سایر منابع:
سایر خبرها
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
شد و نه نیل آرام وارث درد شدند آن هنگام که دست اسماعیل باز می شد پرنده مردنی نیست پرواز دست بسته را به خاطر بسپار صالح طیب نیا-فعال فرهنگی: بهترین دلیل برای اثبات زنده بودن شهیدان وحقانیت این آیه قرآن که ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءعند ربهم یرزقون همین بس که شهدا دیروز و در زمان حیات خاکیشان بااجسامشان انقلاب را یاری کردند و امروز و در زمان حیات ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
.... آلودگی در آنجا ایجاد شده بود. خبرگزاری دانشجو درباره این سخنان نوشت: بد نیست به یاد بیاوریم که این تجهیزات در دوران دبیری جناب روحانی در شورایعالی امنیت ملی و حاکمیت دوستان امروز ایشان بر دولت، خریداری شده و وارد کشور شد. یک مسأله مهم در ارتباط با سانتریفیوژهای آلوده بحث کنترل ورود، نصب و راه اندازی این دستگاهها در چرخه هسته ای کشور است؛ بطوری که در صنایع حساسی مثل صنعت هسته ای و ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
... این هنر بزرگ روحانی است که پس از ورود راست مدرن به حاکمیت، راست محافظه کار را هم به اتحاد با آن جذب کرده درحالی که اتحاد با چپ مدرن به رهبری خاتمی را هم فرونمی گذارد. روحانی خردمندتر از آن است که این ائتلاف از خاتمی تا لاریجانی را از دست بدهد و تنها نقطه کانونی این ائتلاف، خود روحانی است. به رفتارهای ولایتی و عارف بنگرید! با وجود کمک های بی دریغ آنان به روحانی، هر دو آنقدر خردمند و البته واقع بین ...
اسراف های نابجا با اقتصاد مقاومتی ساماندهی شود/ جهاددانشگاهی برای حل معظلات اجتماعی ورود پیدا کند
تقلید می کنیم مانند خانه سازی مانند اینکه در گذشته آشپزخانه ها محفوظ بود و دستشوئی خارج از منزل، اما اکنون برعکس شده است. این مقام مسئول اضافه کرد: در سبک زندگی که امروز از غرب در پیش گرفته ایم غذاهای سنتی که تجربه شده و سلامت دارند را کنار گذاشته و به غذاهای آماده روی آورده ایم، در حالیکه بیماری های زیادی را با خود به دنبال دارند، همچنین در زندگی مشترک می بینیم در روستاها و شهرهای کوچکتر ...
حامد زمانی: چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
کارهایم جور دیگری است. نمی دانید چه راه سختی طی شد تا این نوع موسیقی وارد خانواده اشخاصی بشود که تا حالا موسیقی گوش نمی کردند. یا خیلی از جاها آن را به رسمیت بشناسند، اما حالا احساس می کنم قدم بزرگی برداشته شده که بخش عمده ای از جامعه با آن همراه شده اند. یکی دیگر از انتقادهایی که برخی به کارهای شما وارد می کنند این است که بسیاری از موضوعاتی که شما از آن خوانده اید تاریخ مصرف دار بوده ...
گوش جانم ناشنواست به گلبانگ حق!/ نرم افزار پرنده های خشمگین و یک توطئه
تربیتی نوشت: به قول های قبل کنکور عمل کرده ایم؟ حاج حسین یکتا در اخرین روز از دوره خط امام 94 بسیج دانشجویی استان فارس بیان کرد: اربعین مقدمه خیلی حرف ها می باشد آینده ما آینده گفتمان برتر است نقش خود را مشخص کنید آیا ما گره امام زمان را باز کرده ایم تا گره زندگی خودمان باز شود به قول های قبل از کنکور عمل کرده ایم امروز پایان کار نیست بلکه آغاز کار پایان شده ...
تاثیرات جنگ بر جوامع انسانی در گفت و گوی شفقنا با دکتر سیدجواد میری: در نظام سرمایه داری، جنگ یک قاعده ...
ناگهان از او سلب می شود، این روند موضوعی نیست که در طول یک مدت زمان خاص از بین برود بلکه یک انسان آسیب دیده آسیب های خود را به جامعه می آورد و بعد مجموعه ای از انسان های آسیب دیده، مجموعه ای از ذهن ها و روح های مجروح هستند که اعضای یک جامعه را تشکیل می دهند این افراد وقتی می خواهند به سمت رشد و تعالی بروند آسیب های زیادی به خودشان و جامعه می زنند و به مرور زمان این آسیب ها جای نُرم های اجتماع را می ...
دلیل نامگذاری مکتب تشیع به مذهب جعفری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد اسدی مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، عظمت و جایگاه منحصر به فرد امام صادق (ع) در بین معصومین(ع) و چرایی نامگذاری مکتب امامیه به مکتب جعفریه را در گفتگویی موردبررسی قرار داد. چرا به مکتب امامیه، مکتب جعفریه گفته می شود؟ درباره حضرت صادق (ع) علی الخصوص و ائمه اطهار (ع) علی العموم، مطالب و محورهای بسیاری وجود دارد که در طول تاریخ نویسندگان و گویندگان ما به آن ...
واکاوی نگاه حریصانه غرب به شرق در رادیو جوان
افزارها و ابزاری دیجیتالی تازه ظهور و بروز پیدا کرده است و نسل جوان پرده نقره ای سینما را با لوازم سهل الوصول دنیای امروز دریافت می کند و هر نفر یک سینما شخصی و خانگی در اختیار دارد پس دسترسی آسان شده و ساخت تولید فیلم سرعت یافته و این خود نشانه ای بر تاثیر سریع هنر هفتم، رادیو جوان در کمترین زمان از ساخت و تولید یک فیلم در دنیا به نقد و تحلیل آن می پردازد و ما شاهد تحلیل فیلم هایی بودیم که در ...
19 مرداد - 10 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
... تصویر آشوربانیپال شرح سقوط شهر را یک مورخ بابلی وقت (آن زمان) نوشته و کتیبه آن موجود است و در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود. سینشاریشکون پسر آشوربانیپالAssurbanipal بود که در قصر خود کشته شد. برخی از مورخان نوشته اند که وی هنگام سقوط شهر خودکشی کرد. او 11 سال حکومت کرده بود. کتیبه شرح سقوط نینوا در پی تصرف نینوا، نیروهای فاتح این شهر را با خاک یکسان ...
درباره یک سال پس از توافق وین
و مینیاتور و عطر را هم از اعتلابخشیدن دستاوردهای دیگران پدید آوردند. فرهنگ ما که منشأ چنین قدرت جادویی ای است همین امروز هم مشغول فعالیت است و ما را بی آنکه خبر داشته باشیم به همین ترتیب جلو می برد. منتها خود ما، فرد فرد ما مثل سلحشورانی شده ایم که برای نبرد عازم میدان می شوند، اما در اثر ضربات محکمی که طرف در این دو قرن بر ما وارد کرده دچار فراموشی موقت شده ایم و همگی مادر خود را که پرستار ...
شاپوری: وقتی قانون واقعیت ها را نمی بیند کتابسازی گسترش می یابد/ لزوم حل مشکلاتی که ناشران برای چاپ آثار ...
ترغیب می کند که به سوی پدیده کتابسازی روی بیاورند، گفت: با رشد بی رویه مدرک گرایی کتابسازی هم گسترش یافته چراکه اغلب محققان ما برای ارتقا در دوره دکتری و کارشناسی ارشد به دنبال تدوین مقاله و کتاب هستند و از آنجا که معمولاً شاخصی هم برای راستی آزمایی وجود ندارد در این باره نمی توان کار خاصی کرد. به گفته این ناشر، به هر حال فضای عمومی در جامعه بدین شکل است که افراد برای کسب پایگاه بهتر ...
بجنگید؛وگرنه سازمان مللی ها بر شما مسلط خواهند شد!
شهدای ایران : سردار نام آشنای دفاع مقدس، حاج سعید قاسمی، در دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم مهدی عزیز در بهشت زهرا (سلام الله علیها) که روز 15 مرداد سال جاری برگزار شد، به نکات مهمی درباره شرایط روز پرداخت. حاج سعید قاسمی ضمن انتقاد از عدم پرداخت رادیو و تلویزیون و رسانه ها نسبت به قطعنامه 598 گفت: همین چهار پنج روز گذشته فصل قطعنامه و زهرنامه 598 است که رادیو و تلویزیون از آن دم نزد و کلامی نگفت. مثل ...
سایه سنگین شبکه های مجازی بر مطالعه خانواده ها؛ گفت وگو با دکتر غلامرضا فدایی: ذهن پرسشگری جامعه ایران ...
که در مطالعه تعامل یک سویه با منبع برقرار کند و نتواند نوشته های نویسنده را نقد و دیدگاه های حاصل از فکر خود را به قلم بیاورد نشان دهنده ی این است که وی در رویارویی با کتاب منفعل و تنها با هدف سرگرمی، رفع خستگی و یا پرکردن اوقات فراغت به آن روی آورده است. متاسفانه آمارها بیانگر این است ذهن پرسشگری برای مطالعه فعال در کشور وجود ندارد و هنوز بسیاری از افراد در جامعه با هدف گذراندن وقت و سرگرمی ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
همگی از امام صادق(علیه السلام) نقل روایت می کردند، می شود، (11) که از این آمار می توان به میزان توسعه چشمگیر شیعیان پی برد. در مکتب امام صادق(علیه السلام) افراد ویژه ای با استعدادهای درخشان ظهور کردند که قدرت بیان و تبلیغ بالایی داشته و از موقعیت اجتماعی مناسبی برخوردار بودند که فعالیت آنها در دستگاه فرهنگی امام صادق(علیه السلام) توانست عده بسیاری را با جامعه شیعه همراه کند؛ حتی به تدریج خانواده ...
حکایت اخلاق های ماضی
گرچه سال هاست تهیه کننده سینما هستم، ولی هنوز به شیوه دوران روزنامه نگاری ام کنجکاوی ام نسبت به زندگی مردم را حفظ کرده ام. از جنوب شهر تا مناطق مرفه نشین شمال شهر و غرب و شرق تهران را رصد می کنم. مشاهدات عینی ام از تأثیر مشکلات اقتصادی بر مسائل اخلاقی جامعه حکایت دارد. نمی توان از جامعه ای که به شدت درگیر مشکلات معیشتی است، خیلی انتظار رعایت اصول اخلاقی را داشت. البته که بخش قابل توجهی از آنچه در ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
شیوع این معضل کمک کند. ضمن اینکه سخت گیری در این زمینه نباید به حالت مقطعی و تنها محدود به یک زمان خاص باشد که با فروکش کردن توجه ها، دوباره تب آن بالا بگیرد. فراگیری و گستردگی فروش پایان نامه در سطح شهر، دانشگاه ها، سایت های اینترنتی و میان دانشجویان چنان است که رشته های علوم قرآنی و معارف اسلامی نیز از این قافله جا نمانده اند. این ویروس به تمامی رشته های آموزش عالی وارد شده و به سرعت ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
از شایعه بازگشت برادر محسن به سپاه تا واقعیت!!!محسن رضایی در بازگشت به سپاه دنبال چیست؟
دیگر نمی تواند محرمانه باشد و باید به صورت واضح و علنی با مردم مطرح شود و نظر مخالفان نیز اخذ شود، چرا که امروز مخالفان در پیشبرد مذاکرات هسته ای بسیار موثر است، چرا که چهره واقعی از ایران نشان داده می شود واگر مخالفان حرف نزنند و تنها موافقان حرف بزنند یا بالعکس چهره واقعی از کشور درست نمی شود و طرف مقابل ما از واقعیت جامعه ایران و افکار و ایده های ایران علامت غلط می گیرد و عقاید جامعه ایران به ...
داعش چگونه به اسطوره ای مدرن بدل می شود؟
کنده می شود و در خدمت اغراض، منافع و مناسبات قدرت قرار می گیرد. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: با توجه به دیدگاه امیل دورکیم می توان از دو مفهوم سخن بگوئیم: یک مفهوم تحلیلی که برخاسته از خصوصیات پدیده هاست و نیازمند عینیت است، دوم مفهوم پیش ساخته، عامیانه و پیشا تجربی که برخاسته از تصورات ماست و الزام آور نیست. فصل تمایز این دو مفهوم آن قدر کم است که گاهی این دو با هم خلط می شوند، به این ...
"کردها تنها بازیگر مورد اعتماد آمریکا در نبرد با داعش هستند"
کرده است. بسیاری از لیبرال های ترک این ظرفیت را در حزب دموکراتیک خلق ها دیدند که از آن حزب به عنوان فرصتی برای مقابله با تلاش های اردوغان به منظور برقراری یک نظام ریاستی قوی استفاده کنند و از انحصار قدرت در دست حزب عدالت و توسعه جلوگیری کنند و در همان حال، صدایی در عرصه سیاسی داشته باشند. حزب دموکراتیک خلق ها پیروزی خود را مدیون جذب آرای اقلیتی از جامعه ترکیه و اکثریت کردهایی است که در انتخابات ...
فصل شیدایی ؛کهفی برای خلوت نشینی با خویشتن
را به خوبی دریافته است. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم، سلطه گری و سلطه پذیری است. اگر کوشش کنیم و به آرمان های انقلاب برسیم و پیروز شویم، به آن نقطه موعود می رسیم و آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده و دنیا وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد و در زندگی کل بشر گشایش پدید می آید. امام زمان(عج) ظهور می کند تا جوامع بشری و تاریخ بشر را نجات دهد و این نظم غیرعادلانه را که بر اثر ...
پاشایی؛نماد گسست جامعه شناسی از جامعه
زاویه مسأله را حل و فصل کرد. مسأله مهم این است که کسانی که باید به ما بگویند در جامعه چه خبر است، الان نمی دانند چه اتفاقاتی در حال وقوع است. واضح است که اگر قدرت درک جامعه را نداشته باشید، وقتی از وقوع پدیده ای کاملاً غافلگیر شوید، دیگر امکان سیاستگزاری هم از شما سلب می شود. داستان معروفی است که در زمان خواجه نصیر الدین طوسی، هلاکوخان و دیگر شاهان آن زمان به تعبیری افرادی بی فرهنگ ...
رزمندگان ایرانی از دریچه نگاه بیگانگان
ایران سرنگون گردد؛ ولی جنگ در عمل تأثیر معکوسی برجای گذاشت، جامعه ایران را یکپارچه ساخته و روحیه انقلابی که امام خمینی (ره) را به قدرت رسانده بود را دوباره شعله ور کرد. همانند دیگر مهاجمان خارجی در طول تاریخ، عراق نیز با ارتش برانگیخته شده ای روبه رو شد که برای دفاع از سرزمین و انقلاب خود تا سرحد جان آماده نبرد بود. ...
حامدزمانی:چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
ام که فکر می کنم بهتر است سکوت کنم. طی این سال ها به من ثابت شده گذر زمان خیلی چیزها را نشان می دهد؛ مثل اتفاقی که در بروجرد رخ داد. مجری که چند دقیقه به دلیل نرفتن من به بروجرد انواع و اقسام تهمت ها و بد و بیراه ها را نثار من کرد و آن را به مسائل مالی ربط داد، به یک سال نکشید که بعد از فهمیدن اصل موضوع در برنامه ای دیگر جلوی همه عذرخواهی کرد. زمانی بود که من به طور رایگان اجرا می رفتم. از من به ...
درس هایی که متدینین از مشروطه آموختند
پیدایش مشروطه کدام بودند و چه مختصاتی داشتند و تأثیر و نقش هر یک از آنها چه میزان بود؟ به نظر بنده در شکل گیری مشروطه، سه جریان عمده تأثیر داشتند. اول جریان مذهبی به رهبری علما و روحانیون و نیز در همراهی با بازاریان و بدنه مذهبی جامعه. جریان دوم روشنفکران غرب زده که رمز پیشرفت کشور را از سر تا پا فرنگی شدن می دانستند و چهره شاخصشان سید حسن تقی زاده بود. جریان سوم هم ...
ترجمۀ حکیمانه؛ راهی به تمدن اسلامی
به گزارش پایگاه 598 ، بدیهی است که تحولات فرهنگی و اجتماعی در یک جامعه بر مبنای اندیشه ها به وجود می آیند. نگاهی اجمالی به تاریخ تحولات فرهنگی و اجتماعی در ایران نیز نشان می دهد که کشور ما نیز از این قاعده مستثناء نیست و قوام یافتن اندیشه های گوناگون در دوره های متفاوت زمانی، مهم ترین تحولات تاریخی ما را رقم زده است. انقلاب اسلامی ایران، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و ... در تاریخ معاصر ما و ...
روایت عکاس آبادانی از نخستین سفر امام خامنه ای به مناطق عملیاتی با هواپیمای باری
ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی چگونه است؟ در گذشته جایگاه ما به عنوان میراث جنگ حفظ نمی شد ولی اکنون رو به بهبودی است ولی هنوز هم جای کار بسیار است. اگر توصیه ای برای عکاسان جوان دارید بفرمائید؟ توصیه ای به عکاسان دارم و آن اینکه زیاد عکس بگیرند و به عکس های مختلف زیادی نگاه کنند تا بتوانند نگاه متفاوت و زوایای متفاوتی را کسب و تجربه کنند. علاقه مهمترین اصل برای پیشرفت در هنر عکاسی است و به عکاسی به عنوان یک هنر نگاه شود، نه یک شغل ولی این امر مستلزم این است که مسئولان از عکاسان حمایت کنند. ...
شکرانه نعمت امنیت داخلی؛ ضرورت حفظ امنیت منطقه ای
، وقیحانه این کشور را تهدید نظامی می نماید. اما امروز تبر ابراهیم زمان، از دست شیرهای حزب اللهی تحت عنوان پرطمطراق (مدافع حرم) بیرون آمده تا دست پلید داعش ها و النصره ها را که از قبای وهابیت و صهیونیسم بیرون آمده قطع کند. و چه پرمعناست این واژه مسجّع حرم! که چه به معنای حرم اهل بیت(علیهم السلام ) در این ترکیب بکار برده شود و چه به معنای حرم امن خانواده نظام جمهوری اسلامی! ...
طی 2 سال اخیر 700 هزار نفر بیکار شده اند/ برکناری دو مدیر دولتی به علت پیگیری اجرای قانون مبارزه با قاچاق
... در پایان این نگرانی احساس می شود که دولت برای جبران کسری بودجه سال جاری به بانک مرکزی جهت انتشار پول پر قدرت فشار بیاورد، از این رو بهتر است کارشناسان اقتصاد و اهل رسانه در این خصوص هشیار باشید و نرخ حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را پیوسته مورد رصد قرار دهند تا دولت یازدهم هم همچون سایر دولت ها که طی 50 ساله اخیر کسری های خود را از بانک مرکزی جبران کرده اند، دچار این اشتباه فاحش نشود. ...