سایر منابع:
سایر خبرها
روشنفکران ادراک حسی هنر را نمی فهمند
...، آب از لب و لوچه اش راه می افتد و من الان آن فیلم را تحمل نمی کنم، من الان فیلم ملک الموت (لوئیس بونوئل) را نمی توانم تحمل کنم. فکر می کنم خیلی فیلم بدی است. ولی آدمی را می شناسم که همۀ شما او را قبول دارید و من هم او را دوست دارم، وقتی جلوی فیلم بونوئل می نشیند، آب از لب و لوچه اش راه می افتد، یعنی در او هم روشنفکری وجود دارد. سرمقاله ای که من در شماره اول فرم و نقد نوشتم، درواقع این مشکل را می ...
پدرسالاری جدید ؛ هشام شرابی؛ ترجمه ی سیداحمد موثقی؛ کویر پدرخوانده های مدرنِ جهان عرب
شدت نقد می کند. دغدغه شرابی این است که علت اصلی درماندگی گسترده، تفرقه ناامیدکننده و فروپاشی کلی این جوامع چیست؟ آیا علت آن را باید اموری بیرونی همچون اسرائیل و استعمار به شمار آورد؟ یا علت اصلی در درون خود جوامع عربی جای دارد که همچون یک بیماری نامرئی آن ها را از درون می خورد و می فرساید و نابود می کند؟ او برای پاسخ به این پرسش ها مجموعه ای غنی از مفاهیم و نظریات تاریخ، فلسفه، اقتصاد، جامعه شناسی ...
ایشان هنوز طلبه است!
آنجایی که برای من و به نام من شعر می گفتند. آرامش وجودی ایشان مثال زدنی بود و در تشخیص اهداف و کار مستدام و توکل روشن و شفاف به خداوند و سعه صدر در آموزش و پرکاری و نظم استوار بودند. تواضع ایشان واقعا مثال زدنی بود و همیشه سعی می کردند که خودشان را زیاد مطرح نکنند و یک وقت هم اگر کسی می خواست ایشان را به حرف دربیاورد، ایشان اشاره می کردند که می توانید به فلان کتاب مراجعه کنید. درحقیقت می توانم بگویم که تمام خصیصه ها و سنت های اسلامی را کاملا در وجودشان به فعل می دیدیم نه به بیان. یعنی همه حرکت ها و سکنات ایشان را ما به عنوان یک الگو می توانستیم برای خودمان تلقی کنیم. ...
سخنی شنیدنی از احمد حنبل درباره امیرالمؤمنین (ع)
: یا بُنَی! علی بن أبی طالب مِن أهلِ بیتٍ لا یقاسُ بِهِم أحَدٌ ترجمه: پسر عزیزم! علی بن ابی طالب از خانواده ای است که هیچ کس با آنان مقایسه نمی شود (3) گفتنی است مسلمانان اهل سنت تا زمان احمد حنبل درباره فضایل امام علی (ع) اختلاف نظرهایی داشتند و برخی از آنان – برخلاف امروز – امیرالمؤمنین (ع) را حتی به عنوان خلیفه چهارم نیز باور نداشتند! در چنین شرایطی احمد حنبل با بیان پاره ای ...
فقه موجود، پاسخگوی نیازهای کلان انسان نیست/ تاکید برفقه تخصصی
مجلس قبل از اینکه قانونی را برای تصویب بفرستد باید شاخص های اسلامی بودن آن را بررسی کند. وی افزود: بحث دوم اجرای این قوانین است که متاسفانه گاهی یکی از نقطه ضعف هایی که در فقه نظام ساز وجود دارد اجرای آن است که در مقام اجرا نیاز به اجتهاد داریم یعنی صرف ایجاد قانون دینی کفایت نمی کند. اکنون یکی از مشکلات ما در این راه مجریان قوانین دینی هستند که قابل نقد و بررسی است. وی در ...
نبی اکرم(ص) محور هماهنگ سازی کل خلقت هستند/ راه رسیدن به مهندسی اسلامی توسعه اجتماعی
پایه در هماهنگ سازی کلّ تعاریف و احکام یک دستگاه فلسفی می باشد؛ نظیر مفهوم ماهیت و یا وجود که پایگاه فلسفه اصالت وجود و اصالت ماهیت هستند و همه تعاریف ماهوی و وجودی، بر محور آنها هماهنگ شده و کلیّت دستگاه فلسفه اصالت ماهیت و اصالت وجود بر پایه این مفاهیم اولیه بنا نهاده می شود. حدود اولیه ای که موضوع بحث قرار گرفته و با نقد و تکامل آنها، امکان دستیابی به فلسفه نظام ولایت فراهم گردیده عبارتند از: ربط ...
جهان سازان سنت هگلی مارکسیستی و خلق دولتی جهانی
شهر یا روستایی در انگلستان. بنابراین مجبوریم بر آرمان یک فرهنگ جهانی پای بفشاریم و درعین حال اذعان کنیم این چیزی است که ما نمی توانیم تصور کنیم. [7] حال باید پرسید چرا چنین فرهنگی غیرقابل تصور است؟ الیوت در پاسخ به این پرسش همه ی تلاش های جهان سازان [8] سنت هگلی مارکسیستی برای خلق دولتی جهانی را رد می کند. او در حال وهوای آغاز جنگ سرد، دوستان روس ما (عبارتی از خود الیوت) را متهم می کند به ...
برگزاری شصت و ششمین جلسه نقد ادبیات داستانی در شهر کتاب تبریز
به گزارش نصر، جلسه با ارائه نظرات توسط حاضرین آغاز شد که تحلیل های خود در زمینه ی سبک نگارش و مفاهیم کلی داستان و توضیحاتی در رابطه با سایر آثار نویسنده مطرح کردند. سپس مباحثی در راستای مترجم ( نجف دریابندری) و نقاط ضعف و قوت ترجمه بیان شد. در نهایت اساتید با جمع بندی مطالب گفته شده و افزودن نکات مهم دیگر در مورد سبک نوشتار سیال ذهن و زاویه دید های متعدد که یکی از برجسته ترین مشخصه های کتاب است به جلسه پایان دادند. این گزارش حاکی است، شهر کتاب تبریز در خیابان امام خمینی (ره)؛ نرسیده به چهارراه آبرسان، اول کوی 13 آبان واقع شده است. انتهای پیام/ ...
دلایل ملاصدرا بر انکار پیشینه نفوس به شکل کثیر
دلیلش محفوظ هست، ولی رقیقه آن، یعنی وجود اختصاصی او، نحوه وجود دیگری هست که در عالم ماده به حدوث بدن حادث می شود و سیر استکمالی خود را طی می کند[1]. از نظر ملاصدرا ارزشمند ترین محالاتی که فرض تقدم نفس بر بدن (آن نوع که از ظواهر بعضی روایات برمی آید) لازمه آن هست، عبارت هستند از: 1٫ بدین منظور ابتدا ارزشمند ترین دلایل ملاصدرا در عدم پذیرش تقدم نفوس بر ابدان به شکل کثیر و منفصل که ظاهر بعضی ...
پرگویی و بیشینه گرایی در تبلیغ و ترویج دین
اخلاقی درباره سکوت و لزوم رعایت آن از سوی علما، نقطه مقابل را قصّاص معرفی می کند که بدون آن که کسی طلب کند، در بادی امر به سخن سرایی با اخبار و قصص می پردازند؛[116] همان کسانی که در سخنرانی های خود، مردم را با سخنان پیاپی مورد خطاب قرار می دادند: یَسرد الحدیثَ سَردا ؛ در حالی که در مجالس ذکر، شخص خاصی به عنوان سخنران متمایز نمی شود و همگی به صورت جمعی سخن گفته، و درباره مسائل طرح شده تدبر و تفقه می ...
آرزوی مرگ، میزان سنجش خلوص افراد است
برای توجّه دانشمندان غرب به مفاهیم قرآنی گشوده خواهد شد. با توجّه به رشد روزافزون دیدگاه های روانشناسی وجودی در غرب و تلاش برای پاسخ به دغدغه های اساسی انسان ها، جا دارد که این دیدگاه از جنبه های گوناگون مورد نقد منصفانه و عالِمانه قرار گیرد و کاستی های آن برطرف گردد و مشاوران و روانشناسان نیز با آگاهی از نقاط ضعف این دیدگاه و استفاده از منابع غنی دینی و فرهنگی جامعه اسلامی، به رشد سلامت ...
آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی
، ص17)، با این وصف نمی توان مباحث نظری قوی و منسجمی دراین باره در اندیشه سیاسی متفکران مسلمان یافت. البته مسئله عدالت از گذشته های دور به عنوان دغدغه مسلمانان مطرح بوده است. نگاهی به نوشته های اندیشمندان، به ویژه فیلسوفان مسلمان، نشانگر این مسئله است. مسئله آزادی نیز با این فرض که آزادی، ابزار و روشی برای تحقق عدالت باشد، می تواند ذیل موضوع عدالت مورد توجه قرار گیرد (ستوده، 1387، ص62). نه ...
آیت الله پهلوانی به سیاست نظر داشت و ازتجمل گرائی برخی ناراحت بود
استادی حفظ شود، هرگز نگفتند به احدی ازشاگردان که شما شاگردان بنده هستید همیشه می فرمودند رفقای ما!! خلاصه ایشان از آنهایی بودند که جامعه کم شاهد اینهاست بلکه کمتر امثالشان در تاریخ دیده می شود. * در مورد نحوه آشنائی خود با آیت الله پهلوانی نیز مطالبی بیان کنید ؟ نحوه آشنایی بنده شاید به درد خوانندگان نخورد، اجمالا اینکه بنده یک دوره خیلی سختی از زندگی داشتم که شرایط برایم از ...
فال می زنیم چون از بهبود حال خود ناتوانیم
...> ناتوان شده ایم به فال پناه می بریم اجازه بدهید این پرسش را به شکلی دیگر مطرح کنیم که چرا ما به دنبال فال و بالاتر از آن استخاره می رویم؟ ما زمانی می خواهیم تفأل کنیم یا به استخاره پناه می بریم که از عاقبت امور و بهبود حال خود ناتوان مانده ایم و می خواهیم به نشانه ای چنگ بزنیم و از طریق آن نشانه راهمان را پیدا کنیم. اما اینکه کسی بتواند راه خودش را پیدا کند اول از همه باید در درون خود به ...
تاریخِ توجه و بی توجهی به مثابه ی تهدیدی اجتماعی
امتیاز خبر: از تعداد رای دهندگان وب سایت ترجمان: ظهور اینترنت و دسترسی گسترده به فناوری دیجیتال، باعث شده است وسطِ منابع بی پایانی از حواس پرتی احاطه شویم: متن ها، ایمیل ها و پست های اینستاگرامیِ دوستانمان، ویدیوها و موسیقی ها، اخبارِ دائماً در حال تغییرِ بازار سهام، اخبار و اخبار بیشتر. می شود برای آن که به کارمان برسیم، تلاش کنیم که جریان دیجیتال را خاموش کنیم، اما انجام این کار ...
"اسلام رحمانی" با وادادگی در مقابل استکبار تفاوت دارد
.... هدفتان اصلی تان از راه اندازی آکادمی مطالعات ایران در لندن چه بود؟ کوشش ما این است که جریان فکری سلیمی را از ایران به اروپا نشان دهیم و در فضایی که رسانه های امپریالیستی چهره خشنی را از ایران به جهان غرب مخابره می کنند، بتوانیم هویتِ اصیل، عمیق و معنوی و اخلاقی ایران را به جامعه غرب معرفی کنیم. همچنین تلاش داریم تا نشان دهیم ایران نماد صلح، امنیت، عقلانیت، حکمت و تعامل ...
چالش تعامل باجهان سکولار/ در ارائه بدیل سکولاریسم ناکام مانده ایم
آن عادت کرده و آن را پایه ایمان، رفتار و اخلاق خود قرار داده اند، نمی توانند وارد حکومت مدرن شوند. اگر وارد شوند، حکومت تغییر می کند و غیراسلامی می شود و مسلمانان نمی توانند مؤید چنین حکومتی باشند. وی ادامه داد: در عین حال، این نظام اسلامی نمی تواند در عصر حاضر که عصر تسلط نظام غرب بر جهان است، زنده بماند. به همین خاطر مسلمانان در رنج بزرگی به سر می برند زیرا هرچه تلاش کردند که خود را ...
امیدوار: فلسفه ورزی با کاهش خشونت رابطه تنگاتنگی دارد/ مرادی: فلسفه، صلح به وجود نمی آورد ولی می تواند ...
. هر جامعه ای که از عقلانیت بیشتری برخوردار باشد اعتباریات بیشتری خلق کرده است. در ادامه نشست سید جواد میری گفت: من فلسفه را بیشتر یک بینش می بینم. ممکن است یک فردی هنرمند باشد اما بینش جامعه شناختی داشته باشد. فلسفه هم نوعی بینش است که اگر کسی بهره ای از آن داشته باشد می تواند پرسش های سهمگینی که انسان با آنها مواجه است را مطرح کند و درباره آنها بیندیشد. اگر سیر تاریخ فلسفه را نگاه کنیم ...
پژوهشگران کتاب فلسفه فرهنگ را نقد می کنند
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ به همت گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ برگزار می شود. در این نشست علی اصغر مصلح استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده اثر و حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم و مهدی جمشیدی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتقدان کتاب حضور دارند. این ...
علوم اجتماعی امروز ایران: یک تحلیل گفتمانی/ مصطفی مهرآیین
نیروهایی را تربیت کند که این نیروها مهم ترین نیروهای دولت هستند. پس بین دولت و دانشگاه همزمانی وجود دارد و این دو باید محصولات شان را با یکدیگر مبادله کنند (دولت منابع را در اختیار دانشگاه قرار می دهد و دانشگاه هم نیروهای مورد نیاز دولت را تربیت می کند) . بنابراین گفتمان علم ودانشگاه در ایران ابتدا دولت آفرین ، یا به تعبیر دیگر حساس نسبت به سیاست بوده است. در گفتمان های بعدی در دهه 40 و 50 دیگر ...
کاش دفترچۀ خاطرات فرگه پیدا نمی شد
از اینکه فلسفه کاملاً به دل مشغولی اش تبدیل شد، به آن بپردازد. هرچند، برای فرگه، هر لذت فکری ای که از پارادوکس برده بود تحت الشعاع این احساس مالیخولیایی قرار گرفت که زندگی کاری اش به جایی نرسیده. در آخرین روزهای عمرش در دفتر خاطراتش نوشت: تلاش من برای روشن کردن اینکه منظور ما از اعداد چیست شکست خورد . اگرچه بااین حال یکی از نتایج کشف راسل، تجلیل روزافزون فیلسوفان و ریاضی دانان ...
عوامل غیر معرفتی در تولید خشونت دینی موثر هستند
اسلامی میشمارد، مجازات را تنها برای مرتد محارب و سرکش روا می دارد. عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در ادامه با بیان اینکه که امروز خشونت دینی را در جهان کنونی در کشورهای فلسطین، عراق، سوریه توسط افراطیون از یهودیان افراطی یا مسلمانان افراطی مشاهده می کنیم این پرسش را مطرح کرد که اما آیا این خشونت دینی بیشتر معلول عوامل معرفتی یا همان عامل هرمنوتیکی است؟ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و ...
سیمای نجیب سیاست در ایران
در نقد فقط نکات منفی را متذکر نمی شود، بلکه رهاورد این نظریات را برای جامعه شناسی مطرح می کند. می توان گفت بینش جامعه شناختی دکتر صدیقی همچنان می تواند مورد توجه باشد.ویژگی دیگر استاد دکتر صدیقی که او را همچنان برای همیشه استاد می سازد بری بودن تدریس او از ایدئولوژی است. به عنوان یک عالم، عالمانه به بررسی تفکرات اجتماعی می پردازد و در کلاس های درس خود از القای باورهای شخصی خودداری می کند. بی طرفی ...
راه رفتن تیلرسون بر لبه تیغ/ رنجی که می بریم
جان می دهد برای تصاحب گیشه های جهانی. وقتی شتر گاو پلنگی چون خالتور خوب می فروشد، شخصیتی چون آقای فخیم زاده ابدا نباید از رای دادن به حسن روحانی اظهار پشیمانی کند. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید استاد! گیرم که برجام، اقتصاد را رونق نداده و آقای روحانی هم به درد هنرمندان نرسیده. برجام، هر گوشه اش آبستن یک تراژدی دردناک است. قلم ها را روی کاغذ حرکت دهید و فیلمنامه بنویسید. نشان دهید آگاتاها ...
تمدن تبلور عقلانیت یک فرهنگ در زندگی است/ امکان تمدن سازی اسلامی
به گزارش ف رهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست تخصصی پیرامون امکان ها و بایسته های تمدن اسلامی با حضور بیژن عبدالکریمی و حجت الاسلام متولی امامی پیرامون موضوع امکان ها و بایسته های تمدن سازی اسلامی برگزار شد. چکیده علمی محتوای این نشست در ادامه می آید: متولی امامی تبیین کرد: ابتدا باید تعریف مشخصی از تمدن ارائه نمود. تمدن ، تبلور عقلانیت یک فرهنگ در زندگی است. هر گاه فرهنگ یک ...
جامعه فرهادی شباهت زیادی به جامعه داستایوفسکی دارد
به تازگی کتاب فرهادی و سینمای پرسش نوشته اسدالله غلامعلی با شمارگان 500 نسخه، 190 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی نشر ورا روانه کتابفروشی ها شده است. نویسنده در این کتاب در چهار فصل سعی کرده تا آثار سینمایی اصغر فرهادی را از نظرگاه تفکر مدرن مورد بررسی قرار دهد. اسدالله غلامعلی دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است. روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران ، اینجا مطب ...
گزارش از مباحثه استاد و دانشجویان در کلاس فلسفه اخلاق
مورد ابتلای جامعه ناتوان است. برای این که در حد توان خود به اصلاح این روند کمک کنم سعی می کنم بخشی از زمان کلاس و موظفی دانشجویان را معطوف به بررسی های موردی و گفت وگوی جمعی درباره موضوعات نسبتا جدید کنم. آنچه در ادامه تقدیم می شود گزارش مختصری از مباحثه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی استاد فلسفه و اخلاق و دانشجویان است که در گروه تلگرامی کلاس فلسفه اخلاق درباره پیوند سر انسان مطرح شده ...
رسیدن به توسعه در گرو پذیرش مفهوم چندفرهنگی/ لازمه صلح پایدار به رسمیت شناختن حقوق فرهنگ های متفاوت است
ارائه دهیم و بحث های این نشست بیشتر جنبه پولتیک دارد در حالی که بحث من یک بحث علمی است، اینکه جنگ چگونه آغاز می شود. حتی دورنمای راه ورود به مسئله صلح ارائه نشده است. خلیل میرزایی در ادامه گفت: من فکر می کنم که در پژوهش های کیفی یک اصل اساسی داریم و آن این است که فارغ از تشابه ها، تفاوت هایی وجود دارد که ما باید به آنها نگاه کنیم. در این پژوهش ها می گویند که هر مورد به نوبه خود منحصر به فرد است. نسخه های کلی که ما جامعه شناسان مطرح می کنیم باید در کنار آن زیرشاخه ها قرار بگیرند و بتوانند پاسخگو باشند. گفتنی است که پایان این نشست با پرسش و پاسخ اعضای حاضر همراه بود. ...
روایتی متفاوت از ائمه جماعات مساجد در آلمان
مذهبی را چون گذشته پربار نمی بینیم. آنان از نمای مذهبی خود به درستی استفاده نمی کنند. این پدیده چیزی حدود 10 تا 15 سال است که به وجود آمده چیزی که ما در گذشته شاهد آن نبودیم. در واقع می توان چنین توصیف کرد که گویا درون مایه تهی است. در مناطق اسلامی جهان، ما نوعی انحطاط مذهبی داریم *شما قبلاً در مورد صلاحیت مذهبی صحبت کردید. اگر من این را به درستی متوجه شده باشم، در سنت اسلام ...
احیای فلسفه اسلامی، راه مقابله با قشری گری دینی/ اسلام یک وجهی پاسخگوی زمان نیست
...> وی ادامه داد: وقتی به قرن 12 می رسیم، ملامحمدامین استرآبادی که یک عالم و فقیه شیعی است، کتابی به نام الفوائد المدنیه می نویسد که در این کتاب منطق، فلسفه، کلام و عرفان را زیر سوال می برد و این ها را خارج از اسلام می داند و در اینجاست که یک نوع فهمی از دین شکل می گیرد که در آن عقلانیت دخالتی ندارد و این خود منشاء ظاهرگرایی و جمودگرایی دینی می شود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه رواج قشری ...