سایر منابع:
سایر خبرها
سهروردی عقل و شهود و دین را با هم جمع کرد
...، شهود و دین می توان جمع کرد که در این رابطه آیت الله جوادی آملی چنین عنوان کردند : شیخ اشراق نابغه نادره ای است که بین حکمت بحثی و حکمت ذوقی جمع کرده است. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تصریح کرد: مساله آن است که سهروردی تعریف رایج از فلسفه که دانش شناخت وجود به ماهو وجود است را می پذیرد اما از واژه حکمت استفاده می کند و حکما را به پنج دسته تقسیم می کند: اول حکیمی که فقط به دنبال ...
روش تفکر سهروردی چگونه بود؟/ توصیه شیخ اشراق به هم طریقتی های خود
کدام از حکما بیهوده گو نیستند و قطعا دانش آنها مبتنی بر یک استدلال است. به شناخت روش آنها روش شناسی گفته می شود. وی افزود: بعضی از بزرگان اهل سنت مثل غزالی و شهاب الدین عُمَر سهروردی و بعد هم فخر رازی ضربه مهلکی به فلسفه زدند اما شیخ اشراق تنها کسی بود که توانست عقل و شهود و فلسفه و تصوف را باهم جمع کند. حالا سوالی که پیش می آید این است که برهان و عرفان، فلسفه و تصوف و استدلال و شهود ...
حکمت مطمئن ترین راه برای فهم دین است/ جمع استدلال و تهذیب در اندیشه شیخ اشراق
ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه درباره روش شناسی حکمت اشراق بیان کرد: شیخ اشراق بر این عقیده بود که هم می توان عقل و شهود را باهم جمع کرد و هم فلسفه و تصوف را در واقع باهم ترکیب کرد. وی افزود: آیت الله جوادی آملی درباره شیخ اشراق می گوید: شیخ اشراق نابغه نادره ای بود که حکمت ذوقی و بحثی را با هم آمیخت، حکمت بحثی یعنی حکمت استدلالی و مشائی و حکمت ذوقی یعنی اشراق و ...
محقق داماد: سهروردی به علم اصول نگاه حکمی داشت/ قاضی در صدور حکم قتل شیخ اشراق به بیراهه رفت
خواهیم بدانیم که سهروردی از چه روشی بهره برده است. بسیاری از اهل سنت به نقد فلسفه پرداخته اند در این میان سهم غزالی و شهاب الدین عمر سهروردی از همه بیشتر است. خسروپناه ادامه داد: سهروردی اعتقاد داشت که باید عقل، شهود، فلسفه و تصور را در کنار هم قرار داد اما متدلوژی وی چه بود؟ وی منابع معرفتی بسیاری را در کنار هم قرار داد. فلسفه ایران باستان، فلسفه یونان باستان، حکمت مشاء و سینوی، عرفان و ...
سهروردی نه حکیم ایرانی است نه افلاطونی، حکیم اشراقی است
که توصیه می کنم کسانی که می خواهند ساده و روان مناسک سلوک را بدانند این را بخوانند، سوم کلمه تصوف شرح مقامات عرفا و معانی اصطلاحات عرفانی است و در نهایت روزی با جماعت صوفیان است. دسته دوم رساله های رمزی تأویلی او مانند قصه غربت غربیه ، آواز پر جبرئیل، عقل سرخ، فی حقیقة العشق است. بسیاری از آثار سهروردی حتی فلسفه و متافیزیک آمیخته فضای عرفانی است بنابراین بحث عشق خیلی راحت در دستگاه و شهود او جا ...
جریان اشراقی شدن سهروردی چه بود/ تقسیم بندی حکما به تعبیر شیخ اشراق
.... فلسفه مبتنی بر شهود و عرفان عملی و سیر و سلوک که از مشرق عقل محض اشراق می شود. حکمت الهی اشراقیون ایران باستان که معرفتشان اشراقی و مبتنی بر کشف و شهود بوده است. جریان اشراقی سهروردی براساس خوابی است که می بیند. ارسطو در عالم خواب در پاسخ این پرسش که حقیقت چیست، به او می گوید: خود را باش. شرح واقعه در کتاب تلویحات در طی چندین صفحه آمده است. به تعبیر ...
ملاصدرا کمی یونانی زده بود/ سهروردی یک ایرانی خالص و شهید است
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق (شهاب الدین سهروردی) با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله یدالله یزدان پناه، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، رحیم اعوانی، نجفقلی حبیبی و جمعی دیگر از اساتید حوزه فلسفه و حکمت کشور، ساعتی پیش (سه شنبه 5 مرداد) در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در ابتدای این ...
فیلسوفی که در راه نور و تشیع به شهادت رسید
سهروردی نوشته شده است بگویید کتابهای خوب درباره سهروردی کم است، اما می توان به منابع چندی اشاره کرد: منابعی مثل شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی که استاد دینانی نوشته اند؛ کتاب دیگری هست به نام معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی اثر استاد حسین ضیایی؛ و همینطور کتابهایی از استاد نصر و هانری کربن مثل سه حکیم مسلمان . امیدواریم که کتابهای این شیخ جوان شهید بتواند ما را یاری کند تا به نور حقیقت نزدیک تر شویم. انتهای پیام/ ...
سهروردی اندیشه نوافلاطونی را با عرفان اسلامی آمیخت
فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است. به اعتقاد برخی مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن ...
شیخ اشراق؛ وارث حکمت جاودان یونان و ایران
استفاده کرده اند. شرح دیگر بر این کتاب، شرح شمس الدین محمد شهرزوری به شمار می رود. البته اینک در کتاب هایی چون شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی اثر ابراهیمی دینانی، جلد دوم اسلام در سرزمین ایرانی نوشته هانری کربن محقق فرانسوی و درس های حکمت اشراق به قلم یدالله یزدان پناه به اندیشه های محوری شیخ اشراق پرداخته شده است. **ایرنا: سهروردی در آثار خود از چه فیلسوفانی پیروی می کند و کدامیک از ...
نگاهی انفسی به فلسفه سهروردی - تحول نوری در سهروردی مقدمه فهم است
...> بنابراین، دلشوره فلسفه سهروردی در سفر فلسفی، تحقق دارایی وجودی است نه دانایی مفهومی. بعدها این استعاره سفر در فلسفه ملاصدرا به اوج خود می رسد که بر مبنای آن، فیلسوف در سفر اول (=سفر از خلق به سوی حق) و سفر دوم (= سفر از حق در حق) مقدمات ارتقای وجودی خود را فراهم می کند و در سفر سوم (=سفر از حق به سوی خلق و بالحق) و سفر چهارم (=سفر بالحق در خلق) به دستگیری دیگران می پردازد. عنصر دیگری که در ...
کسی انتظار نداشت شیخ اشراق فقیه باشد/ بازپرس پرونده سهروردی خودفروخته بود
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس ، همایش بزرگداشت شیخ اشراق (شهاب الدین سهروردی) با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله یدالله یزدان پناه، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، رحیم اعوانی، نجفقلی حبیبی و جمعی دیگر از اساتید حوزه فلسفه و حکمت کشور، عصر روز گذشته (سه شنبه 5 مرداد) در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. آیت ...
علاقه اهل سنت هند به اهل بیت(ع)
مطرح است اما ما علوم را به عقلی، نقلی، شهودی و تجربی تقسیم می کنیم. خسروپناه اظهار داشت: فلسفه هم یک امکاناتی دارد تا رابطه ملک و ملکوت را اثبات کند لذا عقل در خیلی جاها ناتوان می ماند. ما زمانی که از نسبت دین و علم صحبت می کنیم طبیعتا نباید این بحث را به علوم تجربی منحصر کنیم با این حال تقریبا می توان گفت هر دانشمندی که روش تجربی کار می کند غیر از تجربیدن یک شهودی هم بر او حاصل می شود ...
سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد/او یک ایرانی خالص و شهید است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز ؛ هشتم مرداد در تقویم ایران اسلامی روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی نام گرفت تا بهانه ای برای تعمق در آثار و عقاید این حکیم بزرگ باشد، زیرا او نقطه تلاقی تفکر نوافلاطونی با آرای عرفانی در جهان فلسفه است. عارف شهید، شیخ شهاب الدین سهروردی مشهور به شیخ اشراق، فیلسوف، دانشمند و عارف برجسته ای است که از همه دانش های متعارف زمان خود مانند فقه ...
هشتم مردادروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
به گزارش پانا ازشهرستانهای استان تهران ،شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی،معروف به شیخ اشراق،شیخ شهید وشیخ مقتول، چهره برجسته ای درحکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری ،قمری درسهروردزنجان دیده به جهان گشودو اولین آموخته های او درسهرورد و سپس در مراغه نزد مجدالدین جیلی بود و در همان جا با فخررازی هم درس شدو سپس به اصفهان رفت و نزد ظهیرالدین فارسی،علم و منطق را ...
دینی که حکمت نداشته باشد هیچ است/ غزالی بساط تکفیر را راه انداخت
به گزارش خبرنگار مهر ، همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با همکاری انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عصر روز گذشته با حضور اساتید فلسفه در موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد . در این مراسم غلامرضا اعوانی درباره موضوع جمع بین حکمت قرآنی و برهانی در رسالة الواح عمادیّه سخنرانی کرد. وی گفت: یکی از سوالاتی که همیشه وجود داشته این است که آیا قرآن، برهان و عرفان با یکدیگر جمع می ...
شیخ شهاب الدین،حکیم بزرگ ایران زمین/سهروردی،فیلسوفی که از قرآن تاثیر پذیرفته است
به پایان رساند در حالی که متعصبان و جاهلان دین به طور مداوم به انتقاد از وی می پرداختند. مکتب فکری شیخ اشراق تاثیر شگرفی بر مراکز علمی و فلسفی منطقه داشت. این فیلسوف ایرانی اصول فلسفه ی خود را در مهم ترین کتابش حکمه الاشراق شرح داده و اشراق را به معنای نور و نورانی دانسته است. در فلسفه ی اشراق، هستی یا وجود مطلق از اصل نورالانوار ساطع می شود و جهان را فرا می گیرد و دیگر موجودات، هستیِ ...
نظریه جدید معرفت طبعی
با تقویت عقل در حیطه نظر و استدلال دارد. سپس اشاره می کند به اینکه تقویت عقل در حیطه ذهن و نظر به کثرت خواست و نیاز بستگی دارد: ولن ینظر ناظرو لایفکر مفکّرٌ دون الحاجه التی تبعث علی الفکره، و علی طلب الحیله، ولذلک وضع الله تعالی فی الانسان طبیعه الغضب، و الطبیعه الرضا، و الطبیعه البخل و السخا، الجزع والصبر....، فجعل ها عروقاً (جاحظ، 1933م، ص124 / همو، 1965م، ج 2، ص 237-238) ایجاد طبایع ...
اهمیت شهاب الدین سهروردی در فلسفه اسلامی/عصاره حکمت شرق
به گزارش خبرنگار مهر ، نوشتار پیش رو برگرفته از کتاب ما و تاریخ فلسفه اسلامی دکتر رضا داوری اردکانی است که به مناسبت سالروز شهادت شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی آن را از نظر می گذرانیم؛ سهروردی، صاحب کتاب حکمت الاشراق و موسس حوزه فلسفه اشراقی است. این فلسفه علی رغم قول کسانی مانند نالینو که میان فلسفه مشرقی ابن سینا و حکمت اشراقی سهروردی مناسبت ندیده اند، دنباله فلسفه مشرقی ابن سیناست و ...
سهروردی شهید راه آزاداندیشی است/امروز سناریوی سهروردی در سوریه بازسازی می شود
خبرگزاری شبستان در قم، عنوان کرد: یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق حکیمی است که اولین بار توانست با تکیه بر اندیشه های افلاطونی و نوافلاطونی بین مباحث نظری مشائیون و بحث های اشراقی جمع کند، شهید سهروردی توانست نور را وارد مکتب فلسفی کند و از این طریق فلسفه را با لطافت ها عجین کرد. استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قرن 21، قرن معنویت و عرفان است، اظهار داشت: امروز توجه به معنویت در دنیا ...
رابطه اراده با معرفت
ترتیب ما به معنای خاصی که جاحظ از اراده می تواند داشته باشد نزدیک می شویم، همان معنایی که به پیروی از برخی معتزله عبارتست از میل به آنچه مطابق مصلحت است. به عبارت دیگر اراده عبارت از میل و خواستی است که با تأیید و حاکمیتِ عقل به دست آمده باشد. نکته چهارم: راه حلی که جاحظ برای تقویت عقل ارائه می دهد، همان طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، عبارتست از کثرت بحث و استدلال. او معتقد است که عقل در اثر ...
امام جعفر صادق(علیه السلام) با جریان های وارداتی برخورد گزینشی، عقلانی و انتقادی داشت
از این رو و به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و مؤلف آثاری همچون قلمرو دین ، انتظارات بشر از دین و جامعه علوی در نهج البلاغه درباره آزاداندیشی در نهضت علمی ششمین امام شیعیان گفت و گو کرده ایم که به حضورتان تقدیم می شود: با توجه به آنکه نهضت، به جریانی عظیم و اثرگذار اطلاق می شود ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
اکرم (ص) فرمود: لَن یَرَی اللهَ أَحَدٌ فِی الدُّنیَا وَ لاَ فِی الآخِرَه (قاضی، بی تا: 181 و 252). حال به فرض صحّت روایت ابوهریره، با روایت جابر قابل جمع است، بدین صورت که منظور از تشبیه در روایت ابوهریره چنین است که در قیامت شهود الهی به قدری جلیّ و آشکار است که به همان وضوحی که ماه را در آسمان شب چهارده می توان مشاهده کرد، خدا را هم به همان وضوح می توان شهود نمود و به معرفت او نایل آمد ...
تعارض بین دلیل عقلی و نقلی از نگاه بحرانی
فلاسفه و علمای اهل سنت بر عقل تکیه می کنند و احادیثی را که موافق عقل نباشد رد می کنند و با استدلال های عقلی، منکر احباط و سهوالنبی می شوند، در حالی که اینها در نصوص آمده است و در تعارض دلیل عقلی و نقلی، نقل را کنار می گذارند یا تأویل می کنند. لذا در مسائل اصولی به دیدگاه هایی برخلاف روایات قائل شده اند. 6. ان لله علی الناس حجتین. مراجع قرآن کریم. ابن ...
مروری بر رساله عقل سرخ شیخ اشراق
سخن می گوید: اول کوه قاف، دوم گوهر شب افروز، سوم درخت طوبی، چهارم دوازده کارگاه، پنجم زره داوودی، ششم تیغ بلارک و هفتم چشمه زندگی. او توضیح می دهد که قاف گرد جهان درآمده و یازده رشته کوه است؛ بعد اوصاف کوه ها را مشخص می کند و می گوید هوای آن ولایت در هیچ فصل برنگردد و مساحت آنجا را تشبیه به پرگار می کند که یک سر بر نقطه مرکزی دارد و هرچقدر بگردد باز به همان اول می رسد. گذشتن از آن کوه را تشبیه به ...
سیره علمی امام صادق(ع)،الگویی برای مبارزه بافرقه های مدعی اسلام
متکلمان مذاهب و ادیان بحث و مناظره داشته و به اقتضای ماهیت مناظرات کلامی در این مباحثات رویه ای متکلمانه اتخاذ کرده است. در بیان شیوه مجادلات و مواجهه فکری امام صادق (ع) می توان گفت در دفاع از اصل توحید با الهام از قرآن کریم راهبرد اثبات علت از راه معلول و توجه به صنع خداوند را در پیش می گرفتند و با استدلال عقلی و منطقی و با بهره گیری از واژگان کوتاه و گویا و مستدل به بیان براهین خود می پرداختند ...
سیره زندگانی صادق اهل بیت(ع) از نگاه استاد شهید مرتضی مطهری
مقام و ریاست و خلافت نمی خواستند.حضرت صادق علیه السلام از اول از همکاری با اینها امتناع ورزید. بنی العباس از همان اول که دعات و مبلغین را می فرستادند،به نام شخص معین نمی فرستادند،به عنوان الرضا من آل محمد یا الرضی من آل محمد یعنی یکی از اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله که شایسته باشد تبلیغ می کردند و در نهان جاده را برای خود صاف می کردند.دو نفر از دعات آنها از همه معروفترند،یکی عرب به ...
قرائتی امروزین از اندیشه سلفی گری پژوهشی تحلیلی در مورد مبانی و اهداف
بدعت- آن گونه که آن ها نامیده اند- به تکفیر تحوّل یافته است. ابن جوزی معتقد است که این افراد، پیروان ابلیس و فریب های او هستند؛ آن گونه که در کتاب مشهور او تلبیس إبلیس آمده است. ابن تیمیه بر ظواهر معانی کتاب و سنّت تکیه کرده است. او نقش عقل را در این شیوه منحصر کرده است؛ بدون آن که بر فلسفه و دانش های عقلی تکیه کند. وی آن گونه که در نوشته های او آمده است؛ فلسفه و دانش های عقلی را تحقیرکننده ی ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
اسلام را مشاهده می کند. آن ها هر فرقه ای از فرقه های اسلامی- چه شیعه و چه سنی- که با ایشان مخالفت کند، کافر می شمارند و هجومی در تکفیر کردن اهل سنت، جماعت و اشاعره به راه انداخته اند که در تاریخ نظیری ندارد. در مدارس، زیر سیطره خود چیزهایی را به دانش آموزان یاد می دهند که به سود جریان تکفیر است. در چاپ سوم کتاب التوحید نوشته دکتور صالح الفوزان که به دانش آموزان کلاس اول دبیرستان درس داده می شود ...
درگذر تکفیر فکری و تکفیر جنایت کارانه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: جعفر محمدحسین فضل الله (1) چکیده تکفیر عملی که منجر به قتل و جنایت می شود از دو عامل نشأت می گیرد. اول فراتر رفتن تکفیر از سطح اندیشه به تکفیر شخص و دوم شرایط محیطی که فرد تکفیری در آن رشد می کند. اعتقاد به یگانه بودن حقیقت مستلزم پذیرش حقانیت یک اندیشه و بطلان اندیشه معارض آن می شود. طبعاً اگر ...