سایر منابع:
سایر خبرها
سنت خداوند بر یاری مستضعفان است/ شرایط نزول عذاب استیصال
رسید بلکه دائما از آن ها دورتر خواهیم شد. از آن طرف هم می دانیم که آنان نسبت به ما نظر خوبی ندارند و نمی خواهد که ما پیشرفتی بکنیم، مگر این که پیشرفت ما به یک معنا در جهت پیشرفت آن ها قرار گیرد. به عنوان مثال آن ها می خواهند ابزارهای جدیدی را که می سازند بفروشند و چند برابر سودش را ببرند. مشتری نیز برای خرید باید بتواند از آن ابزار استفاده کند و اگر نتواند آن را نمی خرد. پس برای این که ...
خصوصیات یک مدیر لایق و شایسته از دیدگاه اسلام
تأدیب کردنش پیش از آن که به زبان باشد به رفتار و عمل باشد.با اصلاح رابطه خود و خدا،مدیریت بر قلب به دست می آید داشتن مهر و عطوفت نسبت به مردم در قرآن کریم سوره آل عمران،آیه 159 می فرماید: به موجب لطف و رحمت الهی برایشان نرم دل شدی که اگر تندخو و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند پس از آن درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار با آنان مشورت کن . خداوند سبحان پیامبر ...
معنای اجل مسمّی و اجل معلّق چیست؟
توبه و مغفرت الهی، مرگ را تا اجل مسمّی به تأخیر می اندازد؛ لذا در بعضی روایات، عُمر مردم بیشتر منتسب به اعمال خوب و بد آنها شده است.[20] انطباق آیات دالّ بر تأخیر ناپذیری مرگ بر اجل مسمّی با توجه به تفسیری که از اجل معلق و اجل مسمّی شد؛ همه آن آیاتی که بر تأخیر ناپذیری مرگ در هنگام سرآمدن عمر دلالت دارند، بر اجل مسمی منطبق هستند؛ زیرا اجل مسمی است که تأخیر و تغییر پذیر نیست ...
جز امید به تو چیزی ندارم
...: توبه/80 ؛ نساء/48) و اینکه عده ای هستند که علاوه بر خدا انسانها هم آنها را لعن می کنند (مثلا: بقره/159؛ آل عمران/87) سخن گفته؛ یعنی اینها را هرکسی می تواند جهنمی بداند.) د. ... 3⃣ نَبِّئْ عِبادی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحیمُ خداوند می فرماید به مردم این خبر مهم را بده که من غفور و رحیمم؛ اما چرا این همه تاکید؟ ( أنّ + جمله اسمیه + ضمیر فصل (أنا) + ال بر روی خبر ...
مرد مصلحت چگونه می اندیشید / گفت وگویی 200 صفحه ای برای تاریخ
دولت رسمی خلافت عثمانی است که این برای عثمانی ها پدیده بدی بود. آنها نمی خواستند در ایران دولت تشیع در برابر آنها که تکیه اصلی شان روی تسنن بود و به مبانی مذهبی فرقه یی خودشان اهمیت هم می دادند، شکل بگیرد و خداوند کمک کرد در ایران که اکثریت مردمش محب اهل بیت (ع) بودند و در تمام مدت تاریخ بعد از اسلام جز در دوران آل بویه تحت ستم منزوی مهجور و مظلوم بودند به حق خودشان رسیدند و ایران اهل بیت شکل گرفت ...
فتح الفتوح ابن عربی
خداوند- که همان رحمانیّت، رحیمیّت، لطف و حبّ او باش- انگشت می گذارند. مردم به واسطه ی تصدیق تنزیه، غیریّت همه ی اشیاء را تصدیق می کنند و با اقرار به تشبیه، معیّت (مأخوذ از آیه ی هو معکم أینما کنتم (حدید:4) او را می پذیرند. تمرکز بر هر یک از تنزیه و تشبیه و عدم اهتمام به دیگری، به منزله ی بد جلوه دادن پیوند واقعی میان خدا و عالم است. معرفت راستین، بسته به مشاهده ی همه ی امور با هر دو چشم خیال و عقل ...
انسان شناسی در تعلیم و تربیت اسلامی
، حتّی لطف و مجازات خداوند یا بی مقدّمه دامان هیچ ملّتی را نخواهد گرفت، بلکه این اراده و خواست ملّت ها و تغییرهای درونی آنهاست که آنان را مستحقّ لطف یا مستوجب عذاب خدا می سازد (همان، ج 10: 142). به تعبیر دیگر، این اصل قرآنی که یکی از مهم ترین برنامه های اجتماعی اسلام را بیان می کند، به ما می گوید هر گونه تغییر بیرونی متّکی به تغییر درونی ملّت ها و اقوام است و هر گونه پیروزی و شکستی که ...
راه های مقابله با تهدیدهای پنهان شیطان
ذِکْرًا کَثِیرًا﴾ (الأحزاب/41). به دلیل اینکه عوامل غفلت در زندگی مادّی بسیار فراوان است و تیرهای وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب می گردد، برای مبارزه با آن راهی جز ذکر کثیر نیست. ذکر کثیر به معنی واقعی کلمه، تنها با زبان نیست، بلکه توجّه داشتن به خداوند با تمام وجود است. یاد خدا، غذای روح و جان انسان و موجب آرامش آن است: ﴿أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ (الرّعد/28). نتیجه ...
گفت و گوی تاریخی 200 صفحه ای با آیت الله هاشمی رفسنجانی
سوال شما بود، برای هدایت مبارزه هم خوب است و هم بد بیان می کند: اگر این نخبه، شخصیتی مثل امام(ره) باشد، خوب است و حاصل اعتماد مردم به آن، انقلابی می شود که دشمنان پس از پیروزی، همه توطئه ها را علیه آن بکار بردند، امّا رابطه مردم و نظام روز به روز مستحکم تر شده است. اگر این نخبه محوری، با محوریت افرادی باشد که مردم نسبت به استقلال اندیشه اش تردید دارند و فقط با شدت تبلیغات می خواهد، بر طبل نخبگی ...
راه رسیدن به عزت، روحیه انقلابی گری و عمل به تکلیف است
الگو قرار دادن تمام خصوصیات شهدا در تداوم خدمت به انقلاب و ارزش های آن نیز قدم برداریم. همچنین با اتکا به آیات نورانی قرآن کریم که خداوند متعال در آیه 169 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: خیال نکنید آن هایی که در راه خدا کشته می شوند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. * سردار! جنابعالی از فرماندهان باسابقه دوران دفاع مقدس بوده اید. اطلاعات عملیات چه مأموریت هایی ...
پرتوی از انوار زندگی حضرت عباس (علیه السلام )
.... در بسیاری از منابع تاریخی و رجالی چنین کنیه ای را برای حضرت بر شمرده اند.[5] ابوالفَرجَة در لغت عرب فرجه، گشایش در سختی و برطرف شدن اندوه معنا شده است. برخی چنین کنیه ای نیز برای حضرت بر شمرده اند که بیشتر به لقبی در قالب کنیه می ماند. دلیل آن هم برطرف کردن اندوه و گشایش در سختی ها در نتیجه توسل به او می باشد.[6] القاب برخی از القاب حضرت عبارت اند از: قمر بنی ...
مقامات معنوی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
تمام انسان ها و کل عالم هستی فیض بخشی می کند و هر اندازه ای که انسان به خدا ایمان داشته باشد و به خداوند عشق بورزد، باید به همان نسبت اولیای الهی را دوست بدارد.این محبت و دوستی که از مطالبات خدا و پیامبر و امامان معصوم علیه السلام است. نصیب کسی می شود که عظمت خدا و پیامبران و سایر اولیای خدا را درک کند و آنان را بیشتر بشناسد؛ زیرا محبت فرع بر معرفت است؛ اگر معرفت نباشد و یا از انسان سلب شود، محبت ...
قبر و برزخ در قرآن
بگوئیم میرانده شده است و به همین خاطر در قرآن کریم نسبت به این مرحله (مرحله جماد و نطفه) کلمه موت بکار رفته است، نه لفظ اماته چنانکه می فرماید: کیف تکفرون بالله و کنتم امواتا فاحیاکم (بقره/28) . چگونه به خداوند کفر می ورزید در حالی که مرده بودید و او شما را زنده کرد. حیات برزخی در روایات مسأله حیات برزخی و تنعم و عذاب ارواح پس از مرگ و قبل از رستاخیز در روایات بسیاری مورد ...
فاطمه ای که معصومه بود/ شفاعت گسترده،شفیعه روزجزا
از حضرت زهرا نقل می کنند که فرمود: پیامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روی پرده ای در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: لااله الا الله محمدا رسوله علی ولی القوم : (معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست محمد رسول خدا و علی ولی و رهبر مردم است) و بر روی پرده درگاه قصر دیگری نوشته شده است: شیعت علی هم الفائزون (شیعیان علی رستگارند).نیز با چند واسطه از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمود: الا من مات علی حب آل ...
اختیار انسان و عموم مشیّت الهی
داشته است که خواسته اند به راز نسبت افعال خود با خالق مطلق پی ببرند. اعتقاد به حاکمیّت مطلق خداوند و اینکه جز مشیّت او مشیّت دیگری در عالم حکم فرما نیست، آدمی را به نوعی جبر محتوم بر کُلّ هستی و از جمله خود معتقد می سازد. از سوی دیگر، با توجّه به امور روانی حاکم بر حیات آدمی، از جمله شرم، خشم، خجلت، تردید، پشیمانی، انتخاب و گزینش امری از امور، رجوع به وجدان و مباحثی در باب رابطه خداوند با آدمی ...
تنوّع موضوع ها و آموزه های عقلانی قرآن
آیات قرآن، مخاطب سخن، همه انسان ها و در برخی موارد، همه مؤمنان هستند و قیود زمانی یا مکانی وجود ندارد. علاوه بر موارد قبلی، باید به نقش اساسی قرآن در شکل گیری جهان بینی الهی و کارآمد برای انسان مسلمان توجّه داشت. جهان بینی به مجموعه نگرش های انسان نسبت به مقولات اساسی زندگی وی گفته می شود؛ یعنی دیدگاه هر انسانی درباره خودش، خدا، جهان، مرگ، آخرت، رستگاری، عدالت و موارد شبیه اینها، جهان ...
آرای مستشرقان پیرامون أمّی بودن پیامبر اکرم(ص)
...، این مطلب را بیان کنند که پیامبر اکرم(ص) توانایی خواندن و نوشتن را داشته است و بر همین اساس، کتب آسمانی پیشین را خوانده است. این بیان مستشرقان حاکی از این مطلب است که قرآن کریم وحی خداوند به عنوان کتاب الهی مستقل نمی باشد، بلکه برگرفته از کتب آسمانی پیشین است. نوشتار پیش رو، با ارائه دیدگاه های مستشرقان، به نقد و بررسی نظرات آنان می پردازد و ضمن نقد این آراء، ناتوانی پیامبراکرم(ص) را بر خواندن ...
نیازهای انسان
ای جز تقوا و تقرب به خدا نداشتند مصداق اعتداء و تجاوز به شمار آورده است، چرا که آن ها در تشخیص معیارهای الهی به خطا رفته بودند. نیاز اخلاقی یکی از نیازهای انسانی، نیاز اخلاقی او است. براساس این نیاز، انسان چیزهایی را خیر و خوب تلقی کرده، جویای آن هاست و چیزهایی را شر و بد دانسته، به نفی و طرد آن ها می پردازد. اگرچه مصادیق خوب و بد، خیر و شر، فضیلت و رذیلت بر اثر عواملی چند متغیر است، اما در ...
مروری بریک واقعه تاریخی در زمان امام عسکری
. از این جهت نزد آنان ، قدر و منزلت و عظمتی داشت. روزی پیش پدرم وزیر خلفا و همه کارۀ آنان نشسته بودم که به او خبر دادند ابن الرضا آمد. پدرم او را استقبال کرد و دستش را بوسید. او را به جای خود نشانید و مانند یک بندۀ ذلیل در مقابل او نشست. چون آن بزرگوار رفت، از پدرم سؤال نمودم که این آقا چه کسی بود؟ پدرم گفت: کسی در این جهان استحقاق خلافت ندارد جز او! مردی است عالم، زاهد، دارای صفات انسانی و ...
حضرت معصومه(س) حضرت زینب(س) ثانی
خزرج اجلال نزول فرمود. آن بزرگوار هفده روز در شهر قم به سر برد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود و واپسین روزهای عمر پر برکت خویش را با خضوع وخشوع در برابر ذات پاک الهی به پایان رساند. سرانجام آن همه شوق و شور و شعف از اجلال نزول کوکب ولایت و توفیق زیارت بانویی از تبار فاطمه اطهر با افول نجمه آسمان عصمت و طهارت، مبدل به دنیایی از حزن و اندوه شد، و این غروب غم انگیز ...
تحریف جایگاه امامت و رهبری در نگاه سکولار
السلام مطلب عبدالعظیم را، البته با تکمله امام، مورد تأکید قرار داده و فرموده است: ای اباالقاسم! قسم به خدا مطالبی که گفته دین خدا است که برای بندگانش برگزیده است، پس بر آن پایدار باش! خداوند تو را بر اعتقاد ثابت در دنیا و آخرت پایدار کند. ملاحظه می شود که امام هادی علیه السلام از یک سو، مطلب عرضه شده را تکمیل و تأیید فرمود و از سوی دیگر، به عبدالعظیم امر کرد که بر این عقاید ثابت قدم باشد ...
برادرانه بر تخت هایی روبروی هم اند
روایتی طولانی خطاب به شیعیان واقعی نقل شده است: به خدا سوگند شمایید که خداوند عز و جل درباره تان فرمود: و برکندیم آنچه از کینه در سینه های آنان بود، برادرانه بر تخت هایی روبروی هم اند همانا شیعیان ما صاحبان چهار چشم هستند: دو چشم در سر و دو چشم در دل؛ بدانید که همه خلایق این گونه اند، جز اینکه خداوند چشمان [دل] شما را باز کرد و چشمان آنها [= دشمنان اهل بیت ع] را کور گرداند. الکافی، ج 8 ...
سیر تحول دیدگاه های خاورشناسان در مورد مصادر قرآن
موجود در تفاسیر یهودی که در سوره های بقره و آل عمران آمده، می پردازد. به عنوان نمونه، کاتش درباره ی یکی از صفات خداوند می گوید:"بسیار جالب است که قرآن، خدا را صلح بخش [نویسنده به کلمه قرآنی مورد منظورش، اشاره نکرده، اما ممکن است منظور وی، واژه ی سلام باشد]. می خواند که دقیقاً برابر مفهومی است که تفاسیر تورات ذکر کرده اند، که خدا صلح است." (Abraham.I.Katsh). همچنین در این دهه، به چهره ای مشهور ...
شهادت شیخ نمر چهره واقعی آل سعود را به دنیا اثبات کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، ماموستا عبدالقادر بیضاوی در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: کار حکام مستبد آل سعود به جایی رسیده است که برخلاف احکام الهی و سنت نبوی اقدام می کنند. وی افزود: اعدام شیخ نمر را از سوی دولتی که خادم الحرمین است، همچنان که در گذشته محکوم کردیم امروز نیز محکوم می کنیم. بیضاوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر وحدت بین مسلمانان تصریح کرد: اتحاد از نظر دین بعد ...
از تو دل برنکنم تا دل و جانم باشد و علامات و بالنجم هم یهتدون
حکایت این عذاب سخت الهی است. 7. ... و همه یک زبان و یک دل در قول و عمل اظهار کردند که ما فرمان خدا را شنیده و اطاعت کردیم. پروردگارا! آمرزش تو را می خواهیم و می دانیم که بازگشت همه به سوی تو است. / آیۀ 285 سورۀ بقره 8. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج2، ص683 9و10. تلخیص از ترجمۀ تفسیر المیزان، ج2، ص683و684 11. خدا هیچ کس را مگر به قدر توانایی او تکلیف نمی کند... / آیۀ 286 سورۀ بقره ...