سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله مشکینی به جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری اعتبار بخشید
که باید به عنوان کتب درسی مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه ما قرار گیرد نسل های ما را با این روحیه انقلابی مزین کردند. وی گفت: یکی از یاران فداکار و همیشه در صحنه انقلاب اسلامی که باید یاد و نام ایشان را همیشه زنده نگاه داریم، مرحوم آیت الله مشکینی است؛ ایشان استاد اخلاقی بود که به فرمایشات خود آیینه های دل مردم را شفاف کردند و زنگارهای گناه را از دل ها پاک کردند؛ ایشان حق بزرگی بر حوزه ...
حضور ایران در منطقه، مستشاری و مطابق با قوانین بین الملل است/ آیت الله مشکینی پیشگام تحولات علمی در حوزه ...
گرامیداشت سالروز ارتحال آیت الله مشکینی امام جمعه فقید قم بیان کرد: ایشان اسوه اخلاق، علم و تقوا بود و در عرصه انقلاب تلاش های بسیار ارزنده ای داشت. وی حضور نماینده دفتر رهبری، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و علما و بزرگان در مراسم بزرگداشت آیت الله مشکینی را ستود و اظهار کرد: معلمی اخلاق و نفس اثرگذار آیت الله مشکینی بسیار کم نظیر بود و حوزه های ما به چنین اساتید اخلاقی نیازمند است و نفس ...
ملت ایران در کنار مردم بحرین و شیخ عیسی قاسم است/جبهه مقاومت نقشه های آل سعود در منطقه را خنثی کرد
آیت الله مشکینی پرداخت و عنوان کرد: اخلاق و نفس اثرگذار ایشان کم نظیر بود. رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری خاطرنشان کرد: درس های مشروطیت می گوید فریب غرب را نخوردید، دل به غربی ها نبندید و روی پای خود بایستید؛ فرهنگ مقاومت، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فسادها، حقوق های بی حساب و کتاب همه از درس های مشروطیت است. وی ادامه داد: در برجام دیدیم ...
جزئیات برگزاری آزمون عملی رشته های هنری کنکور 95 منتشر شد
نیم ساعت قبل از شروع فرآیند در حوزه امتحانی مربوط حاضر باشند. به همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون، اصل شناسنامه و یا کارت ملی الزامی است. عدم حضور در آزمون عملی به منزله انصراف تلقی خواهد شد. ضمنا امکان تکرار و یا برگزاری مجد آزمون بعد از تاریخ تعیین شده به هیچ عنوان میسر نیست. آ درس محل برگزاری آزمون بر روی پرینت کارت شرکت در آزمون درج شده است. داوطلبان رشته ...
زیارتگاهی که صدها شمع و چراغ در آن روشن است
فرزند سید عباس در سال 1345 در روستای زاروند شهرستان آمل به دنیا آمد، پس از گذراندن دوره ابتدایی به علت علاقه به علوم حوزوی و دینی دوره تحصیل راهنمایی را ادامه نداد و به حوزه علمیه آمل رفت، پس از مدتی به قم هجرت کرد و دروس حوزوی را در آن شهر ادامه داد. سرانجام این روحانی مخلص و عارف پس از سه بار حضور در جبهه و جانباز شدن در جزیره مجنون با شرکت در عملیات والفجر 8 در روز سه شنبه 27 اسفندماه ...
قطعنامه اخیر اتحادیه عرب خنجری بر پیکر اسلام بود
...: بسیاری از معارف ناب اهل بیت(ع) که فرصت تبیین نیافته بود در این عصر تبیین شد و امام جلوی خط فکری های غلط را گرفتند و در راستای تقویت و تعمیق مبانی فکری شیعه کوشیدند. آیت الله اعرافی عنوان داشت: در کلاس درس امام صاحبان اندیشه ها شرکت می کردند از سوی دیگر راهبرد امام این بود که معارف الهی در قالب های گوناگون در شکل های تخصصی گسترش یابد. وی افزود: امام صادق(ع) تلاش کردند که ...
جزئیات آزمون عملی رشته های هنری کنکور 95 منتشر شد
کارت خود نشده اند و یا مغایرتی در کارت خود مشاهده می کنند، می توانند منحصراً در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 13 و 14 مرداد 95 از ساعت 8:00 تا 12:00 ظهر و از ساعت 14:00 تا 18:00 بعدازظهر به نماینده رفع نقص سازمان سنجش مستقر در شهرستان محل برگزاری آزمون مراجعه کنند. فرآیند آزمون درس طراحی رشته های تحصیلی نقاشی ، ارتباط تصویری ، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس از ساعت 8:00 صبح روز ...
آیت الله حائری تهرانی و پیشتازی در امور خیریه و عام المنفعه
...، برای خاکسپاری اصلی به کربلا منتقل شود. مهدی پس از آن به قم عزیمت کرد و در درس بزرگان آن روز حوزه علمیه قم مانند حضرات آیات عظام امام خمینی، بروجردی، اراکی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، علامه طباطبایی و شیخ مرتضی حائری یزدی شرکت جست. وی همچنین در جلسه خصوصی درس تفسیر و فلسفه آیت الله علامه طباطبایی حضور می یافت و از محضرش بهره مند می شد. آیت الله حائری تهرانی همچنین سفری هم به ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
...، نمی توانستند مخالفت کنند (مناقب آل ابی طالب/2/33) در حال تقیه بودند. روی این حساب تقیةً از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده است، ولکن برای اهل بصیرت به چیزی اشاره فرموده تا بدانند که اساسی ندارد. لذا برای امام علیه السلام یا نبی صلی الله علیه وآله وسلم سهو و اشتباه پیدا نمی شود. والحمدلله رب العالمین تنظیم و تحقیق: حجت الاسلام داود دهقانی دولت آبادی منبع: هفته نامه "افق حوزه" + 1 - 0 ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
پیر اهل بیت درس کلام و فقه و اصولت زبانزد است ای ناشر علوم فراگیر اهل بیت عالم ز دانش تومسلمان شناس شد بی انتهاست جادهء تأثیر اهل بیت اسلام با تو و پدر تو رواج یافت در تو ظهور یافته تدبیر اهل بیت گاهی شده است علم تو روشنگر علوم گاهی شده است علم تو شمشیر اهل بیت در دستتان سپرده خدا هر جه هست و نیست ...
استفاده از پساب برای آبیاری باغات شیراز
آب این چشمه و به تبع آن آب نهر اعظم شده است. شهردار شیراز حفر چاه های غیرمجاز در اطراف شهرستان شیراز برای تامین آب مناطق مسکونی مشرف به صدرا را از دیگر عوامل کاهش شدید آب چشمه جوشک که منبع تامین آب باغات قصردشت بوده است عنوان کرد. پاک فطرت با بیان اینکه شهرداری شیراز آب شرب را از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز تفکیک کرده و تا 90 درصد این کار انجام شده است، اظهار داشت ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
کرده است چون دیگر برنده و غالبی ندارد . امروز به این نتیجه رسید ه اند که اندیشه ها و نظریه ها اگر فایده مندی داشتند و اگر توانستند به شناخت بهتر جهان کمک کنند، برای ما اهمیت دارند . عملگرایی در عرصه اخلاق این است که گزاره اخلاقی دیگر واقعیت عینی و نفس الامری ندارد، یعنی ممکن است در گذر زمان دچار تغییر و تحول شود. ما امروز در اندیشه غرب باید و نباید مطلق اخلاقی نداریم. این مساله در سیاست ...
چرا می گوییم شیعه جعفری؟
مقدورتر می گشت. این میراث به امام صادق(علیه السلام) نیز رسید و از آغاز دوران امامت ایشان تا پایان عمر بنی امیه، یعنی سال 132 ادامه داشت. در رجال شیخ طوسی، نام 3223 نفر به عنوان اصحاب امام صادق برده شده است. از حسن بن علی وشاء یکی از اصحاب امام رضا(علیه السلام) نقل شده که گفت: در مسجد کوفه نهصد نفر را دیدم که از جعفربن محمد(علیهما السلام) حدیث نقل می کردند. (رجال نجاشی/ شماره 80) ...
شاگرد شهید امام خمینی و آیت الله خویی
الله شیخ محمود شریعت و سید عبدالحسین آیت اللهی به کسب فضائل علمی و اخلاق اسلامی نائل گردید. او در سال 1343 درحالی که 26 سال سن داشت در پی یک سخنرانی به حمایت از حضرت امام خمینی(ره) دستگیر و پس از چندی آزاد شد. شیخ عبدالکریم بخردیان خوب می دانست که روحانی شدن کار مشکی است و این کلمه پرمعنا به سادگی برای کسی اطلاع نمی شود؛ به همین دلیل او علاوه بر تزکیه نفس و زهد، عزم مهاجرت به ...
بهترین الگوی اخلاقی، معرفتی و رفتاری توسط امام جعفرصادق(علیه السلام) عرضه شده است
ما سازگاری ندارد اما در این کتاب پایه بسیاری از علوم مثل شیمی، علوم مربوط به نور و آناتومی بدن را به امام صادق(علیه السلام) نسبت دادند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه علم بر 3 نوع ذاتی، اکتسابی و لدنی است، تصریح کرد: علم خداوند ذاتی است و هیچ کسی در این علم با خداوند برابری نمی کند، علم ما نیز که به واسطه حضور در کلاس درس به دست آمده اکتسابی است اما علم اهل ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
. (توبه، آیات 61 و 128؛ آل عمران، آیه 159) بهترین شیوه تعامل با مردم آموزه های اسلامی بر آن است تا بهترین و برترین راه ها و شیوه ها را در حوزه عمل و رفتار اجتماعی به انسانها بیاموزد. پیامبر(ص) و دیگر اسوه های حسنه که از نفس و جان پیامبر(ص) و اهل بیت او هستند (آل عمران، آیه 61؛ احزاب، آیات 21 و 33؛ مائده، آیه 55؛ نساء، آیه 59) در سنت و سیره عملی و رفتاری خود به مردمان می آموزند ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
کشت (46). در برابر عقاید اصحاب جهم بن صفوان که قائل به نفی صفات الهی بودند ایستاد. با معتزله و اشعریه هم مبارزه کرد. او با شیعه هم اصطکاک داشت. کتابی را به نام جواز قتال الرافضه نوشت که صائب عبدالحمید وجود آن را اثبات می کند (47). نتیجه آن که، ابن تیمیه مسلمانان را به دو دسته ی اهل سنّت و اهل بدعت تقسیم کرده است. به همین دلیل سهمودی در کتاب خود با عنوان نقدالخطاب السلفیّ تناقض بین گفتمان ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
. مجمع بحوث اسلامی. هاشمی رفسنجانی، اکبر. (1383). تفسیر رهنما. ایران: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیّه قم. نویسندگان: منصور پهلوان: استاد دانشگاه تهران محمود خیراللهی: مربی دانشگاه اصفهان زهرا خیراللهی: استادیار دانشگاه اصفهان فصلنامه سراج منیر شماره 14 انتهای متن/ ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
حوادثِ دیگر انقلاب مظلومیتها و سختیها و درد و رنجهای فراوان دیده است و جوانان و عزیزان گرانقدری را تقدیم راه خدا کرده است ولی یقیناً وسعت مظلومیتها و سختیهایی که بر پیشوایان ما رفته است، به مراتب بالاتر از مسائل ما است. حجاج محترم سلام خالصانه ملت عزیز و مسئولین پر تلاش و خانواده های معظم شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین را به پیشگاه مقدس پیامبر رحمت - صلی الله علیه و آله وسلم - و اهل بیت هدی ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (4) و در واقع مسلمانان در این عصر از این آیات غافل اند زیرا که همگی شیفته ی نظریات خود و سرگردان افکار خویش اند، فکر ایشان به حوزه ی فردی شان محدود است به طوری که از حوادث پیرامون و اهمیت کار جمعی غافل اند. دوم: در باب فتوا 2. مردی ربیعة بن ابی رحمان، شیخِ امام مالک، را در حال گریه دید، به او گفت: چرا گریه می کنی ...
عاقبت به خیری چه کسانی امضا شده است؟
به گزارش قدس آنلاین ، متن زیر مشروح سخنرانی آیت الله جاودان در جلسه درس اخلاق مورخ 30 تیرماه است که از نظر می گذرد. أعوذ باللهِ من الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِم مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ ...
منشور نسل جوان در سیره امام صادق (ع)
به گزارش آی سبک ، امام صادق علیه السلام در مورد سرمایه گذاری معنوی برای نسل نو و حفاظت نوجوانان از گروه های منحرف و کج اندیش، می فرماید: با درو احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجعة; نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا کنید قبل از این که مرجعه (یکی از گروه های منحرف) بر شما پیشی گیرند. ارتباط با نسل جوان هدایت و تربیت نسل جوان به لحاظ اهمیتی که دارد امروزه بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان و دل سوزان جوامع مختلف قرار گرفته است. جوان دارای خصوصیات عاطفی، اجتماعی و جسمانی ...
برپایی محفل قرآنی با حضور پرشور دانش آموان دختر در مجتمع غدیر
عملی با ریا و بخاطر مردم است. وی با اشاره به اینکه انجام سه گناه، عذاب مضاعفی را به دنبال دارد، عنوان کرد: یکی از آنها شریک قراردادن برای خداوند چه به صورت حلی و چه خفی، قتل نفس و خودکشی و دیگری زناکردن است. مگر اینکه براساس آیه 70 این سوره فرد توبه حقیقی را با آن شش شرط که در احادیث بر آن اشاره شده است، انجام دهد؛ ایمان آورد و کارهای شایسته انجام دهند که آن هنگام خداوند گناهنش را تبدیل به ...
آیت الله مشکینی سمبل اخلاق و معنویت در جامعه
محقق داماد و امام خمینی (ره) بود و در سال های عمر خود به فعالیت در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری پرداخته است. آیت الله مشکینی سال ها به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشته است و درس تفسیر او از دروس مشهور حوزه علمیه قم بوده است . تأسیس مؤسسه الهادی از جمله اقدامات ایشان است که به چاپ کتاب های اسلامی در سطوح مختلف جامعه می پردازد؛ همچنین کتاب ها و مقالات فراوانی در زمینه ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
را برگزیدم. انتخاب این عنوان به جهت اهمیتی بود که دربرداشت؛ چرا اصل اسلام و جوهر آن رحمت است. اسلام دین رحمت و صاحب رسالت آن یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، نه تنها رحمت برای مسلمانان و اعراب، بلکه برای همه جهانیان است (آری همه جهانیان). بنابراین بدین جهت این عنوان را برگزیدم زیرا این عنوان، دقیقاً عکس چیزی است که امروزه در جهان اسلامی ما اتفاق می افتد؛ از جمله گسترش سازمان های ...
فقیه، مهندس نیست - فقه؛ دانش دو ساحتی کشف قانون و تولید نظریه
.jwplayer{ display: inline-block; } متن پیش روی می کوشد با طرح دیدگاه شهید صدر در ساخت نظریه اسلامی (فقه نظریه)، روشن کند این فرایند علمی و تلاش فکری و معرفتی، چه نسبت و تشابهی با مهندسی و کار مهندسان دارد! به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی الهی خراسانی پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه مشهد، در نقد مقاله علی پایا با عنوان فقیه به منزله ی یک مهندس ، طی یادداشتی در شماره هفدهم فصلنامه علوم ...
ناآگاهی از قوانین اسلامی، علت خشونت و عامل ظهور اندیشه تکفیری
جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ کسانی که مردان و زنان مؤمن را آزار کرده و بعد توبه نکرده اند ایشان راست عذاب جهنم و ایشان راست عذاب سوزان . والسلام علیکم و رحمة الله تعالی و برکاته پی نوشت ها: 1. عالم تأثیرگذار و پژوهشگر در حوزه مذاهب و ادیان- تونس 2. السهلی، الروض الأنف، دارالمعارف، لبنان، 1978، ج2، ص 18؛ حسن إبراهیم حسن، تاریخ الإسلام، ج1، ص 91؛ حسن إبراهیم حسن ...
چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود؟
قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد ...
داستان/ جوجه تیغی
است که در مقابل ظلم کوتاه آمدم. هرچند که در تمام مدت عمرم، خدا را شاهد می گیرم جز کمک کردن و هزینه کردن برای خودش وخانواده اش کاری نکردم .به جرأت می توانم قسم بخورم، بغیر از مدتی که در منزلشان درس می خواندم، خیری از این خانواده ندیدم. حالا به عقیده شما، وقتی بزرگترش از او به عنوان یک تهدید استفاده می کند و می گوید اگر من جلویش را نمی گرفتم، چنین و چنان می کرد و بگونه ای وانمود می کند که ...