مبارزه شجاعانه با خرافات یک قاعده قرآنی است
سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه قرآن درباره نهادینه کردن هنجارهای دینی در جامعه
، زمینه ایجاد فساد در جامعه فراهم و سبب نزول عذاب و اضمحلال جامعه می شود. مثلاً در قوم لوط یک عمل زشت تبدیل به هنجار شده بود و تداوم آن سبب زول بلا و از بین رفتن آن جامعه شد. تطابق رفتار و عمل؛ شرط مهم در هنجارسازی وی در مورد روش اثرگذاری یک هنجار افزود: القای پیام هنجاری زمانی مؤثر است که هنجارفرست انگیزه شخصی خود را دخالت ندهد؛ مثلاً حضرت ابراهیم به جای اینکه قوم منحرف ...
حسادت منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی است
برجسته ترین مصادیق صداقت، راستگویی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پندار ناصواب به عنوان مورد دیگر در کاهش اعتماد اجتماعی، تصریح کرد: شکل پرستش در اعراب صدر اسلام سبب شده بود که توحید را نپذیرند، زیرا ذهنیت و پندار ناصواب خود را تسری می دادند؛ یعنی پندارهای باطل گذشته و جهل مرکب در وجود آنها چنان نهادینه شده بود که پیامبر(ص) را ساحر و کذاب می دانستند. امروز ...
قرآن هویت گروه های اجتماعی را به رسمیت می شناسد
مطابق با امنیت اجتماعی است و جواز آن را نتیجه می دهد و برخی عدم جواز؛ برخی هویت گروه های اجتماعی را محترم و برخی آن را نامحترم می شمارد؛ یعنی به ظاهر با دو مجموعه از آیات متضاد روبرو هستیم. بنده برای تبیین این بحث ابتدا سراغ روش تفسیر موضوعی رفتم، ولی چون آیات محدودی در مورد موضوع دیده شده نگاه جامعی وجود نداشت لذا این روش را کنار گذاشتم. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ...
نزول قرآن به زبان عربی و علل آن
خواست جامعه نمونه و به تعبیر قرآن شاهد، پدید آورد می بایست از بستری استفاده می کرد که چون ورقی سپید بدون هیچ نگاشته و نوشتاری باشد و یا دست کم دارای فرهنگ غنی نباشد که تزاحم و تضادی پدید آورد. فرهنگ جاهلی آنچنان غنی نبود تا تاب تحمل در برابر فرهنگ اسلام را داشته باشد. جامعه ای ساده و بدون پیچیدگی های مزاحم و فرهنگ رقیب، بهترین جایی بود که می توانست اسلام برنامه خود را عملی سازد و جامعه و امت نمونه ...
امام خمینی(ره)؛ جامع شئون تبیینی و تجویزی در حکمت متعالیه
به گزارش ایکنا، مرتضی یوسفی راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 7 تیر، در نشستی که از سوی این پژوهشگاه با موضوع فلسفه سیاسی ملاصدرا و انقلاب اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن آن را می خوانید؛ انقلاب اسلامی مانند همه انقلاب ها دو حیثیت دارد؛ یکی سلبی و یکی هم ایجابی. حیثیت سلبی آن نفی نظام ارزشی و ارزش گذاری های رژیم پهلوی و نفی ظلم ها و جورهایی ...
کتاب فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه روانه بازار نشر شد
.... از سوی دیگر، رمانتیک ها، با انتقاد از عقل مدرن به منزلۀ تنها ابزار شناخت، به دنبال بدیل هایی مطلوب تر و موثق تر برای دست یافتن به حقیقت بودند. آنها این بدیل ها را از همه جا استخراج می کردند: از شهود عرفانی _ دینی گرفته تا شهود هنریِ و خلاقانۀ فردی (در این خصوص یکی از بهترین منابع موجود جهت مطالعۀ بیشتر، کتاب رمانتیسم آلمانی ، اثر مفسر مشهور فلسفه و فرهنگ آلمانی در دنیای انگلیسی زبان، فردریک ...
مباحث دولت اسلامی سطحی و غیرتخصصی مانده است/ ایده دولت حداقلی اسلامی؟
که در جامعه لبنان وجود دارد، فراهم کند. وقتی دولت نمی تواند این آسایش را ایجاد کند خود ایشان وارد عمل می شوند و دست به اقداماتی می زنند. از یک طرف باز می بینیم ایشان آن مسیر دوگانه ای که در مکتب ها رایج بوده را نیز برنمی تابند، یعنی هم دولت مداخله گر و همه کاره که در دیدگاه های سوسیالیستی و مارکسیستی است و هم نگاه های لیبرالیستی را که در آن دولت هیچ کاره تلقی می شود را برنمی تابد. می ...
بیانیه گام دوم نقشه راه تمدّن سازی اسلامی است/ "گفتگوی تمدّن ها"بر درک ناصحیحی از معنای تمدن استوار شده ...
اسلامی تاکید می کنند. در گفتگوی حاضر با محمدهادی همایون، عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، شاخصه های تمدّن نوین اسلامی و رویکرد تمدّنی مقام معظم رهبری به مساله مهدویت کاویده شده است که در زیر می خوانیم: در بخشی از متن بیانیه گام دوم انقلاب به صراحت ذکر شده که این منشوری است برای دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، به نظر شما چه نسبتی میان این ...
ابن خلدون و اسکیزوفرنی فرهنگی متفکران ایرانی
کند که طباطبایی نظریه ی طبیعت مورد بحث را ناظر به طبیعت در معنای واقعیتی بیرونی یعنی به عنوان امری بیرون از انسان و اجتماع (مثلاً اقلیم و محیط زیست) می گیرد و متوجه این نکته نمی شود که در این جا طبیعت نه امری بیرونی بلکه امری درونی است و به طبع و سرشت اشاره دارد: ابن خلدون با طرح نظریه ی عمران بر مبنای دریافت فیلسوفان از طبیعت نتوانسته است دیالکتیک درونی تحول دولت و اجتماع را تحلیل کرده و توضیح دهد ...
عقل نقش برجسته ای در تفسیر اجتماعی قرآن دارد
از جدید بودن و وارد شدن از علوم دیگر باشد. همچنین چون گاهی نویسندگان و پژوهشگران دقیق نیستند، میان اصطلاحات خلط می کنند؛ مثلاً اصول و قواعد و اصول و مبانی و مبانی و مبادی را یکی می گیرند، در حالی که با هم اختلاف دارند؛ گرچه ممکن است 50 تا 60 درصد اشتراک با یکدیگر داشته باشند. اصول گزاره هایی هستند که مفسر مدلول های ترکیبات قرآنی را بررسی می کند، قواعد هم به نوعی اصول هستند و در اصول فضای کلی مورد ...
نشر بدون تحقیق اخبار، هستی جامعه را بر باد می دهد
سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان : شناسه خبر : 1070988 به گزارش خبرگزاری شبستان ، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه تفسیر سوره حجرات به آیه ششم این سوره یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ اشاره کرد و گفت ...