سایر منابع:
سایر خبرها
پیام صریح موشکی سپاه به ترامپ
آمریکا و شورای امنیت و تمام کشورهای جهان طبقه بندی شده مبنی بر اینکه داعش یک سازمان تروریستی است و ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان و دوست با داعش مقابله می کنند در نتیجه اقدامات آمریکا هیچ توجیهی ندارد جز اینکه از طرح خود که همان تجزیه منطقه است، دفاع می کند. ترجمان گفت : تصور می کنم آنچه امروز روسیه انجام داد، باید از همان روز نخست حملات آمریکا انجام می داد، همه به یاد داریم وقتی آمریکا به ...
ابرمردی که علی وار زندگی کرد
روزهای جنگ و سختی به کمک کشور بیاید. اولین دست نگاشته او را که بعد از ورود به ایران نوشته است، بسیار زیباست. او به مادر بزرگوارمان این گونه خطاب می کند: چندین سال پیش که من از ایران رفتم تو در گوش من گفتی: هیچ چیز از تو نمی خواهم جز اینکه خدا را فراموش نکنی و به تو قول می دهم که در این مدت طولانی خدا را حتی برای لحظه ای فراموش نکردم. رفیقی صمیمی و مهربان رهبر انقلاب ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
کیهان نیز بعد از به تخت نشستن محمدرضا شاه درآمد. می توانم بگویم روزنامه ها تا بعد از دوره دکتر مصدق در انتشار بسیاری از اخبار آزاد بودند، همچنین بر تعداد آنها نیز افزوده شد. در دهه بیست، حزب توده تشکیل شد، رابطه شما و هم سالان تان با این حزب چطور بود؟ برخی از رفقای ما عضو حزب توده شدند و من با بسیاری از آنها رفت و آمد داشتم. اما بعدا این حزب انشعاب پیدا کرد و بعضی از آنها جدا ...
واکنش رسانه های عربی به ولیعهدی محمدبن سلمان
ساعتی پیش سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با صدور فرمانی پادشاهی محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران با حفظ سمت وزیر دفاع انتخاب کرد. این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل میشود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود تخت و تاج از برادر به برادر منتقل میشده است. با توجه به اختلافات داخلی آل سعود بعد از شکست های محمد بن سلمان در جنگ یمن، احتمال ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
بستگی های نزدیک داشت. برناردو پدر ماکیاولی، حقوقدان بود و از این راه امرار معاش می کرد و در عین حال سخت اهل ادب و علاقه مند به علوم انسانی بود و با عده ای از دانشوران برجسته در رشته های مختلف این علوم روابط صمیمانه داشت. در خاطرات روزانه برناردو آمده است که با وجود هزینه سنگین، اهتمام ویژه ای داشته است که پسرش نیکولو در علوم انسانی پایه ای استوار کسب کند. پدر ماکیاولی با وسواس خاصی ...
50 مصوبه ملی طرح کرامت در ملایر اجرایی شده است
راهپیمایی دشمن شکن، بیان داشت: ملت ما با شرکت در راهپیمایی روز قدس ضمن اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام می کند. فرماندار شهرستان ملایر در ادامه با اشاره به اجرای طرح کرامت این طرح را برای شهرستان ملایر مهم برشمرد و تصریح کرد: این حساسیت در همه مسوولان شهرستان نیز وجود دارد و انتظار داریم که بعد از اجرای طرح بتوانیم یک الگوی خوب و موفقی را برای کشور عرضه ...
جابه جایی قدرت در سعودی را چه کسی انجام داد؟
همراه داشته باشد. با توجه به وابستگی شدید سعودی به تصمیم گیری های آمریکا و انگلیس این سوال مطرح می شود که چرا کشورهای مذکور به این امر تن داده و بن سلمان چه وعده ها و تعهداتی در ازای این تغییرات داده است؟ آنچه پس از مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان از سوی محافل و اندیشکده های آمریکایی و انگلیسی مطرح می شد آن بود که وجود ساختاری پیر و فرسود موجب هزینه های بسیاری این کشورها در عربستان ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
روز قدس، روز تجلی اراده ملت های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی/ استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار مجلس به ...
ادوار در مجلس تاسیس شده و اقداماتی را داشته است. او با بیان اینکه استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار مجلس به نفع کشور است ادامه داد: ممکن است دولت ها سلایق مختلف داشته باشند که به این معنا نیست که نباید از سرمایه های ملی استفاده شود و باید به این موضوع توجه شود یک دولت زمانی موفق است که از همه بینش ها و از صاحبان فکر و اندیشه استفاده کند. رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به حضورش ...
داعشی ها با دولت های استکباری ارتباط دارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی بعد از نماز ظهر و عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه در طول تاریخ اسلام با مسیحیت جنگ بزرگی نداشته اند، اظهار کرد: مسیحیت در دنیای کنونی نیز کمتر با اسلام مشکل دارد به همین علت مسلمانان با مسیحیان رویکرد مسالمت آمیزی را دنبال می کنند. وی با بیان اینکه از نظر قرآن کریم بدترین مردم مشرکان و یهودیان هستند ...
7بحرانی که افغان ها و عراقی ها را به ایران کشاند/ایران چهارمین کشور دارای جمعیت پناهنده در جهان
چاره ای نداشتند جز این که جسد آنها را همان جا بگذارند و بروند. برخی از مادران باردار، بین راه زایمان کردند. به گفته او، این بحران ها در دنیا یا نادر است یا اصلا اتفاق نمی افتد. اما ماجرا تنها به بحران حلبچه محدود نمی شود، بحران سال 1370 هم ماجرای دیگری داشت: در سال 70، بعد از اخراج رژیم عراق از کویت، بحرانی ایجاد شد که منجر به آواره شدن یک میلیون و500 هزار نفر شد. استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
هر گونه بدعهدی دیگر باید به سوی پر رنگ کردن نقش دولت و دیپلماسی و اجتناب از موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی و حوزه ماموریت دولت گام برداریم. ببینید ترامپ در این چند ماهه که بر سر کار آمده تاکنون با چه کشورهایی رابطه داشته است؟ آیا به سمت نزدیکی با سوئیس، اتریش، نروژ و فرانسه بوده یا به برقراری ارتباط پر رنگتر با عربستانی اقدام کرده که نه دولتی دارد نه قدرتی. از همین رو هم دائما در حال خرید سلاح ...
شوک ستاره محبوب به قرمزها؛ امروز تصمیم گرفتم از پرسپولیس جدا شوم/ هواداران حلالم کنند
روز نو : سروش رفیعی در اینستالایو خود حرف هایی به زبان آورد که جالب توجه بود. این بازیکن در ابتدا گفت: می دانم که ایرادات و ضعف هایی دارم اما همیشه سعی کردم صادق و روراست باشم و بیش از هر چیز، رفتار و شخصیتم برای من مهم بوده است. هر کسی هم ممکن است ایراد و نقطه ضعف داشته باشد اما می شود طوری رفتار کنیم که بتوانیم مثبت باشیم. وی ادامه داد: تصور می کنم از زمانی که به پرسپولیس ...
بابا کیوکیو بس است برگرد/ ماجرای کلاه صورتی رنگی که نهال از رهبر خواست
... بعنوان همسر یک شهید مدافع حرم وقتی خبر حادثه تروریستی 17 خرداد تهران را شنیدید چه حالی داشتید؟ من خبرهای این عملیات تروریستی را از همان لحظه اول دنبال می کردم. خیلی ناراحت شدم.فکر کنم با این جریان یک تلنگر به همه ما زده شد تا بفهمیم چقدر نیاز است که امنیت کشورمان حفظ شود حتی اگر حفظ این امنیت در مرزهای یک کشور دیگر باشد. حس می کنم با این اتفاق خیلی ها به ضرورت وجود مدافعان حرم پی بردند ...
مجتهد: پادشاه عربستان کناره گیری می کند
خاندان آل سعود است،افزود: طبق اطلاعات او با اعلام دستورات جدید سلطنتی یک خشم عمومی در خاندان آل سعود وجود دارد اما هنوز مشخص نیست که آیا از داخل این خشم یک نافرمانی و سرکشی علیه فرامین جدید پادشاه عربستان ظهورخواهد کرد یا نه؟ مجتهد مدعی شد که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا از این موضوع اطلاع داشت اما موسسات و نهادهای آمریکایی، کشورهای اروپایی بسیارغافلگیر شده اند. سلمان بن ...
مروری بر زندگی ولیعهد جدید عربستان و حلقه اطرافیانش +تصاویر
و مشاور ویژه وی در جایگاه وزیر منصوب شد. در 13 جولای همان سال به عنوان ناظر و هماهنگ کننده دفتر سلمان بن عبدالعزیز در وزارت دفاع انتخاب شد. یک سال بعد و در آوریل 2014 دستور پادشاهی مبنی بر تعیین محمد بن سلمان به عنوان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران عربستان صادر شد و این منصب به مناصب قبلی وی اضافه شد. در 23 ژانویه اما و بعد از به قدرت رسیدن پدرش، او به عنوان وزیر دفاع و رئیس دفتر ...
تصویر زندگی عارف شهید در دنیای هنر
. چمران همه تلاش اش را می کند که گروه های فکری و عقیدتی مختلف را به وحدت و رفتار عاقلانه تشویق کند. اما برخلاف پیش بینی های او نه عنایتی که رفیق قدیمی او نیز هست پیشنهاد صلح را می پذیرد و نه وصالی و همسنگرانش حاضر می شوند دست از مقاومت بردارند. بدین ترتیب چمران که دردی عارفانه را در دل تحمل می کند، دو روز سخت و طاقت فرسا را پشت سر می گذارد، در حالی که نیروهای معارض در حال تسخیر شهر هستند. تا این که ...
هولناک ترین جنایت اسرائیل علیه بشریت! / راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟ + تصاویر
...، وجود خارجی نداشته است. مهم تر از همه آنکه اگرچه از آن تاریخ تاکنون کابینه های وقت رژیم صهیونیستی سه کمیته حقیقت یاب - کمیته حقیقت یاب بهلول – مینوکوفسکی در سال 1967، کمیته حقیقت یاب شلجی در سال 1988 و کمیته حقیقت یاب کوهن – کدمی که در سال 1995 تشکیل شد و گزارش خود را در سال 2001 میلادی به کابینه وقت رژیم صهیونیستی ارائه داد - برای کشف خفایای این قضیه تشکیل داده بودند و هر یک از ...
شکرستان بلای جان مردم جلگه شد
زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد. محصولی آب بر در اوج خشکسالی یکی از دلایل اعتراض به توسعه نیشکر در خوزستان، آب بر بودن این محصول است. در زمانی که کشور و به ویژه خوزستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، توسعه صنایع آب بری همچون نیشکر خلاف قوانین بوده است. مصرف بی رویه آب در صنعت نیشکر خسارت های جبران ناپذیری به رودخانه کارون و تالاب های هورالعظیم و شادگان وارد کرده است ...
روش های نوین تولید فولاد در جهان
پروسه راه اندازی گرم قرار گرفت. امید می رود که اگر مشکلی به وجود نیاید، شاهد تولید آهن اسفنجی در طرح شادگان باشیم. به گفته کرباسچی، پروژه های میانه و نی ریز هم به ترتیب هر کدام بعد از اتمام پروژه اول، در مسیر تولید قرار خواهند گرفت، البته پروژه بافت از سایر طرح ها عقب تر است؛ اما انتظار می رود در سال جاری، همه طرح های یاد شده به بهره برداری برسند. وی افزود: پرد (PERED) را می توان روشی ...
سندسازی برای تکمیل پروژه قدیمی انگلیس/پشت پرده ترور شخصیت آیت الله کاشانی
را به چنگ آورد. و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی خواهید کنار بروید، این نامه من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود، که من شما را با وجود همه بدی های خصوصی تان نسبت به خودم از وقوع حتمی یک کودتا به وسیله زاهدی که مطابق با نقشه خود شماست آگاه کردم، که فردا جای هیچ گونه عذر موجهی نباشد. این نامه تاریخی که یک روز پیش از کودتای 28 مرداد به دست مصدق رسیده بود با پاسخ از سر تکبر و غرور وی روبرو شد، مصدق ...
رویای آرنولد شدن با عضله های آمپولی!/باشگاه های زنانه ؛ پاتوق های پر زرق و برق جدید
بچگی درشت و چهارشانه بودم،می دانستم که بدن من ظرفیت بدنسازی و پرورش اندام را دارد.به خاطر همین بین کشتی و بدنسازی دنبال این ورزش را گرفتم.الان هم تنها آرزوی من این است که یک روز بدنی مثل آقای یزدانی داشته باشم و حتی در دنیا هم قهرمان بشوم. رویای قهرمانی برای عبداله مساوی است با فیگور گرفتن هر روزه جلوی آینه های بزرگ باشگاه : بدنسازی و پرورش اندام یکی از ورزش هایی است که نه تنها باعث تناسب ...
تزریق واکسن حج از هفته آینده
داریم بخشی از داروها از جمله سرم و شربت ها را به دلیل حجم و وزنی که دارند در عربستان سعودی خریداری کنیم و به دنبال بستن قرارداد با آنها هستیم. وی اضافه کرد: بیمارستان های ما در مکه و مدینه همان ساختمان قبلی است که قراردادش را امضاء کرده ایم و تیم راه اندازی بیمارستان برای بررسی های بیشتر 9 شوال (13 تیرماه) به عربستان اعزام می شوند تا از تاسیسات و تجهیزات بازبینی کنند. مرعشی در مورد واکسیناسیون حجاج عنوان کرد: واکسن ها به تعداد کافی تهیه شده و پس از تشکیل جلسات کاروان ها تا دو هفته مانده به اعزام تزریق خواهند شد. ...
مشکلی در زمینه تامین سپرده های مشتریان موسسه ثامن وجود ندارد
پشتیبانی از این اقدام، تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. این صندوقها باید مجوزهای لازم را داشته باشند و مجوزهای کافی نشان می دهد تا چه سطح، فعالیت مالی و تعاونی قابل ارتقا است. از بانک مرکزی انتظار است با دقت این مسایل را دنبال کند و اقدامی که در این راستا صورت گرفته، در راستای تقویت نظام بانکی و ساماندهی موسسات، قدرت عملیاتی آنها را افزایش می دهد. منتهی این اقدام با مقاومتهایی همراه بوده است. این ...
تفکیک و ادغام وزارتخانه ها عجولانه بود
های وزارت خانه و تغییر شیوه مدیریتی وزرا البته لازم و ملزوم یکدیگر است. زمانی که از مأموریت های وزارت خانه کم کنید، در عمل از وظایف وزیر کم شده است درنتیجه مدیریت وزارت خانه راحت تر است. زمانی که مأموریت ها را کم کنید اندازه سازمان تغییر می کند و همان طور که گفتم اندازه سازمان را دو چیز تعیین می کند، یکی مأموریت هایی که برای آن سازمان تعریف می کند و دیگری بهره وری که در سازمان وجود دارد. ...
بحران وبا در یمن ادامه دارد
...، توزیع کاتالوگ های آموزشی برای پیشگیری از وبا و کمک به تامین بهداشت در زندان های یمن از جمله تلاشهایی است که صلیب سرخ جهانی برای کنترل ابتلا به این بیماری در سراسر یمن و بویژه در مناطق غربی که کانون شیوع این بیماری هستند ارایه کرده است. یمن به عنوان فقیرترین کشور شبه جزیره عربی از فروردین ماه سال 1394 در معرض جنگ گسترده و همه جانبه ای از سوی ائتلاف عربستان و برخی کشورهای عربی قرار گرفت. ...
واشنگتن پست: آرایش نظامی ترامپ در خاورمیانه بوی جنگ می دهد
بررسی گذارده باشد. در انبار باروت خاورمیانه، هر کنشی واکنشی را به دنبال دارد. اصلا هیچ معلوم نیست ترامپ با این شیوه ای که در خاورمیانه در پیش گرفته، آیا اصلا به این فکر کرده است که اگر محاسباتش غلط از آب درآید چه اتفاقی خواهد افتاد. مسلم ترین عواقب قابل پیش بینی یک محاسبه غلط، وقوع یک جنگ مستقیم با ایران و یا حمله شیمیایی 'داعش' علیه نیروهای آمریکایی است. در مبارزه طولانی ...
بعد از شلیک موشک ها
نیست چطور می تواند اراده خود مبنی بر حفظ امنیت و اقتدار اسرائیل را به عراق و سوریه ای که - انشاءالله به زودی- از بحران خارج شده اند، اعمال نماید. موضوع دیگر این است که کمتر از چهار هفته پیش، رژیم سعودی برای آنکه ضریب امنیتی خود را به رخ بکشد، رئیس جمهور آمریکا را با وعده های بسیار چرب به ریاض آورد تا به همه بگوید کوچکترین چشم زخم به امنیت عربستان، اقدام عملیاتی آمریکا را در پی می آورد. این ...
پاسخ روحانی به مقامات آمریکا
فرارو- رییس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با دعوت از همه مردم ایران برای حضور گسترده و باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اختلافات منطقه و جهان اسلام را به نفع صهیونیسم و تروریسم دانست و گفت: برای مهار صهیونیسم و تروریسم در منطقه، وحدت دنیای اسلام باید تقویت شود. در ادامه گزیده اظهارات روحانی را بخوانید: ماه مبارک رمضان ماه رحمت، غفران ...
داوود فیرحی: طبق اندیشه امام علی (ع) امام منصوب خداوند است اما تصدی حکومت نیاز به بیعت دارد
کنار این دو دیدگاه دیدگاهی هم وجود دارد و آن تفکیک دو مفهوم امامت و حکومت است. در فقه شیعه همیشه واژه ای داریم به خصوص در ادبیات مرحوم امام خمینی(ره) که ایشان وقتی رابطه بین ولایت مجتهدین و حکومت را تحلیل می کنند، جمله ای دارند که در پاسخ به استفتاء شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات عنوان کرده اند و آن این است که “همه مجتهدین در همه موارد ولایت دارند، اما حکومت امری است که نیاز به انتخاب دارد” در ...