سایر منابع:
سایر خبرها
خاقانی خیلی خودش را فریاد می زند
با جلوه گری بی پروای عواطفش در شعرهایی ماندگار شده است که با ترکیب های خیالیِ بدیع و تازه ای تزیین شده اند. شاعر شعر می گوید که فضلش را نشان دهد او پس از بیان نکات بالا اظهار کرد: هنگامی که به گفتمان های شعری مختلف توجه می کنیم تا حدودی می توانیم به گفتمان های متفاوتی دست پیدا کنیم. در بسیاری از گفتمان های شاعرانه، شاعر در حضور دواوین دولتی و شکل های حکومتی و برای ابراز فضل ...
مراسم تجلیل از خاندان عتیقی در مجموعه سعدآباد برگزار شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سعدآباد، مراسم بزرگداشت و تجلیل از خاندان عتیقی با حضور برخی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران و علاقه مندان به هنر و فرهنگ در سالن سینمای کاخ موزه ملت برگزار شد و در این مراسم سه تن از پژوهشگران و اساتید هنر، حکمت و فلسفه، بنی اردلان ریاست دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر پیرامون تاثیر قرآن بر هنر، هادی سیف پژوهشگر و محقق برجسته ...
گرامیداشت مولوی و بزرگداشت یک مولوی پژوه
...، میزگردی با حضور فاطمه راکعی شاعر و زبان شناس، فریبا ملکیان عضو هیات علمی دانشگاه و فرزند مرحوم مهدیه الهی قمشه ای و افشین علا شاعر و داماد بانو الهی قمشه ای برگزار شد. ** مساله شناسیِ مولوی در ابتدای این نشست رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: عشق ناب مولوی به حق تعالی و شناخت عمیق و کم بدیل او نسبت به ساحت حقیقت موجب شد که جان مولوی با عاشورا و امام حسین (ع ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
حضرت زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا
پردازیم تا این ویژگی حضرت روشن تر گردد. شب عاشورا و پرستاری شب عاشورا از سخت ترین شبهایی بود که بر حضرت زینب& گذشت؛ چراکه از قرائن و احوالات آن شب، روز عاشورا و حوادث پیرامون آن را پیش بینی می کرد. در آن شب، هنگامی که امام حسین% اشعاری در وصف دنیا زمزمه می فرمود، [3] حضرت زینب& آن اشعار را شنیده و بی تابی می کرد، امام% به ایشان فرمود: یَا أُخَیَّهُ لَا یُذْهِبَنَّ حِلْمَکِ ...
روز شمار مطبوعات1-11مهر ماه
رسانه ها(3مهر ماه1389) - کارگاه آشنایی با شیوه های نوین خبرنویسی با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه هادر ایسنا (3مهر ماه1389) - بازدید محمدعلی رامین معاون امور مطبوعاتی ارشاد از مدرسه ی شهدای رسانه ی تهران(3مهر ماه1389) - برگزاری نشست نقد و رصد رسانه به همت جبهه فکری بانوان انقلاب اسلامی(3مهر ماه سال 1390) - مراسم تودیع و معارفه هیات مدیره انجمن ...
هدایت فضای مداحی به حوزه پژوهش - برنامه ای همه سونگر لازم است
در حوزة علوم انسانی مطرح می شود و باید سراغ روش های این دانش که امروز بعد از گذشت 300 الی 400 سال فربه شده است، برویم. چه نیاز و چه اولویت های پژوهشی ما را به اینجا رسانده است که باید کار علمی انجام دهیم؟ عرصه مداحی و ذاکری تنوع و تکثر بسیاری دارد؛ چون امری بینارشته ای است. این موضوع از یک سو با ادبیات متصل می شود؛ چون با عناصری مانند شعر و روایت (ساختارهای داستانی، نقالی و مراثی) در ...
"محوی" صاحب منتقدترین و صوفیانه ترین اشعار کُردی
محوی به روش عروضی و در انواع بحور مختلف سروده شده است و او همچنین به زبان فارسی نیز اشعاری را سروده است. محوی تنها شاعر کُردیست که با همه اوزان و در همه قالب ها و بحور شعر سروده است و همچنین محوی بر زبان های عربی، فارسی و ترکی کاملا تسلط داشته و اشعار نغز و پر مایه ای هم به این زبان ها سروده است. محوی در به کار بردن لغات آهنگین و سنگین تبحری بسیار داشته است و نیز یکی دیگر از ...
کتاب معماری شعر معاصر در قزوین رونمایی شد
به گزارش خبرنگار مهر ، دومین جلسه از نشست های فرهنگی صبح دوشنبه به رونمایی آخرین اثر مجید بالدران با عنوان معماری شعر معاصر اختصاص داشت. این جلسه که میزبان شاعران، ویراستاران و منتقدان ادبی بود با توضیحات مولف در خصوص شکل گیری کتاب رسمیت یافت. مجید بالدران که کارشناس ارشد ادبیات فارسی است، این کتاب را پایان نامه ی دوره ارشد خود عنوان کرد که به پیشنهاد یکی از استادانش کار شده و پس از ...
موزه دایی شهریار دومین خانه موزه شخصیت های ایران شناخته شد+ تصاویر
گرفته و بخش خصوصی در دو سال گذشته 40 موزه ایجاد کرده است. با وجود این سعی بر آن است تا موقعیت به نوعی پیش رود که بخش خصوصی بتواند هر 10 روز یک موزه ایجاد کند. از این رو طرح هر خانه یک موزه مطرح شده است. بر اساس طبقه بندی که انجمن بین المللی خانه موزه های تاریخی (DEMHIST) در هشتمین کنفرانس سالانه این انجمن در سال 2007 میلادی در شهر وین به تصویب رساند، خانه موزه های تاریخی در 11 گروه ...
تلویزیون چه برنامه هایی برای محرم 95 دارد؟
دقیقه ای از دیگر تولیدات شبکه ملی است. پخش روزانه سخنرانی مذهبی، مداحی و مستندهای مرتبط با موضوع عاشورا از جمله ویژه های پیش بینی شده برای پخش در ایام محرم است. براساس این گزارش در دهه اول محرم امسال، از صبح تا ساعات پایانی شب، برنامه های متنوعی تولید و تهیه شده است که این برنامه ها با پخش سخنرانی مذهبی، هر روز صبح بین ساعت 8 تا 9 صبح آغاز می شود. برنامه های روتین شبکه همچون ...
فریبا ملکیان: شرح آثار مادرم درباره مثنوی منتشر می شود/ شرح منظومه ملاهادی سبزواری در عالم رویا
گروه فرهنگی :آیین گرامیداشت مقام مولانا جلال الدین محمد بلخی و مرحومه مهدیه الهی قمشه ای، مولاناپژوه و قرآن شناس کشورمان امروز (یکشنبه 11 مهر) با حضور فریبا ملکیان و افشین علاء، فرزند و داماد زنده یاد قمشه ای، فاطمه راکعی شاعر و قرآن پژوه و حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه برگزار شد. *خاندان الهی قمشه ای حق بزرگی بر گردن فرهنگ معاصر ایران دارند ...
ماه محرم آمده، قد قامت العزا
از عشق حسین(ع). سلام بر نواهای دل انگیز یا حسین(ع). سلام بر سینه های سوخته از عشق حسین(ع). سلام بر لبِ تشنه ی حسین(ع)، که تشنه ی آب نبود، تشنه لبیک بود. سلام بر شبی که حسین(ع) وداع کرد با آن هایی که مرگ را واهمه داشتند. سلام بر عزاداران حسین(ع)که راه او، هم عزادار می خواهد و هم پیرو. و ما عزای حسین (ع) را برای لبیک به ندای هل من ...
شعور حسینی + معرفی کتاب
مطالعات در حوزه ماه محرم به شناخت ما از فلسفه قیام عاشورا و زوایا و ابعاد مختلف آن کمک می کندو بدون شک به عزاداری ارزشمندتری هم منجر خواهد شد. درباره فلسفه قیام امام حسین (ع)، حماسه عظیم کربلا و همین طور افرادی که روز عاشورا در کربلا حضور داشتند، کتاب های زیادی (در قالب رمان، شعر، داستان، کتاب های پژوهشی، تاریخی تحلیلی و...) نوشته شده است. ما سعی کردیم یک بسته پیشنهادی جمع و جور برایتان آماده ...
راکعی: ویژگی های اخلاقی مهدیه الهی قمشه ای باید کتاب شود / ملکیان: کتاب های مادرم بهترین یادگاری های اوست
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گرامیداشت و بزرگداشت مهدیه الهی قمشه ای، مولاناپژوه و قرآن شناس مطرح کشورمان ظهر یکشنبه (11 مهرماه) با حضور فریبا ملکیان، فرزند بانو مهدیه الهی قمشه ای، افشین علا، شاعر و داماد بانو الهی قمشه ای و فاطمه راکعی، شاعر و قرآن پژوه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. فاطمه راکعی، شاعر برجسته کشورمان در توضیح ویژگی های مرحوم الهی قمشه ...
نوای عاشورایی رادیو در ماه محرم
است که در "روایت سرخ" برای مخاطبان و دوستداران اباعبدالحسین(ع) روایت خواهد شد. این ویژه برنامه در ایام محرم از روز شنبه 17 مهر در ساعت 11:15 دقیقه از رادیو صبا شنیده می شود. علاقه مندان به حوزه شعر و ادب می توانند هر روز در ایام محرم برنامه "پیمانه های سرخ عاشورایی" را در ساعت 06:30 به مدت 15 دقیقه و برنامه" طنین خون خدا" را در ساعت 11:30 به مدت 10 دقیقه دنبال کنند. ...
بزرگداشت مولانا در خجند
وابستگی فرهنگی کشورمان در خجند تاجیکستان، نشست علمی و ادبی بشنو از نی را همزمان با روز بزرگداشت مولوی برگزار کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست علمی و ادبی بشنو از نی همزمان با روز بزرگداشت مولوی، به همت وابستگی فرهنگی ایران در خجند، با همکاری شهرداری این شهر، شبکه تلویزیونی سغد و محفل گنج سخن، با حضور وابسته فرهنگی ایران، شهردار خجند ...
پیشینه عزاداری برای امام حسین (ع)
این روایت را درست بدانیم، به اوج خفقان عصر اموی و شدت برخورد آنان با سنّت های شیعی و به ویژه عزاداری امام حسین -ع - پی می بریم که حتی یاران نزدیک امامان شیعه را نیز در بی خبری نگه می داشت که البته جای تأمّل دارد. زید الشحّام نقل می کند که روزی نزد امام صادق -ع - بودیم. جعفر بن عثمان وارد شد و نزدیک امام نشست. امام به او فرمود: شنیده ام که تو درباره حسین -ع - شعر می گویی. جعفر گفت: آری. با ...
ائوریپیدس پنج نمایشنامه با ترجمه عبدالله کوثری
مادرش همدانی بودند و ساکن آن شهر، اما در سال 1328 برای اقامت همیشگی به تهران رخت کشیدند. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به انجام رساند و آن گاه در رشته ی اقتصاد دانشگاه ملی (شهید بهشتی) ثبت نام کرد. در سال 1348 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و پس از اتمام خدمت نظام، در سال 1351 برای تکمیل زبان انگلیسی به انگلستان رفت. در سال 1352 در کتابخانه ی دانشگاه ملی استخدام شد. در سال 1354 در پژوهشگاه علوم ...
مراسم بزرگداشت ملامحمداسماعیل مردانی در مرودشت برگزاری شد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سایت خبری مرودشت نا ، با حضور سکینه کیانی همسر محمدبهمن بیگی، مردم و مسئولان شهرستان مرودشت خصوصا ایلوندان ایل بزرگ باسری، کتاب یورد خوبان مجموعه اشعار ملامحمد اسماعیل مردانی شاعر روشن ضمیر ایل باسری رونمایی شد. ملامحمد اسماعیل مردانی را با شعر و عرفان می شناسند شهردار مرودشت در آیین رونمایی از این کتاب بیان داشت: ملامحمد اسماعیل مردانی ...
مولانا پژوهی در مقابل مولانا پرستی یک ضرورت است
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود استان سمنان، مجید پازوکی همزمان با سالروز تولد مولانا محمد بلخی و نخستین همایش بزرگداشت این شاعر و عارف نامی بزرگ ایرانی در سالن هلال احمر شاهرود افزود: مولانا در آثار خود بندگی را ترویج و احادیث و آیات قرآن را تبیین می کند. این مولانا پژوه براین باور است که خداوند در قرآن بیشترین تذکر ها را به رسولان خود داده است تا بندگی را به ...
گرامیداشت مولوی و بزرگداشت مهدیه الهی قمشه ای برگزار می شود
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی و پژوهشکده زبان و ادبیات به مناسبت گرامیداشت مولوی و بزرگداشت مهدیه الهی قمشه ای، مولوی شناس، نشستی با سخنرانی محمدتقی پورنامداریان برگزار می کند. در ادامه این نشست میزگردی با حضور فاطمه راکعی، فریبا ملکیان، افشین اعلا و با مدیریت زهرا حیاتی تشکیل می شود. این نشست یکشنبه 11 مهرماه از ساعت 10 در محل سالن حکمت واقع در بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی(دکتر صادق آئینه وند) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. ...
نیازمند تحول جدی هستیم
محسن حسام مظاهری مدیر انتشارات خیمه است و خودش هم نویسنده و عاشورا پژوه است. با او درباره وضعیت نشر، توزیع و کیفیت کتاب های عاشورایی به گفت و گو نشستیم تا نظر کسی که از نزدیک با این حوزه سروکار دارد را بدانیم. حاصل این گفت و گو را بخوانید؛ وضعیت نشر کتاب های عاشورایی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بحث عاشورا به دلیل اینکه یک وجه آیینی مهم دارد و با مجالس عزاداری پیوند خورده، در ...
حقانیت ائمّه اطهار و تأیید آن ها در قرآن و دیگر کتب آسمانی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، ش197، زمستان 1384. حسینی، سیدغلامحسین، قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی ، علوم انسانی روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، ش26 (بهار1380). دریدی، سامیه، فی علاقه الشعریه با المذهبیه من خلال أشعار ابن هانی المغربی ، مجله دراسات أندلسیه، جزء27، شوال 1422ق. شیبانی، سعید، ثقلین در دیوان ابن هانی أندلسی ، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی ...
حکومتی شیعه اوده در شمال هند
.... 24. غفاری کاشانی، ابولحسن، گلشن مراد، به اهتمام غلامرضا طباطبائی مجد، تهران، زرّین، 1369. 25. گلچین معنی، احمد، کاروان هند، مشهد، آستان قدس رضوی، 1369. 26. کرباسی زاده اصفهانی، علی، حکیم متالّه بیدآبادی احیاگر حکمت شیعه در قرن دوازدهم هجری، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1381. 27. لکهارت، لارنس، نادرشاه، تصحیح مشفق همدانی، تهران، چاپخانه شرق ...
شاعری ام برای تبلیغ ایمان بود!
صدها جلد می رسید. خودم نیز علاقه شدیدی به شعر فارسی داشتم و به همین سبب اکثر اوقات کتابها را ورق می زدم و از طریق ترجمه های اردو، از اشعار فارسی آن کتاب ها لذّت می بردم و استفاده می کردم. مثنوی های امیرخسرو، جنگ نامه نعمت علی خان و اشعار فارسی دکتر محمّد اقبال را به این شکل مطالعه نمودم. ولی به مرحله کمال نرسیدم. مجموعه اشعار علامه اقبال را ورق گردانی می کردم و آنچه خوشم می آمد را می خواندم ...
آیت الله سبحانی: ترکیب بند گرمارودی درباره حضرت زینب کبری(س) تا ابد می درخشد
آیین پاسداشت استاد سید علی موسوی گرمارودی در بیست و هشتمین شب شاعر با حضور چهره های هنری، ادبی و فرهنگی کشور در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد. مهدوی راد: موسوی گرمارودی یکی از عزیزترین خردمندان روزگار است در این مراسم که در نخلستان سازمان اوج برگزار شد در ابتدا آیت الله مهدوی راد، موسوی گرمارودی را یکی از عزیزترین خردمندان روزگار توصیف کرد و گفت: به عقیده من استاد موسوی گرمارودی ...
سیما در سوگ سالار شهیدان
) خواهند پرداخت. مدیرگروه معارف اسلامی شبکه یک همچنین اظهار کرد: برنامه "آفتاب شرقی" که هر روز قبل از اذان ظهر به نمایش درمی آید در ایام محرم با دکوری جدید و موضوعاتی متناسب با این ایام، با حضور کارشناسان محترم پخش خواهد شد. حجت الاسلام رحیم زاده بیان کرد: ما هر روز قبل از پخش اخبار ساعت 14، 19 و 21 در سه نوبت مدیحه سرایی مداحان را پخش می کنیم. ساعت 16 نیز فیلم های مستندی مرتبط با موضوع عاشورا پخش می ...
کتابی که در دو نقطه ایران و توسط دو ناشر چاپ شد!/ یک کپی کاری علمی
...> سرقت در عرصۀ علوم گوناگون پدیدۀ تازه ای نیست و ردّ پای آن را باید در متون قدیم جُست. نمونۀ برجستۀ این سرقت ها در دیوان های شعری گذشتگان به چشم می خورد. ابیات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد شاعران یکدیگر را متهم به دزدی از شعر خود می کرده اند. دو بیت خاقانی شروانی شاعر سدۀ ششم هجری قمری در این زمینه شهرت یافته است؛ آنجا که به رقیب شعری خود طعنه می زند: دانم که دگرباره گهر دزدد از این عِقد ...
جدل بر سر تصوف/ نگاهی به دیدگاه های مخالفان و موافقان برگزاری کنفرانس شمس
تبریز شناسایی شده و به زودی نسبت به بازسازی و احیای آرامگاه شمس تبریزی اقدام خواهد شد. هرچند این صحبت ها بعدها به فراموشی سپرده شد، اما آنچه در ایران به عنوان آرامگاه شمس تبریزی شناخته می شود، در خوی واقع است. محلی که به اعتقاد برخی محل دفن شمس تبریزی، شاعر صوفی و پارسی گوی است. با همه این اوصاف اما در طول سال های اخیر هر ساله علاقه مندان شمس و مولانا کنگره بین المللی شمس تبریزی را برگزار می کنند ...