خسروپناه: حرکت های جهادی در ایران در ایام کرونا، معلول عقلانیت حکیمانه است
سایر منابع:
سایر خبرها
سه اصل زندگی امام خمینی (ره)
حجت الاسلام و المسلیمن عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با ایسنا، با گرامی داشت سالگرد 15 خرداد و با تسلیت سالگرد ارتحال امام راحل و گرامی داشت یاد و خاطره تمام شهدا، درباره سه اصل زندگی امام خمینی (ره) اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره شخصیت امام راحل صحبت کنیم باید دقیق و محققانه باشد چرا که شخصیت امام یک شخصیت جامعی است و با خیلی از شخصیت های دیگر تفاوت دارد مَثل امام نسبت به سایر علما و به خصوص عالمان زمان خود مَثل خورشید است به ستارگان، امام خورشید ...
روح خدا ، رحمت خدا
در مورد عنصر رَوح و رحمت در شخصیت امام خمینی (ره) کمتر سخن گفته شده، همان طور که اساساً مقولۀ رحمت در تفسیر اجتماعی از قرآن نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش شیعه پرس، حجت الاسلام حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در یادداشتی با عنوان روح خدا ، رحمت خدا به پرداخته است: ...
فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری
با هدایت انبیا الهی است درحالی که در دنیای غرب اتصال دو طبقه از بین رفته است. به گفته علامه طباطبایی اگر بچه پدر و مادر و فضای تربیتی خوب و مناسب داشته باشد فطرت او را به سمت خدا می برد. یعنی همه مشکلات تربیتی با انحراف از فطرت توحیدی به وجود آمده اند. در دوره رنسانس بعد از عصر ایمان که حدود هزار سال طول کشید گفتند دین انسان را فریب داد. جوانان ما فلسفه غرب را به فلسفه اسلامی ...
عدالت؛ دغدغه اصلی امام / برای دفاع از نظام باید علیه مدیران فاسد خروج کرد
الهی در نابودی مستکبران و افول تمدن غرب به ویژه امریکا و امیدواری به مستضعفان جهان، زمین بازی را تغییر داد. در همین زمینه خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت وگوی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته است که متن تفصیلی آن در چند بخش تقدیم مخاطبان گرامی می شود. رسا با توجه به شاخصه های اصلی ...
امام خمینی(ره) نقش مردم در احیای دین و انقلاب را تئوریزه کرد
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز، 13 خردادماه در نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) ، گفت: شخصیت هایی که نقطه عطف تاریخ هستند، به سه دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول تئوریسین ها و متفکرانی که اندیشه تولید کرده و باعث تحول شده اند؛ دسته دوم کسانی که تأثیر و تأثراتی در میدان عمل ایجاد کرده اند که به آنان ...
معنویت گرایان جدید اعتقادی به نثارجان برای خدمت به دیگران ندارند
: در ادیان سنتی مردم خدایی بیرون از خودشان را می پرستیدند اما در معنویت گرایی جدید خدا چیزی نیست جز درون ما و الوهیتی که در درون ما نهفته است؛ این الوهیت ساری و جاری در همه جا است در سنگ، تکنولوژی، ارتباطات شبکه ای، گیاهان، حیوانات و می توان آن ها را در قالب های مختلف دید یعنی همه خدایی شعار اصلی این جریان است و مهم ترین بخش الوهیت در درون خود ماست. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ ...
معاون تهذیب حوزه های علمیه: نهضت امام راحل معجزه قرن جامعه اسلامی و جهان تشیع است
بروز رساند. این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: خدا هم در قرآن وعده داده کسی که اهل ایمان باشد إِنَّ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا / آنانکه ایمان آورده اند و به کارهای پسندیده اشتغال ورزیده اند، طولی نمی کشد خدای تعالی که بخشنده و مهربان است وسیله دوستی آنان را با خود، فراهم می آورد . حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: خدای عالم ...
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان: نقش بانوان در انقلاب کمتر از مردان نیست
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی در گفتگو با خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به حوادث و رخدادهای خردادماه، گفت: این ماه قبل از هرچیز برای ملت ایران همواره توأم با نام بلند پیر فرزانه جماران و رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) است، مردی که از میان مردم برخاست تا دشمنان این ملت را با حمایت و پشتوانه خداوند قادر متعال و مردم شجاع و مسلمان و میهن پرست، از خاک پاک ایران عزیز بیرون کرده و ...
چه کسانی از امتحانات الهی سربلند بیرون می آیند؟
؛ چون مقابله با سختی ها تمرینی برای قوی تر شدن و رشد انسان است. حجت الاسلام عباس عربیان در این باره گفت: یکی از فلسفه های تمام ابتلائات الهی این است که انسان به یاد خدا بیفتد. وقتی که تمام زندگی ما جاده صاف باشد گاهی انسان فراموش می کند که در این دنیا خالقی هم وجود دارد؛ لذا در قرآن خداوند می فرماید یکی از فلسفه های خلقت مرگ این است که " لِیَبْلُوَکُمْ " یعنی شما را آزمایش و امتحان کنیم که ...
جمهوری اسلامی مفهومی التقاطی است یا مفهوم جدید اسلامی؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد، امام خمینی (ره) را دارای جامعیت دو گانه دانست و افزود: امام خمینی (ره) از یک سو دارای جامعیت علمی مبتنی بر تخصص ایشان در حوزه فقه، فلسفه، کلام، عرفان و اخلاق است و از سوی دیگر در کنار ...
احمدی تبار: مبنای حرکت امام، قیام برای خدا بود/ رهبر انقلاب تمام ویژگی های رهبری الهی را دارد
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا مراسم سی ویکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی با سخنرانی قائم مقام و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ظهر دیروز سه شنبه 13 خردادماه 1399 در محل نمازخانه ساختمان مجمع قم برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی تبار اظهار داشت: قرآن فلسفه ارسال رسل و انزال کتب را تشکیل حکومت الهی در روی زمین معرفی می کند. وی افزود ...
اندیشه امام خمینی با تحلیل مبانی نظری ایشان فهم می شود / مروری بر وصیت نامه امام
به گزارش ایکنا، نشست مجازی تأملی در وصیت نامه سیاسی – الهی امام خمینی ، شب گذشته، 14 خردادماه، با سخنرانی حجت الاسلام امیرحسین شکیبافر، پژوهشگر دینی، برگزار و از طریق صفحه اینستاگرام هیئت محبان ابی عبدالله(ع) به صورت زنده پخش شد که در ادامه مطالب بیان شده را می خوانید؛ امام خمینی(ره) را باید از دو جهت شناخت؛ یکی مبانی علمی و نظری که می توانیم بررسی کنیم که مبدأ جریان سازی در انقلاب شد ...
11 شاخص مکتب امام خمینی (ره) از نگاه مقام معظم رهبری
خدا بود، اهل عبادت بود. بعد از پایان ماه رمضان، انسان وقتی امام را میدید، به طور محسوسی در او احساس نورانیت می کرد. از فرصت های زندگی برای تقرب به خدای متعال، برای پاکیزه کردن دل و جان مطهرِ خودش استفاده می کرد. دیگران را هم امر می کرد و می گفت: ما در محضر خدا هستیم. عالَم، محضر خداست. عالَم، محل حضور جلوه های الهی است. همه را به این راه سوق میداد. خود او اهل رعایت اخلاق بود، دیگران را هم به اخلاق ...
نشست لندن: امام خمینی(ره) تاثیرگذارترین رهبر قرن بیستم بود
در این نشست که هم زمان از شبکه های مجازی مرکز اسلامی انگلیس در یوتیوب، فیس بوک، دو شبکه تلویزیونی اهل بیت تی وی، هدایت تی وی و شبکه های فارسی و عربی یونیوز زنده پخش شد، 11 اندیشمند مسلمان و مسیحی از کشورهای استرالیا، کانادا، ایران و انگلیس به بیان تاثیرات اندیشه های امام خمینی (ره) در جهان پرداختند. حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی رئیس مرکز اسلامی انگلیس در سخنانی با تسلیت به ...
امام خمینی(ره) عرفان را با انگیزه توحیدی دنبال می کرد نه برای کرامات و خرق عادات/ مراتب و مقصد عرفان در ...
...> امام خمینی(ره) بر این باور بودند که عرفان ماهیت اجتماعی حداکثری در ساحات هدایت، تربیت و مدیریت داشته و عارفان که در رآس آنها انبیا و اولیای طاهرین (ع) قرار دارند بعد از طی اسفار باطنی و منازل سلوکی(رابطه خود با خدا) رسالت هدایتی- تربیتی، جامعه را به عهده دارند(رابطه با جامعه). به همین دلیل در مورد حضور اجتماعی عارفان با اشاره به درک عالی ترین مقامات معنوی و دریافت فتوحات غیبی پیامبران و امامان(ع)این ...
امام نمونه انسان کامل و شخصیتی جامع است که یکی از اصیل ترین انقلاب های تاریخ را به پیروزی رساند
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه | متن پیام حجت الاسلام تاجی به شرح زیر می باشد: بسم الله الرحمن الرحیم قَالَ الامام موسی ابن جعفر(ع): رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَهُ ...
امام اسلام عقلانی و انقلابی را به دنیا نشان داد / حوزه انقلابی شعار نیست
والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته است که بخش نخست آن پیش تر منتشر شد؛ آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم و پایانی این مصاحبه است. رسا در بحث عقلانیت که اشاره داشتید تفاوت عقلانیت امام و انقلابی با عقلانیت سکولار و لیبرالی را تبیین کنید؛ چگونه معیار سود و زیان در این دو متفاوت است؟ اولین بحث این است که ما تفکر امام که ...
امام خمینی(ره)؛ رهبری الهی که خواب راحت را از چشم زورگویان زدود
خبرگزاری میزان - امروز مصادف با سی ویکمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) است. امامی که احیاگر اسلام ناب در عصر سلطه جاهلیت مدرن است. امامی که سلطه پوشالی ابرقدرت های غربی و شرقی را با دم مسیحایی خود فروشکست و اسلام ظلم ستیز و انقلابی را پس از قرن ها از محاق مظلومیت و مهجوریت بیرون آورد. امام خمینی (ره) با برافراشتن پرچم دیانت و معنویت و بیدار کردن فطرت های پاک محرومان و ...
امام خمینی عرفان شیعی را وارد متن جامعه کردند
.... این نظر منافی اهمیت اقتصاد و معیشت در نگاه امام نیست؛ تذکری است به ما، برای یاداوری افق آرمانی یک انقلاب الهی تا در تلاطمات عصر خداناباوری و دنیای پرزرق و برق جهان مدرنیته، فطرت انسانی مان را از یاد نبریم. در آستانه سی و یکمین سالگرد امام(ره)، روزنامه قدس به عرفان و سلوک اجتماعی این فیلسوف عارف پرداخته است و به همین بهانه گفت و گویی با حجت الاسلام دکتر محمد جواد رودگر، عضو هیأت ...
نشست علمی خمینی کبیر و فروپاشی هیمنه استکبار
حضور ایشان راه را گم خواهیم کرد. شناخت امام(ره) و تعمیق نگاه ما به ایشان، بسیار مهم و اساسی است که باید آن را ضرورتی آنی و چندفوریتی برای خود بدانیم. وی امام خمینی(ره) را احیاگر ادیان و انسان در عصر کنونی دانست و گفت: انسانیت در پیش و پس از مدرنیسم به شدت تحت تأثیر انفعال و تخریب قرار داشت. تنها نمی توانیم پیکان انتقاد خود را به سوی مدرنیسم نشانه بگیریم، زیرا در حقیقت، تصورات جاهلانه ...
رابطه عقلانیت سکولار با حوادث ناشی از کرونا
ایجاد کرده است. عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه اظهار کرد: کرونا بحران معنا را در رابطه با خود، بحران بندگی را در رابطه با خدا، بحران محیط زیست را در رابطه با طبیعت و بحران روابط اجتماعی را در رابطه انسان با انسان های دیگر ایجاد کرده است. وی با طرح اینکه چرا کرونا این چالش ها را ایجاد کرده است؟ در حالی که ویروس های دیگر در این حد چالش نداشتند؛ افزود: بشر در دنیای مدرن با ...
عقلانیت سکولار عامل کرونا و حوادث بعد از آن است / مسئولیت رهبران ادیان در تبیین عقلانیت حکیمانه
...> خسروپناه تصریح کرد: دین اسلام و همه ادیان الهی، 4 نوع رابطه انسان را بیان می کنند؛ رابطه انسان با خدا، با خود، با انسان های دیگر و با طبیعت و عوالم. کرونا در هر چهار رابطه، چالش ایجاد کرده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: کرونا بحران معنا را در رابطه با خود، بحران بندگی را در رابطه با خدا، بحران محیط زیست را در رابطه با طبیعت و بحران روابط اجتماعی را در ...
شماره جدید نشریه معارف عقلی منتشر شد
...> محمد فنایی اشکوری (سردبیر) در سخن نخست سردبیر در جواب برتراند راسل که معتقد است خدا شواهد کافی بر وجود خود در اختیار بشر قرار نداده است می گوید: در خداشناسی دینی و عرفانی، هستی خدا بدیهی یا نزدیک به بدیهی است و در خداشناسی عقلی و فلسفی، برای اثبات هستی خدا سه راه عمده وجود دارد: شناخت از راه آفاق یا جهان بیرون، شناخت از راه انفس یا جهان درون، و شناخت خدا به خود خدا. 2. رابطه نفس و ...
نقش فلسفه در اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی/ در فایده فلسفه
جهان ذهنی و درونی ما می تواند بخش زیادی از اراده و رفتار ما را کنترل و جهت دهی کند و کمیت و کیفت و چند و چون آگاهی ها و جهان ذهنی ما، به صورت بالقوه و بالفعل نقش زیادی در رفتار و کنش و منش ما دارد. همین جاست که باید نقش فلسفه در اخلاق و بعد عملی انسان را جست وجو کنیم با این توضیح که که فلسفه هم می تواند منبع اصلی آگاهی های و جهان بینی ما باشد و هم می تواند برای سایر منابع معرفتی (دین، علم، تاریخ ...
نگاهی به 40 سال فعالیت فکری مصطفی ملکیان
حضور در دانشگاه ها و مراکز علمی رسمی و آکادمیک منع و به تدریج جذب موسسات و آموزشگاه های خصوصی شد. همزمان علایق مطالعاتی و فکری او از فلسفه به اخلاق و از اخلاق به روان شناسی و روان شناسی دین سوق یافت؛ اگرچه همچنان در گفتارها و نوشتارها یا مقدمه هایی که بر برخی کتاب ها می نوشت، رد و اثر ملکیان اهل فلسفه آشکار است و در سخنرانی های گاه و بی گاه یا گفت وگوها و میزگردهای مطبوعاتی شاهد انتقادهای تند او به ...
رهبران ادیان مانع برخورد غیرمسئولانه حکام با کرونا شوند
به گزارش ایکنا، آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امروز، 12 خردادماه در نشست مسئولیت اجتماعی ادیان در عصر کرونا و پساکرونا که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در مسیحیت بر محبت و همدلی تأکید شده است، ولی اگر اسلام را مدنظر قرار دهیم، می بینیم در تمامی شئون خود اجتماعی است. وی اضافه کرد: حتی عبادیات مانند حج، مستقیماً اجتماعی است و برخی که مانند نماز ...
راه رسیدن به مقام صابران
130 سوره طه نیز بدان اشاره و تاکید شده است. برای تحقق چنین آگاهی، خداوند در آیات مختلف به مسئله شناخت فلسفه آفرینش و یا باور به معاد و رستاخیز و روز جزا و پاداش هر نیک و بد (بقره آیه 45 و 46 و 249 و معارج آیات 19 تا 26) اشاره می کند و آن را زمینه ساز صبر در انسان می شمارد. (غافر آیات70 تا 77) بینش و جهان بینی توحیدی و باور به اینکه از خدا و به سوی اوییم (بقره آیات 155 و 156) بصیرت ...
اشرافی گری مسؤولان با منظومه فکری امام نمی سازد
رابطه معناداری وجود دارد. چون ساده زیستی موجب قدرت روحی در انسان می شود و انسان در این صورت می تواند در برابر ظلم و بی عدالتی قیام کند. همچنین ساده زیستی سبب نفوذ در قلوب مردم می شود و در این صورت و با حمایت مردم، می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد. شاید از حکمت های محبوبیت مثال زدنی امام خمینی در قلوب مردم ایران و مستضعفان همچنین شجاعت ایشان در ایستادگی وی مقابل رژیم سفاک پهلوی و ایستادگی ...
سید احمد فردید به روایت منوچهر صدوقی سها؛ فیلسوفی با دشمنان و عاشقان فراوان
معلم وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم، آنجا محلی به نام مرکز تعلیمات عمومی تشکیل شده بود و دوست عزیز ما آقای دکترنصرالله پورجوادی متصدی آن مرکز بود؛ قبلا نیز آقایان دکتر رضا داوری و دکتر عبدالکریم سروش، دکتر غلامعلی حدادعادل و آقای ویلیام چیتیک که آن زمان ایران بودند، در آنجا حضور داشتند. آن موسسه توسط آقای دکترسید حسین نصر تاسیس شده بود و امروز با عنوان گروه فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف شناخته می ...