سایر منابع:
سایر خبرها
دلالت های تربیتی مفهوم قرآنی"شاکله" بر اساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
چکیده دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر مفهوم "شاکله" و الزامات تربیتی آن موضوع این نوشتار است. روش تحقیق تحلیلی- منطقی است و هدف آن دستیابی به نکات رهگشای تربیتی است. علامه طباطبایی در تفسیر شاکله دیدگاه ملکه انگاری را بر گرفته و سلامت نفس، رشد و کمال آن را در گرو شاکله دانسته است. بر پایة تفسیر وی، با شناخت شاکله، به مثابة زیرساخت و علت درونی رفتار، تربیت به منزلة تغییر این زیرساخت تلقی ...
نخبه گرایی تهدیدی برای دموکراسی
فرهنگ امروز/ نیکلاس تامپیو. استاد دانشگاه فوردهام نیویورک: ترجمه بهاره محبی: امروزه بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی معتقد نیستند که دموکراسی بهتر از اپیستوکراسی (حکومت نخبگان و متخصصان) است. برعکس در سال های اخیر فلاسفه و تئوری های سیاسی بی شماری مدعی شده اند که متخصصان و افراد اهل فن باید در رأس امور باشند و انتخاب های ناموجه (ناشی از نادانی توده ها) را دست کاری کرده یا محدود کنند ...
چگونه از شر تعصبات ذهن خلاص شویم؟
کند و ما را در برابر واقعیت های اطرافمان کرخت سازد. اینگونه است که ممکن است دریافت ما بخش بزرگی از واقعیت بیرون از ذهن را منعکس نکند. بگذارید با مثال در حوزه باورهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی بحث را کمی روشن تر دنبال کنیم. فرض کنید به لحاظ مذهبی باور دارید قدرت یا قدرت هایی آسمانی وجود دارد که بر ما نظارت می کند، اگر انسان خوبی باشیم به ما یاری می رساند و سرنوشت ما را پس از مرگ تعیین می کند ...
سوسن؛ مادر امام عسکری(ع)
طلیعه شناخت و معرّفی اسوه های آسمانی نقش بسیار تعیین کننده ای در حیات دنیوی و اخروی انسان ها دارد. لذا بایسته است به زوایای گوناگون زندگی و شخصیّت اُسوگان پرداخته و نوع ارتباط و تأثیر آنان با افراد، زمان، مکان و غیره را مورد بررسی قرار دهیم. بی تردید نخستین عنصر تأثیر گذار و تأثیرپذیر در زندگی انسان ها، مادر بوده و ارتباط عاطفی و تربیتی فرزند و مادر از استحکام بیشتر و بهتری برخوردار ...
راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است
... وی اظهار کرد : به فلاسفه و پزشکان در قدیم لفظ حکیم تعلق می گرفت چرا که در پرتو عقل کاری عبس و بیهوده انجام نمی دادند. آیت ا..محمدی با اشاره به یکی از اسمای خدا که حکیم است، ادامه داد: قرآن کریم حکیم است به معنای استوار و عاری از نقص و عیب می باشد، انسان که به تزکیه نفس رسیده و ضعف اخلاقی ندارد حکیم نامیده می شود. وی با اذعان به اینکه انسانی که به تزکیه نفس رسیده و ضعف ...
یثربی: در عرفان عقل جایگاه ندارد/ یزدان پناه: عرفان، عقل منور است
یثربی در برنامه گستره شریعت گفت: در عرفان عقل جایگاهی ندارد و انسان با ریاضت رشد می کند. یزدان پناه هم در مقابل گفت: در عرفان عقل منور تبیین عقلی از حقیقت ارائه می دهد. به گزارش پرس شیعه ، برنامه گستره شریعت با موضوع عرفانهای نوظهور با حضور سید یحیی یثربی، مفسر قرآن و استاد فلسفه و عرفان اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین یدالله یزدان، پناه استاد فلسفه و عرفان اسلامی و آیت الله حسن رمضانی ...
با روایت ادیبان، فیلسوفان و روانشناسان کتاب عشق و دیگر هیچ منتشر شد
؛ طوری که همراه با او مراحل رشد جسم و جان را طی می کند تا در نهایت عشق انسانی را در نوسان بین قطب های اعلا و سفلی می بیند و ضرورت عبور از این مرحله را از زبان فیلسوفان، قدیسان، ادیبان و روانشناسان نام آشنا روایت می کند. شاخصه اصلی کتاب آمیختن یافته های روانشناختی در شناخت عشق با مفاهیم برجسته علوم مختلف؛ از جمله فلسفه، اسطوره و ادبیات است. البته ورنان به نقل صرف این مفاهیم اکتفا نمی کند و اینجا و آنجا نظرهای خود را با چاشنی نقل از آثاری چون در جست وجوی زمان از دست رفته مارسل پروست تا نوشته های سورن کی یرکگور و آرتو شوپنهاور می آمیزد. ...
چراغدار فراماسونری ایران در دوران پهلوی را بشناسید/زندگینامه سیاستمدار بزرگ ایران محمد علی فروغی
شهر ری به خاک سپرده شد. او پیشتر در یادداشت های شخصی روزانه خود نوشته بود: فقط تاسفی که از مردن دارم از بابت همین است که دلم می خواهد بدانم کار انسان به کجا می رسد. زندگی سیاسی دوران قاجار از آنجا که شناخت تئوریک فروغی از نظام پارلمانی اروپا در سامان دادن کار مجلس نوپای مشروط، سخت به کار می آمد ، به پیشنهاد مرتضی قلی خان هدایت رئیس مجلس اول، سرپرستی دبیرخانه مجلس شورای ...
همه چیز در منظومه فلسفی امام توحیدی است
...: هر علمی جنبه الوهیت در آن باشد، یعنی انسان طبیعت را که می بیند، خدا را در آن بیند، ماده را که می بیند، خدا را در آن ببیند. آنکه اسلام برای آن آمده است، برای برگرداندن تمام موجودات طبیعی به الهیت و تمام علوم طبیعی به علم الهی. و از دانشگاه ها هم این معنا مطلوب است (امام خمینی، 1387، ج8: 435). البته امام منکر ضرورت علوم طبیعی و زندگی بشری نیست بلکه آن را برای هدف متعالی علم الهی و توحید ...
دکتر برنجکار: پایه های فقه و کلام باید تقویت شود/ اگر نتوانیم مشکل بانک و ربا را حل کنیم انقلاب ما شکست ...
معنا هستند و یا به علم تجربی بازمی گردند. عده ای افراطی تر از آن ها که حلقه ی وین بودند، می گفتند معرفت غیر تجربی اصلاً معنا ندارد. شاید آن چیزی که بین همگی این تلقی ها از فلسفه مشترک است، این باشد که فلسفه یک بحث عقلی است؛ بحث عقلی درباره ی انسان، وجود، معرفت؛ یا فلسفه های مضاف مانند فلسفه ی سیاست، فلسفه ی اقتصاد و فلسفه ی تعلیم و تربیت، فلسفه ی دین و... . پس فلسفه به معنای بحث عقلی راجع ...
الهیات می تواند فلسفه غربی را از دام علوم طبیعی برهاند
ارتباطی بین الهیات و فلسفه وجود دارد؟ مسئله نسبت الهیات و فلسفه از دیرباز در جهان غرب و عالم اسلام مطرح بوده است. این دو (الهیات و فلسفه) گاه بسیار از هم دور شده اند و هر گونه ارتباطی را قطع کرده اند، اما گاه بسیار به هم نزدیک و مرتبط با هم شده اند. مثلا در تاریخ جهان غرب در قرون وسطی می توان هر دوی این رویکردها را به خوبی تشخیص داد. در عالم اسلام نیز همان طور که عرض کردم، به ویژه بعد از ...
لزوم ارتباط میان نهادهای دانشگاهی ایران و سپاه قدس، در دوران پساداعش/ باید روی مساله تقریب به صورت جدی ...
...، مسائل اهل تسنن در عراق، مسائل عشایری که در این مناطق وجود دارد. مسأله کردستان در عراق و جناح های مختلفی که وجود دارد و هزاران مسأله ای که از نظر قومی و ملی گرایی ناسیونالیسم و از نظر پان عربیسم و ایدئولوژی های گوناگونی که در لایه های مختلف در این جامعه طی قرن ها، سال ها و دهه ها رسوخ کرده است، برای شناخت اینها باید کسانی باشند که اساساً با متدولوژی ها، روش ها و پیمایش های علوم اجتماعی ...
قیام در برابر ظلم شاه و تحجر حوزه
کشیدند و به نام کشور و وطن خواندند از فکر محدود بشر پیدا شده و علم محیط خدا فوق این کشورهاست، دنیا وطن توده بشر است و همه افراد باید در آن به سعادت دو جهان برسند و این سعادت پیروی از قانون خداست (امام خمینی، 267: الف. بی تا). از نظر امام، نژادبازی، موجب انحطاط جوامع اسلامی شده است. البته حب وطن و حب اهل وطن و حفظ حدود کشور مسئله ای است که در آن حرفی نیست (امام خمینی، ج13، 1387: 209). اما ...
هنجارمندی و گوناگونی دلایل در موسسه اخلاق پژوهان بررسی شد
...> وی افزود: دلایل به اقسامی تقسیم می شوند اول دلایل هنجاری که فعل را با شرایطی صحیح جلوه می دهند؛ این توان هنجاری دلایل می تواند منابع متعددی داشته باشد و می تواند محصول روابط طبیعی، قرادادها و ... باشد. رئیس پژوهشکده فلسفه تحلیلی اظهار کرد: نوع دیگر دلایل، انگیزشی هستند که انسان را به یک عملی ترغیب می کنند؛ این دلایل، انسان را به عملی هدایت کرده و در پرتو این دلایل، فعل انسان صورت می ...
40 درصد از آثار ابن سینا چاپ نشده است
عرفان ، انسان چند روزی با امور دنیوی سر و کار ندارد بلکه هدف او دستیابی به عرش است. آیت الله طه محمدی اضافه کرد: هدف از خلقت انسان و حضور در جهان مادی دستیابی به مقام عرشی است چون دنیا زندان انسان است و وطن اصلی انسان فردوس است. در این همایش فلسفی اساتیدی نظیر 'نجفقلی حبیبی' مصحح کتاب قانون ابن سینا در زمینه 'نسبیت بین سعادت، تجرد نفس و معاد'، خانم شهین اعوانی در زمینه 'سعادت و لذت در ...
انسان محور عرفان/ انسان شناسی عرفانی به مثابه انسان شناسی مدرن
حوزه فلسفه و عرفان ادامه داد: عالم ماده شهادت مطلق و از جنس مادی است. پنجمین عالم حضرت جامعه است که انعکاس همه خداوند است. در واقع خدا زیبا، کامل و تنها بود و بر اساس حدیث کنز مخفی، از روی استغنا و نه نقص خلقت روی داده است. وی افزود: ما عملا می توانیم بگوییم چیزی به نام انسان شناسی عرفانی نداریم اما چون انسان کامل تجلی پنج حضرتی است که گفته شد، می توان به نوعی انسان شناسی عرفانی قائل بود ...
آیین تجلیل از حیدر عباسی هنرمندِ معلم برگزار شد
، علوم انسانی است. وی با اشاره به انس و الفت انسان در همه مراحل زندگی اش با علوم انسانی از جمله شعر، فلسفه و عرفان ادامه داد: هر فردی از زمان تولد با لالایی مادرش همراه می شود و در لحظه مرگ نیز باز هم او با شعر مانوس است. از این رو زندگی ما در همه مراحل با شعر، فلسفه و عرفان گره خورده است. جلیلی درباره ویژگی های اخلاقی استاد حیدر عباسی بیان کرد: استاد حیدر عباسی از نظر اخلاقی ...
بررسی امکان تحقق تمدن ایرانی اسلامی در گفتگو میان عبدالکریمی، زرشناس و اکوان
تاریخی شناخت واقع گرایانه از گذشته، حال و آینده است. دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد افزود: ما بدون گذشته نمی توانیم درباره حال و آینده صحبتی کنیم و اگر این کار را بکنیم در واقع گویی در خلا مشغول به صحبت هستیم، برای اینکه گذشته هر ملتی هویت اکنون اوست. حال هر قومی بر خواسته از تفکر اندیشمندان گذشته است. در واقع ما نمی توانیم از گذشته غافل باشیم و درباره تاسیس تمدن در حال سخن بگوییم. ...
محدثی گرانقدر از دیار طبرستان ؛ محدث نوری
من یجدّد لها دینها) می نویسد: برای این حدیث هیچ طریقی از طرق روایی شیعی موجود نیست، چرا که حاجی نوری آن را از کتاب های اهل سنت نقل نموده و این بزرگترین دلیل بر عدم وجود آن در کتب شیعی است و گرنه حاجی نوری [که بسیار اهل تتبّع بوده است] آن را نقل می کرد. و یا این که استاد کیوان سمیعی در خصوص نادرست بودن انتساب آل وحید بهبهانی به شیخ مفید این گونه می نویسد: حاجی میرزا حسین ...
تبدیل تهران به شبه پاریس با خیابان های انسان گریز
حالت میدان به خود بگیرد. حتی با تعریفی که از میدان وجود دارد، میدان آزادی را نیز نمی توان میدان به شمار آورد زیرا حصار ندارد، اما هفت حوض یک میدان است چون دقیقا شبیه میدان نقش جهان محصور به دیوار است. اما چرا باید میدان دیوار داشته باشد؟ زیرا افراد باید درست مانند فضای خانه در آن زیست و تعامل کنند. از طرف دیگر میدان، محل گذر آدم هاست نه ماشین ها؛ ویژگی ای که نخستین میدان نیمه مدرن ایران- توپخانه ...
پول ؛ اریک لونرگن؛ ترجمه ی احد علیقلیان؛ نشر نو پول با ما چه می کند؟
مدیره بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا شد و رهبر یکی از قدرتمندترین نهادهای سیاست گذار جهان شد. آن استاد بن برنانکی است که به مدت هشت سال، از سال 2006 تا 2014، اقتصاد ایالات متحده را رهبری می کرد. این کتاب انباشته از این گونه نمونه های جالب است. مباحث نظری در کنار مصادیق عینی مطرح می شود و خواننده هم مطالب را بهتر درک می کند و هم بیشتر لذت می برد. همچنین، علاوه بر آن چهار ویژگی کلی ...
علامه جعفری، فیلسوف نقاد غرب
توان از ظهور انقلاب های سیاسی 1848 به بعد فرض کرد. در تعابیر فلسفی از مفهوم مدرنیته، زیادتر انسان گرایی [4] برجسته می شود که دلالت بر آن دارد که در جهان سنتی، خدا بر آدم غالب بود و آدم وادار بود از امیال و خواسته های خود به سود احکام شریعت الهی، چشم بپوشد. حال آنکه در جهان پیشرفته، آدم فراتر از همه چیز اصالت دارد و مجاز هست به گرایش ها و خواسته ها خود جامه ی عمل بپوشاند. وی درج کرد روشنگری عبارت هست ...
همگام با طرح مطهر مؤسسه مهدقرآن و عترت آذربایجان شرقی
استاد مطهری آشنا شدم و ذهنم را به جهان بینی خاصی سوق داد. وی ادامه داد: کتاب های استاد مطهری همیشه یک جدال درونی برای من به وجود می آورد که باعث می شد برای رسیدن به جواب شبهه هایی که ذهنم را درگیر کرده عقب ننشینم و به نحوی اعتماد به نفس مثبتی به من بخشید و مطالب درج شده درکتاب های استاد به طرز باور نکردنی با شرایط و عصر زندگی ما منطبق است و البته مطالب و سخنان دکتر مطهری را نمی توان با سخنان ...
علامه جعفری، فیلسوف نقاد غرب
، فرهنگ پیشرو ، به بحثی با عنوان مبانی فرهنگی غرب معاصر پرداخته و به ده مقوله اشاره کرده که عبارت اند از: اصالت زندگی دنیوی، آزادی مطلق، اصالت قدرت، اصالت لذت، اصالت منفعت، روش ماکیاولیستی در فرهنگ سیاسی، پراگماتیسم، محدود کردن شناخت های علمی به تجربه ی حسی، طرح مسئله های گسیخته به عنوان فلسفه و جهان بینی و هنرهای مبتذل.[14] مبنای فرهنگی یکم: دنیابسندگی و انکار حیات اخروی . جعفری معتقد ...
زلزله و مسئله سرمایه عاطفی سرگردان
پاافتاده ای نیستند که بتوان بدون دانش فنی و فعالیت سازمان یافته و بدون کمک نیروهای کارشناس و متخصص و بدون داشتن برنامه ریزی مشخص حساب شده کاری انجام داد. مردم ما باید این واقعیت را بپذیرند که نمی توان با تکیه بر عقل سلیم یا صرفا با تکیه بر نیت پاک و انسان دوستانه خدمات مؤثر برای کمک به جامعه و به فاجعه دیدگان انجام داد. مردم ما باید بپذیرند که راه دیگری جز شکل دادن سازمان های قابل اعتماد وجود ...
مراحل سلوک در عرفان اسلامی
ترتب منطقی و ذاتی بر یکدیگر دارند. در این مقاله، معرفت، محبت و اطاعت به عنوان ارکان اصلی عرفان اسلامی معرفی می شوند که به طور منطقی مترتب بر یکدیگر هستند. ارگان سه گانه عرفان متناظر با ابعاد سه گانه انسان، یعنی عقل، دل و جوارح و کارکردهای آنها یعنی ادراک، احساس و عمل، می باشند. پس از بیان این طبقه بندی، برخی از طبقه بندی های معروف دیگر در عرفان اسلامی طرح و نسبت آنها با این طبقه بندی بیان می شود ...
تکامل از دیدگاه جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس انسان
و داعیه غلبه و اولویت گرایش های فطری بر امیال مادی، به نوعی فطرت را متغیر تعیین کننده و محور تحلیل خود در شکل دهی به الگوی تکامل و پیشرفت انسان و جامعه قرار می دهد. از آن جا که تجربیات فردی و تاریخی و نیز علم حضوری انسان به نفس خود، گواه قوت و پایداری بیشتر گرایش های فطری بر نیازهای مادی و جسمانی است - به طوری که بشر در موارد گوناگونی دست به ذبح امیال مادی به نفع تمایلات فطری خود زده است- هر گونه ...
هفتمین همایش طلیعه حضور در آستان احمدبن موسی الکاظم(ع) برگزار شد
حوزه های علمیه تحقق فلسفه خلقت است. به گفته مشاور ارشد مدیر حوزه علمیه خواهران، دین مجموعه بایدها و نبایدها است که از طریق فهم دین شناخت اولیه را پایه گذاری می کنیم. وی افزود:کسی می تواند خودش را بشناسد که پروردگارش را بشناسد؛ مهم این است که به فهم خوبی از حودمان برسیم که اگر خود را بشناسیم، دیگر به راحتی با گناه، معطل کردن استعدادهای وجودی، و دیگر کارها خود را تباه نمی کنیم ...
درخشان ترین دوره قوه قضائیه دوره کدام آیت الله بود؟
نقصی است که در زمین اتفاق می افتد؛ سنگینی زمین به دانش است و هر نقصی که در این اطراف پیدا شود نقص در زمین است، بنابراین حق است که برای این گونه حوادث عزادار باشیم، تجلیل کنیم، یادآوری کنیم، تذکر بدهیم و از همین ها هم یک بهانه ای برای پیشرفت بیشتر به دست بیاوریم. این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه فقه و اصول نماد و قوام بقاء حوزه های علمیه است، افزود: زندگی مرحوم آیت الله العظمی ...
لزوم رسیدگی به خانوارهای خسارت دیده رانش زمین/ حوادث طبیعی نشانه هایی برای اندیشیدن نوع بشر است
و مربوط به قوانین طبیعت است که مانند زلزله ها، سیل ها و بیماری های غیرقابل علاج و این ناگواری ها در حقیقت هشدارهایی برای جدی برای انسان که به نظم و در زیبایی طبیعت تکیه نکند و گمان نکند که هر چه هست از طبیعت و در طبیعت است و البته این به معنای این نیست که ما از علم و عقل کمک نگیریم و جلوی خسارات را نگیریم. وی، با اشاره به شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) ابراز ...