سایر منابع:
سایر خبرها
کشف 72.5 میلیارد ریال جرائم اقتصادی درگلستان
به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ مجتبی مروتی روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: همچنین در بخش پولشوئی در این مدت 200 درصد کشف پرونده داشتیم ودر بخش اخلال در نظام اقتصادی نیز کشف پرونده ها 100 درصد رشد داشته است. وی عنوان کرد: در بحث اختلاس تعداد پرونده های کشف شده در سه ماه نخست امسال 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد. به گفته وی؛ یکی از پرونده های اخلال در نظام اقتصادی مربوط به ...
اعضای سنای آمریکا: به تحریم ها علیه ایران ادامه می دهیم
برخی قانونگذاران کنگره آمریکا ضمن تکرار ضدیتشان با برنامه موشکی ایران و همچنین مخالفت با دشمنی ایران علیه رژیم صهیونیستی، بر ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران تاکید کردند. به گزارش ویکلی استاندارد، بن کاردین ، عضو ارشد دموکرات سنا با قابل پیشبینی خواندن واکنش های مقامات ایران درباره تصویب تحریمهای اخیر مدعی شد: پاسخ ایران شبیه به همان پاسخی است که آنها درباره تمدید قانون تحریم های ...
تاسیس شعبه بانک های ایرانی در نروژ
به گزارش ایران اکونا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران در ملاقات با معاون امور بین الملل اتاق ایران از تسهیلات جدید برای صدور ویزای تجار ایرانی و توافق میان برخی بانک های ایرانی و نروژی برای برقراری روابط بانکی خبر داد. مارتین ایده، رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران توسعه روابط تجاری با ایران را از مطالبات بخش خصوصی این کشور عنوان کرد و گفت: در ...
مسکن، دلیل 30درصد هزینه های شهری/دلایل اختلاف تورم شهری و روستایی
؛ ضمن اینکه برخی سیاست های دولت مانند هدفمندی یارانه ها اثرات متفاوتی بر مناطق شهری و روستایی داشته است. وی افزود: تفاوت الگوی مصرفی خانوارهای شهری و روستایی یکی از علل تفاوت بین شاخص کل شهری و روستایی است؛ در عین حال نتایج حاصل از طرح های هزینه و درآمد خانوارها در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد ساختار الگوی مصرف در شهرها و روستاها متفاوت است و این اختلاف بین الگوی مصرف در مناطق شهری و ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
پایه گذاری مدرسه های دخترانه گامی در راستای حرکت به سوی توسعه بود نظم حرف نخست خانه های رجال ایرانی عصر مشروطه بود ورود متفقین به ایران با شیوع تیفوس و قحطی همراه بود. به گزارش عطنا ، روزنامه شهروند در مطلبی که روز سه شنبه 30 خرداد ماه منتشر کرده به روایت زندگی سید عبدالله انوار از زبان خودش پرداخت که در ادامه با یکدیگر می خوانیم. ماهرخ ابراهیم پور- خبرنگار حوزه تاریخ، گاهی ...
8 چالش بزرگ تهران / شهرداری نیازمند برون سپاری است
به گزارش ملیت،اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران، 8 چالش بزرگ تهران و راهکارهای برون رفت آن را که از وظایف شهردار و شورای شهر آینده تهران محسوب می شود، تشریح کرد. به گفته این عضو شورای چهارم شهر تهران، این ابرچالش ها شامل بحران مالی شهرداری و عدم درآمدزایی پایدار و مطمئن، مهاجرت بی رویه، حمل و نقل عمومی ناکافی، بحران های اجتماعی، وجود 550 مدرسه فرسوده و 67 هزار کارمند حقوق بگیر در شهرداری، بافت ...
باغ کتاب نیمه اول تیر افتتاح می شود
به گزارش ملیت،محمود صلاحی با اشاره به اینکه کودکان در باغ کتاب در محیطی مفرح به همراه خانواده خرید می کنند و این عاملی برای افزایش سرانه مطالعه می شود، اظهار داشت: باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین فروشگاه کشور از نیمه اول تیر افتتاح می شود. وی عنوان کرد: سال ها پیش مقام معظم رهبری فرمودند در اراضی عباس آباد نباید ساخت و ساز اداری و شخصی انجام شود. اینجا بهترین مکان در تهران به لحاظ ...
آیا دامپزشکان می توانند جیره نویسی کنند؟
...، ماده خشک، مواد معدنی و غیره در جیره غذایی، می تواند تولید و حتی سلامت حیوان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، صاحبان این کسب وکار، حساسیت بالایی نسبت به خوراک داشته و همگی به دنبال بهترین جیره برای تغذیه دام یا طیور خود هستند. حیطه علم دامپروری، تا جایی گسترش می یابد که علاوه بر بهداشت، اصلاح نژاد و پرورش، بحث تغذیه دام را نیز تحت پوشش گرفته و این امر مهم با توجه به تعریف ...
خطوط نبرد داعش در موصل شکست/ 150 متر تا مسجد النوری فاصله است
سرتیپ ‘حافظ حلیس الطامی’ فرمانده لشکر پنجم پلیس مرکزی عراق در بخش غربی موصل امروز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای مسلح عراق موفق به شکستن خطوط دفاعی داعش شدند و عناصر تروریستی این گروه روحیه درگیری را از دست داده اند. به گفته وی، نیروهای پلیس مرکزی عراق از سه روز قبل، از محور جنوبی حرکت خود را به مرکز شهر قدیم موصل شروع کردند و هم اکنون محله ‘باب الطوب’ را پشت سرگذاشته و وارد محله ...
بانک ملی ایران، حامی نخبگان
به گزارش شمانیوز، دکتر محمدرضا حسین زاده در دیدار با دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بانک ملی ایران هر دو از نهادهای مهم و بزرگ کشور هستند و همکاری نزدیک این دو نهاد می تواند آثار مثبتی برای کل کشور در پی داشته باشد. او با اشاره به این که بانک ملی ایران از طرح های عمرانی خیّرین آموزش عالی در دانشگاه های کشور حمایت می کند، اظهار کرد: بانک ...
وان پلاس و تلاشی دیگر برای تقلب در نتایج بنچمارک ها [به روز رسانی: جوابیه مدیر عامل وان پلاس]
وان پلاس که پیش از این نیز سابقه فریب بنچمارک ها را داشته است، از مکانیزمی استفاده می کند که چهار هسته از هشت هسته چیپست اسنپدراگون 835 را در طول تست روی فرکانس 1.9 گیگاهرتز کلاک می کند و در نتیجه، نمره نهایی بنچمارک را به طرز چشمگیری افزیش می دهد. بر اساس گزارش XDA discovered ، در صورت غیر فعال کردن مکانیزم مورد بحث، چیپست وان پلاس 5 نهایتاً در 24.4 درصد از زمان تست با فرکانس بالا کار ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (486)
...، علی غمزده ی مشعوف، ماهیِ برکه کاشی و اشپتیم آرفی که گویا زن ایرانی گرفته و ماندگار شده است. این "پشت صحنه" نبود چگونه قرار بود مطلب خود را پر کنیم؟! بهنوش بختیاری در کنار مهران مدیری که به گفته خودش زندگی هنری خود را مدیون ایشان است. شب های برره، جایزه بزرگ، باغ مظفر و شوخی کردم، پروژه هایی است که بهنوش با مهران مدیری همکاری داشته است. مهدی سلطانی، فریبا متخصص و ...
مرزنشینان مجاز به واردات چه کالاهایی هستند؟
به گزارش ایسنا، اگرچه طی سال های گذشته وارداتی که در مناطق مرزی و از سوی کول بران صورت می گیرد به عنوان یکی از معضلات کشور شناخته شده و انتقادات متعدد به همراه داشته است اما قوانین موجود در این حوزه سقفی را برای واردات این افراد در نظر گرفته که شاید رقم چندان بالایی به شمار نرود. بر اساس مقرراتی در که در حال حاضر وجود دارد، واردات کالاهای خوراکی در مناطق مرزی و از سوی مرزنشینان دارای ...
کارنامه تحصیلی انیشتین با نمرات جالب! + عکس
به گزارش گروه رسانه های بی باک، تصویری از کارنامه تحصیلی آلبرت انیشتین در سال 1896 و زمانی که او 177 سال سن داشت در فضای مجازی در حال دست به دست شده است. همان طور که می بینید، نمره های او در سطح بسیار خوب و عالی بوده است. مقیاس نمره ها از 1 تا 6 بوده که آلبرت جوان در بسیاری از دروس مانند فیزیک، تاریخ، جبر و هندسه نمره کامل 6 را به دست آورده است. گفتنی است؛ انیشتین تا چهار ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
بستگی های نزدیک داشت. برناردو پدر ماکیاولی، حقوقدان بود و از این راه امرار معاش می کرد و در عین حال سخت اهل ادب و علاقه مند به علوم انسانی بود و با عده ای از دانشوران برجسته در رشته های مختلف این علوم روابط صمیمانه داشت. در خاطرات روزانه برناردو آمده است که با وجود هزینه سنگین، اهتمام ویژه ای داشته است که پسرش نیکولو در علوم انسانی پایه ای استوار کسب کند. پدر ماکیاولی با وسواس خاصی ...
راهکارهایی که سفرجاده ایتان را به یادماندنی می کند
کرده اند. این رویداد به ویژه در تابستان بیشتر اتفاق می افتد. روزهای تابستان زمانی است که مردم از آخر هفته های کوتاه خود برای دور شدن از گرمای شهرها و رفتن به حومه محل زندگی خود استفاده می کنند. سفرهای جاده ای همواره جذابند اما رعایت عواملی ساده می تواند یک سفر کوتاه را نیز به یادماندنی کرده و بر لذت بیشتر شما بیفزاید. به گزارش گروه خودروی عصر ایران ، در آستانه فصل تابستان که همواره با خود ...
پل های نیمه تمام در منوجان باید تکمیل شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان، حسین صادقی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان با اشاره به اینکه در بحث اعتبارات، شهرستان منوجان 61 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است، اظهار داشت: در کمیته برنامه ریزی بیشتر دستگاه ها را در مزیت کار قرار داده ایم که امیدواریم در بحث تخصیص نیز با مشکل مواجه نشویم. وی با اشاره به اینکه منوجان معین شهرستان های قلعه گنج و کهنوج و این ...
فیلم های برگزیده جشنواره عمار در هلند اکران می شود
همراه تعدادی از فیلم های برگزیده دیگر دوره های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار اکران شوند. به گفته مسئولان این برنامه، در حال حاضر مجوزهای لازم برای نمایش فیلم ها گرفته شده و قرار است تا این فیلم ها در مقابل ایستگاه قطار شهر روتردام، رو به روی دیوان لاهه شهر لاهه و در میدان دام شهر آمستردام نمایش داده شود. فراهنگ**9246** 1823 خبرنگار: علیرضا مرادی** انتشار: طاهره نبی اللهی انتهای پیام /* ...
رکود در بازار تانکرهای حمل نفت خام
رکود بازار تانکر را به همراه داشته باشد. برخی از کشورهای تولید کننده نفت که عضو اوپک نیستند از جمله روسیه در همکاری با این سازمان در ماه نوامبر سال گذشته توافق کرد مجموع تولید خود در روز را تا حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش دهد، این قرارداد شش ماه تا 30 ژوئن سال جاری میلادی تمدید شد. این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تولید نفت اوپک فعالیت تانکرهای حامل نفت خام را ...
6 عامل داعش در استان فارس به زندان محکوم شدند
به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی القاصی مهر، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز افزود: با بررسی پرونده قضایی و محاکمه این 6 نفر از عوامل گروه تروریستی داعش 2 نفر از این افراد هر کدام به 15 سال و چهار نفر دیگر هر کدام به 10 سال زندان محکوم شدند. وی اظهار داشت :اتهام این افراد اقدام علیه امنیت ملی و عضوت در گروه تروریستی است، این اتهام از نظر قضایی ' بغی ' هم نامیده می شود. القاصی ...
روسیه آمریکا را به تدابیر تلافی جویانه تهدید کرد
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روسیه به تحریمهای جدیدی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر اشخاص یا شرکتهای وابسته به روسیه وضع کرده است واکنش نشان داد و تهدید کرد تدابیر تلافی جویانه ای اتخاذ خواهد کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو در واکنش به تصمیماتی که سران اوکراین و آمریکا در نشست اخیر خود گرفتند ...
جابه جایی قدرت در سعودی را چه کسی انجام داد؟
گزینه دوم مورد توافق این کشورها قرار گرفته است. حال این سوال مطرح است که بن سلمان چگونه توانسته در این نبرد بر نایف و یا همان نسل دومی ها پیروز شود؟ بررسی تحرکات سعودی در منطقه و در داخل نشان می دهد که خاندان سلمان در ازای این دستاورد امتیازات بسیاری داده که به مرور به مرحله اجرا در آمده و می آید. در عرصه داخلی غربی ها برخی تغییرات اجتماعی و ساختاری را طلب می کنند تا به گفته خود مانع از انفجار ...
تغییر زمان تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم
بهروز نعمتی اظهار کرد: مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم که پیش از این اعلام شده بود 15 مرداد برگزار می شود به روز دیگری موکول خواهد شد. وی با بیان اینکه هماهنگی برای تعیین زمان و جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در هیأت رئیسه مجلس در حال انجام است، افزود : زمان دقیق برگزاری مراسم تحلیف آقای روحانی در مجلس متعاقبا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام خواهد شد. به گزارش ایسنا ...
زغال ها خاک می خورند کارگران گرسنگی
، کار بسیار سخت و طبیعت خطرآفرین کارگاه هایی که در دل زمین حفر شده اند این شغل را از جمله سخت ترین مشاغل قرارداده است. سختی کار در معدن وقتی سخت تر می شود که سطح ایمنی و تسهیلات هم در برخی از معادن در بهترین شرایط، در حد حداقل ها قرار گرفته است و به کارگران حقوق و دستمزد هم پرداخت نشود. روزهای ابتدایی سال جاری بود که برخی از مسئولان و نمایندگان استان کرمان از رفع مشکلات معادن ...
تکذیب نامه جعلی منتسب به گروه مالی ملت
مذکور- کما فی السابق استمرار داشته و هیچ گونه تغییر رویه ای در این زمینه اعمال نشده است. بانک ملت در این اطلاعیه آورده است: از این فرصت استفاده کرده و از آحاد جامعه درخواست می شود تا تسلیم فضاسازی های مسمومی که با هدف تشویش اذهان سپرده گذاران و ایجاد نگرانی در بین آنان صورت می گیرد، نشوند. بانک ملت در عین حال تاکید کرده است که تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی درباره وضعیت بانک ها و موسسات، سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.cbi.ir است. ...
مصوبه تحریم های جدید ایران در سنا به سد قانون اساسی آمریکا خورد
مصوبه اعمال تحریم های جدید علیه ایران و روسیه که هفته گذشته تقریبا به صورت اجماعی به تصویب سنای آمریکا رسید، با یک مشکل رویه ای مواجه شده که می تواند از به رای گذاشتن فوری آن در مجلس نمایندگان آمریکا جلوگیری کند. به گزارش افکارنیوز ، به گفته قانونگذاران آمریکایی، مصوبه اعمال تحریم های جدید علیه ایران و روسیه که هفته گذشته تقریبا به صورت اجماعی به تصویب سنای آمریکا رسید، با ...
اسپانیا، برزیل و فرانسه با بیشترین تعداد فیلم در جشنواره شهر
تهران - ایرنا - اسپانیا، برزیل و فرانسه بیشترین تعداد آثار را به بخش بین الملل ششمین جشنواره فیلم شهر ارسال کرده اند. به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، الهه نوبخت مدیر بخش بین الملل این رویداد سینمایی روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ارسال آثار خارجی به این جشنواره گفت: به طور کلی از میان 750 فیلم رسیده، 402 فیلم بلند شامل فیلم های سینمایی داستانی و مستند و ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
روز قدس، روز تجلی اراده ملت های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی/ استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار مجلس به ...
قدس داشته باشند و شاهد یک نوآوری و بازآفرینی در بینش امام راحل باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار افزود: یکی از راهکارهای استفاده از سرمایه تجربیات نمایندگان ادوار این است که در جاهای مناسب مانند دولت، قوه قضائیه و مجلس از این ظرفیت ها استفاده شود البته تلاش هایی در این راستا صورت گرفته و گزارش هایی به بنده ارائه شده که پیگیری نیز خواهد شد. = بیست ...
بانک مرکزی به 84 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات نمی دهد/ مصوبه برای تعیین تکلیف پروژه های معارض دار
آغاز شده به آنها تسهیلات پرداخت نمی شود، بنابراین در این خصوص در حال مذاکره هستیم که به نتیجه نرسیده است. به گفته مهرآبادی میانگین پیش ساخت این واحدها بالای 50 درصد اعلام شده است. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر بابیان اینکه تاکنون 845 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده است، گفت: تاکنون 54 درصد اسناد اعیانی واحدهای مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است. ...