نگاهی به فیلم تابستان همان سال در جشنواره فیلم فجر
سایر منابع:
سایر خبرها
فیلمبردار- کارگردانی که محتوا را فدای تصویرمی کند
ما چهره شخصیت را فدای تصویر، نما و قاب زیبا می سازد. تابستان همان سال قصه راوی بی نام نشانی است که نه ماهیتش برای مخاطب مشخص است و نه چهره اش. این سؤالی است که باید از محمود کلاری پرسید که به راستی آیا در عالم واقع او پای قصه کسی می نشیند که نه هویت دارد نه می شناسدش و حاضر نیست تا چهره اش را به او نشان دهد؟ اگر این کار در عالم واقع شدنی است پس مخاطب علاقه مند خواهد شد تا این فیلم سرتاسر مجهول را در سینما بببند. اگر که نه باید در اکران عمومی این فیلم کاملاً تجدیدنظر کند. همچنین باید توجیه مخاطب پسندی در انتخاب زمان وقوع داستان داشته باشد. ...
تمساح خونی؛ یک کمدی-اکشن سرحال و خوش ریتم
سینمای آن است. سینمای سرخوش تکه ی پازل گمشده ی این روزهاست. در دورانی که فیلم ها غالبا یا در دسته ی آثار اجتماعی با فضایی سیاه و تلخ قرار می گیرند و یا از جنس کمدی های بی محتوا و سخیفی هستند که به سختی میتوان آن ها را یک اثر هنری دانست؛ فیلمی خوش ساخت و قصه گو که مخاطب را 120 دقیقه روی صندلی سینما بنشاند و گه گاهی او را به خنده بیاندازد و در عین حال به شعورش توهین نکند از ارزش بالایی برخوردار است ...
نبود تجهیزات فیلمبردار را خلاق می کند/ چالش های تولید احمد
...> به بهانه حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با هاشم مرادی مدیر فیلمبرداری این اثر، گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید. *اولین انگیزه شما برای همکاری با یک پروژه چیست؟ چه دلایلی شما را برای حضور در یک فیلم ترغیب می کند؟ ایده و داستان خوب و جذاب نه تنها برای فیلمبردار، بلکه برای تمام عوامل فیلم کشش دارد؛ به ویژه اگر بدانم که من به عنوان ...
از اکران فیلم تنها کارگردان زن جشنواره تا حضور مهمان سرزده در برج میلاد
دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ فیلم های آسمان غرب ، شه سوار ، آغوش باز ، احمد ، تابستان همان سال ، مجنون و آبی روشن به سانس فوق العاده رسیدند. محمدرضا فرجی مدیر امور سینما های جشنواره فجر با بیان این خبر اعلام کرد که فیلم سینمایی آسمان غرب به کارگردانی محمد عسگری در سانس ساعت 23:30 سینما زیمامال و همچنین در سانس 23:30 سینما هدیش مال، فیلم شه سوار به کارگردانی حسین نمازی در سانس 23 ...
مهاجرت همیشه سوژه فیلم هایم بوده است
به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین ، کاوه سجادی حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فجر آمده است. فیلم نبودنت چهارمین اثر این کارگردان است که سابقه دستیاری نیز در کارنامه اش دیده می شود. سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی و... از جمله بازیگران این فیلم هستند. سجادی حسینی که علاوه بر کارگردانی تهیه کنندگی فیلمش را هم بر عهده گرفته تا با ...
فیلم تابستان همان سال امروز در نوبت اول اکران سینما سیمرغ مشهد
فیلم ماردل پلاتا آرژانتین موفق به کسب جایزه Ombay de Oro شد . فیلم تابستان همان سال که در جشنواره چهلم ودوم فجر رونمایی می شود، سومین تجربه کارگردانی اوست . محمود کلاری، کارگردان هفتاد و سه ساله فیلم تابستان همان سال در چهلمین سال فعّالیّت حرفه ای اش در عرصۀ فیلم برداری سینما در حال وهوای ساخت فیلم هنوز نو نوار است. امّا در تازه ترین ساخته اش، امضای او به عنوان فیلم بردار قابل اغماض نیست ...
دوربین جواد عزتی هنوز کمدی نشده است
تحمل و دیدنی بود اما رفته رفته جذابیت سینمایی اش کم شد. وی ادامه داد: این اثر کارت پستالی است و اگر فیلم نیمه بلند بود بسیار جذاب تر می شد؛ در واقع فیلم گویی چند بار تمام شد. مشخص است که نگاه محمود کلاری هنری است و برای اکران فیلم نساخته نشده. تابستان همان سال حرف اضافه ای ندارد و زیاده گویی هم نمی کند؛ متن و فرم توامان باهم درآمده اند. این فیلم حدیث نفس محمود کلاری است و ربطی به مخاطب ...
در جبهه شرق خبری هست!/ فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی
به گزارش خبرنگار مهر ، نشست خبری فیلم سینمایی دست ناپیدا عصر روز چهارم جشنواره فیلم فجر با نکوداشت زنده یاد پروانه معصومی در خانه جشنواره برگزار شد. انسیه شاه حسینی کارگردان سینمایی دست ناپیدا همزمانی بزرگداشت پروانه معصومی با نشست خبری فیلم را مثل یک معجزه و غافلگیرکننده نامید و از راهنمایی های مرحوم پروانه معصومی در این پروژه قدردانی کرد. در ابتدای نشست سید سعید سیدزاده ...
صبحانه با زرافه ها ؛ در امتداد همان سبک و نبوغ همیشگی
ترکیب پر ستاره مردانه با یک بهرام رادان ویژه مواجه می شویم که بعد از فیلم بی پولی یک سبک دیگری از تفاوت در بازیگری اش را به رخ می کشد و در سمت دیگر یک بیژن بنفشه خواه حضور دارد که انگار در این سن و سال تازه شکوفا شده است و نشان می دهد که بازیگر عیارداری است و تا به امروز قدری نادیده مانده است. فیلم به لحاظ دستاوردهای فنی هم در خدمت محتوا است، طراحی صحنه امیر حسین حداد در فضاسازی، قاب های ...
غیبت سوال برانگیز مهران مدیری در کاخ جشنواره | چه لزومی داشت مهران مدیری در این فیلم باشد! | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین ، فیلم سینمایی تابستان همان سال دومین تجربه کارگردانی محمود کلاری، جمعه (13 بهمن) در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. همزمان با نمایش فیلم بازیگران و دیگر عوامل فیلم نظیر علی اوجی، نرگس محمدی، فریبا نادری، سمیرا حسن پور و محمود کلاری جلوی دوربین عکاسان قرار گرفتند. در این میان مهران مدیری غایب جشنواره چهل و دوم فیلم فجر بود که با وجود نقش متفاوتی که در این فیلم ...
سرگشتگی در عین خودشیفتگی | نگاهی به چرا گریه نمی کنی؟ ، دومین فیلم علیرضا معتمدی
محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛ یکی از عناوین شکست خورده اکران سینما های ایران در نیمه دوم سال 1402، چرا گریه نمی کنی؟ به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معتمدی است؛ فیلم خوش رنگ و بامزه ای که ادعا های بزرگش مخاطب را پس می زند و چهره هایی، چون علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، باران کوثری و هانیه توسلی هم نمی توانند نجاتش دهند. چرا گریه نمی کنی؟ که اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، با ...
کلاری: قصدم بر این بود 90 دقیقه قصه بگویم
تهران(پانا) - محمود کلاری کارگردان فیلم تابستان همان سال می گوید قصد داشته است 90 دقیقه در این فیلم قصه بگوید و اصلا به ریتم کند و تند فیلم فکر نکرده است. نشست خبری فیلم سینمایی تابستان همان سال امروز 13 بهمن ماه در دومین روز از چهل ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه کننده، سمیرا حسن پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد / کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + ...
هر آن ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست کاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد. کارگردان تابستان همان سال درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم تاکید کرد: داریم می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب ...
فیلمی درباره مردمی که سخت و شریف زندگی می کنند| ثابت کرده ایم در سختی ها عملکرد بهتری داریم
فیلمساز شوم. چون کارگردانی فیلم برای ام جایگاه بلندمرتبه ای بود، تصمیم گرفتم خودم را از اطلاعات و آگاهی، از فلسفه و هنر، از متن های کهن آکنده کنم و هر چیزی را که فکر می کردم می تواند من را به فیلمسازی مسلط بر متن و اثر تبدیل کند، بیاموزم. الان که فکر می کنم می بینیم با ساخت این فیلم خواستم چیزهایی را که یاد گرفتم به منصه ظهور بگذارم. در سال هایی که نمایشنامه می نوشتید به مضمون خاص و واحدی که ...
جشنواره فیلم فجر/ فیلم بی بدن ؛ تلنگری برای خانواده ها!
چندگانگی نرسد. ضمن اینکه برخلاف برخی تصورات به وجود آمده و اظهارنظرهای متفاوت، این فیلم به هیچ عنوان ضد قصاص محسوب نمی شود و بالعکس با تلاش نویسنده و کارگردان، مخاطب با خانواده مقتول همذات پنداری کرده و خواهان اجرای عدالت و قصاص قاتل می شود. جنس روایت بی بدن درست شبیه به علفزار است؛ ما شاهد همان شیوه جذاب برای آغاز فیلم همان کشش برای تماشای فیلم و همان سوژه های خاصی هستیم که جزو ...
بی بدن ؛ پرداخت بدون لکنت به یک سوژه ملتهب اجتماعی
کرد- بیانگر این نکته است که هنوز می توان به جسارت در ساختن فیلم های نو در این سینما امیدوار بود. بی بدن فیلمنامه جدی و جسورانه ای دارد و به لحاظ مضمون و ساختار توانمند است. به تبع فیلم ساختن و وفادار بودن به اصل واقعه و روایت به زبان سینما در این سبک از فیلمسازی با چالش های جدیی مواجه است. بی بدن قصه اش را بدون لکنت روایت می کند، اما کشدار شدن و خوش ریتم نبودنش مخاطب را رنج می دهد. اما ...
سانس فوق العاده 4 فیلم در روز دوم جشنواره
به گزارش پایگاه خبری حامیان ولایت ، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوم جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 4 فیلم سینمایی تمساح خونی (جواد عزتی)، تابستان همان سال (محمود کلاری)، بی بدن (مرتضی علیزاده) و پرواز 175 (محمدحسین حقیقت) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند. تمساح خونی جواد عزتی جواد ...
روز دوم جشنواره فجر با یک میهمان ویژه و پاسخ عجیب محمود کلاری درباره مهران مدیری
تابستان همان سال برشی از یک خانواده معمولی در گذشته های دور است. رونیکا بهرام زاده بازیگر خردسال این فیلم هم درباره تجربه کار با محمود کلاری گفت: فیلم تابستان همان سال را خیلی دوست داشتم و بسیار آقای کلاری به ما کمک کردند تا کارمان درست پیش برود. حواشی بی بدن قبل از آغاز جشنواره به سینماها کشیده شده بود اما نقطه اوج آن داد و فریادهای الناز شاکردوست در سینما کوروش بود؛ خیلی ها ...
محمود کلاری: درون مایه تابستان همان سال شعر نیما است / خواستم 90دقیقه قصه بگویم
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا ،فیلم سینمایی تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری دومین فیلم روز دوم جشنواره عصر جمعه -13 بهمن - اکران شد؛ سپس نشست خبری این فیلم با حضور محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه کننده، سمیرا حسن پور ، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده بازیگران، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، کامیاب امین عشایری طراح صحنه و اهالی رسانه، در خانه چهل ودومین جشنواره فیلم در برج ...
نشست رسانه ای تابستان همان سال برگزار شد
زمستان ضبط شد و در سرمای زمستان باید لباس تابستانی می پوشیدیم. رونیکا بهرام زاده دیگر بازیگر خردسال تابستان همان سال مطرح کرد: خسته نباشید می گویم به آقای کلاری و اوجی و عوامل پشت صحنه و تمام بازیگران و از آقای کلاری تشکر می کنم که به من اعتماد کردند. امیدوارم از بازی من راضی بوده و مردم هم من را دوست داشته باشند. کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: اکنون در ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد / کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + ...
ر آن ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست کاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد. کارگردان تابستان همان سال درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم تاکید کرد: داریم می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال ...
کلاری: سعی کردم برای مخاطبِ فیلم قصه بگویم، همان چیزی که در سینمای ایران فراموش شده است
سالن داشته باشیم. امروز روز دوم نمایش فیلم ها در این سالن است و امیدوارم مجریان این جشنواره نظمی به نمایش ها دهند تا فیلم ها بهتر دیده شود. این همه فستیوال در دنیا دیده ام و تجربه آنها می گوید فیلم که شروع می شود درها بسته می شود و کسی اجازه ورود ندارد. وی ادامه داد: سعی کردم این فیلم به شدت قصه گو باشد؛ روایت اول فیلم بسیار مهم است. سعی کردم قصه بگویم برای مخاطب فیلم که همان چیزی است که ...
نگاهِ خیره عشق!
در ایستگاه متروک قطار. تمامی این نگاه ها پرسه زنیِ شخصیت را به لحظه ای فراموش ناشدنی بدل می کند. فیلم تابستان همان سال از نگاه خیره استفاده جالب توجهی کرده است. وقتی شخصیت اصلی به عشق دوران کودکی اش خیره شده و تک تک حرکات او را پشت میله های زیرزمین دنبال می کند، یک لحظه جذاب و گیرا رخ می دهد. راجر کاردینال چنین لحظاتی را همچون آینه می داند. آینه ای که مخاطب خود را در آن می بیند. ...
تابستان همان سال در انحصار قاب هایی چشم نواز
پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می کند، غافل از آن که این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می شود. تابستان همان سال ، رمانی تصویری است که با فراز و فرودی ملایم داستانش را پیش می برد. آنچه در این میان به کمک فیلم می آید قاب بندی های زیبا و چشم نوازی است که توسط کوهیار کلاری گرفته شده است و البته موسیقی و تدوین خوب آن که نقش مهمی در آرایش فیلم دارد. اما در کلیت فیلم به دلیل ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری فیلم تابستان همان سال با کارگردانی محمود کلاری بعد از اکران در دومین روز چهل و دومین جشنواره فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست کارگردان فیلم تابستان همان سال در خصوص وضعیت صدای فیلم ابراز تاسف کرد. وی گفت: لازم است به نمایش ها نظم بدهند تا فیلم ها درست تر دیده شود. در دقیقه 20 فیلم همچنان تماشاگر وارد سالن ...
شکار حلزون ، جهان فیلم به شدت کوچک است
تکرار شوخی از آب در می آید، البته دیگر شخصیت های محوری اثر نیز هیچگاه برای مخاطب جدی نمی شوند و در حد پدر و پسری با مانیفست های تکراری و شعارزده باقی می مانند که حتی دعواهایشان هم حسی از ترحم ایجاد نمی کند. به گزارش ایرنا ، شکار حلزون یکی از فیلم اولی های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش آفرینی زنده یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است ...
بی بدن ؛ یک اقتباس به قاعده از یک سوژه دردناک
ها تجسم بیشتری پیدا کرده است و از این روست که باید تصریح کرد موسیقی فیلم و ضرباهنگ بی بدن در خدمت روایت این اثر است و اگرچه جاهایی از ریل اصلی خارج می شود، می توان ادعا کرد مضمون و محتوا را جلو می برد و سعی در پوشاندن ضعف های فیلم نامه ندارد. اثر بیش از نود دقیقه مشغول روایت است و برای مخاطب با آنکه سرانجام را می داند، کسالت و خستگی نمی آورد. سوژه نشان می دهد موضوعات جنایی کششی بیشتر از آنچه تصور ...
مهران مدیری رمالی را تجربه می کند/ یک روز خونین و قتلی بی جسد
رمال را بازی می کند؛ البته لازم به ذکر است که پیش از این قرار بود نام این اثر سینمایی همچون یک آئینه باشد که نام در نهایت به تابستان همان سال تغییر کرد. ماجرای یک جنایت بی جسد اما در سومین نوبت از نمایش فیلم ها در روز دوم چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، نوبت به یک اثر جنایی است. فیلم سینمایی بی بدن ساخته مرتضی علیزاده یک کارگردان فیلم اولی است. مرتضی علیزاده تصمیم گرفت تا اولین اثر ...
پرواز 175 ؛ سهم دفاع مقدس در دومین روز از جشنواره فیلم فجر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس ، فیلم های تمساح خونی ، تابستان همان سال ، بی بدن و پرواز 175 شب گذشته (جمعه) و در دومین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. تمساح خونی اولین ساخته ی سینمایی جواد عزتی به گزارش خبرنگار دفاع پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش های برج میلاد تهران)؛ تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی نخستین فیلمی بود که شب گذشته و در دومین ر ...
تمساح خونی ، داستان عامه پسند
مهران زارعیان، خبرنگار: تمساح خونی نخستین تجربه جواد عزتی در قامت کارگردان، یک فیلم قصه گوی کمدی است که از الگوهای ژانریک تبعیت می کند و یک تجربه مهیج کمدی اکشن ممتاز برای مخاطب خسته از فیلم های کمدی مبتذل و درام های اجتماعی بی سر و ته معمول در سینمای ایران فراهم می کند. یکی از همان تک وتوک فیلم هایی که هر سال در جشنواره می بینیم و به خاطر وجود همین تک وتوک فیلم ها می توانیم خودمان را قانع کنیم ...