سایر منابع:
سایر خبرها
کاهش پرونده طلاق توافقی نسبت به سال 94
به گزارش عیارآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و انشاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم. وی ادامه داد: لازم می دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریانهای تکفیری و تروریستی بموقع و بجا ...
دعوت حزب موتلفه اسلامی از آحاد مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس/ امروز قلب جهان اسلام در بیت المقدس ...
منطقه است، دشمنان این نظام مقدس و در رأس آنها، آمریکا و اسرائیل سالهاست که تلاش می کنند این نعمت ارزشمند را از ملت شریف ایران بگیرند و با القای اسلام هراسی و ایران هراسی در کشورهای منطقه، با جمهوری اسلامی مقابله کنند. عوامل جنایتکار آنها در اقدامی مذبوحانه، با ترقه بازی تلاش کردند که در مرقد مطهر امام راحل (ره) و خانه ملت، به امنیت کشور صدمه وارد کنند، اما نیروهای مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ...
پاسخ رئیس صداوسیما به انتقاد از پوشش خبری واقعه تروریستی تهران/باتوجه به الزامات شورای امنیت خوب عمل ...
پاسداران انقلاب اسلامی، موجب قدرت نمایی نظام جمهوری اسلامی شده است، گفت: این عملیات نشان از رشد سپاه است و خوشبختانه سپاه با اقتدار موشکی خود این عمل موفقیت آمیز را انجام داد و به جهانیان نشان داد قدرت ایران با تمام کشورها متفاوت است. عسکری با اشاره به اوضاع فاقد کنترل فضای مجازی، یکی از رویکردهای آن را از کار انداختن اعتبار رسانه ملی دانست و گفت: اقبال عمومی و مخاطب پذیری رسانه ملی در ...
روحانی بالاخره به حمله موشکی سپاه واکنش نشان داد
اواخر سال 57 توانست حکومت تشکیل دهد، مگر همان سال 42 و 43 به عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمی شود. روحانی گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) وقتی هم که با پیروزی انقلاب اسلامی این امکان را می یابد که حکومت تشکیل دهد، آنقدر مراعات و ملاحظه می کند که اسم حکومت چه باشد ...
همبستگی امت اسلامی مهم ترین دستاورد روز جهانی قدس است
: این اقدام سپاه موجب شادی و خرسندی آحاد ملت ایران به ویژه خانواده های شهدای هفدهم خرداد ماه امسال شد. نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که دشمنان انقلاب اسلامی باید بدانند که نیروهای مسلح کشورمان اجازه کوچکترین تحرک را به آنها نخواهند داد، عنوان کرد: همان طور که بارها از سوی مسئولان کشورمان بیان شد، هرگونه تحرک و دهن کجی به ایران اسلامی با پاسخ سخت و تمام کننده جمهوری اسلامی ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
... * هشدار سخت در راه است محمد کاظم انبارلویی: اقدام سپاه فراتر از یک پاسخ است. امید داریم آمریکایی ها و دوستانشان در منطقه این پاسخ را صحیح دریافت کنند. این پاسخ تنها یک هشدار نرم بود، هشدار سخت در راه است. * سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران هم بشنوند شهاب الدین طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان : موشک میان برد ایران، فقط تنبیه داعش نبود، سیلی را ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
بستگی های نزدیک داشت. برناردو پدر ماکیاولی، حقوقدان بود و از این راه امرار معاش می کرد و در عین حال سخت اهل ادب و علاقه مند به علوم انسانی بود و با عده ای از دانشوران برجسته در رشته های مختلف این علوم روابط صمیمانه داشت. در خاطرات روزانه برناردو آمده است که با وجود هزینه سنگین، اهتمام ویژه ای داشته است که پسرش نیکولو در علوم انسانی پایه ای استوار کسب کند. پدر ماکیاولی با وسواس خاصی ...
50 مصوبه ملی طرح کرامت در ملایر اجرایی شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، عبدالعظیم رضایی ظهر امروز با اشاره به عملیات غرور آفرین و پاسخ دندان شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و داعش اظهار کرد: نیروهای سپاه پاسداران اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان و استکبار جهانی کشیدند و این درس عبرتی برای همه بدخواهان نظام بود. وی با اشاره به در پیش بودن روز قدس و دعوت از اقشار مختلف مردم برای حضور در این ...
حمله موشکی سپاه به مواضع داعش امید دوچندان جبهه مقاومت شد
از ملت ایران گوشه ای از اقتدار کشورمان را به نمایش گذاشت . وی با بیان اینکه بیش از 200 رسانه مطرح دنیا تیتر یک خود را به این اقدام تلافی جویانه سپاه اختصاص دادند، افزود: این اقدام سبب عقب نشینی و گیجی داعش و حامیانشان شد و نشان داد که پاسخ ترقه بازی دشمن هزینه سنگین موشکی است . رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان استفاده از موشک های میان برد را مورد توجه جهانیان دانست و گفت: سپاه در ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
وزیر نیرو: مردم با مدیریت مصرف، از جیره بندی آب جلوگیری کنند
های گذشته است. **واکنش وزیر نیرو به عملیات موشکی سپاه به دیرالزور چیت چیان درباره عملیات موشکی سپاه به مرکز فرماندهی داعش در سوریه نیز گفت: ملت ایران اگر در درون خودش از گرایش های سیاسی گوناگون برخوردار باشد، اما در دفاع از نظام، انقلاب و آرمان های شهدا و امام راحل همه یکپارچه هستند و هر کس بخواهد کوچکترین نگاه چپ از خارج به کشور بکند، ملت ما در برابر او به صورت یکپارچه می ...
زمان نشان دادن وحدت ملی در حمایت از برنامه موشکی است
دامنه دارتر خواهد بود. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با پیش بینی اینکه پس از قدرت نمایی ایران فشارها بر برنامه موشکی کشور با اعمال تحریم ها و تنش های منطقه ای بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: اینک اهمیت توان موشکی ایران برای همگان ملموس شده است و زمان نشان دادن وحدت ملی به دشمن است که تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده استکبار هر زمان وحدت ملی ما را مشاهده کرده است، ناگزیر به عقب نشینی از توطئه ...
سیلی سخت تر برای کیست؟
هیچ نقطه ای در منطقه برای او امن نخواهد بود. همان طور که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد پیام اقدام انقلابی و مجازات گونه به تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنان کاملا مشخص و هشداری است به اینکه چنانچه این اقدامات پلید و شیطانی آنان علیه کشور و ملت ایران تکرار شود خشم انقلابی و شعله های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملان و مسببان آنان را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون خواهد کرد. ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
راهبری یک جامعه است طبیعتاً تلاش می کند که آن جامعه در یک آرامش به سر برد؛ البته این آرامش مفاهیمی دارد. نکته دیگری که لازم است همین جا به آن اشاره کنم این است که رهبری مهمترین وظیفه خود را حفظ انقلاب در مسیر خود می دانند، یعنی هر زمانی که احساس کردند و یا احساس بکنند انقلاب از مسیر اصلی خود در حال خارج شدن است و یا مسائلی این مسیر را تهدید می کند طبق وظیفه ذاتی رهبری در نظام واکنش نشان ...
ناگفته هایی از حمله سپاه به داعش/ تغییر زمان تحلیف/ بازنشر اظهارات ضدایرانی ولیعهد عربستان و...
وزیر اطلاعات با بیان ناگفته هایی از حمله سپاه به مقر سرکردگان داعش ، گفت: پرتاب موشک به مراکز مهم تجمع سرکردگان داعش توسط سپاه قهرمان تجلی اراده ملت ایران و تصمیم جمعی سران نظام و سیلی سرسام آوری بود که کلیت نظام به گونه دشمن نواخت. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی درباره حمله موشکی سپاه به مواضع داعش با بیان این مطلب اظهار کرد: همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز در ...
دوباره ایران، دوباره اتحاد
مجلس در امور بین الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: موشک باران مرکز فرماندهی تروریست ها در سوریه فقط یک هشدار نرم بوده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توئیتر خود نوشت: سیلی بزرگتر در راه است. رضایی همچنین در پی حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقرّ داعش در دیرالزور سوریه، در پیامی از سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران تقدیر کرد. سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه ...
گزارش تصویر از عملیات موشکی سپاه علیه داعش در کرمانشاه
شهدا و آسیب دیدگان عملیات تروریستی در حرم مطهر حضرت امام (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، لحظاتی پیش مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد. در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های ...
بیانیه مجلس خبرگان در آستانه روز جهانی قدس
مجلس خبرگان رهبری در آستانه روز جهانی قدس بیانیه ای صادر کرد. در ابتدای این بیانیه آمده است: روز قدس، روز خروش امت اسلامی بر علیه استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل فرا می رسد و ملت های مسلمان پس از یک ماه روزه داری، عبادت و بندگی و مناجات به درگاه خداوند متعال در پاسخ به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) به حمایت از قدس شریف؛ نخستین قبله گاه مسلمین بر می خیزند. ...
تقدیر آیت الله دستغیب از حمله موشکی سپاه
به گزارش شیرازه ، آیت الله سید علی اصغر دستغیب در پیامی به مناسبت پاسخ کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و روز جهانی قدس، مردم را به حضور حداکثری و منسجم تر در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند. متن پیام بدین شرح است: مردم عزیز و انقلابی ایران اسلامی امسال در آستانه روز قدس، جهانیان شاهد اوج عزّت و اقتدار نظام مقدّس جمهوری اسلامی هستند که محصول صبر و ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
بر این امر واقفیم که اگر شلیک موشک های سپاه در صدها کیلومتر آن طرف تر موجب غرور و امیدآفرینی در مردم برای امنیت کشورشان شده است، حاصل فعالیت شبانه روزی و خستگی ناپذیر سپاه در دوره ای بوده است که این نهاد تأثیرگذار انقلاب فارغ از هیاهوهای کاذب و جوسازی های دشمنان بیرونی و بعضاً درونی نظام، در ایفای رسالت انقلابی خود و به ثمر رساندن دستاوردهای ارزشمندی که طراحی و دنبال می کرده، صورت گرفته است. ...
کرمانشاه مرزدار مقتدر و مظلوم
...: به فرموده رهبر انقلاب اهمیت کار حافظان مرزها کمتر به چشم می آید زیرا ارزش هر چیزی در نبود آن مشخص می شود اما حتما آرامش و امنیت فعلی جامعه مدیون ایثارگری مرزداران و شهدای مرزی است. به اعتقاد عسگری، حفاظت از مرزها بویژه در کرمانشاه به دلیل موقعیت و حساسیت ویژه آن، آسیب زا بودن منطقه و درگیری های عراق بسیار مهم است و در این زمینه هر از چند گاهی جوانانی مومن، با اخلاص و شجاع به شهادت رسیده ...
تعامل با سایر سازمان ها موجب تقویت و اصلاح الگوهای نظارتی می شود
نیروی انتظامی این مهم را رقم زده است. وی افزود: گرچه برخی تهدیدات جزئی در ماه اخیر مشاهده شد اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قدرت به آن پاسخ داد تا جهانیان بدانند که ایران در رابطه با خطوط قرمز خود شوخی و تعارف ندارد. رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: با توجه به کارکرد مناسب نیروی انتظامی شرایط بهتری از لحاظ امنیت در پیش روی استان قزوین وجود دارد اما برای رسیدن به ...
اقتدار نظامی ایران مهمترین پیام حمله موشکی سپاه بود
...: سپاه با این اقدام نشان داد که با اقتدار کامل از نظام، حاکمیت جمهوری اسلامی و سرزمین ایران اسلامی دفاع خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که اگر خون مظلومی در این کشور به زمین ریخته شود و بی جواب بماند! مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور افزود: اقتدار سپاه زبانزد است و پاسداران انقلاب اسلامی مظلومانه در سنگر دفاع از نظام جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارند و ملت قدردان ایران اسلامی نیز همواره ...
کابوس همیشه زنده آمریکا و اسرائیل+ عکس
آلمان دعوتنامه فرستاده بود. مادر گفت: ببینید الان شما کجا می توانید بیشتر خدمت کنید. خمینی(ره) به شما جوان ها احتیاج دارد! پسرها به خارج نرفتند و بعدها هم هرگز افسوس رفتن را خارج را نداشتند. حسن در سال 56 در دانشگاه پلی تکنیک از رشته متالوژی قبول شده بود اما کماکان همراه برادرش محمد و سایر دوستانش مشغول کارهای فرهنگی انقلاب بود. محمد آن روزها مسئول اطلاعات سپاه فومنات شده بود. روزهای سخت و پرکاری ...
رئیس جمهور سوگند خورده پاسدار مذهب رسمی کشور باشد/نسبت های روحانی به امیرالمومنین(ع) مقابله با اعتقادات ...
... رجبی دوانی افزود: مواردی نسبت داده شد که رهبر معظم انقلاب احساس خطر کردند و در 14 خرداد 94 در روز ارتحال حضرت امام(ره) هشدار راجع به تحریف امام دادند ولی متاسفانه از طرف نخبگان جامعه و علمای بزرگوار این هشدار رهبر معظم انقلاب جدی گرفته نشد. نکند خدای نکرده این مواردی که رئیس جمهور به امیر المومنین(ع) نسبت می دهد که به طور واضح و آشکار تحریف امیرالمومنین (ع) و مقابله با اعتقادات مسلم شیعه است ...
تقدیر از اقدام غرورآفرین سپاه و دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس
.../ سوره انعام 45" سیلی محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مقر اصلی تروریست های داعشی در دیرالزور سوریه، آنچنان به موقع و هوشمندانه و مقتدرانه نواخته شد، که تنها موجب پریشانی و حیرت تروریست های اجیر شده است، بلکه اربابان آنان و نیز سر سپردگان استکبار جهانی در منطقه و رژیم صهیونیستی را نیز در بهت و سرگردانی فرو برده است. این اقدام به دشمنان نظام مقدس جمهوری ...
از پرونده های شهرداری، نمایشگاه بین المللی و صنعت استان تا تولید خودرو توسط دادگستری آذربایجان شرقی
کارخانه بازگشته به چرخه تولید را با بدهی کلان و شاکیان خصوصی زیاد، رخش خودرو دیزل عنوان کرد که بیش از 3 سال تعطیل بود خاطرنشان کرد: هیئت مدیره زندانی شده بود و 200 کارگر بیکار شدند که تنها 20 میلیارد به مردم بدهکار بود و در مجموع 40 میلیارد بدهی بانکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بود و 2500 شاکی خصوصی داشت، با واگذاری به اداره ورشکستگی دادگستری استان بیش از 18 میلیارد از بدهی اشخاص حقیقی پرداخت شد ...
اساتید در مواجهه با جنگ نرم نقش اساسی و جایگاه ممتاز فرماندهی دارند/ دانشگاه از صحنه های اصلی درگیری در ...
بیانیه تصریح شده است: در حالی که طی سه دهه گذشته تقابل همه جانبه نظام سلطه با تمام ابزار و روش ها هر روز شدیدتر از قبل و پیچیده تر از گذشته در ابعاد سخت و نرم داشته است، آنچه نمود یافته عدم توفیق دشمن در تحقق اهداف خود و تعمیق و گسترش آرمان های انقلاب اسلامی بوده است. فتنه ها و توطئه های دشمن در قالب جنگ سخت، تحریم، آشوب، هرج و مرج، عملیات روانی، دروغ و اتهام هیچوقت توقف نداشته و ورود دشمن به نبرد ...
امنیت از اولویت دار ترین درخواست های مردم از حاکمیت به شمار می رود
تروریستی داعش،افزود: نباید فراموش کنیم که روزی برای تامین بدیهی ترین تجهیزات جنگی در محدودیت قرار داشتیم ولی امروز به لطف پروردگار با تکیه بر دانش و خودباوری دانشمندان و جوانان ایران زمین پیچیده ترین و پیشرفته ترین سلاح های نظامی را به منظور دفاع از کیان نظام و کشور تولید می کنیم. وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی،ایران امروز جزو پیشرفته ترین کشورهای دارای موشک های بالستیک و دور برد است و در ...
چ مثل چمران؛روایتی از آخرین جلسه فرمانده
صبح امید متصل کند و جان پاسداران باقی مانده را نجات دهد و شهر مصیبت زده را از سقوط حتمی برهاند. امام خمینی (ره) به ارتش فرمان داد تا در 24 ساعت خود را به پاوه برساند و فرماندهی منطقه نیز به عهده دکتر چمران واگذار شد. رزمندگان از جان گذشته انقلاب، اعم از سرباز و پاسدار به حرکت درآمدند و همه تجارب انقلابی، ایمان، فداکاری، شجاعت، قدرت رهبری و برنامه ریزی دکتر چمران در اختیار ...