سایر منابع:
سایر خبرها
رابطه طهارت با فهم قرآن
خداوند هدایت و تکمیل همه طوایف را مد نظر دارد. بنابراین، در قرآن تمام مراتب و مقامات انسان ها در علم و عمل، از اول مقام تنبه و یقظه تا نیل به مدارج نهایی فنای فی الله بیان شده است (شیرازی، 1388، ص81 و 160). از نظر وی، کلام الهی دارای مراتب متعدد معنوی، روحانی، مثالی و حسی است[6]؛ از تعین حق تعالی به اسم المتکلم تا آخرین مرتبه آن که در قالب الفاظ و عبارات ریخته شده است، همه از مراتب کلام الهی است ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
...، از امور فطری استفاده کرده است. صورت منطقی برهان فوق، در ساختار قیاس استثنایی، چنین است: مقدم: اگر انسان بالفعل عاشق خدا باشد، آنگاه خدا بالفعل موجود است. تالی: اما انسان بالفعل عاشق خدا است (وضع مقدم). نتیجه: پس خدا بالفعل موجود است (وضع تالی). تالی، یعنی خداجویی و عشق فطری انسان به خداوند که روشن است و در روایت امام نیز شاهدی برای همین مطلب ...
پرهیز از سخن بیهوده گامی برای رفع آسیب های اجتماعی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 83 و 84 سوره بقره گفت: خداوند در این آیات از قرآن کریم به پیمان های قوم بنی اسرائیل اشاره دارد. عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه 83 سوره بقره افزود: در این آیه خداوند نخستین پیمانی که از قوم بین اسرائیل گرفته این ...
مؤلفه های عدل الهی
خود قرار می دهد. (نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه 437) سخن از عدل الهی در حقیقت، پرداختن به مفهوم عدل در جایگاه یکی از صفات خداوند متعال است که مبنای قیام به قسط در نظام آفرینش- اعم از عرصه های تکوینی و تشریعی- می باشد و در فرازهایی از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است. مانند آیه هجدهم از سوره مبارکه آل عمران که می فرماید: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَه ...
مؤمنانی که به مرحله عالی بهشت می روند
شکافند و پیش می روند. البته فلاح و رستگاری، معنی وسیعی دارد که هم پیروزی های مادی را شامل می شود، و هم معنوی را، و در مورد مؤمنان هر دو بعد منظور است. پیروزی و رستگاری دنیوی، در آن است که انسان آزاد، سربلند، عزیز و بی یاز زندگی کند، و این امور، جز در سایه ایمان امکان پذیر نیست، و رستگاری آخرت در این است که در جوار رحمت پروردگار، در میان نعمت های جاویدان، در کنار دوستان شایسته ...
تفسیر آیه 43 سوره نساء
گوید با تعبیر (او لمستم النساء) (یا با زنان تماس گرفته باشید...) مطلب را می فهماند، و واژه (لمس ) کنایه زیبایی از آمیزش جنسی است . 4 - درباره سایر خصوصیات تیمم از جمله (صعیدا طیبا) در ذیل آیه 6 سوره مائده به خواست خدا بحث خواهیم کرد.فلسفه تیمم بسیاری می پرسند دست زدن به روی خاک و به پیشانی و پشت دستها کشیدن چه فایده ای می تواند داشته باشد؟ به خصوص اینکه می دانیم بسیاری از خاکها آلوده اند ...
راهکارهای فلسفه برای تربیت کودک
قیامت و معاد هم، غیرعلمی و بلکه اسطوره و خرافه هستند! اتفاق بعد هم این است که این نگرش خود را در محتوای علوم انسانی و فرهنگ نشان می دهد. علوم انسانی فعلی ما هم که نیاز به تجدیدنظر دارد و باید بر اساس مبانی قرآنی بازتولید شود، به خاطر این است که در بخش هایی با دست همین فلسفه الحادی، ساخته و پرداخته شده، بنابر این فلسفه، معمار، مهندس و طراحِ علوم انسانی و فرهنگ اسلامی است، چون مبدأ، مقصد ...
صبر جمیل در آیه فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلا به چه معنا است؟
عواطف است، جای تعجب نیست که در فراق فرزند، اشک انسان جاری شود، این یک امر عاطفی است، آنچه در این مورد مهم است؛ آن است که انسان کنترل خویشتن را از دست ندهد و سخنی بر خلاف رضای خدا نگوید و یا کاری بر خلاف خواست الهی مرتکب نشود. از روایات استفاده می شود همین اشکال را هنگامی که پیامبر اکرم(ص) در مرگ فرزندش ابراهیم اشک می ریخت به آن حضرت گرفتند که شما ما را از بی صبری نهی می کنید، اما خودتان اشک ...
سلامت و سعادت جامعه در پرتو تربیت قرآنی بدست می آید .
خود ذوب می کند ، همه فرزند حقارت وجود ماست. تنها راه فرار از این حقارت آن است که آدمی خود را به دریا وصل کند .کوچکی خود را به عظمت خداوندی بسپارد و در آن غوطه ور گردد که : أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس /62) علت آنکه لشکر خوف و اندوه بر اولیای خدا چیره نمی شود این است که تکیه بر جایی زده اند که تمام هستی به آن تکیه زده است. وقتی کسی ...
تلاوت مجلسی آیات 12 تا 41 سوره ابراهیم با صدای مصطفی اسماعیل
پروردگار خود کافر شدند کردارهایشان به خاکستری می ماند که بادی تند در روزی طوفانی بر آن بوزد از آنچه به دست آورده اند هیچ [بهره ای] نمی توانند برد این است همان گمراهی دور و دراز (18) أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ آیا در نیافته ای که خدا آسمانها و زمین را به حق آفریده اگر بخواهد شما را می ...
شرح و تفسیرحکمت 268نهج البلاغه
تشکیل می دهد که هر مسلمانی باید به آنها پایبند باشد. حتی به مقتضای آیه شریفه 22 سوره مجادله اگر نزدیکترین بستگان انسان نیز از مسیر حق منحرف شوند و در راه کفر و خطا و ظلم وعصیان گام نهند، باید رابطه دوستی را از آنان قطع کرد و اگر دورترین افراد در مسیر خداشناسی، تقوا، پاکی و عدالت باشند باید با آنها رابطه نزدیک دوستی برقرار کرد. (لّاَ تَجِدُ قَوْمآ یُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الاْخِرِ ...
جهان امروز از عرصه اخلاق به دور است/ رجوع به قرآن، تنها راه رفع این نقیصه
نزول آن می گذرد، صدها و هزارها کتاب و مقاله نوشته اند، که همه گویای عظمت کلام الله و گستردگی معانی و تنوع مطالب و شیوایی بیان و سبک اعجاز آمیز و منحصر به فرد آن است، اضافه کرد: روی سخن قرآن با انسان است، انسانی که دل، عقل و جسم دارد و در جامعه زندگی می کند لذا در قرآن هم استدلال عقلی هست هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ های مناسبی به مقتضیات جسم، جان، فرد و اجتماع است. استاندار ...
شرح و تفسیر حکمت 268 نهج البلاغه
تبری از اعداء الله (بیزاری از دشمنان خدا) دو اصل اساسی را تشکیل می دهد که هر مسلمانی باید به آنها پایبند باشد. حتی به مقتضای آیه شریفه 22 سوره مجادله اگر نزدیکترین بستگان انسان نیز از مسیر حق منحرف شوند و در راه کفر و خطا و ظلم وعصیان گام نهند، باید رابطه دوستی را از آنان قطع کرد و اگر دورترین افراد در مسیر خداشناسی، تقوا، پاکی و عدالت باشند باید با آنها رابطه نزدیک دوستی برقرار کرد ...
حرمت نقد فرمان و دستور پیامبر و ائمه از ضروریات دین و مذهب است
ولی فقیه را اثبات کرده است. وی عنوان کرد: امام راحل فرمود: ولایت فقیه همان ولایت رسول خدا است ، حالا آقای برخی شما چطور ادعا می کنند در خط امام هستند؛ برخی می گویند این سخنان خلاف وحدت است اما می گوییم وحدتی ارزش دارد که حول اعتصام بحبل الله باشد نه این که فردی هرچه خواست بر خلاف سخن ولی فقیه موضع بگیرد و ما در برابر او سکوت کنیم. آیت الله سیفی مازندرانی در پایان با بیان این که موضع گیری در برابر این چنین سخنانی رسالت انقلابی ما است، یادآور شد: می خواهیم دنیا و جوانان ما بدانند که ما مستدلات ما نصوص قرآنی است و حرف و اعتراض ما نیز در همین راستا است./1330/پ 202/ ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
نقشی نداشته اند، غیرممنوع دانسته و بلکه می توان گفت با تعبیر ذیل آیه که ان الله یحب المقسطین توصیه نموده است. جالب آنست که مفهوم مخالف آیه شریفه عیناً در آیه بعد به صراحت آمده است: إنّما ینهاکُمُ الله عن الذین قاتلوکُم فی الدّین و أخرجوکُم من دیارکُم و ظاهروا علی اخراجکُم أن تولّوهُم و من یتولّهُم فأولئک هُمُ الظّالمون: خدا تنها از دوستی ورزیدن با کسانی که با شما در دین جنگیده اند و از ...
این افراد در برابر سختی ها و مشکلات استقامتی منحصر به فرد دارند!
ناراحتی ها و دردها و ناملایمات است، مرگ و زندگی، تندرستی و بیماری، وسعت و تنگی، راحت و زحمت، یافتن و از دست دادن، در آن جمع شده است، همه را مملوک خدا می بیند و استقلالی از آنها و در آن ها مشاهده نمی کند، همه را از کسی می داند که جز خوبی و نورانیت و جمال و زیبایی آن طور که شایسته اوست، نزد او یافت نمی شود از جانب او جز خوب و زیبا صادر نمی گردد. انسان خداشناس وقتی از این دریچه به دنیا نگاه می کند ...
راهکارهای تربیتی کودکان، فلسفه خودش را دارد
غربی با بهره مندی از روش فلسفه برای کودک، بسیاری از مباحث فرهنگی را به کودکان منتقل و در وجودشان نهادینه می کنند، سوالی که مطرح می شود آن است که از نظر شما اساساً از طریق روش فلسفی چه طور می توان تاریخ شیعه را میان کودکان مطرح و معرفی کرد؟ امام خمینی(ره) بحثی در مورد تربیت کودک دارند و در کتاب شرح جنود عقل و جهل می نویسند: اولین مدرسه کودک، خانه است و اولین معلمان او، پدر و مادر. بعد ...
اهمیت و جایگاه قرض الحسنه در اسلام
تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْراً وَأَعْظَمَ أَجْراً وَاسْتَغْفِرُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمُ ؛ همانا پروردگارت می داند که تو و گروهی از کسانی که با تو هستند، نزدیک به دو سوم شب یا نصف آن یا یک سوم آن را به عبادت برمی خیزید و خداوند شب و روز را اندازه گیری می کند. او می داند که شما نمی توانید به طور دقیق آن را احصا کنید. از این رو شما را بخشید (و حساب دقیق شب را از شما برداشت ...
دوست دارم شمع باشم/ علامه امینی گفت اگر منبر بروم تمام هیأت ها تعطیل می شوند
...> در خانه حسین بود و زهرا / یعنی که جهان عشق بود معنا از نور جمال تازه مولود / آن خانه شده بهشت موعود احمد بنشست و سجده ها کرد / وز شکر خدا از این عطا کرد از شوق وصال، اشک ها ریخت / لبخند به اشک دیده آمیخت... هفتة بعد که نزد علامه امینی رفتم ایشان گفت که شعرت را بخوان. اصلاً نپرسیدند که شعر را گفتی یا نگفتی، اصلاً روایت را پیدا کردید یا نکردید. این سؤالات در مکتب ایشان حل ...
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی معنا می داند!
قرائت انسانی از دین ، اصطلاحی است که آقای شبستری آن را به کار برده است البته محتوای آن امر تازه ای نیست. منظور از قرائت انسانی از دین، نگاه انسانی به دین است که بر این اساس باید انسان را اصل قرار داده و فهمی از چیستی و نیازهای انسان، از راه غیر دین به دست آورد، سپس بر اساس آن به دین مراجعه کرد و نباید دین، دستوری از طرف خداوند به انسان دیکته کند بلکه انسان تعیین کننده است که دین چه چیزی را به او ...
نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
جامع الشرائط ثابت است، فقط دو امر قضا و حجیت فتوای او بوده و جواز تصرّف فقیه در امور حسبیه نیز از باب ولایت او نیست؛ بلکه تنها به جهت قدر متیقن بودن فقیه در بپاداشتن چنین اموری است (خویی، 1418ق، ج1، ص360). در مقابل، امام خمینی با استناد به روایات، معتقدند که فقیه جامع الشرائط، امین پیامبر است و امین پیامبر، در همه امور و شؤونات امین است و شأن رسول خدا(ص) فقط بیان احکام نیست تا فقیه نیز ...
جایگاه خردورزی در سبک زندگی
) جایگاه عقل را در حیات انسان تذکر داده و می فرمایند: دوست راستین هرکس عقل اوست و دشمن او جهل اوست (عیون اخبار الرضا(ع)، ج1، ص136). حضرت در باب اهمیت استفاده از عقل، هم در بعد نظری و هم در بعد عملی، می فرمایند: العقلُ یُعرف به الصادق علی الله فیُصدِّقه (توحید صدوق، ص210) عقل حجتی است که به وسیله او راست گو و تصدیق کننده خدا شناخته و تصدیق می شود. کاربرد مبانی عقل نظری ...
علم، علت استحقاق مقام فرمانروایی/ فقه یعنی علم فرمان
فردا نمی تواند بگوید که چیزی نشنیده و ندیده ام. تعقل هم مسئولیت دارد؛ أَ فَلا تَعْقِلُون انسان باید عقل خود را به کار برده و در آنچه می بیند و می شوند فکر کند. بعد هم مسئولیت ایمان است؛ حال که خداوند به انسان عقل و سمع و بصر داد این ها او را به ایمان می رساند و وقتی ایمان پیدا کرد این ایمان مسئولیت می آورد. مؤمنین در برابر خدا دو مسئولیت دارد؛ یکی میثاق نصرت و دیگری میثاق اطاعت است: وَ ...
خدا کیست؟ سؤالی کفرآمیز یا خداشناسانه؟
کسی در مورد این که خدا کیست؟ فکر نکند، که اصلاً به هیچ معرفی دست نمی یابد و خدا شناس نمی گردد. پس چطور ممکن است گفته شود که در مورد خدا کیست فکر نکنید؟! سوره توحید سراسر معرفی این است که خدا کیست و هم چنین بسیاری از آیات دیگر؛ مانند: هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ * هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ...
نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
آورد و متخلق به اخلاق قرآنی شد و اعمال صالح انجام داد، اهل سیر و سلوک می شود. همه این مراحل جزء شئون نفس و در درون جان آدمی است. اعتقادات در بالاترین مرحله، یعنی مرتبه عقل نظری، اخلاق در رتبه عقل عملی و اعمال صالح (اعم از فعل واجب و مستحب و ترک حرام و مکروه)، مربوط به درجه نازله نفس (بدن) است. بنابراین، راه سلوک نیز از شئون نفس انسانی بیرون نیست. پس راه و رهرو در سیر و سلوک، یکی و همان انسان است ...
ناکارآمدی معنویت و اخلاق بدون دین/ فاجعه گسست مسلمانان از اسلام
الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ؛ قطعا بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لالانی اند که نمی اندیشند (انفال،22)، اما این عقل بشر در معرض اسارت های فراوانی است، برای مثال تعبیری که امیرالمومنین علی (ع) دارند و می فرمایند: چه بسیار عقل هایی که باید عمیق باشند، اما در زندان هوای نفس اسیرند و کار پیامبران این بوده است که عقل انسان را آزاد کنند. امیرالمومنین (ع) در خطبه اول نهج البلاغه می ...
نا کارآمدی دولت را با این حرف ها توجیه نکنید/بسیار نگران و گله مند هستیم
عنوان نمی کنند بلکه همه از جانب خداوند وحی می شود: (و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی) سوره مبارکه نجم آیه 3 . و در سوره انسان آیه 30 خطاب به پیامبر می فرماید: شما به جز آنچه خداوند می خواهد را نمی خواهد : (و ما تشاوون الا ان یشاء الله ) و در سوره آل عمران آیه 49 خداوند از قول حضرت عیسی (ع) می فرماید : و به شما خبر دهم که در خانه هایتان چه می خورید و چه ذخیره می کنید .( و انبّئکم بما تاکلون و ...
قرآن انسان را به سوی رشد و بالندگی سوق می دهد
حجت الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: قرآن به صورتی موزون و دل انگیز، قوا و استعدادهای انسان را به سوی رشد و بالندگی سوق می دهد و همواره بر آن است که بین جسم و روح، عاطفه و عقل، دین و دنیا، فکر و عمل، کار و عبادت و در نهایت، بین انسان و خدا، ارتباطی منسجم و پیوندی ناگسستنی و پایدار ایجاد کند ...
خطبه البیان چیست و آیا از زبان امام علی (ع) است؟
.... راوی گوید: پس آن گاه حضرت خدای را سپاس گفت و یادی از پیامبر خدا نمود و فرمود: من شما را خبر دهنده ام به آنچه که در بعد من می گذرد و به آنچه که در آخر الزمان به وقوع می پیوند تا خروج صاحب الزمان، که به پا دارنده امر ما و از ذریه فرزندم حسین است. آنان گفتند: آن واقعه در چه هنگام است، ای امیر مومنان؟ حضرت فرمود: زمانی که مرگ در فقها شایع شود و امت محمد (ص) نمازها را ...
- مسؤولیت حکومت دینی در فضای مجازی - بررسی علمی شد
...! پس بحث عقلی این است که نظام یا دولتی دینی نباید فضای گناه را ایجاد کند بعد بگیر و ببند داشته باشد. این چه معنی است؟! چه منطقی است؟! بنابراین اگر توان دارید بسم الله نرم افزار تولید کن، اگر هم ندارید فضا را این قدر باز نگذارید که مردم به گناه بیفتند. 6.اگر دولت شما هر روز فیلترینگ کند، بگیر و ببند داشته باشد، همین مسلمان هایی که در حوزه ی حقوق بین الملل مسلمین هستند، آیا این وهن به ...