شیخ شهاب الدین سهروردی در کتب درسی
سایر منابع:
سایر خبرها
ایرانیان هنوز شیخ اشراق و آراء سهروردی را نشناخته اند
. ایرانی ها هنوز شیخ اشراق را نشناخته اند غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه معتقد است: ایرانی ها 800 سال است که شیخ اشراق را نشناختند چون او می گفت که من آمده ام حکمت خسروانی را احیا کنم. حکمت خسروانی هم همان حکمتی است که همه دنیا از جمله غربی و عرب ها با آن دشمنی دارند. منظور از حکمت خسروانی همان حکمت زرتشت و فلسفه نور و آئین مهر است. از همین جا می توان دلیل مخالفت ایرانی ...
حکمت اشراق و فقه الأنوار
حکمت اشراق ایجاد کرد؛ از جمله محوری ترین مسائلی که حکمت اشراق دنبال می کند مسأله نور است و آنقدر نور در این مکتب مهم است می توان فلسفه اشراق را حکمت نوری نامید؛ خود ایشان پیشنهاد کرده فلسفه خود را فقه الانوار یا علم الانوار بنامند. مسأله نور در نگاه شیخ اشراق بسیار جدی است. اینگونه ای که شیخ اشراق با این گستره و با این قلمرو در زمینه نور ورود کرده است، در دوران قبل خود پیشینه ندارد ...
درس ماندگار سهروردی برای جامعه آکادمیک امروز ایجاد وفاق و همدلی میان متدولوژی های مختلف است
سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان : شناسه خبر : 1281610 به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان : شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی معروف به سهروردی و شیخ اشراق، ازجمله برجسته ترین فیلسوفان اسلامی محسوب می شود. او نگاه متفاوتی را ارایه کرد که به نام فلسفه اشراق مشهور شد. از سوی دیگر تلاش کرد وفاق و همدلی را میان دو اندیشه حاکم در عصر خود ایجاد کند که قابل توجه بود. گروه ...
آزادی یا عدالت؟
مقدمه رابرت نوزیک، فیلسوف سیاسی آمریکایی بود که در دهه های1970و1980 در اوج شهرت بود و بحث های او نقل محافل فکری لیبرال بود. معروف ترین کتاب او در فلسفه سیاسی، بی دولتی و دولت و آرمان شهر در 1974 منتشر شد. این کتاب در واکنش به نظریه عدالت رالز به رشته تحریر درآمد. نوزیک با به چالش کشیدن و در نهایت رد برنامه های لیبرال، سوسیالیستی و محافظه کار، به این مساله می پردازد که حقوق افراد با افزایش مسوولیت های یک دولت نقض می شود و تنها راه برای جلوگیری از این نقض حقوق را در ایجاد یک دولت حداقلی محدود به محافظت در برابر زور توضیح می دهد. در اینجا واضح است که نوزیک دغدغه آزادی دارد و در این باره هیچ مرجعیت بیرونی را نمی پذیرد. نظریه رالز و تئوری نوزیک به ابزار بحث در میان لیبرال های چپ و راست مبدل شد. رالز از دخالت دولت بر امور و دولت رفاه دفاع می کند و می توان گفت او دغدغه عدالت را دارد؛ نوزیک از حق مالکیت، عدم دخالت دولت و دولت حداقلی سخن می گوید. درخصوص بحث های رالز با توجه به عامه پسند بودن آنها، در زبان فارسی به وفور منابع یافت می شود؛ اما مساله نوزیک از آنجا که ذیل حقوق است و مخاطب ...
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران: روحانیت عمامه ها را کفن کرد و بر سر استقلال ایران ایستاد
شایع شهر هزار حکیم. فیلسوفان بزرگی در تهران مستقر بودند. در دوره پهلوی ها حوزه تهران افول کرد. با برنامه ریزی حوزه را نابود کردند. انقلاب حوزه را از نو احیا کرد و از جمله اولین قدم هایی که برداشته شد، ما اول دهه شصت با یک اعلام وسیعی تحت عنوان حوزه آزاد یا حوزه نیم وقت، افزون بر سه هزار و دویست نفر را ثبت نام کردیم. چون قید و شرطی نگذاشتیم، همه را مشغول تحصیل کردیم در بیست مرکز. چهار ...
آفریدگار حماسه عرفانی
هشتم مرداد در تقویم رسمی کشورمان روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق است؛ حکیم و فیلسوف پرآوازه قرن ششم هجری که با پیوند حکمت ایرانی (خسروانی) و عرفان اسلامی، فلسفه اشراقی را بنیان نهاد. این دانشمند نامدار همچنین با تلفیق حماسه و عرفان، قالب ادبی جدیدی را با نام حماسه عرفانی پایه گذاری و تحول بزرگی در ادبیات عرفانی ایجاد کرد. سهروردی برای بیان آرا و اندیشه های ...
سهروردی میان عقل و شهود پیوند وثیق برقرار کرد/مکتب شیخ اشراق راه حلی برای رفع بحران های دنیای مدرن است
سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان : شناسه خبر : 1281493 حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت وگویی با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی ، در مورد تاثیر این فیلسوف بر متفکران جهان اسلام اظهار کرد: سهروردی از جمله فیلسوفانی است که علاوه بر اینکه صاحب مکتب بود و متدولوژی اشراق را وارد فلسفه کرد، از سوی دیگر توانست نزاعی را که چند ...
فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه نویسی چهارراه منتشر شد
خطیبی بکری بلخی (قرن هفتم هجری قمری) _ فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به عطار نیشابوری (قرن هفتم هجری قمری) _ ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی معروف به ناصر خسرو (قرن پنجم هجری قمری) پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیت های برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانه ای به دست خواهد داد تا با جان کلام آنها و نگاهشان برای آفرینش آثار ماندگارشان ...
محمد خاتمی: باید بپذیرید که بخش کثیری از جامعه، حجاب اجباری را نمی خواهند
. ورود به مسأله حجاب اجباری گامی است برای گشودن باب گفتگو در باب بنیادهای نظم اجتماعی، و مشروعیت سیاسی. اگر دولت در معنای عام آن متولی نفع جمعی و تسهیل کننده نیل به کامروایی مشترک همه یا لااقل اکثریت شهروندان تصور نشود یا اگر سیاست های دولت در نظر اکثریت جامعه به برخورداری و قدرتمند شدن اقلیتی از جمعیت تصور شود درحالیکه نسبت گروه های کم برخوردار و فقیر (نسبی و مطلق) در جامعه، در ...
پژوهش جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان درباره مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها
سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات مقدمه ای بر این پژوهش نوشت ( اینجا بخوانید). خلاصه ارزیابی و جمع بندی جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان درباره: مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها به نام خدا شناخت مساله: موضوع حجاب زنان، تنها مسأله امروز و دیروز ایران نیست، اما یکی از مسایل مهم کنونی کشور است که در اعتراضات سال 1401 خود را نشان داد و گفت و گو و بحث عمومی در خصوص آن شکل گرفته است. در سایر زمینه ها چون اقتصاد، سیاس ...