سایر منابع:
سایر خبرها
روزه و سِیر زمان بخش شانزدهم سلسله نوشتارهایی از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
شفقنا – حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در شانزدهمین بخش از سلسله مقالات در ماه مبارک رمضان با عنوان روزه و سِیر زمان این گونه آورده اند: * نقش علم در ایمان به گواهی دانشمندان بزرگ غرب و شرق، پیشرفت های علمی و صنعتی روز افزون- که حکایت از استعداد وسیع و توان اندیشه بشر دارد- به هیچ وجه موجب سستی ایمان به خدای جهان و برنامه های آسمانی و هدایت های اخلاقی و اجتماعی پیامبران نمی ...
هیوستن اسمیت، احیای دین در عصر مدرن
هیوستن اسمیت بر آن بود تا دین را در دنیای معاصر، به نحو نیکی معرفی کند. او برای این منظور در پی یافتن حقیقت بنیادین ادیان بود. وی حقیقت ادیان را در عرفان یافته بود. او رویکردهای جدید دینی و عرفانی را که به نام عصر جدید مطرح شده اند، با تعبیری طنز آلود به عنوان “معنویت قهوه خانه ای” یاد می کرد. هیوستن اسمیت در کتاب “چرا دین مسئله است؟” بر نیاز مبرم به احیای دوباره نقش و جایگاه دین تأکید می کرد. وی از آموخته های خو ...
عامل اصلی تشکیل جامعه و زندگی انسانی تعاون است
تعاون اصل اسلامی است چون تعاون با مبانی فلسفه مدرنیسم نمی سازد، هابز از فلاسفه های غربی معتقد است که انسان ها جهت توسعه اقتصادی و سود مادی در رقابت با هم قرار گیرند و با قدرت فکر و اندیشه یکدیگر را در استثمار و استخدام خود در می آورد، این مبنای اندیشه مدرنیسم است و براساس آن تعاون با اندیشه مدرنیته نمی سازد. آیت الله علم الهدی با بیان این که کمال هم زیستی تعاون است، افزود: عامل اصلی ...
کتاب الکترونیکی تحجر-سکولاریسم منتشر شد
...، مهدی نصیری است که پس از نقدِ فلسفه و عرفان اسلامی در کتابِ فلسفه از منظر قرآن و عترت و نقدِ مدرنیته در کتابِ اسلام و تجدد ، این بار به نقد آرمانِ تمدن نوین اسلامی در کتابِ عصر حیرت پرداخته است. دعایی در این کتاب مناظره مکتوب خود با مهدی نصیری در مورد آرمان تمدن نوین اسلامی را گردآوری کرده است. وی معتقد است: نصیری هم آن جایی که از مدرنیته و توسعۀ تمدنی سخن می گوید، هم آن جایی که به تحلیلِ دین و فقه می پردازد و هم آن جایی که ناظر به انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی نظر می دهد، دچار خطاست. فایل pdf این کتاب را می توانید از اینجا دریافت کنید؛ ...
علم به مثابه ایمان
، جهانی و غیرقابل تغییر را از آموزه های مسیحی برگرفت؛ آموزه هایی مبنی بر اینکه خداوند جهان را آفریده و به آن نظمی منطقی بخشیده است. در واقع مسیحیان خداوند را به عنوان سرمنشأ نظم در طبیعت در نظر می گیرند و دانشمندان قوانین خود را قلمرو متعالی انتزاعی می دانند که بر روابط ریاضی بی نقص استوار شده است. به نظرمی رسد برای توصیف جهان باید قوانینی از درون جهان وضع شوند، نه آنکه جهان را به عاملی بیرونی، وابسته کنیم، اما تا زمانی که علم بتواند چنین نظریه قابل آزمایشی درباره قوانین جهان ارائه دهد، ادعای آن درباره عدم وابستگی به ایمان و باورها علناً جعلی است. مترجم: نفیسه نیکبخت ...
نیم نگاهی به وست ورلد | شرح کاملی از اومانیسم در دوران بی خدایی/ قدرت انتخاب در برابر قدرت ایمان
این رویه به پیش بینی سال های میانی قرن بیست و یک پرداخته است؛ روزگاری که علم شکت خورده است و انسان با اتکا یا بازگشت به خویشتن خود را نجات خواهد داد. اما این فرضیه غلط امروز نتیجه اشتباه خود را نشان داده است که این انسان و نیروی انتخاب نیست که ناجی بشر است بلکه منجی الهی و نیروی ایمان است که ناجی بشریت خواهد بود. قهرمان جدید وست ورلد با کمک دلورس همه چیز را از بین می برد و بار دیگر باید ...
یادداشت جمشیدی| کرونا و جلوه های خاص تاریخ انقلابی ملت ایران
... بدون شک، جامعۀ ایران را باید برجسته ترین مصداقِ این سخن دانست؛ جامعه ای که با وجودِ تلاش های متراکم و متعدّد برای گذارِ آن از سنّت به تجدُّد، نه فقط با ریشه ها و اصالت های فرهنگیِ خویش، قطع ارتباط نکرد، بلکه ناگهان در زمانه ای که گذارهای تحمیلی و توسعه مآبانه، همۀ داشته ها و اندوخته های غیرتجدُّدیِ جوامع را بر باد داده بود، سربرآورد و انقلابی دینی را رقم زد. در سایۀ این انقلابِ ...
گفتگو| افروغ: مقایسه با عملکرد ضعیف غربی ها اعتماد مردم به دولت و رسانه ها را بیشتر کرد
عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، در پاسخ به این سؤال که "با توجه به گذشت نزدیک به سه ماه از شیوع کرونا در ایران و مقایسه نحوه مدیریت این ویروس در ایران و دیگر کشورهای جهان، آیا در نظرسنجی ها و تفهم ها و برداشت های شما از جامعه تغییری در اعتماد به رسانه های داخلی دیده می شود؟" گفت: با وجود اینکه در ابتدای همه گیری کرونا شاید مردم نسبت به مسئول ...
در گفتگو با استاد حوزه علمیه خواهران بررسی شد: درس ها و عبرت های کرونا و زندگی پساکرونایی
عدالت در سراسر جهان است. وی با بیان اینکه در دیدگاه مهدوی، جهان آینده، دارای صلح و عدالت دارد و پایان همه رنج ها و گشایش در همه امور است، ادامه داد: کرونا و حوادثی مثل آن، انسان را به تنگنا می کشاند و احساس نیاز به قدرتی برای پایان دادن به غم ها ، ظلم ها و بیماری ها در انسان به وجود می آید که او را به منجی آخر الزمان سوق خواهد داد . *چاره ای جز سرسپاری به قدرت لایزال الهی وجود ...
تحقق اقتصاد پایدار و تولید مدرن با دانشگاه / آیین نامه ارتقای اساتید بر مهارت متکی بر دانش تاکید می کند
نپردازد یک روش اقتصادی سنتی قدیمی خواهد داشت. در آیین نامه ارتقاء اساتید دیده شده است که قبل از مهارت باید دانش داشته باشید؛ بنابراین مهارت های توام با دانش می تواند یک آدم متخصص به جامعه ارائه کند. وی تاکید کرد: مقاله مجموعه ذخایر دانشی یک مملکت است. ذخایر دانشی یک جامعه مثل کتاب خانه ای می ماند که شما هر زمان به آن احتیاج داشتید بتوانید به آن مراجعه کنید. فتح الهی بیان کرد: ici ...
تحلیلی از رویارویی تمدنیِ عقلانیت توحیدی و عقلانیت مادی در بحران کرونا
و تکیه به وحی و اینکه بشریت از مکاتب و ایدئولوی های مادی عبور کرده است و دیگر برای او جاذبه ای ندارند. 2 جهانی شدنِ صهیونیسم آمریکایی تمدن مادی در دوران رو به اوج خود، محتوا و پیامی را برای بشر ترسیم کرد و ساختارهایی را برای ضمانت اجرایی آن ایجاد نمود،. آنها می خواستند با علم، فناوری و محصولات برگرفته از آن و نیز مدیریت جدید جهانی، دغدغه های تاریخی بشریت مثل آزادی، عدالت ...
تا به فقه بی توجهید، همه نوگرایی ها متوقف است
تجدد است و نه شیفتگی به سنت دارد و نه شیفتگی به تجدد؛ و غلتیدن به تمام معنا در هر یک از این دو محور را اشتباه می داند. استاد دانشگاه تهران از روشنفکری دینی به عنوان یک تلاش پل ساز بین سنت و تجدد، دین و دنیای معاصر و دین و عقیده و علم یاد کرد و گفت: بعضی از این تلاش پل ساز به عنوان راه سوم یاد می کنند؛ راهی که نه سنتی است و نه مدرن، نه شرقی است و نه غربی، راهی که دینی است و در عین حال ...
پیتر برگر؛ دین در جهان مدرن
اجتماعی را سر پا نگه می دارد. از همینجاست که پیتر برگر، رسالت دین را یک نظم اجتماعی می داند و عنوان می کند که: دین محصول غریزه نظم دار ساختن کیهان و نتیجه مجموعه فرافکنی شده انسانی است که خود را بیرون می ریزد. پیتر برگر معتقد است که انسان می باید جهان خودش را بسازد. جهان انسانی به گونه ای است که در زمان تولد، “تمام شده” نیست. انسان وارد جهانی شده که بی نظم است و خودش می کوشد به ...
کرونا و دگرگونی اجتماعی
کرونا و دگرگونی اجتماعی عباس فقیه سلطانی کرونا سبک زندگی جدیدی را به دنیای امروز تحمیل کرده است. شکل جوامع تغییر کرده، خیابان ها از عابران هر روز خالی شده و انسان برآمده از اجتماع مدرن با همه ویژگی های آن به خانه بازگشته است. مناسبات جمعی در هر گونۀ آن از آنچه که بشر بدان عادت داشته، از روابط اقتصادی تا مناسک مذهبی نیمه تعطیل یا تعطیل شده و به نظر می رسد که نظم جدیدی بر ...
مفهوم صنعت در میان متفکران مسلمان / رسول جعفریان
نقاط مختلف عالم و میان اقوام متفاوت، شکل های مختلف دارد. فارغ از اینها، یک نکته دیگر هم هست و آن این که بشر، صنعت را ضمن آن که دو عنصر علم و یادگیری در آن هست، با دانش مدرسی تفاوت می گذارد و مسیر جداگانه ای هم برای آموختن و آموزش آن طی می کند. همین الان هم این تفکیک در علم دانشگاهی و علم کارخانه ای وجود دارد. ممکن است همه آنچه برای تفاوت نهادن میان علم و صنعت گذشت، چندان دقیق ...
انقلاب تکنولوژیک قرن بیست و یک؛ تغییر نظم نوین جهانی به نفع ابناء بشر یا صاحبان قدرت و ثروت؟
جهانی خواهد بود که آرزو دارند آینده را به دست آورند و در مقابل آن ها، مردم را در برابر این هوش و قدرت مصنوعی، سرگردان تر از پیش خواهیم یافت. صاحبان آینده می توانند بدون استفاده از نیروی کار انسان های غیرمتخصص و با استفاده از ربات ها و هوش مصنوعی و بدون پرداخت هیچ دستمزدی، سرمایه به وجود آمده از کالاهای تولید شده را صرف جنگ و دیگر سیاست های غیرانسانی کنند. روندی که در صورت ادامه دار بودن آن، نمی توان امید چندانی به بقای بشر داشت و به سمت مرز فاجعه ای کشیده خواهیم شد که یقیناً بسیار وخیم تر از هر آنچه تاریخ بشر تاکنون به خود دیده است، خواهد بود. ...
پساکرونا و واکسیناسیون اجباری
جواب می دهد؟ به نظر بنده، سیاست گذاری و تصمیم گیری های بهداشتی و درمانی در پساکرونا، بسیار بسیار مهم و سرنوشت ساز است. خردمندی در حکمرانی و اداره امور مردم، شهروندان و مسئولیت اجتماعی، نشانه، نمادها و آثار بارز دارد که مهم ترین آنها، جدیت و اهتمام در حفظ سلامت و بهداشت مردمان سرزمین است. امنیت، معاش و آزادی نیز، از این قبیل است. نکته مهم و حائز اهمیت این است که سیاست گذاری تنها نوشتن قانون نیست ...
علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه/ تمام ابواب حقوق در شریعت اسلامی مورد توجه قرار گرفته است/ ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، انقلاب اسلامی ایران منشأ تحولات زیادی در جهان شد؛ یکی از این تحولات که از جمله شاخصه های مهم انقلاب محسوب می شود، قانون گذاری بر اساس فقه و احکام اسلامی است. می توان گفت ایران اسلامی به خواست اکثریت قریب به اتفاق مردم آگاه خود، تنها و یا (با تسامح بسیار) جزء معدود کشور هایی است که قانون کشور خود را بر اساس فقه و شریعت اسلامی تدوین می کند. بدون تردید، همان طور که شاخصه های دیگر این انقلاب عزیز در طی سالیان گذشته، مورد آماج حملات گسترده قرار گرفته، این شاخصه نیز مستثن ...
مصرف و مصادره به مطلوب در مدرن خواهیِ ایرانی
بودن و زیستن و بالیدن در خانواده ای روستایی بود... . با وجود اینکه مادرم از نعمت سواد محروم بود و پدرم نیز تنها سواد مکتب خانه داشت، ولی آنها به شیوه ای غریب بذر احساس علم جویی و علم دوستی را در من کاشتند . دکتر مهدوی زادگان اما در همان یادداشت به اقوال مشابهی از دکتر فاضلی اشاره کرده و نشان داده بود که نگاه روستایی وی موجب شده چهره خبیث شهر را نبیند و شهر را تنها شهر شاد درنظر آورد و به ...
دولت های جهان با این شوک عظیم چه خواهند کرد؟
بروز عواطف انسانی شان نسبت به یکدیگر در بالکن های خانه هایشان از خیابان های رم تا تهران اشاره کرد. در کشورهای مختلف دنیا، صحنه های شگفتی سازی از روحیه مددکاری و نوع دوستی و همچنین فداکاری کادر پزشکی و پرستاران دیده شد. همچنین بحران کرونا باعث پدید آمدن طوفان ذهنی در میان نخبگان جهان در زمینه ضرورت وجود "حکومت جهانی"، " سازمان کارآمد بین المللی" یا "سازوکار موثر حل و فصل بحران" در عرصه ...
کرونا و آینده/ آیا کرونا نظم جهان را برهم زده است؟
به علم و تکنولوژی بیندیشیم و حتی به دیگران هم اجازه اندیشیدن را نمی دهیم؟ شاید پاسخ این باشد که در نظم جهان کنونی، اصول راهنمایی وجود دارد که طرح چنین پرسش هایی را بی وجه می داند. وقتی علم و تکنولوژی دائر مدار همه امور عالم است، پرسش از آن چه وجهی دارد؟ نه جهان تجدد بدون علم قوام دارد و نه علم بیرون از جهان برای خود جایی می تواند بیابد. اصل اساسی تجدد هم پیشرفت است. بی تردید جهان متجدد ...
آیا کرونا نظم جهان را برهم زده است؟/با کرونا سیاسی برخورد نکنیم
.... تحول جهان و حتی تحول در وجود بشر با تفکر جدید و علم و تکنولوژی صورت گرفته است. راستی چرا ما نمی توانیم به علم و تکنولوژی بیندیشیم و حتی به دیگران هم اجازه اندیشیدن را نمی دهیم؟ شاید پاسخ این باشد که در نظم جهان کنونی، اصول راهنمایی وجود دارد که طرح چنین پرسش هایی را بی وجه می داند. وقتی علم و تکنولوژی دائر مدار همه امور عالم است، پرسش از آنچه وجهی دارد؟ نه جهان تجدد بدون علم قوام دارد و نه ...
حکمت متعالیه ظرفیت های خوبی برای گذار از علم سیاسی مدرن دارد
بحران اخیراً کرونا، بحران های جوامع مدرن و به خصوص بحران علم سیاست مدرن را به آشکارگی رساند و حکمت متعالیه ظرفیت های خوبی برای گذار از علم سیاسی مدرن و فائق آمدن بر تنگناهای آن دارد. به گزارش شیعه پرس، نود و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی با موضوع هم اندیشی و تحلیل کووید 19( کرونا ) از منظر فلسفه سیاسی سه شنبه 16 اردیبهشت برگزار شد. ...
روشنفکری دینی از الهیات عملی غافل است / نمی توان دانش فقه را نادیده گرفت
مهمی است. روشنفکری دینی نقد دو سویه سنت و تجدد را مطرح می کند و در حقیقت نه شیفتگی به سنت را می پذیرد و نه شیفتگی به تجدد را. بنابراین روشنفکری یک تلاش پل سازی بین سنت و تجدد و دین و دنیای معاصر بود که از مدت ها قبل شروع شده و برخی اوقات به عنوان راه سوم یاد می شود که نه سنتی است و نه کاملاً مدرن. در ایران، روشنفکری از دوره فتحعلی شاه شروع شده و به ویژه در زمان امیرکبیر این تلاش وجود ...
جنگ جهانی کرونا ضعف جهانی سازی و نئولیبرالیسم را برملا کرد
میهمان ناخواسته، در فضای مجازی توئیت کردم که عواقب همه گیری جهانی کرونا و ناتوانی جهان در مدیریت با عواقب ناگواری برای اقتصاد، علم، فرهنگ، محیط زیست، سبک زندگی و حتی آینده اندیشه بشر ادامه خواهد یافت، همچنین گفتم که سیاره ما قبل و بعد از کرونا به وضوح متفاوت خواهد بود . اما امروز بیش از سه ماه پس از شیوع این بیماری، هیچ کس نمی توانست تصور کند که پیامدهای آن، چنان سریع و فوری خواهد بود ...
نخستین همایش ملی مسکن پایدار از سوی دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین همایش ملی مسکن پایدار 12 تیر 1399 توسط دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران - موسسه مهد پژوهش ره پویان حقیقت - انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران در شهر تهران برگزار خواهد شد. ازجمله محور های همایش شامل؛ نقش اقلیم در طراحی مسکن، معماری اسلامی و ارتباط آن با طراحی مسکن، تاثیر طراحی مسکن بر راحتی و آسایش خانواده، تاثیر چیدمان، رنگ ...
چارلز تیلور؛ اقتدار دین در مقابل سکولاریسم
چارلز تیلور معتقد است که دینداری زمانی کالای رایج بود. در سال 1500 میلادی، بی دینی در اروپا تقریباً ناممکن بود. اما اینک دینداری صرفاً یکی از گزینه های متعددی است که به انسان عرضه می شود. وی عامل این تغییرِ بزرگ را ظهور سکولاریسم می داند. چارلز تیلور ابتدا برای سکولاریسم سه تعریف بیان می کند: مورد نخ ...