کرونا و آینده/ آیا کرونا نظم جهان را برهم زده است؟
سایر منابع:
سایر خبرها
نجات آنجاست که خطر آنجاست
دائر مدار همه امور عالم است، پرسش از آن چه وجهی دارد؟ نه جهان تجدد بدون علم قوام دارد و نه علم بیرون از جهان برای خود جایی می تواند بیابد. اصل اساسی تجدد هم پیشرفت است. بی تردید جهان متجدد پیشرفت کرده است. هنوز هم این پیشرفت البته بیشتر در سطح ادامه دارد. اصل پیشرفت از آن جهت راهبر جهان علم و تکنولوژی شده است که از صورت یک اندیشه و نظر، به یک اعتقاد مبدل شده و با وجود مردمان در آمیخته ...
نقد فیرحی خطاب به روشنفکران دینی: تا به فقه بی توجهید، همه نوگرایی ها متوقف است
علم یاد کرد و گفت: بعضی از این تلاش پل ساز به عنوان راه سوم یاد می کنند؛ راهی که نه سنتی است و نه مدرن، نه شرقی است و نه غربی، راهی که دینی است و در عین حال، تجدد و حتی اصول تجدد را هم می پذیرد. روشنفکری دینی تحت تأثیر جریان چپ، دین را به ایدئولوژی تبدیل کرد او در بیان سابقه تاریخی روشنفکری دینی توضیح داد: نشانه های این جریان در ایران از زمان فتحعلی شاه شروع شد و در زمان قائم مقام ...
روزه و سِیر زمان بخش شانزدهم سلسله نوشتارهایی از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
شفقنا – حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در شانزدهمین بخش از سلسله مقالات در ماه مبارک رمضان با عنوان روزه و سِیر زمان این گونه آورده اند: * نقش علم در ایمان به گواهی دانشمندان بزرگ غرب و شرق، پیشرفت های علمی و صنعتی روز افزون- که حکایت از استعداد وسیع و توان اندیشه بشر دارد- به هیچ وجه موجب سستی ایمان به خدای جهان و برنامه های آسمانی و هدایت های اخلاقی و اجتماعی پیامبران نمی ...
پیتر برگر؛ دین در جهان مدرن
اجتماعی را سر پا نگه می دارد. از همینجاست که پیتر برگر، رسالت دین را یک نظم اجتماعی می داند و عنوان می کند که: دین محصول غریزه نظم دار ساختن کیهان و نتیجه مجموعه فرافکنی شده انسانی است که خود را بیرون می ریزد. پیتر برگر معتقد است که انسان می باید جهان خودش را بسازد. جهان انسانی به گونه ای است که در زمان تولد، “تمام شده” نیست. انسان وارد جهانی شده که بی نظم است و خودش می کوشد به ...
کتاب الکترونیکی تحجر-سکولاریسم منتشر شد
...، مهدی نصیری است که پس از نقدِ فلسفه و عرفان اسلامی در کتابِ فلسفه از منظر قرآن و عترت و نقدِ مدرنیته در کتابِ اسلام و تجدد ، این بار به نقد آرمانِ تمدن نوین اسلامی در کتابِ عصر حیرت پرداخته است. دعایی در این کتاب مناظره مکتوب خود با مهدی نصیری در مورد آرمان تمدن نوین اسلامی را گردآوری کرده است. وی معتقد است: نصیری هم آن جایی که از مدرنیته و توسعۀ تمدنی سخن می گوید، هم آن جایی که به تحلیلِ دین و فقه می پردازد و هم آن جایی که ناظر به انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی نظر می دهد، دچار خطاست. فایل pdf این کتاب را می توانید از اینجا دریافت کنید؛ ...
کرونا و دگرگونی اجتماعی
کرونا و دگرگونی اجتماعی عباس فقیه سلطانی کرونا سبک زندگی جدیدی را به دنیای امروز تحمیل کرده است. شکل جوامع تغییر کرده، خیابان ها از عابران هر روز خالی شده و انسان برآمده از اجتماع مدرن با همه ویژگی های آن به خانه بازگشته است. مناسبات جمعی در هر گونۀ آن از آنچه که بشر بدان عادت داشته، از روابط اقتصادی تا مناسک مذهبی نیمه تعطیل یا تعطیل شده و به نظر می رسد که نظم جدیدی بر ...
نخستین همایش ملی مسکن پایدار از سوی دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین همایش ملی مسکن پایدار 12 تیر 1399 توسط دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران - موسسه مهد پژوهش ره پویان حقیقت - انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران در شهر تهران برگزار خواهد شد. ازجمله محور های همایش شامل؛ نقش اقلیم در طراحی مسکن، معماری اسلامی و ارتباط آن با طراحی مسکن، تاثیر طراحی مسکن بر راحتی و آسایش خانواده، تاثیر چیدمان، رنگ ...
مفهوم صنعت در میان متفکران مسلمان / رسول جعفریان
نقاط مختلف عالم و میان اقوام متفاوت، شکل های مختلف دارد. فارغ از اینها، یک نکته دیگر هم هست و آن این که بشر، صنعت را ضمن آن که دو عنصر علم و یادگیری در آن هست، با دانش مدرسی تفاوت می گذارد و مسیر جداگانه ای هم برای آموختن و آموزش آن طی می کند. همین الان هم این تفکیک در علم دانشگاهی و علم کارخانه ای وجود دارد. ممکن است همه آنچه برای تفاوت نهادن میان علم و صنعت گذشت، چندان دقیق ...
پساکرونا و واکسیناسیون اجباری
جواب می دهد؟ به نظر بنده، سیاست گذاری و تصمیم گیری های بهداشتی و درمانی در پساکرونا، بسیار بسیار مهم و سرنوشت ساز است. خردمندی در حکمرانی و اداره امور مردم، شهروندان و مسئولیت اجتماعی، نشانه، نمادها و آثار بارز دارد که مهم ترین آنها، جدیت و اهتمام در حفظ سلامت و بهداشت مردمان سرزمین است. امنیت، معاش و آزادی نیز، از این قبیل است. نکته مهم و حائز اهمیت این است که سیاست گذاری تنها نوشتن قانون نیست ...
یادداشت جمشیدی| کرونا و جلوه های خاص تاریخ انقلابی ملت ایران
هفتادوهشت و هشتادوهشت، تحریم های دیرینه و همه جانبه و .... خلاصه کرد، بلکه مواجهه متفاوت و خاص با شیوعِ ویروسِ کرونا، جلوه ای دیگر از همانِ هویّتِ تاریخیِ متمایز است. تاریخِ انقلابیِ ما، تاریخِ فداکاری و گذشت و ایثار و مرگ آگاهی است، و چون چنین است، در اینجا کسی بر سرِ ماسک، به جانِ دیگری نیفتاد و فروشگاه ها در اثرِ هجومِ دیوانه وار و طماعانۀ مردم، تهی نشدند، بلکه برعکس، لایه ای دیگر از ...
علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه/ تمام ابواب حقوق در شریعت اسلامی مورد توجه قرار گرفته است/ ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، انقلاب اسلامی ایران منشأ تحولات زیادی در جهان شد؛ یکی از این تحولات که از جمله شاخصه های مهم انقلاب محسوب می شود، قانون گذاری بر اساس فقه و احکام اسلامی است. می توان گفت ایران اسلامی به خواست اکثریت قریب به اتفاق مردم آگاه خود، تنها و یا (با تسامح بسیار) جزء معدود کشور هایی است که قانون کشور خود را بر اساس فقه و شریعت اسلامی تدوین می کند. بدون تردید، همان طور که شاخصه های دیگر این انقلاب عزیز در طی سالیان گذشته، مورد آماج حملات گسترده قرار گرفته، این شاخصه نیز مستثن ...
تحقق اقتصاد پایدار و تولید مدرن با دانشگاه / آیین نامه ارتقای اساتید بر مهارت متکی بر دانش تاکید می کند
...، زیرا مشکلات جامعه غربی را حل می کند؛ تصریح کرد: تمام مظاهری که در داخل خانه استفاده می کنید از یخچال تا تلفن غربی است اگر با این تفکر به جلو حرکت کنیم باید از تمام آن ها استفاده نکنیم. خداوند قرآن را بر یپامبر وحی کرده و فرموده است همه بشر را تغییر ده نه فقط عرب و ایرانی را، ما وظیفه داریم قرآن را به اروپا و آمریکا انتقال دهیم و دنیا را تغییر دهیم. وی در پایان خاطر نشان کرد: این ...
مصرف و مصادره به مطلوب در مدرن خواهیِ ایرانی
بودن و زیستن و بالیدن در خانواده ای روستایی بود... . با وجود اینکه مادرم از نعمت سواد محروم بود و پدرم نیز تنها سواد مکتب خانه داشت، ولی آنها به شیوه ای غریب بذر احساس علم جویی و علم دوستی را در من کاشتند . دکتر مهدوی زادگان اما در همان یادداشت به اقوال مشابهی از دکتر فاضلی اشاره کرده و نشان داده بود که نگاه روستایی وی موجب شده چهره خبیث شهر را نبیند و شهر را تنها شهر شاد درنظر آورد و به ...
گفتگو| افروغ: مقایسه با عملکرد ضعیف غربی ها اعتماد مردم به دولت و رسانه ها را بیشتر کرد
عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، در پاسخ به این سؤال که "با توجه به گذشت نزدیک به سه ماه از شیوع کرونا در ایران و مقایسه نحوه مدیریت این ویروس در ایران و دیگر کشورهای جهان، آیا در نظرسنجی ها و تفهم ها و برداشت های شما از جامعه تغییری در اعتماد به رسانه های داخلی دیده می شود؟" گفت: با وجود اینکه در ابتدای همه گیری کرونا شاید مردم نسبت به مسئولان ذی ...
دولت های جهان با این شوک عظیم چه خواهند کرد؟
بروز عواطف انسانی شان نسبت به یکدیگر در بالکن های خانه هایشان از خیابان های رم تا تهران اشاره کرد. در کشورهای مختلف دنیا، صحنه های شگفتی سازی از روحیه مددکاری و نوع دوستی و همچنین فداکاری کادر پزشکی و پرستاران دیده شد. همچنین بحران کرونا باعث پدید آمدن طوفان ذهنی در میان نخبگان جهان در زمینه ضرورت وجود "حکومت جهانی"، " سازمان کارآمد بین المللی" یا "سازوکار موثر حل و فصل بحران" در عرصه ...
نقش خداوند در عالم و تدبیر امور انسان
حجت الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت وگو با ایکنا، در نقد برخی سخنان سروش درباره نقش خداوند در هستی گفت: آقای سروش با طرح این سؤال که خدا کجاست به نقش خدا در هستی پرداخته و با طرح بحث از چند حادثه پیش آمده در اروپا مانند زلزله لیسبون، کشتی تایتانیک و هولوکاست نتیجه گرفته و می گوید: وقتی در ماجرای هولوکاست، یهودی ...
علم به مثابه ایمان
فرضیه همه علوم این است که جهان بر اساس نظمی منطقی و استوار است. دانشمندی نیست که جهان را توده ای در هم ریخته از احتمالات بداند که ناگهان و به صورت اتفاقی پایان می یابد. هنگامی که فیزیکدان لایه های عمیق تری از ساختار اتمی را بررسی می کند یا هنگامی که ستاره شناس می تواند دسترسی تلسکوپ ها به پدیده های آسمانی را گسترش دهد، هردو انتظار دارند که با نظمی ریاضی گونه روبه رو شون ...
چارلز تیلور؛ اقتدار دین در مقابل سکولاریسم
چارلز تیلور معتقد است که دینداری زمانی کالای رایج بود. در سال 1500 میلادی، بی دینی در اروپا تقریباً ناممکن بود. اما اینک دینداری صرفاً یکی از گزینه های متعددی است که به انسان عرضه می شود. وی عامل این تغییرِ بزرگ را ظهور سکولاریسم می داند. چارلز تیلور ابتدا برای سکولاریسم سه تعریف بیان می کند: مورد نخ ...
آیا کرونا نظم جهان را برهم زده است؟/با کرونا سیاسی برخورد نکنیم
.... تحول جهان و حتی تحول در وجود بشر با تفکر جدید و علم و تکنولوژی صورت گرفته است. راستی چرا ما نمی توانیم به علم و تکنولوژی بیندیشیم و حتی به دیگران هم اجازه اندیشیدن را نمی دهیم؟ شاید پاسخ این باشد که در نظم جهان کنونی، اصول راهنمایی وجود دارد که طرح چنین پرسش هایی را بی وجه می داند. وقتی علم و تکنولوژی دائر مدار همه امور عالم است، پرسش از آنچه وجهی دارد؟ نه جهان تجدد بدون علم قوام دارد و نه ...
حکمت متعالیه ظرفیت های خوبی برای گذار از علم سیاسی مدرن دارد
بحران اخیراً کرونا، بحران های جوامع مدرن و به خصوص بحران علم سیاست مدرن را به آشکارگی رساند و حکمت متعالیه ظرفیت های خوبی برای گذار از علم سیاسی مدرن و فائق آمدن بر تنگناهای آن دارد. به گزارش شیعه پرس، نود و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی با موضوع هم اندیشی و تحلیل کووید 19( کرونا ) از منظر فلسفه سیاسی سه شنبه 16 اردیبهشت برگزار شد. ...
نسبت اسلام با تجدد و مدرنیته
عهده دارد، آغاز می شود: و علم آدم الاسماء کلها به این موضوع بسیار مهم و کلیدی در دو فصل اول کتاب اسلام وتجدد پرداختم و در فصل سوم نشان دادم که اساسا پیامبران الهی، نخستین تمدن سازان بودند و خداوند هرگز بشر را در امر تمدن سازی و شکل دهی به علوم و ابزارهای معیشتی به حال خود و تجربه اش واگذار نکرده و پیامبرانش در همان هزاره نخست، تمدنی را متناسب با فلسفه آفرینش که عبودیت بود برای بشر سامان ...
بشر مدرن پرمدعاتر از آن است که از کرونا درس بگیرد
نهادینه کنیم. اما آیا مردم جهان یا هموطنان ما همه این گونه اند؟ به لطف برخی برنامه ریزی ها باز هم بسیاری به سمت فقر اجباری کشیده شده اند. به کرات نمونه هایش را می بینیم. صحنه جهانی هم از این موارد خالی نیست. صحبت از پس لرزه هایی بزرگ تر از زلزله اصلی است. اما بشر ناچار به تحقق شرایط قرنطینه وار بود. این نشان می دهد اگرچه بزرگترین ظالم بر طبیعت همین بشر مدرن است، اما هنوز ریشه های انسانی او در همین ...
روشنفکری دینی از الهیات عملی غافل است / نمی توان دانش فقه را نادیده گرفت
مهمی است. روشنفکری دینی نقد دو سویه سنت و تجدد را مطرح می کند و در حقیقت نه شیفتگی به سنت را می پذیرد و نه شیفتگی به تجدد را. بنابراین روشنفکری یک تلاش پل سازی بین سنت و تجدد و دین و دنیای معاصر بود که از مدت ها قبل شروع شده و برخی اوقات به عنوان راه سوم یاد می شود که نه سنتی است و نه کاملاً مدرن. در ایران، روشنفکری از دوره فتحعلی شاه شروع شده و به ویژه در زمان امیرکبیر این تلاش وجود ...
برای شکست کرونا طبس را مرکز جهان فرض کردیم
برای شکست کرونا طبس را مرکز جهان فرض کردیم. با همه سختی هایی که ویروس کرونا این بیماری قرن بیست و یکمی برای بشر بوجود آورده و همه محاسبات فردی و اجتماعی، نظری و اخلاقی و داخلی و بین المللی را به هم ریخته ولی انسان دوستی و کمک به هم نوع در ایران اسلامی مثل همیشه رنگ و بوی دیگری دارد. نیت، همت و اخلاص مردمان کشورم بویژه جوانانی که تحت سخت ترین شرایط تحریم های بین المللی و حتی در به ظاهر دورافتاده ترین شهرها، حاضرند بزرگ فکر کنند و کار بزرگ انجام دهند. نمایشگر ویدیو 00:00 03: ...
جنگ جهانی کرونا ضعف جهانی سازی و نئولیبرالیسم را برملا کرد
میهمان ناخواسته، در فضای مجازی توئیت کردم که عواقب همه گیری جهانی کرونا و ناتوانی جهان در مدیریت با عواقب ناگواری برای اقتصاد، علم، فرهنگ، محیط زیست، سبک زندگی و حتی آینده اندیشه بشر ادامه خواهد یافت، همچنین گفتم که سیاره ما قبل و بعد از کرونا به وضوح متفاوت خواهد بود . اما امروز بیش از سه ماه پس از شیوع این بیماری، هیچ کس نمی توانست تصور کند که پیامدهای آن، چنان سریع و فوری خواهد بود ...
کتاب ساز و کار فاشیسم، سیاست ما و آن ها، نوشته جیسن استنلی
مراتب ارزش انسان ها به میان می کشد. هنگامی که رده بندی و تفکیک اجتماعی شکل و قوام گرفت، گروه های مردم، به جای درک متقابل از یکدیگر، از هم می ترسند. هر پیشروی از سوی گروههای اقلیت حس قربانی شدگی را در میان اکثریت برمی انگیزد. سیاست نظم و قانون، که برای همه جذاب است، ما شهروندان گوش به فرمان قانون را در برابر آنها یی قرار میدهد که قانون گریز و مجرم اند و رفتارشان تهدید جدی برای مردان گروه اکثریت است ...
استقلال کانون های وکلا، تضمین کننده حقوق و آزادی های شهروندان
المللی دولت، نکات زیر قابل تامل و مداقه است: 1 حق بر دادرسی عادلانه و حق برخورداری از وکیل به عنوان حق هایی بشری که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اسناد بین المللی حقوق بشر شناسایی و اعلام شده است، مقتضی استقلال نظام قضائی و استقلال کانون های وکلای دادگستری از قدرت سیاسی است. مواد 8 تا 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر (مصوب 1948م) و ماده 14 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (مصوب 1966م) بر ...
عشق و نفرت در دنیای مجازی نوشتاری از محمدتقی فرجی
معقولات و منقولات، هرگز نباید اصل را فدای منفعت کرد. هدف وسیله را توجیح نمی کند. همانگونه که دین و دینداری، بدعت و تحریف از سر تحجر و یا تساهل را بر نمی تابد. بزرگترین انحراف فکری و کژ اندیشی بشر این است که نسبت به دین و حقیقت، نگاه مجاز و کاسبکارانه داشته باشد. کسانی که فکر می کنند با تحجر و سخت گیری در دین، و یا با تساهل و آسان سازی در دینداری، به دین و دینداری خدمت می کنند، سخت در اشتباه هستند. دین ...