سایر منابع:
سایر خبرها
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند؟
تأسیس دانشگاه و تربیت شاگردان و پخش علوم و دانش استوار ساخت. * دو عامل قیام ملت های ایران و عراق ضد حکومت اموی انگیزه های قیام ملت های ایران و عراق بر ضد خاندان امیه در تاریخ، به صورت گسترده منعکس است و از میان آن عوامل دو عامل بیش از همه مؤثر بود: * مالیات های کمرشکن دولت اموی به جای توجه به افزایش تولید و ایجاد امکانات برای افزایش درآمد، بیشتر بر اخذ ...
حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای دختران مسلمان می باشد
ای بی گناه کشته نشود و هم اکنون تمامی جنایاتی که در سوریه ،یمن ،عراق ،بحرین ،افغانستان ،پاکستان و لبنان تروریست های تکفیری مرتکب می شوند همه با هدایت و پشتیبانی آل سعود صورت می پذیرد. خطیب جمعه با اشاره به اول ذی القعده روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختران و آغاز هفته کرامت اظهار داشت :آن بزرگوار در بندگی خداوند ،ولایت مداری ،پاسداری از عفت ،وفاداری و حراست از حجاب و حیا و دوری جستن از ...
امضای 10سند همکاری اقتصادی در سفر ظریف به گینه/ کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بزودی تشکیل می شود
.... حضور نخست وزیر و بیش از 6 وزیر اقتصادی دولت گینه در مجمع اقتصادی مشترک شرکت های خصوصی دولت ها و همچنین سخنرانی نخست وزیر گینه و جناب آقای دکتر ظریف، نشانگر عزم جدی جهت اجرایی شدن همکاری ها دارد. **ظرفیت های همکاری ایران و کشوری که حضرتعالی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در آن بر عهده دارید چیست و راه های گسترش و تعمیق این ارتباطات چیست؟ ++الف: جمهوری گینه با میزان تقریبی ...
آشکاربودن دست آمریکا ،صهیونیست وعربستان در پیدایش گرایش های جعلی
بیشترین جنایات را هم مرتکب شده اند. دهمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشوربا هدف آشنایی دانشجویان با فعالیت ها و تجارب یکدیگر در قاره ها و کشورهای مختلف و نیز آشنایی آنها با فضای کلی حاکم بر کشور با حضور 80دانشجوی مرد و زن مشغول به تحصیل در 35 کشور جهان از چهارم تا هفتم مرداد در مشهد برگزار شد. ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
رحمت بود بری جهانیان و انسانهی بردهکشو وحشی صفت، امروز با اعمال (کل حزب بمالدیهم فرحون) و (انا خیرمنه) ، به حاشیه رانده شده هر روز با هزاران برچسبنامشروع و ضد انسانی از طرف دشمنانی قسم خوردهاش ازصحنهی گیتی پاک میشود به قول کردان (دار هورهی لی خوتی نه بی ناقلشی ) مسلمانان در عصر کنونی با ایدههی گوناگون و مذاهب مختلف و با اخلاقی آنارشیسمی به جان همافتادهاند، و با کمال ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
پیر اهل بیت درس کلام و فقه و اصولت زبانزد است ای ناشر علوم فراگیر اهل بیت عالم ز دانش تومسلمان شناس شد بی انتهاست جادهء تأثیر اهل بیت اسلام با تو و پدر تو رواج یافت در تو ظهور یافته تدبیر اهل بیت گاهی شده است علم تو روشنگر علوم گاهی شده است علم تو شمشیر اهل بیت در دستتان سپرده خدا هر جه هست و نیست ...
مصلحت ارتباط شیعه و سنی بزرگترین مصلحت امروز است/ امام صادق(ع) بر شرکت شیعیان در جماعت اهل سنت تاکید داشت
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از زیباترین فصلهای روابط شیعه و سنی در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت، گفت: مصلحت ارتباط شیعه و سنی بزرگترین مصلحت امروز است لذا خروجی فقه ما نباید به سمت انشقاق و اختلاف برود بلکه اگر می خواهیم این مکتب را در جامعه خود پیاده کنیم نباید از علمای شیعه و اهل سنت زاویه پیدا کنیم. به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به بیان ویژگی های مکتب ...
امروز خاک ریز دشمن در اتاق نوجوانان و جوانان ایرانی است
برای مقابله با این تهاجم کم است؛ کشورهای پرمصرف در حوزه مواد مخدر در سطح جهان هر 40 سال الگوی مصرف آن ها عوض می شود؛ اما در ایران، بین سال های 1380 تا 1390 پنج الگوی مصرف مواد مخدر در کشور عوض شده است. وی افزود: منافقین در عملیات مرصاد با ولایت مداری و ایثار و شهادت رزمندگان اسلام زمین گیر شدند و امروز دشمن در خانه ماست و نیاز است این تجمع ها با اتحاد بین مؤثران جامعه بیشتر شود و در راه فرهنگ سازی قدم برداریم. توسلی پور ادامه داد: بسیجیان پیشکسوت را در شهرستان ساماندهی خواهیم کرد تا در امور مختلف از آنها بهره بگیریم. انتهای پیام/67016/ ...
زمان معاصر شبیه عصر امام صادق(ع) مملو از اختلافات سیاسی، فقهی و دینی است/ روش مقابله؛ کار علمی و فرهنگی
مهدی شیخ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تسلیت شهادت امام صادق(ع)، در توصیف ویژگی این امام همام، گفت: امام صادق، رییس مذهب ماست، اما محدود کردن امام صادق به تشیع، ستم به جهان اسلام و بشریت است و حقیقت آن است که ایشان علاوه بر نقش برجسته در رهبری شیعه و کمک به شکل گیری مذهب امامیه در عرصه عقاید و اخلاق و فقه، یکی از بزرگ ترین و تأثیرگذار ترین عالمان تاریخ اسلام است. تأثیر بی ...
طرح آگوست سوریه ؛ از بحران و پسابحران تا تکذیب روسیه
موافقت ایران را نیز جلب کرده حال آنکه موضع ایران در قبال بحران و طرح سازش سوریه با اسرائیل مشخص است بویژه پس از آنکه جولان وارد معادلات مقاومت شده و رژیم صهیونیستی چندین بار با نگرانی اعلام کرده که ایران و حزب الله در حال تشکیل خطوط جدیدی از مقاومت در جولان سوریه هستند. تجربه ثابت کرده که هرگونه طرحی ولو اینکه حتی میان آمریکا و روسیه بر آن توافق شود، موفق نخواهد بود الا اینکه دمشق، تهران و مقاومت در لبنان به آن موافقت کنند. ...
زن مظهر خلاقیت الله
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای اصفهان ، بانو علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین است، که در 10تیرماه 1395 در سن 99 سالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت. مقام معظم رهبری در پیامی به همایش زن نمونه و موفق از دیدگاه اسلام (فروردین 1390) که در تجلیل از چهره ماندگار زینت السادات علویه همایونی برگزار شد از وی یاد و تجلیل کردند. متن زیر برگرفته ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
امامت وی قائلند. در فرازی از وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران آمده است : ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است که فقه ما که دریای بی پایان است، یکی از آثار اوست.و ما مفتخریم که به همه ائمه معصومین علیهم صلوات الله و متعهد به پیروی آنانیم. ما مفتخریم که ائمه معصومین ما صلوات الله و سلامه علیهم در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل ...
گناه اصلی که ظهور را به تأخیر می اندازد، ناتوانی مدعیان ولایت مداری در زندگی دسته جمعی است
بشریت نیست! / مهم این است که ما ضعف های خودمان را برطرف کنیم دربارۀ آمادگی امت -برای ظهور- دو نکتۀ مهم وجود دارد: نکتۀ اول اینکه مسئلۀ اصلی، دشمنان اسلام و حتی نادانی و آماده نبودن جهان بشریت نیست! آماده نبودن جهان بشریت، به این معنا که آنها بخواهند مقدمه ساز ظهور یا پذیرندۀ حکومت حضرت باشند، یک موضوع فرعی است. مسألۀ اصلی در مقدمه سازی برای ظهور حضرت، مستکبران عالم نیست؛ که ...
خاطره گویی نجفقلی حبیبی از حال و هوای شورای بازنگری قانون اساسی
مبانی فقه را در اداره حکومت به کار آوردند. پس مصلحت را هم به عنوان یکی از معیارهای مهم در این راه به کار بستند. و تشخیص مصلحت نیز بر عهده جمعی از دست اندرکاران حکومت قرار گرفت . برخی می گویند این مجمع تشخیص فعلی تشکیل شده از مجموعه افرادی که دیگر در نظام، پست سیاسی ندارند. این افراد معتقدند مجمع تشخیص مصلحت نظام اکنون آن جایگاه تاثیرگذار سابق را ندارد. و تنها کاری که می کند این است که در ...
بازیگردانان تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006
بازیگران رسمی داخلی، بیشترین حمایت ها را از حزب الله انجام می داد. وی با وجود اینکه موقعیت خود را در برابر فشارهای جناح وابسته به غرب در دولت لبنان و همچنین فرانسوی ها و آمریکایی ها در خطر می دید ، به حمایت های خود از نیروهای مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل ادامه دهد. 3-دولت لبنان: موضع گیری های دولت لبنان در مورد جنگ 33 روزه به دلیل ترکیب متنوع گرایش های سیاسی ، قومی و مذهبی وزرای حاضر ...
فلسطینی ها با کمک های تسلیحاتی ایران رژیم صهیونیستی را زمین گیر کرده اند/صهیونیست ها توان مقابله با ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از " آرمان کرمان " پیرامون مسائل فلسطین در منطقه گفتگویی با سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید. حمایت از مردم فلسطین چه مبنایی دارد و چرا باید ادا مه داشته باشد؟ -در طول سالیان طولانی به مردم فلسطین ظلم شده است، و وظیفه ما دفاع از مظلوم است، امام علی علیه السلام نیز در آخرین وصیت خود به موضوع ظلم ستیزی اشاره کردند. نمونه هایی از این ظلم ها در کشورهای ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
کسی که خدا دستور اطاعت از او را داده است؟! آیا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) وقتی جنگ شدّت می گرفت، علی(علیه السلام) را برای فرونشاندن آتش نبرد نمی فرستاد؟! کجا می روید و از چه کسی روی برمی گردانید؟! عَنِ الْقَمَرِ الْباهِر؟ وَالسِّراج الزّاهِر؟ وَ صِراط اللهِ الْمُسْتَقِیم؟ ؛ از ماه درخشان و چراغ روشن و راه مستقیم خداوند رو می گردانید؟! خدا شما را نابود کند! عقل های شما فاسد شده است. آیا امیرمؤمنان ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
عریان سازند که قطعا از سوی ملت ها پس زده خواهند شد . بنابراین نسبت انقلاب و عمل برمی گردد به نسبت ارزش و عمل و هیچ عملی فارغ از ارزش نیست. این را مارکس، مارکسیست ها و نئومارکسیست ها و شاخه های دیگر انتقادی در اقتصاد سیاسی و علوم سیاسی اشاره کردند و در آثارشان نشان داده اند که چگونه طرفداران نظام سرمایه داری و لیبرال ها مشحون و اندوده از ارزش ها هستند . مغز فقه سیاسی بقا است ...
مختصری در باب زندگی حضرت صادق علیه السلام
: من فقیه تر از جعفرالصادق کسی را ندیده ام و نمی شناسم . فتوای بزرگترین فقیه جهان تسنن شیخ محمد شلتوت رئیس دانشگاه الازهر مصر که با کمال صراحت عمل به فقه جعفری را مانند مذاهب دیگر اهل سنت جایز دانست - در روزگار ما - خود اعترافی است بر استواری فقه جعفری و حتی برتری آن بر مذاهب دیگر . و اینها نتیجه کار و عمل آن روز امام صادق ( ع ) است . در رشته فلسفه و حکمت حضرت صادق ( ع ) همیشه با اصحاب و ...
حمایت از گروه های مقاومت در چارچوب محکمات انقلاب
به نگاه جهان شمول اسلام عزیز و انقلاب اسلامی ایران و نیز وظیفه دینی و انسانی همه مسلمین در این موضوع، جمهوری اسلامی لازم است در همه جهان و در حد توان نسبت به این موضوع حساس بوده و در این مسیر گام بردارد. رهبر کبیر انقلاب در رابطه با موضوع کمک به نهضتهای آزادیبخش و گروههای مقاومت اینگونه می فرمایند: ملت آزاده ایران هم اکنون از ملت های مستضعف جهان در مقابل آنان که منطقشان توپ و تانک و ...
عربستان به دنبال جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی است
عربستان در منطقه ایجاد شده است. در نقطه مقابل شاهد هستیم که جبهه مقاومت توانسته با مبارزه ای که با تروریست ها دارد، نقش موثری در برقراری امنیت و وحدت جهان اسلام انجام دهد و مجموعه این تحولات ها عملا یک فضای شکست را برای عربستان ایجاد کرده است. نکته دیگر به ساختار حاکم بر عربستان بر می گردد، یعنی ملک سلمان در جنگ قدرتی که در عرصه داخلی درگیر است، تلاش می کند به آمریکایی ها القاء کند که ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
دین منحصر به فرد شده است و با ترکیب مفهوم عقل و روح توانسته است از دیگر ادیان متفاوت گردد. آنها تصریح کرده اند که این اسلام بوده است که جهان مدرن امروز را به وجود آورده است، همان طور که گراهام می نویسد: چگونه اسلام دنیای جدید را خلق نمود و انگیزه رنسانس را به اروپا و ملل غربی داد. مسلمانان بر این باورند که الله وعده حتمی پیروزی داده است و با این وعده به مسلمانانی که توان خود را در خدمت اسلام ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
مناسبی نیست، اما شاید اغلب این ارزش ها را تکمیل کند؛ مخصوصاً چون اسلام سیاسی اهل سنت مدل خاصی از حکومت را ارائه نمی دهد. رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت الله سیدعلی خامنه ای اخیراً تکفیریسم را یک تهدید عظیم برای جهان اسلام توصیف و به مسلمانان توصیه کرده اند که هوشیار باشند. تکفیریسم یک ایده جدید در تونس نیست، اما به دوران استقلال و روی کار آمدن سیاست های سکولار برمی گردد. حبیب بورقیبة مؤسس دولت ...
یک چشم شیخ زکزاکی، نابینا و یک دست او فلج شده است
...: شیخ امین، در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: شیخ زکزاکی با تمام وجود به تقریب مذاهب اسلامی معتقد است و تنها راه رسیدن به اسلام ناب را در وحدت مسلمانان می دانند. وی گفت : ایشان معتقد است که ما نباید فقط در هفته وحدت دم از وحدت مسلمانان بزنیم؛ بلکه باید در تمام سال منادی وحدت باشیم؛ چراکه ما مسلمانان دارای ...
وداع با پیکر 5 شهید گمنام در حرم رضوی + تصویر
تقلید در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) را رئیس مذهب می دانند، علتش آن است که در مقطعی که دودمان بنی عباس در حال زوال بود ایشان از فرصت استفاده کردند و حقایق اسلام اصیل و ناب محمدی(ص) را نشر دادند. ایشان در این راه 4 هزار شاگرد در مسائل اعتقادی، اخلاقی و فقه تربیت کردند. آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: از 100 درصد احادیث نقل شده از ...
شورای عالی حوزه های علمیه استان ها تقویت شود
حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه در گفتگو با خبرگزاری حوزه ، ضمن تبریک به آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه های علمیه و تقدیر از زحمات آیت الله حسینی بوشهری گفت: امروز نظام حوزه علمیه به عنوان مرکز توسعه و گسترش مبانی دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری نیازمند یک مدیریت هوشمندانه، جامعه نگر، پاسخگو و وحدت آفرین است. وی بیان کرد: اگرچه همه مدیران حوزه های علمیه تاکنون زحمات زیادی را ...
آسیب شناسی حوزه علمیه/ مسیر تحقیقات دینی و محتویات آموزشی چگونه تعیین و تنظیم می شود؟
برای اصلاح جامعه است، آنها در می مانند و قادر نیستند مسائل را ادراک کنند، چه رسد به ارائه راه حل. برای این مسئله، در جای خود، یعنی وقتی نظام اجتماعی و مسائل آن و نیرنگ ها و دسیسه های کشورهای استعماری به جمهوری اسلامی را مطرح می کنم، نمونه هائی خواهم آورد. اما در اینجا به تذکر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اشاره می شود: علمای ما این همه در فقه سر یک مساله ی جزئی کوچک کم اهمیت به وثاقت ...
آغاز محاکمه غیابی آیت الله عیسی قاسم در میان تدابیر شدید امنیتی؛
و آشوب در خاورمیانه بحرین می تواند حکم باروت در خلیج فارس را داشته باشد و مهمتر از همه جنبه مذهبی این محاکمه و رابطه آن با تنش میان ایران و عربستان مطرح است. بزرگترین دادگاه کیفری بحرین روز چهارشنبه اولین جلسه محاکمه آیت الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان این کشور را به طور غیابی بعد از امتناع متهمان از جمله این رهبر شیعه از حضور خود یا وکلای شان در برابر دادگاه آغاز کرد. به گزارش ایسنا ...
دختری از جنس ضد انقلاب
) را انکار کنند. نکته آخر اینکه پایه گذار حکومت دینی، رسول مکرم اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) هستند و بنا به فرموده امام خمینی (ره) ولایت فقیه، استمرار ولایت رسول الله (ص) است و فلسفه ظهور و قیام حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) تشکیل حکومت دینی برای اقامه عدل در جهان است. اگر فائزه هاشمی با جمهوری اسلامی مشکل دارد، چرا حکومت دینی را مطلقاً نفی می کند؟ منبع: الف ...