سایر منابع:
سایر خبرها
کرانچار: می خواهیم هر بازی 40هزار تماشاگر داشته باشیم
به گزارش شوشان، زلاتکو کرانچار در 6 دیدار انتهایی فصل گذشته جایگزین عبدالله ویسی شد و توانست با ارائه بازی های خوب بار دیگر رضایت هواداران اصفهانی را جلب کند. این مربی کروات در گفتگویی با "ورزش سه" در مورد شرایط تیم سپاهان، تفاوت سطح این تیم با تیم قبلی که در اختیار داشت و سایر مسائل صحبت کرده است. • برای شروع در مورد شرایط تیم سپاهان در حال حاضر توضیح می دهید. آیا از شرایط ...
بازگشت پپ و قهرمانی به یاد ماندنی پله با برزیل
...> همچنین در چنین روزی پله توانست سومین قهرمانی خود با تیم ملی برزیل را در سال 1970 به دست بیاورد. از او به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ جام جهانی یاد می شود که توانسته است 3 قهرمانی در جهان داشته باشد. امروز همچنین تولد میشل پلاتینی فوق ستاره سابق تیم ملی فرانسه است که البته با ورود به دنیای ریاست وجهه خود را خراب کرد و محبوبیت خود را از دست داد. او اولین بازیکن تاریخ بود که توانست سه توپ طلا به دست بیاورد که در ادامه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو از او پیشی گرفتند. انتهای پیام ...
کولاکوویچ: بازیکنان ایران به دلیل قراردادهای نجومی در ایران لژیونر نمی شوند
مصاحبه هاتان عنوان کردید که والیبال در ایران بسیار محبوب است. نظرتان در این باره چیست؟ بله. والیبال بعد از فوتبال در ایران ورزش دوم محسوب می شود. تمام سالن ها با هواداران پر از تماشاگر است. چه در بازی های لیگ و چه در بازی های بین المللی تماشاگران زیادی به ورزشگاه ها می روند. بازیکنانی که در تیم ملی والیبال ایران هستند به عنوان ستاره محسوب می شوند. این خیلی سخت است که آنها در شهر راه ...
چرخش ستاره پرتغالی / بازگشت رونالدو به آغوش رئال
دیگر به رئال باز نمی گردد و این خبر برای اولین بار در نشریه رکورد بازتاب داشت . تهدید رونالدو به جدایی، هواداران رئال را به شدت نگران کرد و طبیعی بود که گمانه زنی ها در مورد مقصد بعدی او آغاز شوند . پاری سن ژرمن، منچستر یونایتد، بایرن و یکی دو تیم چینی به عنوان تیم هایی که توان جذب رونالدو را دارند مطرح شدند. مبلغ جدایی این فوق ستاره نیز 200 میلیون یورو برآورد شد ولی دو شب ...
دیگر منتظرت نمی مانند!
منتظری استقلال را در بدترین شرایط رها می کند. بار اول در اوج رقابت قهرمانی در لیگ سیزدهم و درست چند روز پس از اینکه لقب اسطوره تعصب را از قلعه نویی دریافت کرد و بار دوم در روزهایی که هواداران استقلال به او امید بسته بودند و البته مسئولان باشگاه هم به امید بازگشت او با مدافع دیگری مذاکره نکرده بودند. اولین جدایی او از استقلال به از دست رفتن قهرمانی این تیم در لیگ سیزدهم منجر شد و دومین بی وفایی او ...
سرخ پوش شدن بمب بزرگ نقل و انتقالات در هاله ای از ابهام!
عادت دارد. رونالدو می تواند به منچستر یونایتد برود چون... او لیگ برتر را دوست دارد بازگشت به لیگ برتر انگلیس نمی تواند چندان هم برای کریس رونالدو بد باشد. نباید گفت وگوی او بعد از فینال لیگ قهرمانان اروپا با سکستا را فراموش کرد که گفت: سال های زیادی در منچستر یونایتد بودم و هواداران آنجا هرگز من را هو نکردند ؛ حتی برای یک بار هم من هو نشدم. انگلیس می تواند یک مورد ...
اقتدار زیر پوست لبخند
برجام ، ایران هراسی و اتهام زدن به جمهوری اسلامی شدت گرفت، در این میان وزیر امورخارجه مانند یک سرباز در خط مقدم دیپلماسی سعی دارد آمریکا و دولتمردان این کشور را رسوا کند که علاوه بر اظهارنظرهای صریح و به موقع در رسانه ها و فضای مجازی، پیگیری های تلفنی و نامه نگاری با همتایان خود انجام می دهد؛ موضوعی که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت. مرد دیپلماسی که برجامش را با مصوبه جدید سنای آمریکا (که موسوم به ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ یکشنبه 28 خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی گروه تروریستی- تکفیری داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل، طی عملیات لیله القدر، با شش موشک بالستیک میان برد "ذوالفقار و قیام"، مواضع تروریست ها در استان دیر الزور سوریه را مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن مراکز تجمع، مقرهای فرماندهی، محل تجمع امکانات لجستیک و ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
...؛ زیر بار منّت خانواده شهیدان یعنی زیر بار آن پدری که راضی میشود پسرش برود... 96/3/28 ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:08] yon.ir/RYCeI حجت الاسلام رئیسی در نشست تقدیر از نامزدها و فعالان اقشاری جبهه مردمی: سرمایه ای که در انتخابات حاصل شد، اگر حفظ شود قطعا پیروزی حاصل خواهد شد. نهضت خدمت رسانی به مردم باید مورد توجه قرار ...
زخم رودبار هنوز درد دار
می آمد دست و پا و سر بود. امام جمعه وقت گفت این جا گورستان دسته جمعی باشد. هنوز همه کشته شده ها زیر خاکند. رئیس شورای روستای دولت آباد می گوید. هر که بعد از زلزله از فتلک، گورتیم، سلطان بری و فیشوم زنده ماند در زمین هایی که دولت وقت برایشان تعیین کرد، پایین تر از روستاهای ویران شده ساکن شدند و دولت آباد را ساختند. بعد از 27 سال و با وجود زلزله هایی که هر چند سال یک بار در ایران اتفاق می ...
رفیعی: عاشق پرسپولیس هستم
جدا از اینکه انسان شریفی است فوتبالیست بزرگ و پرافتخاری بوده و جایگاه خاصی بین هواداران پرسپولیس دارد. من منچستریونایتد را مثال می زنم. شماره 7 این تیم بر تن بازیکنان بزرگی، چون دیوید بکام و کریستیانو رونالدو بود اما هواداران این تیم شماره 7 را متعلق به اریک کانتونا می دانند چون او اسطوره باشگاه است. رفیعی ادامه داد: الان هم تاکید می کنم اگر هزار نفر دیگر هم به پرسپولیس بیایند و شماره ...
کاهش پرونده طلاق توافقی نسبت به سال 94
به گزارش عیارآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و انشاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم. وی ادامه داد: لازم می دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریانهای تکفیری و تروریستی بموقع و بجا ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
شاه کودتا کند. یعنی، مصدق مورد اتهام شدید قرار گرفت برای طراحی توطئه کودتا با هدف حذف شاه و آیت الله کاشانی و در همدستی با حزب توده و شوروی. مثلاً در این نامه [تصویر نامه] حسین خطیبی به بقایی نوشته که سرتیپ تقی ریاحی، رئیس ستاد ارتش منصوب دکتر مصدق، شخصاً آمده و از او خواسته که بگوئید بقایی و کاشانی و قنات آبادی با خودتان مرتکب بوده اید یعنی قتل افشارطوس کار شماها است. در مکاتبات خطیبی ...
اسقف اعظم ارامنه: قدرت های استکباری زندگی مسالمت آمیز مردم را به جهنم تبدیل کرده اند/ تشکر ویژه صالحی از ...
به جایگاه شهدای ارامنه در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و جانفشانی آنها را مورد قدردانی قرار داد. وی ارامنه ایران را در ذهنیت مردم کشورمان به عنوان افرادی صادق، درستکار و سختکوش توصیف کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سابقه آشنایی خود با اسقف اعظم ارامنه تهران، وجود ایشان را مایه خوشوقتی ارامنه دانست و ایشان را شخصیتی نورانی، عزیز و دلسوز و عالمی فرهیخته توصیف کرد. ...
هیچگونه مشکل امنیتی در آذربایجان شرقی وجود ندارد/ 24 تیرماه پزشک تبریزی دادگاهی می شود
اقدامات مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. وی در خصوص بحث واگذاری ماشین سازی، بیان کرد: مقدمات فراهم شده تا جایی که اطلاع داریم اما با توجه به اینکه در واگذاری های سابق مشکلاتی پیش آمده بود، به محض اطلاع مورد پیگیری قرار دادیم که نتیجه تحقیقات نشان می دهد افراد کننده کار نیستند؛ از طریق دادستان کشور و سازمان خصوصی سازی ورد می کنیم تا در این حوزه دقت شود و توانمندی افراد دقیق محاسبه شود و ببینند ...
ستاره ایرانی لیگ جهانی در سری A ایتالیا
نیز از نقل مکان به این لیگ معتبر استقبال می کنم، انشالله در هفته آینده مراحل قرارداد نهایی می شود و با هماهنگی مسئولان تیم به تمرینات اضافه خواهم شد. پیش از این بازیکنان ایرانی پیشنهادات زیادی از باشگاه های اروپایی به خصوص سری A ایتالیا داشتند اما دستمزد بالای بازیکنان ایرانی و راحت بودن در ایران آنها را از حضور در لیگ های دنیا باز می داشت اما معنوی نژاد که در خصوصیات اخلاقی نیز منحصر به فرد نشان داده است می گوید پول در اولویت او قرار ندارد و فعلا به پیشرفت فکر می کند و در این میان بازی در سری A ایتالیا می تواند برای هر بازیکنی تجربه ای منحصر به فرد باشد. ...
بارسا-وراتی ، آرزوی محال!
کردن آن ها به ستاره هایی درجه یک بوده. در این میان اما انتقال احتمالی دنی آلوسِ باتجربه از یوونتوس به منچستر سیتی می تواند کلید انقلاب پپ در سیتی باشد. مایکل کاکس آنالیز می کند در خطوط داستانی تابستان ترنسفرها، برعکس آنچه به نظر می رسد بازیکنان، چه کریستیانو رونالدو، چه جانلوئیجی دوناروما و چه مارکو وراتی، قدرت اصلی را در دست ندارند و همچنان این باشگاه ها و ایجنت ها هستند که این نقل و انتقالات را پیش می بردند. گابریله مارکوتی با بررسی نمونه های مختلف توضیح می دهد ...
گزارش ویژه: یک تابستان کهکشانی
خبر از رفتن رونالدو به دلیل فرار مالیاتی به مبلغ 14.7 میلیون یورو می دهند. اما به قدرت رسیدن پرز در سانتیاگو برنابئو از یک سوی دیگر نیز دارای اهمیت است. در واقع او از سال 2000 - که برای اولین بار به ریاست باشگاه رئال مادرید رسید - در تمامی سال هایی که انتخابات باشگاه برگزار شده است، یک خرید کهکشانی را به برنابئو آورده است. در این نوشته، به عملکرد او در این زمینه نگاهی می اندازیم. آیا قرار است ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
برای هدایت مؤثر سازمان چه شرایطی لازم است؟
خودشان رتبه ای بالاتر از حد واقعی داده بودند به طرز معنی داری پایین تر از حد متوسط بودند. اگر هم سازمان ها و هم افراد در مورد نحوه انتخاب لیدرها دچار اشتباه می شوند، باید این سؤال را مطرح کرد که چرا؟ من شخصاً این اقبال خوب را داشته ام که برای (و همراه با) لیدرهای بسیار توانایی کار کنم. اما در عین حال خودم را از این لحاظ هم خوش شانس می دانم که برای چند لیدر فوق العاه بد هم کار ...
رفیعی: جدایی ام از پرسپولیس قطعی شد/ شماره 7 با نام پروین عجین شده است
.... من به نظر همه احترام می گذارم و امیدوارم نماینده خوبی برای پرسپولیس و فوتبال ایران در قطر باشم. من از تیم قهرمان ایران به قطر آمدم و در قطر هم همه می دانند که پرسپولیس چه باشگاه بزرگی است. می خواهم به همه ثابت کنم که نماینده خوبی خواهم بود و می خواهم یک تجربه جدید به دست بیاورم. * برای پیوستن به الخور با پژمان منتظری مشورت کردم بازیکن سابق تیم پرسپولیس در مورد اینکه با ...
رویای آرنولد شدن با عضله های آمپولی!/باشگاه های زنانه ؛ پاتوق های پر زرق و برق جدید
هورمونی در افراد می شوند.من از روی پوست بدن بچه هایی که هورمون مصرف می کنند متوجه می شوم و اجازه ورود آنها را به باشگاه نمی دهم.اما متاسفانه این پدیده خطرناک در سطح کشور در حال رشد است و به علت نبود بازرس و نظارت دقیق هر روز گسترده تر می شود. پدیده ای که رواجش مورد توجه دکتر محمدرضا حیدری فوق تخصص تغذیه نیز قرار می گیرد و او درباره آثار و تبعات منفی استفاده از این قبیل داروها به ما می ...
آ اس مدعی شد؛ رونالدو در رئال مادرید باقی خواهد ماند
به گزارش ورزش 11، کریستیانو رونالدو تصمیم خود را عوض کرده است و موضعش دیگر بر روی جدایی از باشگاه رئال مادرید نخواهد بود ، چرا که نشریه آ اس ادعا داشت این فوق ستاره رئال مادرید طی تماسی تلفنی متقاعد شده است که در این تیم باقی خواهد ماند. در ادامه این گزارش آمده است، خشم کریستیانو رونالدو با اعلام حمایت فلورنتینو پرز که قاطعا به یاری او در حملات رسانه ای پرداخته اند شتافت ، فروکش کرده ...
لیلا رجبی: عمرم را برای رشته ای گذاشتم که هیچ چیزی از آن عایدم نشد/ خاطرات خوبی از دو و میدانی ندارم که ...
اختیار او گذاشتند؛ به هر روی المپیک ریو با نتیجه ضعیف کاروان دوومیدانی ایران به پایان رسید و لیلا رجبی هم بعد از المپیک دوومیدانی را برای همیشه کنار گذاشت و این روزها حالا مربی بدنسازی شده است؛ متن گفت و گو خبرنگار آنا با این ورزشکار سابق دوومیدانی به شرح زیر است: *بعد از دوومیدانی ورزش را همچنان ادامه دادید. - من نمی توانم بدون ورزش زندگی کنم. بعد از اینکه دو و میدانی را کنار ...
حاجی انصاری؛ یکی از بزرگ ترها!
...> انصاری، هواداران پرسپولیس را از شکنجه شدن به دست بابک حاتمی نجات داد و بعد از مدت ها این باشگاه را صاحب یک مدافع چپ مطمئن کرد. سرمربی کروات تیم اما تصمیم نداشت ستاره تازه تیم اش را در همین نقطه متوقف کرد. او در انصاری، یک مدافع میانی تمام عیار می دید. بازیکنی که روی زمین بی واهمه توپ را رد و بدل می کند و از جدال های هوایی نیز هراسی ندارد. ایوانکوویچ به تصمیم اش برای بازی دادن به انصاری در قلب خط ...
کابوس همیشه زنده آمریکا و اسرائیل+ عکس
به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، در یکی از غافلگیرانه ترین عملیات های نیروهای مسلح پس از پایان جنگ تحمیلی، سپاه پاسداران در پاسخ به حمله تروریستی گروهک تکفیری داعش به تهران و شهادت جمعی از مردم بی گناه و بی دفاع کشورمان، مواضع این گروهک را در منطقه دیرالروز در شرق سوریه آماج حمله موشکی قرار داد. این حمله واکنش های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشت. یکی از موضوعاتی ...
پیغام آبی ها برای ستاره نقل و انتقالات؛ دیگر استقلال را فراموش کن
سرویس ورزشی جوان ایرانی مهمترین و داغ ترین اخبار ورزشی: به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز ، پژمان منتظری علیرغم قولی که به باشگاه استقلال داده بود به این تیم بازنگشت. او شب گذشته در پیج اینستاگرامی که به نام او توسط یکی از دوستان نزدیکش اداره می شود پیغام داد که نمی تواند به استقلال بیاید. همین اتفاق با واکنش تند هواداران استقلال همراه شد.طرفداران استقلال که چند فصل ...
توافق بارسا و لوکاس لیما
در ناحیه ای از زمین که آبی اناری ها در تلاشند مارکو وراتی ، ستاره پاری سن ژرمن را به خدمت بگیرند، حال نام لوکاس لیما نیز مطرح شده است. طبق ادعای فاکس اسپورت برزیل، توافقی بین دو باشگاه انجام شده که این بازیکن در ژانویه 2018 به جمع شاگردان والورده اضافه شود. در حقیقت در پایان سال میلادی، با اتمام لیگ برزیل، قرارداد لیما نیز به پایان می رسد و این بازیکن به عنوان بازیکن آزاد راهی نوکمپ خواهد شد. لیما 14 بازی ملی برای سلسائو انجام داده و مورد توجه باشگاه های بزرگ اروپا مثل رئال مادرید و بایرن مونیخ بوده است. ...
از پرونده های شهرداری، نمایشگاه بین المللی و صنعت استان تا تولید خودرو توسط دادگستری آذربایجان شرقی
...، بعد از استان فارس آذربایجان شرقی در رتبه دوم قرار دارد، تصریح کرد: در حالت کاغذی ابلاغ واقعی 10 تا 15 درصد بود که به دست فرد مورد نظر واقعی برسد ولی در ابلاغ الکترونیک بیش از 85 درصد بود که بسیار ایده آل بوده است. کاهش 29 درصدی زندانیان آذربایجان شرقی با اجرای طرح حبس زدایی وی در ادامه به اجرای حبس زدایی در دادگستری برای کاهش جمعیت کیفری در استان و کل کشور اشاره کرد و ...
واژه توهین آمیز سایت خارجی به مهدی رحمتی
به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، سایت TOP TENدر تازه ترین یادداشت خود به مهدی رحمتی سنگربان سابق تیم ملی فوتبال ایران و تیم استقلال لقب پنگوئن آسیا رادر کنار نظرات ارسالی و نام عقاب آسیا قرار داد. این القاب از سوی برخی کاربران با رای گیری در سایت منتشر شد و برای هر گزینه از برترین ها 3 یا 4 مورد بیشترین رای را به خود اختصاص داد تا سایت مورد نظر لقبی که ...