سایر منابع:
سایر خبرها
تجدد به شرق شناسی نیاز داشت/ استعمار، نتیجه تجدد است
این نشست گفت: ما شرق شناسان و آثار آنها را می شناسیم، اما آنچه که لازم است به آن توجه داشته باشیم این است که شرق شناسی از کجا آمده است. فلسفه علم قاره ای می پرسد یک علم از کجاست؟ چرا به وجود آمده؟ با زمان چه ارتباطی دارد و چه می کند و به کجا می انجامد؟ شرق شناسی چرا به وجود آمده و کارش به کجا انجامیده است؟ آغاز شرق شناسی در رنسانس و قرن 18 است و اصلاً در جهان جدید به وجود آمده است و تا عصر پست ...
درآمدی بر ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
درآمدی بر ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی تألیف حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم به همت نشر نگاه معاصر به زودی منتشر می شود. به گزارش شیعه پرس، درآمدی بر ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی؛ صورت تغییر یافته پایان نامه ارشد اندیشه سیاسی با عنوان ادراکات اعتباری و اندیشه اجتماعی سیاسی علامه طباطبایی است که در 1383 دفاع شد. استاد راهنمای پایان نامه حجت ...
هیئت باید به عقلانیت مردم منتهی شود
! فلسفه پیدایش آیین ها و مناسک مذهبی چیست؟ چه پیوندی بین فلسفه دین و فلسفه این مراسم ها وجود دارد؟ پیش از هر مسئله ای باید بگویم همه ما مسلمان و پیرو آیین و شریعت خاصی هستیم، دین هم فلسفه خاص و کارکرد ویژه ای دارد. فلسفه دین آن طور که در قرآن بیان شده، عبادت و گشایش در نظام معرفتی انسان است تا شناخت انسان بالا برود و به سعادت برسد. قرآن راه ها را از چاه ها مشخص کرده تا انسان با عقلانیت راه ...
چارچوب حرکت های آتش به اختیار را فقه مشخص می کند
دیگری چون مطالبه گری و پرسش گری رو بیاورم. در این جا می توان به مراجع قضائی نیز مراجعه کرد. به این فعالیت ها نیز آتش به اختیار می گویند؛ آتش به اختیار بودن فقط این نیست که همان جا و همان لحظه وارد معرکه شوم. رسا در مسألۀ آتش به اختیار گاهی انسان اجراگر است و گاهی نیاز به علم دارد، در این مورد توضیحی می فرمایید؟ به نکتۀ خیلی خوبی اشاره کردید، گاهی ما نیرو های بسیار پرانگیزه و ...
نقد کتاب ترس و لرز -2 / تشابه و تفاوتهای کی یرکگور و نیچه
داند که می توان از ایمان فراتر رفت. اما به قول کی یر کگور نه تنها نمی توان از ایمان فراتر رفت بلکه حتی نمی توان به او رسید. این فیلسوف در صفحه 97 کتاب خود می نویسد: فلسفه جدید بی سروصدا به خود اجازه داده ایمان را با “بی واسطه” جایگزین کند. اگر شخص چنین کند انکار اینکه ایمان در همه اعصار وجود داشته مضحک است. با این شیوه، ایمان به همراه ساده ای برای احساس، خلق و خو، غرابت اندیشه، هیستری و ...
وداع با مردِ شادمان
هیچ چیز و هیچ کس بنالد و هیچ حسرتی از آرزوهای بربادرفته را بر دل نگه دارد... عصایش را به گوشه ای پرتاب می کند و با قدم های جوانی بازیافته، در جایی میان شور و عقل، در میان ابر عمیقی فرو می رود و از چشم ها ناپدید می شود. ناصر فکوهی- انسان شناس و استاد دانشگاه تهران منبع: ایرنا اشتراک گذاری در: ...
بررسی جنبش آریا سماج در آیین هندوئیسم (2)
. به هر صورت، این ادعای وی سبب شد که این جریان روی خوشی به علم و دانش مدرن نشان ندهد، سیستم آموزشی غرب را مطرود اعلام کند و در نتیجه از گسترش بیشتر باز ماند. این عدم سازش با علم و دانش مدرن را نیز می توان یکی از دلایل عدم گسترش این جنبش ذکر کرد. شدّت و قوّت هویّت ملّی در بین پیروان این جریان تا حدّی بود که مدارس خاصی را جهت گسترش فرهنگ وداها و تعلیم زبان هندی و سنسکریت بنا کردند. البته پس از فوت ...
استاد حوزه علمیه قم: تحقیقات در مورد غدیر باید عمیق، گسترده، پرجاذبه و مداوم باشد
خداوند متعال در آیه 3 سوره مائده می فرماید: الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم ، آن روزی که مسئله ولایت مطرح شد و به نصّ قرآن یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم ، مایه ناامیدی کفار است. استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه لازم است مطالب را بسیار شکیل و زیبا ارائه دهیم تا برای مخاطب جاذبه داشته باشد، گفت: در این زمینه می توان از نوآوری های فضای مجازی و امکانات موجود استفاده ...
همراه با صاحب المیزان (4)؛ بزرگترین نصیحت علامه طباطبایی (ره)
پاسخ گفت؛ ایشان قدری ساکت می ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع رد و قبول را بررسی و بحث می کردند که حکم یک جلسه درسی را پیدا می کرد. (18) دانشمند آگاه مرتضی مطهری، متفکر بلند آوازه ی حوزه و دانشگاه درباره او می نویسد: (19) علامه طباطبایی سال ها از عمر خویش را صرف تحصیل و مطالعه و تدریس فلسفه کرده اند و از روی بصیرت به آراء و نظریات احاطه داشته ...
مساجد پایگاه فرهنگ و شریعت هستند/ مسجد ستاد مقدسی برای تعلیم و تربیت شایسته است
، به صورت کلی صحیح نیست، گفت: در مواردی عقل حاکم است و ظواهر دین را تفسیر می کند؛ بنابراین مقدم است و از طرف دیگر دین در حوزه عبادیات و احکام جزئیه مقدم بر عقل است، چون اصلاً این ها حوزه عقل نیست که بگوییم مقدم یا مؤخر است. وی عنوان کرد: فقه دانشی اجتهادی برای به دست آوردن احکام درست بر طبق مقصود واضع شریعت (خداوند سبحان) است بر این اساس، فقه معرفتی عقلانی، برای فهم شریعت اسلامی است ...
جامعةالمصطفی به بلوغ بومی سازی دانش های اسلامی رسیده است
. آیت الله اعرافی با اشاره به تغییرات جدی در آینده فکری، معیشت و اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا، گفت: ضرورت دارد در حوزه معرفت، سیاست و کارکردهای اصلی نظام دینی و حوزوی، طرح های جامعی تدوین کنیم و جامعةالمصطفی(ص) به طور ویژه در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارد. عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر ارتقای رویکرد اجتماعی و حضور در کنار مردم، افزود: در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا، نزدیک به ...
نقد کتاب ترس و لرز -3 / فهمیدن ابراهیم خلیل الله سخت تر است یا فلسفه هگل؟
با چنان اطمینانی از متناهی لذت می برد که گویی چیزی مطمئن تر از این جهان متناهی وجود ندارد. او پیوسته حرکت های نامتناهی را انجام می دهد اما این کار را با چنان دقت و اطمینانی انجام می دهد که همیشه متناهی را از آن ها به دست آورد. شهسوار ایمان نخست باید توان آن را داشته باشد که تمام محتوای زندگی و همه معنای واقعیت را در یک خواست واحد جمع کند. کی یر کگور معتقد است اگر انسان فاقد این تمرک ...
آموزش و پرورش باید انسان عادل تربیت کند/ آفت انتخابات کشور
جامعه اسلامی، عدالت پروری است و عدالت پروری از مساجد شروع می شود. استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: مسجد، آدم پرور و تربیت کننده انسان است، البته افرادی که واقعا مسجدی هستند؛ الان چند نفر دزد و قاتل و ... سراغ داریم که واقعا مسجدی هم بوده اند، لذا هر محله باید مسجد مخصوص به خود داشته باشد؛ آدم های مسجدی در هر محله باید معلوم باشند، زیرا مسجد، نقش مهمی در سبک زندگی و تمدن اسلامی دارد. ...
باید از دل فلسفه اسلامی، حرفی برای امروز پیدا کرد
: سهروردی می گوید تعقل به تنهایی کافی نیست و تأله نیز لازم است. در همین راستا سهروردی که خود از نظر علم منطق کم نظیر است به کسی حکیم می گوید که تن برایش حکم جامه را داشته باشد تا هر زمان خواست آن را بیرون آورد. به عبارتی فرد باید به این مرتبه از تجرد دست یابد تا شایسته عنوان حکیم باشد. این استاد دانشگاه درباره اینکه چگونه می توان به قول دکتر زاهد از فلسفه مرصع (تبیین های دارای مقدمات زیاد و ...
سهروردی، فیلسوفی در حرکت
به گزارش سدید ؛ سهروردی در بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و مشغول تحصیل علم منطق و افکار ابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند. پیش از سی سالگی اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری سفر و با بزرگان روزگار خود ملاقات کرد و بحث حکمت اشراق را پیش کشید. سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و ...
نور به تعبیر صریح شیخ اشراق شریف ترین ذات هستی است
فکری نیز دارد و مکتب خود را بنا کرده است. استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنانش با تشریح مراحل چهارگانه حکمۀ الاشراق سهروردی، اضافه کرد: این مراحل عبارتند از: تزکیه نفس، مشاهده انوار الهی، دریافت علم صحیح (علمی که از راه کشف ذوقی و حکمت استدلالی به دست می آید) و ترکیب و تدوین سه مرحله قبلی. سهروردی هم به عربی می نوشت، هم فارسی. این دیگر از امتیازات او این است که در بیان فلسفه اشر ...
به همت انتشارات باقرالعلوم (علیه السلام)؛ کتاب "جایگاه عزم " منتشر شد
این اساس شناخت بر میل مقدم است یعنی تا شناخت نباشد میلی در انسان شکل نمیگیرد. البته نظریه حرکت حبی عالم هم بررسی شده است که از حدیث کنز مخفی استفاده میشود. این نظریه با تقدم شناخت بر میل قابل جمع است و در مقابل آن قرار نمیگیرد. از دیگر مسائلی که در این کتاب بدان پرداخته میشود نسبت عقل و دل است. هویت انسان از هر دو ساخت معرفتی و عاطفی شکل می گیرد یعنی انسان علاوه بر هویت علمی و شناختی خود امیال و کششهایی نیز به لحاظ طبع خود دارد. درپایان نیز قوای نفس و نمودار آن ترسیم شده است و به زیبایی انسان را با قوای باطنی خود آشنا می سازد. ...
اندیشه برای اثرگذاری باید ژرف ناک و عمیق باشد
سُدیً (قیامت/36) آیا انسان می پندارد که او را مهمل رها کرده اند؟ قرآن کریم همچنین در مورد شایعه پراکنی و نقل قول های بی پایه که به اشاعه باطل یا آبروریزی مؤمن منتهی می شود، تأکید می کند که گمان نکنید امر ناچیزی است. این اشاره به داستان افک و متهم ساختن بی دلیل یکی از همسران پیامبر در حاشیه یکی از سفرهای جمعی است که در سوره نور آمده است. إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ ...
شماره 43 فصلنامه آیین حکمت منتشر شد
ازخودبیگانگی فلسفی است. بر اساس مبانی علامه طباطبایی، اولاً یاسپرس میان حقیقت وجود و حقیقت انسان خلط کرده است و این دو را یکی پنداشته است، ثانیاً دربارة توصیف حقیقت انسان، دچار تناقض گویی شده است، ثالثاً از تمایز نهادن میان ادراکات حقیقی و اعتباری ناتوان مانده است، رابعاً روش مورد استفاده او (: پدیدارشناسی) توان لازم برای تحلیل مسائل نفس را فاقد است. در مقابل، علامه طباطبایی خاستگاه ازخودبیگانگی را ...
پدر واژگان نو در زبان فارسی
جواد مجابی که ما او را با عنوان شاعر و منتقد ادبی و و منتقد هنرهای تجسمی می شناسیم، در دهه 40 سر کلاس دکترای اقتصاد با داریوش آشوری همکلاس بوده و درباره او می گوید: سال 42 همکلاس بودیم با داریوش آشوری. استادی کم مایه و خودکامه، مطلبی در باب اقتصاد جهانی گفت که درست نبود. داریوش بلند شد و نظر مستدل خودش را بیان کرد که در مقایسه با حرف استاد پذیرفتنی تر بود. استاد که کنفت شده بود، گفت: اینجا کلاس ...
پرسش های متافلسفی را در کانون بنیادی ترین توجهات قرار دهیم/ بازاندیشی در محدودیت های فلسفه
پراگماتیستی- نوپراگماتیستی (دیوئی - رورتی) آمریکائی فلسفه است. سنت قاره ای فلسفه، در دانشگاه های کانادا یا حداقل در یکی از مهمترین دانشگاه های تحقیقاتی آن یعنی دانشگاه تورنتو، هنوز جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است. علاوه بر آن، کانادا در مقایسه با فرانسه و به ویژه آلمان که هر دهه فیلسوفی را به جهان می آورند، شاید دراین عرصه فقط بتواند به چارلز تیلور، استاد بازنشسته دانشگاه مک گیل، مباهات کند ...
آشنایی با زندگینامه شیخ اشراق/فلسفه اشراق چیست؟
...> هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رفت. در همان شهر با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی، دیداد کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست. فلسفه اشراق ...
عرفه؛ معرفت الله، معرفت امام و معرفت نفس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی امروز در حرم مطهر رضوی به درس هایی از عرفه امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: خداوند به برکت حضور حاجیان در عرفات سفره پذیرایی از همگان را در سراسر زمین پهن کرده است، چه کسانی که در سرزمین عرفات حضور داشته و چه کسانی که در این سرزمین حضور نداشته باشند رحمت خود را نصیب می کند. وی به فلسفه واژه عرفه اشاره و ابراز کرد: واژه ...
استاد جامعةالزهرا(س): عرفه روز تبیین مراتب توحیدی و شناخت امام عصر(عج) است
. حیدری مجد با بیان اینکه روز عید قربان اوج بندگی و اخلاص است گفت: اگر انسان در این روز وعده های الهی را عمل کند و از تمام زیبایی ها و مال و مقام دنیوی دست بردارد و با خداوند معامله کند به بالاترین درجه اخلاص و بندگی دست خواهد یافت. وی گفت: فلسفه وجودی انسان بندگی است و در این روز است که لباس بندگی به تن می کند و در مقابل حقیقت توحیدی و اوامر الهی تسلیم می شود. استاد جامعه الزهرا(س ...
انتقاد حجت الاسلام نصیری از روضه خوانی زیاد در بین دعا
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد دانشگاه علم و صنعت، امروز، 9 مردادماه، در سخنانی به مناسبت روز عرفه که در کانال شخصی وی در فضای مجازی منتشر شد، گفت: در یکی از بهترین دهه ها یعنی دهه اول ذی الحجه قرار داریم که از لحاظ عبادت و بندگی، دهه منحصر به فردی است. وی افزود: یکی از آموزه های اهل بیت(ع) به ما درک شب و روز عرفه است و به برکت وجود آنان، دست و دامان ما پر از ...
بررسی جهان ما بهترین جهان ممکن یا بهترین امکان ممکن
...> نصیری ادامه داد: انکار وجود شر یکی از پاسخ ها برای این شبهه است و بعضی مؤمنین گفته اند شری در جهان وجود ندارد و هر آنچه هست خیر است. عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: شر به خاطر این به وجود می آید که ما انسان محور هستیم، برخی برای رخدادها منشأ اهریمن یا اهورامزدا قائل هستند. نصیری عنوان کرد: برخی شر را نسبی می دانند مار زهرش برای او خیر است ولی برای ما شر است ...
بدرالزمان قریب از تعصبِ بی جای ایرانی گری پرهیز داشت
این استاد بازنشسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران او را انسان بسیار شریفی توصیف کرد و گفت: بانو بدرالزمان قریب، زندگی خود را مصروف و معطوف به زبانی کرد که خاموش و گمشده بود. ایران شناس بزرگی هم بود و درگذشتش، ضایعه ای برای ما در عرصه زبان های ایرانی بود. او که هیچ گاه از دانستن دریغ نمی کرد، تنها متخصص زبان و ادبیات سُغدی بود و تمام عمر را مشغول کسب علم کرد و ازدواج هم نکرد و زمانی هم ...
عید قربان؛ حقیقت انسان شناسی و گشودن پر پرواز به تمام هستی
آروزی وصل در چه حدی است و تا چه اندازه ای به تعبد و تسلیم دست یافته ایم. بر همین اساس و با توجه به ضرورت شناخت و مفهوم حقیقی این روز به سراغ حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه رفتیم و گفت وگویی را پیرامون این موضوع با وی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید. حجت الاسلام جهانگیری سهروردی، در ابتدا با بیان اینکه اساساً ادیان آسمانی آمدند تا انسان را از زمینی ...