سایر منابع:
سایر خبرها
روحانی برای رفع حصر تلاش زیادی کرد
مسائل دیگر در دولت های آنها وجود داشت اما همه آنها تا حدود زیادی این موارد را کنترل کردند و کشور را بر روی ریل پیشرفت و توسعه قرار دادند و در مسائل داخلی این شخصیت ها جزو کسانی بود که به آزادی و نیازهای معنوی مردم توجه کردند. به همین دلیل است که ما می بینیم که در انتخابات مردم با وعده سه برابر شدن یارانه و با شعارهای آنچنانی وسوسه نمی شود. می دانید چرا؟ چون مردم واقعیت ها را جلوی چشمشان ...
تفاوت روزه و ریاضت های غیردینی!
به گزارش خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علایی در برنامه برهان رادیو گفت وگو با بیان اینکه آثار روزه مسلمانان بایستی با اثرات ریاضت مردم غیرمسلمان مقایسه شود، اظهار کرد: روزی گروهی از مردم خدمت پیامبر(ص) عرض کردند: شخصی بدون شناخت از ما، مطالبی را از آینده بیان می کند؛ حضرت(ص) دست مبارک را در جیب کرده و فرمودند: در مشت من چه می بینی! شخص لحظه ای سکوت کرد و گفت: در مشت شما سنگ می ...
داستان قرآنی؛ معرفی قاتل توسط مقتول!
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، در این مطلب، داستان جالبی از قرآن کریم را میخوانید، که در آن، به کمک روشی، مقتول را زنده کردند تا خودش قاتل را به دیگران نشان دهد. داستان گاو بنی اسرائیل: یکی از بنی اسرائیل به طرز مرموزی کشته شده بود و کسی نمی دانست قاتل کیست. به همین دلیل، میان قبائل بنی اسرائیل درگیری شد، چون هر یک، آن را به طایفه و افراد قبیله دیگر نسبت می داد ...
وقتی نُت ها علیه ترامپ به صدا درآمدند
...> اما تنها مردم عادی نبودند که به دیدن این برنامه آمدند، بلکه حضور شهردار اوکلند که خود چهره ای شناخته شده در ایالت کالیفرنیاست به این کنسرت رنگ و بویی دیگر داد. امیری از چگونگی دعوت از لیبی شاف، شهردار می گوید: دعوتی که سبب شد تا شهرداری که کمتر به این گونه محافل می آمد سرکشی به این مرکز را در دستور کار خود قرار دهد. او ماجرا را این گونه توصیف می کند: خانم شهردار قرار بود تنها ...
ایمان و اراده،اصلی ترین دلیل تحمل تشنگی و ضعف روزه در کارگران مشاغل سخت
. آزمایش خداوند از دین باوران با گرسنگی افراد صاحب شغل سخت که مشقت کار آنها را از روزه داری باز نمی دارد، در گروه نخست قرار می گیرند؛ مهم ترین عامل تداوم روزه داری آنها ایمان به خداوند است چرا که سالک در سیر الی الله هرگز باز نمی ایستد و هیچ امری مانع آنها نمی شود؛ نکته حائز اهمیت دیگر این است که خداوند متعال بندگانش را در حد وسعشان تکلیف می کند به گونه ای که همان طور که روزه در ...
بانوی گالیکشی با برداشت دانه های گیاه "خارمریم" درآمد 400 میلیونی کسب می کند + تصاویر
چه مقدار از برداشت محصول است؟ امسال دومین سالی است که اقدام به برداشت بذر ماریتیغال نمودم. سال گذشته توانستم پنج تن برداشت نماییم که با توجه به هزینه های برداشت سود ناچیزی در حد 15 میلیون تومان عاید ما شد. تاکنون امسال 10 تن برداشت محصول داشتیم و امید است 10 تن دیگر نیز برداشت داشته باشیم. برنامه هایی که در این حوزه ی کاری دارید بفرمایید؟ ایده ها و ...
از رایزنی ها برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس تا پیام های تبریک آغاز ماه رمضان
زنان خبر داد. اولادقباد همچنین تصویری از حضور اعضای فراکسیون زنان در نشست مجمع عمومی فراکسیون امید منتشر نمود. روح الله حضرت پور نماینده مردم شریف ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود نوشت: حادثه دردناک شهادت دو تن از فرزندان غیور وطن که در پاسداری و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دست اشرار تروریست به دیدار معبود شتافتند را خدمت ملت مقاوم ایران ...
هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم
و مفاهیم قرآن، آیات را تلاوت کند. خوب است کمی هم به فعالیت های مسلمان ها در کشور فرانسه بپردازیم. به عنوان یک قاری قرآن و مسلمان فعال در کشور فرانسه، آیا در حال حاضر اطلاعاتی از مسلمان های کشورتان دارید؟ بله. در حال حاضر از جمعیت فرانسه، نزدیک به 10درصد مردم، یعنی حدود 6 میلیون نفر مسلمان هستند. البته بیشتر آنها اهل سنت هستند و جمعیت شیعیان ساکن در فرانسه کم است. خوشبختانه در ...
مدیر کل ارشاد فارس: ما ساز جدا نمی زنیم
شهرهای خود تأسیس کنند و ما هم امکانات لازم را در اختیارشان قرار دادیم. وی با بیان اینکه هنگام انتخابات از هر شهر نماینده ای به شیراز می آید، افزود: انتخابات سال 93 با رأی 1200 نفر به خوبی برگزار شد و در سال 95 هم پس از فراخوانی که دادیم نزدیک به 3000 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که از آن میان با توجه به شرایطی که برای افراد تعیین کرده بودیم و سختگیری هایی که داشتیم تا افراد ...
ادامه تحریف مخالفان علیه دولت/واقعیت های 2030 چیست؟
آفتاب نیوز : سند 2030 پیش نویس اهداف مختلفی را دنبال خواهد کرد که آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، سنجش و ارزیابی کیفیت و یادگیری، مراقبت اوان کودکی، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش فنّی و حرفه ای و مهارتی رسمی، آموزش عالی مهارتی متوسطه، آموزش فنّی و حرفه ای و مهارتی غیررسمی، دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و برابر، کارآفرینی با تأکید بر کار شایسته، برابرسازی فرصت های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران، دسترسی برابر اقشار آسیب پذیر به آموزش، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه سوادآموزی و مقابله با کم سوادی، آموزش توسعه پایدار در آم ...
دوره مربی ها به سر نرسیده
...، علاوه بر مدیریت قوی اجرایی، انگیزه دادن به کار برای خدا و خداوند متعال را حاضر و ناظر اعمال دیدن، ولایت پذیری محض، فدایی حضرت امام و رهبر حکیم انقلاب بودن را از او مشاهده کردم. کشور به کشور و شهر به شهر دنبال شهادت می دوید؛ نیجریه و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی، سوریه، عراق، افغانستان، لبنان و... و تقریباً تمام مناطق محروم کشور را با پای خود برای جهاد سازندگی و خدمت به مردم رفته بود. ...
محمدرضا تاجیک:رئیسی تمام نشده است این آغاز بازی اوست / فاصله جدی میان روحانی و عارف وجود دارد/ اصلاح ...
مردم هم رابطه برقرار کنیم. * * شواهد نشان می دهد همیشه بعد از 8 سال، چرخش قدرت در کشور روی می دهد، اکنون چه باید کرد که بعد از 8 سال دولت روحانی، دوباره میدان به دست اصولگرایان نیفتد؟ محتمل است با توجه به اینکه در این 4 سال انتقادات زیادی به روحانی می شد و همیشه بعد از 8 سال انتقادات بیشتری به روسای جمهور و قاعدتا به حسن روحانی وارد خواهد شد، باز هم رویگردانی مردم از اصلاحات و شیوه ...
رد خمس، زکات و مظالم موجب برکت، فزونی مال و دفع بلایا و امراض می گردد
برکت و خیر و فزونی مال و دفع بلایا و امراض از شما و خانواده تان گردد. مرجع عالیقدر در ادامه با تأکید بر پرداخت وجوهات شرعی با اجازه و از مسیر و طریق مراجع و علماء افزودند: خوب است در طول سال مبلغی وجوهات بابت میهمانی هایی که رفتیم و نمیدانیم میزبان اهل خمس و زکات بوده یا نه بپردازیم. آیت الله علوی گرگانی در پایان با بیان این مطلب که خداوند و رسول و امام(ع) هیچ نیازی به وجوهات ما ...
شهردار رشت: نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا و تنها توسعه گرا هستم/بکارگیری واژه های انتزاعی همانند سیاسی ...
خوشبختانه نماینده آنها که قشر پاکبان است و وارد شورا هم شده باید همچنان بگوییم که شما حقوقت را دیرتر بگیر چون اقلیتی از مردم پول شهرداری را نمی دهند؟! برای این موضوع صرف اجرایی برخورد با آن اقلیت رانت خوار به ازای رانتی که به هر دلیلی داشته و همچنین ساختارهای بروکراتیکی که کشور ایجاد کرده تا پول را از او نگیریم به همان تفکر مطرح شده قائلم. او اضافه کرد: این کار را اساسا می خواهیم در دولت ...
جنجال فراکسیونی بر سر صندلی علی مطهری/چرخش به راست مستقلین /روایت های متفاوت از پشت پرده جلسات فراکسیونی
...> بنا به گفته این عضو ارشد فراکسیون امید، کف مطالبه فراکسیون امید آنچنان که پیشتر نیز اعلام شده حفظ وضع موجود است اما اگر کف خواسته به ویژه با توجه به انتخابات 29 اردیبهشت و مطالبه گری مردم در سراسر کشور، محقق نشود، لیستی مستقل برای تمام ارکان مجلس ارائه خواهد شد. توافق 6 بر 6 برای حذف مطهری؟ اما در در میانه خبرهای مربوط به توافق بین فراکسیونی بر سر کرسی های هیات رئیسه، خبر ...
پاسخ به 7 سوال در مورد موسسه کاسپین
موسسات منحله را انجام دهد. سوالی که پس از آخرین اطلاعیه بانک مرکزی ایجاد می شود این است که تکلیف سودهای سپرده کاسپین چه خواهد شد؟ در آخرین اطلاعیه بانک مرکزی در مورد پرداخت اصل و سود سپرده گذاران آمده است: بدون شک حسب تصمیمات متخذه مرجع قضایی و بانک مرکزی، اصل سپرده سپرده گذاران بدون هیچ گونه کسری، محاسبه و در تعیین تکلیف ملاک عمل قرار می گیرد. همچنین حسب نظر مرجع قضایی با توجه ...
بسته خبری شنبه 06 خرداد ماه 1396
...> زیادی گوش کنید این تیکه از خودم نیست، از امام رضا (علیه السلام) هست. پاسخ به کسانی که منکر واجبات الهی قیامت، روزه و... هستند ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [25.05.17 12:33] [ Video ] حسن روحانی: ستادهای ما پول نداشت؛ شام را در ستاد رقیب می خوردند! هفته قبل از انتخابات: چرا توی ستاد روحانی هستی؟ پول می گیریم! ✅ @safir_channel ...
نظرسنجی از کارشناسان درباره ی شهردار آینده تهران
مثبتی در حوزه عمومی و خصوصی دارد . تجربه طولانی کار در دولت، وی را از ظرفیت مناسبی برای تعامل بین شهرداری و دستگاه های دولتی برخوردار کرده است . نحوه برخورد وی با فاجعه تصادف قطار در محور سمنان- دامغان بیانگر ارزش های بالایی است که وی در خدمت به مردم و مسوولیت در قبال آنان قائل است. آقای دکتر سورنا ستاری از نسل جوانان موفق در کابینه یازدهم بوده است. با تجربه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ...
شفق: امیدوارم تراکتور را مثل روز اول تحویلم دهند
به گزارش دولت بهار، ناصر شفق در مورد نامه فدراسیون فوتبال که حق مالکیت باشگاه تراکتورسازی را طی نامه ای برای او دانسته است، گفت: بسته شدن پنجره نقل وانتقالات آن هم در دو نوبت وضعیت بحرانی برای تیم به وجود آورده و با توجه به نزدیکی سطح رقابت ها حتی خطر جنگیدن برای بقا را ملموس تر کرده است. وی افزود: همواره در شروع هرفصل هر تیمی باید اول بدهی های قبلی راتسویه کند و بعد به ساختن تیمی ...
رمضان عامل وحدت شیعه وسنی - آدابی مشترک با اسامی متفاوت
برخی از مناطق جنوب استان به نام شپ پادکنک معروف است از سنن قدیمی مردم این مناطق است و معمولاً سحرخوانی توسط دو یا سه نفر انجام می شود و آن کس که بر طبل می کوبد، خواننده هم هست و همراه یا همراهان وی نقش همسرایان را بازی می کنند. البته در سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت و قدمت استان آداب و رسوم فراونی وجود داردکه هر کدام از آنها از جذابیت های خاصی برخوردار است. حجت الاسلام ...
نباید انتخابات را با تعابیری از قبیل حلال و حرام مخدوش کنیم
ناشران در حوزه اندیشه امام، تولیدات صوتی و تصویری از دعای سحر امام که در حال حاضر از رسانه ملی در حال پخش است، مستند زندگی امام و فعالیت ستاد بزرگداشت ایشان، فراخوان جوانان برای مستندسازی از شخصیت امام، اجرای سمفونی روح الله در روزهای 8 و 9 خرداد در تالار وحدت و بسیاری فعالیت های دیگر را در دستور کار خود برای مراسم امسال قرار داده است. انصاری همچنین در خصوص کمیته نیروهای مسلح ابراز داشت ...
در گفتگویی بررسی شد؛ رواج سفره های تجملاتی و محروم شدن قشر کم درآمد از ثواب افطاری دادن
میهمانان با نگرانی به سفره نگاه می کنند ، چرا که اگر زحمت پهن کردن چنین سفره ای را فاکتور بگیریم هزینه ی زیاد آن را نمی توان توجیح کرد . مریم طباطبایی در گفتگو با " زنان کویر" با اشاره به این که اصل طعام دادن در اسلام تاکید شده است گفت: امام صادق(ع) می فرماید: سه گروه اهل نجات هستند، کسانیکه به دیگران طعام می دهند ، کسانیکه بلند سلام می دهند و افراد اهل نماز شب هستند. این مدرس حوزه ...
دندانپزشکی که با پروفایل جعلی یک دختر خیانت زنش را کشف کرد
خودشان پایان می دهند و در پیشگاه خداوند مسئول هستند اما در قانون جرایم رایانه ای معاونت در خودکشی جرم است. این معاونت در خودکشی چگونه اتفاق می افتد؟ زمانیکه شیوه های ارتکاب خودکشی را در فضای سایبر، در اختیار افراد قرار بگیرد، خودکشی شیوه های بسیار متفاوتی دارد از شیوه های آسان، بدون درد تا شیوه هایی مانند استفاده از آمپول هوا، قرص برنج، چاقو و... البته بستگی دارد که متوفی یا مقتول چه ...
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بازار و دولت ، مکمل فرآیند توسعه ای ...
نموده که از طریق مبادی ذیربط انشاءاله به مجلس ارایه خواهد شد . در ضمن این مرکز از طریق دبیرخانه هیات مقررات زدایی در حال شناسایی و ارائه درخواست برای حذف قوانین و مقررات مخل کسب و کار در حوزه اصناف می باشد. امانت با بیان نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران اظهار کرد :با توجه به اینکه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی، بالاترین مرجع نظارت بر امور اصناف کشور می باشد لذا دبیرخانه هیات عالی نظارت بر ...
کیانوش عیاری: هیچ اما و اگری را برای اکران خانه پدری نمی پذیرم/ این فیلم چقدر کشنده تر از مناظره های ...
انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. خانه پدری کیانوش عیاری رفع توقیف شد. این نخستین اقدام عملی دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر است؛ فیلمی که در فضای غبارآلود سیاسی و اجتماعی سال های 89 ساخته شد اما از همان روزها هیچ وقت نتوانست به معنای واقعی کلمه اکران گسترده شود. به گزارش هفت روز خبر به نقل از سلام سینما، بی انصافی است اگر به اقدامات دولت یازدهم برای از میان برداشتن موانع اکران خانه پدری اشاره نکنیم؛ اقداماتی که سال 92 منجر به نمایش فیلم در جشنواره فجر و بعد از آن با اصرار و پافشاری فراوان به اکران آن در گروه سینمایی هنر و تجربه ختم شد اما واقعیت اینجاست که مدیران فرهنگی دولت یازدهم توان ایستادگی در مقابل این سنگ اندازی ها را نداشتند و در نهایت عیاری وادار شد به صبر مثال زدنی اش برای حل این مشکل تکیه کند. عیاری که در این مدت کاناپه را ساخت، این روزها از خبر مسرت بخش خانه پدری هم خوشحال است و هم غمگین، غمگین برای سال هایی که او و سینمای ایران از دست داده اند و خوشحال از اینکه سال های بیشتری از عمر او و این سینما قربانی نگاه سلیقه ای مدیران نشده است. چه اتفاقی افتاد که بعد از شش سال ونیم فیلم خانه پدری از توقیف نجات پیدا کرد؟ به نظر می رسد دولت دوازدهم در ابتدای کار خود برگ برنده ای در حوزه فرهنگ و هنر رو کرد... این اتفاق شاید از منظر هر دولتی اتفاق زیاد مهمی نباشد، اما به عنوان یک نماد بسیار بااهمیت است. نه تنها خانه پدری که هر فیلم دیگری و حتی هر اتفاق فرهنگی که سال ها توقیف بوده اگر به هر شکل اجازه عرضه پیدا کند، طبیعتا نشانه گشایش در وقایع سیاسیِ در حال وقوع است. از این رو به نظرم برای دولت جدید سرآغاز خوبی است. اطلاع دارید کدام نهاد یا سازمانی مشخصا در رفع توقیف این فیلم نقش داشتند؟ من خودم پنجشنبه با این مساله برخورد کردم و از انعکاس این خبر در رسانه ها متوجه رفع توقیف شدم. موج این خبر را در فضای مجازی دیدم و از ماوقع اطلاع چندانی ندارم. دو روز گذشته هم تعطیل بود و باید صبر می کردم تا امروز اتفاق خاصی بیفتد. شما همچنان بر سر مواضع تان درباره نحوه اکران خانه پدری هستید؟ قرار نیست صحنه ای حذف شود؟ فکر می کنم اگر جای تصمیم گیرنده ها بودم، هر پاسخی به این سوال بیشتر من را عصبانی می کرد. چون قاعدتا باید بگویم معلوم است بعد از گذشت شش سال و نیم همچنان بر سر مواضعم هستم. اگر قرار باشد اصلاحیاتی که آن زمان من را ملزم به انجام آن دانستند، بعد از گذشت این همه مدت رعایت کنم، از این همه کار بیهوده باید دچار ناراحتی و افسردگی شوم پس لطفا از خیر این سوال بگذرید. خانه پدری تاریخ مصرف دارد؟ اگر این فیلم شش سال و نیم پیش اکران می شد چه فرقی با این می کرد که حالا اکران شود؟ این فیلم قاعدتا تاریخ مصرف ندارد. یک درامی در حال مطرح شدن است و اگر پایه های این درام درست باشد در هر زمانه ای می تواند روی پرده برود. من در جایی هم گفته بودم که ممکن است فیلم بیات شود اما می بینید که الان شاهد نسل هایی هستیم که از لذت ناشی از دیدن فیلم شاهین مالت یا جویندگان فورد تعجب می کنند. توجیه چنین لذتی حتما دشوار است. خانه پدری شش سال ونیم پیش ساخته شده و به طور طبیعی در این مدت صدها فیلم دیگر ساخته شده است که به دوران حاضر نزدیک تر هستند، اما شاید موضوعات این فیلم همیشگی باشد و مشمول زمان نشده باشد. من ترجیح می دادم به خاطر منافع خودم هم که شده این فیلم را همان زمان عرضه کنم. یعنی اینکه سال 89 یا حداقل سال 90 این فیلم روی پرده برود، اما محرومیت این فیلم از حیث مالی زیانبار است. مخارج 900 میلیون تومانی این فیلم در سال 89 شبیه راکد ماندن سرمایه ای است که خیلی عوامانه است تا در موردش بگویم با این پول اگر زغال هم می خریدم می توانستم سود خوبی کنم! نمی خواهم وارد این وادی بشوم، اما اگر این فشار مالی نبود برای ساخت فیلم کاناپه وارد مسیر سخت جذب سرمایه نمی شدم. این حداقل و مهم ترین آسیبی است که توقف این فیلم به زندگی من زده است. چه اتفاقی می افتد که فیلمی مثل خانه پدری این همه مدت توقیف می شود و بعد در حالی که قوانین همچنان همان قوانین است، فیلم اجازه اکران پیدا می کند؟ این اتفاق به نظر عجیب نیست؟ در حالی که ممیزی ها و خط قرمزها همان هایی است که از قبل بوده است... وقتی مبنای توقف یک فیلم صرفا سوءتفاهم است چنین اتفاقی عجیب نیست. اصلا این اتفاق می توانست در مدت طولانی تری بیفتد. یعنی 20 سال خانه پدری متوقف شود و بعد از 20 سال گروهی بیایند که بدون تعصب و داشتن افکار تنگ نظرانه خودشان متوجه شوند توقف یک فیلم از اساس سوءتفاهم بوده است. گاهی گذشت زمان آدم ها را متوجه این می کند که درگیر سوءتفاهم شده اند. گاهی هم دیگران، آنها را متوجه می کنند. در مورد خانه پدری هم این اتفاق افتاد و فهمیدند نکات ظریفی که در این فیلم دیده بودند کاملا واهی بود. فیلم خیلی راستگو است و مطلب خودش را می گوید. این اتفاق می توانست شش سال پیش بیفتد یا حتی سال 92 که این فیلم در فستیوال ونیز عرضه شد، می توانست نقطه پایانی برای رفع این سوءتفاهم باشد. درست بعد از این بود که فیلم از حضور در 10 فستیوال محروم شد. من چون اصولا اهل ایجاد بحران نیستم، فیلم در جشنواره ای شرکت نکرد و ترجیح دادم در لاک خودش باقی بماند و مشکل آفرین نشود. من بهانه ای ندادم که بتوانم فیلم بعدی ام را راحت تر شروع کنم. اگرچه از رفع توقیف خانه پدری خوشحالم اما پشت این خوشحالی ناراحتی هم وجود دارد، اینکه چطور راحت چنین تصمیم هایی گرفته می شود؟ تصمیم هایی که عده ای می گیرند و عده ای دیگر در جایی دیگر متوجه واهی بودن این اتهامات و تصمیم ها می شوند. سعی می کنم خوشبینانه به این مساله نگاه کنم و صرفا به خاطر بازی های سیاسی این جریان را توجیه نکنم و با این حساب بیان دیگری داشته باشم برای رفع توقیف این فیلم. به هر حال این فضا، چه بخواهیم چه نخواهیم، برآمده از فضای نوین سیاسی و اجتماعی است. بعد از انتخابات دیدیم که ادبیات مردان سیاست کشورمان فرق کرد و حرف های آنها وارد وادی دیگری شد؛ وادی ای که در آن صراحت بیش از پیش پررنگ شد. من تعجب می کردم اگر باز هم گفته می شد فیلم خانه پدری مسائلی دارد. با فرض کنار گذاشتن ذهنیات مرتبط با شریعت و دین، درباره ساختار تلخ فیلم و ناهنجاری های آنا اگر وقت بگذاریم متوجه این موضوع می شویم. نگاه کنید که در مناظره های پیش از انتخابات پرده دری ها تا کجا رفت؟ در فضای مجازی با یک لطیفه ای برخورد کردم که یک نفر با 110 تماس گرفته و گفته بود در صداوسیما شش نفر دارند آبروی هم را می برند و مدرک های مستدلی هم برای این کارشان دارند. خب، این لطیفه ای که ماحصل ذهنیت تیزبین بسیاری از مردم ایران است، درباره این فیلم هم می توانست صدق پیدا کند. خانه پدری چقدر کشنده تر از مناظره های انتخاباتی شش نامزد ریاست جمهوری بود؟ اینجا فقط بحث خانه پدری مطرح نیست و فیلم هایی چون آشغال های دوست داشتنی ، عصبانی نیستم و... هم وجود دارند. همه فیلم هایی که در طول تاریخ و نه فقط این 38 سال، بلکه از زمانی که دوربین وارد ایران شده است با مشکل مواجه شدند از چنین منظری دچار توقیف می شوند. وقتی گروهی با بصیرت بیشتری روی کار می آیند و در واقع با درایت با این مساله برخورد می کنند و تمام این اتهامات را کنار می گذارند، باید تناقض موجود برای همه، حتی برای مردان سیاسی فعلی ما درس عبرتی باشد. آنها ممکن است برای فیلم دیگری سختگیری هایی را به وجود بیاورند در حالی که باید به این نگاه کنند که چند ماه قبل تر از تعدادی فیلم ها که سال ها توقیف بود رفع توقیف کردند. چیزی که شما می گویید خیلی ایده آل است، چون این اتفاق به شکل یک سیکل مداوم در تاریخ سینمای ایران در حال تکرار است. در دوره های مختلف فیلم هایی ساخته شدند که یک دولت اجازه ساخت و نمایش آن را داده و دولت بعدی هم امکان اکران آن را فراهم کرده است. به نظر می رسد سینماگران ما هم به چنین وضعیتی تن داده اند و در این میان تنها تبدیل به آدم های صبوری شده اند. نه فقط در فرهنگ و سینما، بلکه در همه زمینه ها وضعیت این چنین است. انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. همین باعث می شود سیر پیشرفت و توسعه، درست در زمانی که برای ما به طور طبیعی مورد نیاز است، کور یا کند شوند و با طولانی شدنش، آن نتایجی که دنبالش هستیم را دور از دسترس ما قرار بدهد. در چنین فضایی نمی توان روی قانون تاکید کرد؟ نمی دانم شاید لازم باشد که صنف سینما به عنوان یک مرجع حمایت کننده پا در میانی کرده و از حقوق سینماگران دفاع کند. یا حداقل اگر قرار است سینما به عنوان بچه ای یتیم به عرصه ای برای سهم خواهی دولتمردان تبدیل شود، این موضوع به صورت شفاف و روشن برای سینماگران عنوان شود. محافظه کاری اجازه این کار را نمی دهد. در همه جا این محافظه کاری وجود دارد. ما ردپای این محافظه کاری را در عرصه ورزش هم می بینیم. برخی از مشکلات و بن بست هایی که در حوزه ورزش و سینما وجود دارد ناشی از تناقضات موجود است. باید کارهایی انجام شود اما آن کارها به سدهایی که عرف است و توسط افراد پذیرفته شده، تبدیل می شود. همه ما این عرف را به صورت نانوشته در ذهن خودمان داریم و جالب تر اینکه آن را در ذهن مان می پرورانیم. ما در حال حاضر خودمان می دانیم خطوط قرمز ما کجاست، اما کثرت این خطوط قرمز خواه ناخواه اجازه نمی دهد که ما آزادانه به کشف آینده بپردازیم. به هر چیزی فکر می کنیم بلافاصله در قدم بعدی مشکلات و موانعی که گفته می شود جامعه ما را دچار نارضایتی می کند، به ذهن مان می آید. البته این مورد را هم بگویم که من چنین چیزی را قبول ندارم. مثلا دلواپسانی که در جامعه ما مانع ایجاد می کنند، سبب می شوند که نتوانیم به راحتی پیش برویم. غل و زنجیری که به پای فیلمساز ایرانی و هر کسی که در عرصه فرهنگی کار می کند بسته شده، راه رفتن را مشکل می کند. در این صورت من چطور می توانم همپای کسی که غل و زنجیر بر پای او نیست بدوم و عقب نیفتم. حرف من این است که سینماگران هم در طول این سال ها از ایده آل های شان فاصله زیادی گرفته اند. این را قبول دارید؟ بدون تردید همین است. من هر فیلمی که می سازم به این فکر می کنم که اگر آبشخور این اثر، 20 یا 30 درصدش از فکر اولیه من باشد برایم کافی است. آقای کیمیایی، 30 سال پیش حرفی زده بودند که همچنان در ذهن من مانده است. ایشان گفته بودند که فیلم های فیلمسازان ایرانی با توجه به ظرفیت و استعدادشان بسیار کوتاه قدتر از خودشان است. این در حالی است که فیلمی که در هالیوود ساخته می شود بسیار بلندقدتر از ظرفیت های فیلمسازش است. فیلمساز هالیوودی آنچنان مورد حمایت قرار می گیرد که در نهایت این حمایت ها و آزادی ها باعث تبلور بیشتر کارش می شود. در چنین شرایطی آن اثر از فکر سازنده اش بالاتر قرار می گیرد. اما این مساله در سینمای ایران کاملا برعکس است. به نظر من کارهای درخشانی هم که در این سینما، طی چهار دهه ساخته شده، محصول اعجاب برانگیز استعداد سازندگان شان بوده است. حالا ببینید اگر چنین موانعی بر سر راه این فیلمسازان نبود، آنها چه پروازی داشتند. آیا این، یکی از دلایلی است که موجب محدودیت زمانی بروز استعداد سینماگران در ایران می شود؟ به نظر می رسد ما در اینجا سن مفید فیلمسازی داریم... من ترجیح می دهم این مساله را خیلی بومی و محلی نکنم. این اتفاق شامل حال همه فیلمسازان دنیا می شود. مگر کوروساوا دچار فروکش و نشست نشد؟ نه فقط او، بلکه خیلی های دیگر هم این اتفاق برای شان افتاده است. این اتفاق دلایل متعددی دارد. سن، یکی از این دلایل است. بی حوصله و خسته تر شدن فیلمساز طی سال ها هم می تواند به چنین اتفاقی دامن بزند. اینکه فیلمساز دیگر شور دوران جوانی خودش را نداشته باشد. کوروساوایی که هفت سامورایی و ریش قرمز را ساخته با کوروساوایی که شبح جنگجو را ساخته است مقایسه کنید تا ببینید او چقدر از آن شور جوانی اش فاصله گرفته است. پختگی هایی در کارهای بعدی یک فیلمساز وجود دارد اما این پختگی ها نمی تواند همپای شوری قلمداد شود که او صرف فیلمش می کند. این شور هم عمدتا در سنینی رخ می دهد که فیلمساز هنوز تا میانسالی فاصله دارد. به نظر شما رفع توقیف خانه پدری نتیجه تغییر سیاست های دولت است یا تغییر و بلوغ جامعه؟ خیلی وقت ها فیلمی را به این بهانه توقیف می کنند که جامعه آمادگی درک و هضم آن را ندارد. به نظرم تغییر سیاست نخستین چیزی است که در رفع توقیف خانه پدری نقش داشته است. در اوایل صحبت هایم تلاش کردم بهای زیادی به این مساله ندهم، اما در جایی ناچاریم درباره اهمیت این تغییر سیاست حرف بزنیم. اما در مورد جامعه باید بگویم که حضور و هستی فضای مجازی در کنار همه معایبی که داشته و دارد و بعضا مزاحمت هایی را ایجاد می کند، برای این اتفاقات نقش کمک کننده دارد. فضای مجازی در این روزها می تواند با برداشتن یک گام بلند جای رسانه ملی و مطبوعات را بگیرد. طبیعتا فضای مجازی مانع از این می شود تا خانه پدری گم، محو و کم رنگ شود. این فضا کمک می کند موضوعاتی از این دست در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دیده شود و خطاهای ریز و درشت مردان مطرح کشور ما زیر ذره بین قرار بگیرد. به نظر من امنیت نداشتن فضای مجازی بخش کاملا طلایی و زرین آن است. خواه ناخواه تحت تاثیر چنین فضایی بود که خانه پدری در طول این هفت سال هرگز به صورت قاطع به بوته فراموشی سپرده نشد. یعنی معتقدید فضای مجازی در برخی موارد نقش اهرم فشار را بازی می کند؟ در مقاطعی این اتفاق افتاد و فضای مجازی فشار زیادی وارد کرد. این فشار در سطوح بسیار بالای مملکت ما هم بسیار تاثیرگذار بوده است. فکر می کنید مدیران فرهنگی تا چه زمانی صرف نظر از خطوط قرمز مشخص و معین ارشاد، می توانند برای مخاطبان و اینکه دیدن یک محصول فرهنگی به نفع آنها است یا به ضررشان تعیین تکلیف کنند؟ اینکه این اتفاق تا کی می افتد قابل پیش بینی نیست؛ اما چیزی که قطعی است این است که این حقارت ها مثل آینه ای در مقابل افراد تنگ نظر است. آنها یک زمانی به اشتباه خودشان پی می برند، اگرچه از اتفاق های زندگی شان کمتر عبرت می گیرند! اگر عبرت خود آنها هم حایز اهمیت نباشد، دست کم برای دیگرانی که خلف آنها هستند این موضوع می تواند عبرت برانگیز باشد. اما به نظر می رسد در عبرت گرفتن همه با هم پوست کلفت شده اند و دیگر خیلی چیزها برای آنها بی اهمیت است. آنها بیشتر به فراموش کردن مردم اتکا می کنند و به اینکه حافظه مردم در یادآوری خطاهای شان یاری نکند. اما فشار زندگی باعث نمی شود این خطاهای شان برای مردم ابدی ازلی باشد. اگر مشخصا بخواهید به این اشاره کنید که رفع توقیف خانه پدری را شخصا مدیون کدام مدیر فرهنگی و وزیر هستید، می توانید از شخص خاصی اسم بیاورید؟ فعلا از جزییات خبر ندارم، اما می دانم که آقای محمدمهدی حیدریان به اندازه کافی پیگیر حل این مساله بودند و به نوبه خودم از او تشکر می کنم. ادامه این راه می تواند رضایت نسبی به وجود بیاورد و کمک کند تا این رضایت نسبی به طور کامل نهادینه شود. همین اتفاقات سبب می شود ما کم کم باور کنیم اتفاق های رو به جلویی در حال وقوع است. تا جایی که من شنیدم دستوری است که در وزارت ارشاد داده شده و گفته اند که پیگیر فیلم های توقیفی باشند. بله، کمیته ویژه ای تشکیل شده است... من از شما می پرسم دستور این کمیته ویژه را چه کسی داده است؟ آقای حیدریان... پس در واقع پاسخ پرسش شما همین چیزی است که گفتید. این اتفاق ها زمان آقای حیدریان افتاده است و به نظر می رسد او باقدرت تر با تکیه بر شرایط نوین جامعه و با تکیه بر اتفاقاتی که در یکی دو ماه گذشته برای دولت و آقای روحانی افتاده است پیش می رود. به نظرم تاثیر خودش را روی مدیریت سینمایی کشور گذاشته است. جایی هم مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود پیدا کرد... بله، آقای الیاس حضرتی در صحن علنی مجلس درباره اتفاقاتی که درباره خانه پدری افتاده است، گلایه کرده بودند و خواهان نگاه مجدد به توقیف طولانی فیلم شدند. آن قدم ها در شکل گیری چنین روزی موثر بود. گمان می کنم پیش از عید این اتفاق افتاد. حرکت آقای حضرتی برای خیلی ها در فضای فرهنگی جامعه ما غافلگیرانه بود که با شجاعت و تمرکز کامل در صحن مجلس درباره چیزی که شاید از نظر مسوولان چندان مهم نباشد، صحبت و روی آن تاکید کرد. چنین اتفاقاتی واقعا مثبت و جلو برنده است. الان که مجلس، دولت و شورای شهر همسو و هم جهت هستند، زمان خوبی است تا همه اقشار جامعه مطالبات خودشان را بیان کنند، به خصوص هنرمندان و سینماگران که تلاش خودشان را برای استمرار دولت آقای روحانی به بهترین شکل انجام دادند. اگر قرار باشد نگاهی به مطالبات سینماگران داشته باشید، شاخص ترین خواسته های تان کدام است؟ در قدم اول دادن آزادی عمل به فیلمساز است. بعد از این وارد حیطه صنفی می شویم. ما در امور صنفی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید آنها را مرتفع کنیم. وضعیت معیشت تمام دست اندرکاران سینمای ایران که چندهزار نفر می شوند باید بهبود پیدا کند. پیش از حضور شما برای این گفت وگو برنامه ای از تلویزیون درباره هنروران پخش شد که از میان همه آنها من فقط چهره غلام ژاپنی را شناختم. تصاویری از این هنروران با چهره های شکسته دیدم، اما به نظرم باید بپذیریم آنها هم سهمی از سینمای ایران دارند. سهم شان باید به فراخور حال شان خوب باشد. این گروه سال های سال است که در یک گوشه سینما در حال کمک کردن هستند. به همین دلایل نیازهای صنفی یکی از مسائل مهم سینمای ایران است. این مساله بستگی زیادی به جدل های میان خانه سینما، صنوف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. به عنوان مثال دوست دارم به بیمه اهالی سینما اشاره کنم که یک سالی می شد برچیده شده بود. به هر حال آنهایی که در سینما فعالیت می کنند هم بخشی از مردم هستند و به گرفتاری های روزمره ای که همه درگیر آن هستند، دچار می شوند. این گروه سینمایی هم خانواده دارند و در قبال خانواده های شان مسوولند. در نگاه اول چنین مطالبه ای در مقایسه با آزادی عمل فیلمساز شاید ناچیز به نظر برسد، اما وقتی وارد خلوت آن فرد شویم خواهیم دید که سلامتی یکی از عزیزانش از تاریخ سینمای ایران هم مهم تر است. برای من هم سلامتی عزیزان و نزدیکانم از خیلی مسائل دیگر مهم تر است. من نمی توانم ارزش گذاری کنم و با قاطعیت بگویم پیش از هر چیز آزادی عمل فیلمسازان ایرانی را می خواهم! چنین چیزی در ظاهر مهم به نظر می رسد اما مسائل صنفی و نیازها و آرامش از مهم ترین شرایط زندگی همه ما است. یکی از نقدهای وارد شده به دولت یازدهم، پرهیز از جوان گرایی بود. در حوزه سینما به نظرتان چقدر چنین نقدی وارد است؟ جوان گرایی یک امر از پیش تعیین شده دولتی نیست که کسانی مدعی باشند با عنایت به جوان گرایی سعی می کنیم آینده سینمای ایران را تضمین کنیم. در هر دورانی جوان گرایی وجود دارد. به طور طبیعی جوان ها می آیند و کسی هم نمی تواند مانع از حضور آنها در عرصه های مختلف جامعه شود. اما از سوی دیگر مشکلی که وجود دارد و ممکن است موانعی جلوی پای کسانی که قرار است وارد سینما شوند، ایجاد کنند. این سنگ اندازی ها صرفا از ترس تنگ شدن جای خودشان اتفاق می افتد. خیلی طبیعی است که جا تنگ شود. اما این تنگ شدن جا نتیجه خباثت نسل جوان نیست. همان طور که یک پدر کم کم در عرصه مدیریت زندگی عقب نشینی می کند و مدیریت را به فرزندان خودش واگذار می کند، در تمام زمینه ها و حتی علوم دیگر نیز این جوان گرایی شکل می گیرد. اما کوشش برای جوان گرایی ممکن است به یک واقعه افراطی تبدیل شود. گاهی متوجه می شویم که فیلمسازی به صورت افراطی به شیوه ای دم دستی تبدیل می شود و همه می توانند این عرصه را تجربه کنند. من نمی گویم همه باید دشواری های نگفتنی خود را، مثلا برای خودم در فاصله سال های 58 تا 63 که نخستین فیلمم تنوره دیو را ساختم، از سر بگذرانند. این شرایط آن سال ها بود و ما با چنگ و دندان تلاش می کردیم خودمان را بالا بکشیم و فیلم بسازیم. الان شرایط متفاوت شده و حتی می شود با دوربین عکاسی و موبایل هم فیلم ساخت. در نتیجه فیلمسازی آسان تر شده اما این آسان تر شدن نباید باعث شود تا با فیلمسازی سهل و ممتنع برخورد شود. فیلمسازی همچنان باید مشکلات خودش را داشته باشد، اما باید که این مشکلات بدون شرط و شروط های رایج باشد. منظورم این است کسی که مشکلات این حوزه را با تمام وجود لمس می کند تنها حق فیلمسازی دارد. به عقیده من نگاه ما به سینما باید درست و اصولی باشد و به عنوان یک بازیچه به سینما نگاه نکنیم. هرچند خودم بارها گفته ام که سینما برایم اسباب بازی ای است که از بازی کردن با آن لذت می برم. در حوزه اقتدارگرایی مدیران فرهنگی دولت دوازدهم چه تغییراتی باید رخ بدهد؟ اصلا اقتدارگرایی یک ویژگی ذاتی است یا اکتسابی؟ به ندرت و گاهی اوقات ممکن است با آدمی برخورد کنیم که گشودگی بسیاری در رفتار دارد اما این خصلت آنقدر نایاب است که ما مجبوریم بپذیریم که اقتدار یک امر ذاتی و نه اکتسابی، آن هم برای همه است. در واقع زمینه ساز افراد قدرت طلب می شویم. در سینما هم طی سال های گذشته معمولا با افراد گشوده رو و آدم هایی که نقطه مقابل شان هستند زیاد برخورد کردیم. چه اتفاقی می افتد که شما با داشتن دو فیلمی که سرنوشت نامعلومی داشتند، تصمیم به ساخت سریال می گیرید؟ نمی گویم توقیف که خودمان برچسب نچسبانیم! اتفاقا نباید از کلمه توقیف وحشت کنیم. سرنوشت نامعلوم تعابیر دیگر این کلمه است و درست مثل بشین، بفرما و بتمرگ می ماند! خب، با وجود دو فیلم توقیفی چه می شود که از ادامه حیات دولت یازدهم دفاع می کنید؟ برگردیم به همان بخشی از صحبت هایم که به تناقض ها و بن بست های ذاتی اشاره کردم. گاهی اوقات احساس می کنم مدیران سینمایی هم از همه این اتفاق ها و خیلی چیزهای دیگر که ممکن است دست آنها نباشد، متحیرند. ساخت سریال 88 متر که الان یک مترش هم کم شده و 87 متر شده است، ریشه در هشت سال پیش دارد. من در آستانه شروع سریال درگیر مسائل شخصی شدم و ساخت این سریال از اولویت افتاد. آقای اسلامی مهر، مدیر وقت سیمافیلم هم همان موقع به من گفت نگران پولی که از ما گرفتی نباش و هر وقت آمادگی روحی پیدا کردی سراغ ساخت این سریال بیا! من هم قصد سوءاستفاده از حسن نیت ایشان را نداشتم. به صورت طبیعی شرایط به گونه ای پیش رفت که پروژه ای که سال 87 کلید خورده، در سال 96 پیگیری شود. خیلی ها تصور کردند شما از آرمان گرایی و حرف های تان بعد از ساخت کاناپه عدول کردید! من درباره چیزی که جزیی از اقتدار خودم و به سرمایه خودم مربوط است صحبت کردم، اما با سرمایه دیگری که نمی توانم شوخی کنم. این یک تعهد هشت ساله است و بنابراین من از قدیم به تلویزیون متعهد هستم تا با همان شرایط رایج در فیلمسازی این سریال ساخته شود. نوبت فیلمسازی مجدد خودم و با سرمایه خودم که شد معلوم می شود چقدر روی حرفم می ایستم. اگر به شما پیشنهاد اکران خانه پدری در گروه هنروتجربه را بدهند، می پذیرید؟ بله، فیلم قابلیت برخورد عمده تماشاگران را داشته است. نمایش آن در هنروتجربه از ابتدا یک ضرورت بود. با پیشنهاد آقای امیرحسین علم الهدی که کمکی به اکران فیلم شود، من هم این مساله را پذیرفته بودم، اما اگر این فیلم از حیث رفع نیازهای روحی تماشاگر مشمول زمان نشده باشد، می تواند فیلم پرمخاطبی باشد. بنابراین فرقی نمی کند در گروه هنروتجربه اکران شود یا گروه آزاد. اصل مطلب برای من اکران عمومی است. بعد از رفع توقیف خانه پدری ، به مرتفع شدن مشکلات و موانعی که بر سر راه کاناپه است، امیدوار شده اید؟ در فیلم کاناپه هیچ بدعتی وجود ندارد برای اینکه چیزی که دیده می شود موی مصنوعی است. این مساله چیزی نیست که به کسی بربخورد و بی اعتنایی به ارزش ها، باورها و آن چیزی که نظام در پی تحقق آن است قلمداد شود. بنابراین من با چنین اعتماد به نفسی سمت ساخت کاناپه رفتم. مگر قبل از این، فیلم ملک سلیمان بدون حجاب ساخته نشد؟ خب، تفاوت میان این دو فیلم چیست؟ مشکل این است که کاناپه جامعه امروز ایران را تصویر می کند؟! این ذهنیت که با این فیلم ممکن است دیگران تحریک شوند چنین چیزی را در فیلم های شان دنبال کنند، با حفظ رعایت ضوابط چه اشکالی دارد؟ این کار غیرشرعی و غیرقانونی نیست و من این فیلم را برای خودنمایی نساختم. من فیلم کاناپه را ساختم که پیشنهادی به سطوح بالای مملکت بدهم. پیشنهاد اینکه ببینیم آیا این اتفاق واقعا ناهنجار و شکننده است و باعث آزار کسانی خواهد شد یا نه؟! خوشبین هستید برای کاناپه اتفاق خوشایندی بیفتد؟ واقعا امیدوارم. امیدوارم باور کنند این فیلم توهینی به ارزش ها و باورهای شان نیست. شما آدم بسیار صبوری هستید من خسته کننده صبورم. تا امروز هیچ وقت خانه سینما با نهاد صنفی دیگری به عنوان مزد این همه صبوری، پیگیر مطالبات و حقوق تان نبوده است؟ من در ارتباط با دو فیلم اخیرم انتظار توجه بیشتری از سوی خانه سینما داشتم. این توجه بیشتر برآورده نشد و گله مند هم نیستم، چون اصولا آدم گله مندی نیستم. چنین چیزی به خودی خود نوعی پوست کلفتی است، اما با تمام این اوصاف فکر می کنم خانه سینما می تواند در ارتباط با موارد مشابه مقتدرتر و سرسخت تر برخورد کند، چون خانه سینما تنها مفری است که ما داریم. نمی توانیم انتظار داشته باشیم صنف را کنار بگذاریم و آن را دور بزنیم و بعد مطالبات مان را از سوی مقامات دولتی پیگیری کنیم. این فرق عادت است و بدون توجه به صنف ناباورانه خواهد بود. کسی به صورت رسمی تا اینجا خبر رفع توقیف خانه پدری را به شما داده است؟ نه، منبع من هم مطبوعات و فضای مجازی است و همچنان نمی توانم این اتفاق را باور کنم. اما بسیار خوشحال می شوم که این فیلم بدون اما و اگری اکران شود. طبیعی است که هیچ اما و اگری را برای اکران فیلم نمی پذیرم و همانطور که گفتم اگر به چنین چیزی راضی می شدم، شش سال ونیم پیش این کار را می کردم. باز هم تاکید می کنم فیلم خانه پدری هیچ چیزی برای توقیف نداشته و ندارد. من این حرف را به شهادت خیلی از دوستان، سینماگران و مخاطبانی که فیلم را 10 سئانس در هنروتجربه و جشنواره فیلم فجر دیده اند، می گویم. به جز صحنه کوبش سنگ به سر دختر که اتفاقا گونی ای به سر دختر کشیده می شود، صحنه ای دلخراش تر ندارم. این تجسم فیلم است که باعث برانگیخته شدن تخیل تماشاگر می شود. من خودم حتی وقتی در فیلمی تصویر فرو رفتن سرنگی را بر دست بازیگر می بینم چشمانم را می بندم. این را گفتم که بگویم طاقت دیدن چنین چیزی را ندارم. خودم اگر باشم فکر می کنم کارگردان فیلم سادیسم دارد که این را به تماشاگر نشان می دهد. من با چنین تفکری آن صحنه خانه پدری را ساختم. حتما ضرورتی داشته که آن صحنه را در فیلم قرار دهم. فیلمی که داستانی پیچیده و بالا و پایین ها و گره هایی ندارد، احتیاج به صحنه ای دارد که تاثیرگذار باشد، صحنه ای که همیشه بوی مرگ را از آن زیرزمین بلند کند. ...
ترویج دین داری، توصیه أکید مراجع تقلید به روحانی
سم پاشی های آن ها گرفته شود. ایشان با قدردانی از تلاش های دولت یازدهم و ضمن دعا برای موفقیت دولت دوازدهم در کمک بیش از پیش به مردم افزود: با توجه به اینکه نظرات مختلفی در ایران وجود دارد، اداره کشور مشکل است و این وظیفه سنگینی بر عهده شماست اما باید توجه داشت که اهل سلوک معتقدند از برترین عباداتی که در مسیر تقرب به خداوند موثر است، خدمت به مردم است و حالا توجه کنید مردمی که شما به آن ...
اگر عاشق کسی هستید، بخوانید
وقتی برای او نمی گذارید؟! این یعنی زبان محبت و عشق ورزی به همسرتان، وقت گذاشتن برای اوست . شاید با خودتان بگویید که شما همیشه با او بوده اید اما وقت گذاشتن به معنای توجه و تمرکز شما به همسرتان است؛ نه به معنای کنار هم بودن. بهتر است زمانی که با همسرتان هستید، او را در کانون توجه خود قرار دهید. حال که زبان محبت همسرتان را فهمیده اید، بهتر است وقتی با او هستید کاملا حواس تان به او باشد و حین صحبت با او ...
دولت تخلفات گسترده انتخاباتی داشت / رأی 16 میلیونی رئیسی باعث می شود دولت نتواند از زیر بار پاسخگویی ...
...، این رأی بالا که گواه وجود انتقادات اساسی در بخش عظیمی از مردم نسبت به عملکرد 4 ساله گذشته دولت آقای روحانی می باشد، امکان خوبی برای نظارت بر عملکردهای دولت و دفاع از حقوق ملت و جلوگیری از انحرافات دولت و عقب نشینی از منافع کشور ایجاد خواهد کرد. 4. از اتفاقات مهم این انتخابات آن بود که حامیان جبهه انقلاب با حمایت گسترده و واحد از آیت الله رئیسی، آن هم با وجود عملیات روانی از سوی ...
فوت یک قصاب در بندرعباس بر اثر تب کریمه؟
...، نمونه اش قصاب جوانی اهل روستای درگیر که در روستای درگیر دفن شد و مرکز بهداشت بندرعباس فقط در دفن مرده همکاری کرد ولی در کشتارگاه هیچ گونه ضدعفونی انجام نشده و دام آلوده جمع آوری نشده است، دامی که به صورت قاچاق از پاکستان وارد ایران شده عامل این ویروس خطرناک شناسایی شده لطفاً اطلاع رسانی کنید که مردم بااطلاع گوشت مصرف کنند" اما در گام نخست طی تماسی با سازمان کشتارگاه شهرداری ...
سونامی قیمت مسکن در سال 96 منتفی است
.... در سال 90 بنا گذاشته بودیم که حداقل سالانه 900 هزار واحد مسکونی بسازیم که طی 10 سال عرضه و تقاضا را یکسان کنیم . ولی در 5 سال گذشته ما فقط 200 هزار واحد تولید کرده ایم، با بررسی های مشکلات کار در می یابیم که مردم متقاضی هستند ، اما تسهیلاتی که در حوزه مسکن ارائه می گردد متناسب با درآمد افراد نیست. رضایی گفت: برای خروج از رکود مسکن باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در ...