سفر به مشرق زمین در اندیشه و اشعار سهراب تأثیر زیادی داشت/شعر سهراب سرشار ...
سایر منابع:
سایر خبرها
آیا سعدی سکولار است؟ / سعدی می کوشد معجزه گفتگو را به ما نشان دهد
امروز ما چیست و آیا اساساً می توان صورت بندی مفهومی از او ارئه داد؟ سعدی نام آشنایی برای همه ی ماست. سال ها پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد آثار و اندیشه های سعدی به تحقیق پرداختند و مقاله ها و کتاب های زیادی در این موضوع منتشر شده است. باتوجه به سؤال شما موضوعاتی که در مطالعه ی سعدی برای روزگار ما مفید است شامل این موارد می شود: اول بحث خردگرایی و عقلانیت و تاکید بر خردورزی در اندیشه ی ...
می خواهم اکبر عبدی بعدی باشم!
نام خدا. من ابوالفضل رجبی هستم، 13ساله، اهل ساری و ساکن ساری. بازیگری را از اواخر سال 97 در قائم شهر، آموزشگاه سینمایی آسا و با راهنمایی استاد عباس میعاد آغاز کردم. بسیار پیگیر و در عین حال خوش شانس بودم که فرصت شرکت در تست بازیگری سریال پایتخت را به دست آوردم. سال 97 و برای ساخت فیلم پایتخت، فراخوانی در تلگرام منتشر کرده بود که من از طریق مشاهده همین فراخوان جذب این تیم شدم. متاسفانه با فوت ...
آیا بازنویسی آثار سعدی به زبان کودکان صحیح است؟
ما در گذشته علاقه زیادی به آثار سعدی داشته اند، می گوید: زمانی که مسئول شورای شعر کانون پرورش فکری بودم، چند جلسه محمدرضا شفیعی کدکنی را به کانون پرورش فکری دعوت کردیم. او خیلی بر توجه به آثار قدما مخصوصا گلستان سعدی و اشعار حافظ برای کودکان سفارش می کردند و همان موقع بود که مجموعه گلی از باغ کهن را منتشر کردیم. او در ادامه به استفاده از گلستان سعدی به عنوان کتاب درسی در مکتب خانه ها ...
اشعار ویژه استقبال از ماه خدا
سرویس شعر عقیق: در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان ، اشعار ویژه استقبال از ماه ضیافت الهی منتشر می شود. رسید مژده که سر زد هلال ماه صیام مه دعا و نیایش مه درود و سلام دهید مژده تمام گناه کاران را که حکم عفو شده از سوی خدا اعلام مه نماز و مه روزه ماه استغفار مهی که پر بود از لطف خاص و رحمت عام مباد ماه خدا بر تو بگذرد ای دوست که بهر خود ندهی کار ...
آثار سهراب سپهری از گرانبهاترین نقاشی های تاریخ هنر ایران
. در چهارمین حراج تهران باز هم نقاشی سپهری به بالاترین قیمت فروخته شد. این بار هم نقاشی از سری تنه درختان سهراب سپهری با رقم قابل توجه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رفت. در حراج رسمی سال بعد همچنان سپهری گران ترین بود، این بار با 3 میلیارد تومان. پول سازی نقاشی های او اما به داخل کشور محدود نشد. حراج کریستی خاورمیانه سالیانه 2 بار به وسیله خانه حراج کریستی در دوبی برگزار شده و آثاری از هنر ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
علیرضا مجابی در سالمرگ سهراب سپهری مطرح کرد: سهراب یکی از مهم ترین نقاشان قرن بیستم دنیاست
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اگر در روزگار کرونا و قرنطینه قرار نداشتیم، بدون شک باید علیرضا مجابی (م.آذرفر) را امروز کنار مزار سهراب سپهری پیدا می کردیم. عهدی که مجابی 29 سال است، از آن دست نکشیده و هرساله در سالمرگ و زادروز سهراب به دیدن او می رود. از این رو در سالمرگ سهراب به سراغ او رفتیم تا با این نقاش و شاعر درباره نقاشی های سهراب و ارتباط آنها با شعرهایش صحبت کنیم. ...
روایت هایی خواندنی از زندگی و مرگ سهراب سپهری
بچه ها روی سقف ماشین می نشستند، به دست اندازها که می رسیدند، صدای جیغ و دادشان در تمام باغ ها می پیچید، بین زمین و آسمان می پریدند و با شیطنت کودکانه شان میوه های درختان را می چیدند، میوه یک درخت که تمام می شد، فریاد می کشیدند، دایی جون تمام شد! بریم درخت بعدی! و این دایی جون البته سهراب سپهری بود که با حوصله هر چه تمام تر خواهرزاده هایش را می برد به گشت و گذار در تمام روستاهای کاشان... به انگ ...
کتاب با مادرم همراه – سیمین بهبهانی
.... بعد نگاهی به صورت ملتهب فخری انداخت و با دست راست، انگشتر فیروزه دست چپ خود را جابه جا کرد و گفت: مادر و خواهر اقدام (بعدها هم همیشه او را به نام روزنامه اش می نامید) خیلی تو را پسندیده اند. اقدام هم برای ازدواج عجله دارد. از قرار معلوم آتشش تند است. آقا هم تحقیقات کافی کرده است، جوان لایقی ست. باید زود دست به کار شویم. تو چه می گویی؟ فخری دودل بود. دودل بود؟ کی گفته؟ مادرت خواننده ...
هنوز با همه دردم امید درمان است
ویروس کرونا نیز نام و سخن سعدی، بیش از گذشته، راهنمای انسان هاست. نخست وزیر اسپانیا نیز در زمان بیان شرایط کنونی و هنگام استعانت از مردمش در دستگیری همنوعان بشر برای شکست بزرگترین بحران سده، دست به دامن شاعر شیراز می شود و مشهورترین شعرش را برای اسپانیایی زبان ها می خواند: بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار / تو کز ...
بعد از پایان گرفتن کرونا نیازمند ایجاد شغل هستیم
...، بگذار شیر تو را بخورد؛ همچنان بحث سلامت ایران ناشی از تحریم های آمریکا کاملاً روشن است . ربیعی درباره سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره تمایل تهران برای مذاکره با واشینگتن، گفت: اظهارنظر ترامپ شخصی ست و نمی دانیم برچه اساسی آن را اعلام کرده است. بارها هم اعلام کردیم که ساکنان کاخ سفید برای ما هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته ترامپ مشکلات و فقدان مهارت خود درارتباط با دنیا و درک نادرست ...
بررسی تطبیقی اخلاق از دیدگاه کانت و سعدی
...> سعدی و غزالی هم بر آنند که اگر نقش ارادی انسان را از صحنه اندیشه حذف کنیم، کارکرد دین و هدایتِ بشر و ارسال رُسُل به جهتِ ترغیب و تشویق به انجام خیرات بی فایدت خواهد بود و هر دو خوب می دانند اگر حکم جبر را بپذیرند همه بنای اخلاقی و این همه نقش که بر این بوم زدند فرو خواهد ریخت اما باز گاه گاه در شعرِ سعدی و در آثارِ غزالی به این موارد نیز بر می خوریم که: کلید قدر نیست در دست کس توانای ...
تئاتر به انسان های شجاع نیاز دارد/ تهران به مثابه صحنه نمایش
...، حضور است. سال 1385 گروه هنری نوآر به همین منظور شکل گرفت و اولین جرقه های کشف تئاتر بداهه برای رسیدن به یک اجرای زنده از آنجا شروع شد. آن زمان به سراغ تجاربی رفتیم که بعضی از گروه ها و نظریه پردازان تئاتری در نقاط مختلف جهان آزموده بودند؛ مثل لابراتوار تئاتر گروتُفسکی، تئاتر اودین، تئاتر شورایی آگوستو بوآل، نظریۀ اجرایی شکنر و دست آوردهایی که از پرفورمنس آرت و هپنینگ در هنر اجرا ...
زندگینامه سهراب سپهری + آثار و اشعار
اهل هنر و شعر بودند. سهراب دوره ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (شهید مدرس فعلی) (1319) و متوسطه را در دبیرستان پهلوی کاشان گذراند و پس از فارغ التحصیلی در دوره دوساله دانش سرای مقدماتی پسران درسال 1325 به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد سپس دیپلم دوره دبیرستان خود را دریافت کرد. وی در سال 1327 به تهران رفت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به ...
سعدی گذرنامه فرهنگی ماست/پرت پلاهای شاعرانه امروز حکمتی ندارد
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : علیرضا قزوه می گوید خلاف بسیاری از پرت پلاهایی که امروز به نام شعر به مخاطب اهدا می شود و حکمتی ندارد، شعر و کلام بزرگانی چون سعدی هنوز گذرنامه فرهنگی ما ایرانیان است. خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: اول اردیبهشت مصادف است با روز بزرگداشت مقام سعدی شیرازی. شاعر و ادیب نامدار ایران که به او عنوان استاد سخن داده اند و ادبیات فارسی قرن هاست که یک ...
مرثیه ای برای بلوط دیرپای منتشر شد
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : مجموعه شعر جدیدی از فرشاد حجتی با عنوان مرثیه ای برای بلوط دیرپای توسط انتشارات کتاب هرمز منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر ، تازه ترین مجموعه شعر فرشاد حجتی با عنوان مرثیه ای برای بلوط دیرپای با شمارگان هزار نسخه، 90 صفحه و بهای 18 هزار تومان توسط انتشارات کتاب هرمز (ناشر فعال در شهر اهواز) منتشر شد. از سروده های حجتی پیشتر کتاب ...
روایت حالات شخصی یک شاعر در زمان های مختلف تبدیل به شعرهای نو شد
با پدیده ها و اشیاء است که به زبان شعر نوشته شده است، کتاب شعر نقطه سر خط به چاپ و نشر انتشارات مایا که چاپ اول در سال 1395 بوده که شامل 85 صفحه شعر به ویراستاری جواد نعمتی در دسترس تمام مخاطبان قرار می گیرد. مرضیه مقدسی نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره این کتاب گفت: کتاب شعر نقطه سرخط، پنجره شعر امروز روایت ذهنی یک نوجوان که تازه به بلوغ رسیده است و حالات روحی خود را در ...
10 کتاب برتر روانشناسی موفقیت
عقاید و افکار ماست، چه در ظاهر و چه در باطن. 9. کتاب نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد نوشته آلبرت آلیس و آرتور لانگ؛ اول بار در سال 1994 منتشر شد. در زندگی همه ما قطعاً لحظاتی وجود دارد که هنگام عصبانیت تصمیم های نابجا گرفته ایم و بعدها آرزو کردیم که ای کاش این تصمیمات را نمی گرفتیم. طبیعی ست که دراین زمانه و فشارهای ناشی از کار، تحصیل، درآمد، رابطه با افراد و خانواده تحت فشار استرس و عصبانیت ...
سایه کرونا بر آیین گرامیداشت سعدی؛کوچ مشتاقان به فضای مجازی
میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و نیز سایت و صفحات اینستاگرامی فرهنگی، منتشر خواهد شد. یادی از سعدی و سپهری در هفت شب همزمانی یادروز سعدی با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری نیز برنامه یک هفته با سعدی و سپهری را رقم زد که از دوشنبه اول اردیبهشت تا دوشنبه هشتم اردیبهشت در فضای مجازی برگزار می شود و طی آن شاعران و ...
سعدی در جهان مجازی
مختلف ازجمله سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و نیز سایت و اینستاهای مطبوعات استانی و ملی منتشر خواهند کرد. مدیر مرکز سعدی شناسی افزود: یادروز سعدی امسال همزمان با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری است و به همین مناسبت به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی شناسی یک هفته با سعدی و ...
پیام همدلی و انسان دوستی سعدی برای جهانیان
غزلیات بوده و هم درباره تفکر و اندیشه سعدی به رشته تحریر درآمده است که نشان می دهد نسبت به دوره های قبل از زمانی که یاد روز سعدی از اول اردیبهشت ماه سال 1377 شکل گرفت و در شیراز و تهران و برخی شهر ها و کشور های دیگر برگزار شد، فرصتی به وجود آمد که سعدی پژوهان به سعدی بپردازند، اما هنوز غنایی که کلیات سعدی، اندیشه، زبان و آثار سعدی دارد، جای کار بسیاری از نظر محتوایی و فرم و تصحیح کلیات دارد و امیدوار ...
عارف ربانی در ذهن و زبان سعدی
...> یکی را از مشایخ شام پرسیدند از حقیقت تصوف. گفت: پیش از این طایفه ای در جهان بودند به صورت پریشان و به معنی جمع، اکنون جماعتی هستند به صورت جمع و به معنی پریشان. چو هر ساعت از نو به جایی رود دل به تنهایی اندر صفایی نبینی ورت مال و جاه است و زرع و تجارت چو دل با خدای است خلوت نشینی (سعدی، 1385: 103) این یکی از مواردی است که به نحوی نظرگاه سعدی پیرامون تصوف را باز می ...
چرا باید سعدی خواند؟
دارد و یکی هم سعدی. حتی به کسانی مثل حافظ و نظامی و مولانا هم استاد نمی گفتند و لقب استادی در سخن، خاص و مختص به شیخ سعدی است. بی حکمت هم نیست. کافی است خودتان یک کلیات یا گزیده اش را دست بگیرید و همین طوری سر کتاب را باز کنید و شروع کنید به خواندن. فقط باید حواس تان باشد که شرط لذت بردن از شعر، توجه به کلیت آن است. یعنی این که اگر سر یکی دوتا لغت گیر کردید، نباید فکر کنید که دیگر تمام ...