برش هایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم مرد بازنده
سایر منابع:
سایر خبرها
تدوین، دوست وفادار لایه های دروغ
فیلم فقدان یک فیلمنامه ی منسجم و مشخص است که مخاطب را بیشتر از آنکه با فیلمی اکشن و هیجانی(در مقدمه به آن اشاره شد) روبرو کند به خنده وادار می کند! تدوین همانند دوستی وفادار تمام زور خود را به کار گرفته است تا بتواند فیلم را سرپا و قابل تحمل نگه دارد اما تماشاگر به جز صحنه های زد و خورد و نمایش حرکات رزمی و دفاع شخصی چیزی از این به ظاهر قصه دستگیرش نمی شود. چرایی و پاسخ به سوالات بیشمار برای حضور ...
فراستی: بازی جواد عزتی فاجعه است!
امینی مجددا در کنار مهدویان قرار گرفت. اگر امینی نبود فیلمنامه از این هم فاجعه تر می شد. مشکل از آنجاست که فیلمنامه های قبلی مهدویان با پشتوانه های تاریخی فیلم می سازد. اتفاقی که از پیشفرض مخاطب استفاده می کند. چیزی که در فیلم های غیر تاریخی جواب نمی دهد. مخاطب چیزی از شخصیت اول نمی داند. جز اسم فیلم که نشان می دهد قهرمان یک بازنده است. رابطه اش با خانواده اش خوب نیست. در کار هم یک تیم موازی با او رقابت می کند که هیچ کدام از اتفاقات فیلم عمیق نمی شود. شخصیت پردازی شخصیت اول نقص دارد و همین باعث نقص در همه افعال او می شود و داستان پر می شود از ابهامات. ...
شادروان ؛ طنزِ تلخِ موقعیت
. دیالوگ من خیلی فکر کردم یکی از بهترین مثال هایی است که تکرار آن از زبان یکی از شخصیت های داستان شما را به دنیای پوچ و امیدوارانه (شما بخوانید خوش خیالی) وارد می کند. تدوین با روایت قصه همسو است لحن فیلم تغییر نمی کند و مخاطب نباید خودش را مجددا برای جست وجوهای ابلهانه و خسته کننده ی پایانی آماده کند. بازی خوب سینا مهراد در نقش نادر به دل می نشیند و در کنار گول زدن های ساده لوحانه ی ...
پرونده بازِ مردِ بازنده
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن یادداشت مهدی قنبر، منتقد سینما، به شرح زیر است: چرا مهدویان بازنده را می سازد؟ چه چیزی در این جامعه تغییر کرده است که چهره های قهرمان مهدویان امروز بازندگان جامعه هستند؟ آیا این یک اعتراف تلخ است که مهدویان به آن اذعان می کند؟ در چنین شرایطی سرنوشت شخصیت های قهرمان مهدویان چه خواهد شد؟ این ها سؤالات مهمی است که برای مخاطب آثار مهدویان مطرح ...
آغاز با سکانسی نفس گیر/ درباره تدوین فیلم علف زار
سینماسینما ، پگاه هوشنگی در این زمانه و دوران که سرعت و شتاب (با هدف یا بیهوده) در هر زمینه ای با زندگی انسانها عجین شده، سینما هم تلاش می کند تا مخاطبان کم طاقت و حوصله را بیشتر دعوت به دنبال کردن داستان فیلم کند. به طور مثال چه چیزی بهتر از شروعی نفس گیر با ریتم تند که مخاطب را به دل ماجرای داستان پرتاب می کند و اگر روند سینوسی داستان به شکل منظم ادامه پیدا کند چه بسا پس لرزه های یک ...
علفزار پیشنهاد دهنده و غافلگیرکننده
افراد اگرچه ایفای نقش های فرعی را بر عهده دارند، ولی در مسیر قصه مهم و تاثیرگذار هستند. علفزار شروعی تکان دهنده و طوفانی دارد و تا انتها با ضرباهنگی سریع مخاطب را با فیلم همراه می کند. سکانس پایانی آن گونه که خود فیلمساز می گوید سکانس مورد علاقه اش نیست. یک پایان بندی سنجیده تر می توانست رضایت بیشتر مخاطبان را به همراه داشته باشد. ظاهرا داستان بر اساس محتوایی 15 پرونده قضایی نوشته شده و ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
فراگیر شدن ساخت و سازهای سینمایی و سپس ساخت سریال های تلویزیونی در سال های دهه 50، تقریبا می توان گونه پلیسی را یک ژانر مستقل دانست. در این ژانر قواعد، بسیار شاخص اما سختگیرانه است. در سینمای پلیسی یک طرف ماجرا یک پلیس است و آدم های دیگر داستان شخصیت هایی هستند که به نحوی مشخص با پلیس قصه سرو کار پیدا می کنند. همین روند و شاخصه ها باعث می شود ژانر پلیسی بسیار به ملودرام ...
حقیقت یا مصلحت؟/ نگاهی به فیلم علف زار
و بزهکاری ناشی از آنها فصل مشترک داستان اصلی و خرده داستانهای مطرح شده در فیلم است. فیلم با سکانسی نفس گیر، شوک اول را به مخاطب وارد می کند و در ادامه با بسط و گسترش داستان و اضافه شدن ماجراهای دیگر، پیچیدگی های قصه دوچندان می شود. دانشی با تکیه بر تحقیقات خود و در کنار علی زرنگار که فیلمنامه نویس چند فیلم موفق سینمای اجتماعی است، روی موضوعی دست گذاشته که طرح آن به خودی خود ملتهب و حساس ...
شادروان ؛ موفق در شوخی نویسی، ناکام در قصه پردازی
بودن شوخی ها و نبودن حس و حال در مسیر درام به پاشنه آشیل شادروان تبدیل شده، چراکه فیلمساز با نوشتن یک سری شوخی های کلامی پشت سر هم که درجاهایی کاملا یکسان و شبیه می شوند الگویی تکرارشونده و پیش بینی پذیر ارائه می دهد که نه قصه را جلو می برد نه اطلاعات مرتبطی درباره داستان و شخصیت ها به مخاطب اضافه می کند. به همین دلیل و افت ریتم داستان، فیلمساز با تغییردادن بی دلیل فضا سعی می کند موقعیت های جدید ...
مردی که میخواست برنده باشد
. اما مرد بازنده علیرغم تازگی در انتخاب قهرمان و بستر درام، کارگردانی همواره حساب شده و استاندارد مهدویان، بازی های خوب و قابل تأمل بازیگران که در رأس آنها جواد عزتی قرار می گیرد، در رقابت با خود مهدویان عقب می ماند. کاراکتر تلخ و سرخورده و به انتها رسیده احمد خسروی در میان نقش های به یاد ماندنی و دوست داشتنی که عزتی بخصوص با تفاوت سنی ایفا کرده، در ذهن مخاطب می ماند. بخصوص با میمیک و ...
پایان بندی برف آخر با رستگاری قهرمانش ماندگار خواهد شد
... بازی ها هم بسیار روان و لذتبخش است به ویژه نقش آفرینی متفاوت امین حیایی و مجید صالحی که در برف آخر نیز برگ برنده ای رو کرده و گوشه ای از توانایی های خود را در فضایی متفاوت بروز می دهند. در کنار همه این موارد باید به پایان بندی فیلم اشاره کنم که رستگاری قهرمان داستان را با کمک یه گرگ قبلا زخمی به طرز زیبایی به نمایش می کشد که شک نکنید این پایان بندی یکی از پایان بندی های خوب و اثر گذار سینمای ...
علفزار یک داستان واقعی است
بخاطر ممیزی ها و موضوعاتی که پیش آمد، انتهای قصه این گونه شد. دانشی در پاسخ به این پرسش که شانس دریافت سیمرغ برای علفزار را تا چه اندازه می داند، اظهار داشت: به تیم بازیگری این تیم امید زیادی دارم و امیدوارم بازیگرانش دیده شوند؛ ترکیب بازیگران فیلم و عوامل پشت دوربین ما مجموعه خوبی بود که انشالله از تلاش هایشان نتیجه می گیرند. وی با اشاره به چهره جدیدی که در این فیلم نقش یه زن ...
علفزار مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی/تابویی که شکسته شد
همچون قصه گرفتن شناسنامه برای کودکی که حاصل یک رابطه نامشروع است آن را تلطیف کند اما آن نیز چیزی از تلخی اثر نمی کاهد و زهرش به کام مخاطب 2 چندان می ماند، هر چند با بازی خوب بازیگران این روایت لبخند تلخی هم بر لب نقش بندد. دوربین در سکانس های آغازین، کارکرد درستی دارد و با جای گیری و اندازه نماهای درست به خوبی توانست پیش زمینه های ملتهب فیلم را ترسیم کند؛ اگرچه این فضاسازی در مواردی به ...
گران ترین نون خامه ای سینما با طعم شادروان/ وقتی که مرده روی زمین می ماند!
درگیر شود اگرچه فیلم می تواند پایانی جذاب تر از این استارت قوی داشته باشد اما مانند بسیاری از فیلم های داخلی شادروان هم خوب جمع و جور نمی شود اما نقطه عطف کار مراقبتی است که کارگردان از بازیگران و بازی های در چارچوب داشته به رغم اینکه موقعیت برای هر گونه شلنگ تخته اضافی موجود است . فیلم شادروان با چند بازی لذت بخش از سینا مهراد ، نازنین بیاتی و بهرنگ علوی همراه است که داستان مرگ را به سرعت از ذهن ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | نگاهی به فیلم "علفزار" ؛ بازپرس وارد می شود
تبدیل شود. همچنین داستان فرعی مربوط به زن و مردی که برای حل کردن مشکل حضانت دختر ده ساله خود پیش بازپرس آمده اند، خوب از کار درآمده و اندکی از تلخی و سنگینی فضای فیلم می کاهد. هر چند که خود این داستانک نیز تلخی عمیقی را با خود حمل می کند. در علف زار نقاط عطف دوم و سوم به درستی سرجای خود قرار گرفته و قصه را وارد مرحله تازه ای می کنند. از طرف دیگر، اغلب تیپ و تیپ-شخصیت ها با وجود بهره گیری از کلیشه ها ...
طنزِ اجتماعی در روزهای سیاه
هانیه علی نژاد فیلم شادروان به کارگردانی حسین نمازی، یک کمدی سیاه در دل سیاه ترین روزهای یک خانواده است. طنز موقعیتی که ساده و روان و با ریتم خوب قصه اش را میگوید. میتوان گفت فیلم متاثر از فیلم “مهمان مامان” و البته طنز کلامی کمدی های سطح پایین سینمای ماست. ترکیبی که تبدیل به یک فیلم محکم و شاهکار نشده است اما زور نمیزند که مخاطب را بخنداند. موقعیتی که بسیار تلخ است ...
یک واقعیت تلخ و یک تلخیِ واقعی/ نگاهی به فیلم های علف زار و شادروان
، داستان به سمت و سویی دیگر می رود. نکته مهم و مشترک آغاز و پایان علفزار قربانی شدن کودکان در غفلت ها و ندانم کاری های بزرگترهاست. کودکی بر اثر اشتباهی کوچک جسم و جانش از بین می رود و کودکی دیگر به خاطر اشتباهی غیر قابل جبران، روح و روانش نابود می شود. از نکات قابل توجه فیلم پر بازیگر بودن آن است مجموع بازیگرها درخشان ظاهر شده اند و نقش آفرینی درست و بجا و همچنین شخصیت پردازی قابل قبولی دارند از ...
کارگردانی خوب روی فیلمنامه قابل قبول
نواز باشد. فیلمنامه هم اگرچه اشکالاتی دارد -مثلا در پرداخت خرده قصه ها و به سرانجام رساندنشان- اما آنقدر سرپا هست که کار در لحظات زیادی از ریتم نیفتد و مخاطب را آزار ندهد. مریلا زارعی اگرچه بطور کل بازیگری دوست داشتنی است و بطور خاص در هناس هم بازی قابل قبولی دارد، اما شاید به لحاظ سن، انتخاب درستی برای بازی در مقابل بهروز شعیبی نبود. در مجموع هناس را می توان برای دیدن، لذت بردن و خداقوت گفتن به غیرت و همت تولیدکنندگشان که سراغ چنین موضوعی رفتند، پیشنهاد داد. ...
موقعیت مهدی ؛ یک درام عاشقانه جنگی که اشک مخاطب را درمی آورد
که نتیجه آن نمایش سکانس های بی نظیری است که مخاطب را غافلگیر می کند. نمایش دردناک راه رفتن روی پیکر مطهر شهدا تا تلاش برای تخریب تانک ها با روشی متفاوت تنها بخشی از سکانس های جذاب موقعیت مهدی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. در مجموع فیلم موقعیت مهدی که در 6 پرده ساخته شده، توانسته با نمایش تصویر یک قهرمان ملی زاده ارس که در کارون به شهادت می رسد، تصویری درست و واقعی از یک قهرمان ملی را به تصویر بکشد؛ آن هم درباره سوژه خاص و ویژه ای که حرف و حدیث های بسیاری درباره آن هست و عده ای هم بدشان نمی آمد که اصلا فیلمی درباره آن ساخته شود! منبع: ایرنا انتهای خبر/ ...
حاشیه های داغ در روز سرد جشنواره
...> رویا تیموریان، بازیگر: سناریوی این فیلم من را جذب کرد و دوست داشتم نقش نازی این فیلم را بازی کنم. فیلم به همه سوالات پاسخ می دهد. فیلم به اندازه کافی روشن، روان و شیرین است. خیلی خوشحالم که با این گروه خوب کار کردم . این فیلم 90دقیقه زندگی شیرین را به مردم هدیه می کند و به یاد عزیزانشان می اندازد. از این تیم خوب و جوان ممنون هستم. متاسفانه سال هاست که برخی قبل از اینکه فیلم ها را ببینند درباره ...
معاون سیما نویدِ جدول پُربار نوروزی را داد
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، حمید شاه آبادی معاون سیما در حاشیه بازدید از سریال نوروزی شبکه پنج سیما با عنوان دردسرهای شیرین که قرار است در نوروز 1401 روی آنتن برود، گفت: میزان پیشرفت کار خوب است و قصه این ویژگی را دارد که بتواند مخاطب را همراه خود کند و هنرمندانی هم که در این سریال به ایفای نقش می پردازند از چهره های نام آشنای تلویزیون اند. معاون سیما ادامه داد: سریال دردسرهای شیرین همان ...
بیرو سرگردان میان ملودرام و فیلم زندگی نامه ای
در ساختار نمی تواند و نتوانسته تماشاگر را از سالن سینما با رضایت خاطر به بیرون هدایت کند که شاید یکی از دلایلش همین فقر و عدم تنوع اینگونه ژانرها در سینمای کشور و نبود تجارب مناسب قبلی در این حیطه باشد. به همین دلیل است که در ساختار و حتی مرحله پرداخت ایده با ملغمه ای از ملودرام، فیلم ورزشی، فیلم عاشقانه و خانوادگی و غیره مواجهیم. حجم آواری که در لحظه لحظه داستان بر سر شخصیت قهرمان قصه ...
بیرو ؛ ساده و بی تکلف
حرفه فیلمسازی وفادارتر است تا محتوا و رضایت مخاطب. بیرو، سومین فیلم بلند عباس میرزایی اما از دو فیلم دیگرش پر مخاطب تر خواهد بود. چرا که سوژه ای مردمی تر دارد و قصه زندگی قهرمانی را روایت می کند که در دل میلیون ها ایرانیِ فوتبال دوست ارج و قربی خاص دارد. بیرو، درامی اجتماعی ورزشی و البته شخصیت محور است که بیوگرافی یکی از قهرمانان فوتبال کشور را پیرنگ اصلی خود قرار داده است. همه چیز از ...
نگاهی کوتاه به فیلم های بیرو و مرد بازنده
شناخته شده پرداخته است. بیرو را اگر بخواهیم برمبنای فیلمنامه ای معمول ببینیم باید گفت که با فیلمنامه ای مشوش مواجه هستیم که چندین و چند داستانک کوتاه ناتمام دارد که فراوانی همین داستانک ها بار داستان تک خطی فیلم را به دوش می کشند که هم ضربآهنگ فیلم حفظ شود و هم مخاطب خسته از آدم های کاریکاتور گونه و بی شناسنامه اش نشود که می آیند و می روند بدون آنکه بدانیم که هستند و چرا هستند. ...
حماسه تنها در مرزها رخ نمی دهد
کمبودهای این کتاب گفت: شخصیت داستان حماسی را باید در کارزار دید. نمی توان از ابتدای کتاب شخصیت را برای آینده ای نامعلوم آماده کرد و آن آینده را به مخاطب نشان نداد. در این داستان قهرمان مدام در حال تلاش است تا دیگران را متقاعد کند اما در کارزاری که برایش آماده شده، قرار نمی گیرد. عزتی پاک افزود: اگر قرار است یک رمان حماسی باشد، باید شخصیت را در کارزار ببینیم؛ چه میدان جنگ چه زندگی امروز که ...
مرد بازنده ؛تجربه ای ناقص و شتاب زده از کارگردان فعال سینمای ما
پلیسی می دانستند. اما از سال 1945 به بعد با فراگیر شدن ساخت و سازهای سینمایی و سپس ساخت سریال های تلویزیونی در سال های دهه 50، تقریبا می توان گونه پلیسی را یک ژانر مستقل دانست. در این ژانر قواعد، بسیار شاخص اما سختگیرانه است. در سینمای پلیسی یک طرف ماجرا یک پلیس است و آدم های دیگر داستان شخصیت هایی هستند که به نحوی مشخص با پلیس قصه سرو کار پیدا می کنند. همین روند و شاخصه ها ...
مرد بازنده ادای دین به سینمای مِلویل و آلن دلون بود/ پایین ترین دستمزد سینما به فیلمنامه نویسان تعلق ...
نوجوانی ما ساخته می شد و ما می دیدیم و از لحظات آن لذت می بردیم، است و اثر برای ما به عنوان سازندگان فیلم همان کارکرد را دارد. به نظرم ایرادی ندارد که حتی بعضی از ارجاعات و لایه های فیلم به طور کامل فهمیده نشود، مهم درک و برداشت مخاطب از کلیت داستان و قصه فیلم است. فضای فیلم نزدیک به فیلم های نوآر و سینمای فرانسه است که داستان های پلیسی و جنایی را معروفی را روایت کرده اند. شما و حسین ...
مهدویان: جواد عزتی ستاره تکرارنشدنی سینما است/عزتی: از پیشنهاد بازی در مرد بازنده سوپرایز شدم
تماشاگران اتفاقی مثبت باشد. مهدویان درباره تطبیق فیلم با اتفاقات جامعه افزود: این وظیفه مخاطب است که اثر در جامعه تعمیم داشته می شود یا خیر، ما صرفا قصه می گوییم، من اگر بگویم این فیلم با جامعه نزدیک است یا خیر صرفا یک ادعا است. این فیلم دیگر از من جدا شده و در اختیار مخاطب است، اینکه مخاطب اثر را باور کند یا خیر بر عهده وی است. بنان درباره مراحل ساخت اثر گفت: این فیلم با زحمت ...
حسین نمازی: سعی کردم شادروان قصه گو، پرکشش و حال خوب کن باشد
...> نمازی درباره حال و هوای فیلم شادروان توضیح داد: زمانی که قصه شادوران را نوشتم فیلمنامه ای تلخ از آب درآمد چراکه موضوع تلخی دارد اما احساس کردم ممکن است این همه تلخی در حال حاضر جامعه، مناسب نباشد، از طرف دیگر نیز تجربه فیلم آپاندیس را داشتم که فیلمی پر استرس بود اگرچه آن هم مخاطب را می خنداند که اتفاقا فیلم خیلی پربرکتی بود و در جشنواره های متعددی دیده شد. در فیلم شادروان احساس کردم باید بازتر نگاه ...