سایر منابع:
سایر خبرها
معیارهای حضور در سپاه امام حسین(ع) چبست؟/ حرام خواری مانع از زندگی حسینی است
ضایع شدن حقوق واجب دیگران شود، باید از آن پرهیز کرد. به عنوان مثال اگر فرد در قبال والدین، همسر یا فرزندانش حقوق واجبی دارد که باید رعایت کند، برای انجام عمل مستحب زیارت باید آن حق واجب را ادا کند و یا از صاحبان حق اجازه بگیرد. در ماجرای عزاداری امام حسین علیه السلام باید دقت شود که عزاداری کردن، اشک ریختن، نوحه سرایی کردن و... همه برای آن است که عواطف انسان به صحنه گردان و نقش آفرین ...
واقعه عاشورا را مدعیان مسلمانی رقم زدند/ اگر به ولایت خیانت نمی شد، واقعه کربلا رخ نمی داد/ مقصران شرایط ...
. آنچه باعث شد آنها امام حسین (ع) را تنها بگذارند به این دلیل بود که فهمیدند مزایا و عطایای بودن در کنار حسین کمتر از ابن زیاد و یزید است. ابن زیاد آنها را با پول و مقام و جایگاه تطمیع کرد و همین دنیا خواهی و دنیا زدگی آنها باعث شد، حسین (ع) تنها بماند. زندگی آنها و شکم هایشان با مال حرام پر شده بود نه مال حلال. و این میل به امور دنیوی شاید در همه ما باشد؛ حتی در عصر حاضر. بله ...
امام حسین به تکلیف الهی عازم کوفه شد یا به دعوت کوفیان؟
که اینان (یزید و حکام اموی) پیروی از شیطان را بر خود لازم کرده و اطاعت خداوند را ترک نموده اند. فساد را ظاهر و ترویج کرده و حدود الهی را تعطیل نموده اند فی ء را (که مختص به خاندان پیامبر (ص) است) به خود اختصاص داده اند و حرام الهی را حلال کرده و حلال خداوند را حرام کرده اند. امام (ع) بر اساس این استدلال که استناد به یک نص شرعی است، مخالفت با حکومت یزید و قیام علیه آن را واجب می داند و ...
مروری بر طرح هدایت نبی اکرم با نگاه به آیات سوره جمعه/ طرح دینداری مدعیان مخالف اوصیاء مقابل بیت النور ...
به پا می کند. وقتی حضرت برای نماز جمعه ایستادند، آنها می آمدند در جمع و بازار راه می انداختند و بعد کنار این تجارت لهو هم به پا می کردند و طبل و دهل هم می زدند طوری که جز دوازده نفر نماندند و همه رفتند و مشغول به جمعه بازار شدند. ظاهر آیه این است که یک جریان لهو و تجارتی راه می اندازند و نماز جمعه را تعطیل می کنند و این تجمع را به هم می زدند انفضاض ایجاد می کنند و این تجمع را پراکنده می ...
این که می گویند پول نذری عزاداری را خرج فقرا کنید یک سخن شیطانی است
همه را یک جا خرج بخش بهداشت کند. وی با بیان اینکه امامت هویت شیعه است و ضرورت دارد که برای آن نه تنها از مال که حتی اگر لازم شد از جان هم هزینه شود، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند دین را مایع توجیه دنیای خود قرار ندهید برای دین خود از مال و جان هزینه کنید. حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بالای 90 درصد مراکز خیریه مربوط به محافل مذهبی است که نیاز ...
واژه های تنت از رحل دو دستم افتاد...
؛ یعنی فداکاری و محبت نسبت به بندگان خدا پیدا کند و نه فقط خودش با امام حسین زندگی کند، بلکه دیگران را هم به امام حسین گره بزند. سرمایه گذاری کند و شهید بشود و جان و خون و مال بدهد که دیگران به امام حسین گره بخورند. در جامعه مومنین، آن چیزی که اتفاق می افتد بعد از آزادی معنوی، این است که یک نوع ایثار و فداکاری اجتماعی واقع می شود محور. نظام خلافت الهی خلیفة الله هست و همه ارکانش مومنین هستند که ...
امام حسین به تکلیف الهی عازم کوفه شد یا به دعوت کوفیان؟
که اینان (یزید و حکام اموی) پیروی از شیطان را بر خود لازم کرده و اطاعت خداوند را ترک نموده اند. فساد را ظاهر و ترویج کرده و حدود الهی را تعطیل نموده اند فی ء را (که مختص به خاندان پیامبر (ص) است) به خود اختصاص داده اند و حرام الهی را حلال کرده و حلال خداوند را حرام کرده اند. امام (ع) بر اساس این استدلال که استناد به یک نص شرعی است، مخالفت با حکومت یزید و قیام علیه آن را واجب می داند و ...
خودسازی در مکتب امام حسین(ع) نوشتاری از محمد تقی فرجی
و نذر و نذورات و شفا و شفاعت، همه در دستگاه امام حسین(ع) فرض عین و عین صواب، اما آنچه مهم و حائز اهمیت بیشتر است، آگاهی و بصیرت ما نسبت شأن و شخصیت امام حسین(ع) و شناخت بیش از پیش اهداف نهضت عاشوراست. دوری از هرگونه ریا و تظاهر، و عدم سوء استفاده از دین و شعایر دینی است. رعایت حلال و حرام الهی، انجام واجبات و ترک محرمات، و برخورداری از تربیت، صداقت و سلامت نفس، از اولیات درس های عاشورا است. واعظان ...
انصاف همچنان در بساط برخی اصناف/ اینجا سود کسبه رضایت مردم است
هستیم و از طرف دیگر فرمان قرآن را رعایت نمی کنیم و بانک ها با تبلیغات گسترده سودهای کلان می دهند. پروانیان با یادآوری کسب های گذشته، به رعایت انصاف در کسب وکارهای ایام نه چندان دور اشاره کرده و می افزاید: در گذشته نه چندان دور همه چیز در جای خود بود و همه احترام هم را داشتند و کاسبی که یک تک تومانی پولش اضافه می شد پیگیر حرام یا حلال بودن آن می شد تا مبادا پول حرامی قاطی مالش نشود. ...
تعامل و سازش در نهضت حسینی جایگاهی ندارد/ جنگ و صلح در قیام کربلا
جایگاهی که غصب کرده و به ناحق گرفته کنار رود. منتهی معاویه مدتی به دفع الوقت گذراند و مدتی بهانه آورد تا اینکه حضرت مجبور شد لشگری را فراهم کند و به سوی شام برود. آنجا هم آن حضرت با عذر اینکه در ماه حرام هستیم نمی جنگید مگر اینکه بتواند با اقداماتی مردم شام را آگاه کند تا دست از شرارت بردارند و هدایت شوند که البته بی اثر هم نبود و چند نفر معدودی متحول شدند و به امیر المومنین(ع) پیوستند. منتهی وقتی ...
بزم محبت حسین (ع)/ نسبت ما و عاشورا/ روزگار قریبی است!
برابر تهاجمات فرهنگی و شبیخون های عقیدتی مصون تر می سازد. اهتمام و توجه به کسب مال حلال، در هر رسته و صنفی و در هر مقام و مرتبه ای، شرط لازم برای تحقق حق است.نکته دیگر، اسباب تحصیل مال حرام در یک جامعه چیست؟ چه چیزی باعث شده بود که جمعیت مسلمان کوفه که فاصله چندانی با حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نداشتند، دچار چنین آسیبی شوند که حتی از شنیدن سخن امام طفره روند؟ یک دلیل بنا به فرموده ...
مدرسه این طلبه با وجود فشار های ساواک به کار خود ادامه داد
معلول را هم در قم خوانده باشند. در هر صورت درس لمعه را در قم پیش شهید آیت الله صدوقی خواندند. از اساتید بعدی شان مرحوم آیت الله العظمی سیدشهاب الدین نجفی مرعشی بودند. ایشان قاعدتاً در آن مقطع، رسائل و مکاسب و کفایه درس می فرمودند: و مجتهدی هم این دروس را از محضر ایشان آموختند. این مقدار را ما فعلاً می دانیم. بعد هم به درس مرحوم آیت الله بروجردی رفتند، ولی متأسفانه نتوانستند خیلی ادامه دهند و فشار ...
چگونه یار واقعی امام حسین باشیم؟
...، حقیقت زهد است؛ فراموش نکنیم که زهد نداری نیست؛ عدم وابستگی است، رهایی است رهایی انسان ها از دنیا که البته در این میان می تواند فردی ثروتمند باشد، اما وابسته به دنیا نباشد و از طرفی دیگری فرد دیگری یک وجب از مال دنیا داشته باشد، اما تعلق به دنیا نداشته باشد. اما اینکه چگونه می توان به این بینش رسید؟ اصلا زهد در چه کسی پیدا می شود؛ آیا کسی که زیاد نماز و روزه دارد، زاهد است؟ امام ...
مورد هفتم خمس
تبع آن منتقل شود خمس زمین واجب نیست3. و در دادن این خمس قصد قربت لازم نیست، بلکه حاکم شرع هم که خمس را از او می گیرد لازم نیست قصد قربت نماید. 1- فاضل: و نیز اگر خانه و دکّان و مانند اینها را از مسلمان بخرد، چنانچه زمین آن را جداگانه بفروشند، باید خمس زمین آن را بدهد و اگر خانه و دکّان را روی هم بفروشند و زمین به تبع آن منتقل شود در وجوب خمس زمین اشکال است و در دادن این خمس، قصد قربت ...
مورد ششم خمس
باشد تمام آن مال امام (علیه السلام)است ، و اگر در زمان غیبت باشد بعد از کسر مخارج بنابر احتیاط خمس آنرا بدهند. مسائل اختصاصی مکارم: مسأله 1558- هرگاه مسلمانان به اذن نایب خاص، یا نائب عام امام علیه السلام اقدام به جنگ بر ضد کفّار کنند و غنایمی به دست آورند احتیاط واجب آن است که خمس آن را بپردازند. مکارم: مسأله 1559- سلاحهای بزرگی که در جنگهای امروز در غنائم به دست ...
مورد اول خمس
.... سبحانی: در صورتی که مال دیگر نداشته باشد می تواند از منافع کسب قرض را ادا نماید. (مسأله 1789)بنابراحتیاط واجب باید خمس مال حلال مخلوط به حرام را از عین همان مال بدهد. ولی خمس های دیگر را می تواند از همان چیز بدهد یا به مقدار قیمت خمس که بدهکار است پول بدهد. این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت، مکارم و مظاهری نیست. ***** اراکی: مسأله- خمس ...
مورد دوم خمس
مقدار نباشد، خمس ندارد. *وحید: بعد از کم کردن مخارجی که کرده اند ، بنابر احتیاط باید خمس آن را بدهند. بهجت: مسأله- اگر چند نفر با شراکت، معدن را استخراج کنند، چنانچه بعد از کسر هزینه استخراج، نصیب هر کدام به حدّ نصاب برسد باید خمس آن را بدهند، و بنابراحتیاط واجب، اگر نصیب مجموع همه به حدّ نصاب برسد، باید هر کدام خمس نصیب خود را بدهد. زنجانی: مسأله- اگر چند نفر چیزی از ...
فضیلت خمس
مالی که به آن خمس تعلّق گرفته است چیزی بخرد ، مگر اینکه حق ما را به ما برساند . در حدیث دیگری ابو بصیر از حضرت باقر -علیه السّلام-نقل می کند که آن حضرت فرمودند : کسی از مالی که خمس به آن تعلّق گرفته است چیزی بخرد ، خداوند هر گز او را معذور نمی دارد ، زیرا چیزی را که حلال نیست ، خریداری کرده است . حضرت صادق- علیه السّلام- نیز فرمودند : بنده ای که از خمس چیزی را بخرد معذور نیست و تا صاحبان خمس اجازه ندهند ، هرگز نمی تواند بگوید به مال خود خریده ام . [1] - این توضیح در رساله آیت الله نوری آمده است. ...
پنج علامت مفید بودن انسان
و سرمایه ای است که انسان می تواند بر مبنای آن زندگی خود را بنا کند. حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: البته در برخی موارد عقل انسان نمی تواند به او کمک کند که دین به کمک عقل می آید و او را نجات می دهد. وی خاطرنشان کرد: اگر دین در زندگی کم رنگ شود، راه درست از نادرست تشخیص داده نشده، حرام و حلال با هم مخلوط شده و مشکلات اجتماعی گریبان گیر جامعه می شود. حجت ...
قرآن در جامعه بدون اهل بیت(ع) مبهم ماند/ ویژگی های شیعه از منظر قرآن
راهش را عوض کرد. خیلی آرام به او گفتند: خانم چه کار می کنید؟ گفت: چکار دارید؟ گفت: کاری ندارم، کارت من را به تعجب انداخت، شرح حالی به من بگو شاید بتوانم کاری کنم! گفت: توقع کاری از تو ندارم، من به همین مقدار روزی خدا که به من حلال است قانعم، چند بچه یتیم دارم، اهل این که در خانه کسی را بزنم نیستم، چون صدقه بر من و فرزندانم حرام است. من و بچه هایم از سادات فاطمی هستیم، در این حکومت بنی ...
چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟
داشته باشم یا مشکل امنیتی که خون من هدر باشد ما بدعتی در دین گذاشتیم، مشکل فقهی داریم، حلالی را حرام کردیم، حرامی را حلال کردیم که از این جهت خون ما هدر باشد؟ نه، آشوبی کردیم، کسی را ترور کردیم، ناامنی ایجاد کردیم؟ نه، شما مردم مگر به دستور ابن زیاد نیامدید، ابن زیاد چند شب قبل زیر شمشیر نماینده من مسلم در منزل هانی بود ما اگر اهل ترور و قتل بودیم آن ها هم به مسلم گفتند از پشت پرده بیرون بیا و ابن ...
تحریفات عاشورا
همه این ها مردم مسوولند. یعنی مردمی که در روضه خوانی ها شرکت می کنند در این قضیه مسوول هستند. مردم دو مسوولیت بزرگ دارند: 1- نهی از منکر بر همه واجب است. مردم وقتی متوجه می شوند که روضه ها دروغ است نباید در آن مجلس بنشینند که حضور در آن مجلس حرام است و باید با آن مجالس مبارزه کنند. 2- مشکل دیگر تمایلی است که صاحب مجالس و مستمعین به گرم بودن مجلس دارند و به اصطلاح مجلس باید ...
پیام های عاشورا چگونه پاسخگوی بحران های عصر مدرنیته باشد
ها را به سوی تفکر و تعقل بکشاند. پیامبر(ص) این کار را در 13 سال دوران حضورشان در مکه انجام دادند و همه سختی ها و فشارها را هم در این راه متحمل شدند، ولی با این حال یک سری انسان های مومن و موحد تربیت کردند. بعد از آنکه پیامبر(ص) از مکه به مدینه آمدند، در آنجا زندگی را از ابتدایی ترین مسائل شروع کردند و آرام آرام آن را رشد و توسعه دادند. این تحول اولین پیام قرآن است که دست از توهم و خیال بافی ...
توهم خوشحال کننده درحال توسعه بودن/یخ زدگی سرمایه در شمال تهران
مانند تفقه، عرفان، تصوف، کلام، شعر، منطق، اصول و... . این ها با هم مماس می شدند و یک نظم ساختاری را ایجاد می کردند. اما امروز فقط تفقه را داریم که عموما به طور یکسویه احکام را ارائه می کند و می گوید فلان چیز حلال است یا بهمان چیز حرام است و... . در این فضا وقتی شما می گوئید مثلا رابطه داشتن با جنس مخالف حرام است، نمی دانید که از نظر اجتماعی و اقتصادی چه متن و نوسانات پیچیده ای ایجاد می ...
پروژه پاساژها، پاتوق های اروتیستی شهرهای جدید ایران
روابط کالایی و بدن مندانه می شود، چطور می توان انتظار داشت مراکز خرید، پاساژها و مال ها که واجد جنبه های صریح مصرفی، کالایی و مادی هستند، تبدیل به محمل روابط کالایی و بدن مندانه نشود! امروزه این مراکز در قالب مصرف محیطی را مهیا می کنند که در آن می توان به سطحی از نیازهای تظاهری بدن مندانه و اروتیستی پاسخ داد و بخش قابل توجهی از تفریح شدن پاساژگردی ها هم از همین جا ناشی می شود . آنچه در ...
حکایت جوان سوییسی و 23 هزار عکس از آیت الله بهجت/ نباید کودکان با تلویزیون سرگرم شوند و ...
از مرتبطین ایشان می گوید: ایشان پیش از در گذشت آیت الله العظمی اراکی چون مطلع شدند جامعه مدرسین نظر به معرفی ایشان را دارند پیغام دادند که راضی نیستم اسمی از بنده برده شود. و بعد از فوت مرحوم اراکی و پیام جامعه مدرسین و اطلاع از انتشار اسمشان فرمودند: فتاوای بنده را در اختیار کسی قرار ندهید. از ایشان توضیح خواسته شد فرمودند: صبر کنید، همه رساله خود را نشر دهند، بعدها اگر کسی ماند و از ...
چگونه شکرگزار باشیم؟
وارد کنند. در آن سال قحطی، زنی در شهر اصفهان چند کیلو طلا و سکه آورد و داد زد: یک جوانمرد پیدا شود همۀ این ها را از من بگیرد، یک نان به من بدهد که دارم از گرسنگی و ضعف می میرم. از اول تا آخر بازار هی می گفت: نان، نان، نان! ، طلا هم در دستش بود. آخر بازار افتاد و مرد! خداوند چیزهایی مافوق طلا و سکه و پول به ما مرحمت کرده است که به آن ها توجه نداریم و قدرش را نمی دانیم و شکرگزار نیستیم. چه بسا در ...