزل پرورانده شده، استفاده ی بعدی نمی شود و اساساً فقط ناشکیبایی و بار سنگین فراق را تأکید می کند. همین شب سرانجام به نقابی تشبیه شده است که روی دوست را پوشانده. نیما نیز در بند اول از وحشت و شومی شب سخن دارد. برای او نیز شب نماد غم و سرخوردگی است (مصرع چهارم این بند یادآور مصرع دوم بیت چهارم سعدی است). در بند دوم ...
اسلام شناسی از خاوردور
و زبانشناسی بود، اما مطالعات گسترده او در حوزه متون فلسفی و عرفانی مسلمانان، از این ژاپنی سختکوش و کنجکاو، یک استاد تمام عیار در رشته فلسفه و به ویژه فلسفه اسلامی ساخت. ایزوتسو ، اوایل دهه 1950 میلادی و پس از آشنایی با زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) و نگارش کتابی درباره آن حضرت، تصمیم به ترجمه قرآن از زبان عربی به ژاپنی گرفت. این نخستین بار بود که متن قرآن، مستقیماً از زبان عربی به ژاپنی ترجمه می شد ...
گره های نگشوده آموزش به زبان مادری
دومین همایش توسعه عدالت آموزشی برگزار شد. در اینکه این همایش ها چقدر می توانند در تحول نظام آموزشی نقش داشته باشند، سخن بسیار است، اما در اینکه این همایش ها چقدر می توانند موضوع را وارونه جلوه دهند، هم می توان سخن گفت. شاید پرسروصداترین پیام هایی که به این همایش رسید، سخنان دکتر محسن رنانی، اقتصاددان، به نام زبانِ مادری و توسعه در ایران بود که در این همایش خوانده شد. این پیام به سبب عنوان آن در ...
تکرار کنیم تا باور شود
نجومی ها و نورچشمی ها را جمع کنید، حقوق شهروندی رعایت می شود . تنها چند روز بعد از آن آیت الله محمد یزدی، رئیس اسبق قوه قضائیه و رئیس کنونی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، زبان به نقد از منشور گشود، آن هم در شرایطی که دست کم از سال 83 به این سو، بخش نامه حقوق شهروندی شامل 15 بند به تصویب رسید و به مسئولان قضائی و انتظامی ابلاغ شد و در قوه قضائیه هم دبیرخانه ای باعنوان نظارت بر حفظ حقوق شهروندی وجود دارد ...
نبود او خسران بزرگ است
کوتاه ساخت؛ همه اینها علاوه بر چیزی حدود 70 کتاب فارسی چاپ شده اوست که گنجینه عظیمی از ادبیات و دانش او به شمار می روند؛ نمایش نامه و فیلم نامه و داستان و گفت وگو و پژوهش تاریخی و فرهنگی و ... که تعدادی از آنها به زبان های دیگر هم ترجمه شده اند. نمایش در ایران ، ریشه یابی درخت کهن و هزارافسان کجاست؟ تنها تعدادی از این آثار پژوهشی به شمار می روند. بیضایی از سال 1340 بود که به طور جدی نمایش نامه ...
زاویه نشین
شهرت عموهایش استفاده کند. شهرت گریزی چیزی بود که در تمام عمر با او ماند. حاضر نبود از داشته هایش و نویسندگی اش شهرتی دست وپا کند، چه رسد به نام بری از تیروطایفه و تبارواقوامش. اما خاک و خانواده ای که در آن روئیده و بالیده بود از آنچه به کاظم رضا می شناسیم جدا نیست. از شانزده سالگی نویسندگی را شروع کرد: سال 1340. اگر جائی ثبت می شد، بلندترین روزنامه دیواری به سردبیری کاظم نوشته می شد ...
کنسرت گروه تاسیان برگزار شد
...: در اولین شب زمستان و در هشتمین سال تأسیس تاسیان ، این گروه مخاطبان خود را در فضای گیلان برد و قطعاتی با نام های کورمسی ، کی واگردی ، وقت قرار اجرا شد. حسین تقی نژاد، رهبر گروه تاسیان، خودش سنتور نوازی می کرد و بعد از هر اجرا بخشی از ترانه را دکلمه می کرد.تاسیان در گیلکی حالت خاصی از دلتنگی توأمان با امید است و ترجمه معادل در فارسی ندارد. در آستانه تولد شیون فومنی، شاعر تأثیرگذار در حوزه ...
نگاهی به آثار برگزیده و تقدیری جایزه جلال
شده است. همچنین کتاب کوه مرا صدا زد بایرامی را یوتا همیل رایش به آلمانی ترجمه کرده است. بازار خوبان ؛ قصه هایی از دنیایی ملموس مجموعه داستان بازار خوبان آرش صادق بیگی، در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش داستان کوتاه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. بازار خوبان مجموعه داستانی است با هشت داستان کوتاه با نام های باران تابستان ، چشمان باز ، از طرف ما ، عرض یک حال ، زن دو ...
جذاب ترین قصه ها از هزار و یک شب لوکا
دیگر ختم می شود اما دلیلی ندارد برای این درهایی که بازکرده ایم، شاد نباشیم. اینها لیستی از مهم ترین اکتشافات بشر در سال 2016 هستند: 1- دنیای کوچک ویروس ها در نگاه سلامت جهانی، سال 2016، سالی است که بار دیگر شاهد تأثیر ویروس ها بودیم. مبارزه با آنها با وجود هیولای کوچکی به نام ابولا به نظر آشناست اما سال جاری، ویروس دیگری به صدر اخبار رسید: زیکا؛ نام یک گونه از ویروس فرمانرو است که از ...