سایر منابع:
سایر خبرها
آمادگی اهل سنت برای شرکت در راهپیمایی روز قدس + فیلم
امام جمعه اهل سنت سده، حاج عبدالله حسینی مسئول امور قرانی جنوب کشور، مدرسین و طلاب مدارس علوم دینی شهرستان خنج روز جهانی قدس را روز فریاد رهایی فلسطین از چنگال صهیونیست های غارتگر، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین عنوان کرده و با انتشار بیانیه هایی ضمن دعوت از مسلمانان اهل سنت، بر حضور علمای اهل تسنن در این راهپیمایی بزرگ تأکید کردند. اهل سنت فارس از دوران مبارزات انقلاب اسلامی همواره دوشادوش شیعیان و اقلیت های مذهبی دیگر در همه مناسبت های انقلابی حضوری پرشور داشته اند. دانلود دانلود ...
استراتژی سطل آب!
برگزار کردیم؛ چندتا از مقاله هایت را به مردم دادیم، عکست را زدیم همه دیدند. اما حتی نمی گویم دعوتش کنید که نکند خدای نکرده برایمان خرج داشته باشد! تا جایی که می توانید خودتان کار کنید. تا جایی هم که می توانید خط بدهید تا تشکل های هم تراز شما کار کنند.اگر در توان شما نیست، مطالبه کنید. از هنرمندها، از رسانه ملی، از مدیران فرهنگی. مطالبه جدی کنید. چرا بیست سال است در جمهوری اسلامی فیلم راجع به فلسطین ساخته نشده؟! کارهایی که بدنه فرهنگی دولت کرده چه بوده؟ وزارت ارشاد چه کار می کند؟ سازمان فرهنگ و ارتباطات چه می کند؟ آقای مسئول! چکار کردی برای مسئله فلسطین؟! منبع: کیهان ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
عبدالرحمن فتح الهی - هرساله نروژ در ژوئن میزبان میهامنانی از سراسر جهان است که در نشست اسلو فروم از یک صد کشور جهان گرد هم می آیند و در خصوص مهم ترین منازعات جهانی و راهکارهای تحقق صلح بین المللی تبادل نظر می کنند. مرکز گفت و گوی بشردوستانه از سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک نهاد میانجیگری پیشرو در جهان شناخته شده است . در جهت اجرای بهتر و درک دقیق تر از تحولات منطقه ای، اسلو فروم ...
نسل اول قاریان مصر در گفتار و کردار صادق تر بودند/ تقلید محض را توصیه نمی کنم
است و در این سفرها تجربیات و اطلاعات زیادی نسبت به فرهنگ اهالی این مناطق، آیین ها، شعایر و جلوه های گرامیداشت شب های ماه مبارک رمضان کسب کردم، این در حالی است که هر کشور سنت و آیین خاص خود را دارد، اما مصر در ماه رمضان از فضای معنوی ویژه ای برخوردار است و محافل قرآنی مصر و جشن هایی که به مناسبت رویدادهای دینی و ملی در این کشور همچون فتح مکه، غزوه بدر، شب قدر و جنگ 10 رمضان برگزار می شود، باعث ...
کتاب دائره المعارف قرآن بر رشد قرآن پژوهی در ایران اثر گذاشت
فارسی زبان می شود. ما سنت خیلی فربه، غنی و جدی در مطالعات قرآنی داشتیم. اتفاقی که در دنیای جدید افتاده آن است که شیوه ها و نگرش های جدیدی فراهم شده که برای قدمای ما این روش ها به کار گرفته نمی شد. این کتاب یک دائره المعارف است و کسانی که به این کتاب مراجعه می کنند باید این را بدانند که همه معارف در دائره المعارف جمع نیست بلکه یک کتاب کمک کاری برای پژوهشگر است که می تواند با رجوع به آن اطلاعات اولیه ...
فیلمم را توقیف می کنند برای اینکه قهرمانش سپاه بود
همین خاطر او از من و تو می ترسد. می گوید من هزار به او یاد بدهم، این نهایتاً یک نفر است. به لحاظ اعتقاداتش می گذرد، این را خارجیِ آمد به تو گفت و فهمیدی همان طور که راجع به سهروردی و سینا خارجی آمد گفت، یک کم انصاف بده بگذار جوانان مملکت کارشان را بکنند. بلد نیستی بیا پایین، آقای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تا حالا چه کاری انجام داده ای؟ در این 38 سالی که گذشته فقط رفته ای هر چه عرب زبان است ...
شرکت 170 نفری دانشجویان در دوره های طرح ولایت بسیج دانشجویی در اردبیل
. مسؤول سازمان بسیج دانشجویی افزود: هدف از اعزام دانشجویان به مناطق عملیات جنوب کشور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانشجویان است که با برنامه ریزی های مدون و انجام شده این اعزام ها در نیمه دوم سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. اسدی دانشگاه محقق اردبیلی را به عنوان دانشگاه مادر و قرارگاه مرکزی راهیان نوریاد کرد و افزود: درسال گذشته استان اردبیل در زمینه اعزام راهیان نور کشوری رتبه دوم کشوری را کسب کرد. انتهای پیام/3356/816/50/ ...
دادگاه پزشک تبریزی متهم به قتل همسر 24 تیر برگزار می شود
...: رئیس دادگستری آذربایجان شرقی با تشریح آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی (پرونده قتل همسر و مادر بزرگ پزشک تبریزی ) گفت: کیفرخواست صادر شده و دادگاه این پزشک تبریزی 24 تیرماه برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرونده رسیدگی پزشک تبریزی کیفرخواست شده و وقت آن تعیین شده است. وی افزود: 24 تیرماه ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
سیاست و فرهنگ محدود نیست، به عنوان مثل یکی از وظایف مهمی که در کشور وجود دارد و رهبری هم بر آن تاکید ویژه ای داشتند بحث پیشرفت علمی کشور است. تولید علم و عالم. دستگاه هایی در کشور در این خصوص مسئولیت مستقیم دارند. وزارت علوم، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش وظایفی دارند که مستقیما به حوزه دانشگاه و بحث آموزشی برمی گردد و این نهادها باید در این زمینه کار کنند. حالا اگر این دستگاه ها احیانا ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
وکیل و کارشناس متخلف را بازداشت کردیم. علاوه برآن بیش از 185 نفر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که با جعل عنوان و یا منتسب کردن به برخی از افراد از مردم کلاهبرداری می کردند را هم بازداشت کردیم. yon.ir/lXLwe ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 12:46] [ Photo ] شکار مسئول اطلاعات داعش نیروهای عراقی توانستند "شاکر هدوله" مسئول اطلاعات داعش در ...
آخرین جلسه "کارگاه تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل حجت الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی با بیان این که طبق آیات سوره لقمان، هرکس با یقین به خدا روی آورد و نیکوکار باشد به محکم ترین رشته الهی چنگ زده است، افزود: انسان برای نجات و ارتقا به بلندترین قله های معرفت و معنویت نیاز به یک وسیله محکم و مطمئن دارد که این وسیله چیزی جز ایمان و عمل صالح نیست. وی با اشاره ...
کسب و کارهای دیجیتال به حوزه محصولات کشاورزی وارد می شوند
، و دیگر افراد علاقه مند از داخل و خارج کشور می توانند در قالب انفرادی یا گروهی در این چالش شرکت کنند. مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این که شرکت در این چالش برای همه علاقمندان آزاد و رایگان است، اظهار کرد: چالش پیش رو در 3 مرحله برگزار می شود که فرآیند ثبت نام مرحله اول آن از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است. دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری معاونت علمی و فناوری ...
چرا تالار وحدت در اختیار پولدارها است/روی قول مسئولان حساب می کنم/80 نفر درگیر پروژه مفیستو بودند
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار تئاتر فارس، نشست خبری نمایش مفیستو به کارگردانی مسعود دلخواه و سایر عوامل نمایش صبح امروز، 31 خرداد ماه در تالار مولوی برگزار شد. در ابتدای این نشست مسعود دلخواه طی سخنانی گفت: تعالی فرهنگ از سوی یک نفر یا گروه امکان ندارد، از عهده یک نهاد یا وزارتخانه هم خارج است از همان ابتدا در مهدها و مدارس وظیفه معلمین همین است. در سطوح عالیه هم دانشگاه ها ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
پایه گذاری مدرسه های دخترانه گامی در راستای حرکت به سوی توسعه بود نظم حرف نخست خانه های رجال ایرانی عصر مشروطه بود ورود متفقین به ایران با شیوع تیفوس و قحطی همراه بود. به گزارش عطنا ، روزنامه شهروند در مطلبی که روز سه شنبه 30 خرداد ماه منتشر کرده به روایت زندگی سید عبدالله انوار از زبان خودش پرداخت که در ادامه با یکدیگر می خوانیم. ماهرخ ابراهیم پور- خبرنگار حوزه تاریخ، گاهی ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
فرهنگ امروز/ عظیم محمودآبادی: درست است که تنها یک تن باید حکومت تشکیل دهد، اما هیچ حکومتی بر شانه های یک تن به تنهایی دوام نخواهد داشت. (ماکیاولی، شهریار) وقتی هنری کسینجر در سال 1972 در مصاحبه ای معروف با هفته نامه نیو ریپابلیک پس از آنکه نقش خود را در مقام یکی از مشاوران رییس جمهور شرح داد، مصاحبه کننده به او گفت: بعد از شنیدن حرف های شما، سوالی که نزد شنونده مطرح می شود ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
ادوار کلی فلسفه غرب
چیز دیگری می شود. در دوره جدید که انسان و سوژه محوریت پیدا می کند، در واقع بحثها روی انسان متمرکز می شود به این عنوان که انسان یک ذهن دارد و با این ذهن خارج را می شناسد، اعمالش را تعیین می کند و حقیقت را با ادراک خود درمی یابد. به بیان دیگر فاعل شناسا محوریت پیدا می کند. به همین دلیل برخلاف دوره یونان باستان که اصل مباحث، اپیستومولوژی است، در دوره مدرن، عموم مباحث انتولوژی هستی شناسی یا ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
به گزارش بلاغ ، روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آنرا سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: ******** بعد از شلیک موشک ها ...
مسئولین جدید بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد تهران جنوب و علوم پزشکی ایران معرفی شدند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، سید احمد فرد باستان دانشجوی رشته مهندسی صنایع به عنوان مسئول جدید بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران جنوب معرفی شد. پیش از این علی اکبر بادامه جاه عهده دار این مسئولیت بوده اند. همچنین مهدی کیانی مهر دانشجوی رشته پزشکی به عنوان مسئول جدید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران معرفی شد. پیش از این سیدحسن تقوی عهده دار این مسئولیت بوده است. انتهای پیام/ ...
شاعران از غربت و مظلومیت مردم فلسطین گفتند
به گزارش خبرگزاری فارس ، تازه ترین نشست کبوتران مسجد دوردست تحت عنوان قدس ما را آزاد خواهد کرد با اجرا و مدیریت ناصر ضرابی دبیر دفتر ادبیات بیداری اسلامی حوزه هنری برگزار شد و طی آن شاعرانی از کشورهای ایران، فلسطین، بحرین، یمن، پاکستان و افغانستان سه شنبه 30 خردادماه در حوزه هنری به شعرخوانی پرداختند. بین بدنه فرهنگی دو ملت ایران و فلسطین باید پیوند ایجاد کرد محمدجواد آسمان ...
مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش مکتوب تا 10 تیر ماه تمدید شد
رضوی از سری برنامه های پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با هدف گسترش فرهنگ رضوی و ترویج مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی و سیره ائمه معصوم (ع) و به مناسبت ایام بابرکت دهه کرامت در سراسر کشور برگزار می شود. این مسؤول تصریح کرد: طی این دوره از جشنواره 6 عنوان کتاب در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال و در موضوع های امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و ...
همایش ترجمه قرآن و تجلیل از فعالان و موسسه های قرآنی
همایش ترجمه قرآن و تجلیل ازفعالان و موسسه های قرآنی با حضور پژوهشگران و فعالان علوم قرآنی و جمعی از مسئولان استان قم در سالن اجتماعات مجتمع ناشران برگزار شد. به گزارش پرس شیعه ، مدیرعامل موسسه فرهنگی ترجمان وحی در این همایش گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و خون شهیدان در زمینه علوم قرآنی کارهای شایسته ای انجام شده و قرآن منشا انقلاب اسلامی ایران است، از این رو وظیفه داریم ...
خط و فونت نوین قرآنی واضح رونمایی شد
به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از خط و فونت نوین قرآنی واضح کاری از گروه افق رویداد که زیر نظر و با حمایت مرکز رشد و شکوفایی فناوری ها و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی طراحی شد، پیش از ظهر امروز چهارشنبه 31 خرداد در سالن کنفرانس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین حشمتی ، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید پورعلی ، معاون ...
از پرونده های شهرداری، نمایشگاه بین المللی و صنعت استان تا تولید خودرو توسط دادگستری آذربایجان شرقی
، شکایات مردم و دادخواهی افراد است، افزود: در کنار این موضوعاتی از قبیل حفظ حقوق عامه و پیشگیری از جرایم بر اساس اصل 156 قانون اساسی باید مد نظر قرار گیرد. رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از کثرت پرونده های قضایی به دادگستری استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: زمینه این وجود دارد که تعداد قابل توجهی از این پرونده ها قبل از ورود به قوه قضاییه حل و فصل شود که نیازمند فرهنگ سازی است. مؤسسات داوری ...
ظرفیت مرکز رشد و شکوفایی فناوری و هنر قرآنی باید بالا برود
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، حمید صابر فرزام، رییس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور ظهر امروز در مراسم رونمایی از خط و فونت نوین قرآنی (واضح) که در سالن کنفرانس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد با اشاره به اینکه در حدود یک سال از عمر فعالیت مرکز رشد و شکوفایی فناوری ها و هنر قرآنی می گذرد، اظهار داشت: متاسفانه تا سال گذشته با وجود آنکه در حوزه علمی و ...
وابستگی ریتم های موجود در ردیف آوازی به شعر سپید/ خلأ منابع تئوریک در حوزه آواز ایرانی
...> در ادامه مخاطبان برنامه شاهد اجرای رضا علیزاده در دستگاه شور در همراهی با تار آرمان غزنوی و سنتور مهدی مظاهری در کنار دایره نوازی خود علیزاده بودند. سرانجام نیز آواز ابوعطا توسط امیرمسعود امیری همراه با ساز نی مسعود جاهد از نظرها گذشت و با استقبال علاقمندان روبرو شد. در پایان هم توسط مجری اعلام شد که یازدهمین نشست آیین آواز سه شنبه 27 تیر از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. انتهای پیام/ ...
پایش تصویری مهمترین پروژه اجرایی شهرداری کاشان است/ طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دست تهیه است
که از سال گذشته در خصوص مطالعات و طراحی و اجرای پروژه سیستم نظارت تصویری و مرکز کنترل ترافیک شهر کاشان صورت گرفت دانشگاه علوم و تحقیقات کشور به عنوان مشاور پروژه مذکور انتخاب و در سال گذشته مطالعات و طراحی های طرح شامل: طراحی و جانمایی انواع دوربین های نظارت تصویری، پلاک خوان، ثبت تخلف و شبکه فیبر نوری مورد نیاز و نیز طراحی مرکز مانیتورینگ و کنترل ترافیک انجام و به اتمام رسیده و در آینده نزدیک و ...
علت تعطیلی قطب تاریخی-فرهنگی تهران چیست؟
می شدند، شاید امروز نه تنها این مجموعه به عنوان بافت تاریحی فرهنگی تهران می توانست قدم های بزگتری برای جذب گردشگر بردارد، بلکه با این مشکلات نیز مواجه نبود. هر چند خیابان های سی تیر، خیابان های ناصرخسرو، مروی یا سپه در طول یکی دو سال گذشته با سنگفرش شدن قدم هایی را برای جذب گردشگر برداشته اند، اما قطعا اجرائی شدن مصوبه ساماندهی میدان مشق و تبدیل این منطقه به قطب موزه و فرهنگ تهران نقش بیشتری خواهد داشت. ...
مقالات دایرة المعارف قرآن براساس منابع تاریخی و تدبر در قرآن نوشته شده اند
این اثر به زبان فارسی وجود داشت. مخالفان معتقد بودند که این اثر نباید عیناً به زبان فارسی برگردانده شود، چراکه ممکن است برخی از مدخل ها مغایرت هایی با سنت و فرهنگ مسلمانان داشته باشند و باید ترجمه اثر همراه با نقد علمی باشد. من جزو موافقان ترجمه اثر بودم، زیرا مخاطب های اصلی این دایرة المعارف دانشگاهیان هستند. هرچند در برنامه انتشارات حکمت است که پس از ترجمه کامل اثر، جلدی نیز به عنوان نقدنامه ...
شهید چمران مرد عرصه های سخت علمی و نظامی انقلاب بود
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی شکری ظهر امروز در مراسم سالگرد شهادت شهید چمران و روز قشر بسیج اساتید که با حضور روسا و اساتید بسیجی دانشگاه های کردستان برگزار شد، اظهار کرد: نامگذاری سالگرد شهید چمران به عنوان روز بسیج اساتید، برای قشر دانشگاهی و بخصوص اساتید دانشگاه ها افتخار است. وی با یادآوری خصوصیات و ویژگی های بارز شهید چمران در زمینه ایمان و ایثار، گفت: این شهید بزرگوار ...