سایر خبرها
در دوران محاصره آبادان حتی یک بار نماز جمعه او تعطیل نشد!
.... از نحوه شهادت عبدالرسول جمی برایمان بگویید، این اتفاق چگونه افتاد؟ حاج آقا جمی محافظ و راننده نداشتند و شهید عبدالرسول، هر دو وظیفه را به عهده گرفته بود. روزها کار حاج آقا این بود که به فرمانداری، رادیو، اتاق جنگ و خلاصه همه جا سر بزند. در روز شهادت عبدالرسول، او اول حاج آقا را به رادیو می برد تا برای مردم صحبت کنند. بعد ایشان را به فرمانداری می برد که در آن روزها دائماً ...
رکود موسیقی سنتی ایرانی به روایت شهرام ناظری
پدر و مادر من دوست صمیمی بود، از قدیم در خانواده ما رفت و آمد داشتند و من خیلی تحت تأثیر ایشان بودم. او روحیه ای سرشار از سلحشوری و عرفان و حماسه داشت و از فرهنگ ادبی و موسیقایی غنی بود. همچنین از قوم یارستان و قوم الحق محفوظات زیادی داشت و ارتباط تنگاتنگی با آن فرهنگ برقرار می کرد. همین امر باعث شد من از نوجوانی بتوانم با این فرهنگ آشنا بشوم و روی من اثر بگذارد. از سوی دیگر همان طور که قبلا گفتم در ...
پناهیان: شهدای رسانه به رسانه قداست بخشیدند
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان بعد از ظهر دوشنبه در مراسم اربعین شهید محسن خزایی خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما و اولین سالگرد داوود جوانمرد از شهدای مدافع حرم این سازمان افزود: قیام اباعبدالله(ع) از جنس رسانه و هدف ایشان انتقال پیام به مظلومان تاریخ برای ایستادگی در برابر ظالمان بود. وی در این مراسم که در حضور خانواده و همکاران این دو شهید در مسجد بلال برگزار شد ...
شهیدان جوانمرد و خزایی آبروی رسانه هستند
به گزارش ایسنا، مراسم سالگرد شهادت داوود جوانمرد و چهلمین روز شهادت محسن خزایی، از شهدای مدافع حرم رسانه ملی با حضور معاونان و مدیران صداوسیما و نمایندگان مجلس در مسجد بلال این سازمان برگزار شد. در بخشی از این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی با اشاره به قیام امام حسین (ع) توضیح داد: اساسا حرکت این حضرت یک کار رسانه ای بود، چرا که ایشان می دانستند با شهادت شان نه مظلومی نجات ...
وادادگی فرستاده امام مقابل رشوه یک میلیون درهمی
خلیفه شهادت ایشان را به دلیل صغر سن نپذیرفت. البته این موضوع مورد اتفاق همه مورخان نیست. وی گفت: موضوع دیگر پایین کشیدن خلیفه اول از منبر پیغمبر است که در منابع مختلف نقل شده است. روزی وی بر منبر پیامبر مشغول سخنرانی بود که امام حسن با وجود سن کم با قاطعیت وارد مسجد شد، سخنانش را قطع کرد و فرمود از منبر پدرم پایین بیا! وی به شدت منفعل شد و گفت: به خدا قسم راست می گوید، این منبر پدر اوست نه ...
آیت الله حق شناس نور شهادت را در چهره اش دیده بود
جلب می کرد. مادر می گوید: یکبار به من گفت اگر زمان امام حسین(ع) بود و جنگ می شد چه می گفتی؟ گفتم سر و جانم فدای امام حسین(ع). گفت الان بدتر است. اگر دست حرامی ها به حرم برسد انگار حضرت زینب(س) را به اسارت می برند. شهادت نصیب هر کسی نمی شود. چند روز قبل از رفتنش یک قواره کت و شلواری و یک شلوار کتان قهوه ای را که در کمد داشت برای پدر و برادرش به یادگار گذاشت. او در آخرین روز حیاتش به مادر زنگ زد و ...
اینجا چراغی روشن است
(سید صاحب) خبری نشده! امام مرا در بغل گرفت و گفت: پسرتان زنده است! روز بعد خبر شهادت سید صاحب را برایم آوردند. آنجا بود که فهمیدم شهدا زنده هستند یعنی چه. وقتی خبر شهادت او را آوردند خانم از هوش رفت. من هم نمی دانستم چه کنم! از سید صاحب تنها دو پا برایمان آوردند. همشهری هایمان در آمل برای سید صاحب مراسم گرفته بودند. دیگر آماده رفتن بودیم که خبر شهادت سید مهدی را هم برایمان آوردند. ...
نگاهی به برگزیده های جایزه جلال
تا بلکه بتواند او را فراموش کند. یاد احلی چنان او را از آرام و قرار می اندازد که برگه مرخصی جعلی درست می کند. محاکمه می شود. چند جرم ناخواسته هم به اشتباهش اضافه و سرانجام به منطقه ای ناجور تبعید می شود. در راه همه سربازان همراهش بر اثر تصادف کشته می شوند؛ اما او زنده می ماند. خبر شهادتش را به خانواده اش می دهند. سعدون برای دیدن خانواده و احلی به زادگاهش می رود و خبردار می شود پدرش هم ...
تقاضای مادر شهید ارمنی از رهبر انقلاب
می گیرند، آن وقت معلوم نیست چه بلایی سرت بیاورند. این ها مثل مسلمانان ایران نیستند؛ امروز همسایه مان می گفت این ها همان هایی هستند که امام حسین را کشتند. تو که نظامی نیستی، بیا برگرد تهران. مادر بود دیگر؛ گفت: چشم، همین روزها می آیم. راست هم می گفت؛ قرار بود آن روز اسناد مهمّی را با قطار ببرد تهران. مادر را راحت راضی کرد، اما بعد از حرف زدن با بچه ها، باید دل خودش را راضی می کرد. واروژان ده ...
حقوق شهروندی یعنی اجازه ندهیم آب خوردن مردم به اجازه کدخدا گره بخورد!
می ایستد و نگران که نمی شود، هیچ. افتخار هم می کند و این کار را انجام می دهد. البته بهترین پاداش را هم که همانا شهادت در راه خداست، از خداوند می گیرد. بحث امروز ما این است که در مسیری که داریم می رویم، باید عوامل موفقیت خود را بشناسیم. تمام تلاش دشمن این است که از یک سو دستاوردها و قدرت شما و نتایج سحری را که امروز آشکار شده است، بپوشاند و از سوی دیگر هزینه ها را بزرگنمایی کند و بگوید ...
توصیه رهبری به مادر شهید ارمنی درباره جمکران
آلفرد گذشته. حالا زنگ زده اند که می خواهیم بیاییم دیدار خانواده شهید! هیچ کدام مان حوصله نداریم. می گوییم دستتان درد نکند، اما ما آمادگی نداریم. پدر و مادر پیر هستند و کم حوصله. به ویژه مادرم که از بعد شهادت آلفرد تا حالا اصلاً حوصله مهمان و مهمانی ندارد. هر چه می گوییم که نیایند، می گویند شما شب منزل باشید، چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. یکی دو ساعت بعد از غروب سه نفر میان سال می آیند دم در ...
گنجهای گران مایه استان بوشهر را بیشتر بشناسید+تصاویر
انگلیسی ها داد بلکه خود نیز لباس رزم پوشیده و به همراه عده ای به میدان رزم رفت. این عالم بامداد شنبه 26 شهریور 1390 در سن 103 سالگی در بندر بوشهر درگذشت و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم دفن گردید. حاج شیخ ابوتراب عاشوری حاج شیخ ابوتراب عاشوری سال 1312 شمسی در روستای حیدری، از توابع دشتی دیده به جهان گشود. با توجه به استعداد و نبوغ او و تاکید اهل علم، مقدمات سفر او به نجف ...
شب های قبل از عملیات بهترین فرصت خودسازی نیروها
بخوریم ، دونفر بالای سر من ایستاده بودند فکر کردم جهت گرفتن لیوان خالی آمده اند گفتم بفرمایید لیوان ، دیدم پدرم با پدر بزرگم می باشند که بعد از مطلع شدن از رفتن من به جبهه با قطار بعدی پشت سر ما حرکت کرده بودند ، تا بهر نحو که شده مرا برگردانند. از پدرم حسابی خجالت کشیدم که در آن شرایط سخت نبودن بلیط وبارش شدید باران و ... چطورخود را به اندیمشک رسانده بودند مهندس سعید عبدالوند (جانباز ...
سردار شهید سامرا، معروف به ابو مریم که بعد از اصابت تیر به پهلویش لبیک"یا زهرا" سر داد و به خیل یاران ...
....گفته شده که گروه دولت اسلامی عراق و شام مسئولیت قتل وی را بر عهده گرفته است. مروری بر اقدامات شهید حاج حمید تقوی فر در مقابله با داعش از زبان سردار ایرج مسجدی گاهی پیش می آمد که سردار تقوی بیش از دو ماه در عراق می ماند و در کنار خانواده خود نبود. وی انسانی متدین، شجاع، مخلص، خستگی ناپذیر، مجاهدی نستوه بود که تنها برای رضای خدا، در راه شهدا و برای اباعبدالله الحسین(ع) مجاهدت ...
حرفه پدر؛ پس از شصت سال
این زوج موفق هم اکنون برای 80نفر به طور مستقیم اشتغال زایی کرده و برند ایرانی اطمینان را در پوشاک خلق کرده اند.با این زوج مشهدی همکلام شدیم تا راز موفقیت شان را با ما درمیان بگذارند. شاید اینکه یک زوج علاوه بر محیط خانه در محیط کار هم، همه روزه دوشادوش یکدیگر باشند، برای شما هم جالب باشد. شاید حاج محمود حسین پورحجار، پدر جواد حسین پور آن زمان در سال 1332که در خیابان ارگ مشهد دوزندگی ...
شهیدی که خواب شهادتش تعبیر شد
... پدر و مادر مهربانم امیدوارم مرا ببخشید و حلال نمایید ... دلتنگ دوستان شهیدم محمد و ابراهیم کشاورز هستم هر لحظه برای رسیدن به آنها لحظه شماری می کنم دلم بشدت بیقرار آنهاست. روز و شب ندارم دیشب خواب دیدم که این سعادت نصیبم شده و در کنار آنها هستم ای کاش خوابم به واقعیت بپیوندد. از برادران عزیزم می خواهم که ادامه دهنده راه شهدا باشند دریاری اسلام با امام همکاری نمایید. ...
حرمت شکنان عاشورا را فرزندان حضرت زهرا(س) خواندند/ منافقین چگونه خواهرزاده موسوی را کشتند؟
الامینی پدر مرحوم محسن روح الامینی نیز حضور داشت و علیه اغتشاشگران شعار داد. در همان ایام فیلمی از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع اغتشاشگران روز عاشورا را منتشر و مطرح شد که: فائزه هاشمی پس از چند روز سپری کردن تعطیلات در شمال کشور، روز عاشورا هم به جمع آشوبگران در تهران پیوست. وی روز عاشورا به همراه حدود 15 نفر از بستگان و خانواده در اغتشاشات حضور پیدا کرد. * وزارت اطلاعات در بیانیه ...
جای خالی فیلم هایی درباره شهدای ارتش/خانواده شهید زرهرن تجلیل شد
خانواده شهدا را به تصویر کشیم. تکلیف شهدا با عهدی که با خدا بسته اند، کاملا روشن است اما این خانواده شهدا هستند که با صبر و بردباری به راه خود ادامه می دهند و ما به عنوان یک گروه فیلمسازی سعی کردیم تا کار بزرگ آنها را به تصویر کشیم. در ادامه این مراسم، امیر شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی بیان کرد: ما همیشه به شهدا محتاج هستیم و باید همیشه به یاد آنها باشیم. در ...
گلایه مادر سردار شهید علی شفیعی از اسراف و بد حجابی جامعه امروز/نانی که خدا فرستاد
روی آن چسبانده شده خیلی برایم جالب بود با ورود به خانه انگار علی آقا به میهمان خوش آمد می گفت و استقبال می کرد و وقت رفتن هم او بود که میهمان را بدرقه می کرد و یادآوری حرف های خوب و خدا حافظی. به بهانه سالگرد شهادت سردار شهید علی شفیعی درس هایی از زندگی آن بزرگوار را تمرین می کنیم هر چند تکرار باشد: "علی شفیعی در 18 آبان1345 در شهر کرمان و در خانواده ای فقیر پا به ...
حرمت دشنام به دشمنان خدا/ ائمه چه کسانی را لعن می کردند؟
کنیم باید از راه های علمی مربوطه مانند علم رجال این بررسی را انجام دهیم. گاهی از اوقات اتفاقاتی رخ می دهد که ما یقین کنیم که تنها معصوم صلوات الله علیهم همان چهارده نفر هستند. در یک جلسه خصوصی، شخصی در محضر آیه الله اراکی گفته بود که در مورد این که چه کسی پدر یکی از رئوس منافقین است، بین چند نفر اختلاف نظر وجود داشت. ایشان در پاسخ از اصطلاح هفت جوش استفاده کرده بود، یعنی این امر مورد اختلاف بین هفت ...
قهرمان کاراته ی جهان در گفت و گو با صدای آزادی: برای رسیدن به هدفهایم همیشه جنگیده ام
رب متولد شده ام. زمانی که به دنیا آمدم، خانوده ام در قصرشیرین زندگی می کردند. اگر چه خودم هم پنج سال در قصرشیرین زندگی کرده ام، اما خودم را یک نفت شهری می دانم. به خاطر ضرورت شغلیِ پدر، به کرمانشاه مهاجرت کردیم و سالهای دبستان و راهنمایی و دبیرستان را هم در شهرک الهیه گذرانده ام. - در ایام کودکی چگونه با ورزش ارتباط گرفتید؟ خوشبختانه در یک خانواده ی ورزشی متولد شده ام. پدرم فوتبالیست ...
بزرگداشت شهدای مدافع حرم رسانه ملی/ تمبر یادبود شهید همدانی رونمایی می شود
...> مراسم دومین سالگرد شهید مدافع حرم حمید تقوی فر امروز (دوشنبه) با حضور خانواده شهدا, رزمندگان و عموم مردم تهران پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجدجامع امام حسن مجتبی(ع) شهرک شهید بروجردی واقع در بزرگراه بعثت برگزار خواهد شد.شهید سید حمید تقو ی فر، پنجمین شهید مدافع حرم خوزستان و از فرماندهان اطلاعات و عملیات در دوران دفاع مقدس بود که ششم دی ماه سال 1393 در شهر سامرا به شهادت رسید. پیکر پاک این شهید ...
استوار، مقتدر و پر ابهت همچون دماوند!
. بعد با مادر من ازدواج کرد و بنابراین از نظر مادری من یک پسر به حساب میایم. بنابراین معاف از خدمت هم دارم. فاش نیوز: تا سال 57 جلوتر برویم. نحوه فعالیت خانواده شما در زمان انقلاب چگونه بود؟ - سال 57 من 16 ساله بودم. چون خانواده ام سیاسی نبودند و فقط مذهبی بودند. پدر من سالخورده بود و با همان افکار قدیم فکر می کرد که کسی نمیتواند شاه را با آن قدرت زیاد براندازد! ما هم خیلی سیاسی ...
اسم اباعبدالله که می آمد اشک سالار سرازیر می شد
روبه رو شوم. روز بعد که به خانه پدری مان رفتم، دیدم سالار رفته است. چند بار به جبهه اعزام شد، از عملیاتی که در آن شرکت داشت اطلاع دارید؟ چند بارش را دقیق یادم نیست. اما می دانم که در عملیات هایی مثل قادر، والفجر8، فکه، کربلای 1 و کربلای4 شرکت کرده بود. در همان منطقه عملیاتی کربلای4 هم به شهادت رسید. مدتی هم در جبهه کردستان فعالیت می کرد. پس یک رزمنده باتجربه شده بود، روحیه اش هم لابد در جبهه ...
بیستمین سالگرد شهیدعلمدار درساری برگزار می شود
عاشقان کربلا ساری مرکز استان مازندران برگزار می شود. این مراسم معنوی در جوار دو شهید گمنام پنج شنبه 9دی ماه جاری از ساعت 18 با حضور خانواده های معظم شهدا، مسئولان لشکری، کشوری ، استانی و شهرستانی و مردم ولایی و شهید پرور دیار علویان برگزار خواهد شد. حجت الاسلام سیدحسین مومنی بعنوان سخنران و حاج مجتبی رمضانی مداح یادواره شهید علمدار دعوت دارند. زندگی نامه: ...
پدر شهید محمدحسن علینژاد زیناب دار فانی را وداع گفت
به گزارش شبسترنیوز حاج محمدحسین علی نژاد پدرشهیدمحمدحسن علینژاد از روستای زیناب صبح امروز دوشنبه ششم دی ماه به دلیل کهولت سنی دارفانی را وادع گفته و به دیدار فرزند شهیدش شتافت. مراسم تشییع و خاکسپاری این پدر شهید در روستای زیناب برگزار شده و در بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم شام غریبان در مسجد جامع روستای زیناب برگزار می شود. شهید پاسدار محمد حسین علی نژاد زیناب در سال 1366 در محل شلمچه به فیض شهادت نائل آمد. پایگاه خبری شبسترنیوز این ضایعه را به خانواده شهدا ومردم شهیدپرورشهرستان شبستر تسلیت عرض می نماید. ...
گرمای همراهی مدافعان دور از حرم در مساجد شیراز+ تصاویر
...، از صبرش، از مهربانی اش و از اینکه بین دوستان به عبد صالح معروف بود . قاسمی در ادامه می گوید: قاسم متولد 31 شهریورماه سال 1363 و حجت متولد اول خرداد سال 1364 بود از 18 سالگی که هر دو به سپاه رفته بودند همراه و همرزم هم بودند تا لحظه شهادت. مادر شوهرم تعریف می کرد که هنگام تولد محسن روزه دار بوده و او را از همان ابتدا به حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع ) سپرده بود. به همین خاطر ...
اتهام محاربه برای سارقان مسلح سوپرمارکت های پایتخت
اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند. گفت وگوی خبرنگار ما با اعضای باند بازیگر تئاتر و قهرمان رشته دو و میدانی هستم خودت را معرفی می کنی؟ محسن هستم، 30 ساله. شما سردسته باند هستی؟ نه. ما سردسته نداشتیم. همه با هم دوست بودیم که تصمیم به این کار گرفتیم. اما بقیه اعضای باند می گویند شما سردسته باند هستی ؟ من با مسلم دوست بودم و به او پیشنهاد ...
چالش گزارش های دولت با واقعیت های جیب و معیشت مردم/تشدید دلواپسی اصلاح طلبان درباره ریزش رای روحانی/ ...
درگذشت پدر کلانتری در پی درگذشت پدر عیسی کلانتری، آیت ا... هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است: انا... و اناالیه راجعون جناب آقای دکتر عیسی کلانتری درگذشت پدر بزرگوارتان، مرحوم حاج محمدحسین کلانتری را به خاندان، خانواده و به ویژه جناب عالی تسلیت می گویم. با آرزوی همنشینی ایشان با فرزند شهیدشان، دکتر موسی کلانتری، در بزم اولیا و انبیا الهی، صبر و اجر بازماندگان را ...
نوشتاری از زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور درباره ی تیره ها و زیرتیره های طایفه جوکی (جودکی)
...: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه [...] اشاره: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه بتازگی متوجه شدم، شخص مجهول الهویه، مطلب را بی کم و کاست در وبلاگش منتشر کرده و تنها زحمتی که کشیده نام خود را جایگزین اسم مرحوم کدخدا کرده، و برخی هم که از ماجرا خبر ندارند وقتی مبادرت به بازنشر مطلب می کنند منبع را وبلاگ سارق مجهول الهویه ذکر می کنند، از این رو و بخاطر استفاده ی بیشتر مخاطبان نشریه صلاح در آن دیدیم آن را بازنشر نمائیم. بالاگریوه یکی از شش طایفه لر در جنوب غربی لرستان است که در تقسیمات میان طایفه ای به چهار تیره معروف و مشهور می باشد-یک:میرودریکوند-دو: پاپی-سه: قلاوند-چهار: جودکی . میر خانواده ی بزرگی است و احتیاج به معرفی ندارد از بازماندگان شووردی خان اتابک لرستان اند اما هر کجا اسم دریکوند گفته می شود میر در راس قرار دارد و می گویند میردریکوند پس معلوم است که اتابکان و والییان لرستان از بالاگریوه بوده.به همین منظور معمرین و ریش سفیدان می گویند بالاگریوه یعنی صدر نشین،بالا نشین،بالا گروه ها و برجسته تر چون به گواه تاریخ در تمام مراحل و در گیری ها و نزاع های عشایری چه با دولت مرکزی چه طایفه ای و عشایری مشکل ها به دست روسای طایفه ی با لاگریوه حل شده است.آشکار و عیان است چه اتابکان قبل از شووردی خان و چه بعد از او همه بالا گریوه ای اصل بوده اند که رفتار نیک و درستشان مایه مباهات و افتخار برای با لا گریوه است به تنهایی و بدون کمک دولت مرکزی از مرزها وآب وخاک ایران دفاع کرده اند بالا گریوه اگر به خود میبالد ازآن جهت است که از ایران و آب و خاکش دفاع کرده است از شرفش و حیثیتش نه از آن که چند آبادی را غارت کرده وچند نفر را کشته و چند بچه را یتیم کرده یا چند آبادی را از هستی ساقط کرده است و اسم بالاگریوه برازنده این مردم است کدخدا داوود در روزگار جوانی ایرانی اصیل لر است و خالص ترین ایرانی با لاگریوه . جودکی گوهری است در نگین بالا گریوه ، در زمان اردو کشی نادر شاه افشار به خوزستان در منطقه بالاگریوه به شاه اطلاع می دهند که رئیس لرها نه به استقبال شما آمده و نه اعتنا کرده تحفه و پیش کشی تقدیم شاه کند فورا شاه دستور می دهد بروید و رئیس لرها را بیاورید سواران به نزد مظفر بیک رئیس لرهای بالاگریوه میروند و پیغام نادر شاه را به او می دهند او هم در جواب می گویید من با نادرهیچ کاری ندارم چنانچه با من کاری دارد خودش بیاید سواران که برای دستگیری خان لر آمده اند دست خالی بر میگردند و جریان را به عرض شاه می رسانند شاه ناراحت می شود و سواران زیادی برای دستگیری خان لر میفرستد این دفعه نیز سواران نادر شکست خورده بر میگردند بعد از چندین بار زد خورد نادر دستور حمله نظامی همه جانبه میدهد نیروهای نادر هر چه می کنند نمی توانند قلعه خان لر که دژ بسیار محکمی است و در منگره نزدیکی های کیالان و پل زال امروزی است را تسخیر کنند چند روزی با چند حمله پیاپی نادر کاری از پیش نمی برد و چون جنگی مهم تر از جنگ با خان لر در پیش دارد با مشورت سرداران سپاه خود از در صلح وارد و نامه ای به مظفر بیک نوشته و تقاضا می کنند اگر نزد من بیایی ترا می بخشم و اردویم را از اطراف قلعه تو می برم خان لر هم فرصت را مغتنم می شمارد و بلا فاصله با چند نفر از ملازمان و نزدیکان نزد نادر میرود.نادر هم همانطور که قول داده بود با عزت تمام او را می پذیرد و خلعت می دهد پیمان صلح و دوستی می بندد موقع حرکت در آن ناحیه نادر پیشنهاد می دهد اگر صلاح بدانی من ترا سرکرده سپاه خود میکنم ،چون این شهامت و دلیری تو در مقابل لشگر من قابل تحسین است هم از نیروی من نترسیدی و هم مردانه به قول من اطمینان کردی و با چند نفر بدون سلاح پیش من آمدی،تو سردار لایقی هستی .خان لر هم میگویید من تا آخر عمر کمرخدمت به تو را بسته و در رکابت هستم فقط چند روز به من مهلت بده تا کارهایم را کمی روبه راه کرده فورا خودم را به شما ملحق می کنم لشگر نادر حرکت کرد و رفت مظفر بیک در منطقه خوزستان با چند هزار سوار به خدمت نادر رسید و خود را آماده هر گونه جانفشانی نمود و نادر همان طور که قول داده بود خان لر را سر کرده قسمت مهمی از سپاه خود کرد پس از آن فتح و لشگر کشی خان لر مرخص شد اما موقع ضرورت فورا خود را به سپاه نادر ملحق مینمود. لران بالاگریوه مردمانی مهربان،سوارکار،باسخاوت،مهمان نواز،بانشاط،باصداقت،راستگو و درستکار،دلیر و با شجاعت هستند. تصویری دیگر از کدخدا داوود سران عشایر لر بختیاری نجات دهنده ایران از دست شاهان بی لیاقت و بی کفایت قاجار که نزدیک به آخرین آنها محمد علی شاه بدست سران ایل بختیاری وسوارانشان و با همکاری و همیاری سپهدار تنکابنی این سران و سواران بختیاری بودند که محمد علی شاه را تحت فشار قرار دادند و شاه هم از ترس نیروی بختیاری به سفارت انگلیس پناهنده شد وآنها پسر خردسالش احمدشاه را به شاهی ایران انتخاب و محمد علیشاه را از سلطنت خلع کردند سران و سواران لر بختیاری در پایتخت ماندند تا آرامش کامل را در پایتخت بر قرار نمودند و برگشتند این دلیران اصالتشان لر بالاگریوه هست حسین قلی خان ایلخانی، محمد تقی خان ایل بیگی،حسین قلیخان سردار اسعد فرزندان حیدر کور هستند که اصل و بنیاد و ریشه این شخصیت های بزرگ از تبار بالاگریوه اند.علی مردان خان بختیاری به تنهایی بدون کمک دولت مرکزی با محمود افغان که ادعای تاج و تخت ایران را داشت جنگید و محمود افغان را با آن همه ید بیضا از اصفهان بیرون راند فرزندان بالاگریوه همیشه جان بر کف در راه وطن بوده و هستند هر کدام از شاهان وقتی احساس خطر می کردند به عناوین مختلف لر و لرستان را از نظر جغرافیایی و جمعیت کم می کردند به نام های گوناگون لرستان را کوچک و کوچکتر می کردند اما لرستان همان است که هست چون زبان ، آداب و رسوم ، نشست و برخاست ، پیوند و پیوستگی لرستانیان را حفظ کرده و لرها بزرگان اول ؛دوم و سوم خود را می شناسند چه جور میشود آن را کوچک کرد این تلاش حاکمان گذشته برای کوچک کردن لرستان تلاشی ناموجه، بیهوده و برای آحاد مردم لرستان مشخص و معلوم بود. چرا حاکمان وقت و گذشته قبل از انقلاب اینقدر لرستان را از نظر جغرافیایی کوچک می کردند جغرافیا ممکن است عوض شود اما مردم که عوض نمی شوند ریشه ، نژاد ، زبان ژن و خونشان که عوض شدنی نیست.لر هم برگی است از پیکره تنومند و پربار ایران که سایه اش بر بالای سر قسمتی از دنیای گذشته بوده وهست. اسکندر مقدونی وقتی میخواست وارد تخت جمشید شود می بایست از داخل لرستان و از میان لرها عبور کند اما جاسوسانش به او خبر دادند مردمانی دلیر،شجاع و نترس سر راه ما قرار دارد که نمیتوانیم از داخل آنها عبور کنیم پس از مدتی معطلی و مشورت با فرمانده هان و بلدها که در لشکرگاه او بود قرار بر این گذاشته شد که راه خود را کج کرده با طی مسافت خیلی دورتر و کیلومترها فاصله با منطقه لرنشین به تخت جمشید وارد و پایتخت ایران را آتش زدند این گوشه کوچکی از شهامت،رشادت و مردانگی لر بود . از سلاطین های جبار گذشته فقط تیمور لنگ توانست به صورت عبوری از داخل لرستان رد شود دیگرکسی نمی توانسته به عنوان جنگ یا دشمنی وارد خاک لر و لرستان شود اگر پرنده بوده در آسمان لرستان پر و بالش سوخته و کباب شده به زمین افتاده است. لر سرشار از دوستی،صداقت ،پاکی،راستگوی و بی غل وغش از دشمنی نه پاینده جان بوده و نه عیال و مال. همه چیزش را فدای دشمنی کرده تا دشمن را با ذلت به زانو در آورد و نابود کند اگر به لر بگویی میخواهی به جنگِ دشمن وطن وبرای دفاع از آب و خاکت بروی آنقدر خوشحال می شود مثل این است که میخواهد به عروسی برود از جنگ با دشمن وطن پروا ندارد در زمانهای گذشته هیچ لری برای جیره و مواجب به جنگ دشمن نرفته است جنگ برای وطن برای یک لر فریضه دینی بوده و آنرا واجب دانسته است. در جنگهای جهانی اول و دوم لرها با رشادت هر چه تمام تر سربازان و افسران متجاوز انگلیسی و روسی را با خفت و خواری و تلفات سنگین جانی و مالی از منطقه لرستان مفتضحانه بیرون راندند آنقدر از نیروهای بیگانه کشتند که جنازه آنها چندین روز روی زمین ماند و متعفن شد و بعدا برای اینکه مردم مریض نشوند نعش متلاشی شده آنها را در زیر خاک پنهان نمودند .این گوشه کوچکی از شجاعت و وطن پرستی لر است .اسم بالا گریوه بر گرفته از بالا بودن بالادست بودن و برتر بودن است لر بویژه و به خصوص بالا گریوه در زمانهای آشغال ایران با آشغالگران مخلوط نشده است و با آنها آمیزش نداشته همان طور دست نخورده باقی مانده است ممکن است تلفات جانی بسیار داشته است اما اجازه سکونت به نظامیان پیروز در منطقه لر نشین را نداده اند اگر هم بنا به مقتضیات زمان خواسته اند مسئولیت منطقه را به صورت جزئی و کلی به ماموران خارجی بدهند آنقدر آنها را اذیت می کردند که آن مسئول خودش التماس می کرده که محل ماموریتش را به جای دیگر منتقل کنند چون تامین جانی و مالی نداشته است اصلا سلب آسایش از خودش و خانواده اش میشده و مجبور به فرارش میگشته است لر قاطی ندارد خالص است. یکی از تیره های بالاگریوه تیره پر آوازه مطرح و تاثیر گذار جودکی است که از دو کلمه جود به معنای سخاوت ،کرم،بخشش و کی به معنای کیان، بزرگ منش،بزرگ رفتار،بزرگ کردار و جودکی برگرفته از این دو کلمه بوده که عرض شد در عمل هم ثابت شده است که جودکی هم بزرگ منش است و هم دارای کرم و بخشش و سخاوت است جودکی یک طایفه است اما در نظام ایلی عشایری به دو تیره ی ریخو و آوسر و شانزده تیره و زیر تیره تقسیم میشود اما برای در هم شکستن دشمن آن زمان هیچ گونه تفاوتی نداشته اند همه را به جودکی و یک طایفه میخواندند این تقسیم بندی درون طایفه ای است خارج از طایفه جودکی است و بس هشت تیره ی ایل ریخو: محمودوند :در ایام گذشته ریاست کل جودکی را داشته است و مهدی بک محمودوند رئیس کل طایفه بوده است پس از آنکه حکومت وقت مهدی بک را اعدام میکند طبق وصیت مهدی بک،حیدر که هم منشی مهدی بگ بوده و هم زرنگ و باسواد و با عرضه بوده به جای او معرفی میگردد و مسئول رتق و فتق طایفه میشود با گذشت زمان و در گیریهای داخلی جودکی به دو تیره ریخو و آوسر منشعب می شود حیدرون :حیدرکه بازماندگانش به حیدروند معروف میشوند وکل حیدرون از نسل او هستنداز نسل باباخان است و او بود که ریاست ایل را با همکاری دولت از دست مهدی بک محمودون در آورد و خودش را نیز دولت اعدام کرد.حیدرون به دو تیره آقارضایی و آقامیرضایی معروفند و در یک تقسیم بندی دیگر به حیدرون حیرده و حیدرون برتر دسته بندی می شوند که حیدرون حیرده ها از نسل نصیر خان نیستند و حیدر وندِ اصل و اصیل و صاحب ریاست همان اولاد و بازماندگان نصیر خان هستند که در راس تیره آقا میرضایی و طایفه ریخو و تیره های زیر مجموعه خود عباس خان،علی مرادخان،اِسپن،علی اکبرخان بوده اند و در راس تیره آقا رضایی و طایفه آبسر و تیره حیدرون حیرده و زیر مجموعه هایش مرادخان ،فتح اله خان ،محمد میرزاخان ،جهانگیر خان ،رحیم خان ،عزیزاله خان و ملک نیاز خان قرار داشته اند.تیره ی آقامیرزایی در ریخو و دادآوا سکونت دارند اما در حال حاضر چند خانواری که در فصلِ پاییز برای کشت و زراعت به ریخو و دادآوا می آیند در خرم آباد ساکن هستند و یره آقارضایی عموما بازمانده گان فتح اله خان اند که در چولحول،افرینه و پلدختر هستند .بازماندگان محمدمیرزاخان در قلعه نصیر، واشیان وپلدختر وبازماندگان مرادخان در پلدختر وخرم آباد وچند خانواری از نواده های آقا رضایی در تنگ ملاوی که آنها را به نام نوادگان نصراله می خوانند یعنی اولادان نصراله . تیره ای از اولاد نصیر که نه آقا رضایی و نه آقا میرزایی است تیره و دودمان تیره ودودمان روسم است ودر خوشاب ،بدر بک ،سه داران وپلدختر زندگی می کنند مستقل از دو تیره مهم آقارضا وآقامیرزایی اما متصل و وابسته به خانواده فتح اله خان هستند و در دوران بیعت های عشایری ودسته بندی های محلی همیشه طرف خانواده فتح اله خان بوده اند و بیشتر به این خانواده وابسته هستند سایر تیره های وابسته به آقا رضا وآقا میرزایی معروف و مشهور به حیدرون حیرده عبارتند از:نور علی ون ساکن درکاوه کالی،عواس ساکن در چولحول و پلدختر ، قواد ساکن در چال کَل و سه داران و جایدر ، الفت ساکن در چال کَل و جایدر و پلدختر ، شرف ون ساکن در قلعه نصیر و اخیرا همگی در پلدختر و تیره سهراب به طوری از ریش سفیدان خودشان سوال کرده ادعایشان برائی است از اولادان نصیر هستند و در بحث های محلی و عشایری آن زمان وابسته به خانواده خسرو بوده اند و دست راست این خانواده به حساب میآیند . تیره ممی وند :جزء ایل جمعی جودکی و طایفه ریخو است و در مناطقی همچون چولحول ،معمولان،افرینه،شوراب و جایدر زندگی می کنند و دارای پنج تیره مهدی بک معروف به محمود،صحرایی،هته،قنبرعالی و ناظری است و قبلا در منطقه ریخوبودند و بعد از جنگ معروف به ریخو که ایل و طایفه از هم پاشید تیره محمود وند هم به مناطق یاد شده در بالا مهاجرت و ساکن شدند.ریش سفیدان و بزرگان محمودوند که از سایرین معروف تر بوده اند علی جان صحرایی،لطیف،صیداسمعیل،جافر و شیران میباشند بزرگان و ریش سفیدان دیگری نیز داشته اند اما نام آورتر از همه چند نفر بودند که ذکر شد شاید بشود گفت علی جان و صحرایی بیش از سایرین در بین مردم شناخته شده اند-نمی گویم برتر بلکه شناخته شده تر بودند- شهسوارون : دومین طایفه زیر مجموعه ایل ریخو شهسواروند که در مناطقی همچون بابا بهرام،چولحول بوده و جد اعلای آنها شخصی به نام شهسوار بوده که به این نام معروف شده اند و جز شانزده تیره جودکی و ایل جمعی ریخو به حساب میایند بزرگانی هم چون علی اکبر،علی ابدال،میرزاعلی دارند تیره مطرح و اثرگزار بوده اند و در دوران گذشته و حال ریش سفیدانی و بزرگان دیگری هم داشته اند ولی شاخص تر از همه این چند نفربود که ذکر شد. هفت تخم : جزءایل جمعی ریخو بعد از جنگ ریخان و به طور اجبار در زمان فرماندهی نظامی امیر احمدی در سرمای سخت زمستان و در شرایط بدجوی که باران و برف میبارد با عیال و اطفال و حشم به مدت چندین روز کوه پیمایی بوسیله نظامیان از منطقه خود که ریخو نام داشته کوچانیده شده و در چم قلعه که قلعه ی نیمه مخروبه بوده اسکان می یابند بعد از گذشت زمستان در کنار رود خانه کشکان اسکان می یابند و برای همیشه در روستای باغ سکونت میابند.به هفت تیره ی کلیوند،شیرون،بهاری،سُرسُر،سنگرون (پاپا) ،سی سی (خیرالله) و جیجون معروف و مشهورند.هر تیره ریش سفیدان خود را داشته است از کلی ونها حسین بک ،رضابک، پنج شنبه ،مراد بک ،مهدی بک و اسدبک و دیگر تیره ها به ترتیب علی محمد و علی محمدخان ،شیخ عباس،ولی،حسین قلی ،صید جافر بزرگ بوده اند.در مناطقی هم چون پلدختر،جایدر ،معمولان و تعدادی هم در ریخو زندگی می کنند. بخشی وند: زیر مجموعه ایل جمعی ریخو که در منطقه های ریخو چولحول معمولان و پلدختر زندگی می کنند و تعدادی هم در کوماس . جد پدری آنها بخشی نامی بوده که به این نام مشهور شده اند ریش سفیدانی همچون نادعلی و مشهدی غلام از سایر بخشیونها معروف ترند . لتوند : جز ایل جمعی ریخان بوده و جد پدری آنها لته نام داشته که به نام لتون مشهور شده اند.درمنطقه های ریخو و اطراف خرم آباد زندگی می کنند ریش سفیدانی هم چون گدا،محمد رفیع،علی رضا و قربانی داشته اند . لگونی : تیره زیر مجموعه ایل ریخو که در چولحول و افرینه و معمولان زندگی می کنند ریش سفیدانی همچون محمدآقا داشته اند مینه ای :که در تل کوماس و منطقه مینه زندگی می کنند و تعدادی هم در خرم آباد و اطراف آن ساکنند. بلاواسی : یکی دیگر از تیره های بی نام و نشان بلاواسی است در منطقه جودکی نشین اثری از آنها دیده نمی شود اما تعداد زیادی در منطقه سفید دشت پاپی و فعلا همگی در شهرستان اندیمشک سکونت دارند در فعالیت های اجتماعی در خوزستان حضوری پر رنگ دارند و مردمانی اثر گذار به حساب می آیند این بود تیره و طایفه ریخو. اعضای انجمن شهر پل دختر، نفر سوم از سمت راست، کدخدا داوود عزیزپور ایل جمعی آوسر عبارتست از: دیناروند : که از منطقه دینارکوه به این دیار مهاجرت نموده.قسمتی در جودکی و قسمتی در وریان “مه له” جز طرحان سکونت دارند که به اسم آن کوه معروف شده اند و در مناطقی همچون بابازید،گلُ گُل،باغ گُل گُل،مورانی و جلگه خلج نیز سکونت دارند که همگی در جوار رودخانه کشکان جز ایل جمعی آوسر بحساب آمده و ریش سفیدان و بزرگانی پرآوازه و مطرح و اثرگزار در منطقه بالا گریوه داشته اند.موسی خان پارسا،پسرش محمد پارسا،خدامراد لطفی،حاج علی قنبر،ممشایی،بوعالی و شیخ علی که همگی مردان خوب ومنشا کارهای نیک بوده اند تیره کرمون :در زورانتل و تلمبه خانه افرینه و در کناررودخانه کشکان بوده اند و اکثرا به خرم آباد رفته اند از نظر فرهنگی پیشرفت زیادی داشته اند بنام پدر جد خود که همانا کرم نام داشته است مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی مطرح و اثرگزار داشته اند که پیشترحسینخان و علی حیدر و در سنوات اخیرقندی بوده است و زیر مجموعه ایل آوسر میباشند. باوه(بابایی) :در قلعه نصیر،خلیل کر،بادامک و پلدختر بوده و خادم و خدمتکارِ خلیل کر هستند و به همین نام مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی همچون خدایی،بوسلیمو،حسین وصیدحسن داشته و در سنوات اخیر علی آقا از همه مطرح و پرآوازه تر بوده و در امورات اجتماعی منطقه نقشی بسزا داشته است . جزء ایل جمعی آوسر میباشد کایید : زیر مجموعه ایل جمعی و عشایری آوسر بوده و در قدیم از منطقهِ بختیاری مهاجرت و در بین ایل جودکی سکونت نموده اند در منطقه قلعه نصیر،دره کایید،بادامک و جایدر زندگی میکنند.همیشه در کنار حیدروند بوده و هستند.یک رفاقت جدایی ناپذیر در بین آنها وجود دارد ریش سفیدانی همچون کایید رشید،حاج غلام و میرسن داشته اند در زمان خود کارهای نیک و در خور تحسین انجام داده اند و همیشن از جنگ و درگیری گریزان بوده اند برای این رفتار خوب من احترام قائلم چون این رفتار از دانایی و فهمیده ای بوده نه از رویی بی غیرتی رشنو :در منطقه دوکوهه جایدر سکونت داشته و ریشه و نژادشان خیلی بلند است مردمانی جسور در زندگی،بسیار فهیم در هرکجای لرستان،خوزستان،ایلام،کرمانشاه و سایر استانهای همجوار مراجعه کنی چند خانواری رشنو در آن منطقه میبینی.رشنو از منطقه تایی به سایر مناطق جودکی نشین رفته اند در اصل جز طایفه دیرکون به حساب میایند انارو و رشنو یک دودمان و تیره هستند اما در این یادداشت رشنو و انارو را دو تیره بحساب میاوریم . ریش سفیدان رشنوِ دوکوهه بارانی،پنج شنبه،خداداد و محم بوده اند.انارو همانطور که گفته شد جز ایل جمعی آوسر جزء لاینفک رشنو به حساب میایند در سرآب حمام و دره انارو زندگی میکنند گویا در زمان قدیم مقداری انار به زور از صاحب باغ برده اند که به این اسم معروف و مشهور شده اند بعدا صاحب باغ انار هرچه مراجعه کرده نتوانسته قیمت انارها را پس بگیرد. ریش سفید و بزرگانی همچون گنجعلی،علیرضا و عباس داشته اند الهیارون :زیرمجموعه ایل آوسر به حساب میایند و در منطقه جایدر،باغ،کوماس و آبدانان زندگی میکنند فرزند اصل و اصیل جودکی اند و مردمانی آرام،دانا و بی ریا هستند و خود را قاطی ناآرامیهای دورانهای گذشته نکردند به راحتی و بی دردسر زندگی کرده اند.ریش سفیدانی همچون حسین جان،شیرمحمد وآسا داشته اند جد پدری آنهافردی بنام الهیار بوده که بازماندگانش به این نام معروف شده اند زیرمجموعه ایل آوسر هستند. درویش : یا مارگیر خادم و جاروکار بابابزرگ در منطقه دلفان بوده در زمان خیلی دور بعنوان درویش و گرفتن خیرات و نذر و نیاز یه این منطقه آمده و در اینجا مانده و سکونت دائم نموده اند با مردم شریف جودکی وصلت نموده و جا خوش کرده اند و در این منطقه سکونت دارند اصلیت درویش منطقه دلفان است اما اکنون جز ایل آوسربحساب میاید مردمانی خوب،با ایمان،از هر حیث و جهت مطرح و معلوم میباشند. آوسری : طایفه بزرگی است که به دو تیره وازروون و میشونی تفسیم شده در منطقه واشیان،کلک بیشه،تخت آو و بنه شه سکونت دارند اکثر میشونی ها در کلک بیشه و آوسر، چمشکی در تخت آو،بنه شه وازروون در واشیان و عمده ی از همه تیرها در پلدختر.این تیره بزرگ زیرمجموعه ایل آوسر تیره معروف و اثرگزار و مطرح در بین طایفه جودکی بوده ریش سفیدان و بزرگان گذشته طایفه آوسری برجسته تر،مشخص تر و اثرگزارتر از دورانی که در آن زندگی میکنیم بوده است البته حالا هم خوب هستند اما گذشته خیلی بهتر از حالا بوده اند گرچه روزگار هم فرق میکند اما در هر زمان خوبان خود را نشان خواهند داد.طایفه آوسری اصل و اصیل جودکی است در دوران گذشته هنگام دو دستگی ها طرف هر دسته ای که بودند خیلی سنگینی میکردند و دسته ای که آوسری با او بود برنده حتمی منازعات و مبارزات بود و بزرگانی هم داشته اند که در زمان حکمیت هرجه گفته اند دیگر کسی اعتراضی نکرده است و با جان و دل آنرا قبول داشته اند.ریشه نژادی جافر،پدرجدشان جافر بوده و وازروون،گلالیون و ریشه نژادی میشونی ساکن در قلعه میشون بوده که به این نام مشهور شده اند.بزرگان و ریش سفیدان آوسری ممد،ممدشا،پاپی،کرمی و از دودمان وازروون گل ممد،کرمحسین،کاظم خان،جمعه کلانتری و از دودمان میشونی عبدالعلی.از دودمان جافر و حیات،علی کرم آوسری.ریش سفیدان دیگری نیز داشته اندمطرح و اثرگزار در جامعه عشایری بوده اند اما این بزرگانی که اسم برده شد از سایرین مشخص تر بوده اند.آوسری تیره مهم و تاثیرگزار و با سابقه درخشان و نیکوکار جودکی است. سادات : تیره بزرگ سادات که در منطقه جودکی نشین زندگی میکنند و خیلی مورد احترام مردم هستند. همیشه در کارهای محلی و عشایری این محل و این سامان با حسن نیت دخالت و نظارت داشته و در مواقع جنگ و نزاع و درگیری که در دورانهای گذشته رایج بوده وساطت کرده و بدون نظر برای پایان دادن به آن درگیری و دلخوری کوشش نموده و تا آن نزاع یا نفاق را اصلاح نکرده ساکت نمیشدندعموما مردم این بلد واین سامان از سادات حرف شنوایی داشته اند و تاکنون هم روش به آن رویه گذشته است و در حد و حدود خودشان رعایت احترام میشوند و در کنار هم به خوبی زندگی میکنند ملکشاهی : یکی از تیرهای مطرح وابسته به جودکی،پدر و عموهای حاج شیخ علی بابایی،حاج سبز علی و حسینعلی شکارچی هستن که از زمانهای گذشته از طایفه ملکشاهی در استان ایلام به داخل جودکی مهاجرت نموده و در حال حاضر خانواده های زیادی بوجود آمده و در جایدر ،سراب حمام و پلدختر زندگی میکنند.معروفترین و مشهورترین این دودمان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ علی بابایی فرزند حاج سبز علی ملکشاهی-که واقعا هم شخصیت مذهبی است و هم محلی- و شهید درویش علی شکارچی پسر حسینعلی که جا دارد از رشادتهای این شهید عزیز تقدیر شود. این تیره از ملکشاهی متصل به طایفه جودکی است. منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...