روایت عاشقانه های جنگی
سایر منابع:
سایر خبرها
ترافیک فیلم های ضعیف در فجر چهلم
موضوعی نسبتا تکراری مثل سایر آثار جشنواره از مشکلات فیلم نامه ای رنج می برد. پیش داستان، شخصیت پردازی و برخی ستون های قصه در این فیلم ناقص شکل گرفته اند اما با این حال کارگردان که از قضا نویسنده اثر نیز است، توانسته بدون لکنت ماجرا را روایت کند. فیلم سینمایی دسته دختران دیگر فیلمی بود که با انتقادهای فراوانی از سوی اهالی رسانه بدرقه شد. مهرزاد دانش منتقد سینما درباره دسته دختران نوشت: انفجار ...
فیلم دسته دختران ؛ روایتی زنانه از جنگ
متفاوت و کاملاً زنانه که تمام شخصیت های آن زن هستند و برای اولین بار در سینمای جنگ ایران این مردان هستند که در حاشیه داستان قرار دارند. منیره قیدی در دسته دختران کوشیده تا چتر درامش را به اندازه تمام زنان این سرزمین گسترده کند. در فیلم جدید منیره قیدی تلاش شده تا از طیف های و طبقات مختلف ما به ازایی در میان شخصیت های زن فیلم وجود داشته باشد؛ زن سنتی، دختر جوان سرکش، زن مدرن و تحصیل کرده و ...
و حالا حماسه سازی بانوان
نیکی کریمی، فقط جزئی هستند از کلیت دسته دختران. نیکی کریمی بی میمیک های مکش مرگ ما و بی اضافه کاری های بازیگرنمایان مدعی و بی شهوت لنز، نقش را قورت داده! آنچه متن را می سازد آگراندیسمان عطش اساطیری زنان برای گام نهادن در مسیر مردانه است؛ ته مسیر مردانه کجاست؟ رسیدن به شکیبایی مادرانه و این همان مفهومیست که بارها و بارها در طول فیلم بر ِن تاکید می شود. نگاه صنعتی حاکم بر تولید ...
دسته دختران؛ نگاهی زنانه به جنگ
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس - رسول شادمانی؛ دسته دختران با روایت مقاومت 34 روزه خرمشهر در دفاع مقدس، از فیلم های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. فیلمی به کارگردانی منیر قیدی که پیشتر ویلایی ها را با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از او دیده ایم. قیدی این بار نیز جنگ را از منظر زنان روایت کرده است. او با ساخت فیلم دسته دختران پس از ویلایی ها، تعلق خاطر و عِرق خود ...
دستۀ دختران؛ یک نگاه سادۀ زنانه به جنگ
ای سینما را به یاد کارهای کاترین بیگلو ، کارگردان برجستۀ آمریکایی، می اندازد که با اقتدار، آخرین سبک سینمایی را که در تسلط مردان بود (فیلم های جنگی) از انحصار آنان درآورد و با فیلم مهلکه جایزۀ ارزندۀ اسکار بهترین کارگردانی را گرفت. نگاه زنانه به جنگ سبب می شود لایه های شخصیتی ریزبینانه تر نگریسته شوند، اما این نگاه احتمال شعاری شدن کار را هم با خود دارد. با این حال شخصیت های فیلم دستۀ ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی دسته دختران ؛ یک رزمایش زنانه
ای که باید خرج شود. کاش بخش عمده ای از این بودجه به بخش فیلمنامه تعلق پیدا می کرد. دسته دختران حتی قصه هم ندارد، چه برسد به فیلمنامه! رضا صائمی منیر قیدی در تداوم جهان سینمایی که با نخستین فیلمش ویلایی ها به بازنمایی حضور و نقش زنان در جنگ می پردازد، فیلم دسته دختران را می سازد. این بار، اما شاهد حضور زنان در میدان جنگ و تجربه نبرد هستیم. فیلم را می توان نمونه زنانه تنگه ابوقریب ...
شاهکار شعیبی برگ برنده جشنواره چهلم
به ایران رازهایی برایش آشکار می شود که نگاه او را به زندگی عوض می کند. فیلمنامه این کار به طور مشترک توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با برداشت آزاد یکی از داستان های مصطفی مستور نوشته شده است. فیلمنامه به قدری دقیق و با جزئیات روایت می شود که تماشاگر به خوبی با تغییر شخصیت نقش اول فیلم همراه می شود و بازی درونگرا و فوق العاده آهنگرانی به خوبی این شاعرانه شعیبی را تکمیل می ...
گذری بر چهلمین ایستگاه جشنواره فیلم فجر/ از تاثیر امیکرون بر سالن های سینما تا خلا ء فیلم های کمدی
"دسته دختران" به جشنواره امسال آمده، فیلمی در ژانر جنگ و دفاع مقدس که با تاکید بر نقش زنان و دختران و دلاوری های آنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ و با دغدغه جوانان و قهرمان های حقیقی به میدان آمده و آدم های معمولی را با اقدامات قهرمانانه نشان می دهد. در فیلم دسته دختران بازی نیکی کریمی، هدی زین العابدین، پانته آ پناهی ها، فرشته حسینی، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، مهدی حسینی نیا، محمد ...
روز باشکوه فیلم موقعیت مهدی /ترین های روز هفتم از چهلمین سیمرغ
...> اخبار چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر در هشت برنامه رادیویی طنین انداخت و با استقبال شنوندگان روبه رو شد. بازیگر فیلم دسته دختران گفت: این فیلم ادای دین به زنان رزمنده و شهیدی است که از سال 59 جنگیدند و الان ما یادمان رفته این ها در جنگ حضور داشتند. بازیگر فیلم سینمایی موقعیت مهدی گفت: این اثر برای من اگر عمر سینمایی ام ادامه پیدا کند، کار تکرارنشدنی است. در آستانه ...
یک بیگ پروداکشن بی خاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلم های دسته دختران و بی مادر
سینماسینما ، نغمه خدابخش یک بیگ پروداکشن بی خاصیت نام منیر قیدی یادآور فیلم اول این کارگردان ویلایی ها ست؛ فیلمی که مشخصا روایتگر قصه و وضعیت زنان در جنگ است. فیلمی با دغدغه های زنانه که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت. ویلایی ها نگاهی متفاوت به جنگ دارد و زنانی را به تصویر می کشد که در پشت جبهه چشم انتظار همسران و مردان خانه شان هستند. قیدی در فیلم تازه اش دسته دختران زنان و ...
ابوالفضل عمویی: از دیدن دسته دختران لذت بردم
ابوالفضل عمویی نماینده تهران در گفت و گو با میزان گفت: امشب به دعوت بنیاد سینمایی فارابی فیلم دسته دختران را دیدم و از تماشای آن لذت بردم. این فیلم یک روایت زنانه، عاشقانه و مادرانه از دوران دفاع مقدس را به تصویر می کشد، همچنین گوشه ای مهم و اثر بخش از این سرزمین را دیدیم. عمویی با توجه به اهمیت دفاع مقدس ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی اهتمام ورزیده و به این موضوع پرداخته است، از لحاظ ...
روایتی از زندگی شهید رضایی نژاد در هناس + فیلم
طبیعی است چون فیلم نخست کارگردان، اثری ماجراجویانه است اما فیلم دوم سعی دارد ملودرامی عاشقانه باشد. فیلم دارابی روایتگر روزهای پایانی زندگی شهید داریوش رضایی نژاد است با این تفاوت که این بار روایتی جدید و نو را شاهد هستیم، زیرا در فیلم قصه از زبان همسر شهید بیان می شود برای همین فیلم روایتی زنانه به خود می گیرد. این اتفاق عموماً در فیلم های اینچنینی رخ نمی دهد، پس یکی از امتیازات هناس ...
وقتی عشق به نوید محمدزاده، به کمک فرشته حسینی آمد
به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، فرشته حسینی که فیلم دسته دختران را در چهلمین جشنواره فجر دارد، در یک برنامه گفت وگو محور اینترنتی، مقابل فریدون جیرانی نشست و به پرسش های او پاسخ داد. او در بخشی از این گفت وگو، درباره سختی بازی در یک سکانس عاشقانه و الهام گرفتن از همسرش (نوید محمدزاده) گفت: برای بخش عاشقانه فیلم که مربوط به من و شخصیت حسین بود، خانم قیدی (کارگردان فیلم) به ...
لامه ای: بی مادر بهتر از دسته دختران بود
این فیلم کمی خام است و ضعف هایی خود را در جاهایی بروز می دهد. این منتقد سینما در مورد فیلم بی مادر یادآور شد: این فیلم چندان به درد جشنواره نمی خورد. فیلم خوبی است که مغز و نگاه سالمی دارد و کاملاً بی ادعاست و از دسته دختران سرتر است. وی ضمن اشاره به درخشان بودن پردیس پورعابدینی در بی مادر و همچنین بازی بد نیکی کریمی در دسته دختران اظهار کرد: برخلاف انتظار، جشنواره از چیزی که ...
"ملاقات خصوصی" عاشقانه ای برای تمامی نسل ها
به گزارش ایرنا "ملاقات خصوصی" یکی از فیلم های اکران شده در دومین روز جشنواره فیلم فجر در خرم آباد بود که توانست با نمایش یک عاشقانه خاص، پس از پایان فیلم مخاطبان را خشنود راهی منزل کند. " این چه دوست داشتنیه که اگه خلاف نکنیم به هم نمی رسیم؟"، جمله تاثیرگذار شخصیت اصلی داستان شاید از برجسته ترین دیالوگ های فیلم ملاقات خصوصی باشد که نشان می دهد می توان در دل الگوهای ظاهرا تکراری ...
نوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلم
که از حاتمی کیا و احمدرضا درویش سراغ دارم. سعی کردم همیشه سینمای خودم را داشته باشم حتی به سمت الگوهای خارجی نروم؛ اگر قرار باشد الگویی داشته باشم حتماً آن الگو، تنگه ابوقریب نبوده است. * دبیر جشنواره هم بالاخره روز پنجم خودش را به جشنواره رساند و به تماشای فیلم "دسته دختران" نشست. او مقابل دوربین تسنیم به این نکته اشاره کرد: مردان و زنان این سرزمین که در فیلم "دسته دختران" بیشتر زنان را ...
انتقاد از حضور بی مادر در جشنواره چهلم/ واکنش ها به روایت پردازی در دسته دختران
به گزارش ایرنا، پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم بی مادر ساخته و دسته دختران ساخته همراه بود.سیدمرتضی فاطمی که سابقه کار مطبوعاتی و برنامه سازی در تلویزیون ر ا در کارنامه کاری خود دارد، در نخستین فیلم بلند داستانی خود در سینما به سراغ سوژه رحم اجاره ای و پیامدهای عاطفی و اجتماعی آن رفته است. فیلم با وجود بازیگرانی چون و نتوانست استقبال زیادی در میان مخاطبان سالن همایش های میلاد به ...
ویدئو / روز زنانه جشنواره فیلم؛ از بی مادر تا دسته دختران
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نیمه راه رسید؛ در روز پنجم این دوره دو فیلم با محوریت زنان در خانه اصحاب رسانه روی پرده رفت؛ فیلم بی مادر ساخته مرتضی فاطمی و دسته دختران اثر منیر قیدی. این دو فیلم در ژانرهای درام و جنگی ساخته شده اند و هرکدام به نحوی زنان را محور فیلم قرار داده اند. خبرنگار: سارا سبزی/ تصویربرداران: جواد علیزاده، اسماعیل گلرخ/ تدوینگر: سارا سبزی ...
(13) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ دسته دختران
منیر قیدی بعد از فیلم موفق و محبوب ویلایی ها، سراغ سوژه زنانه دیگری رفته است. اما این بار نه در فضای پیرامون جنگ؛ بلکه خود جنگ. فیلمی تماماً جنگی که شخصیت های اصلی فیلم همگی زن هستند. دسته دختران هم مثل اکثر فیلم های جشنواره چهلم از فقدان فیلمنامه قوی شدیداً رنج می برد و می کوشد تا ضعف فیلمنامه ای خود را پشت حجم وسیع جلوه های ویژه پنهان کند. دسته دختران می تواند به واسطه جلوه های ...
سلام جشنواره فیلم فجر به مناطق کم برخوردار/ بی مادر از ستاره های منتقدان جا ماند
آقازدگی چند تن از فیلمسازان امسال را داغ کرد. بودجه میلیاردی فیلم دسته دختران و واکنش ها به ایرادات ساختاری فیلم نیز از دیگر محورهای جنجالی و خبرساز اهالی رسانه بود. ویژگی مهم فیلم دسته دختران ، حضور به عنوان تنها فیلمساز زن در جشنواره چهلم است، از سوی دیگر بی مادر فیلم ضعیفی است که قدرت تبدیل ایده و سوژه جالب خود به یک درام داستانی را ندارد و آن را سوزانده است. در ششمین روز از ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| "دسته دختران" مغلوب عنصر روایتگری در فیلمنامه
نمونه های مشابه دفاع مقدسی ببندد. یک تفاوت ویلایی های سال 1395 منیر قیدی با دسته دختران در این است که زنان قصه او دیگر در پشت جبهه به التیام آثار جنگ فقط ایفای نقش نمی کنند و در خط مقدم ترکش ها را لمس میکنند و این بار چند پله جلو تر به شهادت هم می رسند. شاید این فیلم جزو معدود فیلمهای دفاع مقدسی باشد که زنان رزمنده را در خط مقدم به نمایش می گذارد. سوژه فیلم دسته دختران بسیار ...
بی مادر موفق در تصویرسازی از مقام مادر/ دسته دختران فیلمی زنانه اما ناموفق در حوزه دفاع مقدس
به گزارش خبرگزاری حوزه ، در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر، دو فیلم سینمایی بی مادر و دسته دختران به نمایش در آمد. فیلم اول اثری اجتماعی است که در آن سعی می شود به رنج و عذاب برخی مادران پرداخته شود. سید مرتضی فاطمی کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و در آن تلاش می کند یک قصه ملودرام را زیبا بیان کند، البته در روایت قصه مورد نظرش هم تا حدی موفق بوده و تنها ناپختگی او مربوط به کم تجربگی اش به ...
محک رسانه ای بر جشنواره فیلم فجر
جشنواره هنری کشورمان ادامه خواهد داد. جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران همواره در پرداخت به سوژه های زنانه کم کار بوده است. هر چند که در سال های گذشته بویژه در جشنواره سی ونهم سهم زنان و فیلم های مرتبط با آنان زیاد بود اما به طور کلی فیلمسازان کمی سراغ سوژه های زنانه رفته اند. بیشتر آثار مرتبط با موضوعات زنان نیز توسط فیلمسازان زن ساخته شده است که این خود جای تامل دارد. اما با وجود این ...
فیلم سینمایی دسته دختران بازنمایی تجربه زنانه از جنگ
امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگ ترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجام بخشی توانسته باشد مهره ها(خرده روایت ها) را به هم وصل کند. اما نکته کلیدی فیلم دسته دختران بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخش هایی از جنگ 8 ساله نور افکنده که طی همه این سال ها کمتر بدان پرداخته شده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ...
مسیر واقع گرایانه زنان فیلمساز ایرانی
خورده که عمده تولیدات سینمای اجتماعی، به سیاه نمایی، تابوشکنی و حرکت در مسیر پسند جشنواره های خارجی متهم شده و هیچ گاه نتوانستند اقبال و نگاه معتمدانه ای که در تولیدات کارگردانان زن وجود داشته را در آثار خود منعکس کنند. در جشنواره این دوره نیز ، تنها نماینده بانوان در حوزه کارگردانی است. فیلمسازی که پیش تر با ویلایی ها و اکنون با دسته دختران ، فضاهای دیگری از اتمسفر زنانه را ...
نقدی بر اولین فیلم زنانه چهلمین جشنواره فیلم فجر
به گزارش جهانی پرس، سارا صادقی- منیره قیدی کارگردان فیلم ویلایی ها با دومین تجربه کاری خود دسته دختران که در ژانر دفاع مقدس بود به جشنواره آمد، اگر نگاهی اجمالی به این فیلم داشته باشیم در می یابیم که مثل همیشه با سوژه تکراری دفاع مقدس روبه رو هستیم، اما این بار به شکل زنانه که روایتگر زنان مبارزی است که بر حسب اتفاق در یک گروه به فرماندهی نیکی کریمی دور هم جمع شده اند. در ابتدای فیلم ...
از داغ شدن بحث آقازادگی تا هدر رفتن بودجه میلیاردی فیلم ها
و همچنین محتوای ارزشی فیلم، دسته دختران را ستودند در مقابل، طیفی از اهالی رسانه نیز با اشاره به فضاسازی سخت فیلم، از وجوه دراماتیک فیلم انتقاد کردند و فیلم را فاقد قصه منسجم و سرشار از سانتی مانتالیسم و اغراق خواندند. نمایش فیلم بی مادر که از نگاه اهالی رسانه از جمله فیلم های ضعیف جشنواره چهلم فیلم فجر بود باعث شکل گیری موج جدید انتقادات به هیات انتخاب شد پیش از این، نمایش فیلم لایه ...
روایت جالب فرشته حسینی از بازیِ سکانس عاشقانه فیلم دسته دختران +فیلم
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کانال تلگرامی ستاره ها، فرشته حسینی بازیگر سینمای ایران که در جشنواره امسال در فیلم دسته دختران ایفای نقش کرده بود، درباره حضور خود در این فیلم و سختی بازی در سکانس عاشقانه گفت: هر کاری می کردم نمی توانستم آن سکانس عاشقانه را در دسته دختران بازی کنم، کارگردان گفت فقط به عشق خودت و نوید فکر کن. ...
دسته دختران فیلم فمینیستی نیست
تهران-ایرنا-فیلم دسته دختران فیلم فمینیستی و زنانه نیست.میلاد اکبرنژاد نویسنده فیلم دسته دختران به ایرنا گفت:این فیلم روایت گروهی از خانم هاست که در خرمشهر اسلحه بدست گرفتند و جنگیدند. روایت این فیلم خانم هایی هستند که می خواهند از نقش هایی که جامعه به آنها می دهد موثرتر باشند و تابوشکن هستند.