سایر منابع:
سایر خبرها
عقل گرایی؛ شباهت فلسفه فارابی به منابع استنباط شیعیان
به گزارش خبرنگار ایکنا، یحیی بوذری نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، امروز دوشنبه 26 دی در نشست روش شناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا ، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنرانی کرد. در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید: در تمدن اسلامی مسئله اصلی فارابی اهمیت زیادی دارد، چراکه می خواهد نشان دهد شریعت چگونه عقلانی است و علوم عقلی باید مورد توجه ما قرار گیرد ...
ندری ابیانه: حکمت عملی در میان مسلمانان به حاشیه رفته است/ غلامی: حکمت عملی اگر متحول نشود ظرفیت تمدن ...
.... بخش زیادی از مشکلات ناشی از عدم پشتیبانی حکمت و سیاست مدنی است به خصوص سیاست مدن با رویکرد فلسفه سیاسی. یوسفی راد ادامه داد: امروز مسائلی که در حوزه های مفهومی داریم و ضعف و کاستی هایی که در این حوزه با آن ها روبه رو هستیم ناشی از عدم پشتیبانی آن ها از حکمت است. کاش همانقدر که رویکرد فقهی حاکم است، رویکرد عقلی، خردورزی و خصوصا رویکرد فلسفه سیاسی حاکم می شد که به مراتب ظرفیتش بیشتر از ...
سعدی برمبنای نظریه افلاطون سفارشی نویس است
جریان نقد ادبی در ایران همچنان تحت تأثیر نظرات ارسطو و افلاطون است. با پایان یافتن پانزدهمین دور از جایزه جلال آل آحمد، می توان به آثار برتر این جایزه ادبی، نگاه تخصصی داشت. بخش نقد ادبی، از بخش های تازه جایزه جلال است که به دلیل اهمیت ویژه نقد ادبی احتمالاً در دوره های آینده جایزه جلال آل احمد ، بخش نقد به اجزای اصلی این جایزه اضافه خواهد شد. امسال ولی نقد ادبی به عنوان بخش جنبی دو اثر ...
رنگ ایرانی تاریخ
رویداد ایران - سعید آقایی: علیرضا ساعتی متولد 1358 تهران، محقق و نویسنده در حوزه های تخصصی رشته فلسفه است. تحصیلات نخستین دانشگاهی خود را در ایران آغاز و سپس در یونان ادامه داد. او دانش آموخته دکترای فلسفه از پلی تکنیک آتن، دانشکده ریاضیات و فیزیک کاربردی برنامه عالی تاریخ و فلسفه علم و فنّاوری بوده، دارای مدرک یونانی قدیم و لاتینی است و به هر دو زبان مسلط می باشد. وی علاوه بر زبان ...
حاکمیت و مسئله جنسیت | مریم نصر اصفهانی: افلاطون نخستین فمینیست تاریخ است / مجید دهقان: ما مسئله زنان را ...
زنان در تاریخ آغاز و با ارائه راهکارهایی برنامه ادامه پیدا کرد. اما نکات و مؤلفه های بسیار مهمی که در این برنامه مطرح شد، ازاین قرار است: ما مسئله زنان را به رسمیت نشناختیم حجت الاسلام والمسلمین مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با تبارشناسی مسئله مواجه زنان در تاریخ ایرانی مطرح کرد: مسئله حضور زنان به صورت طبیعی در مواجه با نظم جدید همواره تیتر یک مسائل اجتماعی ...
جایگاه سعادت در اندیشه فلاسفه مسلمان قبل از ملاصدرا
تدبیر بدن و جسمانیت است بنابراین کمال حقیقی انسان از نظر فلسفه ابن سینا، در عقل نظری است که ناظر به آسمان و معارف است و البته در نهایت باید به عقل مستفاد برسد که متصل به عقل فعال شود. وی اتحاد نفس با عقل فعال را هم رد می کند. البته او در برخی کلمات، از جمله انتهای کتاب اشارات و تنبیهات سخنان دیگری را هم بر زبان می آورد که می توان آن را کمال عرفانی نامید اما نکته مهمی که وجود دارد این است ...
روایت لگنهاوزن از چالش وحدت عقل نظری و عملی در دستگاه اندیشه کانت
متفاوت نیست، اما اگر فلسفه و حکمت عملی را قواعد کاربرد اداره بدانیم این قواعد از یک سنخ نیست و داریم مصالح اخلاقی و تدبیر نفس خود را انجام می دهد یا تدبیر مدنی انجام می دهد و یا در حوزه منزل عمل می کند. اما تفکیک حوزه ها نمی تواند به خودی خود به معنی تفکیک باشد. هوشنگی در ادامه سخنان خود به کانت رسید و بیان کرد: ما ناگزیریم نقطه عزیمتمان از کانت را انسان شناسی اش در نظر بگیریم زیرا انسان ...
وضعیت ایمانی شهروندان شهر را می سازد/ دین فاصله گرفتن از ملال است
ادامه داد: جهت بندی شهری یک برابری مطلق را بر شهر حاکم می کند که شما نمی توانید خیلی از حریم در شهر صحبت کنید و شهر با ساختار هندسی خودش و شبکه ای که ایجاد می کند و با وجود تکنولوژی و سامسونگ و ال جی موجب می شود خلوت و تنهایی مورد نیاز برای دین و برگزاری مناسک آن کمتر در آن رخ دهد. روزبهانی اظهار کرد: ما تقریری داریم که زبان آن زبان یونانی است. ما در طرح افلاطون ایده را در یک عالم برتر ...
لزوم بهره گیری از اندیشه های دینی و قرآنی در حکمت عملی
به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش ها امروز دوشنبه 26 دی ماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید: ما علاوه بر اینکه باید مروری بر کارهایی که تاکنون در زمینه حکمت عملی انجام شده داشته باشیم باید تلاش کنیم ...
خطر تفکر متافیزیکی
اسدالله رحمان زاده، مدرس فلسفه برکلی سیتی کالج: با ظهور ذهن گرایی مدرن مفهوم درون انسان از قلب تهی می شود و جای آن را سر یا ذهن سوبژه می گیرد. پس از عقل گرایی دکارت و تجربه گرایی هیوم، ما نظریات اخلاقی کانت، میل، نیچه، و اخلاق فمنیستی مراقبت نادینگز را در کلاس مقدمه ای بر فلسفه بررسی می کنیم. نظر این فلاسفه درباره نفس یا ذهن را خلاصه کنم: مفهوم درون در دکارت جوهر فکری است. Thinking ...
مداحان آشنا به دستگاه های موسیقی و آواز در دیداری بین المللی
. انسان وقتی اهل محبّت خدا و اولیاء خدا شد، خود به خود، نسبت به خلایق خدا هم محبّتش بیشتر می شود. به نظر من خیلی جا دارد که به این ابعاد پرداخته شود تا عاشورای ما از تک بُعدی بودن خارج شود. البته من به شکل کلی با اشعار امروزی و مرثیه مخالف نیستم. خیلی از این اشعار مربوط به حسرت و دوری از کربلاست و بعضی هایش هم قشنگ است و با آن گریه می کنیم، امّا اگر نگاه تک بُعدی به عاشورا داشته باشیم و بقیه ...
اعوانی: یکی از دستاوردهای حکمای اسلامی تطبیق دادن حکمت عملی با شریعت است/ جوادی: ابن سینا بدیهی بودن ...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشستی با عنوان حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش ها که امروز دوشنبه 26 دی ماه برگزار شد، گفت: ما باید کارهای پژوهشی را در زمینه حکمت عملی مرور و جمع بندی کنیم. باید بتوانیم با مباحث مربوط به حکمت عملی در نشست های مختلف گام هایی به جلو برده و امیدواریم این هدف با برپایی همایش هایی مانند حکمت ...
دیدگاه ابن سینا درباره بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح ذاتی
به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، امروز دوشنبه 26 دی در نشست نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا ، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید: وقتی مترجمان عرب کتاب های منطقی و فلسفی را ترجمه می کردند کلمه طوبیقا را در فلسفه یونانی به جدل ترجمه کردند که معادل درستی برای این کلمه است ...
تحلیلی از زیستن با محوریت حجت شرعی
برمی گزید و نار ها و ناسره ها را بی هیچ تعصبی و صرفاً با برهان و استدلال رد می کرد. برای او فکر و محصول فکر مهم بود، نه متفکر و صاحبنظر، به همین دلیل چه در مواجهه با سقراط، افلاطون و ارسطو و چه در برابر ابن سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا، موازین و معیار های علمی او تغییر نمی کرد. با همان روش و شیوه ای که با استاد محبوب خود علامه طباطبایی مواجهه علمی داشت، با فیلسوفان مارکسیست و لیبرالیست نیز روبه رو می ...