سایر خبرها
چگونگی تعیین جانشین برای امام(ره)؛ از روایت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا تحریم نقل مطالب یک جلسه
...> پس از آن که گروه پزشکی معالج حضرت امام ( قدس سره)، خبرهای مأیوس کننده ای از حال ایشان به مسؤولان عالی رتبه نظام دادند و گفتند که ایشان چند ساعتی بیش تر زنده نخواهند بود، جلسه ای با حضور برخی از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی، رؤسای قوای سه گانه و برخی دیگر از شخصیت ها، نزدیک محل بستری شدن حضرت امام تشکیل شد. اعضای حاضر در این نشست که در بعد از ظهر روز سیزدهم خرداد 1368 انجام شد، عبارت بودند از ...
همایش شناخت شخصیت امام راحل در تایلند برگزار شد
...> سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود موضوع و جایگاه رهبری امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی را از سه دیدگاه امام به عنوان رهبری کاریزماتیک، امام به عنوان یک رهبر و پیشوای دینی و امام به عنوان مرشد و راهنما مورد ارزیابی قرار داد. وی گفت: در طول انقلاب همه مردم در تمامی مراحل و در چهارچوب هر سه تعریف پشتیبان رهبر و انقلاب اسلامی بودند و این رابطه یکسویه نبود و امام نیز جایگاه و اعتبار خاصی برای ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
افراد منحرف هم به حزب جمهوری اسلامی ورود کنند. حزب جمهوری اسلامی روی کاکل مرحوم شهید بهشتی می گشت و در حسن نیت ایشان هیچ شکی نبود اما نیروهای منحرف هم به هر نحوی به شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی وارد شدند که یکی از آنها میرحسین موسوی بود که بعدها در فتنه سال 88 برای برهم زدن نظام مقدس جمهوری اسلامی سینه سپر کرد. از طریق شهید آیت با میر حسین موسوی آشنا شدم من از طریق آشنایی که ...
عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)
عرفانی به تبیین فلسفه اسلامی می پرداخت. ایشان در این زمینه دارای آثاری برجسته هستند که می توان به کتاب هایی همچون آداب الصلاه ، سرالصلاه (معراج السالکین و صلاه العارفین)، شرح چهل حدیث ، شرح دعای سحر و مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه اشاره کرد. امام در مباحث فلسفی از قرآن، برهان و شهود عرفانی بهره برده است. ایشان معتقد بودند که می توان از قرآن یک فلسفه و نظام فلسفی طراحی کرد. از این رو علاوه ...
مراقب باشید سیاست بازان شما را به سوی چپاولگران نکشند
متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقلیت فاحش آنان و در تنگنا قرار دادنشان کار مثبتی نمی توانستند انجام دهند و با اینهمه و دهها مسائل دیگر، از آن جمله به انزوا و عزلت کشیدن روحانیان و با قدرت تبلیغاتْ به انحراف فکری کشیدن بسیاری از آنان، ممکن نبود این ملت با این وضعیت یکپارچه قیام کنند و در سرتاسر کشور با ایده واحد و فریاد الله اکبر و فداکاریهای حیرت آور و معجزه آسا تمام قدرتهای داخل و خارج را کنار زده ...
اندیشه بلند امام خمینی نباید فراموش شود
(ره) مردم بود و بعد از توکل به خدا قدرت اصلی را در مردم ایران می دانست، از این رو امروز ما هرچه جلوتر می رویم از امام راحل شناخت بیشتری پیدا می کنیم. ساداتی نژاد یادآور شد: امام خمینی(ره) در سال پایانی عمر با برکت خود تقابل جهان را تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی دانست و امروز بعداز سالها با حضور نامبارک ترامپ همایش اسلام آمریکایی در عربستان تشکیل شد که این موضوع بیانگر این است که ...
نماینده اندیمشک:ظرفیت های خوزستان به طور کامل برای اشتغال بکار گرفته نشده است
به گزارش خبرنگار ایرنا فریدون حسنوند روز یکشنبه در نشست توسعه مشاغل خانگی در محل فرمانداری افزود:استان خوزستان و شهرستان اندیمشک از ظرفیت های عظیم در حوزه صنعت ، معدن ، تجارت و سایر حوزه ها برخوردار است که با استفاده بهینه از این ظرفیت ها می توان شاهد تحول در بخش اشتغال بود. وی افزود:برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نیازمند تلاش جدی تر هستیم. حسنوند گفت:یکی از گام های مهمی که در تحقق ...
سود کشاورزان در جیب دلالان
به گزارش تهران پرس ، جلال محمودزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نقش پررنگ واسطه ها در بخش کشاورزی افزود: تنها رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی بر دوش کشاورزان است در حالیکه سود اصلی تمام زحمات این قشر زحمتکش را دلال ها و واسطه ها به جیب می زنند. وی همچنین اظهار داشت: وجود واسطه ها در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی ضمن متضرر شدن تولیدکنندگان موجب می شود مصرف کنند گان داخلی ...
وزیر کار باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا ، علی اکبر لبافی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز مهترین چالش اقتصاد کشور، بیکاری و اصلی ترین دغدغه مردم اشتغال است و طبعا به وزارتخانه ای قوی و برنامه ریز در حوزه کار نیاز داریم که علاوه بر هماهنگ کننده خوب بتواند سیاستهای اشتغال را دنبال کند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور در اختیار وزارت کار بود انتظار می ...
ابعاد توسعه بر اساس مبانی فکری امام خمینی(ره)/ اهداف توسعه اقتصادی از منظر معمار کبیر انقلاب اسلامی چیست؟
...: امام خمینی اعتقادش بر این بود که کارگزاران باید مردم را در امور مختلف مشارکت دهند و مردم هم باید در این مشارکتها حضوری فعال داشته باشند، از دیدگاه امام اگر این ملت در صحنه های جاری حضور نداشتند نمی توانستیم کاری انجام دهیم پس اگر به پیروزی رسیدیم و اگر استقلال و آزادی داریم همه اش به خاطر حضور فعال مردم در صحنه ها است پس در حال حاضر هم اگر می خواهیم در جریانات آینده پیروز میدان باشیم باید ...
در بینش فقهی امام خمینی (ره) مردم داری و مردم داری یک اصل بود
اصل خدمت و آسان گیری از شیوه های برخورد ایشان بود و در بینش فقهی ایشان مردم داری و مردم مداری برای کسانی که عهده دار مقامات بالا هستند یک اصل بود. قائدی با اظهار به اینکه معمار بزرگ انقلاب، حضور مردم را پایه های بقاء نظام اسلامی می دانست تاکید کرد: در هیچ زمانی نباید مردم را فراموش کرد و نباید مردم را به عنوان پلکانی برای رسیدن به قدرت دانست بلکه مردم اصل و محور هستند. امام ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
نتوانستند عمل مثبتی انجام دهند. و اکنون که سه سال ازپیروزی می گذرد اگرچه وزیر خارجه کنونی اقدام به این امر نموده است و امیداست با پشتکار و صرف وقت این امر مهم انجام گیرد. و وصیت من به وزرای خارجه در این زمان و زمانهای بعد آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است ، چه در اصلاح و تحول وزارتخانه وسفارتخانه ها؛ و چه در سیاست خارجی حفظ استقلال و منافع کشور و روابطحسنه با دولتهایی که قصد دخالت در ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
...، آزاد و مختار آفریده شده اند. و نکته مهم این که سپهر هستی شاهد تقابل دائمی نیروهای حق و باطل و خیر و شر در انسان و جوامع و همچنین عرصه روابط بین الملل است. در معناداری و مفصل بندی نظام هستی از دیدگاه حضرت امام (ره)، حیات دنیوی، دار فانی و تغییر است اما در مقابل، سرای جاوید، دار بقاء و ثبات دائمی می باشد. خداوند بزرگ، آفریننده و در نتیجه ملاک و حاکم مطلقه بر سپهر هستی، هادی و مدیر ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
مدیریت نادرست حوزه فرهنگی، تئاتر هرمزگان را به حاشیه کشانده/ تئاتر در مدارس و هنرستان ها جایگاهی ندارد
حاشیه رانده شدن تئاتر در هرمزگان را بدون شک می توان متوجه بی علاقه گی جامعه و مدیران فرهنگی نسبت به این رسانه فرهنگی و هنری دانست و افزود: اکنون سال هاست که تئاتر هیچ جایگاهی در مدارس و آموزش و پرورش و حتی هنرستان های استان ندارد و همان کورسوی دیرینه تئاتر دانش آموزی هم که چندین سال پیش وجود داشت، حالا مسیر دیگری را پیش گرفته است. نهادهای دولتی و غیر دولتی اشتیاقی و شناختی نسبت به ...
عقلانیت و اعتدال در اندیشه امام خمینی(ره)
برخوردار است و وجه تمایز انسان با سایر موجودات به شمار می رود. آیات و روایات متعدد انسان را به تعقل و تفکر دعوت می کند. برقراری عدالت نیز هدف غایی این دین آسمانی محسوب می شود. از عقل به عنوان رسول باطنی یاد می کنیم و تأیید اسلام با عقل و تأیید حکومت با میزان اجرای عدالت سنجیده می شود. در منظومه اندیشگی بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی عقلانیت از مهم ترین عناصر شکل گیری نظام اسلامی و حرکت به سوی ...
اقتصاد اسلامی انسان اسلامی می خواهد
ایران در این دوره تغییر کرد.احساس هویت،برای کسانی که پیش تر در مناسبات و محاسبات جامعه نادیده انگاشته می شدند دستاورد بزرگی است که امام به ملت ایران هدیه داد. آیت الله موسوی اردبیلی در اولین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی حضرت امام خمینی ، در مقاله ای در خصوص نظرات اقتصادی ایشان گفته اند: حضرت امام(س) در اقتصاد به نظام قایل بودند. البته نظام، هدف می خواهد. هدف نظام را هم خودشان در جاهایی ...
امام خمینی، احیاگر تفکر شیعی
گردید و همین امر موجب پیروزی توده های مردم در برابر رژیمی تا دندان مسلح شد، به گونه ای که با گذشت چند دهه هنوز نظام پایه ریزی شده ایشان برترین جایگاه را در اذهان توده ها داراست. منابع: تری ایگلتون(1381)، در آمدی بر ایدئولوژی، ترجمه اکبر معصوم بیگی، تهران، آگه مطهری، مرتضی(1378)، مجموعه آثار،ج2، تهران، صدرا، محمدی منوچهر(1387)، انقلاب اسلامی زمینه ها و پیامدها،نشر معارف محمدحسین جمشیدی(1385)، اندیشه سیاسی امام خمینی، معاونت پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ...
رفتار عجیب اعضای جدید شورای شهر یاسوج بعد از قبولی
کرده اند، روندی غیرتعاملی در پیش گرفته و از همین ابتدای کار از جواب دادن به مردم و رسانه ها سر باز می زنند. به نظر می رسد این اعضا که در دوره قبل نیز عملکرد مثبتی از خود نشان ندادند، قصد دارند به رفتار غیرتعاملی خود ادامه داده، تا بدون انجام هیچ کار و اقدام مثبتی برای رفاه حال شهروندان، دوره پنجم را نیز به پایان برسانند غافل از اینکه این بار رسانه ها از همین ابتدا رفتار اعضای شورا را زیر ...
خودکفایی به معنای قطع تعامل با دنیا نیست/قادریم از تحریم ها و از فشارهای بین المللی عبور کنیم
و موفقیت پیش رفتیم افزود: امام بنیانگذار و معمار انقلاب است ، امام از یک سو ارزش هایی را بنیان گذاری کرد و از سوی دیگر ارزشهای انحرافی را از جامعه زدود و این ارزش ها تبدیل به مبنای جدیدی شده که می توانیم زندگی و سیاستهایمان را پایه گذاری کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در مسائل سیاسی، دفاعی و اقتصادی تکیه بر روی نهضت ارزشهای امام کردیم ادامه داد: امام زنده است و ما ...
دود کاهش نرخ سود بانکی در چشم اجاره نشین ها
سرویس اقتصاد جوان ایرانی _ بخش بورس، بیمه، بانک و بازار : کسانی که اجاره نشین هستند و این روزها دنبال اجاره واحد مسکونی برای سکونت و گذران زندگی می باشند، علاوه بر افزایش نرخ اجاره بها که به صورت سنتی هر سال اتفاق می افتد، این روزها با مشکلی به نام نبود خانه برای رهن کردن مواجه هستند. به گزارش جوان ایرانی به نقل از صبحانه، کسانی که اجاره نشین هستند و این روزها دنبال اجاره ...
دیدگاه اقتصاد مقاومتی 60 سال قبل یک اصفهانی/ مؤسس بزرگ ترین خیریه کشور در همین نزدیکی است
باید کار تولید کنیم، وی کار را بزرگ ترین دشمن فقر می دانست و چنان اعتقاد عمیقی به این اندیشه داشت که تمام زندگی اش را روی آن گذاشت. در آن زمان که حرفی از اقتصاد مقاومتی و اشتغال نبود و رهبر فرزانه ای امر به این موضوع مهم جامعه نکرده بود تاریخ یک چنین مردی را با این تفکر شاهد بوده است، ای کاش برخی مسؤولان و سیاست مداران ما نیز سیری در زندگی این کارآفرینان بزرگ کشور داشتند و با این تفکر ...
تغییر دیدگاه صاحبان کسب و کار اولویت کار مشاور است
مختلف فضایی از دور دست را ترسیم می کنیم و این چشم انداز دادن به صاحبان کسب و کار از امنیت به سزایی برخوردار است. نوری ارائه چشم انداز از آغاز نقطه صفر برای صاحبان کسب و کار را مهم توصیف کرد و ادامه داد: تغییر فرد باید از خود، باور ها و نظام فکری او آغاز شود؛ یک تولید کننده باید از توجه به کیفیت محصول شروع کند و به تولید با کیفیت بالا ایمان داشته باشد. این مدیر عامل شرکت ...
هنر امام خمینی(ره) ایجاد یک اندیشه سیاسی مبتنی بر آموزه های دینی بود
به شمار می روند. وی، اندیشه های این بزرگ مرد ساده زیست را عامل اتحاد و قدرتمندی مسلمانان دانست و ادامه داد: شخصیت کاریزمای امام خمینی (ره) به خاطر خصوصیات فردی، ایمان او به وعده های الهی و شناخت عمیق او از اسلام بود. حجت الاسلام نعمت اللهی خاطرنشان کرد: امام راحل تمسک به مکتب اهل بیت (ع) توام با وحدت توده ها و مردم را رهایی بخش می دانست و همواره مردم را به وحدت کلمه دعوت می کردند. ...
اگر اینترنت یک روز قطع شود، چه اتفاقی می افتد؟
انداخته اند را انجام دهند، در این صورت از بهره وری بالایی برخوردار خواهند بود. در واقع دلیلی وجود ندارد که چنین چیزی قابل تعمیم به کل نظام اقتصادی نباشد.” سفرها احتمالا در کوتاه مدت چندان تحت تأثیر قرار نمی گیرند، تا زمانی که قطع اینترنت بیش یک روز و یا بیشتر طول نکشد. هواپیماها می توانند بدون نیاز به اینترنت پرواز کنند و قطارها و اتوبوس ها هم برنامه عادی خود را انجام دهند. قطع طولانی تر ...
آیت الله قائم مقامی:امام با ورود مریدپروری به سیاست مخالف بود/ بزرگترین هدیه امام به انقلاب، به رسمیت ...
مسائل سیاسی شدند، با افرادی که در حوزه ی اسماء جزئی دارای سرمایه بودند هیچ ارتباطی نداشتند، با اینکه بسیاری از آنها دوستان دیرین ایشان بودند. چون فاز کاری وی تغییر کرده بود. قائم مقامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) تنها کسی است که در عصر حاضر طعم اسماء کلیه و عرفان عمومی را چشیده، گفت: از ویژگی های این درک عرفانی توحیدی، این است که اصلا روابط اجتماعی را نمی توان براساس روابط گزاره های خاص ...
بهترین تبیین کننده اندیشه های امام راحل، شخص رهبر انقلاب است
گرایی و استقلال طلبی نظام اسلامی، عدالت اجتماعی، استکبار ستیزی و حاکم شدن ارزش های دینی می شوند. *جدا شدن جامعه از اندیشه های امام مساوی است با جداشدن از اندیشه های قرآن و عترت حجت الاسلام احمد سالک کاشانی شخصیت دیگری بود که به سراغ او رفتیم؛ وی در این باره گفت: یکی از 14 هدف فتنه 78 و 88 جداسازی مردم و جامعه از اندیشه های بالای امام خمینی(ره) بود. وی با بیان ...
و اما ولی / در حاشیه راه یابی دست فروش خرم آبادی به شورای شهر
ولی الله رستمی نژاد مشهور به ولی تا قبل از انتخابات شورای اسلامی شهر، در محدوده امام زاده زید بن علی محله بازار شهر خرم آباد (مرکز استان لرستان) با ظاهری ژنده پوش (پاسخ رستمی نژاد: تن آدمی شریف است به جان آدمیت) و بدون کلام (پاسخ رستمی نژاد: سکوتم از رضایت نیست، دلم اهل شکایت نیست)، از راه فروش مرغ و خروس زنده امرار معاش می کرد. به گفته خودش 60 سال دارد چند مدرک تحصیلی از جمله ادبیات فارسی و ...
آیت الله حسینی بوشهری: مسئولان و مردم توطئه های دشمنان را بشناسند/امام با شعار "نه شرقی نه غربی" دست رد ...
"آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری" عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، پیرامون تحقق آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آنچه امام راحل به عنوان آرمان های انقلاب اسلامی مطرح کردند، تحقق یافته است. وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که قبل از پیروزی انقلاب امام(ره) روی آن تأکید داشتند تغییر در نظام طاغوتی بود که با ...
هر کسی نمی تواند بگوید محور وحدت است | هیچ تردیدی در سلامت اصل انتخابات نیست
رهبری با بیان اینکه برنده و بازنده انتخابات نباید مغرور و مایوس شوند اظهار داشت: کسانی که رای آوردند و نیاوردند در درون نظام و متعلق به نظام هستند. وی انتخابات را جشن مردم سالاری دینی دانست و افزود: در طول سی و هشت سال مردم بیش از 35 بار پای صندوق رای آمدند و این مایه افتخار است و کشورهای عربی که به ساز آمریکا می رقصند مقوله انتخابات برای آن ها ناآشنا است. امام جمعه موقت تهران ...