سایر منابع:
سایر خبرها
اجرای طرح سلامت در ضیافت در بیش از 1000 مسجد پایتخت
سلامت مساجد با مشارکت کانون اهدای خون و با همکاری اداره کل سلامت و سازمان انتقال خون ایستگاه های سیار برای این مهم در شهر برپا شده است . مدیرکل سلامت شهرداری تهران، آموزش و مشاوره سلامت معنوی و تغذیه سالم را از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان دانست و افزود: برنامه های آموزشی و مشاوره ای با حضور کارشناسان متخصص (تغذیه، طب سنتی، سلامت معنوی) در سطح خانه های سلامت و مساجد برگزار شده است ...
121 بنای تاریخی کشور خریداری، بازسازی و به بخش خصوصی واگذار شده است
...: متاسفانه چهره بافت تاریخی و بناهای عظیم آن نیازمند رسیدگی جدی است. ایزدی با بیان اینکه بروجرد ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بی توجهی به مرمت و بازسازی بافت تاریخی و فرسوده شهری ظرفیت گردشگری بروجرد از دست رفته است. وی افزود: آزادسازی حریم امامزاده جعفر(ع)، مسجد جامع و بهسازی مسجد امام(ره) با نهایی شدن طرح آنان در برنامه سال 96 وزارتخانه قرار خواهد ...
صدور مجوز ایجاد 37 واحد گردشگری در فارس
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز فارس، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از خردادماه پارسال تا پایان اردیبهشت امسال 38 موافقت اصولی طرح های گردشگری شامل 7 هتل، 2 هتل آپارتمان، 3 مجتمع گردشگری و 26 مورد سایر تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه گذاری 156 میلیارد و 749 میلیون تومان صادر شده است. امین قاسمی با بیان اینکه این طرح ها به منظور توزیع تاسیسات گردشگری و ...
230 میلیارد ریال برای تکمیل طرح راه آهن سبزوار اختصاص یافت
با کشورهای آسیای میانه قرار دارد که این امر اهمیت تکمیل راه آهن سبزوار را افزایش داده است. وی افزود: بخشی از 37 کیلومتر باقیمانده از مسیر 45 کیلومتری بین 2 ایستگاه سبزوار و خوشاب آماده ریل گذاری و عملیات 'بالاست' و در بخش دیگر عملیات خاکی به اتمام رسیده و عملیات فنی شامل پل گذاری و زیر سازی مسیر در حال اجرا است. فرماندار سبزوار با بیان اینکه برای تکمیل طرح راه آهن سبزوار حدود هزار و ...
زیر و بم گارانتی ساختمان ها
...، برقی و الکترونیکی ساختمان است. خروج غیرحرفه ای ها اقدامی برای خروج از رکود در مزایای این طرح باید گفت که به هر حال عدم انطباق اطلاعاتی میان خریدار و فروشنده مسکن که از ماهیت این کالا نشأت می گیرد، موجب عدم کارایی مهمی در این بازار شده و اقدامی که بتواند در جهت اصلاح این موضوع باشد قطعاً ارزشمند است. این امر اگر به درستی برنامه ریزی و اجرا شود، خواهد توانست حداقل از حضور ...
صنعت آبزی پروری کشور50 تن آرتمیا نیاز دارد - اجرای 12 طرح تحقیقاتی
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش جنوبی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، یوسفعلی اسدپور ظهر چهارشنبه در جریان بازدید و نشست خبرنگاران از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور درارومیه با بیان اینکه این مرکز جهت حفاظت از آرتمیا و توسعه صنعت آبزی پروری در 500 هکتار تکثیر و پرورش آرتمیا را در سطح کشور انجام می دهد افزود: این اقدام با هدف آموزش، ترویج و انتقال یافته های علمی و دانش فنی اجرا می شود ...
1.4میلیارد ریال به طرح ضربتی اشتغال در خراسان جنوبی اختصاص یافت
... تجهیز 15 کارگاه صنایع دستی در خور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس این طرح دو رشته سنگ تراشی و پارچه بافی در روستای هدف گردشگری خور شناسایی شده است که هم اکنون در رشته سنگ تراشی 12 نفر و رشته پارچه بافی 10 نفر مشغول به کارند. وی با بیان اینکه بیش از 50 نفر برای آموزش این هنرها متقاضی هستند، گفت: آموزش این هنر آموزان با همکاری ...
کارنامه تحصیلی انیشتین/گرانترین بازیکن تاریخ لیگ کیست؟ /قانونی جدید در آرایشگاه های مردانه/شیوه رفتاری ...
... گران ترین بازیکن تاریخ لیگ؟ ایران اکونومیست: یکی از انتقال های مهم لیگ هفدهم بالاخره انجام شد. استقلالی ها که طی چند سال گذشته به شدت پیگیر جذب داریوش شجاعیان بودند، بعد از جدایی شوکه کننده کاوه رضایی تلاش شان را برای این منظور دوچندان کردند و در نهایت توانستند رضایت تیم تبریزی را برای صدور رضایت نامه این بازیکن جلب کنند. به این ترتیب شجاعیان که هنوز دو فصل دیگر با گسترش قرارداد داشت، در ...
هنوز رسما شاخص توسعه روستایی در کشور نداریم
بالایی برای توسعه گردشگری دارند؛ این در حالی است که از این ظرفیت ها برای درآمدزایی روستاییان استفاده نشده است. در این زمینه اگر قصد داریم گردشگری را توسعه دهیم باید بررسی کنیم که ظرفیت هر منطقه برای ورود گردشگر چند نفر در روز است و سپس برنامه ریزی کنیم تا متناسب با آن گردشگر وارد روستاها شود. همچنین باید مطالعاتی با این محوریت انجام دهیم که از لحاظ فرهنگی روستاها چقدر می توانند آسیب ...
اجرای 20 طرح بزرگ صنعتی در خراسان رضوی
فیروز ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه جهت گیری های مناسبی در دولت یازدهم در حوزه صنعت و معدن انجام گرفت، افزود: اکنون 20 هزار میلیارد ریال طرح صنعتی دیگر در استان در دست اجراست که براساس پیش بینی های انجام گرفته تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. وی اظهار کرد: براین اساس حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن خراسان رضوی به 150 هزار میلیارد ریال خواهد رسید. وی گفت: هم ...
هیچ اراده جدی برای مقابله با قاچاق کالا وجود ندارد
به گزارش خبرنگار مهر ، فیروز ابراهیمی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، اظهار کرد: در سال 95 ، هزار و 300 میلیارد تومان طرح های صنعتی در خراسان رضوی به بهره برداری رسید وحدود دو هزار میلیارد تومان نیز تا پایان 96 به بهره برداری خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه سال 95 در حوزه صادرات رشد داشتیم، ادامه داد: در ترکیب صنایع استان 91 درصد ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
و برخی ازنقاط خراسان شمالی وگیلان،ارتفاعات سمنان و جنوب گلستان پیش بینی میشود دمادراغلب مناطق کشورافزایش خواهدیافت ✅ @safir_channel گفت و شنود امروز کیهان ✅ @safir_channel yon.ir/SepAN در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی، مجلس خبرگان رهبری نسبت به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد بیانیه مجلس خبرگان ...
پوتین رئیس جمهوری روسیه در قالب طرح کلان ملی، دستور داد تا در عرض سه سال جمعیت این کشور یک میلیون نفر ...
میلیون نفر هنگام فروپاشی شوروی سابق در دسامبر 1991 به حدود 142 میلیون نفر در سال های نخست هزاره سوم میلادی، معتقدند اگر طرح تشویق فرزندآوری اجرا نمی شد، احتمال سقوط جمعیت به حدود 130 میلیون نفر می رفت و در یک ارزیابی بدبینانه تر می توانست به حدود 75 میلیون نفر در سال 2050 نیز کاهش یابد. فروپاشی شوروی، از کار افتادن نظام های یکپارچه و گسترده کمونیستی در ارائه خدمات و تامین نیازهای اقتصادی ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
می کردند. دولت کلمنت اتلی در بریتانیا موافق با کودتا علیه دولت مصدق نبود. وقتی دولت های چرچیل در بریتانیا و دولت آیزنهاور در آمریکا به قدرت رسیدند، طرح کودتا تصویب شد. کودتای 28 مرداد 1332 را باید در چارچوب پلان عظیمی دید که دوران 45 ساله جنگ سرد را در جهان رقم زد. این جریان در ایران زودتر شروع شد یعنی اندکی پس از شهریور 1320 و ورود ارتش های متفقین به ایران که شامل ارتش های شوروی و ...
80 درصد امر پیشگیری از اعتیاد توسط تشکل های مردم نهاد اتفاق افتاده است
های مردمی یا سمن سرا، تدوین نظام نامه همکاری دولت با تشکل های مردمی و نظارت برفعالیت سمن ها از راهبرد های تدوین شده در حوزه سازمان های مردم نهاد می باشد . معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: 10 راهبرد تدوین شده در حوزه توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد مورد توجه ویژه دستگاه ها قرار گرفته و مبنای عمل آنان در این حوزه باشد وی افزود: تدوین طرح جامع ...
میزان التزام اقامتگاه های بومگردی کشور به مسائل زیست محیطی
زندگی شهری و مشکلاتش، بسیاری از مردم را به فضاهای بکر و زندگی های روستایی علاقه مند کرده است، به طوری که بسیاری از مسافران در هنگام انتخاب مقصد سفر، به ویژگی های طبیعی منطقه توجه کرده و حتی ترجیح می دهند که به جای اقامت هتل، در خانه های روستایی و سنتی اسکان داشته باشند. این نوع اقامتگاه ها که به اقامتگاه های بومگردی معروف شده اند، در تمام دنیا از اقبال زیادی برخوردارند و در ایران نیز چند سالی است ...
8 چالش بزرگ تهران / شهرداری نیازمند برون سپاری است
تهران را به عنوان یک مگا شهر سبز قلمداد کرد؟ پاسخ داد: شهرهای سبز 4 ویژگی اصلی شامل فرودگاه استاندارد، هتل های استاندارد، تفرجگاه ها و تفریحگاه ها و حمل و نقل عمومی و مترو گسترده دارند که اگر بخواهیم تهران را از این زاویه مورد ارزیابی درستی قرار دهیم باید نسبت آن را در این مختصات مورد سنجش قرار دهیم. ...
نمایش های برگزیده جشنواره رضوی در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد به اجرا می روند
محمدعلی پیرسبزی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: بر اساس تصمیمات شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، نمایش های برگزیده جشنواره سراسری تئاتر رضوی که هر ساله در خراسان شمالی برگزار می شود، به مدت پنج شب در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهند شد . پیرسبزی، اظهار داشت: نمایش منظومه به کارگردانی علی ...
جابه جایی قدرت در سعودی را چه کسی انجام داد؟
شده است لذا باید ساختاری جوان در راس قدرت قرار گیرد که تا سالهای سال ضمن تامین منافع آنها هزینه تغییر ساختار برای آنان نداشته باشد. در این میان دو دیدگاه مطرح بوده نخست تغییر قدرت به نسل دوم که شامل افرادی همچون بن نایف ولیعهد می شود که دوره پنجم و ششم عمرشان را سپری می کنند و دیدگاه دوم انتقال قدرت به نسل سوم یعنی بن سلمان که در دهه سوم و چهارم عمرشان هستند. با توجه به برکناری نایف می توان گفت که ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
اجرای طرح توانمندسازی زنان روستایی سرپرست خانوار در حدود 100 روستای خراسان رضوی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: طرح توانمندسازی زنان روستایی سرپرست خانوار هم اکنون در حدود صد روستای استان در دست اجرا است. به گزار ش مهرخانه ، به نقل از تسنیم، سید جواد حسینی در مشهد مقدس اظهار داشت: یکی از اقداماتی که می تواند در حوزه کنترل اعتیاد و پیشگیری از برگشت آنها به این ورطه می تواند کمک دهنده باشد آشنا کردن معتادان بهبود یافته با سازمان های مردم نهاد ...
باروری ابرها اثر منفی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، فرید گلکار پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و تحقیقات باروری ابرهای کشور سال 76 تأسیس شد، اظهار داشت: کار این مرکز افزایش بارندگی با استفاده از فناوری محدودکردن تگرگ و از بین بردن مه و ... است. وی بیان داشت: در سال 76 و 77 قراردادی با روسیه شامل انتقال فناوری، تربیت نیروی انسانی و خرید تجهیزات ...
کاهش کانون های تب برفکی در خراسان رضوی
دکتر محسن عابدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون کانون های فعال بیماری تب برفکی در شهرستان های مشهد، نیشابور و بردسکن وجود دارد. وی با اشاره به آغاز طرح ایمن سازی دامهای سبک و سنگین خراسان رضوی علیه بیماری تب برفکی اظهار کرد: در اجرای این طرح که با هدف مقام سازی دام های حساس صورت می گیرد، 2 میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و 300 هزار راس گاو و گوساله واکسینه می ...
40 گروه جهادی امسال به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام می شوند
عامل موثری برای ادامه خدمت به محرومان است، افزود: این حضورها می تواند مهر تاییدی به بحث محرومیت زدایی و خداقوت به دانشجویان جهادی باشد. وی همچنین از اعزام 20 دانشجو به دوره های 50 روزه طرح ولایت در تیر ماه 96 به مشهد خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم حضور دانشجویان استانی در این طرح کشوری مثمر ثمر واقع شود. وی افزود: حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی روز قدس برگ زرینی دیگر در دفترچه ...
محمدحسن و محمدحسین امین الضرب چگونه در تاریخ ماندگار شدند؟
.... در دوران پادشاهی محمّدشاه زاده شد، در سلطنت ناصرالدین شاه به تهران آمد و به اوج شهرت رسید و در عصر پادشاهی مظفرالدّین شاه قاجار درگذشت. حاج محمّدحسن امین الضرب در خانواده ای صرّاف به دنیا آمد. صرّافان، در روزگار پیش از بانک و بانک داری در ایران کار نقل و انتقال پول را برعهده داشتند. اهمیت و اعتبار هر صرّاف بیشتر بسته به شهر محل اقامت او و به مقدار نقدینه ای بود که در اختیارش قرار ...
بیش از 2500 هکتار به سطح باغ ها در اراضی شیب دار کشور افزوده شد + جدول
در سطح 18 استان کشور که مهم ترین آنها شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گلستان، مازندران، قزوین، سمنان، چهارمحال و بختیاری، قم و ایلام، حدود 29 هزار و 575 هکتار به عرصه های باغ ها در اراضی شیب دار کشور افزوده شده است. مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک و مسئول طرح توسعه باغ ها در اراضی شیب دار امروز در گفت وگو با ...
چشم امید ایمیدرو به دولت روحانی
، شرکت اس ام اس در حال سرمایه گذاری است که در ماه های آینده به بهره برداری می رسد. رئیس هیات عامل همچنین درباره حجم سرمایه گذاری در 4سال پیش رو، اظهار کرد: در 4 سال آینده (دولت دوازدهم)، 38 طرح در بخش معدن و صنایع معدنی با سرمایه گذاری 9 میلیارد و 244 میلیون دلار اجرا و تکمیل خواهد شد. این طرح ها شامل ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی، واحدهای احیای مستقیم 5 طرح فولاد استانی ...
پذیرش 33 هزار دانشجو در رشته های کشاورزی در دانشگاه های کشور در سال 96 / افزایش 7 برابری آموزش بهره ...
نفر از فارغ التحصیلان قرار داده شده بود؛ اجرا شد. دانش آموختگان بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی و صرفاً با مبارزه بیولوژیک و کودهای حیوانی و گیاهی توانستند برنجی را تولید کنند که گواهی سالم بودن آن را شرکت صدور گواهی بیوسانگوا و همچنین آزمایشگاه مرکز تحققیات گیاه پزشکی و سلامت تأیید کرده است . وی ایده غنی کردن تخم مرغ با ویتامین D را از دیگر طرح های کارآفرینی دانست که در اصفهان عملیاتی ...
نمایشگاه آثار ساخته نشده معماران زاها حدید همزمان با فستیوال معماری لندن 2017
به گزارش باشگاه در و پنجره و نما و به نقل از سایت معماری اتوود در طول فستیوال معماری لندن 2017، گالری زاها حدید با نمایش مجموعه ای منتخب از طرح های محقق نشده با نام "زد اچ اِی ساخته نشده" ( ساخته نشده های معماران زاها حدید ) درهای خود را گشوده است. از برجی هرگز دیده نشده تا مدل هایی از استادیومی پیچیده، این گالری تحقیقات پیوسته ی طراحی معماران زاها حدید که به آزمایش و تکامل اختصاص یافته را نمایش ...
آماده باش 250 دستگاه اتوبوس برای راهپیمایی روز قدس
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، علی اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص برنامه ریزی برای سرویس دهی به راهپیمایان روز جهانی قدس بیان کرد: هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار و شرکت کنندگان یک صدا مظلومیت مردم قدس را فریاد می زنند. وی افزود ...