نوآوری علامه طباطبایی در استخراج حقایق عرفانی از آیات و روایات
سایر منابع:
سایر خبرها
رئالیسم قرآنی عرفانی علامه طباطبایی
چیزی که علامه طباطبایی را برجسته کرده، این است که او معیار این گونه فلسفه را ذات خداوند قرار داده و خدا را محور تحقق چنین فلسفه ای معرفی کرده است. به گزارش شیعه پرس، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی پیرامون اندیشه علامه طباطبایی نوشته است: همه می دانیم علامه طباطبایی یک فیلسوف رئالیست بود، زیرا او در بسیاری از آثارش از فلسفه رئالیسم دفاع و حمایت کرده ...
نگاهی به شخصیت و آثار علامه طباطبایی در رسانه های اوگاندا
، فیلسوف شرق و غرب، مسلط به ادبیات، کلام، نجوم، هیات و ریاضیات بود و دارای ده ها اثر دینی، علمی، اجتماعی و ... در زمینه های مختلف، که هر یک از آن ها گواه صادقی بر احاطه و عظمت مقام علمی ایشان است. نویسنده این مقاله، جزئیاتی از کتاب تفسیر المیزان به عنوان برجسته ترین اثر قرآنی، دینی و علمی و همچنین کتاب های اصول فلسفه و روش رئالیسم، فلسفه اسلامی، اسلام و انسان معاصر، خلاصه تعالیم اسلامی را بیان کرده و آورده است: علامه طباطبایی در توسعه مبانی اصیل معارف قرآنی و اسلامی در جهان اسلام نقش حیاتی ایفاء کرد. انتهای پیام/ ...
محقق داماد: شاهکارهای فقهی علامه طباطبایی در مباحث اجتماعی است
همایش اندیشه های فقهی و حقوقی علامه طباطبایی صبح امروز دوشنبه 26 آبان ماه با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی؛ آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی؛ محمد حسین بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ کاووس روحی برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ سجاد افشار، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی؛ علی عابدی رنانی، عضو هی ...
علامه جعفری از زبان شاگردش
شان بود، وارد عرصه هایی شدند که مورد توجه بسیاری از فیلسوفان ما قرار نگرفته بود. وی با بیان اینکه علامه جعفری ذهن تحول خواهی داشت و دائم در حال فلسفیدن و اندیشیدن بود، گفت: ایشان اعتقاد داشت ما نباید هیچ وقت احساس کنیم که یک مسأله فلسفی برای همیشه حل شده و نمی شود دیگر درباره آن بحث و گفت وگو کرد و باید پرونده ی آن مساله را ببندیم. شاگرد علامه جعفری ادامه داد: برخلاف برخی ها که ...
ابتکار علامه طباطبایی در استنباط احکام فقهی و اخلاقی
می دارند که در واقعیت وجود دارد؛ مثلاً بد بودن دروغ گفتن حیات دنیوی و اخروی انسان و ارتباط وی با خدا را نابود می کند و اثر واقعی دارد. نکته دیگر اینکه ایشان ثابت کردند، اعتباریات به آن معنایی نیست که در علوم حقیقیه به کار می رود، بلکه مبتنی بر برهان هستند و با نظریه حکمت و لغو نبودن آن از حکیم، آن را موضوعی اعتباری برشمردند که بر امور حقیقی متکی هستند. به همین دلیل است که گفته می شود با این نظریه علم اصول متحول می شود. ان شاءالله دانشگاه علامه طباطبایی هر سال به شکل بالنده تر به دیدگاه های علامه بپردازد. انتهای پ ...
شخصیت فلسفی امام خمینی (س)
استمرار حوزه و مکتب اصفهان بوده در دوره هایی دچارکم رونقی شده بود که با تأُسیس و تجدید حیات و نشاط حوزه علمیه قم با همت و درایت آیت الله حائری(قدس سره)، حیاتی مجدد یافت و به رغم بعضی تنگ نظری ها و مخالفت های شدید با علوم عقلی، امام خمینی، به خصوص تابیش از هجرت علامه طباطبایی(قدس سره) به حوزه علمیه قم، نقش حیاتی و بی بدیلی در احیا و استمرار دروس فلسفه و عرفان داشته است. استاد علامه سیدجلال الدین ...
تحلیل بلایا از منظر علامه طباطبایی
به گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه جشنواره قرآنی مُلک، گرامیداشت هفته قرآن و عترت دانشگاه ها، صبح امروز، شنبه، 24 آبان ماه، در بیت مرحوم علامه طباطبایی به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم آیت الله احمد عابدی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه و غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به سخنرانی پرداختند. در ادامه مشروح سخنان آیت الله عابدی از ...
محمدتقی جعفری؛ دانشمندِ جامع
...، تا جان آدمی را به تجلّی گاه نور علم صعود دهد، و از اوهامِ علم پنداشته برهاند، و وجود خاکی را افلاکی سازد، تا بتواند همچنان خورشید بتابد و روشنی بخشد... و در روزگارِ همه گونه اندیشه (درست و نادرست)، و شبه اندیشه (رویْ آراسته و خام گول زن) و نمودهای گوناگون فکری، و تهاجم های جورواجور فرهنگی و شبه فرهنگی، و گمراهی پراکنی هایی خواسته و ناخواسته، و باورسوزی های دانسته و نادانسته؛ و ...
تفسیر بی نظیر المیزان آینه علم و عرفان علامه است
تبریزی (ره) را می توان به عنوان یکی از متفکران برجسته تاریخ تفکر اسلامی قلمداد کرد. به گونه ای که در تاریخ ضبط است، علامه طباطبایی (ره) با دو گام اساسی، تحولی نو در سیرتعلیمی و تحقیقی جامعه بنیان نهاد؛ نخست نیازسنجی حوزه علمیه در باب احساس لزوم به آموزش فلسفه و عرفان و اقدام در این باب و درگام بعدی تدریس قرآن و تألیف تفسیری نو در دوران رکود قرآن پژوهی. علامه در این باره می گویند ...
گناهی به نام غیبت (7)؛ نظر فقها درباره حکم استحلال و استغفار از غیبت
.... رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمود: للمؤمن علی المؤمن سبعه حقوق واجبه من الله عز و جل و ان یحرم غیبته. (46) برای هر مؤمن در برابر مؤمن دیگر، هفت حق واجب از سوی خداوند عز و جل وجود دارد أ و یکی از آن ها حرمت غیبت از او است. امام صادق علیه السلام فرمود: للمسلم علی اخیه ثلاثون حقا لابراءه منها الا بالاداء او العفو ان احدکم لیدع من حقوق اخیه شیئا فیطالبه به ی ...
■ نخستین واجب الهی، نخستین آموزش واجب و نخستین مورد باز خواست
: تو بر کسانی وارد می شوی که اهل کتابند . پس باید نخستین چیزی که آنان را بدان می خوانی ، بندگی خداوند باشد . سپس هنگامی که خدا را شناختند ، آگاهشان کن که خداوند پنج نماز در شبانه روز بر ایشان واجب کرده است . نخستین مورد باز خواست - پیامبر خدا ( صلی الله علیه وآله ) : نماز ستون دین و نخستین عمل انسان است که در آن می نگرند . پس اگر صحیح بود ، اعمالش را می بینند و اگر صحیح نبود ، بقیه ...
معرفت شناسی علامه جعفری تابع روشی مرکب از عقل و نقل است
فلسفه و عرفان می نگرد و معرفتی که ارائه می کند، رنگ وبوی عرفان و فلسفه دارد. لذا علامه در پاسخ به همان سوال ذهنی که آیا باور به وجود خدا امری معقول است یا خیر، از منظرهای مختلفی پاسخ می دهد. مثلاً آنجا که از نحوه ادراک مردم عادی سخن می گوید، استدلالشان این است که مردم عادی چون رشد کافی عقلانی ندارند، مفهوم خدا را از موجودات عالم طبیعت یا اوهام ذهنی انتزاع می کنند و گرچه این امر تا حدی صحیح است، اما ...
علامه جعفری در فلسفه اسلامی محصور نشد
. فیلسوفان سنتی ما مثل آقای مطهری، علامه طباطبایی، حائری یزدی و برخی از بزرگان معاصر که در قید حیات اند، مثل جوادی آملی، مصباح یزدی و امثال آنها، همگی در چارچوب فلسفه یونانی و با کلیدواژه های آن تفکر کرده و می کنند. یعنی علی رغم ویژگی هایی که فلسفه های سینوی، اشراقی و صدرایی دارند، ولی کلیدواژه هایشان یونانی است، مثل جوهر و عرض، صورت و ماده، وحدت و کثرت و وجود و ماهیت که همه آن ها میراث ...
توجه علامه جعفری به اقالیم هفتگانه معرفت به جای کتاب و سنت
رصد و صورت بندی کند، از هفت اقلیم نام می برد و اینها همه در کتاب عرفان اسلامی مطرح شده است و هفت اقلیم را بحث می کند. می گوید اولین اقلیم، اقلیم علمی است و اقلیم های فلسفی، شهودی، اخلاقی، حکمی، عرفانی و مذهبی نیز اقالیم دیگر هستند. جالب است که دال های هرکدام از این اقالیم را یک ساحت از وجود انسان می داند و می گوید دال اصلی اقلیم علمی تجربه و حس است و انسان بر اساس تجربه و حسش در طی ...
معرفت جامع دینی با کاربست همه معارف حاصل می شود
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان ماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت های حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را می خوانید که با موضوع معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ایراد شده است. معرفت دینی از دیدگاه علامه جعفری موضوع ذواب ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
مثنوی را وارد خانه های ایرانیان آشنا با فرهنگ غربی نمود. پس از آن با تفسیر نهج البلاغه، مانیسفت عرفان، حکمت و سیاست، نسل نو را با تشیع راستین و عاری از خرافات و قشری گرایی و مبتنی بر وحی، عدالت و عشق آشنا کردند. علامه را می توان پیشرو تفسیرنویسی بر مثنوی و نهج البلاغه در دوره معاصر خواند که حق بزرگی بر همه مفسران پس از خود دارد. از نظر ایشان، عقل و عشق دو بال پرواز انسان به سوی حقیقت ...
حیات معقول ظرف شکوفایی استعدادهای انسان است
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت های سیدمحمد ثقفی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز را می خوانید؛ سه حقیقت روشن در قلمرو معرفت بشری سه حقیقت روشن وجود دارد که راه زندگی را بر انسان ...
آیت الله رشاد: علامه طباطبایی بنیانگذار الهیات جدیدی در بدنه شیعه و اسلام است
بعد فقهی این گفتمان را راهبری می کردند. در عرصه فلسفی، حضرت امام (ره) در فلسفه نوصدرایی صاحب نقش است زیرا ایشان مدرس اسفار بودند و مباحث عرفانی را مطرح می کردند و رویکرد نقادانه ای را نیز در حوزه حکمت دارند. وی افزود: یکی از وجود این گفتمان مجدد انتقادی بودن این گفتمان در عرصه حکمت است. علامه طباطبایی جایگاه خود را در تاریخ شیعه و علم دارند که این جایگاه بسیار عالی است. ایشان از عناصر ...
طریقه احراقیه ؛ وجه ممیزه مکتب تربیتی علامه طباطبایی/ سیری در مراتب نظری و عملی سلوک علامه
هُمُ الْفَاسِقُونَ ، یعنی اگر اینطور باشید که خدا را فراموش کنید، خداوند نیز نفوس شما را به شما می فراموشاند. مفهوم مخالف این حرف اینکه اگر کسی بخواهد خدا را فراموش نکند، باید خود را فراموش نکند. بنابراین در مکتب تربیتی مرحوم علامه، چند اصل مسلم وجود دارد؛ یکی استناد تمام دستورات به کتاب و سنت و عدم خروج از آنچه ظواهر دین به آن فرمان داد است. دو، توجه خاص به نفس و اینکه انسان دائما باید ...
علامه طباطبایی نمونه بارزی از عقلانیت همراه با معنویت و تعقل بود
اکبر است؛ پایه دین است؛ مبنای همه معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و بروید و این به کار و تلاش احتیاج دارد. (بیانات در دیدار برخی نخبگان حوزوی، 1382/10/29) وی یادآور شد: برای شناخت علامه باید به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته و شاگردان حوزوی و دانشگاهی داخی و خارجی ایشان مراجعه نمود و زمینه بهره مندی علوم انسانی از ...
علامه طباطبایی فیلسوف نو اندیش
عی متفکران مسلمان متعلق به فارابی، ابن سینا، ابن رشد، این باجه، ابن خلدون و ابن مسکویه می باشد که هیچ کدام جزو معاصرین نیستند. علامه طباطبایی صاحب نظریه استخدام در فلسفه اجتماعی است. او علت زیست اجتماعی انسان را به استخدام در آوردن انسان ها به منظور رفع حوائج می داند و تا آنجا بیشتر می رود که آن را غریزی می شمارد. طباطبایی با ارائه این تئوری به رد نظریه مشهور ارسطو در باب مدنی به طبع بودن ان ...
معرفی کتاب های ارزنده علامه طباطبایی (ره)
در قم و سپس دانشگاههای کشور گردید. نهایة الحکمة : این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر، عمقی افزونتر و سطحی عالی تر تدوین شده است. بر کتابهای بدایة الحکمت و نهایة الحکمت شروح مختلفی نوشته شده است و می توان گفت که از جمله بهترین کتابهایی هستند که درسده اخیر در گستره فلسفه اسلامی نوشته شده است. اصول فلسفه و روش رئالیسم : بینش علامه پیرامون نظرات مادیون و ماتریالیستها باعث فراهم آرودن این اثر ...
علامه جعفری، نواندیشی احیاگر
- چنان که در ابن سینا دیدیم - معرکه گیران نمایش تضاد میان حقایق مزبور (علم، فلسفه، مذهب، عرفان و ادب) را بر وجدانشان آگاه سازیم . همان طور که در فرمایشات علامه جعفری ملاحظه فرمودید، هیچ گونه تضاد و تعارضی میان علم، فلسفه، مذهب، عرفان، ادب و... وجود ندارد. از معایب دنیای جدید است که گرایشی در میان متفکران مغرب زمین حقایق مزبور را غیر قابل جمع می داند، ولی شخصیت ابن سینا به ما نشان می دهد که هم وحدتِ درک کننده و هم وحدتِ درک شونده در میان حقایق مزبور وجود دارد و قابل جمع است. ...
از بازخوانی میراث علامه طباطبایی تا وداع تلخ با استاد فیرحی
آخرت با اینکه بهشت و جهنم و لذات و عذاب ها، مادی است، اما قوانین عالم دنیا بر آن حاکم نیست؛ مثلاً در آیه وَیَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِکَةُ تَنْزِیلًا ؛ بیان فرموده که آسمان با ابرها پاره پاره می شود. آیا این همان پدیده ای است که در دنیا بارها مشاهده کرده ایم؟ علامه طباطبایی می گوید مراد این نیست که آسمان توسط ابرها تکه تکه شود، بلکه در حالی که ابرها وجود دارند، آسمان ...
تولید علوم انسانی اسلامی تبیین صحیح حیات معقول و کشف عناصر من حقیقی انسان است
به گزارش خبرگزاری شبستان ، امروز مصادف با بیست و دومین سالگرد رحلت علامه محمدتقی جعفری است. علامه محمدتقی جعفری از معدود اندیشمندان و علمای معاصر بودند که بیشتر عمر خود را در راه احیای انسان در عصر جدید قرار داده و از این منظر به بازسازی علوم انسانی توجه ویژه ای داشتند . یکی از مهم ترین دغدغه های او انسان و حیات انسانی بود. از او آثار فراوانی درباره علم، علوم انسانی و فلسفه علم و تفکر ...
آیا علامه طباطبایی سیاست ورزی نمی دانست؟
دوران وجود داشت و با لطف خداوند، استعداد ذاتی، تلاش و کوششی که برای تحصیل حقیقت و دانش پیشه کرد، به درجات عالی علوم اسلامی رسید. وی در فقه و اصول صاحب نظر و مجتهد بود، در فلسفه جزو فلاسفه بزرگ اسلام، در تفسیر مفسر بزرگ قرآن و در عرفان هم شخصیت بسیار بالا و استاد مسلم قلمداد می شد. لذا این نکته برای همه ما درس آموز است که در سختی ها و مشکلات عقب نشینی نکنیم و نسبت به تحصیل و نشر علم جدیت ...
جوانان را با قدرت های عظیم درون خود آشنا کنیم
قدس آنلاین : تفاوت های زیادی در بیان ماهیت ارائه شده در مورد تعلیم و تربیت بین دیدگاه های مختلف وجود دارد؛ با این همه کتاب، رساله و دیدگاه، هنوز بشر نتوانسته فضائل انسانی، اخلاقی و مبانی تعلیم و تربیت را محقق کند. به عقیده علامه جعفری، علت این ناتوانی این است که جوامع نتوانسته اند از زندگی انسان های کامل که در نهایت سادگی زندگی می کردند، بهره برداری کنند. دکتر زهره محمدعلی پژوهشگر ...
صاحبِ المیزان با قرآن به جنگ خرافات رفت / کار زیادی پس از علامه طباطبایی نکرده ایم
. علاقه ای به جاه و مال نداشت و با همین روش زندگی، به تقویت دین مردم پرداخت. صاحب تفسیر روز ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) با وجود اینکه می توانست به مرجعیت برسد و بهترین مدرس فقه و اصول باشد، به این فکر کرد که اکنون باید در قم چه کند؛ به همین دلیل به دو مسئله تفسیر قرآن و تدریس فلسفه و عقلانیت و نوشتن کتاب های فلسفی روی آورد. در واقع در دورانی که قرآن کمتر مورد توجه بود علامه به سراغ ...