سایر منابع:
سایر خبرها
چهار سناریو درباره آینده سیاسی اجتماعی ایران در گفت وگوی شفقنا با مقصود فراستخواه: هیچ جامعه ای با غر ...
شفقنا- نا آرامی های مختلف در کشور از جمله نا آرامی و اعتراض در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تحلیل های متفاوتی درباره ریشه ها و علل آن از زوایای متفاوت مطرح می شود که می توان همه آنها را در یک زمینه اصلی و مشترک یعنی شکاف دولت – ملت که مجموع سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ را در بر می گیرد، مورد واکاوی قرار داد حتی آنجا که از برنامه ریزی و توطئه دشمنان خارجی صحبت می کنیم، در اصل بهره برداری و ...
دوره غیبت، دوره محرومیت از امام نیست
خیلی جلو انداخت. در مورد امام زمان هم همین طور است. علی قهرمانی اضافه کرد: مولفه بعدی به وجود آمدن اضطرار ظهور است که مردم بفهمند بدون حجت خدا واقعاً نمی شود عالم گلستان بشود. اوست که می تواند با قانون آسمانی و جامع جهان را به جایگاه عدل و بهشت گونگی برساند. چهارمین چیزی که باید محقق شود یاران و پیروانی است که باید این رهبر آسمانی را هم در ظهور و هم پس از ظهور یاری کنند. از فرماندهان ...
دفاع بدون تعصب اما صمیمانه از فرهنگستان
ادبار دارد. وقتی نمی پرسیم آموزگاران اخلاق که همه جا هستند و موعظه می کنند کجا بودند و چه کردند که اعتماد از میان مردم رخت بربست و دروغ در زبان غالب شد و ریا جای راستی و دوستی را گرفت و قبح رذیلت از میان رفت. از آموزش های دیگر هم نباید انتظار بیش از حد داشت. علم و فضیلت به صرف آموزش و با موعظه به وجود نمی آید و پیشرفت نمی کند و مخصوصاً وقتی اخلاق از زندگی رخت برمی بندد، علم هم از اعتبار می افتد و ...
منوچهر صدوقی سها: مرحوم علامه فیلسوفی مستقل است
هادی غفاری، استاد قاسم تبریزی، حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی، استاد سید محمد صادق قاضی طباطبایی وحجت الاسلام محمد رضا حشمتی و غلامعلی رجایی حضور داشتند؛ حسن بلخاری رییس انجمن، مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن، مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد منوچهر صدوقی سها عضوشورای علمی انجمن علمی جعفری، فرزند علامه محمدتقی جعفری به ایراد سخن پرداختند. در ابتدای این برنامه حسن بلخاری ...
رشد فلسفه جلوی رواج ظاهر گرایی در دین را می گیرد
نه آن که آن را تعطیل کند همچنانکه در مسیحیت برخی عقل را ضد وحی می دانستند، ما نیز در اسلام به ویژه در شیعه اعتقاد داریم هرآنچه عقل به آن حکم کند شرع نیز حاکم به آن است. استاد فلسفه با بیان این که علامه طباطبایی(ره) عقل و وحی را لازم ملزوم یکدیگر می دانست، تصریح کرد: هرچ آن چه عقل درون از عدالت، امنیت و حسن وقبح ذاتی درک می کند، وحی نیز آنها را تبیین می کند به ویژه در شیعه عنایت خاصی به ...
سیف: با دلار 4200 تومانی مخالف بودم/ دولت چرا از حامیان بازار فاصله گرفت؟/ بازگشت طیب نیا یا قدرت گرفتن ...
بتواند بر اساس آن نسبت به مصوباتی که دولت بر خلاف نظر بانک مرکزی و سیاست های پولی و ارزی صادر می کند مقاومت کند ولی در حال حاضر، چنین امکانی برای بانک مرکزی وجود ندارد. قطعا رئیس کل بانک مرکزی در شرایط خاص امکان استعفا دارد ولی برای این تصمیم باید همه ابعاد و تبعات آن را مورد توجه قرار دهد و نمی تواند یکجانبه تصمیم بگیرد و بر اجرای آن اصرار بورزد. ماهیت وظایف بانک مرکزی به نحوی است که ...
سازندگان راه طی شده: بازرگان نه ملی بود نه مذهبی
. لیبرال ها چون - به نظر من- به شدت این آزادی را اشتباه می فهمند، حتی معتقدند باید این علف ها هم رشد یابند. رابطه مهندس بازرگان با علف های هرز این تیپی است؛ کاری به کار آنها ندارد، ولی به همه باغ آب می دهد. این مساله در خرداد 60 هم وجود دارد. علف های هرزی که باغ را خفه می کند، می ماند. یا باید باغ بمیرد یا علف ها باید از بین بروند؛ کدام؟ چیزی که در مجلس نشان می دهید و مهندس بازرگان حرف ...
اباذری و اعوانش بندبازی خطرناکی را شروع کرده اند
به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف علی اباذری، مدرس جامعه شناسی دانشگاه تهران که خود را از پیروان مکتب انتقادی فرانکفورت می داند، مدتهاست که تلاش دارد تا به هر نحوی در کانون توجهات رسانه ای قرار بگیرد. اتخاذ متد مخالف خوانی به نام تبعیت از تفکر جامعه شناسی انتقادی، از او یک جامعه شناس شفاهی ساخته که تمایل چندانی برای پرداختن به موضوعات اساسی ایران ندارد و به جز اثر خرد جامعه ش ...
انقلابی گری اعتدالی، نقطه مقابل انقلابی گری غالیانه و واقفیه
امتثال (انجام تکلیف) نمی تواند بین دو حکم شرعی جمع نماید. در مواردی که نسبت میان دو حکم متزاحم، اهمّ و مهم است، عمل به حکم اهمّ بر مکلّف واجب است و از انجام مهم صرف نظر می نماید و چنانچه از جهت اهمیت با یکدیگر مساوی باشند، تکلیفی که زمانش جلوتر است، به حکم عقل مقدّم خواهد بود؛ مانند نماز ظهر و عصر که هر دو بر مکلّف واجب است؛ اما در فرضی که وی تنها بر انجام دادن یکی از آن دو قدرت دارد ...
مسئولان موضعی خلاف مواضع مراجع تقلید اتخاذ نکنند/ سخنان وزیرخارجه در خصوص پولشویی سنجیده نبود
...، با کتاب عقل و جهل آغاز می شود؛ این عقل به معنی عقل خود بنیاد و جدای از تبیین حقیقت هستی نیست؛ بلکه در سایه هدایت های اهل بیت(ع) میزان خرد ورزی و حکمت و عقلانیت در منظومه فکری و ارزشی و اخلاقی یک انسان مکتبی میزان الاعتدال است. وی گفت: شاخص دیگر، آن است که اسلام ناب اسلام معنویت و تقوا بر پایه بندگی خدا و وابستگی به خدا و آزادی از هرچه غیر خدا است و محصول چنین معنوی، کرامت انسانی و ...
مهدویت و فرقه انحرافی شیخیه / بدن هورقلیایی و تناقض با احادیث صریح حیات امام زمان(عج)
، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند. همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ...
رهاورد فکر و قلم علامه طباطبایی(ره) برای علوم انسانی اسلامی/جمع علم و عمل و اخلاق و دیانت بود
این سرمایه برای بسط و توسعه معرفت بهره بگیریم. هم سیرۀ علمی علامه و هم سیره عملی و سلوکی و اخلاقی ایشان می تواند برای همه حقیقت جویان بویژه طالبان علوم دینی سرمشق و راهگشا باشد. درخشش علامه فقط در عرصۀ علم نبود، او در عمل و سلوک و اخلاق نیز کم نظیر بود و جمع بین علم و عمل و عقلانیت و معنویت، و اخلاق و دیانت از او شخصیتی ممتاز و یگانه ساخته بود. رضوان خدا بر او باد و سلام علیه یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا . پایان پیام/ 248 ...
گزارش رسا از نشست علمی رابطه مفهوم موافق و اصل قانونی بودن جرم
توانیم با استفاده از مفهوم موافقی که در اصول فقه مطرح است برخی قوانین را تفسیر و به مصادیقی دیگر توسعه داد که تنها براساس استناد به مفهوم موافق چنبن موردی امکان دارد؛ در این جلسه سه سوال مطرح خواهد شد که هر کدام از اساتید نظر خود را بیان خواهند کرد. تعریف مفهوم موافق دبیر علمی نشست در ادامه به اولین سؤال نشست علمی بررسی میزان اعتبار مفهوم موافق در قوانین کیفری اشاره کرد و گفت ...
دگردیسی در تیم اقتصادی دولت/ استرس نفتی در بورس تهران/ پیمان سپاری ارزی و صادرکنندگان ناراضی/ تامین ...
.... این موضوع پس از آن جدی تر شده که علی ربیعی به عنوان رابط دولت و مردم در مصاحبه ها و سخنرانی های اخیر خود به صراحت گفته است که اقتصاد آزاد در شرایط کنونی نمی تواند درمان کننده دردهای اقتصاد ایران باشد و نیاز است تا برخی اصول نهادگرایی که دخالت بیشتر دولت در اقتصاد را مجاز می شمرد، مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار گیرد. با توجه به نزدیکی وزیر اقتصاد با طیب نیا، به نظر ...
تعامل فقها با بناهای عقلا در جهان امروز
میان حکم عرف و حکم عقل اختلاف است؛ زیرا عرف، هیچ گونه حکمی در برابر عقل ندارد، بلکه خود، مرتبه و نمایه ای از عقل است و به راستی عرف همان عقل است. (مطارح الانظار، تقریرات درس اصول شیخ انصاری، ص150151) نکته ای که در اینجا ذکرش ضروری است، این که ما اگر دایره عقلانیت را در فقه گسترده بدانیم و هر گزاره فقهی را بر مبنای استدلال و ملاکات عقلانی و مصالح و مفاسد بپذیریم، فرصت بیشتر و زمینه ...
نظام ترکیبی فقه و تجربه بشری در اداره جامعه
به مسائل اجتماعی پرداخته شده و لذا سکولاریسم پذیرفته نیست، اظهار کرد: اصول و راهبردهای کلی اداره جامعه در دین بیان شده و حتی برخی حوزه های خاص اجتماعی در آموزه های فقهی آمده است ولی اگر صرفاً هم بخواهیم به فقه بسنده کنیم به نظر بنده ممکن نیست لذا اینکه بگوئیم با فقه می توان همه چیز را اداره کرد هم ممکن نیست. قاضی زاده تاکید کرد: کسانی که خود را متکفل اندیشه اداره جامعه با فقه می دانستند ...
عقل ابزاری از نگاه علامه طباطبایی(ره) عقل نیست/ شکوفایی فطرت، هدف علوم انسانی
فرهنگی پذیرفته می شود، اما به فطرت که جنبه مشترک است نسبت داده و پیش فرض تمایل انسان به هنجارشکنی نفی می شود. ترخان ادامه داد: در مورد هدف علوم انسانی نیز یک دیدگاه دلیل گرایی و معناگرایی است؛ یعنی رفتارهای انسانی معنادار است بنابراین هدف علوم را فهم عبارات و معانی و انگیزه ها می دانند دیدگاه دیگر صورت گرایی و دیدگاه دیگر نیز تلفیق میان علت و دلیل و دیدگاه دیگر هدف علوم انسانی را نقد ...
زندگینامه فردریش هگل
آزادی را در این میداند که: انسان قادر به تمیز میان خیر و شر و کاربرد عقل در چارچوب و در همسویی کامل با ارزشهای جامعه و نهادهای اجتماعی گردد . چنین برداشتی از آزادی در واقع همسو با اندیشه های سیستماتیک هگل در باره دیگر مفاهیم فلسفی و تاریخی است. بنابراین فلسفه هگل شامل یک سیستم کلی است که در آن همه پدیده ها از منطق اندیشیدن تا اصول قانون اساسی همچون بیانهای گوناگون یک اندیشه بنیادی واحد در نظام ...
واقعیت بخشی به اعتباریات علامه طباطبایی؛ راه گشای مسیر پیش روی فلسفه اسلامی
ادراکات حقیقی است که علوم فلسفه، فیزیک و ... به هست ها و نیست ها می پردازند، اما وقتی در مورد فعالیت ارادی انسان صحبت می کنید، در آنجا بحث بایدها و نبایدها مطرح است. مثلا چه کاری باید انجام بدهیم یا نباید انجام دهیم که مشخصا بحث مطابقت با واقع و صدق در اینجا مطرح نیست. لذا علامه بحث های حوزه افعال ارادی انسان را تحت عنوان ادراکات اعتباری مطرح می کند. دو دسته ادراکات اعتباری از نظر علامه ...