سایر منابع:
سایر خبرها
آمریکایی ها نمی توانند با طرح جدید در سنا و کنگره ایران را تحت فشار قرار دهند
صهیونیست ها و به نفع جهان اسلام است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرده و امیدواریم به زودی موصل آزاد شود و آزادی موصل به عنوان رمز پیروزی ملت های منطقه در برابر توطئه تروریست ها باشد و روز جشن برای همه ملت هایی باشد که علیه تروریسم در حال مبارزه هستند. روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هدف اصلی برای صلح و ثبات منطقه به همه ملت هایی ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
. (متن کامل) * سپاه مواضع دشمنان را هر جا که باشد، هدف قرار می دهد عبدالباسط آخوند نوریزاد امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدکاووس: نیروهای سپاه با این اقدام به دشمن فهماندند که ایران می تواند مواضع دشمن در هر کجای جهان را نابود کند و هر فردی به حریم ایران تجاوز کند مستحق حمله عکس العمل از سوی ایران است. (متن کامل) * پیام به عربستان عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناش عرب زبان: حمله ...
پشت پرده برکناری ولیعهد عربستان
جنگ یمن ، منازعه علنی را با ایران آغاز کرد که این منازعه خود را در قطع روابط با ایران و برگزاری نشست های مختلف عربی علیه ایران نشان داد که دو مورد اخیر را در سفرهای پر هزینه و دوره ای ملک سلمان به شرق آسیا در سه ماه قبل و دعوت ترامپ به ریاض شاهد بودیم که در هر دو برنامه ،جوسازی علیه ایران و ایران هراسی محور تحرکات سعودی ها بود. از سوی دیگر برکناری ولیعهد عربستان و انتخاب محمد بن سلمان ...
راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟
باز گرداندن کودک در روز بعد را داده بودند. اما وقتی فردای آن روز شوشانا برای اطلاع از حال فرزندش به بیمارستان مراجعه می کند، خبر مرگ فرزندش به وی داده می شود، بدون آنکه موفق به دیدن جنازه کودکش شود. فاجعه اصلی در سال 1953 میلادی رخ نمود، سالی که بالاترین آمار مفقودی در میان کودکان مهاجران یمنی را داشت و موجب اعتراض های شدید بسیاری از خانواده های مهاجر از جمله خانواده هایی که کودکان خود ...
آرایش نظامی ساکت ترامپ در خاورمیانه بوی جنگ می دهد
.... دولت ترامپ در پنج ماهی که روی کار آمده است، در میدان های متفاوت رزم عراق، سوریه، یمن و سومالی، نیروهای آمریکایی را تا مرز خط مقدم جبهه به پیش برده است. ترامپ در افغانستان تمام مسئولیت را بر عهده وزارت دفاع (پنتاگون) قرار داده است تا خود در مورد تعداد و سطوح نیروها و لزوم کاربرد حملات هوایی تصمیم بگیرد. در یمن، تعداد حملات هوایی آمریکا در دولت ترامپ فقط در ...
تحلیل رسانه های غربی از یک رویارویی نظامی
را افزایش داده است.. دو اتفاق در روزهای گذشته ریسک احتمال رویارویی را بالا برده است. سرنگونی جنگنده سوخو 22 ارتش سوریه از سوی آمریکا و حمله موشکی اخیر ایران به شهر دیرالزور در شرق سوریه... این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا یک جنگنده متعلق به ارتش سوریه را هدف قرار داده است و پنجمین باری است که در دوره دولت دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی نیروهای دولتی سوریه را مورد هدف قرار داده ...
استراتژی سطل آب!
که اکثریت مردم بتوانند به همان میزانی که احساساتشان جریحه دار شده، وارد میدان شوند. می آییم حالت های حدی را مطرح می کنیم. به این ترتیب کلی از انرژی ها هرز می رود؛ یا مأیوس می شوند از اینکه بتوانندکاری بکنند. اگر این حرکت یک حرکت مثلاً سمبلیک است و قرار است ما یک استفاده تبلیغاتی از آن کنیم، خب پس راهکارهایش کجاست؟! ابزارهایش کجاست؟! محمل هایش کجایند؟! بعد شما می بینید که هزاران نفر/ساعت کار صورت ...
امیری: کابینه دوازدهم بر اساس ذائقه مجلس تشکیل می شود
جمهور به ذائقه مجلس توجه خواهد داشت. معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به عملیات موشکی سپاه خاطرنشان کرد: دولت ها وظیفه دارند از شهروندان خود دفاع کنند، تعدادی از هموطنان ما مورد حمله ناجوانمردانه داعش قرار گرفتند و قطعا دولت و نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارند از شهروندان خود دفاع کنند. وی تصریح کرد: هدف قرار دادن یکی از مراکز فرماندهی داعش در راستای دفاع از شهروندان ایران بوده و ...
افزایش 100 درصدی کمک های مردمی و خیرین به خانواده های زیر پوشش کمیته امداد
، برپایی سفره های افطاری، حامی یابی برای ایتام و فرزندان محسنین، جمع آوری زکات فطریه در ماه مبارک رمضان اجرایی می شود. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ارتباط با طرح مفاتح الجنه که با هدف دلجویی از خانواده های نیازمند و ایتام تحت حمایت کمیته امداد انجام می شود، بیان کرد: در این طرح 30 خانواده تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) مورد بازدید قرار می گیرند که با هدف دلجویی و تفقد از این ...
اسرائیل؛ از جعل کشور تا تلاش برای تشکیل امپراتوری
غیر متعارف(به ویژه اتمی )، سیاستهای تهاجمی به جای تدافعی، انتقال جنگ از قلمروی خودی به خاک دیگران و حمله پیشگیرانه در صدر اصول راهنمای تصمیم گیری سیاست خارجی قرار دارد . استراتژی حمله پیش دستانه در جنگ 1967 و در عملیات نظامی برای تخریب نیروگاه اتمی اوزیراک در نزدیکی بغداد در 1981 و نیز سیاست ترور شخصیت های و رهبران گروهها و دولتهای مخالف مانند بمباران مقر ساف در تونس در 1985 با هدف ترور ...
همکاری بی سرو صدای کابل با یک گروه جدا شده از طالبان
طالبان به پایگاه منکران در گرشک آغاز شد. این پایگاه در نزدیکی پایگاه ارتش افغانستان قرار دارد. با یک عامل انتحاری و وسیله نقلیه پر از مواد انفجاری اش مورد حمله قرار گرفت. با این حال مقامات دولتی به ویژه در ولایت هلمند هرگونه حمایت از منکران را تکذیب می کنند اما تعدادی از مقامات پلیس این کشور تایید کردند که دولت به جابه جایی زخمی های این گروه پس از درگیری هفته گذشته کمک کرده است. ...
انتصابات جدید ریاض دستپخت ترامپ است
اتفاق افتاد که عربستان به لحاظ داخلی و به ویژه ساختار سیاسی دچار یک دگردیسی کامل به گونه ای که می توان از آن به عنوان یک شبه کودتا نام برد، شد قبل از آن ساختار به گونه ای بود که توزیع قدرت در رده اول مقامات ارشد صرفا بین فرزندان بلافصل عبدالعزیز و میان برادران بود. بعد از آمدن سلمان بن عبدالعزیز این ساختار عوض شد و نوادگان در جایگاه اول قرار گرفتند از جمله محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان فرزند ...
آخرین جزئیات از پرونده گروهک های تروریستی در هرمزگان
با تمام افرادی که امنیت شهروندان را هدف قرار می دهند اقدام می کنیم و به افراد وابسته به گروهک های تروریستی و گروهک های بی ریشه و بی هویت امان نمی دهیم و اگر به عنوان جنگ وارد شوند محارب و مفسد فی الارض هستند و در اسرع وقت به پرونده آن ها رسیدگی می شود. حجت الاسلام والمسلمین اکبری در مورد رسیدگی به پرونده های افراد دستگیر شده مرتبط با گروهک های تروریستی در استان هرمزگان عنوان کرد: بخشی از ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
...، نیروهای باورمند به انقلاب و همانطور که آقای گنجی هم اشاره کردند این فرمان نمی تواند مورد سوء استفاده افراد دیگر قرار گیرد. در چند روز گذشته و در اظهار نظرها دیده شد که فردی از نمایندگان مجلس گفته بود که این فرمان دوطرفه است. (اشاره به گفتگوی علی مطهری با خانه ملت و اینکه گفته بود اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهار نظر داده نشد یا افرادی را بدون حکم قضایی و ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
. برنامه ریزی چنان انجام شده بود که هیچ غیرنظامی آسیب نبیند و ندیده است. مکانی هم که مورد حمله قرار گرفت اصلی ترین پایگاه داعش در سوریه بوده و تروریست های تکفیری که از بخش های مختلف سوریه عقب نشینی کرده اند در آنجا مجتمع شده بودند. مرکز فرماندهی، زاغه های مهمات، مراکز پشتیبانی و مراکز کاری تروریست ها کاملا تخریب شده است. دیروز، برای همه طرف هایی که به بقا و نیرومند شدن تروریست ها در سوریه و عراق دل ...
دلایل رد ادعای سازمان سیا در رابطه با نقش آیت الله کاشانی در کودتای28مرداد
اول با بررسی اسناد و گزارش های تاریخی، دروغ پراکنی های سازمان سیا که توسط وزارت خارجه امریکا در مورد نقش آیت الله کاشانی در کودتای 28 مرداد 1332 منتشر شده است، مورد واکاوی و بررسی قرار می گیرد و در بخش دوم نیز فیلم منتشر شده در مورد حضور آیت الله کاشانی در منزل دکتر مصدق بعد از وقوع کودتا بررسی می شود. بخش اول: بررسی اسناد "سیا" درباره نقش آیت الله کاشانی در کودتای 28 مرداد 32 ...
آچمز شدن ولیعهد سابق در بازی شطرنج ملک سلمان و پسرش
به گزارش ایسنا، هر شاهزاده سعودی برای رسیدن به قدرت نیاز به سه زمینه قدرت دارد تا پادشاه شود. آمریکا، خاندان سلطنتی سعودی و مردم عربستان. البته به نظر می رسد قدرت دو مورد اول بر مورد سوم می چربد. محمد بن سلمان با مقدمه چینی هایش دو دست انداز اول را به راحتی هموار کرد. چرا که اخیرا سندی فاش شد که افشا می کرد بن سلمان و دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی او مقدمات به تخت نشستن را ساخت و پاخت ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
شاه کودتا کند. یعنی، مصدق مورد اتهام شدید قرار گرفت برای طراحی توطئه کودتا با هدف حذف شاه و آیت الله کاشانی و در همدستی با حزب توده و شوروی. مثلاً در این نامه [تصویر نامه] حسین خطیبی به بقایی نوشته که سرتیپ تقی ریاحی، رئیس ستاد ارتش منصوب دکتر مصدق، شخصاً آمده و از او خواسته که بگوئید بقایی و کاشانی و قنات آبادی با خودتان مرتکب بوده اید یعنی قتل افشارطوس کار شماها است. در مکاتبات خطیبی ...
جنگ با ایران آغاز شده، اما هنوز تیری شلیک نشده است
به گزارش بلاغ ، پرونده ویژه باجِ باجه در خبرگزاری تسنیم با هدف نقد سلبی و ارائه راهکارهای ایجابی در موضوع نظام پولی و بانکی، در سطح ملی و جهانی در حال پیگیری است. کل پرونده اینجا (+) در دسترس است. در همین راستا سایت کدآمایی در تحلیل جنگ ارزی 1 به عنوان یکی از رویدادهای مهمی که اقتصاد ایران را در چند سال اخیر تحت تأثیر خود قرار داد و موجب ظهور و بروز عدم تعادلهای اساسی در سازوکارهای ...
نظام سلطه با ترفندهای مختلف تلاش کرده تا مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود
اسلام در شرایط ویژه ای قرار دارد. منطقه در آتش التهاب جریان صهیونیستی - وهابیت می سوزد؛ مردم یمن در قامت مرد، زن، پیر، جوان، کودک و ... زیر تیغ زهرآلود سران عقب مانده سعودی قرار دارند. ملت بحرین همچنان در مصاف با آل خلیفه مصمم بوده و در عربستان نیز بخشی از مردم به دنبال حقوق خود هستند و این موضوعات شرایطی است که در فلسطین نیز گفتمان سازش با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و گفتمان مقاومت مورد پذیرش ...
حداقل به خبر همکاران ضد انقلاب خود وفادار باشید/جرم دادیار حیدری فر هیچ ارتباطی با پرونده کهریزک ندارد
انقلاب با انتشار خبری از زندانی بودن دادیار حیدری فر در زندان اوین خبر داد. این خبر دست به دست چرخید تا اینکه روز گذشته سرنوشت پرونده قضایی این دادیار برکنار شده از سخنگوی قوه قضائیه مورد سئوال قرار گرفت و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مثل همیشه به شفاف سازی در این زمینه پرداخت. وی گفت: وی دو پرونده دارد یک پرونده در دادسراست و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. این فرد در ...
خون را قانون می شوید، نه خون
می شدند، مطمئناً کار به کشته شدن 17 نفر و زخمی شدن عده دیگری نمی انجامید.یکی از جوان های طایفه که همسر باردارش در جریان درگیری ها به قتل رسیده است ادامه حرف خان را می گیرد: متأسفانه استفاده از سلاح در بین طوایف زیاد شده و باید جلوی آن گرفته شود. همسرم و بچه بی گناهی که توی شکمش داشت قربانی جهل و نادانی عده ای شدند که به جای عقل از زور استفاده می کنند. چرا به جای مراجعه به دادسرا دست به اسلحه می ...
تغییر ساختار منجمد وزارتخانه ها
منفی و بهبود تراز تجاری اتفاقا از جمله نمود های تثبیتی اقتصاد است که همان طور که اشاره کردم وزیران دولت یازدهم در این موارد موفق عمل کردند. منتها زمانی که قرار است به سمت نرخ رشد اقتصادی بالا، جهش اقتصادی و سرمایه گذاری کارآفرینانه و مخاطره پذیر که از مقتضیات مدیریت تحول محسوب می شوند حرکت شود، دیگر مدیریت تثبیتی پاسخگو نیست و نمی تواند این موارد را به مرحله اجرا درآورد. فهم این مساله که برای ایجاد ...
موسیقی درمانی در نوزادان، یافته های جالب پزشکی
شده به طور تصادفی یک بار به عنوان گروه شاهد و یک بار به عنوان گروه آزمون تحت مطالعه قرار گرفتند، به طوری که هر نوزاد به عنوان شاهد خود در نظر گرفته شد. پاسخ های فیزیولوژیک درد ناشی از خون گیری از جمله تعداد ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن خون شریانی در نوزادان نارس مورد سنجش قرار گرفت. برای نوزادان گروه آزمون، موسیقی Transitions پنج دقیقه قبل از خون گیری پخش می شد و تا 10 دقیقه بعد از خون ...
بگذارید بچه ها نفس بکشند /کوله پشتی ها را دوباره پر نکنید
مدرک دانشگاهی هم گرفتند، مدرک چه گلی به سرشان می ریزد، ماشاءا...، ماشاءا... اینقدر در کشور دانشگاه بازشده که هر کس درس بخواند یا نخواند به راحتی به دانشگاه وارد می شود و پسوند دانشجو بودن را کنار نام و نام خانوادگیش می بیند، اما وقتی فارغ التحصیل شد چه می شود؟! مثل دیگر دانش آموختگان دانشگاهی، در لیست بیکاران بلاتکلیف قرار می گیرد و از فرصت های طلایی از دست رفته افسوس می خورد. چه ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
داعشی ها با دولت های استکباری ارتباط دارند
، اضافه کرد: یهودیان به علت دنیا دوستی مشکلات بسیاری داشتند اما مسیحیان به دنیا وابسته نبوده و به صورت مستمر توسط کشیکان مورد پند و موعظه قرار می گرفتند، مسیحیان افرادی هستند که نسبت به پیروان دیگر ادیان محبت بیشتری به مسلمانان دارند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسلام با خیانت برخورد جدی دارد، گفت: با وجود اینکه مسیحیت دارای جایگاهی مطلوبی نزد مسلمانان بودند اما در دوران حضرت ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
هر گونه بدعهدی دیگر باید به سوی پر رنگ کردن نقش دولت و دیپلماسی و اجتناب از موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی و حوزه ماموریت دولت گام برداریم. ببینید ترامپ در این چند ماهه که بر سر کار آمده تاکنون با چه کشورهایی رابطه داشته است؟ آیا به سمت نزدیکی با سوئیس، اتریش، نروژ و فرانسه بوده یا به برقراری ارتباط پر رنگتر با عربستانی اقدام کرده که نه دولتی دارد نه قدرتی. از همین رو هم دائما در حال خرید سلاح ...
رویای آرنولد شدن با عضله های آمپولی!/باشگاه های زنانه ؛ پاتوق های پر زرق و برق جدید
هورمونی در افراد می شوند.من از روی پوست بدن بچه هایی که هورمون مصرف می کنند متوجه می شوم و اجازه ورود آنها را به باشگاه نمی دهم.اما متاسفانه این پدیده خطرناک در سطح کشور در حال رشد است و به علت نبود بازرس و نظارت دقیق هر روز گسترده تر می شود. پدیده ای که رواجش مورد توجه دکتر محمدرضا حیدری فوق تخصص تغذیه نیز قرار می گیرد و او درباره آثار و تبعات منفی استفاده از این قبیل داروها به ما می ...
بعد از شلیک موشک ها
پیکارجویان سنی یک گروه مسلمان سنی که با شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران می جنگند تبدیل شدند! تا همین یک ماه پیش مقامات ارتش آمریکا در مذاکرات خود با روس ها و بقیه می گفتند اگر چه ما درباره تروریست بودن یا نبودن جبهه النصره و احرارالشام به جمعبندی نرسیده و در حال مطالعه هستیم اما در آمریکا هیچ کس تردیدی ندارد که داعش گروهی تروریستی است که باید به هر ترتیب با آن مقابله شود. آمریکایی ها در ...