سایر منابع:
سایر خبرها
سیطره علوم انسانی غربی؛اولین مانع تحقق علوم انسانی اسلامی
و مطلق می انگارند. جعفری ادامه داد: افرادی که در فضای علمی غربی تنفس می کند هنوز در این اندیشه تردید دارند که آیا دین می تواند در عرصه علم ورود کند؟ آیا روش های متافیزیکی و وحیانی می تواند در این عرصه محصولاتی را در اختیار ما بگذارد؟ این افراد چنین باوری را ندارند زیرا همان پارادایمهای علوم غربی بر آنها حاکم است. جامعیت و کمال دین در عده ای برای اسلامی سازی دینی وجود ندارد ...
علوم طبیعی دینی/ ادراک حسی عاری از هرگونه پیش داوری میسّر نیست
گزاره های مدعی کشف از واقع (اعم از واقعیت طبیعی و واقعیت ساخته بشر) که اولا: مدلل (حتا به صورت ظنی) باشند و ثانیا: منسجم باشند؛ ثالثا: نسبت به اهداف تعیین شده، کارآمد باشند؛ رابعا: مقبولیت بین الاذهانی نزد دانشمندان پیدا کنند. این مجموعه گزاره های علمی باید با بهره گیری از بدیهیات حسی و عقلی به سرانجام برسند. علوم تجربی، به هیچ وجه از حس و تجربه آغاز نمی شود و پیش از تحقیقات تجربی، مبتنی بر پیش فرض ...
مکاتب فلسفه اخلاق، مبدأ فضیلت را چه می دانند؟
یاد کرد، اخلاق را در زمره امور متافیزیکی قرار داده و از دایره علم و شناخت خارج می کنند. به زعم پوزیتیویست ها متافیزیک شامل همه دانسته های بشر جز منطق، ریاضیات و علوم تجربی است و لذا مسائلی چون علوم اجتماعی، الهیات و عرفان، هنر و اخلاق از زمره علوم (ساینس) خارج شده و فاقد معنا هستند و به عبارت دیگر توان معرفت سازی ندارند، چراکه این معارف، قابلیت تحقق پذیری و آزمایش پذیری تجربی را ندارند. این ...
سیر تاریخی شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب
...، میراث کنت و تعریف کنتی فلسفه و وضع تعیینی ای است که او ایجاد کرد؛ یعنی فلسفه و علم که در آثار کانت و هگل و دیگران به یک معنا به کار می رفت و معنای مغایر با یکدیگر نداشتند، در آثار کنت معنای دوگانه ای پیدا کردند؛ علم دانش تجربی و آزمون پذیر و فلسفه معرفت ذهنی نظام مند آزمون ناپذیر غیر علمی نامیده شد. از نظر این دیدگاه، تفاوت فلسفه و علم در روش است، نه در موضوع؛ یعنی در همه موضوعاتی که علم کار می ...
اصول فقه موجود، محور معینی ندارد/ دو دیگاه مهم در اصول فقه
والمسلمین اکبریان به عنوان ناقد سوم گفت: این طرح دو مشکل اساسی دارد. مشکل اول این که جایگاه فلسفه علم اصول در این طرح فراموش شده است. برای مثال مشخص نکرده اند که برخی از مباحثی که در مبادی تصوریه یا مبادی تصدیقیه یا مکتب شناسی علم اصول که الآن در علم اصول به صورت پراکنده وجود دارد را خارج نموده و به حوزه فلسفه علم اصول وارد کنیم؛ یا این که مباحث مبادی تصوریه و تصدیقیه و سایر مباحث مثل روش شناسی که ...
تولید علوم انسانی اسلامی به کاربردی کردن دستاوردها نیاز دارد
، عرصه را برای تزریق باورهای نادرست و مادی گرایانه غربی تنگ خواهد کرد. در اثر این رویکرد، خود به خود مسائلی که با عوالم روحی و معنوی و متعالی انسان در تضاد هستند و متأسفانه در حال حاضر در منابع آموزشی وجود دارند، حذف خواهند شد و راه برای ورود مسائل الهی و معنوی، باز خواهد شد. عدم دستیابی به چارچوب و مختصات مورد نظر، در پروسه تحول در علوم انسانی، بر چه مؤلفه هایی استوار است؟ آیا مسیر رسیدن به ...
چگونه فقه حکومتی از منظر کلام وفلسفه قابل اثبات است؟/ بر اساس فلسفه اسلامی پیروی از هوای نفس مهم ترین ...
بر اساس نظام عقیدتی و هستی شناسی اسلامی حل کند در این مسائل کلیات و مبانی و مبادی علوم انسانی از عقل و فلسفه بر گرفته می شود و جزئیات آنها از متد وحی بدست می آید، برخی از کارهایی که شیاطین انسی و جنّی انجام می دهند طرح شبهات عقلی است و لذا انسان بر اساس دستگاه عقلانی این اشکالات را جواب دهد و دستگیری از کسانی می باشد که در دام این شبهات افتاده اند همین دستگیری در مورد علوم نیز وجود دارد و ما باید ...
تصمیم های بحرانی قمار با تاریخ است
اشخاص عبارت است از مردم ، ملت – دولت ، بنگاه اقتصادی ، سازمان مردم نهاد (سمن) و... همه انسان ها و نهادهایی که به انجام فعالیتی مشغولند، به سیاستگذاری نیاز دارند. حتی دولتی که نخواهد کار کند نیز به سیاستگذاری نیاز دارد و حتی این که به مقدار زیاد و بدون پشتوانه به مردم قول ندهیم هم نیاز به سیاستگذاری دارد. سیاستگذاری با دانش های گوناگون ارتباط دارد. علوم حوزه سیاستگذاری حاوی نظریه ها، روش ...
جایگاه فلسفه اخلاق در تمدن اسلامی
دو سطح نظریه اخلاق نزد دانشمندان و فیلسوفان اخلاق اسلامی، در زمانه خود الگویی بسیار موفق بوده است. آن الگو در واقع بر حسب توجه آنها به دو سطح وجودی انسان، یعنی وجود عقلی و وجود حسی وی تنظیم شده بود. واقعیت آن است که آدمی تماماً عقل (روح) نیست چنانکه تماماً جسم هم نیست. این دو، دو رکن همراه هم اند و نباید در تجویز قواعد اخلاقی یکی را به نفع دیگری نادیده گرفت. در چارچوب فلسفه اسلامی، اصول عقلی فلسفه ...
ادیان پیروز اند / علم یک پدیده فرهنگی است
مطرح است. یک منظر مهم نگاه کردن از منظر دینی است. یک دانشمند فلسفه علم (فایرابند) می گوید: علم برآمده از فرهنگ است. وقتی فرهنگ ها متفاوت هستند آیا علم یک فرهنگ می تواند به راحتی وارد فرهنگ دیگر بشود؟ فایرابند می گوید علم غربی تهاجمی عمل کرده است...( anything goes ) در روش شناسی معرّف این است که هر کسی هر طور می خواهد به علم دست پیدا کند، بگذاریم دست پیدا کند. قسمت سخت علم هم می تواند شامل ...
مدل نظری حیات طیبه به مثابه آرمان انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای
چکیده اندیشه آرمان شهری و مدینه فاضله در فلسفه سیاسی غرب و مسلمانان می کوشد وضعیت مطلوب حیات که تضمین کننده سعادت بشری است را طراحی و چگونگی گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را نشان دهد. در اندیشه سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای، تحقق حیات طیبه از اهداف عالیه انقلاب اسلامی بوده و ریشه در آیات قرآن کریم دارد و به عنوان الگوی آرمانی حیات بشری، سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را محقق می نماید. بر ...
نسبت نظریه و نظریه سازی با رفع مشکلات بومی
هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق را داراست. او همچنین عضو سابق هیئت علمی انجمن حکمت و فلسفه و مدرس سابق فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف است. پرسش محوری این است که چگونه میتوان با تکیه بر نیازها و آرمانها، و بدون توسل به مفهوم پیشرفت، اعم از مدرنیستی، لیبرالیسی، سوسیالیستی، اسلامی یا ایرانی، پژوهش کرد و بر معضلات و مسائل بومی فائق آمد؟ اندک تأملی بر سؤال محوری فوق آشکار میکند که ...
نگاهی به آیات پزشکی در قرآن
پزشکی را بیاییم و از آیات قرآن استخراج کنیم نادرست است. البته ممکن است به عنوان بطون قرآن چنین چیزی داشته باشیم که این منوط به این است که از روایات ائمه استفاده بکنیم و روایاتی که در زمینه پزشکی داریم محدود است و اگر کسی بگوید تمام علم پزشکی در قرآن است، باید بگوید در بطن قرآن است و در این صورت با قواعد عرب ما نمی توانیم به آن برسیم و نیاز داریم تا زمانی معصوم بیاید و در دوران ظهور با ...
تنها راه برون رفت از معضلات احکام و مبانی ناب شریعت و اسلام است
، این مطلب وجود دارد که اساساً علوم انسانی در منویات الهی و اسلامی جای گرفته و ما می بایست این گزاره ها را استخراج نماییم تا مورد استفاده قرار گیرند و نتایج اثربخش آن رؤیت شوند. همان گونه که گفته شد نکته مهم در بحث تحول در علوم انسانی، عملیاتی کردن تئوری های اسلامی است؛ جامعه اسلامی در ارائه تئوری و نظریه مشکل مهم و تأثیر گزاری ندارد؛ مشکل و معضل در اجرا سازی و پیاده سازی منویات دینی در ...
بررسی دلیل قرآنی وجوب نصب ولی فقیه برای عصر غیبت
نداشته باشیم باید به سراغ نصب عام برویم، چرا که تا منصوب نصب خاص وجود دارد، باید سراغ او رفت ولی هرجا که دسترسی به مصداق قضیه حقیقیه نداشته باشیم باید خود ما بر اساس قواعد و شرایط حاکم، دنبال مصادیق قضیه حقیقیه برویم. دو نوع جعل از سوی خداوند متعال وجود داشته است که نصب انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام به نحو قضیه شخصیه نصب شده اند ولی نوع دوم مثل نصبی است که در حدیث العلماء ورثة ...
نسل پرکاربرد واسط رایانه ای خوانشگر مغز در ایران ساخته می شود
تلفیق داده های تصویر برداری ساختاری MRI و تصویر برداری کارکردی fMRI مد نظر است. به گفته وی، همچنین طراحی سامانه جامع نقشه برداری مغزی زبان و حافظه برای هدایت اعمال جراحی مغز با استفاده از تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی نیز در حال پیگیری است. دبیر ستاد توسعه فناوری های علوم شناختی، شناسایی چهره انسان با استفاده از شبکه های عصبی را نیز عنوان طرح دیگری دانست که این روش متفاوت ...
حقیقت فلسفی صراط و اثبات واحدیت آن از منظر صدرالمتألهین
...، (2) تلازم بین واحدیت ربّ و واحدیت صراط و (3) سنخیت صراط با علم و حق است. در نتیجه وی وحدت را لازمه منطقی و فلسفی حقیقت صراط دانسته، تعدد صراط را از منظر عقل مردود می شمرد. واژگان کلیدی: صراط، واحدیت، حکمة الکون، علم، ربّ، فلسفه. نویسنده: سجاد میرزایی فصلنامه اندیشه نوین دینی - سال دوازدهم - شماره 44 - بهار 1395 . برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
دروغ تر از دروغ!
حدت و شدت شایعه را می توان به این صورت تعریف کرد: میزان رواج شایعه تقریباً برابر است با حاصلضرب اهمیت در ابهام موضوع مطروحه در آن شایعه. در علم ارتباطات، شایعه را گفتمان های غیررسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده می دانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شده است و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شده است، اغلب تحریفاتی در آنها صورت می گیرد. ممکن است بعد ...
آیا طرح اعتباریات علامه طباطبایی بی سابقه است؟
روش رئالیسم ، از جمله آیت الله صادق لاریجانی، نشان می دهد که متأسفانه بی اطلاعی از فلسفه عملی فارابی، امری شایع در میان بزرگان فلسفه معاصر ایران است و بالتبع مباحث جاری در باب فلسفه عملی و فلسفه اجتماعی و اعتباریات، بدون توجه به فارابی که به باور شرق شناسان، نخستین و واپسین صاحب نظر فلسفه سیاسی اسلامی به شمار می رود، دچار نقصی اساسی است. نگارنده با بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی علامه ...
دکترین دگرگونی در ساختار اشتغال
انسانی بر ماشین ها هم خواهد بود. با این طرح مبحث روشن می شود که میراث علوم انسانی کلاسیک، باید مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد، ولی خطوط کلی در دو مسیر توزیع خلاقیت و توزیع ثروت متمرکز است . ▬ در ابرمبحث اشتغال ، تبعات تأمل ما در دو موضوع توزیع خلاقیت و توزیع ثروت ، نشان می دهد که بازار اشتغال انسانی را باید به دو حیطه اصلی اشتغال استخدامی یا کارفرمادار و اشتغال خویش فرما یا کارآفرین ...
صوفیان و مقامات سیر و سلوک
شده است. از نظر صوفیه سیر باطنی به سوی حق به دو صورت ممکن است: سلوک و جذبه. ذوق از دیگر مفاهیمی است که به توضیح آن همت گماشته می شود. از منظر صوفیان علم الاذواق همان علم احوال است. نظریه ی احوال (و مقامات) به یک معنا مغز تعالیم صوفیه است، تا آنجا که حتی برخی تصوف را علم احوال دانسته اند. در مقاله حال/ احوال ابتدا حدس هایی درباره مبادی ورود مفهوم حال به اصطلاحات صوفیان از علم طب و ...
بوی آن دلبر چو پَرّان می شود
خود آگاهی است. کرکگور پدر اگزیستانسیالیسم اما با التفات به برجسته شدن این مفهوم می گفت که هر کس باید از سر و کار داشتن با دیگران مضایقه کند و اساساً فقط با خدا و با خودش سخن بگوید. فلسفه ی امروزین مفهوم دیگری را ارج می نهد. یکی بدان اهتمام تام می ورزد و آنرا در کنار شناخت حقیقت معنا می کند و یکی آنرا چنان فربه شده می بیند که مفهوم دیگری را سبب غفلت انسان از خود می داند. این سخن اما در ...
نقش هم افزایانه معناشناسی در مطالعات قرآنی
مبنایی وارد کرد. از این رو با توجه به ویژگی های متن قرآن کریم در نگاه ما و در بستر مطالعات قرآنی، طبیعتاً هر روشی، رویکرد یا هر علمی را نمی شود به کار گرفت و چنانچه روشی را به کار بگیریم، طبیعتاً باید بحث های مبنایی جدی صورت گیرد که کاربرد آن روش در مطالعات قرآنی توجیه پذیر باشد. به هر ترتیب در بحثی که شما مطرح کردید، در فلسفه زبان یا هرمنوتیک با آن سابقه طولانی که دارد، یکی از مباحث جدی همین است که به هر حال در مواجهه با یک متن چه کاری باید انجام بدهیم. وقتی در بستر مطالعات قرآنی می خواهیم روش های دیگری را به کار گیریم طبیعتاً با قیود، شروط و ضوابط مد نظر در این رشته علمی به سراغ آن علوم می رویم. ...
اولویت های آینده پژوهی مطالعات قرآنی از نگاه قرآن پژوه سودانی
های دیگر. ب تاریخ: تمرکز بر علم إسناد(علمی در حوزه حدیث) و اسباب نزول برای شناخت ترتیب و تسلسل مطالعات قرآنی ضروری است. ج رویکردها، تدوین یک رویکرد ایمانی برای مطالعات هستی شناسی با هدف ارتباط دادن مطالعات هستی شناسی به آیات قرآن ضروری است و این موضوع باید در مطالعات نظری و پژوهش های تجربی نیز مورد توجه قرار گیرد که فواید این مسئله عبارتند از: 1 قرآن منبعی برای شناخت علوم هستی ...
پاسخ آیت الله جنتی به شایعه درگذشت اش
در ابهام موضوع مطروحه در آن شایعه. در علم ارتباطات، شایعه را گفتمان های غیررسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده می دانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شده است و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شده است، اغلب تحریفاتی در آنها صورت می گیرد. ممکن است بعد از چندین بار تحریف، محصول نهایی به کلی با آنچه در ابتدای کار منتقل شده متفاوت باشد. ...
طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است
توانمندیهای بشری و برای مثال نظیر علم وفلسفه درراستای طرح ریزی سازمانی استفاده کرد. البته قید محکم و عمیق این معنی زمانی است که فلسفه وعلم را اولاً در خدمت اهداف توحیدی خلقت و انسان موحد وسعادتمند بدانیم و ثانیاً آنها را به صورت خالص با چهارچوب های ذاتی ومنحصر در نظر آوریم . نقش علم و فلسفه در طراحی هر الگوی پیشرفتی به بیانی دیگر علم وفلسفه وسایر تولیدات ذهنی بشری می تواند ...
ظهور؛ عصر پالایش علوم ناهنجار و ناکارآمد
خواهند یافت. نکته مهم و اساسی در باور مهدوی این مطلب است که قطعاً در آن دوران طلایی و عصر نوین علمی، علوم و دانش هایی دارای اهمیت و ارزش خواهند بود که بتوانند در خدمت رشد و تعالی مادی و معنوی انسان باشند و همچنین در مسیر رسیدن کمال و سعادت و یا به تعبیری رسیدن به مقام عبودیت و بندگی، برای انسان قرار بگیرند. با توجه به این شاخصه ها می توان گفت: آن علومی که فاقد گزاره ها و تأییدات الهی و ...
اگر توماس آکویناس فیلسوف است، متکلمین اسلامی هم فیلسوف هستند
فرهنگ امروز/ پیتر آدمسون، ترجمه: معین احمدی: شاید من انسان خوش بینی هستم، اما فکر می کنم مردم امروز غالباً از اهمیت و اصالت فلسفه در جهان اسلام آگاه هستند. آیا در حال حاضر اندیشمندی مانند برتراند راسل هست که در نوشته ای به این مسئله اشاره کند که فلسفۀ عربی [اسلامی] اهمیتی به عنوان اندیشۀ اصیل ندارد و مردانی مانند ابن سینا و ابن رشد اساساً مفسر هستند ؟ امیدوارم ...
آیا انسان ها ربات های پیچیده هستند؟
، بلکه مسئله اصلی برای دنت آن است که آیا انسان واقعا آنقدر که تصور می شود باهوش است؟ دنیل دنت با اشاره به اینکه هیچ چیز ویژه ای درباره شهود انسان وجود ندارد، می گوید: "شهود به سادگی یعنی دانستن چیزی بدون اینکه بدانیم چگونه آن را می دانیم." دنت، رنه دکارت فیلسوف فرانسوی را سرزنش می کند که برای همیشه اندیشه ما درباره چگونگی فکر کردن به ذهن انسان را مختل کرده است. دکارت ...
دکترین دگرگونی در ساختار اشتغال
هنوز مجموعه علوم انسانی و به ویژه علوم اجتماعی در پذیرش این دگرگونی در ذات علم اقتصاد دچار تردید است و همین که هنوز کوشش می شود، مسائل اقتصاد عمدتاً با سه متغیر تورم ، رکود و بهره وری نیروی کار تحلیل شود، نشان می دهد که ما در شناسایی و پذیرش این ذات جدید دچار مشکل هستیم. برای متوازن ساختن مجدد معادلات، یک نکته، اساسی است. این که باید میان اشتغال انسان و اشتغال ماشین، موازنه برقرار کرد ...