تابستان همان سال ؛ لذت فیلم دیدن را به دل مخاطب نمی گذارد
سایر منابع:
سایر خبرها
صبحانه با زرافه ها ؛ در امتداد همان سبک و نبوغ همیشگی
ترکیب پر ستاره مردانه با یک بهرام رادان ویژه مواجه می شویم که بعد از فیلم بی پولی یک سبک دیگری از تفاوت در بازیگری اش را به رخ می کشد و در سمت دیگر یک بیژن بنفشه خواه حضور دارد که انگار در این سن و سال تازه شکوفا شده است و نشان می دهد که بازیگر عیارداری است و تا به امروز قدری نادیده مانده است. فیلم به لحاظ دستاوردهای فنی هم در خدمت محتوا است، طراحی صحنه امیر حسین حداد در فضاسازی، قاب های ...
کلاری: قصدم بر این بود 90 دقیقه قصه بگویم
تهران(پانا) - محمود کلاری کارگردان فیلم تابستان همان سال می گوید قصد داشته است 90 دقیقه در این فیلم قصه بگوید و اصلا به ریتم کند و تند فیلم فکر نکرده است. نشست خبری فیلم سینمایی تابستان همان سال امروز 13 بهمن ماه در دومین روز از چهل ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه کننده، سمیرا حسن پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد / کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + ...
هر آن ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست کاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد. کارگردان تابستان همان سال درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم تاکید کرد: داریم می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب ...
دوربین جواد عزتی هنوز کمدی نشده است
تحمل و دیدنی بود اما رفته رفته جذابیت سینمایی اش کم شد. وی ادامه داد: این اثر کارت پستالی است و اگر فیلم نیمه بلند بود بسیار جذاب تر می شد؛ در واقع فیلم گویی چند بار تمام شد. مشخص است که نگاه محمود کلاری هنری است و برای اکران فیلم نساخته نشده. تابستان همان سال حرف اضافه ای ندارد و زیاده گویی هم نمی کند؛ متن و فرم توامان باهم درآمده اند. این فیلم حدیث نفس محمود کلاری است و ربطی به مخاطب ...
در جبهه شرق خبری هست!/ فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی
از شست وشوی لباس ها بیزار است با دستی ناپیدا مشابه شعر مولوی این شخصیت اصلی اثر را به دلیل ویژگی های مثبت درونی که دارد، متحول کرد. تهیه کننده فیلم نیز در ادامه درباره اینکه این قصه به موضوع مشابه با کتاب می پردازد، گفت: کار در پاسداشت فداکاری های زنان است و مضمون مشترک با کتاب دارد. معصومه بافنده شخصیت اصلی این پروژه نیز عنوان کرد: کودکی من با جنگ گذشت و خیلی از صداهای شبیه ...
تمساح خونی؛ یک کمدی-اکشن سرحال و خوش ریتم/ جواد عزتی، همه فن حریف در سینمای ایران
سینمای آن است. سینمای سرخوش تکه ی پازل گمشده ی این روزهاست. در دورانی که فیلم ها غالبا یا در دسته ی آثار اجتماعی با فضایی سیاه و تلخ قرار می گیرند و یا از جنس کمدی های بی محتوا و سخیفی هستند که به سختی میتوان آن ها را یک اثر هنری دانست؛ فیلمی خوش ساخت و قصه گو که مخاطب را 120 دقیقه روی صندلی سینما بنشاند و گه گاهی او را به خنده بیاندازد و در عین حال به شعورش توهین نکند از ارزش بالایی برخوردار است ...
نظر نویسنده مراکشی درباره اسلام
. مصیبتی که از روایت های اول پا به قصه می گذارد تا آخر همراه مخاطب است و همین نکته که کشش ایجاد می کند و نه هیچ چیز دیگر؟ مراد و ملیکه وجوه اشتراک اندکی دارند، از دو خانواده، تربیت و فرهنگ متفاوت می آیند و چندان باورهای یکدیگر را درک نمی کنند. رابطه شان در تلاطمی دائمی است؛ گاهی عشق، گاه نفرت و گاه بی تفاوتی. البته بن جلون در روند قصه می خواهد نشان دهد که عقب ماندگی جوامع ...
کیمیایی بازی فانتزی
که توسط کارگردان ساخته شده و از طرف مخاطب به سرعت و عمیقا پذیرفته می شود. اگر فیلم اول صحت مشخصا درباره مرگ و حتی زندگی بود، در اثر دومش از بخشش، رفاقت و دوستی حرف می زند. در برخی سکانس ها این رفاقت ها را شبیه به جنس رفاقت های کیمیایی می بینیم، البته از نوع فانتزی و صحتی اش . صحت همچنان و همانند نوشته هایش از ارتباط بین آدم ها می گوید و نگران روابطی است که نسل های مختلف با آن چالش دارند. در صبحانه ...
تکرار فیلم های خاطره بازی با دوران پهلوی!
گروه فرهنگی : فیلم تابستان همان سال ، ساخته ی محمود کلاری فیلم بردار معروف، از آن دسته فیلم هایی بود که ثابت کرد خاطره بازی با دوران پهلوی و ذکر خاطرات خوبِ زندگی در آن دوران و به زبان ساده تر؛ تطهیر دوران پهلوی، این دولت و آن دولت ندارند. به گزارش بولتن نیوز، در هر دولت و دوره ای پهلوی های خائن بازوهای خود را دارند! فیلم تابستان همان سال اثری کسل کننده و با ریتمی کند است ...
صبحانه با زرافه ها ؛ رنج و بی خیالی در یک قصه مردانه
نیمرویشان باشند. مخاطبی که با فیلم همراه می شود، بر سر دوراهی دلسوزی و خنده گیر می کند. همزمان می خندد و دلش برای آدم های مظلوم می سوزد. نمایی از فیلم صبحانه با زرافه ها موقعیت های تراژیک و کمیک فیلم آن چنان در تار و پود اثر تنیده شده اند که قابل تفکیک نیستند. فیلم از لحظه ای که سراغ مضمون بخشش می رود دچار پراکنده گویی می شود کارگردان از دل تلخی و سیاهی شوخی بیرون ...
روایت تنها کارگردان زن جشنواره فجر از دست ناپیدا
همراه شدید. حالا دست ناپیدا انگار با همان خاستگاه خبرنگاری، روایتگر حقیقت دیگری از دوران دفاع مقدس است. دست ناپیدا به نوعی شب بخیر فرمانده2 است. چه ضرورتی احساس کردید که بعد از چند سال دوباره از دریچه یک خبرنگار زن، قصه دیگری را روایت کنید؟ چون خودم جزو این زنان بودم، همیشه برایم دغدغه بود که قصه آنها را بسازم. اما شرایط آن پیش نمی آمد و سراغ کارهای دیگر می رفتم تا این ...
موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم تمساح خونی
کنار عباس جمشیدی فر است. زوجی که بدلیل تسلط بر موقعیت سازی و بداهه گویی توانسته اند بار بزرگی از پویایی و ریتم فیلم را بر دوش بکشند. بده بستان های خوب حسی در کنار پوشش خلاءهای متن، مهارتی است که این دو بازیگر به خوبی از پس آن بر آمده اند. فیلم از همان آغاز چنان درگیر ساخت موقعیت و حادثه است که دیگر فرصتی برای درگیری مخاطب با قصه، شخصیت پردازی و یا اصل اتفاق درام باقی نمی گذارد و بیشتر ترجیح می دهد ...
سرگشتگی در عین خودشیفتگی | نگاهی به چرا گریه نمی کنی؟ ، دومین فیلم علیرضا معتمدی
محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛ یکی از عناوین شکست خورده اکران سینما های ایران در نیمه دوم سال 1402، چرا گریه نمی کنی؟ به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معتمدی است؛ فیلم خوش رنگ و بامزه ای که ادعا های بزرگش مخاطب را پس می زند و چهره هایی، چون علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، باران کوثری و هانیه توسلی هم نمی توانند نجاتش دهند. چرا گریه نمی کنی؟ که اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، با ...
روایتی از آزمون وخطاهای عاطفی در آغوش باز /حرکت در جهت جذب مخاطب
ارتباطی به ظاهر عاشقانه، ماهیت واقعی اش را در گیرودار برگزار شدن یا نشدن یک رویداد هنری به هر 2 شخصیت نشان بدهد. در این بین مخاطب باید با مرور هر سه قصه که در نهایت ملودرام رقیق سراسر اثر را شکل می دهند، به تعریف جدیدی از رابطه عاطفی برسد؛ تعریفی که برآیندی است از فداکاری ناشی از عشق عمیق و واقعی و عبور از تلخ کامی ها در یکی از قصه ها. قرار است این زندگی در مقابل مشکل عاطفی پیام و همسرش ...
مهاجرت همیشه سوژه فیلم هایم بوده است
برای سرمایه گذاران و تهیه کنندگان دغدغه نباشد اما من خوشبختانه فردی را پیدا کردم که بتوانم با کمک ایشان درباره آن حرف بزنم. برای ساخت این اثر با چه چالش هایی مواجه بودید؟ امیدوارم سینمای ایران به دوران رشد و شکوفایی خود بازگردد، باندبازی در آن صورت نگیرد و دو قطبی بودن از بین برود. امیدوارم شرایط برای ساخت فیلم راحت تر و سختگیری ها کمتر شود. ما روی چهارچوب فیلم می سازیم و قرار نیست تخطی کنیم اما سختگیری زیاد باعث می شود قصه ها شبیه هم شوند و این هیچ خاصیتی ندارد، علاوه بر آنکه تأثیری روی رشد فرهنگی جامعه نمی گذارد. ...
استشمام رایحه ای کم رمق از ژانر استراتژیک در فضای سرگردان تا به امروز فجر چهل و دوم
گنجاندن موضوعات دیگر برای تزیین و قوام دادن به ترسیم عشق های مثلثی خود استفاده می کند و ... و همچنین آنچه که در قلب رَقه به نمایش گذاشته می شود حکایت از آن دارد که گویی تحقیقات مستند و میدانی درستی از نحوه عملکرد و فعالیت های مدافعان حرم و محور مقاومت برای نگارش این اثر صورت نپذیرفته و نویسنده با پیش پا افتاده ترین شیوه نگارش، یعنی با تصویر کشیدن یک نفوذی در دل داعش سعی در منطقی نشان دادن روایت ناقص ...
فیلمی درباره مردمی که سخت و شریف زندگی می کنند| ثابت کرده ایم در سختی ها عملکرد بهتری داریم
فیلمساز شوم. چون کارگردانی فیلم برای ام جایگاه بلندمرتبه ای بود، تصمیم گرفتم خودم را از اطلاعات و آگاهی، از فلسفه و هنر، از متن های کهن آکنده کنم و هر چیزی را که فکر می کردم می تواند من را به فیلمسازی مسلط بر متن و اثر تبدیل کند، بیاموزم. الان که فکر می کنم می بینیم با ساخت این فیلم خواستم چیزهایی را که یاد گرفتم به منصه ظهور بگذارم. در سال هایی که نمایشنامه می نوشتید به مضمون خاص و واحدی که ...
بی بدن ؛ پرداخت بدون لکنت به یک سوژه ملتهب اجتماعی
کرد- بیانگر این نکته است که هنوز می توان به جسارت در ساختن فیلم های نو در این سینما امیدوار بود. بی بدن فیلمنامه جدی و جسورانه ای دارد و به لحاظ مضمون و ساختار توانمند است. به تبع فیلم ساختن و وفادار بودن به اصل واقعه و روایت به زبان سینما در این سبک از فیلمسازی با چالش های جدیی مواجه است. بی بدن قصه اش را بدون لکنت روایت می کند، اما کشدار شدن و خوش ریتم نبودنش مخاطب را رنج می دهد. اما ...
تابستان همان سال در انحصار قاب هایی چشم نواز
پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می کند، غافل از آن که این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می شود. تابستان همان سال ، رمانی تصویری است که با فراز و فرودی ملایم داستانش را پیش می برد. آنچه در این میان به کمک فیلم می آید قاب بندی های زیبا و چشم نوازی است که توسط کوهیار کلاری گرفته شده است و البته موسیقی و تدوین خوب آن که نقش مهمی در آرایش فیلم دارد. اما در کلیت فیلم به دلیل ...
بی بدن ؛ یک اقتباس به قاعده از یک سوژه دردناک
ها تجسم بیشتری پیدا کرده است و از این روست که باید تصریح کرد موسیقی فیلم و ضرباهنگ بی بدن در خدمت روایت این اثر است و اگرچه جاهایی از ریل اصلی خارج می شود، می توان ادعا کرد مضمون و محتوا را جلو می برد و سعی در پوشاندن ضعف های فیلم نامه ندارد. اثر بیش از نود دقیقه مشغول روایت است و برای مخاطب با آنکه سرانجام را می داند، کسالت و خستگی نمی آورد. سوژه نشان می دهد موضوعات جنایی کششی بیشتر از آنچه تصور ...
نگاهِ خیره عشق!
در ایستگاه متروک قطار. تمامی این نگاه ها پرسه زنیِ شخصیت را به لحظه ای فراموش ناشدنی بدل می کند. فیلم تابستان همان سال از نگاه خیره استفاده جالب توجهی کرده است. وقتی شخصیت اصلی به عشق دوران کودکی اش خیره شده و تک تک حرکات او را پشت میله های زیرزمین دنبال می کند، یک لحظه جذاب و گیرا رخ می دهد. راجر کاردینال چنین لحظاتی را همچون آینه می داند. آینه ای که مخاطب خود را در آن می بیند. ...
کلاری: سعی کردم برای مخاطبِ فیلم قصه بگویم، همان چیزی که در سینمای ایران فراموش شده است
سالن داشته باشیم. امروز روز دوم نمایش فیلم ها در این سالن است و امیدوارم مجریان این جشنواره نظمی به نمایش ها دهند تا فیلم ها بهتر دیده شود. این همه فستیوال در دنیا دیده ام و تجربه آنها می گوید فیلم که شروع می شود درها بسته می شود و کسی اجازه ورود ندارد. وی ادامه داد: سعی کردم این فیلم به شدت قصه گو باشد؛ روایت اول فیلم بسیار مهم است. سعی کردم قصه بگویم برای مخاطب فیلم که همان چیزی است که ...
روایت فیلمنامه نویس آبی روشن از توقیف یک فیلم/ بهروز افخمی اجحاف کرد!
نشست را در ادامه می خوانید؛ آقای خواجه پاشا، شما سال گذشته و با فیلم در آغوش درخت نشان دادید که اشراف خوبی بر دنیای کودکان دارید و در همین فیلم آبی روشن هم نشانه هایی از این اشراف را در چند پلان می بینیم اما چرا اینقدر سهم این دنیای کودکانه، نسبت به فیلم قبلی تان، در این فیلم کم رنگ شده است؟ من معتقدم باید دنیای آدم ها را بهتر شناخت. در همان فیلم قبلی هم ما فرآیندی را با بچه ها ...
شکار حلزون ، جهان فیلم به شدت کوچک است
شکار حلزون روایت زن جوانی است که جهت تامین مخارج زندگی و درمان فرزند خود به صیغه یک قاضی بازنشسته در می آید و در این مسیر با چالش هایی روبه روست. به طور کلی فیلم کم رمقی است که نه قصه اش پیش می رود و نه اتمسفر لازم برای رسیدن به یک اثر سینمایی را در خود دارد . مهمترین مشکل فیلم را قطعا باید در فیلم نامه اثر جست وجو کرد؛ فیلم نامه ای که به شدت از هم گسیخته است، نه درامش شکل می گیرد، نه ...
نشست رسانه ای تابستان همان سال برگزار شد
زمستان ضبط شد و در سرمای زمستان باید لباس تابستانی می پوشیدیم. رونیکا بهرام زاده دیگر بازیگر خردسال تابستان همان سال مطرح کرد: خسته نباشید می گویم به آقای کلاری و اوجی و عوامل پشت صحنه و تمام بازیگران و از آقای کلاری تشکر می کنم که به من اعتماد کردند. امیدوارم از بازی من راضی بوده و مردم هم من را دوست داشته باشند. کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: اکنون در ...
محمود کلاری: درون مایه تابستان همان سال شعر نیما است / خواستم 90دقیقه قصه بگویم
وضعیت مالی بهتری نسبت به دیگر افراد خانواده دارند و درعین مهربانی ویزگی های دیگری هم دارند. شخصیت این فیلم بلد نیست که راحت حرف بزند و عقده های دوران کودکی کم کم در وجودش ریشه دوانده است. آقای کلاری یکی از بزرگ مردان تاریخ سینمای ایران هستند و از هر لحظه این فیلم لذت بردم. تابستان همان سال در زمستان ضبط شد رایان سرلک بازیگر خردسال این فیلم گفت: برای من افتخار بزرگی بود که در ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد / کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + ...
ر آن ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست کاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد. کارگردان تابستان همان سال درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم تاکید کرد: داریم می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال برگزار شد
....دستکاری به کار صدمه بیشتری می زند. کارگردان تابستان همان سال معتقد است فیلم با محتوا و مضمون خود ریتم می گیرد. در ابتدا کار ما 115 دقیقه بود و بعد سکانس هایی که کمک به کار نمی کرد کنار گذاشتیم. کلاری تصریح کرد: خانه مادری که در فیلم داشتم روایت مناسبت هایی بود که رنگ باخته و دیگر آن مناسبت ها بین مادربزرگ و نوه ها به شکل سابق دیده نمی شود. روزگار با دگرگونی ظاهری دگرگونی ...