سایر منابع:
سایر خبرها
چرا باید نماز را عربی بخوانیم؟
و کارشناس مذهبی افزود: آیات و سوره هایی که در خواندن نماز بیان می شود، هر کدام دارای مفاهیم عمیقی است، که قابل ترجمه نیست و باید با همان لفظ خوانده شود. حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی اظهار کرد: باید خدا را آن طوری که پیامبر پرسیده و به همان نحو که مولایمان امیرالمونین (ع) نمازگذاشته است، بپرستیم و عبادت کنیم. همچنین در ادامه می توانید، آموزش صحیح خواندن نماز را مشاهده کنید ...
اندرزهای گرانبها در کلام امام علی (ع)
...، آن کس که خدا او را به وسیله آزمون ها و تجربه ها بهره مند نسازد از هیچ پند واندرزی سود نخواهد برد . در عهدنامه مالک اشتر نیز بر این امر تأکید شده بود، امام(علیه السلام) در خطاب به مالک اشتر در مورد انتخاب کارمندان و اداره کنندگان حکومت می فرماید: وَتَوَخّ مِنْهُمْ أهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَیاءِ مِنْ أهْلِ الْبُیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَالْقِدَمِ فِی الاْسْلامِ، و از میان آنها افرادی را برگزین ...
فقیه مسئول اداره مصالح عمومی جامعه است/ ملاک تشخیص مصلحت چیست؟
اولی الامر هم که در این آیه به عنوان مصداق، وجود امیرالمؤمنین(ع) است، در زمان رسول اکرم(ص) هم واجب بوده است، نه اینکه این وجوب برای بعد از ایشان بوده باشد. در آیه بعد می فرماید: وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ...
روند شکل گیری و حیات گروه های تکفیری در خاورمیانه/با مخالفان چگونه برخورد کنیم؟
را به عنوان خلیفه الله در زمین قرار داده تا واسطه فیض الهی باشند وقتی مردم از طریق انها هدایت و به خدا نزدیک می شوند که پیامبر اکرم {ص} می فرماید:ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله یعنی لازمه محبت به خدا، تبعیت و اطاعت رسول خداست. وقتی خداوند حضرت محمد ص را خاتم انبیا و سرآمد همه دانسته و او را رحمه للعالمین وخُلق عظیم و هادی الی حق و مبشّر و شاهد خَلق و حُجت الله معرفی میکند و بعد هم ...
سه ندای آسمانی در آخرالزمان در بیان امام رضا(ع)
علمای اهل حدیث درباره این جمله امام رضا(ع): شیعیان، سومین (امام) از اولاد مرا از دست بدهند. اینطور گفته اند: باید توجّه داشت که امام زمان فرزند و پشت چهارم آن حضرت است، پس لا بدّ مراد فقدان امام عسکریّ است که او پشت سوم آن حضرت می باشد و یا اینکه رابع به ثالث تحریف شده است و ترجمه آن طور آمده که با هر دو بسازد . ب) با کمی تأمل در روایت، متوجه می شویم که امام رضا علیه السلام سه دوره را معرفی ...
تفسیر آیات 10-18 سوره آل عمران
...: (و اذ زین لهم الشیطان اعمالهم ) که هر دو آیه این فریبکاریها را به شیطان نسبت می دهد. بله این مقدار را می توان مستند به خدا کرد که خدا اجازه چنین فتنه گریهائی را به شیطان داده، تا (هم خود او به کمال شقاوت خود برسد) و هم مساءله آزمایش بندگان تکمیل گردد، و زمینه تربیت بشر فراهم شود، همچنان که فرمود: (احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون ؟ و لقد فتنا الذین من ...
وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در قرآن و سنّت
، یکی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: چگونه خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ کنیم؟ فرمود: آن ها را امربه معروف و نهی از منکر کن، اگر از تو پذیرا شوند، آن ها را از آتش دوزخ حفظ کرده ای و اگر نپذیرند، وظیفه خود را انجام داده ای .[8] مهم تر اینکه مادر نیز در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارد چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: هر یک از شما که [به گونه ای ...
فرار از موعظه انسان را گرفتار آتش جهنم می کند
حجت الاسلام محسن قرائتی استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل بیت(ع) می پردازد و سال ها است که پنج شنبه ها در برنامه درس هایی از قرآن میهمان خانه های ایرانیان است. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده ای از تفسیر قرآن حجت الاسلام قرائتی در سال های گذشته را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد ...
آوای غریب ملایک هنوز در طواف حریم کبریایی ات به گوش می رسند
علیه السلام است لقب یا نام مشهور آن حضرت رضا علیه السلام می باشد. درباره علت نام گذاری آن حضرت به رضا علیه السلام چنین گفته اند: او را رضا ملقب گردانیده اند برای آن که پسندیده خدا بود در آسمان و پسندیده رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه علیه السلام بود در زمین برای امامت . وجه دیگری که برای آن بیان داشته اند این است که آن حضرت به رضای پروردگار راضی بود و این خصلت ارزشمند را که مقامی بالاتر ...
قرآن کریم تمام موجودات عالم را واجد سنخی از آگاهی می داند
به سوی او برگردانیده می شوید و [شما] از اینکه مبادا گوش و دیدگان و پوستتان بر ضدّ شما گواهی دهند [گناهانتان را] پوشیده نمی داشتید، لیکن گمان داشتید که خدا بسیاری از آنچه را که می کنید نمی داند. آیه شریفه 21 سوره فصلت، سخن گفتن را که از شئون عقلاست، در کنار شهادت گوش، چشم، و پوست، به همه چیز نسبت داده است. از این رو و با توجه به کاربستِ ضمایر جمع عاقل در مقام ذکر اعضا و جوارح، تأکید آیه ...
امام رضا(ع)؛ دیدگاه ها و نظرها
مشغول گفتگو بودند، سخن زید را شنیدند و رو به او نموده و فرمودند: ای زید آیا حرف های ناقلان کوفه تو را مغرور کرده که روایت میکنند: فاطمه (س) عفت خود را حفظ کرد و خداوند آتش را بر ذریه او حرام نمود، به خدا سوگند این امر جز برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و فرزندان بلاواسطه آن حضرت (ع) نیست. نتیجه گیری پس از بررسی آموزه های رضوی در رابطه با بایستگیهای اخلاقی زیست خانوادگی از منظر امام رضا (ع) این ...
40حدیث ارزشمند از امام رضا (ع)
یُسْتَجابُ لَهُمْ. فرمودند: باید هر یک از شماها امر به معروف و نهی از منکر نمائید، وگرنه شرورترین افراد بر شما تسلّط یافته و آنچه که خوبانِ شما، دعا و نفرین کنند مستجاب نخواهد شد. 10 مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلی مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإ نَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما. فرمودند: کسی که توان جبران گناهانش را ندارد ...
عرصه های امتحان و انحراف انسان
دوم ترس از برباد رفتن خلافت بود که چند اشکال اساسی از نگاه معرفت شناسانه بر آن وارد است. و آن اینکه امر پیامبر اطاعت نشد چون شناخت نداشتند دیگر آنکه ولی امر و خلیفه ی بعد از رسول ا... (ص) مشخص شده بود چه ضرورتی داشت که برای آن نقشه بکشند؟ پس اساساً اسلام در نگاه آنان آلتی بود برای پیشبرد اهداف نه آنکه حضرت امیر فرمودند الاسلام هوالتسلیم اگر جریان غیر از این بود پس چرا پس از رحلت پیامبر و قطعیت ...
زیارت؛ تجدید بیعت امّت با امام/ چرا وهابیّت، زیارت را شرک می دانند
الله علیه، فمن من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا . رسول الله در 1400 سال پیش بودند، ما در این زمان هستیم، امّا اگر به این زیارات برویم، همراه رسول خدا، حجّی مقبول انجام دادیم. یکی از نشانه های حجّ مقبول، این است که انسان توفیق پیدا کند و به محضر امام زمانش برسد. لذا همه ی مطالب به همین بیعت گره خورده است. خود پیامبر هم فرمودند که اگر کسی حجّ برود و به زیارت من نیاید، به من ...
سیرۀ ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
روایت دیگری آمده است: شخصی به نام ابو اسماعیل سندی از هند به دنبال حجت خدا آمده بود. او را به حضرت رضا (ع) راهنمایی کردند. وی میگوید: من نزد حضرت رفتم اما عربی نمی دانستم، به زبان سندی سلام کردم، حضرت به زبان خودم پاسخ دادند. با حضرت سخن گفتم و او به زبان خودم با من سخن میگفت؛ گفتم: به دنبال حجت خدا در عرب آمده ام. فرمودند: منم آن (حجت خدا)، هر چه میخواهی بپرس. من مسائل خود را پرسیدم و حضرت به ...
فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ
خالصانه امر به معروف و نهی از منکر نماید و جلوی انحرافات را مسدود کند. از جمله روزی مأمون از امام رضا(ع) خواست که نماز عید را اقامه کند، اما امام ابتدا نپذیرفتن تا اینکه مأمون اصرار کرد، حضرت فرمود: “... من آنگونه که رسول خدا و امیرالمؤمنین(ع) (برای نماز عید) بیرون میرفتند، بیرون خواهم رفت. “[11] مأمون پذیرفت، آن حضرت با پای برهنه به راه افتاد، پس از اندکی راه را رفت و آنگاه سر به سوی آسمان بلند ...
چرا خداوند پیامبر اسلام(ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟
وَکیلاً ؛[18] ای پیامبر! ما تو را به عنوان گواه، و بشارت دهنده و انذار کننده فرستادیم، و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او قرار دادیم و چراغی روشنی بخش، و مؤمنان را بشارت ده که برای آنان از سوی خدا فضل بزرگی است؛ و از کافران و منافقان اطاعت مکن، و به آزارهای آنها اعتنا منما، بر خدا توکل کن، و همین بس که خدا حامی و مدافع (تو) است. در دو آیه اول از چهار آیه فوق، پنج توصیف برای پیامبر اکرم ...
تفسیرآیات285-286 سوره بقره
(بچشم ، اطاعت ) و این تعبیر کنایه است از اینکه دعوت تو را اجابت کردیم ، هم با ایمان قلبی ، و هم با عمل بدنی ، چون کلمه (سمع ) در لغت کنایه گرفته می شود از قبول و اذعان به قلب و کلمه اطاعت استعمال می شود در رام بودن در عمل ، پس با مجموع دو کلمه (سمع و طاعت ) امر ایمان تمام و کامل می گردد و جمله (سمعنا و اطعنا) از ناحیه بنده ، انجام دادن همه وظائفی است که در برابر مقام ربوبیت و دعوت خدا دارد، و این ...