سایر خبرها
فیلمی که پشتوانه تحقیقی نداشت از لایک تا دیس لایک به لاک قرمز / این فیلم، زیادی باورنکردنی است
می سپرد، جفاست بیشتر تا واقعیت. راحت تر درباره فیلم حرف بزنیم. مثل من که راحت می گویم فیلمساز مجبور است بعد این همه نابسامانی، مثلا امیدکی تصویر کند. مثل سکانس پایانی و تغییر چهره خود و عروسکش. ساده هست و خیلی دیر اما توان "لاک قرمز" همین است. "لاک قرمز" نهایتا در ساختار کارش بیشتر به چشم می آید؛ دم کارگردانش گرم! موکدا فیلمنامه اش می توانست واقعا منطقی تر باشد. کاش در اتفاق سازی حوادث ...
سلام بمبئی فیلم فارسی ضعیفی است
ندارد بلکه از بسیاری از تجربه های پیشین هم عقب تر است. ابیلی اظهار داشت: تنها برگ برنده فیلم برای جذب مخاطب بیشتر هم در این بین نه قصه تازه و جذاب بلکه عبور از خط قرمزهای معمول سینمای ایران و رابطه نزدیک تر و راحت تر بیشتر بازیگر زن و مرد به واسطه استفاده از بازیگر غیرایرانی است. وی تصریح کرد: قطعا بزرگترین عامل فروش بالای سلام بمبئی نه قصه و ساختار فنی، بلکه حضور محمدرضا گلزار ...
فیلمی علیه تهران سانتی مانتال!
...، هستند. البته فیلمساز به این موضوع بی توجه است که اثرش از تمام ابزارهای کشیدن مخاطب به سالن سینما اعم از سوپراستار، جایزه جشنواره های معتبر بین المللی، موضوع طنز و سوژه ملتهب و جنجال برانگیز بی بهره است. حتی در این بین عده قلیلی به خاطر قلاده های طلا ، یتیم خانه ایران را نیز تحریم کردند! اما با تمام این اوصاف، بازهم یتیم خانه می توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند اگر تهیه کننده ...
می ترسم از روزی که زبان گیلکی فراموش شود
گیل خبر/ مریم رجبی: خاطرات خوب کودکی دو نسل دهه های پنجاه و شصت راکه با داستان های رادیو به خواب می رفتند را دوباره زنده کرد... همه ی ماهایی که در آن دو دهه به دنیا آمدیم لااقل یک بار هم که شده داستان های رادیوی آن سال ها را شنیده ایم... حال به بهانه ی یکساله شدن گیل قصه که یک کانال تلگرامی به زبان مادری مان است و زنده کننده آن خاطرات شیرین، سراغ پرویز فکر آزاد رئیس هیات مدیره ی خانه ی فرهنگ ...
یتیم خانه ایران ؛ قربانی تبلیغ ما!
داشت و منِ مخاطب را می نشاند پای خودش، حرف داشت برای زدن و انقدر در همراه کردن مخاطب با خودش موفق بود که باعث شد تماشاگران بعد از کشته شدن افسر انگلیسی به دست قهرمان ایرانی فیلم بالاتفاق دست بزنند. کسانی که در ایران سینماروی حرفه ای باشند میدانند که دست زدن یکپارچه تماشاگران عام -نه مثلا در جشنواره های سینمایی- برای یک فیلم در سالن سینما چقدر اتفاق نادری است و هر چند سال یکبار ممکن است رخ ...
می خواستم زبان جهانی داشته باشم
...، که او می خواند دو زندگی. این همان اتفاقی است که اگر نه برای همه ما دست کم برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است. دنیای کودکان ابعاد و اتفاق های منحصربه فرد خود را دارد. نزدیک شدن به این دنیا نیاز دارد که مولف بی واسطه خود را در معرض ذهنیات کودکانه قرار دهد. اتفاقا همین موضوع به واسطه اینکه طراوت و شیرینی خاصی دارد می تواند همذات پنداری مخاطب را نیز تشدید کند. این یعنی نزدیک شدن به کودک و شریک ...
گفت و گو با عباس کیارستمی درباره طعم گیلاس
؟ عباس کیارستمی: من به سه عنوان مختلف فکر کرده بودم: سفر به سپیده دم ، کسوف و طعم گیلاس . این عنوان برای من به معنی لطافت زندگی است! گاهی من هم مثل افراد بدبین و واقع گرا فکر می کنم به این که زندگی، زیاد هم خوشایند نیست اما عجالتا چیز دیگری هم برای جایگزینی آن نداریم. حقیقت: ایده خودکشی چطور به ذهن شما رسید؟ عباس کیارستمی: دلم نمی خواهد در این باره حرف بزنم. اما طبق ...
وقتی سینمای هنری و ارزشی خار و سینمای تجاری ارجمند می شود
...> وی افزود: متاسفانه این روزها سینماها در اختیار فیلم هایی قرار درد که با قصه هایی تکراری و آبکی و بدون هیچ مضمون و شکل هنری با بهره بردن از فضا های خارجی و زرق و برق دار قصد جذب مخاطب را دارند و مسئولان سینمایی باید فکری برای این قضیه بکنند. البته خود مخاطبان سینما هم از این موضوع تعجب می کنند و گاها گلایه دارند. مخاطبی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: چرا باید به فیلم یتیم خانه ...
مهران مدیری: با تانک از رویم رد نشوید!
توضیح داد: من سیاسی نیستم اگر حرفی می زنم به کسانی برنخورد و واقعا هم برنخورد و یک عده ای آمدند جوی را بسازند. دورهمی و حرف هایی که می زنم صرفا اجتماعی و فرهنگی است. هر کسی را برای کاری درست کرده اند. من فیلمسازی و کار هنری ام را می کنم و سیاسیون سیاسی اند و امیدوارم قبل از قضاوت از آدم بپرسند منظورت چی بود. من یا توضیح می دهم یا نه، بعد می توانند با تانک از روی آدم رد بشوند. گرچه مدیری در ارتباط تلفنی این برنامه شرکت کرد و توضیحاتی که مدنظرش بود را ارائه داد، اما ای کاش سازندگان مثبت یک به فکر شلوغ بازی برای جذب مخاطب نبودند و صرفا برای روی خط آمدن مدیری اینقدر خبرسازی نمی کردند. ...
واکنش مهران مدیری به حاشیه های برنامه دورهمی/ سیاسی نیستم، با تانک از رویم رد نشوید!
نیستم اگر حرفی می زنم به کسانی برنخورد و واقعا هم برنخورد و یک عده ای آمدند جوی را بسازند. دورهمی و حرف هایی که می زنم صرفا اجتماعی و فرهنگی است. هر کسی را برای کاری درست کرده اند. من فیلمسازی و کار هنری ام را می کنم و سیاسیون سیاسی اند و امیدوارم قبل از قضاوت از آدم بپرسند منظورت چی بود. من یا توضیح می دهم یا نه، بعد می توانند با تانک از روی آدم رد بشوند. گرچه مدیری در ارتباط تلفنی این برنامه شرکت کرد و توضیحاتی که مدنظرش بود را ارائه داد، اما ای کاش سازندگان مثبت یک به فکر شلوغ بازی برای جذب مخاطب نبودند و صرفا برای روی خط آمدن مدیری اینقدر خبرسازی نمی کردند. ...
مهران مدیری: سیاسی نیستم، با تانک از رویم رد نشوید!
نیستم اگر حرفی می زنم به کسانی برنخورد و واقعا هم برنخورد و یک عده ای آمدند جوی را بسازند. دورهمی و حرف هایی که می زنم صرفا اجتماعی و فرهنگی است. هر کسی را برای کاری درست کرده اند. من فیلمسازی و کار هنری ام را می کنم و سیاسیون سیاسی اند و امیدوارم قبل از قضاوت Judgment از آدم بپرسند منظورت چی بود. من یا توضیح می دهم یا نه، بعد می توانند با تانک از روی آدم رد بشوند. گرچه مدیری در ارتباط تلفنی این برنامه شرکت کرد و توضیحاتی که مدنظرش بود را ارائه داد، اما ای کاش سازندگان مثبت یک به فکر شلوغ بازی برای جذب مخاطب نبودند و صرفا برای روی خط آمدن مدیری اینقدر خبرسازی نمی کردند ...
بررسی مرگ اندیشی در دو اثر مهم ایرانی؛ بوف کور و ملکوت
اسطوره هستند. شما این مورد را در سوررئالیست ها نمی بینید. شکل این داستان ها سوررئالیستی است ولی به شدت ساختار اسطوره ای دارند؛ مثل قصه های شرقی، هزار و یک شبی هستند و تفاوت زیادی است بین قصه های هزار و یک شب و آنچه شما به عهوان قصه های کوتاه و بلند غربی می بینید. ملکوت و بوف کور هر دو ساختار اسطوره ای دارند، علاوه بر آن از نظر محتوایی به شدت شرقی و بسیار ایرانی هستند. در این دو داستان شما ...
می سی سی پی نشسته می میرد ، نمایشی در مذمت خودشیفتگان
کنون بخشی از این راه را رفته است: گرفتن حکم اعدام 350 انسان از دادگاه های مختلف! در دنیای تاریک و سیاه دورنمات که جدی ترین نقد ها را به بشریت و فساد قدرت دارد همه چیز در یک ماشین زمان در حال چرخش است. شخصیت ها در حال اجرای نمایش و روایت داستان زندگی شان هستند اما همزمان از آینده و گذشته خود با خبراند تا جایی که در لحظاتی از قالب نقش خود بیرون می آیند و با مخاطب در موردآنچه که رخ خواهد داد ...
مهرواه شریفی نیا جلوی دوربین لطیفی رفت +تصاویر
خانگی را در کارنامه شان ثبت کرده بودند. پیکسل عنوان نخستین سریال تعاملی است و تجربه ای نو برای این چهار نفر به حساب می آید. حامد عنقا طراح، نویسنده و تهیه کننده پیکسل است و ساختار روایی سریال را با شیوه ای متفاوت پایه ریزی کرده است تا مخاطب خودش بتواند در سرنوشت قهرمان داستان مشارکت داشته باشد. این سریال قرار است در فضایی خارج از شبکه نمایش خانگی توزیع شود. امید ...
دو روایت از یلدای زیبا
به گزارش ملیت به نقل از روزنامه اعتماد،پای صحبت های هر کس بنشینیم، بدون شک می گوید که یلدای سال های دور لطف دیگری داشت و این روزها دیگر از یلدا، این گیسو بلند زیبای دلربا که تمام سال مردم منتظر رسیدنش بودند، فقط یک نام مانده و دیگر هیچ. حالا شهر پر شده از بنرهای تبلیغاتی یلدا، هر کجا سر می چرخانیم یک موسسه یا انتشاراتی مشهور و نشریه پرتیراژ و مجله پرمخاطب ما را دعوت می کند تا یلدای مان را در جمع هوادارانش بگذرانیم. تبلیغ های رنگ به رنگ، با عنصر ثابت انار و دانه های سرخ آن روی پوستر و شعری از حافظ و وعده یلدایی متفاوت با حضور شاعران و نویسندگان و... انگار دیگر خانواده و جمع های خانوادگی پای ثا ...
چرا کارشناسان خبر در استودیوها یک جور حرف می زنند
.... من مثل فلان روزنامه و بهمان مجله نیستم که سررشته همه امور را به صهیونیست ها و امپریالیسم مربوط کنم. نه. اما منکر این واقعیت هم نمی توانم بشوم که کارشناسان هرچقدر هم که بخواهند مستقل و آزاده باشند اما روزی شان دست قوزی است. بندگان خدا چه کنند که گرفتارند و زندگی شان خرج دارد و نمی توانند بی گدار به آب بزنند. برای همین هم هست که شما اگر آمار بگیرید می بینید که کارشناسان عموما بر یک منهاجند ...
جنگ رسانه ای سوریه را واگذار کردیم!
مندانه می گوید: ملازمان حرم خوب است. حرف از خانواده های شهدای مدافع حرم خوب است. حرف از مظلومیت شان خوب است. اما صرفاً اینهاست؟ مخاطب ما هیچ نیازی ندارد که بداند مدافعان حرم چرا آنجا پرپر می شوند. چرا آنجا هستیم و چرا آنجا حضور داریم؟ این چراها را چه کسی باید جواب بدهد. یک نگاهی به قصه سوریه هست که تولید برای آرشیو. خیلی دوربین در سوریه و عراق دارد کار می کند کدامش را مخاطب می بیند؟! پیوست رسانه ای ...
آینده ی سایت های خبری ایرانی چه خواهد بود؟
جایگاهی که در وب داشته اند دست خواهند یافت، به نظرم بیش از حد خوش بینانه است. علت هایی که به ذهنم می رسد را تیتروار می نویسم: سایت های خبری، حتی در پلتفرم های موبایل هم، به خاطر هویت و مسئولیت خود، تحت نظارت و کنترل بیشتری هستند و نمی توانند بدون چارچوب، هر چه دلشان خواست بگویند (چنانکه این کار ارزشی هم ندارد. ما برای حرف زدن بدون چارچوب، سر چهارراه ها می رویم و نه سراغ سایت های ...
فمی سکولار، ترویج فمینیسم و سکولاریسم در روابط فردی و اجتماعی زنان
در ذهن مخاطب ارزش گذاری می شود. تخریب چهره زن شرقی، مسلمان، سنتی و غیر فمینیست در مسر ترویج فمینیسم سریالهای شرقی از جمله سریالهای ساخت کشور ترکیه که از شبکه های ماهواره ای پخش می شوند به دلیل قرار گرفتن قصه در بافت اجتماعی کشوری شرقی و مسلمان در کشورهای خاورمیانه پرداخته و در این میان زنان را نیز به عنوان الگوی گذار زنان از سنت به مدرنیته فمینیستی معرفی می کند. ...
مورد عجیب شب یلدا در تلویزیون/ چشم و هم چشمی مجری ها، قهر خواننده، نمایش ساز و سؤالات حیرت آور در یک شب!
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا اولین مهمان شناخته شده تلویزیون، شهاب حسینی بود که یک شب زودتر خیلی آرام و بی سر و صدا مهمان برنامه نود شد و برای دقایقی روبه روی عادل فردوسی پور نشست و از سال های نوجوانی و بازی در تیم پاس تهران حرف زد و سینما و فوتبال را با یک دیگر مقایسه کرد. عادل فردوسی پور دور از حواشی و جنجال های رسانه ای، شهاب حسینی را دعوت کرد و در برج میلاد به گفت وگو نشستند. فردوسی پور برخلاف ...
لذت شکست!
وقایع اندوه باری است که شامل حال شخصیت مثبت یا قهرمان درام شده و باعث شکست و ناکامی او می شود. به این ترتیب شاید پارادوکس درونی و یا خصلت متناقض نمای تراژدی را باید دلیل ایجاد جذابیت آن دانست. تراژدی درامی ست درباره تباهی شحصیت هایی که اگر بی نقص نباشند، لااقل در دنیای خود بهترین محسوب می شوند. این تباهی ایجاد اندوهی در مخاطب می کند، اندوهی که تاثیری منفی بر مخاطب می گذارد. اما اشتیاق به آن ...
حمیده خیر آبادی؛ مادر سینمای ایران
درباره نادره حرف بزنم، باید یک سال صحبت کنم: نادره بی نظیر بود من از زمان سریال "تلخ و شیرین" با ایشان خاطره دارم،مثل یک مادر دوستش داشتم... هدیه تهرانی: لذت لمس احساس مادرانه از سینمای ایران گرفته شد. ثریا قاسمی : ما قطعه های هنرمندان هم می خواهیم، ولی قبل از آن "خانه های" هنرمند می خواهیم،خانه ای باشد که بتوانیم از آن ها نگهداری کنیم، خانه ای که اگر دلشان گرفت اگر خلق شان ...
سه روایت از در گذار روزگار اثر ابراهیم گلستان
انسان یا تفکر عقیم برخی انسان ها در کار رد و انکار این تحول است. داستان های دیگر که همه از مجموعه جوی و دیوار و تشنه آمده اند نیز در همسایگی تازه شان، بر مدار همان لنگ بودن چیزی می گردند. چرخ فلک از ماجرای قهروتهر یک زن وشوهر آغاز می شود که به خواست دختربچه شان به گردش می روند و بعد فضای نارضایتی و اندوه بار حاکم بر زندگی از خلال گفت وگوهای زن و مرد ساخته می شود. اندوه از فضای پیرامون ...
علی ضیا: زیادی خودم هستم
چهار برنامه همگی کنار هم تلاش کنیم مردم تلویزیون را ببینند، برنده اصلی تلویزیون خواهد بود. اگر همگن حرف بزنیم مردم دوست مان دارند و اگر تفرقه ای وجود داشته باشد هم در چشم های مان هم دل مان مشخص می شود. البته دو سال پیش نظر حالا را نداشتم آن موقع فکر می کردم اگر برنامه دیگری بود باید با آن رقابت کرد. اما اکنون چنین حسی ندارم. امیدوارم همه کنار هم بهتر باشیم و مردم هم با این حق انتخابی که دارند ...
چه خوب بودش شب های چله هامون
رسانده بود، وقتی دید جمع، زیادی سوت و کور است و همه حوصله شان سر رفته، شروع کرد به پیش پرده خواندن: پسر بزرگش که جنون گرفته/ کتش رو داده کیسه توتون گرفته. از آن آدم های خوش انرژی بود که نبض هر مجلسی را می توانست در دست بگیرد؛ آدمی افتاده و واقعی. این دو صفت از آن درهای نایاب نسل های اخیر هنر ایران هستند: نه خبری از افتادگی هست و نه از واقعی بودن؛ بگذریم. 3 فارغ از تمام اینها، مرتضی خان ...
احمد نجفی: یک فیلم باید قصه خوب داشته باشد تا شاهکار شود
اخیرا بعضی از ایرانی ها به دلیل اختلافاتی به کشورهای همسایه می روند و به عنوان نماینده آنها در مسابقات جهانی شرکت می کنند. سوال من از مسئولان ورزش کشور این است که چرا این کار را می کنید و قهرمان ها را با دست خودتان بیرون می کنید؟ غیرت ایرانی ما کجا رفته است؟ باور کنید در جهان ما را مسخره می کنند. دلیل اکران نشدن این فیلم تاکنون سنگ اندازی بوده تا برویم فیلم دایره دنبکی بسازیم. فعلا مد ...
سلفی بازیگر زن ایرانی در قفس ببر و مارهای سمی خبرساز شد+ تصاویر
های زن سینما و تلویزیون ایران آشنا می کند. کسی که سلفی با ببر و بازی با جغد و به گردن انداختن مار سمی، عادی ترین کارهاییست که در طول ماه انجام می دهد. نفیسه روشن کیست؟ نفیسه روشن و ببر مازندران در سکانسی از یک فیلم به قول احسان علیخانی، قهرمان قصه امروز ما، دختر جوانیست که نه به واسطه سلفی با ببر، بلکه بخاطر نقش آفرینی در فیلم ها و سریال های گوناگون در یک دهه اخیر ...
راستین: فیلمنامه باید دردی دوا کند/ مقانلو: سینمای ما برخی از اصول فیلمنامه نویسی استاندارد را ندارد
. البته همان طور که می دانید در بازار کتاب، فیلمنامه به لحاظ اقتصادی وضع چندان به سامانی ندارد، بنابراین جذابیت آثار هم یکی از مشخصه هایی بود که ما برای انتشار فیلمنامه ها از آن استفاده کردیم. در مجموع ما تلاش کردیم کاری را ارائه دهیم که مخاطب عام و مخاطب خاص بتواند استفاده خودش را از آن ببرد. امیدوارم لااقل تعدادی از دوستان فیلمساز این مجموعه را مطالعه کنند. نگاه جدی به فعالیت های حوزه ...
ارزش هایی که بی صدا در رسانه ملی سر بریده می شود
... اینکه این داستان چقدر توانسته پرده از اسرار منکرهایی مثل دروغ، ریا و تزویر و.. بردارد، مسئله ای است که مردم باید پیرامون آن نظر دهند و به قضاوت بپردازند و نظرهای کارشناسی در این امر را می طلبد. قصه مجموعه تلویزیونی ماه و پلنگ شروع قصه پر غصه ای که این روزها به تصویر کشیده می شود، مربوط به دیروز و امروز نیست گاهی کم دقتی ها و بی توجهی ها در تولیدات محصولات تلویزیونی غیر قابل ...
ولایتمداری خالصانه و بی غل و غش یعنی همین!
برای نظام اسلامی بیفتد، جلوتر از همه راهی میدان می شوند و بیشتر از همه نیز لطمه می بینند. حاج آقا مولایی در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرده بود، پسرش در فتنه 88 تمام قد ایستاده بود و حالا هم که باز خودش رخت رزم پوشیده و این بار در جبهه دفاع از حرم شرکت می کند. امثال حاج آقا مولایی در این مملکت کم نیستند. منتها دیده نمی شوند و صدای شان شنیده نمی شود. آنها حرف های شان را در تریبون ها داد نمی زنند، بلکه در وسط میدان رزم، عمل می کنند. انقلاب روی دوش همین افراد به پیروزی رسید و انگار حالا حالاها باید روی دوش ساده و بی تکلف شان سنگینی کند! ...